mastopatia rinnassa

rinsukki

ono kellään ollut rinnan mastopatiaa?miltä tuntuu,oireet?
mulla on paksun tuntuinen kohta rinnassa,on moneen kertaan ultrattu ja lääkäri viimeksi puhui jotain mastopatiasta???myös kainalo kipeä ja käsi puutuilee.mammografiaan eivät suostu laittamaan kun olen alle 30v.pikaista vastausta odottelen asiasta tietäviltä..!!

46

81332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi jolla

      tuo diagnoosi annettu,paitsi että epäilen jotenkin että se olisi oikea diagnoosi.Mulla rinnat kipeytyi sairaalloisen kipeiksi kierrosta riippumatta.Pahinta e-pillereiden syönnin aikaan.En ole pitkää aikaan syönyt niitä ja oireet ovat vähentyneet huomattavasti,tämäkin yksilöllistä varmaan.Mastopatia ei muistaakseni ole vaarallista.Käyn kyllä ultrassa muutaman vuoden välein tarkastamassa että kaikki on ok,kun kipuja toisinaan on.Miten se sulla ilmenee?

    • Duchessa

      mastopatia oikeassa rinnassani. Oireilu alkoi muutamia kuukausia sitten rinnan epämääräisellä pistelyllä. Kyhmy saattaa kuulemma sulaa itsekseen pois, mutta kasvattaa riskiä sairastua rintasyöpään. Itse aion leikkauttaa mastopatiani pois; kysymyksessä polikliininen toimenpide ja ei ole järkeä joutua "tarkkailemaan" kyhmyä loppuelämän ajan, kuten lääkäri kehotti tekemään. Olen itse 30v ja kävin yksityislekurilla, kun terkkariin hirmuiset jonot eikä tapaustani tutkittu kiireellisenä, juuri nuorehkon ikäni vuoksi. Sinun tapauksessa käden puutumisen voi ehkä selittää sillä että mastopatia tukkii tiehyeitä tai painaa jotakin käsivarteen vaikuttavia kohtia/hermoja.

      • aakoli

        Mulla ollut nyt 3 v. mastopatiaa. Sikakipeät rinnat varsinkin ennen menkkoja, enemmän mullakin kipeä juuri oik. rinta. Lisäksi just tää rinta tihuttaa maitoa. Ikää on 30, imettänyt kaks lasta (yht. n 1½ vuotta, kuusi v. sitten).Olen rampannut lääkäreillä tk:sta yksituiseen. Sain Dostinexia 2 tbl, jolla vaiva helpotti n. puoli vuotta (sain tämän lääkkeen yksityiseltä). Mutta sit palasi taas. Tää on tosi "vaiettu" aihe. Tuttuja on monen ikäsiä naisia, mut kukaan ole kuullutkaan moisesta.


      • aakoli
        aakoli kirjoitti:

        Mulla ollut nyt 3 v. mastopatiaa. Sikakipeät rinnat varsinkin ennen menkkoja, enemmän mullakin kipeä juuri oik. rinta. Lisäksi just tää rinta tihuttaa maitoa. Ikää on 30, imettänyt kaks lasta (yht. n 1½ vuotta, kuusi v. sitten).Olen rampannut lääkäreillä tk:sta yksituiseen. Sain Dostinexia 2 tbl, jolla vaiva helpotti n. puoli vuotta (sain tämän lääkkeen yksityiseltä). Mutta sit palasi taas. Tää on tosi "vaiettu" aihe. Tuttuja on monen ikäsiä naisia, mut kukaan ole kuullutkaan moisesta.

        aiheesta täällä. Koska "vertaisjutut" aiheesta ehkä toisi helpotusta, kun ei sitä muutoinkaan tunnu ainakaan tuolta gynen puolelta tulevan. Olen kyllä vuoden myöhässä, kun katsoo viimeksi tulleiden viestien päivämäärää... Mutta enivei, laitelkaa kokemuksia/"parannusehdotuksia" helpottamaan kipua.


      • sinulla
        aakoli kirjoitti:

        aiheesta täällä. Koska "vertaisjutut" aiheesta ehkä toisi helpotusta, kun ei sitä muutoinkaan tunnu ainakaan tuolta gynen puolelta tulevan. Olen kyllä vuoden myöhässä, kun katsoo viimeksi tulleiden viestien päivämäärää... Mutta enivei, laitelkaa kokemuksia/"parannusehdotuksia" helpottamaan kipua.

        todettiin se mastopatia? Näkyikö se ultrassa? Itse olen 25 ja lääkäri näki ultrassa yhden pahkuran (muut patit eivät näkyneet) ja epäili että se on joko mastopatiaa tai sitten voihan se tietysti syöpääkin olla, mikä kuitenkin harvinaista tän ikäisellä. Menen paksuneulanäytteeseen ja pirusti jännittää kyllä ja pelottaakin...Patteja on siis molemmissa rinnoissa ja hemmetin kipeet osaavat ajoittain olla ettei ees vatsallaan tee mieli nukkua ja vihloo ja särkee..Mutta pelottaa, että onko tuo yksi patti sitten syöpää!!


      • aakoli
        sinulla kirjoitti:

        todettiin se mastopatia? Näkyikö se ultrassa? Itse olen 25 ja lääkäri näki ultrassa yhden pahkuran (muut patit eivät näkyneet) ja epäili että se on joko mastopatiaa tai sitten voihan se tietysti syöpääkin olla, mikä kuitenkin harvinaista tän ikäisellä. Menen paksuneulanäytteeseen ja pirusti jännittää kyllä ja pelottaakin...Patteja on siis molemmissa rinnoissa ja hemmetin kipeet osaavat ajoittain olla ettei ees vatsallaan tee mieli nukkua ja vihloo ja särkee..Mutta pelottaa, että onko tuo yksi patti sitten syöpää!!

        Ja yksityinen gyne vahvisti. Lateraali (ulkosyrj.) isot kovat patit molemmissa rinnoissa, kaamea kipu! Ravasin vaivasta terv. keskus lääkäreillä, otettiin ultrat ja biopsiat ja kaik. mitään ei tullut vastaukseksi. Hain kirjastosta paksun naistentautikirjan ja marssin "viisastuneena" gynelle sanomaan, et mul on mastopatia. Ole huoleti, syöpä rinnassa TOSI harvoin aiheuttaa kipua.


      • aakoli
        aakoli kirjoitti:

        Ja yksityinen gyne vahvisti. Lateraali (ulkosyrj.) isot kovat patit molemmissa rinnoissa, kaamea kipu! Ravasin vaivasta terv. keskus lääkäreillä, otettiin ultrat ja biopsiat ja kaik. mitään ei tullut vastaukseksi. Hain kirjastosta paksun naistentautikirjan ja marssin "viisastuneena" gynelle sanomaan, et mul on mastopatia. Ole huoleti, syöpä rinnassa TOSI harvoin aiheuttaa kipua.

        Jos jostain saat "lääkkeen" tähän ongelmaan tai muuten joku lääkäri osaa sua neuvoa, niin laita konstit tulemaan tänne munkin tietoon. Olen kyllä ikionnellinen ja kiitollinen!!! E-pillerit yhden mukaan auttais, mutta niitä en nyt haluais enää syödä, 15 v. ja tupakoitsevana niitä popsittuani.


      • ollie
        aakoli kirjoitti:

        aiheesta täällä. Koska "vertaisjutut" aiheesta ehkä toisi helpotusta, kun ei sitä muutoinkaan tunnu ainakaan tuolta gynen puolelta tulevan. Olen kyllä vuoden myöhässä, kun katsoo viimeksi tulleiden viestien päivämäärää... Mutta enivei, laitelkaa kokemuksia/"parannusehdotuksia" helpottamaan kipua.

        Hei,

        minulla myös mastopatiaa. tuntuu että lapsen saamisen ja pitkän imettämisen (6kk täysimetys ja 2v osittaisimetys) jälkeen kivut on voimistuneet ihan kamalasti. varmaan yhteydessä hormoneihin?! kivut tulee silloin tällöin (en ole havainnut säännöllisyyttä, mutta varmaan yhteydessä kuukautiskierron tiettyihin vaiheisiin), mutta rinnat on kyllä kosketusarat tosi usein. tuntuu että kivut (siis kipua ilman kosketusta) ovat pahimmillaan varsinkin jos olen muutenkin tosi väsynyt ja stressantunut?!! oletko huomannut tälläistä? kohta varmaan pitää pyytää jotain lääkitystä, jos sellaista on-tosi inhottava vaiva!


      • Mene ja poista
        ollie kirjoitti:

        Hei,

        minulla myös mastopatiaa. tuntuu että lapsen saamisen ja pitkän imettämisen (6kk täysimetys ja 2v osittaisimetys) jälkeen kivut on voimistuneet ihan kamalasti. varmaan yhteydessä hormoneihin?! kivut tulee silloin tällöin (en ole havainnut säännöllisyyttä, mutta varmaan yhteydessä kuukautiskierron tiettyihin vaiheisiin), mutta rinnat on kyllä kosketusarat tosi usein. tuntuu että kivut (siis kipua ilman kosketusta) ovat pahimmillaan varsinkin jos olen muutenkin tosi väsynyt ja stressantunut?!! oletko huomannut tälläistä? kohta varmaan pitää pyytää jotain lääkitystä, jos sellaista on-tosi inhottava vaiva!

        Hei,

        Minulla on diagnosoitu "ehkä" mastopatia, johon lääkäri sanoi että " ehkä " otat sen patin pois tai sitten et ota, itse päätät. No, olen nyt 30- vuotta ja pienen lapsen äiti, joten nyt kun lapsi ei enää ime, menen varmasti yksityiselle, jossa tämä "ehkä" diagnoosikin kyllä annettiin, poistattamaan patin. Aivan järjetöntä antaa potilaille diagnoosiksi ehkä sitä ehkä tätä ja jää ehkä tarkkailemaan tai sitten et. Jos teille tällaista ehdotetaan, vaatikaa saman tien patin poistaminen, niin ei jää miettimään asiaa sen pidemmäksi aikaa. Itse en raskauden takia voinut sitä tehdä.

        Minullakin mastopatia tuntuu tykyttävänä kipuna, kyllä se tuntuu väsyneenä ja stressaantuneena pahemmin, voi nähtävästi sitten olla että on hormonaalista perää. Arat rinnat olleet aina. Ps. minulta otettiin 3 neulanäytettä, se on yhtä helvettiä. Mutta jos siihen saakka mennään, suosittelen patin pois ottamista joka tapauksessa, se kuulemma jotenkin voidaan myös "sulattaa" pois... palaan kun patti on poistettu.


      • z3nn
        Mene ja poista kirjoitti:

        Hei,

        Minulla on diagnosoitu "ehkä" mastopatia, johon lääkäri sanoi että " ehkä " otat sen patin pois tai sitten et ota, itse päätät. No, olen nyt 30- vuotta ja pienen lapsen äiti, joten nyt kun lapsi ei enää ime, menen varmasti yksityiselle, jossa tämä "ehkä" diagnoosikin kyllä annettiin, poistattamaan patin. Aivan järjetöntä antaa potilaille diagnoosiksi ehkä sitä ehkä tätä ja jää ehkä tarkkailemaan tai sitten et. Jos teille tällaista ehdotetaan, vaatikaa saman tien patin poistaminen, niin ei jää miettimään asiaa sen pidemmäksi aikaa. Itse en raskauden takia voinut sitä tehdä.

        Minullakin mastopatia tuntuu tykyttävänä kipuna, kyllä se tuntuu väsyneenä ja stressaantuneena pahemmin, voi nähtävästi sitten olla että on hormonaalista perää. Arat rinnat olleet aina. Ps. minulta otettiin 3 neulanäytettä, se on yhtä helvettiä. Mutta jos siihen saakka mennään, suosittelen patin pois ottamista joka tapauksessa, se kuulemma jotenkin voidaan myös "sulattaa" pois... palaan kun patti on poistettu.

        mulla todettiin kans pari vkoa sitten kyhmy rinnassa... sain ajan ultraan julkiselle puolelle 2 kk:n päähän, joten todellakin päätin hakeutua yksityiselle puolelle tutkimuksiin. Ylihuomenna on mammografia ja ultraäänitutkimus mahd. neulanäytteet (jos tarpeen). Jännittää, pelottaa, hämmentää... :S


      • ...minullakin todettu
        z3nn kirjoitti:

        mulla todettiin kans pari vkoa sitten kyhmy rinnassa... sain ajan ultraan julkiselle puolelle 2 kk:n päähän, joten todellakin päätin hakeutua yksityiselle puolelle tutkimuksiin. Ylihuomenna on mammografia ja ultraäänitutkimus mahd. neulanäytteet (jos tarpeen). Jännittää, pelottaa, hämmentää... :S

        Minulla on mastopatia todettu jo monta vuotta sitten. Minulla on siis molemmat rinnat TÄYNNÄ patteja, jotka ovat tosiaankin kierrosta riippumatta ihan SAIRAAN kipeitä aika ajoin (ei aina). Mammossa olen käynyt vuosien varrella ja ultrassakin, mutta biopsiaa ei ole koskaan otettu. Nyt on todella huono vaihe meneillään eli tätä kovaa kipuilua on kestänyt kuukauden verran (edellinen paha kiputilavaihe oli runsas vuosi sitten ja se kesti muutaman kuukauden ja sitten pikkuhiljaa helpotti). Minulla on samanlaisia patteja myös ylävatsan alueella (tosi kipeitä ja arkoja nekin) ja nekin on ultralla katsottu ja todettu vaarattomiksi rasvapateiksi. Tuntuvat koostumukseltaan samoilta kuin rintojen mastopatiapatit... Tässä on kyllä vitsit vähissä, kun ei kipulääkkeetkään (lue: burana, panadol, etc) auta, tosin en ole saanut mitään "täsmälääkitystä" näihin patteihini... Fibromyalia on nyt epäilyn alla myös, kun koko keho on niin sairas ja kipuileva... Se fibromyalgian tutkinta on vielä kesken, mutta muutama kipupiste ainakin löytyi, kun lääkäri karttansa mukaan ne pisteet etsi.
        Epätoivoinen tilanne kaikenkaikkiaan!!! Kehoa särkee siis 24h vuorokaudessa, eikä apua tule. Kellään samantyyppistä oireilua?!


      • Jee jee
        ...minullakin todettu kirjoitti:

        Minulla on mastopatia todettu jo monta vuotta sitten. Minulla on siis molemmat rinnat TÄYNNÄ patteja, jotka ovat tosiaankin kierrosta riippumatta ihan SAIRAAN kipeitä aika ajoin (ei aina). Mammossa olen käynyt vuosien varrella ja ultrassakin, mutta biopsiaa ei ole koskaan otettu. Nyt on todella huono vaihe meneillään eli tätä kovaa kipuilua on kestänyt kuukauden verran (edellinen paha kiputilavaihe oli runsas vuosi sitten ja se kesti muutaman kuukauden ja sitten pikkuhiljaa helpotti). Minulla on samanlaisia patteja myös ylävatsan alueella (tosi kipeitä ja arkoja nekin) ja nekin on ultralla katsottu ja todettu vaarattomiksi rasvapateiksi. Tuntuvat koostumukseltaan samoilta kuin rintojen mastopatiapatit... Tässä on kyllä vitsit vähissä, kun ei kipulääkkeetkään (lue: burana, panadol, etc) auta, tosin en ole saanut mitään "täsmälääkitystä" näihin patteihini... Fibromyalia on nyt epäilyn alla myös, kun koko keho on niin sairas ja kipuileva... Se fibromyalgian tutkinta on vielä kesken, mutta muutama kipupiste ainakin löytyi, kun lääkäri karttansa mukaan ne pisteet etsi.
        Epätoivoinen tilanne kaikenkaikkiaan!!! Kehoa särkee siis 24h vuorokaudessa, eikä apua tule. Kellään samantyyppistä oireilua?!

        Mulla todettu mastopatiset rinnat ekalla gynekäynnillä 14-vuotiaana, nyt siis ikää jo 36. Rintojen koko muuttuu kuukautiskierron mukaan, mutta pääasiassa rinnat on painavat ja klimppiset ja kosketusarat AINA!!! Kuukautisten jälkeen on pari päivää rinnat ok eikä mitään patteja tai kyhmyjä oo. Nyt aloitin pillerit kuukaus sitten ja vatsallaan nukkumisen on sitten sen siliän tien saanut unohtaa. Rinnoista myös tihkuu maitoa.. imettämisestä kuitenkin jo 8 vuotta. Mammo käyty ja ultrattukin on, hormonitasot tutkittu jne. Taitaa olla tyyppivika :)


      • Vielä epätietoinen
        Jee jee kirjoitti:

        Mulla todettu mastopatiset rinnat ekalla gynekäynnillä 14-vuotiaana, nyt siis ikää jo 36. Rintojen koko muuttuu kuukautiskierron mukaan, mutta pääasiassa rinnat on painavat ja klimppiset ja kosketusarat AINA!!! Kuukautisten jälkeen on pari päivää rinnat ok eikä mitään patteja tai kyhmyjä oo. Nyt aloitin pillerit kuukaus sitten ja vatsallaan nukkumisen on sitten sen siliän tien saanut unohtaa. Rinnoista myös tihkuu maitoa.. imettämisestä kuitenkin jo 8 vuotta. Mammo käyty ja ultrattukin on, hormonitasot tutkittu jne. Taitaa olla tyyppivika :)

        Mulla varsinkin vasemman rinnan ulkosyrjä on pääosan kuukautta ihan älyttömän kipeä. Rinnat ovat muutenkin "solmuiset", kuten lääkäri sanoi. Heti kuukautisten jälkeen on pari päivää helpompaa, mutta sitten kipu tulee ja säteilee rinnasta kainaloon, käsivarteen saakka ja jopa selän puolelle. En ole saanut kunnon diagnoosia asiaan. Tartteis varmaan mennä vielä lääkäriin? Mutta ei taida tähän mastopatiaan olla olemassa mitään lääkitystä? Kivuista lääkärille valittaessani sain jotain kasvihormonia (varmaankin helokkia tms.), joka helpotti vähän kipuihin, mutta pisti kuukautiset mullin mallin.


      • Rinsessa
        Vielä epätietoinen kirjoitti:

        Mulla varsinkin vasemman rinnan ulkosyrjä on pääosan kuukautta ihan älyttömän kipeä. Rinnat ovat muutenkin "solmuiset", kuten lääkäri sanoi. Heti kuukautisten jälkeen on pari päivää helpompaa, mutta sitten kipu tulee ja säteilee rinnasta kainaloon, käsivarteen saakka ja jopa selän puolelle. En ole saanut kunnon diagnoosia asiaan. Tartteis varmaan mennä vielä lääkäriin? Mutta ei taida tähän mastopatiaan olla olemassa mitään lääkitystä? Kivuista lääkärille valittaessani sain jotain kasvihormonia (varmaankin helokkia tms.), joka helpotti vähän kipuihin, mutta pisti kuukautiset mullin mallin.

        mulla todettiin tänään kans mastopatia. molempien rintojen yläosassa patit. kipujakin on mut lääkäri väittää et ne ei johdu tästä vaan on joku erillinen tulehdus..? tiedä sitten. ultralla tutkittiin. muita näytteitä ei oo otettu. hirveän huonosti löytyy tietoa tästä ´´taudista´´ mistään.


      • ihmettelevä-Liisa
        Rinsessa kirjoitti:

        mulla todettiin tänään kans mastopatia. molempien rintojen yläosassa patit. kipujakin on mut lääkäri väittää et ne ei johdu tästä vaan on joku erillinen tulehdus..? tiedä sitten. ultralla tutkittiin. muita näytteitä ei oo otettu. hirveän huonosti löytyy tietoa tästä ´´taudista´´ mistään.

        Minulla todettiin mastopatia jo 30v.sitten.Rinnat jo silloin tosikipeät.Sitten myöhemmin sain hormooni-hoitoa.Se helpotti kipuilua.Rintojani on leikattu 3kertaa.Sitten minulta leikattiin kohtu,munasarjat ym. pois.Sen jäelkeen sain hormoonikorvaus-hoitona Divina-tabletteja.Siinä on ensin jakso keltarauhas-hormoonia ja sitten estrogeeniä.Näitä olen syönyt tosi kauan ja huomannut että ne auttaa myös rintoihinkin.Minulla tulee rinnoista maitoa,mätää,kirkasta ja välillä tummaa verta.Rintani on tosi myhkyräiset.Minulla vaihtui lääkäri ja hänen mielestä en tarvitse mitään hoitoja.Olen kuulema liian vanha 54v.Minulla lääkkeitä jäljellä 2kk annos.Kyllä vähän pelottaa kun tähänasti ainoa helpottava aine on ollut keltarauhashormooni.


      • paniikkia
        ...minullakin todettu kirjoitti:

        Minulla on mastopatia todettu jo monta vuotta sitten. Minulla on siis molemmat rinnat TÄYNNÄ patteja, jotka ovat tosiaankin kierrosta riippumatta ihan SAIRAAN kipeitä aika ajoin (ei aina). Mammossa olen käynyt vuosien varrella ja ultrassakin, mutta biopsiaa ei ole koskaan otettu. Nyt on todella huono vaihe meneillään eli tätä kovaa kipuilua on kestänyt kuukauden verran (edellinen paha kiputilavaihe oli runsas vuosi sitten ja se kesti muutaman kuukauden ja sitten pikkuhiljaa helpotti). Minulla on samanlaisia patteja myös ylävatsan alueella (tosi kipeitä ja arkoja nekin) ja nekin on ultralla katsottu ja todettu vaarattomiksi rasvapateiksi. Tuntuvat koostumukseltaan samoilta kuin rintojen mastopatiapatit... Tässä on kyllä vitsit vähissä, kun ei kipulääkkeetkään (lue: burana, panadol, etc) auta, tosin en ole saanut mitään "täsmälääkitystä" näihin patteihini... Fibromyalia on nyt epäilyn alla myös, kun koko keho on niin sairas ja kipuileva... Se fibromyalgian tutkinta on vielä kesken, mutta muutama kipupiste ainakin löytyi, kun lääkäri karttansa mukaan ne pisteet etsi.
        Epätoivoinen tilanne kaikenkaikkiaan!!! Kehoa särkee siis 24h vuorokaudessa, eikä apua tule. Kellään samantyyppistä oireilua?!

        Minulla on samanlaisia ongelmia. Kivut alkoivat imetyksen yhteydessä kaksi vuotta sitten. Kävin vuosi sitten mammografiassa ja siinä ei näkynyt mitään. Kivut ovat vaan jatkuneet ja lääkärin mukaan asialle ei voi tehdä mitään. Viime viikolla löysin kaksi isoa ( pingispallon kokoista) pattia kummastakin rinnasta ja kipu on niin kova etten pysty nukkumaan mahallani tai sivuttain. 24 H asia mielessä. Eilen olin mammografiassa ja pelkään kuollakseni tuloksia.
        Onko kenellekkään annettu hyvää vinkkiä? Lääkäri puhui hormooniterapiasta...mutta epäilyttää ....


      • laruloru
        paniikkia kirjoitti:

        Minulla on samanlaisia ongelmia. Kivut alkoivat imetyksen yhteydessä kaksi vuotta sitten. Kävin vuosi sitten mammografiassa ja siinä ei näkynyt mitään. Kivut ovat vaan jatkuneet ja lääkärin mukaan asialle ei voi tehdä mitään. Viime viikolla löysin kaksi isoa ( pingispallon kokoista) pattia kummastakin rinnasta ja kipu on niin kova etten pysty nukkumaan mahallani tai sivuttain. 24 H asia mielessä. Eilen olin mammografiassa ja pelkään kuollakseni tuloksia.
        Onko kenellekkään annettu hyvää vinkkiä? Lääkäri puhui hormooniterapiasta...mutta epäilyttää ....

        Kysyisin tarkennusta siihen kun moni puhuu täällä kipeistä "pateista", tarkoitatteko mahdollisesti kystia/nesterakkuloita? Itselläni on molemmat rinnat täynnä näitä ja aika ajoin ne myös voi tuntea. Ne eivät kuitenkaan ole koskaan aiheuttaneet kipua. Kerran on neulalla tällainen puhkaistu koska se tuntui niin selvästi. Kävin juuri mammografiassa ja ultrassa oikean rinnan pitkään jatkuneen kivun vuoksi ja lääkäri esitti vastaukseksi mastopatiaa. Kipeässä rinnassa ei kuitenkaan kipukohdassa tällä hetkellä ole kystia ja nekään, jotka ovat kipualueen ulkopuolella, eivät kuulemma ole tulehtuneita joten kipu ei siis liity näihin kystiin käsittääkseni.

        Jos ette tarkoita kipeillä pateilla näitä nesterakkuloita niin liittyykö siis teillä mastopatiaan jotain muunlaisia kipeytyviä patteja?


      • lilli 49v
        laruloru kirjoitti:

        Kysyisin tarkennusta siihen kun moni puhuu täällä kipeistä "pateista", tarkoitatteko mahdollisesti kystia/nesterakkuloita? Itselläni on molemmat rinnat täynnä näitä ja aika ajoin ne myös voi tuntea. Ne eivät kuitenkaan ole koskaan aiheuttaneet kipua. Kerran on neulalla tällainen puhkaistu koska se tuntui niin selvästi. Kävin juuri mammografiassa ja ultrassa oikean rinnan pitkään jatkuneen kivun vuoksi ja lääkäri esitti vastaukseksi mastopatiaa. Kipeässä rinnassa ei kuitenkaan kipukohdassa tällä hetkellä ole kystia ja nekään, jotka ovat kipualueen ulkopuolella, eivät kuulemma ole tulehtuneita joten kipu ei siis liity näihin kystiin käsittääkseni.

        Jos ette tarkoita kipeillä pateilla näitä nesterakkuloita niin liittyykö siis teillä mastopatiaan jotain muunlaisia kipeytyviä patteja?

        Kävin tavallisella gyn.tarkastuksessa joulukuussa 2007. Lääkäri lähetti mamografiaan ja ultraan. Rinnasta löytyi pieni kyhmy mistä otetiin neulanäyte.Tulos olimastopatia. Eilen minulta poistettiin kyhmy. Minun lääkärin mielestä kannatti ottaa pois että ei tarvitse jatkuvasti olla huolisaan. T Lilli


      • stressipallo
        lilli 49v kirjoitti:

        Kävin tavallisella gyn.tarkastuksessa joulukuussa 2007. Lääkäri lähetti mamografiaan ja ultraan. Rinnasta löytyi pieni kyhmy mistä otetiin neulanäyte.Tulos olimastopatia. Eilen minulta poistettiin kyhmy. Minun lääkärin mielestä kannatti ottaa pois että ei tarvitse jatkuvasti olla huolisaan. T Lilli

        Minulla (29 v) oireet alkoivat vasemman rinnan kainalonpuoleisen osan epämääräisellä kipuilulla puolisen vuotta sitten. Mitään patteja ei tunnustelemalla löytynyt, mutta ultrassa näkyi noin sentin syvyydessä 8 mm:n läpimittainen epätarkkarajainen muutos. Paksuneulanäytepalojen diagnoosiksi määritettiin lähinnä mastopatiatyyppinen fibroosi, mutta suositeltiin kuitenkin uusien koepalojen ottoa. Päätettiin, että koepalojen sijaan leikataan patti kokonaan pois. Poisto piti tehdä noin kuukausi sitten mutta ultrassa ei pystytty tekemään lankamerkkausta, koska pattia ei saatu näkyviin. Lääkäri kehotti palaamaan asiaan puolen vuoden päästä uudelleen, tai jos pahasti oireilee niin sitten aikaisemminkin. Kipuilu on toisaikaista, mutta tuntuu myös kainalossa ja vasemmassa käsivarressa. Onko tuollainen patin katoaminen kellekään tuttua? Ihmetyttää, kun kivut kuitenkin jäivät jäljelle.


      • stressaavaa
        Mene ja poista kirjoitti:

        Hei,

        Minulla on diagnosoitu "ehkä" mastopatia, johon lääkäri sanoi että " ehkä " otat sen patin pois tai sitten et ota, itse päätät. No, olen nyt 30- vuotta ja pienen lapsen äiti, joten nyt kun lapsi ei enää ime, menen varmasti yksityiselle, jossa tämä "ehkä" diagnoosikin kyllä annettiin, poistattamaan patin. Aivan järjetöntä antaa potilaille diagnoosiksi ehkä sitä ehkä tätä ja jää ehkä tarkkailemaan tai sitten et. Jos teille tällaista ehdotetaan, vaatikaa saman tien patin poistaminen, niin ei jää miettimään asiaa sen pidemmäksi aikaa. Itse en raskauden takia voinut sitä tehdä.

        Minullakin mastopatia tuntuu tykyttävänä kipuna, kyllä se tuntuu väsyneenä ja stressaantuneena pahemmin, voi nähtävästi sitten olla että on hormonaalista perää. Arat rinnat olleet aina. Ps. minulta otettiin 3 neulanäytettä, se on yhtä helvettiä. Mutta jos siihen saakka mennään, suosittelen patin pois ottamista joka tapauksessa, se kuulemma jotenkin voidaan myös "sulattaa" pois... palaan kun patti on poistettu.

        Sama täällä. Mammografia ei näyttänyt mitään muutoksia, mutta lääkäri ei nähnyt syytä tutkia asiaa sen paremmin. Rinnat ovat todella kipeitä. Vasen puoli on aivan mahdoton! Onko kenelläkään tietoa mikä tutkimus on luotettavin ja mistä myös näkee jos on mastopatiaa?


      • mia1970
        stressaavaa kirjoitti:

        Sama täällä. Mammografia ei näyttänyt mitään muutoksia, mutta lääkäri ei nähnyt syytä tutkia asiaa sen paremmin. Rinnat ovat todella kipeitä. Vasen puoli on aivan mahdoton! Onko kenelläkään tietoa mikä tutkimus on luotettavin ja mistä myös näkee jos on mastopatiaa?

        Minulla on ollu kierrosta riippuen todella kipeät rinnat jo teini-iästä. Nyt olen yli kolmekymppinen. Kipu säteili käsiin ja kainaloihin välillä niin pahasti ettei käsiä paljon pystynyt nostamaan. Vaivan nimen kuitenkin tiesin jo alussa sillä mastopatia näyttää olevan hyvin perinnöllinen meidän suvussa. Samat vaivat ovat käyneet läpi äitini ja isoäitini. Itse söin e-pillereitä 10 vuotta ja ne pahensivat kipuja, toisilla taas ne auttavat. Olen synnyttänyt 3 lasta ja imettänyt heitä hampaat irvessä ja itku kurkussa, kipujen vuoksi. Kipujen ja todella epämiellyttävän tuntuisen imettämisen vuoksi sisareni ja äitini jättivät imetyksen lyhyeen. Itse jaksoin 4 -6 kk.

        Nyt hylättyäni hormoonallisen ehkäisyn jo pari vuotta sitten, tilanne näyttää hyvältä sillä kivut ovat kadonneet ja kudos on rauhoittunut. Nähtäväksi jää kauan tätä autuutta kestää. Mastopatian takia äitiäni on kehotettu käymään mammografiassa joka toinen vuosi. Itse nuorempana käyn vielä vahän harvemmin eli joka neljäs vuosi. Parannuskeinoa tähän vaivaan ei tiedettävästi ole.


      • -Nina-
        paniikkia kirjoitti:

        Minulla on samanlaisia ongelmia. Kivut alkoivat imetyksen yhteydessä kaksi vuotta sitten. Kävin vuosi sitten mammografiassa ja siinä ei näkynyt mitään. Kivut ovat vaan jatkuneet ja lääkärin mukaan asialle ei voi tehdä mitään. Viime viikolla löysin kaksi isoa ( pingispallon kokoista) pattia kummastakin rinnasta ja kipu on niin kova etten pysty nukkumaan mahallani tai sivuttain. 24 H asia mielessä. Eilen olin mammografiassa ja pelkään kuollakseni tuloksia.
        Onko kenellekkään annettu hyvää vinkkiä? Lääkäri puhui hormooniterapiasta...mutta epäilyttää ....

        Hei!
        Löysin muutama vuosi sitten hyviä kirjoituksia mastopatiasta ja sen hoidosta. Täytyy välttää aurinkoa, saunomasta, rinta-alueen hierontaa ja käyttää E-vitamiinia. Itse kokeilin, mielestäni se ei posta sairautta kokonaan mutta huomattavasti vähentää sen oireita ja siksi voisin suosittellä.


      • Molempi pahempi
        mia1970 kirjoitti:

        Minulla on ollu kierrosta riippuen todella kipeät rinnat jo teini-iästä. Nyt olen yli kolmekymppinen. Kipu säteili käsiin ja kainaloihin välillä niin pahasti ettei käsiä paljon pystynyt nostamaan. Vaivan nimen kuitenkin tiesin jo alussa sillä mastopatia näyttää olevan hyvin perinnöllinen meidän suvussa. Samat vaivat ovat käyneet läpi äitini ja isoäitini. Itse söin e-pillereitä 10 vuotta ja ne pahensivat kipuja, toisilla taas ne auttavat. Olen synnyttänyt 3 lasta ja imettänyt heitä hampaat irvessä ja itku kurkussa, kipujen vuoksi. Kipujen ja todella epämiellyttävän tuntuisen imettämisen vuoksi sisareni ja äitini jättivät imetyksen lyhyeen. Itse jaksoin 4 -6 kk.

        Nyt hylättyäni hormoonallisen ehkäisyn jo pari vuotta sitten, tilanne näyttää hyvältä sillä kivut ovat kadonneet ja kudos on rauhoittunut. Nähtäväksi jää kauan tätä autuutta kestää. Mastopatian takia äitiäni on kehotettu käymään mammografiassa joka toinen vuosi. Itse nuorempana käyn vielä vahän harvemmin eli joka neljäs vuosi. Parannuskeinoa tähän vaivaan ei tiedettävästi ole.

        Hei! Minä olen omistanut mastopaattiset rinnat jo vuosikymmeniä. Kipeärintainen olen ollut siis koko ikäni. Nyt viime vuosien aikana kivut ovat lisääntyneet ja muutamia vuosia sitten todettiinkin mastopatian lisäksi kystat. Rintani ovat täynnä myös kystarakkuloita. Muutamia kertoja kystia on tyhjennetty, mutta ei enää tänä vuonna. Nyt lääkärin tyly ilmoitus oli, että ainoa keino on rintojen poisto. Niitä on kuulemma tehty "muutamia" ja on ainoa keino tähän tautiin. Silikoneja ehdotteli. No, helokkiöljyä hän kehotti nyt ensialkuun kokeilemaan, josko ne vähentäisivät kipua ja särkyä. Siis luontaistuotekaupan tuotetta suositteli kokeiltavaksi ensiapuun. Että tämmöinen tapaus täällä. Hyvää kesää kaikille meille Rintakipusiskoille!


      • ei ole helppoa olla nainen
        Molempi pahempi kirjoitti:

        Hei! Minä olen omistanut mastopaattiset rinnat jo vuosikymmeniä. Kipeärintainen olen ollut siis koko ikäni. Nyt viime vuosien aikana kivut ovat lisääntyneet ja muutamia vuosia sitten todettiinkin mastopatian lisäksi kystat. Rintani ovat täynnä myös kystarakkuloita. Muutamia kertoja kystia on tyhjennetty, mutta ei enää tänä vuonna. Nyt lääkärin tyly ilmoitus oli, että ainoa keino on rintojen poisto. Niitä on kuulemma tehty "muutamia" ja on ainoa keino tähän tautiin. Silikoneja ehdotteli. No, helokkiöljyä hän kehotti nyt ensialkuun kokeilemaan, josko ne vähentäisivät kipua ja särkyä. Siis luontaistuotekaupan tuotetta suositteli kokeiltavaksi ensiapuun. Että tämmöinen tapaus täällä. Hyvää kesää kaikille meille Rintakipusiskoille!

        Olen taistellut taman ongelman kanssa kolme vuotta. Mammot ja ultrat on otettu. Mastopatian takia rinnat ovat kipeat koko ajan. Vasen rinta varsinkin pistelee ja jomottaa ja kipu sateilee kainaloon, selkaan ja jopa ranteeseen. Tuo on nyt jotain uutta ja mietin onko se ihan normaali mastopatian oire vai kannattaako tassa pelata jotain muuta? Oikeasta rinnasta loydettiin myos kasvain. Harmatooma, hyvanlaatuinen kasvain. Laakarit ehdottivat ettei kannata poistaa. Nyt pitaisi naitten oireiden ja pelon kanssa elaa tammikuulle asti seuraavaan kontrolliin. Tuntuu kuin laakarit pitaisivat pellena kun sinne menee. Onko muilla ollut samoja tuntemuksia?


      • nou hätä
        ei ole helppoa olla nainen kirjoitti:

        Olen taistellut taman ongelman kanssa kolme vuotta. Mammot ja ultrat on otettu. Mastopatian takia rinnat ovat kipeat koko ajan. Vasen rinta varsinkin pistelee ja jomottaa ja kipu sateilee kainaloon, selkaan ja jopa ranteeseen. Tuo on nyt jotain uutta ja mietin onko se ihan normaali mastopatian oire vai kannattaako tassa pelata jotain muuta? Oikeasta rinnasta loydettiin myos kasvain. Harmatooma, hyvanlaatuinen kasvain. Laakarit ehdottivat ettei kannata poistaa. Nyt pitaisi naitten oireiden ja pelon kanssa elaa tammikuulle asti seuraavaan kontrolliin. Tuntuu kuin laakarit pitaisivat pellena kun sinne menee. Onko muilla ollut samoja tuntemuksia?

        Mulla toinen rinta mastopaattinen ja molemmat rinnat heruttaa maitoa. Ikinä en oo ollut raskaana, enkä imettänyt. Rintojen ultrassa kävin eikä kasvaimia:) Eikä mulla ole edes lääkityksiä, jotka aiheuttais maidontuloa. Outoo, mutta en jaksa päätä vaivata,kun on niitä pahempiakin tauteja.


      • Timano2009
        ...minullakin todettu kirjoitti:

        Minulla on mastopatia todettu jo monta vuotta sitten. Minulla on siis molemmat rinnat TÄYNNÄ patteja, jotka ovat tosiaankin kierrosta riippumatta ihan SAIRAAN kipeitä aika ajoin (ei aina). Mammossa olen käynyt vuosien varrella ja ultrassakin, mutta biopsiaa ei ole koskaan otettu. Nyt on todella huono vaihe meneillään eli tätä kovaa kipuilua on kestänyt kuukauden verran (edellinen paha kiputilavaihe oli runsas vuosi sitten ja se kesti muutaman kuukauden ja sitten pikkuhiljaa helpotti). Minulla on samanlaisia patteja myös ylävatsan alueella (tosi kipeitä ja arkoja nekin) ja nekin on ultralla katsottu ja todettu vaarattomiksi rasvapateiksi. Tuntuvat koostumukseltaan samoilta kuin rintojen mastopatiapatit... Tässä on kyllä vitsit vähissä, kun ei kipulääkkeetkään (lue: burana, panadol, etc) auta, tosin en ole saanut mitään "täsmälääkitystä" näihin patteihini... Fibromyalia on nyt epäilyn alla myös, kun koko keho on niin sairas ja kipuileva... Se fibromyalgian tutkinta on vielä kesken, mutta muutama kipupiste ainakin löytyi, kun lääkäri karttansa mukaan ne pisteet etsi.
        Epätoivoinen tilanne kaikenkaikkiaan!!! Kehoa särkee siis 24h vuorokaudessa, eikä apua tule. Kellään samantyyppistä oireilua?!

        Minulla on ollut fibromyalgian tapaisia oireita n. 5 vuotta. Alkoivat heti synnytyksen jälkeen. Vakava univaje tai stressi voi olla aiheuttajana ja yleensä siihen sairastumiseen vaikutta alttius, kuten stressaava lapsuus tai fysiloginen herkkyys.

        Särkylääkkeitä paremmin auttavat lämpimät kylvyt, kevyt liikunta ja lihasrentouttajalääkkeet. Itse otan puolikkaan pahoina päivinä ja se auttaa.

        En ole saanut diagnoosia koska minulla nousee myös lämpö.

        Minulla on myös mastopatiaa ja nyt olen varmuuden vuoksi varaamassa ajan yksityiselle lääkärille.


      • aleksandra1
        Molempi pahempi kirjoitti:

        Hei! Minä olen omistanut mastopaattiset rinnat jo vuosikymmeniä. Kipeärintainen olen ollut siis koko ikäni. Nyt viime vuosien aikana kivut ovat lisääntyneet ja muutamia vuosia sitten todettiinkin mastopatian lisäksi kystat. Rintani ovat täynnä myös kystarakkuloita. Muutamia kertoja kystia on tyhjennetty, mutta ei enää tänä vuonna. Nyt lääkärin tyly ilmoitus oli, että ainoa keino on rintojen poisto. Niitä on kuulemma tehty "muutamia" ja on ainoa keino tähän tautiin. Silikoneja ehdotteli. No, helokkiöljyä hän kehotti nyt ensialkuun kokeilemaan, josko ne vähentäisivät kipua ja särkyä. Siis luontaistuotekaupan tuotetta suositteli kokeiltavaksi ensiapuun. Että tämmöinen tapaus täällä. Hyvää kesää kaikille meille Rintakipusiskoille!

        moi mulla on ollut koko ikäni kyhmyjä rinnoissaja joskus olleet kipeetkin mutta nyt viimeisen parin kuukauden ajan ne on tulleet niin kipeeksi että ei voi olla mitenkään päin liivejä ei uskalla riisuu pois lainkaan,ajattelin maanantaina tilaa lääkärille ajan. saako tuollaiset leikkaukset kuten sulle ehdotettu kelan piiriin jos näin käy et joutuis kokonaan poistamaan rinnat,huh pelottaa...


      • Anonyymi
        stressipallo kirjoitti:

        Minulla (29 v) oireet alkoivat vasemman rinnan kainalonpuoleisen osan epämääräisellä kipuilulla puolisen vuotta sitten. Mitään patteja ei tunnustelemalla löytynyt, mutta ultrassa näkyi noin sentin syvyydessä 8 mm:n läpimittainen epätarkkarajainen muutos. Paksuneulanäytepalojen diagnoosiksi määritettiin lähinnä mastopatiatyyppinen fibroosi, mutta suositeltiin kuitenkin uusien koepalojen ottoa. Päätettiin, että koepalojen sijaan leikataan patti kokonaan pois. Poisto piti tehdä noin kuukausi sitten mutta ultrassa ei pystytty tekemään lankamerkkausta, koska pattia ei saatu näkyviin. Lääkäri kehotti palaamaan asiaan puolen vuoden päästä uudelleen, tai jos pahasti oireilee niin sitten aikaisemminkin. Kipuilu on toisaikaista, mutta tuntuu myös kainalossa ja vasemmassa käsivarressa. Onko tuollainen patin katoaminen kellekään tuttua? Ihmetyttää, kun kivut kuitenkin jäivät jäljelle.

        Ihan turhaahan näitä on leikata, kun ne uusiutuvat, jos taipumusta on. Neulalla ne voi tyhjentää. Vaihdevuosiin ne lopulta loppuvat.


    • osittain ainakin

      luen nyt ensimmäistä kertta tästä mastopatiasta. molemmat rintani ovat kokonaan kovat ja arvelen että saattaisi olla kyse tästä. toisaalta olen helpottunut että en ole ainoa ongelmani kanssa, mutta tuo syöpäriskin korkeus pelottaa kieltämättä

      olen 19 vuotias ja muistan miten terkkari joskus vuosia vuosia sitten lohdutteli minua kun olin huolissani pateista rintojen aluissani, sanoi että kuuluu niiden kehittymiseen, joten en kiinnittänyt niihin juurikaan huomiota. nyt on kuitenkin parin viime vuoden aikana ruvennut mietityttämään, kun eivät ne kai tästä juuri enää kasva (vaikka pienet ovetkin), ja silti ovat kovat!

      luulin jotenkin että alipainollani saattaisi olla asiaan vaikutusta, kehitin teorian että kudos muuttuisi rasvapitoisemmaksi jos lihoisin, mutta niin ei ole tapahtunut.

      menkkojen alla ovat kipeät. jos nämä "patit" minulta poistettaisiin jäljelle ei kyllä jäisi mitään, sille ne ovat rintani!

      • gvhfgjh

        Mulla on samaa. Oon 15 vuotias tyttö. Vasen rinta on isompi kun oikea ja en pysty makaamaan mahalteni vähäänkään kovassa alustassa. Vasen rinta on täynnä kyhmyröisiä 'patteja'. oikea rinta on huomattavasti pienempi ja siinäkin on patteja, sattuu koskiessa muttei muuten. En oo kertonu tästä kenellekkään, eikä varmaan tarttekkaan, koska tämä ei ole vakavaa?

        Syömishäiriö on myös ja jonkulainen masennus, vaikuttaako se johonkin?


      • lääkäriin
        gvhfgjh kirjoitti:

        Mulla on samaa. Oon 15 vuotias tyttö. Vasen rinta on isompi kun oikea ja en pysty makaamaan mahalteni vähäänkään kovassa alustassa. Vasen rinta on täynnä kyhmyröisiä 'patteja'. oikea rinta on huomattavasti pienempi ja siinäkin on patteja, sattuu koskiessa muttei muuten. En oo kertonu tästä kenellekkään, eikä varmaan tarttekkaan, koska tämä ei ole vakavaa?

        Syömishäiriö on myös ja jonkulainen masennus, vaikuttaako se johonkin?

        Suosittelen, että kannattaa käydä lääkärissä, ne kertoo onko syytä huolestua ja antaa lähetteen tutkimuksiin jos on tarve!
        Mielenrauhankin siinä saa. :)


    • minullakin

      Rinnat tuntuvat muhkuraisilta ja sellasta lievää jomotusta ollu pari viikkoa, joinaki päivinä vähä vähemmän ja joinakin enemmän. Ovat todella kosketusarat myös. Äidillä kuulemma mastopatia, periytyvää?

    • kipuva

      Tiedän että aihe on jo monta vuotta vanha, mutta keskustelun kohde ei ole kadonnut mihinkään, monilla, valitettavasti. Itse "sairastin" todella kivuliasta ja hurjaa mastopatiaa reilun vuoden. Jossain vaiheessa olin jo myöntyä totuuteen ettei se vaiva ikinä "parane" pois minusta.... Kivusta tuli arkipäivää tuossa ajassa. Kävin ultrassa muutaman kerran ja aina tulos oli sama. Pahimmillaan oikea käsi oli niin sanotusti käyttökelvoton.
      Söin tuolloin e-pillereitä (Femoden) ja lopetin ne siinä toivossa, että mastopatia menisi ohi, mutta niin ei käynyt. Se suorastaan paheni, tai tasaantui. Kipua oli koko ajan, mutta vihlomista ei tapahtunut.
      Koska pillerittömyys ei parantanut oloa ollenkaan, päätin jatkaa niiden syömistä, mutta vanhat pillerini vain pahentivat asiaa. Menin gynelle ja sain uudet pillerit nimelt ZOELY. Se on kuin minipillerien ja yhdistelmäehkäisytablettien välimuoto. Sitä syödään kuukauden ympäri ja kuukautiset tulevat lumepillerien kohdalla. Estrogeeni on luonnollista, eli samaa mitä oma kehoni tuottaa.

      Nyt sisaret rakkaat päästään kohtaan jossa voin onnellisesti teille kertoa, että mastopatiani on poissa! On ollut jo niin monta kuukautta että uskallan sen varmasti sanoa. Tämä ZOELY merkkinen e-pilleri auttoi minua ja kehoani kivuttomaan elämään.

      Toivotan kaikille tsemppiä jotka tuskastelevat asian kanssa. Älkää luovuttako sillä apu voi löytyä :) Kipu ei kuulu elämään!

    • Pattia

      Itse törmäsin tänään ensimmäistä kertaa sanaan "mastopatia". Rintani ovat kyhmyiset tai "solmuiset", kuten joku kirjoitti. Mitään kipua niissä ei kylläkään ole. Olen imettänyt kaksi lasta, ja jälkimmäisen imetyksen lopetin muutama kuukausi sitten.
      Minulla vaiva on siis lähinnä kosmeettinen, kun niitä kipuja ei onneksi ole, mutta kyllä se kyhmyisyys tuntuu tosi inhottavalta. Täytynee varata aika lääkärille... Jospa tähän saisi selvyyden.

    • nainen 42-v

      rintojen ns.ltymfahieronta auttaa mastopatiaan ja nesteet liikkeelle, patit pienenee ja jopa poistuu, netistä löytyy hierontaohjeita, kokeilkaa

    • rasvamöykky

      Minulla on ollut mastopatiaa 70-luvun alusta lukien, siis olen jo ikäihminen. Pelkäsin kanssa, että jos niitten paukuloitten vuoksi ei löydetä oikeaa diagnoosia, mutta mammografian tuloksissa oli aina mastopatiaa.

      Kohdallani kuitujen ja rukiin syöminen on taattua, ne eivät ole mastopatiaa torjuneet. En lioin luota mihinkään liikuntavimmaan, se mukamas auttaa kaikkeen.

      Nuorilla ihmisillä on eri asia, miten suhtautuu rintoihinsa. Tärkeää käydä mammografiassa, Rintojen ilmainen tutkiminen päättyy tuossa 65 v. korvilla ja sitten nekin saa itse maksaa. Tsemppiä kaikille, jotka mastopatiasta kärsivät. Eiköhän tämäkin piirre ihmisessä ole rasvojen kanssa jotenkin tekemisissä.

    • mastopaatti

      Suosittelen jättihelokkiöljyä. Mulla vei ainaki ne kivut pois. Kannattaa ainakin testata.

    • aldfhao

      Minulla on auttnut pakurikääpä toisen rinnan kipeisiin pahkoihin. Palaavat parin viikon päästä jos jätän aamupakurin nauttimatta.

      • 3+19

        Minulla kipeytyi vasemman rinnan ulkosyrjä ihan järkkyttävän kipeäksi. En voinut edes käyttää liivejä, ja kaikki mahdollinen liike aiheutti kipua.
        Menin yksityiselle rinnan ultraan ja lääkäri ei osannut sanoa oikeastaan mitään syytä kivulle. Kysyin vain milloin edelliset kuukautiset olivat olleet?
        Totesin että olivat pari viikkoa myöhässä johon hän kysyi että olenko tehnyt raskaustestin? Olin tehnyt mutta se oli negatiivinen.
        Lääkäri sanoi että pitää palata vastaanotolle jos oireet pahenevat ja kuukautiset eivät ala. Noh, mietin tietenkin pääni paniikissa puhki että mikä voisi olla.
        Tein viikkoa myöhemmin uudelleen raskaustestin ja se oli positiivinen. :) Nyt 1.5 vuotias tyttäreni nukkuu yöuniaan... :) Minulla siis kroppa ilmoitti jos ennen apteekin testiä raskaudesta.. Täys imetin puoli vuotta ja nyt tulee aina 3-4pv ennen menkkojen alkua super kipeäksi tuo sama rinta ja samasta kohdasta, ja kyllä hieman maitoa myös heruu. Herää AINA "pelko" että olenko taas raskaana, mutta kyllä ne menkat viikon sisällä tulevat.. Minulle ei sovi mitkään hormonaaliset ehkäisyt. Olen kokeillut kaikki. Aivan kaikki kierukoista laastareihin ja pillerit sun muut kapselit. Tää kipu vaan pahenee. Seuraavat menkat on aina pahemmat. :/ Ärsyttävää.


    • isotissin kyhmy

      Mulla lääkäri totesi, että on kyhmy ja mammografiassa näytti että on 6 x 7 cm suuruisella alueella epätarkkarajaista tuumorikudosta. Ja kainalon imusolmukkeet aristaa. Rintaan viiltää keskelle. Vasen rinta ok.

      Nyt on aika ultraan ja mahdollisesti biopsiaan jota pelkään valtavasti! Epäilen että lääkäri naureskelee että "sinulla on isot tissit ja runsaasti rasvaa, kuvittelet vain kaiken! ". Jospa minullakin olisi mastopatiaa.

      Olen 39, ei koskaan e - pillereitä tai hormoneita. Ei koskaan sukupuolikokemuksia.

    • kahden äiti

      Olipa valaiseva ketju. Minulla gyne totesi mastopatian rinnoissa viime syksynä. Olen varmasti kärsinyt siitä koko ikäni, koska rintani ovat aina olleen muhkuroita täynnä ja kipeytyvät 1-2 viikkoa ennen kuukautisia.

      Aika hurjaa, ettei lääketiede tunnu ottavan tosissaan tätä naisten vaivaa. Tuli myös mieleeni, että kärsivätkö myös terveet rinnat omaavat naiset rintojen kipeytymisestä vai onko se vain mastopaattisten rintojen ominaisuus?

    • tietämätön

      Voiko yksi mastopatian oire olla kirkas neste molemmista rinnoista? Olen käsittänyt, että molempien rintojen vuoto viittaa todella harvoin rintasyöpään. Lisäksi tuntuu kuin molemmat rintani olisivat kuin kivikovat patit ja vasemmassa rinnassani on n. 2-3cm pyöreä patti(kysta?). Rintani ovat yleensä arat ja välillä melko kipeät. Olen vasta 16- vuotias. Voisiko olla kyse mastopatiasta?

      • Boysandme

        Minulla on kipuillut vasen rinta nyt jonkun aikaan, kävin lääkärillä joka totesi että rintani ovat vain luonnostaan "kyhmyiset", ei mitään viittausta mihinkään "mastopatiaan". Ihmettelen miksi ei voida siinä vastaanoton aikana todeta että on myös tällainen fibrokystinen mastopatia olemassa. Itse pitää asioista selvää ottaa..En ole mennyt mammogragfiaan, vaikka lääkäri antoi pitkin hampain lähetteen, koska olen sattunut lukemaan ulkomaisista lähteistä että mammografia ei suinkaan ole vaaratonta, saatika kystien etc.neuloilla tökkiminen. Olen muutenkin tutkinut asiaa todella kiihkeästi ja ostin ebaysta 15% lugolin jodia, koska selväksi kävi, että jodi on oleellisessa osassa ehkäisemässä rintasyöpää. Mm.rottakokeissa elukat oli altistettu syöpää aiheuttavalle aiheelle, mutta rotille joille oli annnettu riittävästi jodia, ei tullut lainkaan syöpää! Rinnat sisältävät eniten jodia ja imetys kuluttaa näitä varastoja, koska vastasyntynyt tarvitsee jodia erityisesti aivojensa kehittymiseen. Että miten paljon täällä Suomessa jodia saadaan? Ei todellakaan tarpeeksi. Tavallinen pöytäsuola sisältää sitä aivan minimaalisia määriä, ihan vaan sellaisia jotka ehköisevät struuman kehittymisen, mutta eivät jodinpuutteeseen liittyviä syöpiä! Joita on mm.rintasyöpä, kilpirauhas-syöpä, munasarjasyöpä, vatsasyöpä...Miksi tällaista ei ihmisille kerrota ja toitoteta! Minäkin olen vaihtunut vuosia sitten suolani Himalajansuolaan, joten jodia ei ole tullut sitä vähääkään määrää, paitsi ehkä leivistä ja leikkeleistä joissa tuota teollista suolaa on. Ei todellakaan ole varaa syödä katkarapuja, ja paljonko Suomessa syödään merilevää, joka olisi paras luonnollinen jodin lähde. Ei yhtään, Eli te, tai siis me, jotka huolehdimme rintasyövästä, tai kenellä jo on se, kannatta nyt mennä ostamaan jostain luontaistuotekaupasta Kelppiä tai ihan lugolin jodiliuosta. Itse liruttelen tuota jodia iholle nyt ehkä tahtiin tippa päivässä, koska olen kuitenkin ollut jodinpuutteessa varmasti vuosia. Imetin toista lastani kaksi vuotiaaksi, joten tissit on varmasti imetty tyhjiin.

        Tutkin myös tuota syöpävaihtoehtoa...Enkä toki luota pelkkään jodiin, koska voi olla myöhäistä jos syöpä kytee. Kiinnitin huomion tuohon että joku mainitsi käsien puutumisen. Minulla on kädet puutuneet todella pahasti yli vuoden ajan lähes joka yö. Nyt eivät ole puutuneet kun minulla on ollut massiivinen operaatio tämän jodin kanssa. Mielenkiintoista että voisi johtutua rintojen kyhmyistä, että ne voisivat estää verenkiertoa tai jotain..Itselläni tosin puutunut enemmän oikea käisi kun taas kipu on vasemmalla. Niin ja minulla on myös kipua selkäpuolella. Tosin minulla onkin hirveä tahdistinklöntti myös joten sielläkin voi muhia tulehdus. Että tällaista pohdintaa tällä kertaa.


    • Tisiis

      Oon 15v tyttö mulla ei menkat oo alkanu ja kehitys muutenkin aika myöhään ja mäoon nyt tutkinu mun rintoja ja mulla on sellasii kovia patteja vasen rinta täynnä kainalon puolelta ja oikeessa rinnassa sellanen 3×3 kokoa suunnilleen oleva patti hieman nännin yläpuolella keskellä päin. Noi kovat patit mua täsä huolestuttaa. Onko normaalia?

    • Pelottaa84

      Hei!
      Vanha ketju mutta miten teillä menee jotka tänne kirjoititte?
      Itsellä imetystä takana jo 3,5 vuotta ja jatkuu.
      Oikealla kyljellä nukkunut aina ja lasta siinä samalla imettänyt.
      Nyt oik rinta kipeytynyt on muhkuroita ja pahkuroita ja vihloo joskus kun hengittää tai kättä liikuttaa.
      Arkena soitan ajan jollekin lekurille.
      Mutta te joilla mastopaattiset rinnat, alkaako rinnat kipuamaan kosketuksesta? Ja mille tuntuvat.
      Pelottaa vietävästi en halua täältä vielä pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe