ylipäällikkö?

beataBarbara

Kuuluuko armeijan ylipäällikkyys tänään mielestänne edelleen presidentille?

Pitääkö ylipäällikön tuntea sotilasarvot?

Nuoruuteni ekalla tosi suurella rakkaudella oli alikessun natsat ( Älkää vaan kysykö, minkälaiset, en muista) Ansioristin Hän antoi muistoksi.

Ah! sitä nuoruuden huumaa, kuumaa! Niin kaunista ja viatonta.

25

1665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yli-jumala

      Mä olen kaikkien päälikkö

      • kuusi ällää

        ja yksi nolla


    • Sens-Ori

      Presidenttivisio Suomessa on auringonlaskun visio.
      Hän sopii keulakuvaksi - ei poliittista valtaa käyttäväksi.
      Symbolinen ylipäällikkö hän voi olla ilman sotilasstrategisia velvoitteita.
      Militaarioperaatiot olkoon militaareilla. Sodan- ja rauhanjulistukset, osallistumiset kansainvälisiin operaatioihin kuuluvat Valtioneuvostolle ja Eduskunnalle.

    • Iili

      Minusta se pitää olla jollakulla demokraattisella tavalla valitulla, poliittisella henkilöllä. Ihan jo siitäkin syystä, että vastuun pitää viime kädessä olla poliittinen. - Sotaherrat ovat alansa ammattilaisia ja heidän pitää vastata tekemisistään demokraattisesti valitulle taholle.

      Presidentti on mielestäni siitä syystä hyvä taho, että hän on vastuussa yhdessä valtioneuvoston kanssa Suomen ulkopolitiikasta. - Eivät kai ne poliitikot kuitenkaan mitään sotataidosta tiedä, ja armeijan viroissa olevat eivät saa olla korkeissa poliittisissa asemissa.

      Toinen kysymys sitten on, tarvitaanko Suomessa presidenttiä ollenkaan.

      PS: Alikessulla on kauluksessa kaksi natsaa. Ei se minusta nyt siin suuri moka ollut, ettei TH tuntenut kauluslaattoja. En minäkään olisi muistanut sitä kenttärovastin laattaa.

      • Mutta, entäs se laatan väri, muistelen jotain punaista?

        Vai onko se vaan ne vaaleanpunaiset silmälasit, joiden läpi katselen aikaa mennyttä?


      • minä vaan

        DDDD


      • Muodollisuus koko pressan ylipäällikkyys!
        Poliittinen vastuu demokratian periaatteiden mukaisesti eduskunnalle ja hallitukselle.

        Sotilaallinen ammattimiehille.

        Päätös toiminnan aloituksesta on aina poliittinen!

        Milläs sotaherralla on kauluksessaan 'juustoveitset'?

        Alikessuja, kessuja sekä ylikessuja tavataan ajoittain mutkapaikoissa teiden varsilla.


      • Iili
        beataBarbara kirjoitti:

        Mutta, entäs se laatan väri, muistelen jotain punaista?

        Vai onko se vaan ne vaaleanpunaiset silmälasit, joiden läpi katselen aikaa mennyttä?

        ...se on hyvinkin voinut olla punainen. Väri riippuu aselajista.


      • Iili
        minä vaan kirjoitti:

        DDDD

        Minun ollut armeijassa pakko osata ne kaikki ulkoa. - TH tuskin on ollut siinä tilanteessa.


      • reetta2
        beataBarbara kirjoitti:

        Mutta, entäs se laatan väri, muistelen jotain punaista?

        Vai onko se vaan ne vaaleanpunaiset silmälasit, joiden läpi katselen aikaa mennyttä?

        Tiedän ja tunnistan kaikki sotilasarvot ja kauluslaattojen värinkin. Sehän kuuluu yleissivistykseen. Myös ne juustoveitset ja kissan kuvat ym.


      • Eikös ne "natsat" ole ylempien upseereitten merkkejä?
        Muistaakseni aliupseereilla oli raidat (alikessulla kaksi raitaa) laatoissa.

        Muistan nuorena tyttönä että tansseissa katseltiin tarkkaan poikien laattojen väri ;)
        Hämeenlinnassa oli mm autokomppania ja siellä olevat pojat olivat hyviä tanssimaan (siniset laatat), panssarirykmentin pojilla oli mustat laatat ja linnankasarmilla oli puskajussit (vihreine laattoineen).


      • MdK-MdK kirjoitti:

        Eikös ne "natsat" ole ylempien upseereitten merkkejä?
        Muistaakseni aliupseereilla oli raidat (alikessulla kaksi raitaa) laatoissa.

        Muistan nuorena tyttönä että tansseissa katseltiin tarkkaan poikien laattojen väri ;)
        Hämeenlinnassa oli mm autokomppania ja siellä olevat pojat olivat hyviä tanssimaan (siniset laatat), panssarirykmentin pojilla oli mustat laatat ja linnankasarmilla oli puskajussit (vihreine laattoineen).

        No raidatpa varmaankin, hyvä kun muistutit.

        Nuoruuden aikaan myös hoitsuilla oli jossain päin maailmaa poletit olkapäillä.

        Sisar hellä valkoisella oli violettia, valkoista ja vihreää ( ehkä kätilöillä? ). Raitoja ja ”natsoja” täynnä kunkin arvon mukaan.


      • Iili
        beataBarbara kirjoitti:

        No raidatpa varmaankin, hyvä kun muistutit.

        Nuoruuden aikaan myös hoitsuilla oli jossain päin maailmaa poletit olkapäillä.

        Sisar hellä valkoisella oli violettia, valkoista ja vihreää ( ehkä kätilöillä? ). Raitoja ja ”natsoja” täynnä kunkin arvon mukaan.

        Ne ovat < -merkin muotoiset. Alikessulla niitä on kaksi:


    • reetta2

      Ulkopolitiikkaa ja maanpuolustusta johtaa tasavallan presidentti.
      Maanpuolustuksen ylin johto:
      . tasavallan presidentti
      . eduskunta (lainsäädäntö)
      . valtioneuvosto
      . puolustusministeriö.
      Tiedokseni ei ole tullut muutosta asiaan.

      Sotilasarvojen tunteminen on eduksi presidentille, jos ei tiedä, voi nimittää vaikka korpraalin kenraaliksi, olisiko nimitys silloin virkavirhe vai inhimillinen erehdys?

      • voisi olla tuntea sotilasarvot,,presidentinkin,mutta tuskin sellaista virhettä, että korpraalin kenraaliksi,eiköhän siellä avustajat hoida nämä paperityöt ja siinä vaiheessa, kun hän allekirjoittaa,varmasti on varmistamisen mahdollisuus, ja niin tehdäänkin.

        Minulta se puuttu tuokin mainitsemasi yleissivistys,en tunne arvomerkkejä, mutta olen varma ,että yhtä ymmärtämättömiä on muitakin;))D


      • kumpiakaan
        SkillaN kirjoitti:

        voisi olla tuntea sotilasarvot,,presidentinkin,mutta tuskin sellaista virhettä, että korpraalin kenraaliksi,eiköhän siellä avustajat hoida nämä paperityöt ja siinä vaiheessa, kun hän allekirjoittaa,varmasti on varmistamisen mahdollisuus, ja niin tehdäänkin.

        Minulta se puuttu tuokin mainitsemasi yleissivistys,en tunne arvomerkkejä, mutta olen varma ,että yhtä ymmärtämättömiä on muitakin;))D

        en tunne enkä haluakaan tuntea.


      • ylermi
        SkillaN kirjoitti:

        voisi olla tuntea sotilasarvot,,presidentinkin,mutta tuskin sellaista virhettä, että korpraalin kenraaliksi,eiköhän siellä avustajat hoida nämä paperityöt ja siinä vaiheessa, kun hän allekirjoittaa,varmasti on varmistamisen mahdollisuus, ja niin tehdäänkin.

        Minulta se puuttu tuokin mainitsemasi yleissivistys,en tunne arvomerkkejä, mutta olen varma ,että yhtä ymmärtämättömiä on muitakin;))D

        Hei, sa varmaan tunnistat sirpin,vasaran ja moukarin, niist on kuule iso apu. Entäs kirves ja vasara, naulapussi?


      • ylermi kirjoitti:

        Hei, sa varmaan tunnistat sirpin,vasaran ja moukarin, niist on kuule iso apu. Entäs kirves ja vasara, naulapussi?

        kuuluvat niinhin alkeellisimpiin tärkeisiin,tarpeellisiin tunnistettaviin, tiedätkö tunnistan ne;))DDD


      • kumpiakaan kirjoitti:

        en tunne enkä haluakaan tuntea.

        ...ja takkiin tuli ma muistan Suomen sodan vaiheita.
        Ylipäällikkö hänkin silti.

        Nykyisen predidenttimme, ylipäällikkömme muistan sanoneen, että "asioita piti sovitella".

        Protokolla on protokolla. Sen mukaan eletään


      • -mitä ---
        capt.cöpenick kirjoitti:

        ...ja takkiin tuli ma muistan Suomen sodan vaiheita.
        Ylipäällikkö hänkin silti.

        Nykyisen predidenttimme, ylipäällikkömme muistan sanoneen, että "asioita piti sovitella".

        Protokolla on protokolla. Sen mukaan eletään

        ---siis tarkkaanottaen haluat sanoa? - muuta kuin kehua erästä tyyppiä, joka on ollut edesauttamassa roistoille ilmaiset lakimiehet, kun taas rikoksen uhrit joutuvat maksamaan.

        Olisi kapinan paikka, suurempi kuin ikinä ennen.


      • -mitä --- kirjoitti:

        ---siis tarkkaanottaen haluat sanoa? - muuta kuin kehua erästä tyyppiä, joka on ollut edesauttamassa roistoille ilmaiset lakimiehet, kun taas rikoksen uhrit joutuvat maksamaan.

        Olisi kapinan paikka, suurempi kuin ikinä ennen.

        Päästäessäni ensimmäisen pahan parkunani.
        "Roistoille ilmaiset lakimiehet"! Maan tapa ystävä hyvä!

        Jokaisen presidenttikauden aikana lusmujen oikeudenkäyntikuluja
        maksetaan pitkät pinot.

        Kapinapäällikköjen osa tuppaa olemaan ankeahko.
        Fatta eli pokkakonttori eliminoi omat kapina-atakkini.
        _____________________________________________

        Tietysti ajatus harhaa (oliko se nyt Merkuriuksen ollessa näin
        väkevässä oppositiossa)
        Ennen tätä sanottiin kylähullujen eittämättömäksi ja luovuttamattomaksi eduksi.

        Hyvää jatkoa toki sinullekin.


      • ----
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Päästäessäni ensimmäisen pahan parkunani.
        "Roistoille ilmaiset lakimiehet"! Maan tapa ystävä hyvä!

        Jokaisen presidenttikauden aikana lusmujen oikeudenkäyntikuluja
        maksetaan pitkät pinot.

        Kapinapäällikköjen osa tuppaa olemaan ankeahko.
        Fatta eli pokkakonttori eliminoi omat kapina-atakkini.
        _____________________________________________

        Tietysti ajatus harhaa (oliko se nyt Merkuriuksen ollessa näin
        väkevässä oppositiossa)
        Ennen tätä sanottiin kylähullujen eittämättömäksi ja luovuttamattomaksi eduksi.

        Hyvää jatkoa toki sinullekin.

        ----


      • merimona1
        ---- kirjoitti:

        ----

        selittää, että Ryti ei ollut ylipäällikkö, johtuen siitä, että Mannerheim, todella pätevä korkea-arvoinen upseeri oli sotaoloissamme korkein sotilasjohtaja.
        En minäkään ymmärrä tuon "merkuriusmiehen" ajatuksen juoksua.
        Taitaa olla aloittanut joulun juhlimisen jo viikkoa ennen joulua;)


    • merimona1

      ylipäällikkyys tulisi kuulua presidentille.
      Sodan syttyessä hänen hänen olisi hyvä luovuttaa ylipäällikkyys ammattisotilaalle.
      Rauhanaikaisista kriisin hallintatehtäistä päätäntävalta voisi kuulua maan hallitukselle.

      Sotilasarvojen tunteminen ei ole siviili-ihmiselle vältämätöntä, mutta kyllähän se oikeastaan kuuluu yleissivistykseen tuntea niitä edes sen vettan, ettei sekoita vänrikkiä majuriin.

      • merimona1

        Ei ole edes kiirettä mihinkään juuri nyt, niin että silläkään voisi puolustautua.
        Sana "verran" kuulostaa pahasti puhevikaisen tekstiltä kun se on kirjoitettu "vettan".
        Nyt lähden häpeissäni pitkälle lenkille.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1489
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1106
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      45
      924
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      175
      812
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      759
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      710
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      595
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      578
    9. 52
      571
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe