mikä on fibromyologia?

diagnoosi

Voitteko ystävällisesti kertoa mikä on fibromyölogia. Minkälainen ennuste on diagnosoidulla?

19

13022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeinkirjoitus

Katsopa googlesta ....fibromyalgia

• Kipu osa elämää

Fibro - lyhennelmä kansankielellä kipureumasta.

Olen viiden vuoden ajan miettinyt jäykistymistäni, jalat, kädet ja lisääntyvät kivut. Vihdoinkin löysin lääkärin, joka suhtautui kipuhini asiallisesti ja sain lääkityksen.

Mitä hyötyä lääkkeistä on, aika näyttää.
        Itse tiedän, että työpaineet ja huolet kotona ovat edesauttaneet fibron syntyä.

Miten työn luonnetta voisi muuttaa, miten omaa elämää voisi muuttaa, jotta elämä olisi laadukkaampaa.

Kuulin fysioterapeutilta, että on fibroryhmiä, joista saa apua ( vertaistuki ).
        Fysikaalinen ei auta paljon, mutta hyvästä hoitajasta on muunlaista apua.

Voi sitä mielipahaa, mitä koin, kun diagnoosi vahvistettiin. Mutta eipä auta itku markkinoilla, tämänkin asian kanssa on opittava elämään.

On tosi rakentavaa lukea muiden kokemuksia, esim. kuinka tärkeää on päivittäin säännöllinen rytmitys ruokailun ja kaiken muunkin suhteen.

Hyvää kesää kaikille ja voimia.

• Kipu osa elämää kirjoitti:

Fibro - lyhennelmä kansankielellä kipureumasta.

Olen viiden vuoden ajan miettinyt jäykistymistäni, jalat, kädet ja lisääntyvät kivut. Vihdoinkin löysin lääkärin, joka suhtautui kipuhini asiallisesti ja sain lääkityksen.

Mitä hyötyä lääkkeistä on, aika näyttää.
        Itse tiedän, että työpaineet ja huolet kotona ovat edesauttaneet fibron syntyä.

Miten työn luonnetta voisi muuttaa, miten omaa elämää voisi muuttaa, jotta elämä olisi laadukkaampaa.

Kuulin fysioterapeutilta, että on fibroryhmiä, joista saa apua ( vertaistuki ).
        Fysikaalinen ei auta paljon, mutta hyvästä hoitajasta on muunlaista apua.

Voi sitä mielipahaa, mitä koin, kun diagnoosi vahvistettiin. Mutta eipä auta itku markkinoilla, tämänkin asian kanssa on opittava elämään.

On tosi rakentavaa lukea muiden kokemuksia, esim. kuinka tärkeää on päivittäin säännöllinen rytmitys ruokailun ja kaiken muunkin suhteen.

Hyvää kesää kaikille ja voimia.

Heips.sain kuulla viimeviikolla diagnoosini(fibromyölogia)5-10v syötettiin masennuslääkkeitä psyykkisiinoireisiin.Aivan hirveät säryt ja jäykkyys.haluaisinkin tietää sellaisilta ihmisiltä joilla on tälläinen todettu miten he pärjäävät?sain myös ajan fysioterapeutille en tiedä onko siitä apua?itselläni on kanssa kädet tullut jäykäksi käsinkirjoitus ei oikein suju.olisinkin kysynyt että miten nukkuminen on vaikuttanut elämääsi?itselläni hirveitä univaikeuksia herään aamuyöstä nukuin 4-5h.nyt sain 5ml diabameja nukkumiseen ja tenoxseja ne on kyllä auttanut uneeni, tosin olen vasta syönyt niitä 2päivää.en mielelläni söisi lääkkeitä mutta on pakko.kysyisin vielä sellaista, miten usein liikut?en ole varma liikunko riittävästi jokatoinen päivä olen yrittänyt tehdä pieniä lenkkejä kävellen sekä jumpannut aamuisin lihaksia.toivotan voimia jaksaa sinulle

• Nimetön
        eneli69 kirjoitti:

Heips.sain kuulla viimeviikolla diagnoosini(fibromyölogia)5-10v syötettiin masennuslääkkeitä psyykkisiinoireisiin.Aivan hirveät säryt ja jäykkyys.haluaisinkin tietää sellaisilta ihmisiltä joilla on tälläinen todettu miten he pärjäävät?sain myös ajan fysioterapeutille en tiedä onko siitä apua?itselläni on kanssa kädet tullut jäykäksi käsinkirjoitus ei oikein suju.olisinkin kysynyt että miten nukkuminen on vaikuttanut elämääsi?itselläni hirveitä univaikeuksia herään aamuyöstä nukuin 4-5h.nyt sain 5ml diabameja nukkumiseen ja tenoxseja ne on kyllä auttanut uneeni, tosin olen vasta syönyt niitä 2päivää.en mielelläni söisi lääkkeitä mutta on pakko.kysyisin vielä sellaista, miten usein liikut?en ole varma liikunko riittävästi jokatoinen päivä olen yrittänyt tehdä pieniä lenkkejä kävellen sekä jumpannut aamuisin lihaksia.toivotan voimia jaksaa sinulle

Hei!
        Vastaukseni on näinkin myöhässä - meillä oli perhejuhlat ja sitten on ollut miehen sairaalareissuja. Olen pärjännyt sairauteni kanssa suhteellisen hyvin, en ajattele enää asiaa päivittäin. Alussa oli vaikeaa, olin levoton ja nukkuminen on ollut viime vuosina muutenkin heikonlaista. Kävin alussa lymfahoitajalla, mutta ei siitä niin ihmeemmin ollut apua - kallista.

Lääkitystä minulla ei ihmeemmin ole, olen sairastanut verenpainetautia jo yli 10 vuotta ja fibron tultua elämääni sain 600 mg buranaa, alussa käytin jopa 3 pilleriä päivässä, mutta sitten vähensin, nykyisin vain yksi ja todella tarpeeseen.
        Unilääkettä otan joskus, imovane , mutta ilman pärjään ihan hyvin.
        Liikun työssäni jo niin paljon, etten harrasta iltaliikkumista ihmeemmin, vaikka pitäisi.
        Ystävälläni on sama sairaus, ollut jo yli 10 vuotta ja hän harrastaa joka päivä kävelyä, käy uimassa viikottain ja jumppaa. Yli 65 v. ikää, itselläni 51.
        Ystäväni neuvo on, pitää tehdä kivoja asioita, käydä ystävien luona, harrastaa, sopivasti lääkärissä - ystäväni oli hakenut apteekista sellaiset pohjalliset, mitkä joustavat, auttaa kuulemani mukaan.
        Säryt ovat kyllä kamalat, samoin jäykkyys erikoisesti aamulla. Liikkuminen on kuin olisi sementtiä joka jäsenessä. Lääkärini sanoi, ettei vaivaan kuole, eikä siitä pääse eläkkeelle.
        Joten, en kauheasti mieti asiaa. Elän päivän kerrallaan ja yritän tehdä sellaisia asioita, mistä saan iloa.
        Voimia sinulle ja kevään auringon pilkettä silmäkulmaan.

• Markku K
        eneli69 kirjoitti:

Hei,

Minun on pakko kommentoida tätä sinun mailia, koska minun hyvällä ystävällä ollut fibro kaksikymmentävuotta ja hän sai loistavan avun luonnontuotteesta ja ollut puoli vuotta ilman kipuja "en tietenkään muista sen nimeä" mutta voin selvittää jos haluat?

• tavaratalo

Laita vaikka Googlen hakuun sana, niin saat runsaasti tietoa.

• ei sitten

ole mikään neurologinen sairaus.

• ennen luultiin

• kyllä

• hoitsu...
        ennen luultiin kirjoitti:

vaan eipä luulla enää. Fibromyalgia on ihan oikea sairaus, joka näkyy jopa aivokuvissa. Kannattaa perehtyä tohtori Tolosen kirjoitukseen
        http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/fibromyalgia.html

fibro kuuluu tosiaankin reuma-tauteihin, EI suinkaan neurologisiin.
        Totta kai fibro on ns. oikea sairaus, kuka muuta on väittänytkään, kirjoitin aiemman viestini siksi, että hieman ihmettelin kirjoittajan valintaa, Neurologiset sairaudet-palstaa.

Ja jos viitsit itse etsiä ICD-koodit, huomaat kyllä mihin saurauksiin fibro luokitellaan, sitä ei todellakaan luokitella neurologisiin, sanoo mainostaja T.T sitten mitä tahansa sivuillansa.

• Eve 37
        ennen luultiin kirjoitti:

vaan eipä luulla enää. Fibromyalgia on ihan oikea sairaus, joka näkyy jopa aivokuvissa. Kannattaa perehtyä tohtori Tolosen kirjoitukseen
        http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/fibromyalgia.html

Tai sitten fibro on aineenvaihdunnan häiriö.

http://www.finnmsm.fi/fibromyalgia2.htm

Siis kukaanhan ei tiedä ihan 100% varmasti mikä tuo Fibro on. Jenkeissä sitä kuulemma hoidetaan aineenvaihdunnanhäiriönä. Liialliset maitohapot jylläävät kehossa ja aiheuttavat kipua, jäykkyyttä ja uupumusta.

Itselläni on auttanut todella paljon hoidossa käyminen. Kivut ovat lähes kokonaan poissa jo vaikka hoitoni on vielä kesken, joten uskon että fibro on aineenvaihdunnan häiriö eikä mikään "vika" päässä. Tai sitten minut on aivan väärin diagnosoitu lääkärissä.

http://www.palvelin.com/timonen/index.php?nav=0&art=28&lng=0

• fibro
        Eve 37 kirjoitti:

Tai sitten fibro on aineenvaihdunnan häiriö.

http://www.finnmsm.fi/fibromyalgia2.htm

Siis kukaanhan ei tiedä ihan 100% varmasti mikä tuo Fibro on. Jenkeissä sitä kuulemma hoidetaan aineenvaihdunnanhäiriönä. Liialliset maitohapot jylläävät kehossa ja aiheuttavat kipua, jäykkyyttä ja uupumusta.

Itselläni on auttanut todella paljon hoidossa käyminen. Kivut ovat lähes kokonaan poissa jo vaikka hoitoni on vielä kesken, joten uskon että fibro on aineenvaihdunnan häiriö eikä mikään "vika" päässä. Tai sitten minut on aivan väärin diagnosoitu lääkärissä.

http://www.palvelin.com/timonen/index.php?nav=0&art=28&lng=0

luokitellaan reumataudeiksi.

http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/fibromyalgia.html

• pehmytkudosreumahan se
        fibro kirjoitti:

Mutta tässä nyt sitten mietittiin sitä, että vaikka se on pehmytkudosreuma, sen diagnoosikriteerit ovat hakusassa. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on niin heterogeeninen ja monitahoinen sairaus, että oikeastaan kaikki pitää tutkia ennenkuin lisää asiasta tiedetään. Tuo pehmytkudosreuma- terminä viittaa siis noihin kipuihin.

Kyseessähän on psykosomaattinen sairaus, jossa somatisointi on todella vahvaa ja lamauttavaa.

• Eve 37
        fibro kirjoitti:

Niinhän se luokitellaankin reumataudiksi täällä Suomessa, jossa sitä ei edes tutkita mitenkään.

Mutta yllättävän monet ovat siitä parantuneet ihan manuaalisin keinoin.

Jostain olin lukevinani, että joillekkin fibroille on annettu hyvin tuloksin Thyroxinia pienellä annoksella, jota käytetään kilpirauhasen vajaatoimintaan. Se lääke vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja täten maitohapot poistuvat kudoksista paremmin.

Ja monethan ovat saaneet apua ruokavaliosta, joka "hapettaa" elimistöä vähemmän.

Pistää vaan miettimään, mikähän tuo tauti ihan oikeesti on?

• tulee kaiken
        Eve 37 kirjoitti:

Niinhän se luokitellaankin reumataudiksi täällä Suomessa, jossa sitä ei edes tutkita mitenkään.

Mutta yllättävän monet ovat siitä parantuneet ihan manuaalisin keinoin.

Jostain olin lukevinani, että joillekkin fibroille on annettu hyvin tuloksin Thyroxinia pienellä annoksella, jota käytetään kilpirauhasen vajaatoimintaan. Se lääke vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja täten maitohapot poistuvat kudoksista paremmin.

Ja monethan ovat saaneet apua ruokavaliosta, joka "hapettaa" elimistöä vähemmän.

Pistää vaan miettimään, mikähän tuo tauti ihan oikeesti on?

aikaa. Uusi reumalääkäreiden lehdessä julkaistu tutkimus puhuu sen puolesta, etä fibromyalgiassa vallitsee hapetusstressi, jota pitäisi hoitaa antioksidanteilla, vitamiineilla ja omega-3-rasvahapoilla. Niitä eivät kyllä suomalaiset reuma- eikä muut lääkärit ymmärrä määrätä, joten potilaiden pitää olla itse aktiivisia
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16328420&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

• hoidettu

Onneksi kohta julkistetaan tieto, että fibro on vain hermostohäiriö, joka johtuu subluksaatioista. Ja kun ne korjataan, niin kivut poistuu.

Osaava hoitaja saa kivut pois useimmilta yhdellä hoidolla. Olen nähnyt 2 tapausta itse ja pari muuta on laittanu mulle sähköpostia kiitokseksi...

Tässä pari tarinaa:

Nainen (fibromyalgia,spondylolisteesi) V.2001 ylä-ja alaraajojen kipujen vuoksi reumatologi diagnosoi fibromyalgian ->suositeltu liikuntaa masennus ja kipulääkettä. V 2002 reumatologin kontrollikäynti, todettu alaraajojen lonkan kivut -> suositeltu liikuntaa kipulääkettä. V 2004 töissä ilmaantui vihlova selkäkipu, jolloin tk:hon -> siitä alkoi kierre jolloin kävin tk:n lääkäreillä -> aina uutta kipulääkettä sain, parhaimmillaan ensiavussa kipupiikkejä. Työterveyslääkäri lähetti ortopedille joka tutki röntgenkuvan: jatketaan sairaslomaa koska kuvassa ei erikoista. Vuoden 2005 alussa olin heti 5kk sairaslomalla jolloin taas ortopedille -> epäili jalkojen ja lonkan kipua bursiitiksi (limapussitulehdus) ja tutkiessaan minut totesi: selässä ei virheasentoa! ortopedi lähetti magneettikuviin-> 2 pullistumaa löytyi. Koska jalassa tuntomuutoksia lähetti neurologille->ei löytynyt hermostosta vikaa. Eräs kuntohoitaja totesi jalkojen pituuseron->kerroin lääkärille joka otatti röngtenkuvat ja niistä näkyi että sentin pituusero raajoissa ja S1 on lumbalisoitunut oikealla ja sakralisoitunut vasemmalla eli vinossa. Lääkäri ehdotti korotusta vasempaan jalkaan. Tästä seurasi koko kehon kivut ja monet reissut naprapaateille, kiropraktikoille kunnes kuulin JH:sta. JH vastaanotollaan kertoi-> vasen si pois paikoiltaan, vasen jalka 5cm lyhyempi, lonkat paikoiltaan ja oikea olkapää. Nyt käynyt hoidossa 2 kertaa, Nyt poissa fibrokivut selän kireys. Olin sairaslomalla v.2005 yht: 6kk lääkkeisíin ja hoitoihin mennyt n.700 euroa!

Nainen (fibromyalgia, spondylolisteesi): Hei ja terveisiä JH:lta Lahdesta. Olipa kokemus: minulla oli oikea olkapää sijoiltaan (ihmettelinkin kun aina oli vaan oikean lapaluun alla lihakset kipeät), lisäksi lonkka pois paikoiltaan (JH epäili sen olleen niin syntymästäni saakka). Kun peilistä katsoimme profiiliani ennen hoitoa ja jälkeen oli asennon muutos uskomaton. Ja se tunne kun kävellessä ei ollut kipua!!! Sain kotiohjeita venyttelyyn ja kuulemma 4 päivää on nyt kriittisiä jotta uusi asento pysyy. 85 % saa avun ensimmäisellä kerralla. Joten pitää varautua että pitää mennä uudestaan mutta katsotaan. Joten kiitos vinkistä; kyllä kannatti. Sääli vaan että Jouko todella aikoo kohta uransa lopettaa, jää moni apua tarvitseva ilman sitä. Tulosti tuon sivun joka kertoo JH:sta ja ehkäpä näytän omalle lääkärilleni!!

• Apua

Hei !

Itselläni lähes vastaava tarina. -00 todettu "fibro" ja jo vuosia taistellut lääkäreiden kanssa että saisin asiallista apua. Kivut aina lanneselässä jossa pullistuma, oikea jalka 0,5cm lyhyempi kuin toinen ja niskassa kuluman tapaista. Kerro ihmeessä jos tämä JH Lahdessa vielä ottaa vastaan ja jos ei niin tietääkö jonkun joka osaa hoitaa. Apua todella tarvitsisin, ollut nyt 4kk kovissa kivuissa sairaslomalla. Kiitos tiedoista etukäteen !

Terv Eeva-Liisa Jalkanen, [email protected]

• itsellä on...

hei fibroa itse sairastan samoin kahdella siskollani on se diagnisoitu. Tarkalleen kukaan ei varmaan tiedä mikä tämä sairaus on, mutta reumasairauksiin luokitellaan. Itsellä pahentaa kipuja sauna, stressi on pahaksi. fibro potilailla olisi tärkeää pitää säännöllinen elämän rytmi (myös ruuan suhteen) onhan fibrolle luokiteltu omat kipupisteet, ja oireet, mutta lääkettähän fibroon ei ainakaan vielä ole. Ainoastaan kipulääkkeet. Joskushan on luultu että fibroa sairastavilla on päässä vikaa/ teeskentlee kivut..

• Miljönääri

Tekosairautta kun on on laiska

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2016
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      62
      1687
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      923
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe