Moi kaikki vl-mammeliinit (ja mieskuliinit)

Mirrimarri

Niin ootteko mammmat koskaa miettiny semmosta asiaa. että miten te jaksatte koko ajan olla raskaana? Mulla ainaki ku on jo muutama putkeen tullut niin tuntuu että alkaa kroppa olla jo niin pahassa jamassa että pitäs kyl saaha kuntoon.koko ajan joku lihas jumittaa ja alkaa olla kohta eläköityvässä iässä oleva mummeli. mä ainaki aijon nyt laittaa itseni kuntoon. miten te muut, tunetteko että kestätte sen 10-16 raskautta? mulla riittä kyl nämä.oon sitä mieltä.

12

1901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalattomalle mummelille

      Voi voi, ei meidän tartte 16:a raskautta kestää.
      Me kuollaan yleensä sen 15:n kohdalla ja sit me pästään näistä ajan vaivoista.

      Mites teillä jumalattomilla menee, eiks kroppa voi huonosti sen 16 abortin jälkeen?

      • jumalaton isoäiti

        kroppa voi hyvin. 2 raskautta ja 0 aborttia, eikä enempää tule kumpiakaan.

        Oma mummoni synnytti toistakymmentä lasta. Tyhmästä päästä kärsi koko ruumis.


      • Lestumummeli
        jumalaton isoäiti kirjoitti:

        kroppa voi hyvin. 2 raskautta ja 0 aborttia, eikä enempää tule kumpiakaan.

        Oma mummoni synnytti toistakymmentä lasta. Tyhmästä päästä kärsi koko ruumis.

        Sitten se tyhmä pää vasta näkyy kun seisot alastomana Jumalasi edessä.
        Sitä ennen olisi hyvä päästä tuosta katkeruudestasi.


      • jumalaton isoäiti
        Lestumummeli kirjoitti:

        Sitten se tyhmä pää vasta näkyy kun seisot alastomana Jumalasi edessä.
        Sitä ennen olisi hyvä päästä tuosta katkeruudestasi.

        kun ei anna saarnamiesten höntittää itseänsä, vaan vaatii niiltä todisteita. Todistusarvoa ei ole minkään myyttikirjan tarinoilla, mutta mistäpä aivopestyt, yksinkertaiset ja huonosti koulutetut lestanaiset sen ymmärtäisivät.


      • Lestumummeli
        jumalaton isoäiti kirjoitti:

        kun ei anna saarnamiesten höntittää itseänsä, vaan vaatii niiltä todisteita. Todistusarvoa ei ole minkään myyttikirjan tarinoilla, mutta mistäpä aivopestyt, yksinkertaiset ja huonosti koulutetut lestanaiset sen ymmärtäisivät.

        Mikä sinun ongelmasi todellisuudessa on?
        Ei se nimeltä tuntemattomien lestadiolaisten
        yksityiselämä voi olla?

        Onko syynä alkoholi, avio-ongelmat vai työttömyys?
        Niissäkin voi Jumala sinua auttaa.
        Rukoilen puolestasi.

        Vihaaminen ei tuo lohtua, se vie vain syvemmälle.


      • jumalaton isoäiti
        Lestumummeli kirjoitti:

        Mikä sinun ongelmasi todellisuudessa on?
        Ei se nimeltä tuntemattomien lestadiolaisten
        yksityiselämä voi olla?

        Onko syynä alkoholi, avio-ongelmat vai työttömyys?
        Niissäkin voi Jumala sinua auttaa.
        Rukoilen puolestasi.

        Vihaaminen ei tuo lohtua, se vie vain syvemmälle.

        on sääli. Säälittää huono-osaiset naiset, jotka antavat hyväksikäyttää ja alistaa itseään kuvitellen, että saavat siitä palkan taivaassa.

        Omaa mummoani kaikki hänen lapsensa säälivät, kun olivat nähneet hänen kurjuutensa, eikä kukaan elänyt itse yhtä tyhmästi.


      • Voi tapoja
        jumalaton isoäiti kirjoitti:

        on sääli. Säälittää huono-osaiset naiset, jotka antavat hyväksikäyttää ja alistaa itseään kuvitellen, että saavat siitä palkan taivaassa.

        Omaa mummoani kaikki hänen lapsensa säälivät, kun olivat nähneet hänen kurjuutensa, eikä kukaan elänyt itse yhtä tyhmästi.

        Paljon enemmän saisit aikaan, jos säälisit itseäsi.
        Voisit mennä puhumaan suruttomille ja kertomaan heille mitalisi toisen puolen.

        Mitä ovatkaan sosiaaliset ongelmat tässä hitaasti viinaan hukkuvassa Suomessa, jossa työnteko on yhä harvemman ihmisen velvollisuus,
        lasten vastuullinen hoito pian pelkkä lestadiolainen poikkeus.

        On kuitenkin hyvä, jos tämä lestadiolaisnaisten mollaaminen on auttanut sinua virittymään oikeaan joulutunnelmaan.


    • Taitaisi tämä kuulua naapuripalstalle paremmin, mutta siellä lienee tätä tavaraa tarpeeksi, joten en siirrä.

      Kyllä tämä palsta yhden tällaisenkin keskustelun kestää, kunhan sitä käydään ihmisiksi.

      • Taisteleva

        En oikein tiedä, aloitanko ihan oman aiheen, vai voisinko tähän samaan laittaa.. Kuitenkin elämäni paljon koskettaa tätä lapsi aihetta. VAIKKA ei yksin ole syyllinen elämämme vaiheisiin..

        En edes osaa muualta itselleni keskustelu apua hakea. (Ehkä siihen vaikuttaa se, että asiat ovat liian vaikeita käsitellä kasvokkain..), anonyyminä on helpompaa ainakin nyt..)

        Silti kaipaisin matkaystävien tukea. Ja voin sen sanoa kaikille, jotka lestadiolaisuutta herjaavat, en edes tiedä onko tuo oikea sana, mutta pitävät pilkkanaan, niin en kaipaa heitä, enkä pilkka sanoja, ja voin sen sanoa etten itse ole uskoani (lestadiolaisuutta), tunnustanut oikealla lailla pitkään aikaan. Tiedän silti, mikä Sanan mukaan on oikein, mutta elämäni tilanne viettelee syntiin, poissa Jumalasta.

        Siis.. Olen ollut avioliitossa 3 vuotta, ja meillä on kaksi lasta.

        Toisen lapsen raskaus, synnytys, ja lapsen syntymän jälkeinen elämä, on ollut erittäin rankkaa minulle. Tunsin jääväni yksin ja synnyttäväni lapset yksin tähän maailmaan. Eli mieheni ei henkisesti ole täysin kypsä, ymmärtämään sitoutumista perheesen ja lapsiin.

        Viime päivinä, vasta olen itse havahtunut, kuinka väsynyt ja rikki olen. Niin, että itseni, ja lasteni takia tarvitsen apua! Mutta mieheni ei ymmärrä tilanteen vakavuutta, vaan elää hyvin itsekeskeistä elämää..Uskoa hän ei jaksa tunnustaa..

        Tähän on vaikea kaikkea kiteyttää, mutta minulla itsellä ahdistaa, ja pelottaa tulevaisuus, miten jaksan, ja en haluaisi enää yhdenkään lapsen, turhaan joutuvan kärsimään, kaikesta tällaisesta, mitä elämä on meille tuonut, riitaa ja pahaa..

        Olen päättänyt,että en saata tähän maailmaan enään lasta, jos joudun hänen elämästä, näin yksin vastaamaan. En halua tehdä lasteni elämästä huonoa ja vierottaa heitä Jumalasta, sen takia, että me, tai minä, sen vanhempana aiheutan..Meidän tai minun
        ongelmien kautta. Sillä tottakai, kaikki, mitä me, annamme lapsillemme elämään, siirtyy heihin, ja minua on alkanut pelottaan, että miten minun lasteni käy, kun he saavat niin huonon pohjan elämään. Vierotammeko heidät siitä kaikkein kalleimmasta?

        Mieheni kyllä viettää aikaa lapsien kanssa, ainakin nyt, mutta se kallein puuttuu, ja se "henkisyys". Yhteisiä arvoja meillä ei ole.. Kertokaa minulle edes joku, jotain neuvoja.

        Minä olen (onneksi) havahtunut siihen, että tarvitsen apua. Uskon, että ainakin moni "meikäläinen" äiti tietää, mitä tarkoitan.. Tietää
        mitä on olla ÄITI.

        Mutta tarvitseeko minun todella kaikki kestää?? Onko se minun osani, myös lasteni (mielen)terveyden osalta..?

        Toivottavasti tuli, edes jotenkin ymmärrettävää tekstiä.. Olen kiitollinen sille, joka jaksoi lukea ja vastata. Ja en vastaa viesteihin, jotka eivät minulle mitään anna, eli tyyliin, "mitä alennut" jne..
        Toivon rakentavaa kommenttia, joka pitäisi meidät elämässä ja saisi avioliittomme vahvistumaan, ja säilymään. Säilyttäisi uskon sydämessä.


      • eräs uskovainen
        Taisteleva kirjoitti:

        En oikein tiedä, aloitanko ihan oman aiheen, vai voisinko tähän samaan laittaa.. Kuitenkin elämäni paljon koskettaa tätä lapsi aihetta. VAIKKA ei yksin ole syyllinen elämämme vaiheisiin..

        En edes osaa muualta itselleni keskustelu apua hakea. (Ehkä siihen vaikuttaa se, että asiat ovat liian vaikeita käsitellä kasvokkain..), anonyyminä on helpompaa ainakin nyt..)

        Silti kaipaisin matkaystävien tukea. Ja voin sen sanoa kaikille, jotka lestadiolaisuutta herjaavat, en edes tiedä onko tuo oikea sana, mutta pitävät pilkkanaan, niin en kaipaa heitä, enkä pilkka sanoja, ja voin sen sanoa etten itse ole uskoani (lestadiolaisuutta), tunnustanut oikealla lailla pitkään aikaan. Tiedän silti, mikä Sanan mukaan on oikein, mutta elämäni tilanne viettelee syntiin, poissa Jumalasta.

        Siis.. Olen ollut avioliitossa 3 vuotta, ja meillä on kaksi lasta.

        Toisen lapsen raskaus, synnytys, ja lapsen syntymän jälkeinen elämä, on ollut erittäin rankkaa minulle. Tunsin jääväni yksin ja synnyttäväni lapset yksin tähän maailmaan. Eli mieheni ei henkisesti ole täysin kypsä, ymmärtämään sitoutumista perheesen ja lapsiin.

        Viime päivinä, vasta olen itse havahtunut, kuinka väsynyt ja rikki olen. Niin, että itseni, ja lasteni takia tarvitsen apua! Mutta mieheni ei ymmärrä tilanteen vakavuutta, vaan elää hyvin itsekeskeistä elämää..Uskoa hän ei jaksa tunnustaa..

        Tähän on vaikea kaikkea kiteyttää, mutta minulla itsellä ahdistaa, ja pelottaa tulevaisuus, miten jaksan, ja en haluaisi enää yhdenkään lapsen, turhaan joutuvan kärsimään, kaikesta tällaisesta, mitä elämä on meille tuonut, riitaa ja pahaa..

        Olen päättänyt,että en saata tähän maailmaan enään lasta, jos joudun hänen elämästä, näin yksin vastaamaan. En halua tehdä lasteni elämästä huonoa ja vierottaa heitä Jumalasta, sen takia, että me, tai minä, sen vanhempana aiheutan..Meidän tai minun
        ongelmien kautta. Sillä tottakai, kaikki, mitä me, annamme lapsillemme elämään, siirtyy heihin, ja minua on alkanut pelottaan, että miten minun lasteni käy, kun he saavat niin huonon pohjan elämään. Vierotammeko heidät siitä kaikkein kalleimmasta?

        Mieheni kyllä viettää aikaa lapsien kanssa, ainakin nyt, mutta se kallein puuttuu, ja se "henkisyys". Yhteisiä arvoja meillä ei ole.. Kertokaa minulle edes joku, jotain neuvoja.

        Minä olen (onneksi) havahtunut siihen, että tarvitsen apua. Uskon, että ainakin moni "meikäläinen" äiti tietää, mitä tarkoitan.. Tietää
        mitä on olla ÄITI.

        Mutta tarvitseeko minun todella kaikki kestää?? Onko se minun osani, myös lasteni (mielen)terveyden osalta..?

        Toivottavasti tuli, edes jotenkin ymmärrettävää tekstiä.. Olen kiitollinen sille, joka jaksoi lukea ja vastata. Ja en vastaa viesteihin, jotka eivät minulle mitään anna, eli tyyliin, "mitä alennut" jne..
        Toivon rakentavaa kommenttia, joka pitäisi meidät elämässä ja saisi avioliittomme vahvistumaan, ja säilymään. Säilyttäisi uskon sydämessä.

        Rukoile ja pyydä apua Taivaan isältä tilanteseen
        Hän voi auttaa sinua tuossa tilanteessa ja rukoile miehesi henkisyyden puolesta, että Jumala voisi kypsyyttä miehessi "henkisyyttä".


      • Ystävä
        Taisteleva kirjoitti:

        En oikein tiedä, aloitanko ihan oman aiheen, vai voisinko tähän samaan laittaa.. Kuitenkin elämäni paljon koskettaa tätä lapsi aihetta. VAIKKA ei yksin ole syyllinen elämämme vaiheisiin..

        En edes osaa muualta itselleni keskustelu apua hakea. (Ehkä siihen vaikuttaa se, että asiat ovat liian vaikeita käsitellä kasvokkain..), anonyyminä on helpompaa ainakin nyt..)

        Silti kaipaisin matkaystävien tukea. Ja voin sen sanoa kaikille, jotka lestadiolaisuutta herjaavat, en edes tiedä onko tuo oikea sana, mutta pitävät pilkkanaan, niin en kaipaa heitä, enkä pilkka sanoja, ja voin sen sanoa etten itse ole uskoani (lestadiolaisuutta), tunnustanut oikealla lailla pitkään aikaan. Tiedän silti, mikä Sanan mukaan on oikein, mutta elämäni tilanne viettelee syntiin, poissa Jumalasta.

        Siis.. Olen ollut avioliitossa 3 vuotta, ja meillä on kaksi lasta.

        Toisen lapsen raskaus, synnytys, ja lapsen syntymän jälkeinen elämä, on ollut erittäin rankkaa minulle. Tunsin jääväni yksin ja synnyttäväni lapset yksin tähän maailmaan. Eli mieheni ei henkisesti ole täysin kypsä, ymmärtämään sitoutumista perheesen ja lapsiin.

        Viime päivinä, vasta olen itse havahtunut, kuinka väsynyt ja rikki olen. Niin, että itseni, ja lasteni takia tarvitsen apua! Mutta mieheni ei ymmärrä tilanteen vakavuutta, vaan elää hyvin itsekeskeistä elämää..Uskoa hän ei jaksa tunnustaa..

        Tähän on vaikea kaikkea kiteyttää, mutta minulla itsellä ahdistaa, ja pelottaa tulevaisuus, miten jaksan, ja en haluaisi enää yhdenkään lapsen, turhaan joutuvan kärsimään, kaikesta tällaisesta, mitä elämä on meille tuonut, riitaa ja pahaa..

        Olen päättänyt,että en saata tähän maailmaan enään lasta, jos joudun hänen elämästä, näin yksin vastaamaan. En halua tehdä lasteni elämästä huonoa ja vierottaa heitä Jumalasta, sen takia, että me, tai minä, sen vanhempana aiheutan..Meidän tai minun
        ongelmien kautta. Sillä tottakai, kaikki, mitä me, annamme lapsillemme elämään, siirtyy heihin, ja minua on alkanut pelottaan, että miten minun lasteni käy, kun he saavat niin huonon pohjan elämään. Vierotammeko heidät siitä kaikkein kalleimmasta?

        Mieheni kyllä viettää aikaa lapsien kanssa, ainakin nyt, mutta se kallein puuttuu, ja se "henkisyys". Yhteisiä arvoja meillä ei ole.. Kertokaa minulle edes joku, jotain neuvoja.

        Minä olen (onneksi) havahtunut siihen, että tarvitsen apua. Uskon, että ainakin moni "meikäläinen" äiti tietää, mitä tarkoitan.. Tietää
        mitä on olla ÄITI.

        Mutta tarvitseeko minun todella kaikki kestää?? Onko se minun osani, myös lasteni (mielen)terveyden osalta..?

        Toivottavasti tuli, edes jotenkin ymmärrettävää tekstiä.. Olen kiitollinen sille, joka jaksoi lukea ja vastata. Ja en vastaa viesteihin, jotka eivät minulle mitään anna, eli tyyliin, "mitä alennut" jne..
        Toivon rakentavaa kommenttia, joka pitäisi meidät elämässä ja saisi avioliittomme vahvistumaan, ja säilymään. Säilyttäisi uskon sydämessä.

        Sinun kannattaisi hakea apua kirkon perheneuvojalta tai, mielenterveyskeskuksen psykologilta. Heidät
        on nykyisin koulutettu ymmärtämään myös hengellistä
        elämää elävien ihmisten ajatuksia, tuntemuksia ja huolia.
        On varmaan viisainta mennä eka kerralla yksin ja kertoa kaikki asiaan liittyvät seikat vapaasti ja
        antaa ehdottomasti omille tunteille tilaa.
        Ammattilaiset osaavat kertomasi pohjalta jo paljon
        ratkaista, käytkö edelleen jonkin aikaa yksin ja
        miehesi yksin heidän kutsumana.
        Myöhemmin, kun on jonkin verran asioista keskusteltu molempien kanssa, voidaan harkita
        yhteisiä tapaamisia.
        Mielestäni on myös tärkeää se, että ensin yritätte saavuttaa yhteisen henkisen tasapainon,
        ja vasta sen jälkeen voitte halutessanne pohtia
        sitä, miten haluatte elää hengellisesti.
        Siis korostan sitä, että ennenkuin henkistä tasapainoa on löytynyt, ei ole edellytyksiä kypsään ja rakentavaan hengelliseen keskusteluun.
        Näin siksi, että jos lähtökohdat hengelliseen keskusteluun ovat kovin erilaiset, niin on helposti lopputuloskin ja olette siirtyneet ojasta
        allikkoon.
        On tärkeä myös muistaa se, että Sinulla on oikeus
        tunteisiisi ja henkiseen hyvinvointiin ja sen
        olemassaolo tulee koko perheesi hyväksi. Sinä saat siksi olla sen verran itsekäs, että pidät huolen
        siitä, että haet apua.
        Lopuksi muista ystäväni se, että vaikka emme aina jaksa uskoa, on Taivaan Isä koko ajan Sinun ja perheesi kanssa ja johdattaa Sinua aina ajatuksiasi myöten.
        Rukoilen Sinun ja perheesi puolesta.
        Jumala siunatkoon ja varjelkoon Sinua!


      • kaksi lahden el-nuorta
        Taisteleva kirjoitti:

        En oikein tiedä, aloitanko ihan oman aiheen, vai voisinko tähän samaan laittaa.. Kuitenkin elämäni paljon koskettaa tätä lapsi aihetta. VAIKKA ei yksin ole syyllinen elämämme vaiheisiin..

        En edes osaa muualta itselleni keskustelu apua hakea. (Ehkä siihen vaikuttaa se, että asiat ovat liian vaikeita käsitellä kasvokkain..), anonyyminä on helpompaa ainakin nyt..)

        Silti kaipaisin matkaystävien tukea. Ja voin sen sanoa kaikille, jotka lestadiolaisuutta herjaavat, en edes tiedä onko tuo oikea sana, mutta pitävät pilkkanaan, niin en kaipaa heitä, enkä pilkka sanoja, ja voin sen sanoa etten itse ole uskoani (lestadiolaisuutta), tunnustanut oikealla lailla pitkään aikaan. Tiedän silti, mikä Sanan mukaan on oikein, mutta elämäni tilanne viettelee syntiin, poissa Jumalasta.

        Siis.. Olen ollut avioliitossa 3 vuotta, ja meillä on kaksi lasta.

        Toisen lapsen raskaus, synnytys, ja lapsen syntymän jälkeinen elämä, on ollut erittäin rankkaa minulle. Tunsin jääväni yksin ja synnyttäväni lapset yksin tähän maailmaan. Eli mieheni ei henkisesti ole täysin kypsä, ymmärtämään sitoutumista perheesen ja lapsiin.

        Viime päivinä, vasta olen itse havahtunut, kuinka väsynyt ja rikki olen. Niin, että itseni, ja lasteni takia tarvitsen apua! Mutta mieheni ei ymmärrä tilanteen vakavuutta, vaan elää hyvin itsekeskeistä elämää..Uskoa hän ei jaksa tunnustaa..

        Tähän on vaikea kaikkea kiteyttää, mutta minulla itsellä ahdistaa, ja pelottaa tulevaisuus, miten jaksan, ja en haluaisi enää yhdenkään lapsen, turhaan joutuvan kärsimään, kaikesta tällaisesta, mitä elämä on meille tuonut, riitaa ja pahaa..

        Olen päättänyt,että en saata tähän maailmaan enään lasta, jos joudun hänen elämästä, näin yksin vastaamaan. En halua tehdä lasteni elämästä huonoa ja vierottaa heitä Jumalasta, sen takia, että me, tai minä, sen vanhempana aiheutan..Meidän tai minun
        ongelmien kautta. Sillä tottakai, kaikki, mitä me, annamme lapsillemme elämään, siirtyy heihin, ja minua on alkanut pelottaan, että miten minun lasteni käy, kun he saavat niin huonon pohjan elämään. Vierotammeko heidät siitä kaikkein kalleimmasta?

        Mieheni kyllä viettää aikaa lapsien kanssa, ainakin nyt, mutta se kallein puuttuu, ja se "henkisyys". Yhteisiä arvoja meillä ei ole.. Kertokaa minulle edes joku, jotain neuvoja.

        Minä olen (onneksi) havahtunut siihen, että tarvitsen apua. Uskon, että ainakin moni "meikäläinen" äiti tietää, mitä tarkoitan.. Tietää
        mitä on olla ÄITI.

        Mutta tarvitseeko minun todella kaikki kestää?? Onko se minun osani, myös lasteni (mielen)terveyden osalta..?

        Toivottavasti tuli, edes jotenkin ymmärrettävää tekstiä.. Olen kiitollinen sille, joka jaksoi lukea ja vastata. Ja en vastaa viesteihin, jotka eivät minulle mitään anna, eli tyyliin, "mitä alennut" jne..
        Toivon rakentavaa kommenttia, joka pitäisi meidät elämässä ja saisi avioliittomme vahvistumaan, ja säilymään. Säilyttäisi uskon sydämessä.

        Emme osaa muuta neuvoa Sinulle antaa, kuin että pyydä lähimmäisiltäsi ja saarnaajilta/seurakunnalta esirukouksia. Myös me tahdomme muistaa Sinua ja perhettäsi rukouksissamme. Toivomme teille siunattua ja onnellista tulevaa vuotta 2006.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7334
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2214
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1621
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1469
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1176
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1036
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      905
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      893
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      797
    Aihe