KYTKENTÄMASSA

Tolkkua hommaan

Kauhee on taisto tällä palstalla. Valmistajat kehuvat tuotteitaan ja haukkuvat toisten tuotteita. Kotrakentajat kehuvat kauheilla kantavuuksilla ja vahvuuksilla.
Lakia ei taira tutea kukaan. Se kun on ihan sama vaikka kärry kestäisi 6 tonnin kuorman, sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Todellisuutta on kaksi asiaa: kärrin suurin sallittu tekninen kokonaismassa ja vetoauton kytkentämassa. Kytkentämassan määrää auton valmistaja.
Jarruttomille kärreille kytkentämassa nykyajan autoissa vaihtelee välillä 300 - 600 kg. Hyvin harvat valmistajat sallivat enää sen 750 kg.
Jos pirssin suurin sallittu kytkentämassa on 400 kg, jarruttomalle, ja kärry painaa 150 kg, niin kuormaa saa ottaa 250 kg.
Täällä ku surffaa niin tulee vakuuttuneeksi siitä ettei suurin osa porukasta ole ikinä lukenut autonsa rekisteriotetta. Lähes aina se kytkentämassa on alhaisempi kuin toi suurin sallittu jarruttoman kärrin tekninen kokonaismassa. Pimeetä porukkaa. Tommosille tavis laittaa peräkärrin veto yhtä luvanvaraiseksi kuin ampuma-aseen pito.

18

14149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatusta

      Itse asiassa olen käärämeissäni nykymaailman lupavouhotusta vastaan, vaikka mieleni tekisi kirjoittaa, että BE pakolliseksi, jos meinaa vetää mitään kärryä. Mutta kun ihmisillä ei todellakaan ole alkeellistakaan käsitystä kärryn kantavuudesta, autolleen sallitusta kytkentäpainosta sekä kuorman sitomisvelvoitteesta. Jouduin tuossa koko syksyn ajamaan Lahdentietä viikonloppuisin. Hyvä Luoja niitä virityksiä. Ja mittarissa 120 kmh kaikilla.

      • kertookin ne välillä sattuneet käsistä karkaamiset, valitettavasti!
        Olis tosiaan tarpeen tehdä jotain.
        Vai onko noin paljon välinpitämättömyyttä
        oman ja muiden turvallisuudesta.
        Kyllä se e/E olis jokaiselle tarpeen, joka kärryä vetelee, mielellään teorian ja ajokokeen kanssa.


      • nim: kuormaliina
        kawasaki250 kirjoitti:

        kertookin ne välillä sattuneet käsistä karkaamiset, valitettavasti!
        Olis tosiaan tarpeen tehdä jotain.
        Vai onko noin paljon välinpitämättömyyttä
        oman ja muiden turvallisuudesta.
        Kyllä se e/E olis jokaiselle tarpeen, joka kärryä vetelee, mielellään teorian ja ajokokeen kanssa.

        kaiken osaavat kärryn kiskojat (siis kevytperävaunun) katsovat pitkään puutavaraliikkeen pihalla, kun kaivan takakontista esiin kolmannen kuormaliinan. Tosin yleensä laitan vielä neljännen ja viidennekin. Olen sen päättänyt, että tapahtuu mitä tahansa, niin lasti pysyy kärryssä.

        Olisi kiva mennä keväisin punnitsemaan jarruttomia kärryjä, kun mökeille kuskataan hiekkaa ja muuta roinaa. Taitaa kytkentämassat ja kantavuuden paukkua. Onhan siinä kärryssä laidat osoittamassa sen mihin asti hiekkaa voi lastata. Pressu päälle, ettei poliisi näe.

        Jos olisi kiva myös nähdä ratsia, jossa kuskeilta kyseltäisiin kytkentämassoja. Harva tietää oman auton kytkentämassa. Itse tiedän molempien pihassa olevien autojen vetopainot vaikka ei kummassakaan ole tällä hetkellä koukkua ja kärry makaa pihalla odottaen uuden auton tuloa.


    • esimerkki

      Useimmat ymmärtää 750 kilon asuntovaunun, ettei sitä tarvitse jarruttomana katsastaa, mutta moniko tietää, ettei sitä saa vetää, kuin jollain raskaalla maasturilla.

      • Jouni

        Kyllä niissä 750kg ja pienemmissäkin asuntovaunuissa on jarrut. Joten ne käy pienenkin auton perään. Eriasia on onko niiden katsastamattomuus järkevää.


      • menee.

        Miten tämä juttu oikein menee.

        Jarruton perävaunu voi olla maksimissaan 750 kiloa painava kuormineen, mutta minkälainen vetoauto tuohon maksimiin tarvitaan.

        Kuinka kätevä tuollainen jarruton perävaunu ( asuntovaunu ) olisikaan, ilman katsastuspakkoa, mutta...mutta.

        En ole tutustunut neliveto maastureiden rekisteriotteisiin, mitä niissä sanotaan jarruttomasta kuormasta, mutta noin äkkiseltään tuntuis, että tuollaista saisi vetää vain traktorilla.

        Onko lainsäätäjä taaskin tehnyt asiantuntemattomuuttaan työmokan.


      • Tolkkua hommaan
        menee. kirjoitti:

        Miten tämä juttu oikein menee.

        Jarruton perävaunu voi olla maksimissaan 750 kiloa painava kuormineen, mutta minkälainen vetoauto tuohon maksimiin tarvitaan.

        Kuinka kätevä tuollainen jarruton perävaunu ( asuntovaunu ) olisikaan, ilman katsastuspakkoa, mutta...mutta.

        En ole tutustunut neliveto maastureiden rekisteriotteisiin, mitä niissä sanotaan jarruttomasta kuormasta, mutta noin äkkiseltään tuntuis, että tuollaista saisi vetää vain traktorilla.

        Onko lainsäätäjä taaskin tehnyt asiantuntemattomuuttaan työmokan.

        Haepa Googlesta hakusanalla "kytkentämassa". Sieltä se selviää.
        Tärkeätä on huomata säädöksessä lausuma "pienin näistä. Esimerkiksi jarruttoman perävaunun suurin sallittu kytkentämassa on puolet vetoauton omamassasta. Siten 750 kg kokonaismassaisen jarruttoman kärryn vetoauton omamassan on oltava vähintään 1500 kg jos aiot koko 750 kg hyödyntää.
        Turvallisuussyistä monien nelivetoisten kohdalla taas valmistajan ilmoittama kytkentämassa on se "näistä pienin", esimerkkinä jotkut maasturit joissa jarruttoman kytkentämassa on 400 kg ja jarrullisen vaikkapa 2000 kg. Eräiden 4x4 pick up autojen jarrullisen vaunun kytkentämassa on 2700 kg, mutta jarruttoman vain 500 kg, siis reilusti alle vetoauton omamassan puolikkaan.
        Eräs suurimmista harhaluuloista lieneekin se, että millä tahansa autolla saa vetää tuota jarrutonta 750 kg kokonaismassaista kärryä täysin kuormattuna.
        Ruotsissahan poliisi on näissä kovinkin tarkka, ja niinpä moni suomalaisturisti on körötellyt Haaparannasta Hh
        elsingborgiin 40 km/h nopeudella, koska jarruttoman perävaunun paino eli kytkentämassa on ylittänyt sen sallitun 50 % vetoauton omamassasta. Eli vaikka Mersun 124 sarjan 80-luvun vekottimella on vedetty 750 kg:n jarrutonta täydellä lain kärrylle sallimalla kuormalla.
        Mutta Googlesta tieto löytyy oikein helposti.


      • Nelivedolla
        Tolkkua hommaan kirjoitti:

        Haepa Googlesta hakusanalla "kytkentämassa". Sieltä se selviää.
        Tärkeätä on huomata säädöksessä lausuma "pienin näistä. Esimerkiksi jarruttoman perävaunun suurin sallittu kytkentämassa on puolet vetoauton omamassasta. Siten 750 kg kokonaismassaisen jarruttoman kärryn vetoauton omamassan on oltava vähintään 1500 kg jos aiot koko 750 kg hyödyntää.
        Turvallisuussyistä monien nelivetoisten kohdalla taas valmistajan ilmoittama kytkentämassa on se "näistä pienin", esimerkkinä jotkut maasturit joissa jarruttoman kytkentämassa on 400 kg ja jarrullisen vaikkapa 2000 kg. Eräiden 4x4 pick up autojen jarrullisen vaunun kytkentämassa on 2700 kg, mutta jarruttoman vain 500 kg, siis reilusti alle vetoauton omamassan puolikkaan.
        Eräs suurimmista harhaluuloista lieneekin se, että millä tahansa autolla saa vetää tuota jarrutonta 750 kg kokonaismassaista kärryä täysin kuormattuna.
        Ruotsissahan poliisi on näissä kovinkin tarkka, ja niinpä moni suomalaisturisti on körötellyt Haaparannasta Hh
        elsingborgiin 40 km/h nopeudella, koska jarruttoman perävaunun paino eli kytkentämassa on ylittänyt sen sallitun 50 % vetoauton omamassasta. Eli vaikka Mersun 124 sarjan 80-luvun vekottimella on vedetty 750 kg:n jarrutonta täydellä lain kärrylle sallimalla kuormalla.
        Mutta Googlesta tieto löytyy oikein helposti.

        Oma autoni on ha-neliveto, omapaino 1820kg kokonaispaino 2310kg noin suurinpiirtein ulkomuistista. Ja valmistaja on antanut maksimipainoiksi jarruttomalle 680kg ja jarrulliselle 1900kg. Eli alakanttiin on valmistaja määritelly painot, varmaan turvallisuus syistä. Koneen koosta ja tehosta ei ainakaan ole kiinni. Auton puolesta vois hyvinkin 750kg vetää, mut eipäs ole sallittu. Viimeviikolla kävin tiedot juuri kysymässä, kun koukun juuri olen asentanut.

        Koomisin paino on Fiestassa, 130kg jarruttomalle. Mahtaako mistään löytyä niin kevyttä kärryä?


      • Jouni
        menee. kirjoitti:

        Miten tämä juttu oikein menee.

        Jarruton perävaunu voi olla maksimissaan 750 kiloa painava kuormineen, mutta minkälainen vetoauto tuohon maksimiin tarvitaan.

        Kuinka kätevä tuollainen jarruton perävaunu ( asuntovaunu ) olisikaan, ilman katsastuspakkoa, mutta...mutta.

        En ole tutustunut neliveto maastureiden rekisteriotteisiin, mitä niissä sanotaan jarruttomasta kuormasta, mutta noin äkkiseltään tuntuis, että tuollaista saisi vetää vain traktorilla.

        Onko lainsäätäjä taaskin tehnyt asiantuntemattomuuttaan työmokan.

        Tässä taulukkoa jossa jarrulliset ja jarruttomat vetopainot.
        http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm

        Asuntovaunu jarrullinen jonka kokonaispaino 750kg tai pienempi ei tarvitse katsastaa.


      • Kaarjaa
        menee. kirjoitti:

        Miten tämä juttu oikein menee.

        Jarruton perävaunu voi olla maksimissaan 750 kiloa painava kuormineen, mutta minkälainen vetoauto tuohon maksimiin tarvitaan.

        Kuinka kätevä tuollainen jarruton perävaunu ( asuntovaunu ) olisikaan, ilman katsastuspakkoa, mutta...mutta.

        En ole tutustunut neliveto maastureiden rekisteriotteisiin, mitä niissä sanotaan jarruttomasta kuormasta, mutta noin äkkiseltään tuntuis, että tuollaista saisi vetää vain traktorilla.

        Onko lainsäätäjä taaskin tehnyt asiantuntemattomuuttaan työmokan.

        ...että kyllä niitä asuntovaunuja on alle 750 kg.n kokonaispainoisia ja niissä ON JARRUT mutta siltikään ei ole katsastusvelvoitetta.
        Esimerkiksi minä vedän Peugeot 309:llä Piccolo vaunua jonka kokonaismassa on 740 kg. ja siinä on toimivat jarrut mutta ei todellakaan tarvitse katsastella. Ainoa jonka vuosittain tarkistutan on sammutin.
        Kulkee muuten erittäin kevyesti Pösön perässä ja kuluttaa vaunun kanssa 8,5 litraa/100 km.


      • Tolkkua hommaan
        Kaarjaa kirjoitti:

        ...että kyllä niitä asuntovaunuja on alle 750 kg.n kokonaispainoisia ja niissä ON JARRUT mutta siltikään ei ole katsastusvelvoitetta.
        Esimerkiksi minä vedän Peugeot 309:llä Piccolo vaunua jonka kokonaismassa on 740 kg. ja siinä on toimivat jarrut mutta ei todellakaan tarvitse katsastella. Ainoa jonka vuosittain tarkistutan on sammutin.
        Kulkee muuten erittäin kevyesti Pösön perässä ja kuluttaa vaunun kanssa 8,5 litraa/100 km.

        En tunne noita asuntovaunuja, mutta niinhän se asia on ettei 750 kg:n rajan alittuminen KIELLÄ jarruja. Kyllä perävaunu saa olla jarrullinen vaikka sen kokonaismassa olisi 300 kg.
        Kokonaan eri asia sitten on tämä kauhea katsastupelko. Nytkään en tarkoita asuntovaunua, jonka kok.massa on alle 750 kg, vaan tavarankuljetusvaunuja, joilla heti kättelyssä on tarkoitus kuljettaa huomattavasti sallittua suurempia kuormia, mutta katsastuspelon vuoksi välineeksi valitaan jarruton vaunu.
        Ei se katsastus niin kauheata ole! Joka toinen vuosi, ja nykyajan kaluilla ei suurempia ongelmia ilmene. Ja sitten saa ihan laillisesti ja TURVALLISESTI niitä suurempia kuormia kuljetella.


      • Sami_
        Nelivedolla kirjoitti:

        Oma autoni on ha-neliveto, omapaino 1820kg kokonaispaino 2310kg noin suurinpiirtein ulkomuistista. Ja valmistaja on antanut maksimipainoiksi jarruttomalle 680kg ja jarrulliselle 1900kg. Eli alakanttiin on valmistaja määritelly painot, varmaan turvallisuus syistä. Koneen koosta ja tehosta ei ainakaan ole kiinni. Auton puolesta vois hyvinkin 750kg vetää, mut eipäs ole sallittu. Viimeviikolla kävin tiedot juuri kysymässä, kun koukun juuri olen asentanut.

        Koomisin paino on Fiestassa, 130kg jarruttomalle. Mahtaako mistään löytyä niin kevyttä kärryä?

        Eiköhän se ole enemmänkin kiinni jarruista kuin tehoista... meikäläinenkin jaksaa nykäistä kärryn liikkeille, vaikka ei taida olla yhdenkään hevosen voimia.

        Omassa autossa on sallittu 650kg kärry.


    • _Jälkiviisas_

      Tarvitsin alkusyksystä pienehkön määrän betonisia pihakiviä. Itselläni pelkkä koukku. Vuokrasin jarruttoman kärryn ja ajoin noutamaan ostoksiani. Kärrylle ladottuna kuorma oli varsin vaatimattoman kokoinen ja näköinen. Nätisti tuli perille; kuorman mukanaolon huomasi oikeastaan vain vaatimattomasta kiihtyvyydestä.

      Vasta kärryä palauttaessani vilkaisin sen rekisteriotetta. Kantavuutta taidettiin luvata noin viidetsadat kilot.

      Oman autoni sallittu kytkentämassa jarruttomana taitaa olla 670 kg.

      Kuormaa minulla oli jälkeenpäin laskien noin 700 kg. Kärry mitä painanee?

      Takavuosina näin ystäväni diesel-Mersun perässä telikärryllä komean kuorman teräsputkia ja teräsvaijerikieppejä. Kärryn kantavuudeksi oli luvattu 700-800 kg. Tuumin, ettei taida kuorman paino ihan siihen määrään jäädä? Kaveri kertoi laskeneensa painoksi noin 1200 kg. Matkaa oli edessä useampi satakilometrinen – mitäpä sitä useampia kertoja edestakaisin ajelemaan!

      Siististi oli kuulemma tullut perille sekin lasti.

      • Tolkkua hommaan

        Tervehdys, Jälkiviisas. Niinhän se on, että monet vaunut kestävät tuntuvia ylikuormia (jos kestävät). Ja vetoautotkin raahaavat, kuten Sinulekin kävi, mittavaa ylikuormaa kohtuullisen mukavasti. Totesit, että kuorman suuren painon huomasi oikeastaan vain kiihtyyvyydessä.
        Mutta kun se ongelma ei ole siinä. Ongelma on hidastuvuudessa. Pahimmoillaan vetoauton ja jarruttoman perävaunun yhdistelmässä on KAHDEN AUTON PAINO, mutta vain YHDEN AUTON JARRUT! Se tekee hommasta hengenvaarallisen.
        Ja juuri jarrutehon/hidastuvuuden vuoksi autonvalmistaja usein rajaa jarruttoman kärryn kytkentämassan paljonkin alemmas kuin massat ja koot mutoin sallisivat.
        Eräästä hyvin suositusta pakettiautosta on tulossa markkinoille nelivetoversio. Moni odotti, toivoi ja tiesi varmaksi että kytkentämassat kasvavat nelivedon myötä.
        Eivät kasvaneet, koska jarruteho ei riittänyt.
        Jarruttoman ja jarrullisen perävaunun vaikutusta hidastuvuuteen on testattu laajalti. Keskimäärin tulos oli että n. 500 kg kokonaismassalla jarruttoman vaunun kanssa yhdistelmän pysähtymismatka oli PITEMPI kuin samaan autoon kytketyn n. 2000 kg jarrullisen perävaunun kanssa.
        Oikein yksinkertaisesti tätä voi ajatella niin, että laitapa kaksi autoa päällekkäin ja lähde liikenteeseen. Kahden auton massa, yhden auton jarrut.
        Mutta tuurillahan laivatkin seilaavat. Tuuri vaan riitä loputtomiin.


      • Sami xxx
        Tolkkua hommaan kirjoitti:

        Tervehdys, Jälkiviisas. Niinhän se on, että monet vaunut kestävät tuntuvia ylikuormia (jos kestävät). Ja vetoautotkin raahaavat, kuten Sinulekin kävi, mittavaa ylikuormaa kohtuullisen mukavasti. Totesit, että kuorman suuren painon huomasi oikeastaan vain kiihtyyvyydessä.
        Mutta kun se ongelma ei ole siinä. Ongelma on hidastuvuudessa. Pahimmoillaan vetoauton ja jarruttoman perävaunun yhdistelmässä on KAHDEN AUTON PAINO, mutta vain YHDEN AUTON JARRUT! Se tekee hommasta hengenvaarallisen.
        Ja juuri jarrutehon/hidastuvuuden vuoksi autonvalmistaja usein rajaa jarruttoman kärryn kytkentämassan paljonkin alemmas kuin massat ja koot mutoin sallisivat.
        Eräästä hyvin suositusta pakettiautosta on tulossa markkinoille nelivetoversio. Moni odotti, toivoi ja tiesi varmaksi että kytkentämassat kasvavat nelivedon myötä.
        Eivät kasvaneet, koska jarruteho ei riittänyt.
        Jarruttoman ja jarrullisen perävaunun vaikutusta hidastuvuuteen on testattu laajalti. Keskimäärin tulos oli että n. 500 kg kokonaismassalla jarruttoman vaunun kanssa yhdistelmän pysähtymismatka oli PITEMPI kuin samaan autoon kytketyn n. 2000 kg jarrullisen perävaunun kanssa.
        Oikein yksinkertaisesti tätä voi ajatella niin, että laitapa kaksi autoa päällekkäin ja lähde liikenteeseen. Kahden auton massa, yhden auton jarrut.
        Mutta tuurillahan laivatkin seilaavat. Tuuri vaan riitä loputtomiin.

        Nähtyäni jonkin aikaa sitten erään isokokoisen saksalaisen pakettiauton takajarrut avattuina, ihmettelen, että sen rekisteriotteessa on niinkään suuri kytkentämassa jarruttomalle perävaunulle. Pari sormenleveyttä leveät kengät parikymmensenttisissä rummuissa. Ihmettelen, miten se saa omaa painoaankaan pysähtymään.


      • Brake
        Sami xxx kirjoitti:

        Nähtyäni jonkin aikaa sitten erään isokokoisen saksalaisen pakettiauton takajarrut avattuina, ihmettelen, että sen rekisteriotteessa on niinkään suuri kytkentämassa jarruttomalle perävaunulle. Pari sormenleveyttä leveät kengät parikymmensenttisissä rummuissa. Ihmettelen, miten se saa omaa painoaankaan pysähtymään.

        Ettei näkemäsi kengät olleet vaan käsijarrukengät?On vaan kokemusta olantakaa kurkkijoista ja niiden asiantuntemuksesta.


    • Anonyymi

      Silloin, kun vielä oli järkevää tehdä perävaunuja, tein pari tusinaa nnitä ja aina tarpeen mukaan tukevuuden. Periaate, että tonnin kokonaispainon pitää kestää, jos tarvetta vaikka tulisi. Itsellä on alle 750 kg:n asuntovaunu jarruilla ja on mukava vetää.

    • Anonyymi

      Kärryni omamassa on 200 kg. Ja kantavuudeksi jää siis 550 kg. Pakettiautolla saa vetää tuota kuormaa ( 750 kg ) Kestää kyllä tonninkin puolentoista kuorman ja on vakaa vetää koska on yksiakselinen. Kaksiakselinen jarruton kärry on aivan turha. Käsin hankala liikutella koukusta irrotettuna ja raskailla kuormilla tulee helposti laakerivaurioita kun akselit murtaa käännöksissä. Renkaiden kantavuus ja ilmanpaineet ja riittävä aisan painotus kuormattuna ovat tärkeimpiä asioita.
      Muutaman sadan kilon ylikuorma ei ole olellinen turvallisuusriski jos kärry on vahva , sidonta ja kuormaus asianmukainen ja tilannenopeudet ovat hallinnassa. Laitontahan ylikuorma on mutta poliisit liikennevalvonnassaan sietävät kohtuullisen ylikuormauksenkin jos turvallisuusasiat ja käyttäytymine on muuten asianmukaista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6765
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4027
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2045
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe