Muumi-piparkakkutalo

On iso!

Ostin kaupasta porsasmaiseen hintaan (mutta ku se oli nii-in ihana) Muumitalon piparkakkumuotit. Kyllähän siinä paketin kyljessä oli mittanauhan kuva, mutta tajusin mittanauhan merkityksen vasta kasattuani oman taloni. Vielä mallatessani muotteja taikinaan talo tuntui ihan pikkupieneltä ja vaatimattomalta. Todellisuus iski vasta ryhtyessäni taloa kasaamaan ja nostin ensimmäiset seinät pystyyn. Lopputulos on niin korkea, että tuntuu mahtuvan vain vaivoin keittiötasolle yläkaappien alle =)

Seinät eivät mahtuneet paistinpannulle sokeriliemessä uimaan, joten kasasin talon ihan sokerikuorrutteella ja hyvinpä tuo on itsenäisyyspäivästä asti pystyssä pysynyt.

Löytyykö muita muumitalon tehneitä? Jälkikäteen tietty löysin netistä muumipiparkakkutalon ohjeet, oisin siis voinut säästää selvää rahaa, mut ku ne muotit oli ihana pakko saada heti kun ne näin =)

5

1024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä kokoamatta

Olen vasta siinä vaiheessa että osat on leivottu muttei sitä ole koottu. Isolta se kyllä vaikuttaakin. Mielenkiinnosta kysyn mitä laitoit sokerikuorrutukseen? Vettä ja tomusokeria, laitoitko mitään muuta?

• valkuainen ja tomusokeria

Ei mitään muuta. Joskus olen laittanut lisäksi sitruunamehua, antaa makua ja nopeuttaa kovettumista.

• kun unohtui
        valkuainen ja tomusokeria kirjoitti:

Ei mitään muuta. Joskus olen laittanut lisäksi sitruunamehua, antaa makua ja nopeuttaa kovettumista.

sitruunamehua vain tippa tai kaksi sokerikuorrutukseen.

Katto kannattaa muumitalosta kasata erikseen ja antaa kuivua vaikka yön yli ennen kuin nostaa paikalleen. Mulla levisi liitoksistaan, kun olin liian innokas :) Ja annoin sitten lopulta kuivua erikseen yön yli...

• Magrat

Tavallista taloa aion kasata. Mutta miten sen seinät saa pysymään kiinni, Siis sokerikuorrutuksen ohjeita kyselen.
      Joku ehdotti pikaliimaa mutta kun talo on tulossa syötäväksi

• jouluihminen

eilen toi muumitalo. Aluksi pelkäsin miten onnistuu/pysyy koossa mut itseasiassa se oli helpompi koota kuin "tavallinen" talo. Minä olen aina koonnut piparitalon ihan tollasella kaupan valmiilla sokerikuorrutteella. Pyhien jälkeen talo sit syödään..Poika totesikin eilen et joulun suurin makea herkku on piparitalo! Toi koko kyllä on sellanen et vakiopaikalle talo ei mahdu vaan täytyy etsiä uusi paikka..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2648
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82