prednisolon ja flunssa

tytsy

Miten muut astmaatikot käytätte tuota prednisolonia, voiko sitä ottaa ihan vaiks parina päivänä(flunssan aikaan) vaikka puolikkaan/neljäsosan 20mg tabletista vai onko pakko ottaa aina parin vkon kuureina?! Itellä flunssa laittaa tosi heikkoon kuntoon ton astman takia niin mietin vaan tuota ratkasua siihen, keuhkoputkia avaava yskänlääke on ollu aika hyvä mut ei riitä:(
normi lääkitys mulla on 2 hengenvetoo flixotidea aamuin illoin, tarvittaessa ventoline. pitäiskö mun ottaa flunssan aikaan tota flixotidea 4 aamuin illoin, tuntuu tosi huimalta määrältä :o

27

47559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astma jo 8 vuotta

      Kyllä minä otan Predisolonia sen ohjeen mukaan 7 vrk:n ajan,silloin kun on pakko.Minullekin ensin määräsi 20mg:vahvuisena,mutta viimeksi sanoi toinen lääkäri että kyllä se 15mg riittää kerta annoksena.Lääkäri sanoi että se viikon kuuri isollakaan annoksella ei tee niitä haitta vaikutuksia kun sen sitten kerralla lopettaa,siihen.

      • tytsy

        lääkäri sano, ettei aiheuttais haittavaikutuksia, mutta kun olin ottanu parina päivänä 20mg tabletin niin en saanu oikein nukuttua ja tuli muutenkin masis fiilis, oli pakko sit lopettaa siihen. Nyt oon sillon tällön ottanu puolikkaan tollasesta, on auttanu eikä oo tullu mitään sivuvaikutuksia, mutta mietin että onko toi ihan turvallista tms... kuitenkin toi määrätään aina kuureina.


      • Liian varovainen?
        tytsy kirjoitti:

        lääkäri sano, ettei aiheuttais haittavaikutuksia, mutta kun olin ottanu parina päivänä 20mg tabletin niin en saanu oikein nukuttua ja tuli muutenkin masis fiilis, oli pakko sit lopettaa siihen. Nyt oon sillon tällön ottanu puolikkaan tollasesta, on auttanu eikä oo tullu mitään sivuvaikutuksia, mutta mietin että onko toi ihan turvallista tms... kuitenkin toi määrätään aina kuureina.

        Mun mielestä Predinisolonin käyttöä tulisi aina seurata. Olet varmaan muuten huomannut, että se kuuri on hyvä ja auttaa, mutta täysin vaaraton se ei kyllä ole. Käy enemmin terveyskeskuksessa spiirassa pahenemisvaiheiden aikana, jos vain mahdollista. Mun mielestä niissä ohjeissakin lukee, et pitäisi ottaa yhteyttä terveyskeskukseen eikä omin päin lääkitä em. lääkkeellä.


      • astma jo 8 v
        tytsy kirjoitti:

        lääkäri sano, ettei aiheuttais haittavaikutuksia, mutta kun olin ottanu parina päivänä 20mg tabletin niin en saanu oikein nukuttua ja tuli muutenkin masis fiilis, oli pakko sit lopettaa siihen. Nyt oon sillon tällön ottanu puolikkaan tollasesta, on auttanu eikä oo tullu mitään sivuvaikutuksia, mutta mietin että onko toi ihan turvallista tms... kuitenkin toi määrätään aina kuureina.

        Prednisolon ei ole mulla aiheuttanut muuta kuin sen että tulen pirteämmäksi. Otan sen lääkkeen aamulla niin ettei se vaikuta enää illalla yö uneen. Se voi aiheuttaa jos huonosti sattuu niin unettomuutta. Mutta se (vaiva) paranee kun kuuri loppuu.

        Mulla on muutenkin niin "tautisen" hyvät unen lahjat nukun milloin vain.Siksi kai se mulle sopiikin.
        Heh.Heh.


      • astma jo 8 v
        astma jo 8 v kirjoitti:

        Prednisolon ei ole mulla aiheuttanut muuta kuin sen että tulen pirteämmäksi. Otan sen lääkkeen aamulla niin ettei se vaikuta enää illalla yö uneen. Se voi aiheuttaa jos huonosti sattuu niin unettomuutta. Mutta se (vaiva) paranee kun kuuri loppuu.

        Mulla on muutenkin niin "tautisen" hyvät unen lahjat nukun milloin vain.Siksi kai se mulle sopiikin.
        Heh.Heh.

        Mulla oli ohjeena jotta flunssan aikaan pitää sitä jatkuvasti otettavaa (Beclomet,minulla) tulehduslääkettä lisätä eli ottaa kaksinkertainen annos,kunnes tilanne korjautuu.Tietenkin pitäis puhallella niitä, Pef-arvoja.Jotta tietää mitä ne ovat milloinkin.(Minä olen huono siinä ei juuri huvittais.)


      • Uusi tekniikka voisi olla a...
        astma jo 8 v kirjoitti:

        Mulla oli ohjeena jotta flunssan aikaan pitää sitä jatkuvasti otettavaa (Beclomet,minulla) tulehduslääkettä lisätä eli ottaa kaksinkertainen annos,kunnes tilanne korjautuu.Tietenkin pitäis puhallella niitä, Pef-arvoja.Jotta tietää mitä ne ovat milloinkin.(Minä olen huono siinä ei juuri huvittais.)

        Joo, niiden PEF-arvojen tarkoitus on myös motivoida hoitamaan astmaansa paremmin, mutta on se kyllä aika työlästä. Kaivaa aamua iltaa PEF-mittari esiin, paperi ja kynä esiin. Puhaltaa, laskea keskiarvo, puhaltaa mahdollisesti uudestaan 15 min kuluttua jne. Vaatii aika paljon motivaatiota ;). Ja sitten miten vielä muistat, PEF-mittari kun ei oikein sovellu sisustukseenkaan niin sitä ei voi jättää esille.

        Kiva huomata etten ole ainut valittaja


      • MTV3-pöllö
        Uusi tekniikka voisi olla a... kirjoitti:

        Joo, niiden PEF-arvojen tarkoitus on myös motivoida hoitamaan astmaansa paremmin, mutta on se kyllä aika työlästä. Kaivaa aamua iltaa PEF-mittari esiin, paperi ja kynä esiin. Puhaltaa, laskea keskiarvo, puhaltaa mahdollisesti uudestaan 15 min kuluttua jne. Vaatii aika paljon motivaatiota ;). Ja sitten miten vielä muistat, PEF-mittari kun ei oikein sovellu sisustukseenkaan niin sitä ei voi jättää esille.

        Kiva huomata etten ole ainut valittaja

        Mulla kun on n.s. yskä-variantti astmasta, niin ei näy PEF:feissä oikein mitään. Sit jossain vaiheessa aina tajuaa, että pientä yskää on taas koko ajan, ja liikuta vie heti puolikuntoiseksi.

        Ois ihan kiva, jos mittaamalla vois hieman ennakoida noita juttuja ku sitä ei aina ite tajua, kun on menossa...


      • astma ja kuurit
        Liian varovainen? kirjoitti:

        Mun mielestä Predinisolonin käyttöä tulisi aina seurata. Olet varmaan muuten huomannut, että se kuuri on hyvä ja auttaa, mutta täysin vaaraton se ei kyllä ole. Käy enemmin terveyskeskuksessa spiirassa pahenemisvaiheiden aikana, jos vain mahdollista. Mun mielestä niissä ohjeissakin lukee, et pitäisi ottaa yhteyttä terveyskeskukseen eikä omin päin lääkitä em. lääkkeellä.

        Astman omahoitoon kuuluu itse säädellä lääkitystään tilanteen mukaaan, ei aina voi juosta päivystyksessä joka pikku flunssan takia. Paljon halvempaa ja helpompaa popsia tarvittaessa kortisoni-kuuri jos sellaisia kerran on juuri sitä varten varastossa. Näitä joka pikku vingahduksesta valittajia kyllä näkee lääkäreiden ovella ja lääkäritkin tuskastuvat, kun olisi tärkeämpiäkin hoidettavia, kuin toistaa taas pari viikkoa sit annetut ohjeet.


      • astmaa 46 v
        astma ja kuurit kirjoitti:

        Astman omahoitoon kuuluu itse säädellä lääkitystään tilanteen mukaaan, ei aina voi juosta päivystyksessä joka pikku flunssan takia. Paljon halvempaa ja helpompaa popsia tarvittaessa kortisoni-kuuri jos sellaisia kerran on juuri sitä varten varastossa. Näitä joka pikku vingahduksesta valittajia kyllä näkee lääkäreiden ovella ja lääkäritkin tuskastuvat, kun olisi tärkeämpiäkin hoidettavia, kuin toistaa taas pari viikkoa sit annetut ohjeet.

        Eivät kaikki lääkärit tuskastu kortisonin tarvitsijoista, vaan jopa kehottavat aloittamaan kuurin valvonnassa. Toinen asia on sitten saako terveyskeskuksissa ajan juuri silloin kun tarvitsisi. Siihen taas voi auttaa ensiapulääkäri. Erilaisia käytäntöjä on, olen kokenut kortisonin käyttäjä, minulle on kirjoitettu reseptiin useampaa kuuriin, jotka voin itse aloittaa tarvitessani.

        Yhden yön valvojalle tablettikuurin alkaessa: ei kannata jättää kesken tai ottaa harvemmin, siihen tottuu. On tarkoitus, että annostelu on määrätty ensin isommaksi ja loppua kohden pieneneväksi. Minun kuurini yksinkertaistettuna 5 päivänä 2 tabl/20mg ja 5 päivää 1 tabletti,


      • asmaatikko
        Liian varovainen? kirjoitti:

        Mun mielestä Predinisolonin käyttöä tulisi aina seurata. Olet varmaan muuten huomannut, että se kuuri on hyvä ja auttaa, mutta täysin vaaraton se ei kyllä ole. Käy enemmin terveyskeskuksessa spiirassa pahenemisvaiheiden aikana, jos vain mahdollista. Mun mielestä niissä ohjeissakin lukee, et pitäisi ottaa yhteyttä terveyskeskukseen eikä omin päin lääkitä em. lääkkeellä.

        Tuo tkssa ramppaaminen on turhaa kun voit aloittaa (lääkärin ohjeen mukaan) prednisolonin käytön.Yleensä viikon kuuri tai pienemmällä annostuksella 2 viikkoa.Sitä avaavaa lääkettä ensin(ventoline) ja sitten hoitavan lääkkeen voit 2-4 kertaistaa flunssan aikana(max 2viikkoa).Oletko saanut mitään ohjeistusta flunssaan?


      • Anonyymi
        Liian varovainen? kirjoitti:

        Mun mielestä Predinisolonin käyttöä tulisi aina seurata. Olet varmaan muuten huomannut, että se kuuri on hyvä ja auttaa, mutta täysin vaaraton se ei kyllä ole. Käy enemmin terveyskeskuksessa spiirassa pahenemisvaiheiden aikana, jos vain mahdollista. Mun mielestä niissä ohjeissakin lukee, et pitäisi ottaa yhteyttä terveyskeskukseen eikä omin päin lääkitä em. lääkkeellä.

        Juuri näin


      • Anonyymi
        astma ja kuurit kirjoitti:

        Astman omahoitoon kuuluu itse säädellä lääkitystään tilanteen mukaaan, ei aina voi juosta päivystyksessä joka pikku flunssan takia. Paljon halvempaa ja helpompaa popsia tarvittaessa kortisoni-kuuri jos sellaisia kerran on juuri sitä varten varastossa. Näitä joka pikku vingahduksesta valittajia kyllä näkee lääkäreiden ovella ja lääkäritkin tuskastuvat, kun olisi tärkeämpiäkin hoidettavia, kuin toistaa taas pari viikkoa sit annetut ohjeet.

        Onko itselläsi astma.


    • kukkis1600

      Hei vaan,kiva kuulla astma lääkkeiden käytöstä.Kun mulla on n.3.kk ollut pahempia flunssa-astma oireita ja pieni keuhkokuume.Vieläkin raskas hengitys,rintapuristusta..limaisuutta.Kävin keuhkolääkärillä predisolon 40mg olen syönyt n.3vko 0.5-1 tabl./pv ja lääkäri sanoi että pitäisi nyt lopettaa se pikkuhiljaa pois.Muita lääkkeitä beclomet,buventol, kestine,erdopect(aika hyvä kuurina).Pääsin astma tutkimuksiin sairaalaan,että jos vihdoinkin saan diagnoosin allergia-astma oireilleni.Pitää yrittää parannella jos vaikka näkisi suht" terveen päivän vielä.

      • minullakin

        Onpas sulla oikein lääkearsenaali! Toivottavasti pääset selville vesille javähemmille lääkkeille! Tsemppiä!


    • hiiri

      itselläni on astma ja samat lääkkeet kun sulla siitä venttoliinin otosta et voi ottaa useamppaa kerrallaan mutta 4-6 tunnin välein voi ottaa koska nuuten se aiheuttaa sydänmmelle ylimääraisiä lyöntejä joista voi pitemmän päälle kehittyä sydän vika mulla on jo prednisolon 20 mg otan yleensä ääritilassa kuten nyt syön sitä kunnes taas pärjään välillä lyhyemmän ajan välillä vähän kauemmin koita syödä jotakin antioksidantteja ja kalapillereita vahvistukseksi

    • Minä vain

      Itse olen syönyt nyt useita viikkoja Prednisolonia 20mg, aluksi 3 tablettia päivässä, nyt 2,5 ja myöhemmin vähennetään 2:teen. Sain aivoinfarktin, sen takia. (Olen vasta päälle 20wee.) Aluksi Prednisolon ja ehkä muutkin lääkkeet aiheutti unettomuutta tosi paljon, monia öitä tuli valvottua,(kun en halunnut syödä unilääkkeitä joka yö)..onneksi nykyisin nukun kuin tukki! Lisäksi n.3 kiloa on tullut painoa lisää vaikka liikunkin paljon. Nestettähän nämä kortisonilääkkeet voivat aiheuttaa oikein kunnolla kehoon. Ei todellakaan mukavaa mutta turvallinen lääke ja syön niitä toki niin kauan kuin tarvitsee.

    • solonisti

      Minulla on määrätty kuuri 10 päivää. Vaikka olen aloittanut sen omin päinkin, määrää en ole muuttanut, opin sen eräältä erikoislääkäriltä. Lääkäri kyllä tietysti voi muuttaa sen.Onpa joku joskus antanut minulle ihan väärän tulkinnan mukaan puolet tuosta annoksesta.

      • 5v astmaa takana

        Mulla on vähän sama juttu ton PEF:n kanssa. Ei sitä jaksa aina mukaan pakata kun reissuun lähtee tai edes kotona esiin kaivella. Nyt se on vaan taas ajankohtainen vuosittaista astmakontrollia varten. Hieman tuntuu jäävän alle tavoitearvojen. Oireet ovat pitkälti toisenkin käyttäjän mainitsemaa yskää, eikä sitä aina tajua, että nyt vähän ahdistaa.

        Itse käytän jatkuvasti Seretide Evohaleria 25/250mg 2x2, Nasonexia 2-4 suihketta ja Aeriusta sekä Singulairia. Refluksitautiin vielä Omepratsolia 20-40mg vuorokaudessa. Lääkärin ohjeen mukaan tarvittaessa esim. flunssan aikana 20mg Prednisolonia 10vrk sekä Buventol aina tarvittaessa.
        Itse en tosin ole havainnut mitään apua Singulairista, mutta lääkärin "mieliksi" sitä silti syön.

        Kortisonikuurista en ole havainnut mitään sivuvaikutuksia, yleensä flunssan oireet hieman helpottavat, mutta ikävä kyllä flunssa usein jatkuu paljon pidempään kun sen 10vrk. Seretiden suhteen olen saanut yleisestä annoksen tuplaamisesta poikkeavan ohjeen ottaa kolme annosta aamuin illoin tai jakaa kaksi ylimääräistä annosta esim niin, että ottaa 2 aamulla, 2 päivällä ja 2 illalla. Kaikilla näillä hengitettävilläkin kortisoneilla tulee vastaan se yläraja, joita suurempi annos ei välttämättä enää lisää tehoa, ainoastaan sivuoireita.

        Viime syksyn influenssakautena olin kuumeisena ja flunssaisena lähes 2 kuukautta yhteen menoon. Juuri kun luulin parantuneeni sain sikainfluenssa rokotteen ja taas potemaan kuumeista räkätautia seuraavaksi kolmeksi viikoksi. Siinä kohtaa 10vrk kortisonia ei juuri tuntunut kuin naurettavalta. Tosin erinäisten lääkärien kommenttejen vuoksi tuli syöneeksi sitä noin 3vk:n ajan. Vaikea sanoa sitten auttoiko se, kun ei tauti kuitenkaan loppunut, edes antibiooteilla.


    • YXVAAN,,,,,,

      ???????????

    • Rova-Jaska

      Olen joutunut flunssan yhteydessä sitkeän yskän takia hakemaan lähes aina Prednisolon kuurin. En ole aina noudattanut tarkoin lääkärin ohjeita, kun minun mielestäni annostus on ollut liian suuri.

      Laskeva kuuri on auttanut parhaiten ja sivuvaikutuksista sen verran, että minulla on myös esiintynyt tuota unettomuutta sekä lähes maniaa päivisin. Joten turhaan Prednisolonia ei kannata käyttää.

    • meitsi nainen

      kiinostaa tuo predisonin käyttö.Alkoi tänään.Kiinnostas, onko luustolle paha

      • vaivaa vaan

        Lyhyet kuurit ei vaikuta luustoon.Aaamulla kannattaa ottaa jotta ei valvota.Huomoikaa vatsaa ärsyttävä vaikutus-somacia samaan aikaan kortisonikuurin kanssa,


    • tin4

      Kortisoni kuuluu ottaa aamuisin, kehon oman hormonirytmin mukaisesti. Jos maanista oloa tai vapinaa, voi johtua liian vähäisestä nesteytyksestä eli juo vähintään 2 litraa päivässä.

    • hiop

      Prednisolonista lyhyessä käytössä ei haittaa luustolle.

      10vrk ja lyhyemmän kuurin saa lopettaa "seinään" eli annosta pienentämättä, mutta voi myös lopettaa laskevin annoksin. Pidemmät kuurit sitten pitäisi lopettaa laskevasti.

      Riippuu kortisonin annoksesta aiheuttaako väsymystä vai piristääkö.

    • Joogako auttoi !!!!

      Yli 40 vuotta astmaa sairastanut ja astman takia kerran Pietarinportilla käynyt,mutta hän sanoi ettei sillä ole minulle vielä tekemistä, joten käännytti portilta pois. Tuon reilun neljänkymmenen vuoden aikana olen keuhkoihini sumutteita ja jauhoja vetänyt jos jonkinlaisten tötteröiden kautta ja kortisoniakin popsinut kourakaupalla. Eipä noista ole haittaa ollut, mutta apua kylläkin. Viisi vuotta sitten aloin käydä joogassa, kaksi vuotta sitten rutiinitarkastuksessa lääkärini kehotti kokeilemaan tulisinko toimeen ilman Symbicort suihketta. Kahteen vuoteen en ole käyttänyt suihketta ja neljään vuoteen en ole tarvinnut Prednisolon 20mg. Lääkärin puh.numero on kännykässä valmiina, tarvittaessa voin soitaa milloin vain lääkkeistä, niin resetti tipahtaa apteekkiin kuin manulle illallinen.Symbicort ja Bricanyl turbuhalerit tällähetkellä lääkekaapissa käyttämättöminä.

    • 25v

      Mulle keuhkolääkäri määräsi prednisolonia 40mg aamuisin ja siitä sitten laskevin annoksin lopetus.. mulla seretide (500mikrogr) aamuin ja illoin sekä spiriva 2x aamuisin siihen päälle ja nenäsumutteet ja ventoline tarv. Tässä mun pahenemisvaihe...

    • Anonyymi

      Minulla on ollut koronan jälkeen astmaatikkona hengenahdistusta kovasti . Määrättiin 40 mg prednisolon /vrk viikon ajan , ei alenevalla annoksella. Muutama vrk ja vauhti kiihtyy, 4- 5 h unta ja valmis uuteen päivään. Huomasin jossakin vaiheessa että hurjasti tein asioita ilmaan unta. Nyt on vajaa viikko mennyt ja koetan kuitenkin 1/2 annosta ottaa vielä. Onko joku määrä painon tai jonkin muun syyn arviolta , mikä vahvuus lääkkeiden?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe