Ystävälläni on ollut paha masennus jo vuoden ja töistä hän on ollut puoli vuotta poissa.
Kamala kattella vierestä kuinka hänen elämänilonsa on hiipunut.
Hän on vasta 25 vuotias ja sinkku ihminen.
Hänellä on ystäviä. Hänellä on myös ollut masennuslääkitystä ja käynyt psygologilla, muttei mistään näytä olevan apua.
Kertokaa masennuksesta selvinneet kuinka selvisitte ja kuinka olisi parasta auttaa?
Apua masennukseen?
17
1569
Vastaukset
- hmm...
erään lähimmäisen mielipiteitä:
>Minulla ei ole koskaan ollut masennusta. Minä en ymmärrä mitä masennus oikeastaan on. Masennus on oikeastaan itsekkyyttä. Älykäs ihminen ei ole masentunut jne. :))>
Masennuksen lisäksi tunnen olevani negatiivinen ja tyhmä. :)) No suosittelen ettet ainakaan pahoita enempää mieltäsi viisaiden mielipiteistä. B-vitamiinista oli apua samoin kuin Vogelin kauranversouutteesta (Avena sativa)kamomillatee rauhoittaa,ja sitten päätin itse etten jää paikoilleni istumaan ja miettimään ja masentumaan vaan pakotin itseni liikkeelle. Nykyään en kärsi masennuksesta juurikaan. Kävin myös yksityisesti keskustelemassa kalliilla psykiatrilla. Ehkä sekin vähän auttoi. Monipuolinen ruokavalio voi olla avuksi. Etsi positiivista seuraa.- kala
Kannattaa syödä jotain kalaa, se auttaa
- Jep
kala kirjoitti:
Kannattaa syödä jotain kalaa, se auttaa
Kalassa tai kalaöljyssä (ei kalanmaksaöljyssä) on omega 3 -rasvahappoja tms. joita saa myös kalliissa purkissakin. Syö molempia. Runsas kalansyönti ja omegakolmoset ja riittävä b-vitamiinin saanti korvaa koko lääkityksen. Ne auttaa ainakin lievässä ja keskivaikeassa masennuksessa. Vaikeassa masennuksessa tarvitaan sit varmaan myös kaikki muutkin keinot.
- Depis
Tosi upea juttu, että olet ystävästäsi huolissasi, etkä vain tuomitse. Itsekin olen kuullut noita "ei masennusta ole olemassakaan/masentunut on tyhmä"-juttuja. Kuitenkin tutkimusten mukaan masentuneet ovat useimmiten keskivertoa älykkäämpiä ja masentuvat juuri siksi, että ajattelevat liikaa. Onko ystäväsi tilanne kiinni hänen luonteestaan, vai onko kyseessä jokin trauma? Tämä olisi hyvä selvittää. Omalla kohdallani auttoi, kun selvisi syy ja se oli trauma lapsuudesta. Kun syy on selvillä, tietää vähän miten sitä voi oppia hallitsemaan. Ystäväsi on tuuliajolla, kun syytä ei ole löytynyt. Muista sanoa hänelle usein, miten hieno ihminen hän on ja mistä asioista hänessä pidät. Masentuneena janoaa kohteliasiuuksia itsestään, kun itse ajattelee olevansa pelkkä paska.
- Christina
.. että joku sentään täälläkin osaa kirjoittaa täyttä asiaa alusta loppuun.Hienoa :)
- Christina
.. että masennuslääkkeet EI POISTA masennusta. Se on ihmisen jotenki tehtävä itse (hoidettava asiat siihen kuntoon). Se on LÄÄKE,ei se ihmeitä tee.en suosittelis kenellekkää niitä,niistä ei jää kätee muutaku ku riippuvaisuus ja vielä paskempi olo.
- kovia kokenut
..Christinan kanssa.Usein kuulee kuinka lääkityksen aloittanut tuudittautuu,että nämä tervehdyttävät minut ja sillä selvä!Ei ole ihan sama saada kuuri korvatulehdukseen tai masennukseen.Ne on varmasti hyvä apu ,lyhytaikaista kokemusta on,mutta sen rinnalla on ehdottomasti hoidettava ihmisen sielunelämää,psyykettä,mikä lie oikea sana onkaan.Toivon,että avoimuudella ja rohkeasti huolistaa puhumalla,onpa ne miten vaikeita tahansa,pystyy auttamaan itseään ja ottamaan muiden apua vastaan!
- ECT
...verenpainelääkkeet EI POISTA verenpainetta. Epilepsialääkkeet EI POISTA epilepsiaa. Diabeteslääkkeet EI POISTA diabetesta. Astmalääkkeet EI POISTA astmaa. Masennuslääkkeet EI POISTA masennusta. Kaikki totta. Mutta miksi et meuhkaa noitten muitten lääkkeitten riippuvuutta aiheuttavista tekijöistä (voi lähtee henki, jos ne jättää ottamatta...).
Voi s***tana, jos en ois pohjimmiltani näinkii hyväntahtoinen, toivottaisin sinullekin sairastumista todella vakavaan masennukseen! Niin, että aivojen välittäjäaineenvaihdunta on totaalisen sekaisin! Siinä sitten katsottais joukolla ihastellen, kuinka hoitaisit asiasi kuntoon itse! (Kun olisit siinä kunnossa, että ET vuoteesta PYSTY nousemaan, syömään, juomaan, hygieniasta puhumattakaan).
Joo, kivat sulle vaan. Ja rukoile, että et vakavaan masennukseen koskaan elämässäsi sairastu! - utelias
ECT kirjoitti:
...verenpainelääkkeet EI POISTA verenpainetta. Epilepsialääkkeet EI POISTA epilepsiaa. Diabeteslääkkeet EI POISTA diabetesta. Astmalääkkeet EI POISTA astmaa. Masennuslääkkeet EI POISTA masennusta. Kaikki totta. Mutta miksi et meuhkaa noitten muitten lääkkeitten riippuvuutta aiheuttavista tekijöistä (voi lähtee henki, jos ne jättää ottamatta...).
Voi s***tana, jos en ois pohjimmiltani näinkii hyväntahtoinen, toivottaisin sinullekin sairastumista todella vakavaan masennukseen! Niin, että aivojen välittäjäaineenvaihdunta on totaalisen sekaisin! Siinä sitten katsottais joukolla ihastellen, kuinka hoitaisit asiasi kuntoon itse! (Kun olisit siinä kunnossa, että ET vuoteesta PYSTY nousemaan, syömään, juomaan, hygieniasta puhumattakaan).
Joo, kivat sulle vaan. Ja rukoile, että et vakavaan masennukseen koskaan elämässäsi sairastu!miksi toisilla tämä aivojen välittäjäaineenvaihdunta menee sekaisin?
- tools
ECT kirjoitti:
Joo, kivat sulle vaan. Ja rukoile, että et vakavaan masennukseen koskaan elämässäsi sairastu!Itse vakavan masennuksen läpikäyneenä voin sanoa että masennuslääkkeet eivät ehkä poista masennusta kuin taikaiskusta, mutta ne voivat pelastaa ihmisen kuolemalta.
Piru että olen saanut tarpeekseni lukea niiden ihmisten juttuja jotka eivät tiedä masennuslääkkeistä yhtään mitään.
Todellakin. Kyllä katkennut jalkakin tahdonvoimalla paranee, kainalosauvat ja kipsit nurkkaan vaan ja lenkille. - ECT
tools kirjoitti:
Itse vakavan masennuksen läpikäyneenä voin sanoa että masennuslääkkeet eivät ehkä poista masennusta kuin taikaiskusta, mutta ne voivat pelastaa ihmisen kuolemalta.
Piru että olen saanut tarpeekseni lukea niiden ihmisten juttuja jotka eivät tiedä masennuslääkkeistä yhtään mitään.
Todellakin. Kyllä katkennut jalkakin tahdonvoimalla paranee, kainalosauvat ja kipsit nurkkaan vaan ja lenkille.Tiedät, mistä on kysymys! Niin minäkin (I'm still alive and medikation keeps me going...). Sähkösokkihoito minut palautti elävien kirjoihin.
Joo, pörätuolit ja kipsit ovat turhia kapistuksia ja turhia kuluja yhteiskunnalle... siitä vaan lenkille ja silleen, niin kyllä se siitä...
Valitettavasti (vai pitäisikö sittenkin sanoa onneksi...) suuri osa kanssaihmisistämme eivät todellakaan pysty kuvittelemaan mitä kärsimystä vakava masennus aiheuttaa. Toivottavasti eivät sitä kuitenkaan omakohtaisesti joudu kokemaan!
Tsemiä sinulle! - housu
Endogeeniseen masennukseen ei valitettavasti ole muita vaihtoehtoja kuin lääkitys. Ulkosyntyiseen masennukseen taas ei tarvitta lainkaan lääkitystä, koska se menee kyllä ajan kanssa ohitse. Nykyään monet ihmiset tuppaavat vaan olevaan fyysisesti ja psyykkisesti niin huonokuntoisia, että eivät jaksa ponnistella vaikeuksien eteen juuri lainkaan.
- .
utelias kirjoitti:
miksi toisilla tämä aivojen välittäjäaineenvaihdunta menee sekaisin?
Siihen voi vaikuttaa traumaattiset kokemukset tai vaikkapa runsas alkoholin tai huumeiden käyttö. Perinnöllisyystekijätkin altistavat.
Mutta kysyit sitä syytä.
Luulenpa, että syy on alkuräjähdyksessä.
- toipunut
Kiitän, siitä että on olemassa sellaisia ystäviä kuin sinä joka välittää. Minun tapauksessani ystävä oli se joka sai minut menemään lääkäriin ja hakemaan ammattiauttajaa. Olen syönyt masennuslääkkeitä ja käynyt psykologin luona.
Yhdessä ne auttavat!!! Yllätyin itsekin miten osasin keskustella ongelmistani ventovieraalle ihmiselle. Niin ne ongelmat alkoivat vähitellen purkautumaan. Minulla on ollut kiireinen elämäntahti ja se uuvutti minut. En enää ehtinyt elämään mukaan, kun en jaksanut ajatella ja eritellä tunteitani, en tuntenut muuta kuin suurta vihaa kaikkia kohtaan ja inhosin itseäni. Nyt osaan jo "pitää" itsestäni. Huomasin, että löysin voimani ja elämäniloni kun myönsin itselleni olevani heikko ja tajusin ettei kannata pitää yllä kulisseja ja näytellä "kaikki hyvin, elämä hallinnassa" kun se oli kaikkea muuta. Se etten enää näyttele ja pidä kulisseja pystyssä vaan olen oma itseni on auttanut suuresti. Olen jopa joutunut tutustumaan itseeni. Parhaiten voit auttaa ystävääsi kuuntelemalla, mutta älä kehota olemaan reipas yms, koska se ei todellakaan piristä vaan masentaa lisää. Jos pystyt jotenkin auttamaan ystävääsi teoilla sekin piristää! Tehkää yhdessä jotain hauskaa, jonka ei todellakaan tarvitse olla mitään erikoista. - mimmu-71
Niin, tää masennus ja sen hoitokeinot on tosiaan yksilöllisiä.. Jotkut on täysin lääkitystä vastaan ja jakavat sitä neuvoa muillekin. En suosittele sitä itsekkään jos se ei ole välttämätöntä mutta itse en tällä hetkellä pärjäisi ilman sitä.
Masennuksen laatu on myös tärkeä pointti, voi olla lievää, keskivaikeaa, syvää.. myös muita sairauksia voi olla sen rinnalla.
Itselläni on diagnoosina keskivaikea masennus ja traumaperäinen stressireaktio. Sairaslomalla olen ollut 1 vuoden ja taas pärähti saman verran lisää.. Syön lääkitystä ja käyn säännöllisesti psykoterapiassa. (2x viikossa)
Syitäkin on monia, loppuun palaminen, stressi, vaikeat elämän muutokset jne,jne.
Minun kohdallani kyseessä on lapsuuden traumat joihin liittyy pedofilia.
Taistelin pitkään vastaan että kaikki on ok ja etten tartte mitään apua mutta kun tulee se päivä ettei meinaa sängystä päästä ylös niin sit vasta sen itekkin ymmärtää mitä se on. Ei sitä voi toinen ymmärtää vaikka kuinka haluaisi jos ei ole itse kokenut...
Ystävät on tosiaan tarpeen! Minullakin on niitä 2 eri laatua, on ne jotka käskee lopettaa lääkityksen, lähteä lenkille ja ihmisten ilmoille ja päättää että enää en ole masentunut! =/
Tää toinen kasti on niitä jotka ymmärtää tilanteen, yrittää auttaa kaikin tavoin, tulee kylään kutsumatta, keittää kahvit myös minulle, yllättää lahjoilla ja jos on sekaista niin tarttuvat imuriin. He myös kysyvät miltä tuntuu, missä mennään ja halaavat antaen "voimahaleja". Välillä tulee kauseja jolloin eristäydyn kaikista, perun tapaamiset, en soittele kavereille, vastaa viesteihin ja pysyn kotona, en mene kylään enkä pyydä vieraita. Silti nämä ihmiset jaksaa pitää yhteyttä ja osoittaa että välittävät vaikken itse jaksa aina sitä tehdä itseäni kohtaan..
Minulla on paranemisprosessi kesken mutta koko ajan mennään eteenpäin ja tiedän että jonakin päivänä seison taas jaloillani ja entistä vahvempana.. ei masennuksen tartte olla lopullista, helpottaa paljon kun itse tajuaa että tarttee apua ja että siihen ei aina kaikissa tilanteissa kykene yksin ilman ammatti apua..
On Tiina upeeta että olet huolissasi ystävästä, juuri sinua hän tarvitsee!- Tiina
Kiitoksia kannanotoista teille kaikille.
Ja sinä mimmu olet saanut kokea kovia. Hyviä jaksamisia sinulle.
Ystäväni on huomannut, ettei lääkityksestä juuri apua ole, mutta sanoi ettei psykologille jutteluistakaan. Hänellä on perhetausta kuulemma muuten kunnossa, mutta murrosiässä häntä ahdisti vanhempiensa uskonnollisuus. Häntä oli hävettänyt viedä kavereita kotiin, kun vanhemmat ovat helluntalaisia. Tiedä onko sillä merkitystä?
Eniten häntä rasittaa kai työkiireet (sairaanhoitaja), pieleenmenneet suhteet ja kai se "nobody" tunne.
Mä olen miettinyt tuota ruoka juttua, hän on nimittäin kasvissyöjä, mutta syö kananmunaa ja maitotuotteita.....
No, huomenna hän menee erikoilääkärin juttusille, katsotaan jos sieltä tulisi jotain vinkkiä. - mimmu-71
Tiina kirjoitti:
Kiitoksia kannanotoista teille kaikille.
Ja sinä mimmu olet saanut kokea kovia. Hyviä jaksamisia sinulle.
Ystäväni on huomannut, ettei lääkityksestä juuri apua ole, mutta sanoi ettei psykologille jutteluistakaan. Hänellä on perhetausta kuulemma muuten kunnossa, mutta murrosiässä häntä ahdisti vanhempiensa uskonnollisuus. Häntä oli hävettänyt viedä kavereita kotiin, kun vanhemmat ovat helluntalaisia. Tiedä onko sillä merkitystä?
Eniten häntä rasittaa kai työkiireet (sairaanhoitaja), pieleenmenneet suhteet ja kai se "nobody" tunne.
Mä olen miettinyt tuota ruoka juttua, hän on nimittäin kasvissyöjä, mutta syö kananmunaa ja maitotuotteita.....
No, huomenna hän menee erikoilääkärin juttusille, katsotaan jos sieltä tulisi jotain vinkkiä.Ihmismieli on niin arvaamaton että se mistä toinen ei eides noteeraa saa toisen romahtamaan.
Itselläni on ystävä jota voisi verrata ystäväsi murheisiin.
- Tuttavani epäonnistui miessuhteissaan aina, ja lopulta ei pieni pää kestänyt, hän masentui syvään masennukseen ja se pääsi niin pitkälle että mukaan tuli itsariyritykset ja joutui olemaan suljetulla osastolla kunnes lääkitys ja terapia oli kohdallaan.(löysin kylppäristä ranteet viillettynä) Hänen vanhemmat olivat myös uskossa. Terapiassa suuri aika kuluikin käymällä sitä lapsuutta lävitse (samoin mies suhteita ja mikä niissä oli mennyt pieleen.) Jotkut aikuiset "pakottaa" uskoa lapsilleen joka voi tuntua ahdistavalta.
Tänäpäivänä ystäväni on täysin terve ja vahvempi kuin aiemmin, asiat on käsitelty alusta loppuun ja lopusta alkuun. Eli hän toipui siitä vaikka melkein jo menetin itse uskon hänen paranemiseen. Myös häneltä olen saanut voimaa taistella itse kun olen nähnyt että ylös voi päästä.
Työpaineet on jo luku sinänsä! Jo pelkästään se saa aikaseksi uupumuksen joka muuttuu masennukseksi jos siihen ei reagoida ajoissa! Moni on romahtanut pelkästään siitä ilman näitä muita murheita joita ystävälläsi on!
Kasvissyönnistä minulla ei ole kokemusta mutta tiedän että oikealla ruokavaliolla saa pidettyä itsensä kunnossa, onhan joissain (oliko se pavuissa?) samoja "vitamiinejä" kuin esim. lihassa eli monipuolista se syöminen täytyy sit olla eikä pelkkää salaattia.
Toivottavasti vastauksestani oli sinulle jotain iloa.
Voimia sinulle ja ystävällesi ja ISOT HALIT!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685