Conlang-palsta on huippuidea!!!

Sanna

Mainiota että löytyy näinkin merkillinen keskustelupalsta täältä suomi24:sta! Itse en ole hirveen aktiivinen conlang-harrastaja, mutta keinokieltet ovat jo jonkin aikaa kiinnostaneet mua. Suvussani osataan paljon kieliä, kuten suomea, ruotsia, saksaa, espanjaa, kreikkaa, latinaa, arameaa, vähän sumeria ja sanskriittia sekä englantia, itse osaan kylläkin vain suomea ja ruotsia ja vähän espanjaa ja saksaa. Nyt ajattelin opettella keinotekoisen kielen, en vaan tiedä minkä. Toiset kielet on luonnollisempia kuin toiset, toiset helpompia kuin toiset jne. Osaisko kukaan ehdottaa jotain keinotekoista kieltä joka on kaunis, helppo ja käyttökelpoinen? Kiitti etukäteen vastauksista!

14

7706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suositut

      Wikipedian etusivulla, ainakin englanninkielisellä, on linkkejä kaikkiin eri kielillä oleviin wikipedioihin. Siellä on ainakin jonkin verran kirjoitettu esperantolla ja idolla. Siitä voi päätellä, että näillä kielillä on jonkin verran käyttäjäkuntaa. Ehkä on jokin muu keinokieli päässyt sinne mukaan.

      On vähän keinotekoista latinaksi tai sanskritiksikin kirjoittaa wikipediaa, vaan niin ne vaan jotkut jaksaa. Mutta jos käyttäjämäärän mittariksi kelpaa wikipedia-aktiivisuus (kertoohan se jotain, vaikka ei kaikkea), katsopa tosiaan sieltä. Ja vertailemalla jotain tutusta aiheesta kirjoitettua sivua kielelllä, jota osaat, ja keinokielellä, saat ehkä jonkinlaisen käsityksen onko se helppoa, kaunista tai jotain muuta.

      http://en.wikipedia.org/ on se engl.kielinen etusivu.

      Ja jos vähäinen käyttäjämäärä ei haittaa, voit hakea sanalla "artlang" taiteellisia keinokieliä. Parhaassa tapauksessa voit olla kielen toinen käyttäjä.. vai onko se pahin tapaus? ;-)

      Jos helppous ei ole niinkään tärkeää, kokeile tutustua lojbaniin. Kuulemma sujuvan puhetaidon saavuttaminen siinä on ollut hyvin vaikeaa. Se kun on muka looginen kieli...

      • Vajaat 10v sitten tutustuin ensimmäistä kertaa lojbaniin. Kielessä on lähinnä sanastollisia inhoittavuuksia, niinkuin esperantossakin, mutta ajatus predikaattilogiikasta kielen pohjana on kaunis. Minulla on käsikirja, jota olen lueskellut, mutta eihän kieltä niin voi oppia.

        "Se kun on muka looginen kieli..."

        Miten niin "muka"? Mille muulle kielelle löytyy Lisp-parseri?


      • muka
        Yusa kirjoitti:

        Vajaat 10v sitten tutustuin ensimmäistä kertaa lojbaniin. Kielessä on lähinnä sanastollisia inhoittavuuksia, niinkuin esperantossakin, mutta ajatus predikaattilogiikasta kielen pohjana on kaunis. Minulla on käsikirja, jota olen lueskellut, mutta eihän kieltä niin voi oppia.

        "Se kun on muka looginen kieli..."

        Miten niin "muka"? Mille muulle kielelle löytyy Lisp-parseri?

        Se on muka looginen kieli, koska sille löytyy Lisp-parseri. Ei se minusta ole hyvä syy pitää sitä loogisena, enkä muitakaan tiedä. Siksi muka.


      • muka kirjoitti:

        Se on muka looginen kieli, koska sille löytyy Lisp-parseri. Ei se minusta ole hyvä syy pitää sitä loogisena, enkä muitakaan tiedä. Siksi muka.

        Mielestäni predikaattilogiikka kielen rakenteen perustana on ratkaiseva asia. Juuri siksi parserin luominen on suhteellisen helppoa. Siksi lojban on "looginen kieli".


      • Anteeksi jos vaivaan ;-)
        Yusa kirjoitti:

        Mielestäni predikaattilogiikka kielen rakenteen perustana on ratkaiseva asia. Juuri siksi parserin luominen on suhteellisen helppoa. Siksi lojban on "looginen kieli".

        No niin, aluksi sanoisin, etten ihan tosissani näitä kommentteja tarkoittanut alunperin, mutta koska kuitenkin niihin kiinnitit huomiota, olen nyt vähän pohtinut asiaa.

        Tietenkin kieli on looginen, jos se pohjautuu logiikkaan. En tunne lojbania niin hyvin, että voisin sanoa pohjautuuko se logiikkaan järkevästi, mutta täytyy muistaa, että ihminen ei ole luonnostaan kaikissa tilanteissa looginen. Se logiikan käyttö, minkä oppii esimerkiksi matematiikan opiskelun myötä, ei ole kaikille mitenkään helppoa. Voisi jopa kärjistäen sanoa, että sitä logiikkaa ei ymmärrä tavallisella arkilogiikalla, vaan vain sen logiikan omilla ehdoilla.

        Yritin siis sanoa sitä, että vaikka kieli on looginen, kuten sen väitetään olevan, se ei ihmisoppijalle välttämättä näy erityisen selvästi -- se voi jopa haitata oppimista tai olla muuten hankala. Varmasti kiinnostuneelle lojban on hyvä opittava. Se ns. pistää ajatukset hyrräämään.

        Sen takia voisin joskus kokeilla itsekin oppia sitä. Nämä em. kommenttini kannattaakin ymmärtää siinä valossa, että en puhu kielestä omalla kokemuksellani. "Muka" oli vain kevyttää ironiaa, ja jos se herättää hieman keskustelua, sillä oli kai jokin myönteinenkin vaikutus.

        Onko sinun mielestäsi muuten lojbanilla mahdollisesti merkitystä -- nyt tai joskus -- tekoälyn tutkimuksen alalla? Voisiko se olla se lähinnä luonnollisin kieli, jota koneet ensimmäisenä oppivat ymmärtämään, olettaen että ne yleensä voivat oppia ymmärtämään luonnollista kieltä? (minusta voivat, en vain ole varma montako kymmentä vuotta siihen vielä menee...)

        Luen kyllä mahd. vastauksesi, mutta jos en kerkeä vastata, johtuu se vain alkavasta joululomasta.


    • Esperantoa

      Se on täysin keinotekoinen kieli...

    • avarakatseinen

      ... Rauhanyhdistyksiin tai Lestadiolaisseuroihin.

      Siellä ne osaavat puhua "kielillä"!
      Suviseurat on kesäinen esiintymispaikka, missä testataan, olisiko muita samankielen ymmärtäjiä?

      Lapsiluvun perustella on rakkauden kieli ainoa, mistä toinen toistaan ymmärtää!

    • Kuukkeli

      Opettele viittomakieli..... (oikea) siitä sulle iloa ja ennen kaikkea monelle toiselle.... ;-)

      • Kysyttiin vain keinotekoisia kieliä... viittomakielihän on luonnollinen kieli.
        Muuten kyllä hyvä kieli oppia, ei siinä mitään. Onhan siitä iloa silloinkin kun ääni ei syystä tai toisesta kanna.Jos on vaikka ikkuna välissä niin voi vittoa kaverille - jos kaveri osaa viitoa...


    • Emmerich

      Esperanto on keinotekoinen kieli. Elokuvista löytynee myös lukuisia vastaavia kieliä. Kaiketi vaikkapa sormusten herran taruista.

      Itse olen sitä mieltä että englanti on paras. Sitä puhuvat miljardit ihmiset eikä siinä ole turhia sukuja ja sijamuotoja ja se on romaaninen, se on sikäli helpoin kaikista kielistä.

    • tyhmä OLET

      vara,viri,vere,voro,vyry,värä,vörö, eli jos on lause kalja on hyvää... lause menisi silloin kavaraljavara ovoron hyvyryväävärä eli kun on vokaali esim juuri a niin laita vokaalin taakse vara!!!
      HAVARAISTAVARA VIRIVITTUVURU

    • gfhtfjhgyj

      volapük on sekotus KAIKKIA maailman kieliä, keksittiin muistaakseni joskus 1900 luvun alussa. sitä ei välttämättä enää kukaan osaa mutta ota selvää :)

    • Te, jotka jauhatte siitä pakkoruotsista, huom! Tämän palstan aihe ei siihen liity, joten voisitteko pysyä aiheeseen varatulla foorumilla, kiitos!

    Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe