saunan vesieristys

mietityttää

Isompi kph ja saunaremppa edessä. Vesieristys tietysti, mutta mites saunaan..?
Saunassa puukiuas ja kiukaan alla tällä hetkellä pelkkä betoni, veden eristyksestä tuskin tietoakaan..
Puukiuashan kuumentaa lattiaa alta ja edestä melkoisesti, kestääkö eristys..?

16

14806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun ostat

      tehdastekosen kiukaan ja tuleehan siihen laatat päälle suojaamaan putoavilta kekäleiltä.

      Ja jätä lattailämmitys pois kiukaan alta.

    • Late

      On olemassa vesieristeitä, jotka kestävät saunan lämmön niinkuin arktisen pakkasenkin.

      • tarpeettomia

        koska lattiat ei kuumene ja seiniä ja kattoja harvoin vesieristetään.


      • Late
        tarpeettomia kirjoitti:

        koska lattiat ei kuumene ja seiniä ja kattoja harvoin vesieristetään.

        Kysymys taisikin olla jotain muuta, kuin tarvitaanko niitä. Ei vara venettä nykypäivänä kaada, ikävän paljon kosteusvaurioita nykypäivänä myös saunoissa epäpätevien remontoijien takia. Se voi tulla nopeasti jopa kalliimmaksi kuin kylpyhuone.


      • kaavailija
        Late kirjoitti:

        Kysymys taisikin olla jotain muuta, kuin tarvitaanko niitä. Ei vara venettä nykypäivänä kaada, ikävän paljon kosteusvaurioita nykypäivänä myös saunoissa epäpätevien remontoijien takia. Se voi tulla nopeasti jopa kalliimmaksi kuin kylpyhuone.

        Ei kestä mikään vedeneriste tulipesän alla,siellä on ~200-300 astetta lämpöä.Kiukaan alle saa valmistajilta "lämpoeristetyn suojan" tai sitten vaan kohtalainen "suojakakku" vedeneristetyn lattian päälle. Onhan tuo aika kuiva paikka joka tapauksessa.


      • Late
        kaavailija kirjoitti:

        Ei kestä mikään vedeneriste tulipesän alla,siellä on ~200-300 astetta lämpöä.Kiukaan alle saa valmistajilta "lämpoeristetyn suojan" tai sitten vaan kohtalainen "suojakakku" vedeneristetyn lattian päälle. Onhan tuo aika kuiva paikka joka tapauksessa.

        Niin ja tosiaan kuten aiemmin mainittu, niin saunaan tuskin kannattaa vedeneristystä edes laittaa. Jos saunaa käyttää oikein, niin tilahan pysyy melko kuivana jatkuvasti.


      • kysyjä.
        Late kirjoitti:

        Niin ja tosiaan kuten aiemmin mainittu, niin saunaan tuskin kannattaa vedeneristystä edes laittaa. Jos saunaa käyttää oikein, niin tilahan pysyy melko kuivana jatkuvasti.

        Mutku, mutku.. Nykymääräysten mukaan märkätilassa - siis tilassa, jossa on lattiakaivo, pitäis olla myös vesieristys. Ja siellä saunassakin on kaivo.

        Ja lisäksi sauna haiskahtaa lievästi homeelle. Sen huomaa oikeastaan vaan siinä saunaa sytytellessä, ei muuten.
        Lauteet on ihan ok ja seinätkin näyttää kuivilta, mutta jossain täytynee olla märkää.. Pesuhuoneen puolella ei mitään hajuja.

        Eikä se kiukaan alunen taida sentään 200-300 asteeseen lämmetä, mutta lämpiää kuitenkin. Lieneekö jossain mittailtu lämpöjä..?


      • Late
        kysyjä. kirjoitti:

        Mutku, mutku.. Nykymääräysten mukaan märkätilassa - siis tilassa, jossa on lattiakaivo, pitäis olla myös vesieristys. Ja siellä saunassakin on kaivo.

        Ja lisäksi sauna haiskahtaa lievästi homeelle. Sen huomaa oikeastaan vaan siinä saunaa sytytellessä, ei muuten.
        Lauteet on ihan ok ja seinätkin näyttää kuivilta, mutta jossain täytynee olla märkää.. Pesuhuoneen puolella ei mitään hajuja.

        Eikä se kiukaan alunen taida sentään 200-300 asteeseen lämmetä, mutta lämpiää kuitenkin. Lieneekö jossain mittailtu lämpöjä..?

        Saunatila vedeneristetään lattiatasosta ja seinille niin korkealle kuin laatoitus nousee. Eli käytännössä laattapinnoituksen alle kauttaaltaan vedeneristys.

        Mikäli kyseessä on sauna, jossa on puukiuas, ota yhteys vedeneristysmassan maahantuojaan ja tarkista soveltuvuus. Ainakin Ardexin ja Mapein pitäisi soveltua, mutta kannattaa vielä varmistaa, että saat virallisen tiedon ;)


      • kaavailija
        Late kirjoitti:

        Saunatila vedeneristetään lattiatasosta ja seinille niin korkealle kuin laatoitus nousee. Eli käytännössä laattapinnoituksen alle kauttaaltaan vedeneristys.

        Mikäli kyseessä on sauna, jossa on puukiuas, ota yhteys vedeneristysmassan maahantuojaan ja tarkista soveltuvuus. Ainakin Ardexin ja Mapein pitäisi soveltua, mutta kannattaa vielä varmistaa, että saat virallisen tiedon ;)

        Kyllä se on niin että asiaa on tutkittu ja ne lämmöt ovat ~200-300 asteen hujakoilla. Kenenkään valmistajan siveltävä, eikä muukaan, vedeneriste kestä puukiukaan(tulipesän)alla. Siihen on tosiaan keksittävä joku muu ratkaisu !


      • Late
        kaavailija kirjoitti:

        Kyllä se on niin että asiaa on tutkittu ja ne lämmöt ovat ~200-300 asteen hujakoilla. Kenenkään valmistajan siveltävä, eikä muukaan, vedeneriste kestä puukiukaan(tulipesän)alla. Siihen on tosiaan keksittävä joku muu ratkaisu !

        Paitsi se vaan on lakisääteistä, että kosteissa tiloissa jossa on kaivo, tulee olla vesieristys. Niin myös saunassa. Usein saunoissa vesieristeenä toimii seinissä "lämpöeristys", jos se on siihen soveltuva (esim. sauna satu, alumiinista) ja lattioihin normaali kosteiden tilojen vedeneriste.

        Mutta tuosta tutkitusta 200-300celciuksesta on varmasti osoittaa se tutkimus? :)

        Katsopa oheisesta linkistä kohta 7.2.
        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=17453&lan=fi


      • lämmöt
        kaavailija kirjoitti:

        Kyllä se on niin että asiaa on tutkittu ja ne lämmöt ovat ~200-300 asteen hujakoilla. Kenenkään valmistajan siveltävä, eikä muukaan, vedeneriste kestä puukiukaan(tulipesän)alla. Siihen on tosiaan keksittävä joku muu ratkaisu !

        on vain ssavusaunan kiukaan alla ja ei ain asielläkään.

        Puukiukaassa jos on arina ja tuhkalaatikko niin palamisilma pitää talvella jopa veden jäässä kiukaan alla.


      • seppo lu
        lämmöt kirjoitti:

        on vain ssavusaunan kiukaan alla ja ei ain asielläkään.

        Puukiukaassa jos on arina ja tuhkalaatikko niin palamisilma pitää talvella jopa veden jäässä kiukaan alla.

        voi saakeli


    • kaavailija

      Valitettavasti esim. Kiilto on tutkinut puukiuas vedeneriste kombinaatiota ja se on niin että siellä kiukaan alla ei kestä mikään siveltävä vedeneriste - UGH ! Ardex 8 9 sementtipohjaisena on lämmönkestoltaan paras,70-80 astetta jatkuvaa, ja 100 hetkellisesti(kiehuva vesi), mutta tulipesän alla ei sekään toimi. Eli "kakun" päälle kiuas, tai kiuasvalmistajien oma "eristyskaukalo"

      • Late

        Ei niitä siveltäviä vedeneristeitä käytetä seinissä, ellei sitten laita lämpöeristeiden alle, jossa lämpötila pysyy alle normien. Nykyiset seinien lämpöeristeet alumiinipaperilla yleensä ajavat myös vedeneristyksen, kunhan tehdään oikein.

        Lattiatasossa lämmöt eivät nouse niin koviksi, että vedeneristys sulaisi. Varsinkaan sementtipohjaiset (Ardex, Mapei). Kiillon vedeneristeiden suorituskyky muutenkin on arvelluttava ja tutkimustulokset vielä arvelluttavampia.

        Kiukaan alle on syytä tehdä riittävän paksulla pedillä laatoitus, että se antaa jonkinlaisen lämmöneristyksen jo itsessään.


      • ^paatso^
        Late kirjoitti:

        Ei niitä siveltäviä vedeneristeitä käytetä seinissä, ellei sitten laita lämpöeristeiden alle, jossa lämpötila pysyy alle normien. Nykyiset seinien lämpöeristeet alumiinipaperilla yleensä ajavat myös vedeneristyksen, kunhan tehdään oikein.

        Lattiatasossa lämmöt eivät nouse niin koviksi, että vedeneristys sulaisi. Varsinkaan sementtipohjaiset (Ardex, Mapei). Kiillon vedeneristeiden suorituskyky muutenkin on arvelluttava ja tutkimustulokset vielä arvelluttavampia.

        Kiukaan alle on syytä tehdä riittävän paksulla pedillä laatoitus, että se antaa jonkinlaisen lämmöneristyksen jo itsessään.

        puukiukaan alta. Laitettiin pari kesää sitten ja nyt huomasin irronneet laatat. Aion kyllä korjata eristyksen, kunhan keksisi kestävän tavan. Ilman vedeneristystä 30 vuotias talo oli imaissut saunan ja pesuhuoneen vedet kuin pesusieni. Siinähän kuivateltiin pari kuukautta..


    • Canis Lupus

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe