Elikkäs kysymykseni on että onko moottorin liiasta lämmityksestä haittaa autolle?
Työn vuoksi voi olla että joudun yllättäen lähtemään autolla liikkeelle ja kiva ei ole kylmänä käynnistää.. sähköä kyllä kuluu mutta sille ei mitään voi. Normaali tilanteessa käytän kyllä ajastinta. Eli siis jos autoni on piuhassa kiinni esim. 10 tuntia (tai jopa 24h) onko haittaa autolle!??!
Kiitos etukäteen vastanneille!!
Ja hyvää joulun odotusta =)
liika moottorin lämmitys??
22
11826
Vastaukset
- Autonlämmittäjä
Jos autosi (moottori)lämmittimen termostaatti on kunnossa, eli ei keitä vettä, niin tokkopa jatkuvasta lämmittämisestä mainittavaa haittaa sinällään on. Onhan kone nesteineen paljon lämpimämpi esim. ajettaessa. Sisätilanlämppäri jatkuvassa käytössä pahin riski voisi olla palovaara:
esim. lämmitin kääntynyt ajettaessa osoittamaan päin penkkiä ja laitat lämmitysjohdon kiinni. Lämmitin alkaa korventaa jakkaraa. Tunteja lämmettyään se syttyy palamaan. Toinen skenaario> lämmitin on kääntynyt "katolleen", jolloin ilmansaanti estyy ja lämmitin ylikuumenee minuutissa. Tällöin voi auto palaa nopeasti ja polttaa läheltä muutkin autot ja rakennukset.- kyllä vastaan tullut
lohkolämmitintä jossa olisi
oikein termostaatti. - hyllyssä oli
kyllä vastaan tullut kirjoitti:
lohkolämmitintä jossa olisi
oikein termostaatti.Eikö! No kiva tietää...
Kerrottakoon nyt sitten, että ainakin joissakin letkulämmittimissä sellainen on. Jos et usko voit mennä vaikka varaosaliikkeestä kysymään.
PS. kannattaako sitä omaa tietämättömyyttä täällä huudella? - Minä
Lohkoon kiinnitetyissä moottorrinlämmittimissä (jotka ovat yleisimpiä) ei ole termostaattia, latkulämmittimissä niitä voi olla..
- Vaan!
Ei siitä mitään haittaa ole kun ei se mikään saunanvastus ole.Vesi alkaa lämmettyään kiertämään luonnollisesti,joten kylmempää nestettä tulee tilalle,ja autosi termostaatissa on kyllä pieni reikä joka riittää korvaavan nesteen kierrättämiseen.Varmimman vastauksen saat tietust kun soitat lämmittimiä asntavaan liikkeeseen....
- Vielä 1..
Juttu.Nykyään on myytävänä termostaatteja,jotka haistaa koneen lämmön,ja säätää lämppärin päälläolo-aikaa.Eli voi olla lämmitys päällä vaikka viikon yhtämittaa.Muistaakseni ei ollu edes pahasen kallis..50-70egee??
Vielä 1.. kirjoitti:
Juttu.Nykyään on myytävänä termostaatteja,jotka haistaa koneen lämmön,ja säätää lämppärin päälläolo-aikaa.Eli voi olla lämmitys päällä vaikka viikon yhtämittaa.Muistaakseni ei ollu edes pahasen kallis..50-70egee??
missä ajassa termostaatti säästää hintansa sähkössä.
Ei kyllä auto pahaa tykkää jatkuvasta lämmityksestäkään, on ne lämmittimet niin pienitehoisia. Lompakko siinä sähkölaskun muodossa saattaa kärsiä. Laske tämäkin niin tiedät, miten paljon.- Kysyjä kumminkin..
sitroen kirjoitti:
missä ajassa termostaatti säästää hintansa sähkössä.
Ei kyllä auto pahaa tykkää jatkuvasta lämmityksestäkään, on ne lämmittimet niin pienitehoisia. Lompakko siinä sähkölaskun muodossa saattaa kärsiä. Laske tämäkin niin tiedät, miten paljon.Halunnut kysyä neuvoa lämmitysajan pituuteen,ja varmistuksen siitä että voiko pitää lämppäriä päällä pitkän aikaa.Kysyjää ei vissiin kiinnostanu matemaattiset säästökaavat kuten teitä,sota-ajan lapset,mihin sinäkin kuulut.Olen pistänyt merkille,että hra"sitroen" on ennenkin antanut"säästeliäitä"vinkkejä,jossa voi joskus säästää 50cent-1,5egee.Mua henkilökohtaisesti ei hirveesti kiinnosta tuollaisen summan säästäminen olkoot nyt sitten vaikka viikossa.Minkälaisia painajaisia saat siitä,että itse en käytä lämppäriä,eikä kiinnosta moottorin kuluminen,koska vaihdan kulkupeliä parin vuoden välein uuteen? Ai niin,hyvät joulut kumminkin....
Kysyjä kumminkin.. kirjoitti:
Halunnut kysyä neuvoa lämmitysajan pituuteen,ja varmistuksen siitä että voiko pitää lämppäriä päällä pitkän aikaa.Kysyjää ei vissiin kiinnostanu matemaattiset säästökaavat kuten teitä,sota-ajan lapset,mihin sinäkin kuulut.Olen pistänyt merkille,että hra"sitroen" on ennenkin antanut"säästeliäitä"vinkkejä,jossa voi joskus säästää 50cent-1,5egee.Mua henkilökohtaisesti ei hirveesti kiinnosta tuollaisen summan säästäminen olkoot nyt sitten vaikka viikossa.Minkälaisia painajaisia saat siitä,että itse en käytä lämppäriä,eikä kiinnosta moottorin kuluminen,koska vaihdan kulkupeliä parin vuoden välein uuteen? Ai niin,hyvät joulut kumminkin....
yhtään ihmettele, että joudut vaihtelemaan niitä autojasi niin usein. Omapa on asiasi, ei voisi vähempää minua kiinnostaa. Sensijaan jotakin muuta saattaa kiinnostaa, mitä vähätöiseltä tuntuva juttu talven mittaan tulee maksamaan. Joku pienipalkkaisempi saa silläkin rahalla ostettua jotain, mitä muuten ei saisi.
Joulut Sinullekin!- Beugeod
sitroen kirjoitti:
yhtään ihmettele, että joudut vaihtelemaan niitä autojasi niin usein. Omapa on asiasi, ei voisi vähempää minua kiinnostaa. Sensijaan jotakin muuta saattaa kiinnostaa, mitä vähätöiseltä tuntuva juttu talven mittaan tulee maksamaan. Joku pienipalkkaisempi saa silläkin rahalla ostettua jotain, mitä muuten ei saisi.
Joulut Sinullekin!että mitä sinä teet sillä rahalla, mitä säästät?
Miksi sinä siihen säästät, kun sitäkään ei oikeasti tarvita? Beugeod kirjoitti:
että mitä sinä teet sillä rahalla, mitä säästät?
Miksi sinä siihen säästät, kun sitäkään ei oikeasti tarvita?taas ei meille molemmille kuulu, mihin minä niitä rahojani säästän. Saattaa kuitenkin jollakin muulla kuin meillä kahdella olla tarpeeseen ne säästörahatkin. Toisaalta miksi tuhlata täysin tarpeettomasti luonnonvaroja, kyllä sitä paskaa tulee muutenkin vähintään riittävästi.
- Beugeod
sitroen kirjoitti:
taas ei meille molemmille kuulu, mihin minä niitä rahojani säästän. Saattaa kuitenkin jollakin muulla kuin meillä kahdella olla tarpeeseen ne säästörahatkin. Toisaalta miksi tuhlata täysin tarpeettomasti luonnonvaroja, kyllä sitä paskaa tulee muutenkin vähintään riittävästi.
tehtäs niin, että pidät kaikki muutkin asiat salassa, kun sitä tarpeetonta paskaa tahtoo tosiaan sinulla sinne tänne tulla.
Mikäköhän se tekee sinun olemassaolosi niin tärkeäksi, että se ei ole tarpeetonta luonnonvarojen tuhlausta? - aina
Beugeod kirjoitti:
tehtäs niin, että pidät kaikki muutkin asiat salassa, kun sitä tarpeetonta paskaa tahtoo tosiaan sinulla sinne tänne tulla.
Mikäköhän se tekee sinun olemassaolosi niin tärkeäksi, että se ei ole tarpeetonta luonnonvarojen tuhlausta?teitä vituilija nulkkeja on joka palstalla
- mutta muuten ei
Ei se varmaankaan räjähdä,mutta pitkän päivän jälkeen vastuksen pinta käy tosi kuumana siellä vesitilassa. Parempi olis pätkiä, kun se liika korvennus tuppaa lyhennämään vastuksen ikää...
- leku
muutama vuosi sitten tästä asiasta puhuttiin aika paljon ja eräät korjaamoalan "ammattilaiset" olivat sitä mieltä, että moottorilämmittimen jatkuva päälläolo aiheuttaa kuivumista sylintereiden seinämissä ts. öljykalvo haihtuu jonka seurauksena käynnistyksessä männät/männänrenkaat hiovat kuivia sylinterin seiniä ---> moottorin nopeampi kuluminen. Ajoittaisesta pidempiaikaisesta käytöstä ei ole sen suurempaa vaaraa. Paras tapa tietenkin on lämmittimen käyttö esim. ajastimella 1,5-2t. Tämä koskee ns. lohko- ja letkulämmittimiä. Säteilylämmitintä käytettäessä näihin aikoihin voi lisätä n.1t. Pidempiaikainen lämmittäminen on turhaa, koska nämä lämmittimet eivät kykene nostamaan jäähdytysnesteen lämpötilaa yhtään enempää.
- Muuten ei!
Jos on pakko,niin lämmitä vaan koko päivä.Autosi ei kärsi tästä,varsinkin jos vaihdat 2 vuoden välein uuteen. Sensijaan autosi seuraava omistaja kärsii,kun vaihtaa sen palaneen vastuksen -ehkä turhan lyhyen käyttöiän jälkeen uusiksi. Eli autosi ei kärsi,mutta autosi lämmitysvastus ei tykkää jatkuvasta korventamisesta!
Näi o'. - 1.9 guatro.....
moi kokoajan lämmitys ei ole hyväksi moottorille , kuivuu öljyt pois esin nokka-akselin kannakeraakereista ja ku laitat käyntiin niin käy ilman öljyä tietty kuivana ,, ennemmin kylmästä käyntiin ja nykyajan auto lähtee kylmästäkin käyntiin ainakin mun työauto 86vm landruiceri..,, toi öljykun on sellasta et valuu öljypuhjaan ku on lämmintä niin entistä notkeempaa , ei se vastus käärsi ja se kyllä kestää ku vaan vettä on riittävästi..
- automes
> lämmitys ei ole hyväksi moottorille , kuivuu
>öljyt pois esin nokka-akselin kannakeraakereista
>ja ku laitat käyntiin niin käy ilman öljyä tietty
>kuivana ,
Tämä ei pidä paikkaansa.
Kesäkuumillakin auton moottori pysyy tuntikausia kuumempana kuin mitä lohkari konsanaan sen talvella lämmittää, kuivuvatkohan öljyt?...
Tuo puhe "öljyjen kuivumisesta" on täyttä puppua, mitään näyttöä sen todenperäisyydestä ei ole.
Ihan huoleti voit pitää lämmitintä päällä vaikka koko ajan, jos haluat. - 2005..
automes kirjoitti:
> lämmitys ei ole hyväksi moottorille , kuivuu
>öljyt pois esin nokka-akselin kannakeraakereista
>ja ku laitat käyntiin niin käy ilman öljyä tietty
>kuivana ,
Tämä ei pidä paikkaansa.
Kesäkuumillakin auton moottori pysyy tuntikausia kuumempana kuin mitä lohkari konsanaan sen talvella lämmittää, kuivuvatkohan öljyt?...
Tuo puhe "öljyjen kuivumisesta" on täyttä puppua, mitään näyttöä sen todenperäisyydestä ei ole.
Ihan huoleti voit pitää lämmitintä päällä vaikka koko ajan, jos haluat.kai mä sen nyt tien ku oli töittenpuolesta kokoajan lämityksessä ,,, no kai jokaisen oma asia sitten jos ei kokemusta ota vaariksi...
- titiina83
Kiitoksia kaikille jo vastanneille!! tietoa tuli vaikkakin joidenki mielestä ei ole ja toisten mielestä on haittaa.. mutta yritän nyt kuitenkin tehdä niin että niinä päivinä kun tiedän että on mahdollisuus joutua äkkiä lähtemään töihin (n.2-3 krt/vk) niin uskallan pitää autoa pidempäänkin piuhanpäässä mutta muuten käytän ajastinta.. autoni kyllä lähtee hyvin kylmänäkin käyntiin, on se sen verran uusi mutta sen tiedän että se tekee huonoa moottorille ja bensankulutus kasvaa! Ja näin vilukissana lämpee nopeemmin kun on ollut piuhassa kiinni :) sisätilan lämmitin ei ole käytössä ettei sen vuoksi ole palo vaaraa!! Edelleen hyvää joulua teille kaikille =)
- Hanna Karttunen ins.
Jotkut tuolla öljy palstalla ovat sitä mieltä että öljyn laatu heikkenee kun seti lämmitetää kokoaajn, ja se ei pääse kunnolla lämpenemään, mutta lämpeneehän se sitten kun käynnistät autosi. Enpä olisi hulissani, kyllähän moottoriöljy pitää vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Mutta kysyjälle vastaisin että eihän hän nyt koko vuotta sitä lämppäriä pidä jatkuvasti päällä. Joten ei haittaa.
- puuha pete
Aivan oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324591Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152558Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532288- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661294
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?491248- 821241