Heippa! Ajattelin nyt tulla kysymään muutamia neuvoja rodun asiantuntijoilta. Olen jo kauan halunnut koiraa ja tutkinut paljon erirotuja. Nyt luulen, että olen löytänyt juuri sen oikean, eli westien.
Asun vielä kotona omakotitalossa isän ja veljen kanssa, mutta olen muuttamassa ensi syksynä luultavasti opiskelemaan joko nykyiseen asuinkaupunkiini tai sitten johonkin kauemmas. Isäni on sitä mieltä, etten voi ottaa koiraa näin muuton alla (vaikka siihen onkin lähes 10kk ja koira olisi silloin jo 10kk myös). Mitä mieltä tästä? Onko teillä koiran pitäminen vaikeuttanut opiskeluja? Kyseessä on kuitenkin korkeakoulu, jossa en usko päivien venyvän yli 6 tuntisiksi. Itse uskoisin selviytyväni.. Ja omasta mielestäni olisi ehkä hyväkin, että pentuaikana asutaan "maalla" jossa on tilaa ja se saisi päivittäin olla isossa pihassa vaikka vapaana. Vai voiko tästä olla haittaa sitten kun muutamme kerrostaloasuntoon?
Sitten vielä pennun ensivaiheista uudessa kodissa. Saisin pennun luultavasti kotiin heti yo-kirjoitusten jälkeen, jolloin minulla on koulu loppu. Ajattelinkin pitää n. kuukauden loman (myös pääsykoelukemista varten), että voin olla pennun kanssa lähes koko päivän. Saisin pennun luultavasti n. 12-14 viikon ikäisenä. Pärjääkö pentu sitten kuukauden jälkeen jo pitempia aikoja kotona, jos hankin kesätyöpaikan. Se ei joutuisi olemaan yli 6 tuntia yksin.
Westie olisi ensimmäinen oma koirani, mutta kokemusta löytyy koiran hoitamisesta. Pentuvaihe pelottaa itseäni eniten, mutta niin varmasti kaikkia muitakin ensikertalaisia. Vaikka koira onkin minun, sillä löytyy myös talosta muita hoitajia.
Tässä nyt muutamia kysymyksiä ja mietteitä. Toivon, että teiltä saisi apua ja kokemuksia tästä ihanasta rodusta.
Ensimmäinen oma koira
3
502
Vastaukset
- sudenkorento75
Olet miettinyt roduksi ihan terhakan westien!
Ensinnäkin westiehän on rotu jota monestikkin on vaikea saada ihan heti koska kaikki pennut mitä tulevat kasvattajille myöskin menevät suht. vikkelään. Eli kannattaa ajoissa olla liikenteessä kasvattajiin ja ottaa selvää ajankohdasta jolloin heille on suunnitteilla pentueita, joskus joutunee odottelemaan sitä westie pennun saamista. Kannattaa myös käydä lukemassa tuota westiekerhon sivuja josta saa hyvää tietoa vielä kyseisestä rodusta, westiehän on terrieri joten se tarvitsee määrätietoisen ja johdonmukaisen kasvatuksen. Karva on trimmattava 4-6 kertaa vuodessa nyppimällä.
Opiskelu ei varsinaisesti vaikeuta koiranpitoa mutta sinun täytyy sitten muistaa se, että koira vaatii aina sitä aikaa ja kun olet yksin niin lenkitys sekä muu koiran hoito on yksin sinun vastuulla joten iltariennot rajottuvat. Jos koira on jo päivän yksin niin silloin sitä ei pitäisi hirveästi jättää enää illalla yksin. Kotiin on tultava suht. suoraan eikä voi jäädä hengailemaan kaupungille ainakaan jatkuvasti.
Toki on kaksipiippuinen asia otatko koiran mahdollisimman pian vai myöhemmin. Se, että koira saisi omakotitalossa olla pentuajan niin hyviä puolia olisi se, että se olisi helpompi opettaa sisäsiistiksi kun pääsee helposti ulos.
Haukkumiseen kannattaa HETI puuttua koska kun muutat kerrostaloon koira ei voi haukkua, omakotitalossa koira oppii helposti "hiljaisuuteen" ja voi kerrostalossa ruveta haukkumaan erilaisia ääniä, westie kun tahtoo olla haukkuherkkä. Myöskin koiran tulisi saada paljon oppia melusta, autoista, ihmisistä, toisista koirista, hälinästä eli kaikesta mitä kaupungissa on, ettei tule pelokas siinävaiheessa kun muutat "kaupunkiin". Onko tähän mahdollisuus nykyisessä asuinympäristössäsi?
Pennun kanssa ei tarvitse viettää kokopäivää, koska kuukauden kuluttua ei siihen enää olisi edes mahdollisuutta. Pennun on hyvä oppia olemaan heti pieniä aikoja yksin jotta tottuu siihen.
Koiralle voi jättää radion auki, puruluita lattialle, leluja lattialle jotta aika kuluisi nopeammin. Pentu nukkuu suurimman osan vielä päivässä joten kyllä se pärjää siellä.
Pennun saa yleensä 7-8vkoa vanhana. Vaikka westie on pieni ja hentoinen pentuna niin sille ei saa antaa periksi, jos joku asia on kiellettyä se pitää olla sitä aina ja siitä ei saa lipsua!
Kun olet hankkimassa westietä ota yhteys westiekerhon pentuvälitykseen tai suoraan westiekerhon sivuilta löytyviin kasvattajiin. Kasvattajat auttavat sinua varmasti vielä uuden pennun tulessa kotiin, laittavat mukaasi "pienen käyttöoppaan" ja antavat hyviä neuvoja kasvatukseen/ruokintaa varten. Heiltä saa aina apua jos tarvitset. Näin voit varmistua, että koirasi on varmasti hyvästä eettisesti kasvatetusta pentueesta jossa koiran hyvinvointi on tärkeää.
Toivottavasti tästä oli sinulle mitään apua.
Osoite sinne westiekerhon sivuille on
http://westie.meisseli.net/- neltsu
Kiitos tosi paljon vinkeistä ja neuvoista!
Asun aika vanhassa omakotitalossa, joten sinne kyllä kuuluu hyvin auton äänet kun tie menee ihan talon vierestä. Muitakin ääniä ja melua kuuluu kun miesten kanssa asuu. :)
Pentu saattaisi olla jo tiedossa kun poikaystävä tuntee erään kasvattajan. Kennel on samassa kaupungissa joten neuvoja voi varmasti mennä kysymään milloin vain. Kasvattaja järjestää myös erilaisia kursseja ja kasvattipäiviä.
En myöskään jatkossa tule asumaan yksin, vaan muutan poikaystäväni kanssa. Myös muita hoitajaehdokkaita on paljon, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Eniten huolestuttaa nyt se, että hankin kuitenkin kesätyöpaikan. Kuitenkin luultavasti lähes kaikki koiran omistajat käyvät töissä, joten eiköhän oma hauvanikin pärjää päivän omillaan. :) - sudenkorento75
neltsu kirjoitti:
Kiitos tosi paljon vinkeistä ja neuvoista!
Asun aika vanhassa omakotitalossa, joten sinne kyllä kuuluu hyvin auton äänet kun tie menee ihan talon vierestä. Muitakin ääniä ja melua kuuluu kun miesten kanssa asuu. :)
Pentu saattaisi olla jo tiedossa kun poikaystävä tuntee erään kasvattajan. Kennel on samassa kaupungissa joten neuvoja voi varmasti mennä kysymään milloin vain. Kasvattaja järjestää myös erilaisia kursseja ja kasvattipäiviä.
En myöskään jatkossa tule asumaan yksin, vaan muutan poikaystäväni kanssa. Myös muita hoitajaehdokkaita on paljon, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Eniten huolestuttaa nyt se, että hankin kuitenkin kesätyöpaikan. Kuitenkin luultavasti lähes kaikki koiran omistajat käyvät töissä, joten eiköhän oma hauvanikin pärjää päivän omillaan. :)Varmasti kaikki menee hyvin! Eikun vaan odottelemaan sitten sitä pentua! Kyllä sinä pärjäät, niin me kaikki muutkin sen ensimmäisen koiran ollaan joskus otettu. Meillä joutuu koirat olemaan tällä hetkellä sellaisen 9 tuntia yksin joten kyllä se kuusi tuntia menee heittämällä!
Hyvää Joulun ja pennun odotusta! Saatte varmasti mainion kaverin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1416688
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495749- 1234901
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434500Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533905- 623071
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242452- 422280
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152207