-03 C5 HDissä on edellisen omistajan asennuttama Webasto ajastimella. Tähän saakka ei ole ollut ongelmia käyntivirran kanssa, tänä aamuna olikin akku tyhjä ja jouduin ruinaamaan virtaa naapurilta.... Webasto oli ollut päällä n 45-50 min kuten aiemminkin.
Onko webasto niin "tyhmä" että ajaa akun loppuun - auton oma akunsäästö tms "economy mode" ei taida kytkeytyä? Mitä lääkkeeksi; isompi akku (onko edes mahd) vai jonkun sortin akkuvahti?
webasto ja akku
16
6628
Vastaukset
- Citroen XM
Webastossa on sisäänrakennettu akkuvahti, joka sammuttaa lämmittimen kun akun jännite laskee tietyn rajan alle. En tunne C5:n sähköjärjestelmää, mutta Webastoa tuskin on kytketty mitenkään auton omiin virransäästösysteemeihin. Ongelmia tulee kuitenkin siitä että akun kyky antaa käynnistysvirtaa ei riipu suoraan napajännitteestä. Esimerkiksi seuraava tilanne on mahdollinen: Webasto sammuu koska akun jännite laski alle sallitun, hyväkuntoisella akulla auto käynnistyisi kuin palmun alta, mutta kulunut akkupa ei annakaan enää riittävästi virtaa jotta startti pyörittäisi kunnolla ja moottori käynnistyisi.
Ratkaisuksi ongelmaan kannattaisi ensin tarkistaa ettei autossa ole mitään muuta virtasyöppöä (esim. viallinen radio), jos tuollainen vika on olemassa ei uudesta ja isommastakaan akusta ole apua. Mikäli mitään ei löydy, seuraavaksi pitää harkita uuden akun hankkimista. Uusi akku voi sitten olla isompikin, mikäli se on helposti toteutettavissa. Mitään erityistä tarvetta isommalle akulle ei kuitenkaan ole, sillä terveessä akussa riittää kyllä puhti käynnistykseen hyvin vielä tunnin lämmityksen jälkeenkin.- kuin säkki
Isokin akku tyhjenee yhtälailla, jos se ei ehdi ajonaikana lataantua aivan täyteen.
Mitä kylmenpi ilma, sitä huonompi hyötysuhde on laturin pakata sähköenergiaa akkuun, ts sama ajomatka kesällä ja talvella ei pidä akkua täydessä varauksessa. ( vaikka itse moottori onkin startatessa kuin "palmun alla" webaston johdosta. )
Toisaalta lopuillaan oleva akku "romahtaa" jyrkemmin. Webaston ottama pieni ottovirta ei varaustilaa siten totuudenmukaisesti tunne ja osaa ohjata itsensä sammutusta niin, että yhteen käynnistykseen olisi vielä potkua.
( Webaston käyntivirta on muutamia ampeereja, kun taas starttauksen ottama hetkellinen virta on satoja ampeereja. )
Varmista ensin nykyisen akun varaustila ( AH-määrä ) ja jos se on oleellisesti ( - Citroen XM
kuin säkki kirjoitti:
Isokin akku tyhjenee yhtälailla, jos se ei ehdi ajonaikana lataantua aivan täyteen.
Mitä kylmenpi ilma, sitä huonompi hyötysuhde on laturin pakata sähköenergiaa akkuun, ts sama ajomatka kesällä ja talvella ei pidä akkua täydessä varauksessa. ( vaikka itse moottori onkin startatessa kuin "palmun alla" webaston johdosta. )
Toisaalta lopuillaan oleva akku "romahtaa" jyrkemmin. Webaston ottama pieni ottovirta ei varaustilaa siten totuudenmukaisesti tunne ja osaa ohjata itsensä sammutusta niin, että yhteen käynnistykseen olisi vielä potkua.
( Webaston käyntivirta on muutamia ampeereja, kun taas starttauksen ottama hetkellinen virta on satoja ampeereja. )
Varmista ensin nykyisen akun varaustila ( AH-määrä ) ja jos se on oleellisesti (Se että akku ei talvella lataudu lyhyellä ajomatkalla täyteen, johtuu lähinnä siitä että kylmä lyijyakku ottaa huonosti virtaa vastaan. Vaikka talvella onkin enemmän sähkölaitteita käytössä (huurteenpoisto, penkinlämmittimet, yms.) kuin kesällä, niin useimmiten auton generaattorissa riittää vielä suoraan käyttöön menevän virran lisäksi tuottoa huomattavasti enemmän kuin mitä akku suostuu ottamaan vastaan.
- tomex2
Citroen XM kirjoitti:
Se että akku ei talvella lataudu lyhyellä ajomatkalla täyteen, johtuu lähinnä siitä että kylmä lyijyakku ottaa huonosti virtaa vastaan. Vaikka talvella onkin enemmän sähkölaitteita käytössä (huurteenpoisto, penkinlämmittimet, yms.) kuin kesällä, niin useimmiten auton generaattorissa riittää vielä suoraan käyttöön menevän virran lisäksi tuottoa huomattavasti enemmän kuin mitä akku suostuu ottamaan vastaan.
Speksailin tuossa tulevaan autooni webastoa.Lämmityksestä tuli aika paketti sis: lohkolämmitin,sisähaara,webasto ja sille kello ja verkkovirta akkulaturi.Kotosalla auto lämpiää sähköllä ja samalla lataantuu akku. Työssä asiakkaiden luona huolto käynneillä surruutetaan webastoa.
- Citroen XM
tomex2 kirjoitti:
Speksailin tuossa tulevaan autooni webastoa.Lämmityksestä tuli aika paketti sis: lohkolämmitin,sisähaara,webasto ja sille kello ja verkkovirta akkulaturi.Kotosalla auto lämpiää sähköllä ja samalla lataantuu akku. Työssä asiakkaiden luona huolto käynneillä surruutetaan webastoa.
Suosittelen tuollaista pakettia lämpimästi! :D Itselläni on vastaava kokoonpano ilman tuota akkulaturia, eikä tarvitse palella. Tosin olen kyllä minäkin ajatellut hankkia tuon verkkolaturin sekä lisäksi Webastolle kauko-ohjauksen. Vanha kun ei enää viitsi palella.
- virta riittää
Citroen XM kirjoitti:
Se että akku ei talvella lataudu lyhyellä ajomatkalla täyteen, johtuu lähinnä siitä että kylmä lyijyakku ottaa huonosti virtaa vastaan. Vaikka talvella onkin enemmän sähkölaitteita käytössä (huurteenpoisto, penkinlämmittimet, yms.) kuin kesällä, niin useimmiten auton generaattorissa riittää vielä suoraan käyttöön menevän virran lisäksi tuottoa huomattavasti enemmän kuin mitä akku suostuu ottamaan vastaan.
Terve!
Oikeassa olet tuossa akkujutussa. TM:n suuri akkutesti sen kertoi. Pohjoisessa ovat ratkaisseet ongelman. Luin lehdestä jutun ja sain osoitteen jossa kerrotaan lisää. Osoite on www.arcticheat.fi. Kannattaa käydä.
- Xanhdi
Olen tuohon webston käyttöön liittyen kuullut muutaman nyrkkisäännön:
1. Autolla on ajettava sama aika, jonka se on ollut lämmityksessä, jotta akku varautuu taas täyteen. Eli 50 min lämmitystä = 50 min ajoa
ennen sammutusta. Kai tästä periaatteesta vähän voi lipsua mutta jos esim. toistuvasti 50 min lämmityksen jälkeen ajaa vain lyhyen pyrähdyksen, akun varaus laskee pikkuhiuljaa.
2. Lämmitysaika korreloi suoraan pakkasen kanssa:
-10 astetta -> 10 min lämmitystä. -20 -> 20 min lämmitystä. Itse käytän muutaman asteen pakkasella webastoa noi 10 minuuttia ja jos pakkasta on yli 10 astetta, noin 20 min lämmitys riittää. 45 - 50 minuuttia tuntuu jo aika pitkältä.
3. Webasto ei ehkä itsessään vie paljon sähköä, mutta ainakin Xantiassa myös auton oma lämmityspuhallin käynnistyy (jotta myös sisätilat lämpiäisi). Tämä haukkaa osansa akusta.- kokeillut
Mullakin lienee heikko akku, kun 30 min jälkeen starttaa heikosti. Kokeilin nyt näin: Ensin 30 min Webasto päällä, puhallin kokonaan nollilla ja lämpö täysillä. Sen jälkeen lämmitetty kone käyntiin ja puhallin melko kovalle. Tulee heti kuumaa ilmaa ja lämpenee joutuin sisätilat. Mutta tärkeintä..Starttaa hyvin. Ilmeisesti puhallin on virtasyöppö.
- Autoista
Kokemusta omaava on ainakin huomannut että webasto tai eberi tappavat akut parin vuoden kohdalla. Tarkista nyt ettei vaan akku olisi sökö.
- HDi
Kolme kommenttia:
1) Webasto on vakio, mutta ajastin jälkiasennus
2) 45-50 min on aina liian pitkä aika Webaston käytölle. Jonkinasteinen nyrkkisääntö on, että henkilöautossa Webastoa tarvitsee käyttää alle puolet lohkolämmittimen vaatimasta ajasta eli 15-20 minuuttia maksimissaan.
3) Lyijyakut kuluvat joka kerta, kun niiden varaus purkautuu (toisin kuin kännyköiden ja kannettavien akut). Webasto purkaa varausta eli lyijyakku kuluu Webasto-käytössä nopeammin kuin muuten.- Citroen XM
Olen pääpiirtein HDi:n kanssa samaa mieltä noista hänen kommenteista, mutta en käyttäisi ihan noin jyrkkää sanaa kuin tuhota. Omissa kulkupeleissä kun akut ovat kestäneet reilut 5-6 vuotta Webaston käyttämisestä huolimatta, niin mielessäni heräsi epäillys että alkuperäisen kirjoittajan autossa saattaisi olla jotakin vikaa jos jo parin-kolmen vuoden ikäisessä akussa alkaa sähkö loppumaan. Tietysti on mahdollista myös että kyseinen akku on susikappale, vaikka ensiasennusakut ovat yleensä kohtuullisen laadukkaita.
Lisäksi olen käyttänyt Webastoa taukolämpönä, siten että 1 h lämmitystä, ½ h väliä ja 1 h lämmitystä, tämän jälkeen tosin joutuu autoa käyttämään akun lataamiseksi. Saattaisi akku sallia vielä kolmannenkin 1 h lämmitysjakson, mutta jossakin korvessa ei välttämättä halua ottaa riskiä että sähkö loppuisi. - Sykli
Lyijyakku ( starttiakku ) kestää noin 200 sykliä.
1 sykli on varauksen purkaus n 60% kokonaisvarauksesta.
Joissakin automalleissa akku kestää jopa 6 - 8 vuotta. toisissa 2 vuotta ( samanlaatuinen akku )
Joissakin autoissa esim syylärin flekti menee aina kesällä päälle ajon ja sammutuksen jälkeen.
Jos akku on muutenkin jo hieman vajaa, tuo sykli toteutuu tuon flektia käyntiaajan kuluessa ja 1/200-osa akun elämänajasta on mennyt.
Kun flekti sammuu, jää akku joskus joppa pitkiksikin ajaksi vajaatäyttöiseksi.
Tämä ilmiö on tyypillinen mm turbomallin Saabeissa.
Asia korjaantuu hieman akkua "suurentamalla".
Pahin tapaus on kun akkua säilytetään vajaana, tällöin täysi varauskyky saatetaan menetää yhdellä kerralla. ( Akun kennot oksidoituvat = happoon koskettava pinta-ala pienenee. )
Lyijyhyytelöakku poikkeaa edukseen tästä toiminnasta.
( tyypillisesti lyijyhyytelöakkuja käytetäänkin varajännitelähteissä ( hälyttimet jne ))
Lyijyhyytelöakun huono puoli on, että sen hetkellinen ( starrti ) maksimivirta on pienempi, ja starttimoottori ei jaksa pyörittää moottoria yli ensimmäisen ylikuolokohdan. ( Amppeeritunjeja vaikka olisi kuinka paljon )
Siis Webasto ei tuhoa akkua, vaan lyijyakun kemia ei sovellu pitkäjaksoisille yhtämittaisille purkausjaksoille.
Jossakintapauksissa Webasto on sijoitettu niin, että siitä vapautuva hukkalämpö lämmittää akkua ja siten pitää akun kemiat aktiivisina.
( = useita minuutteja tai jopa tuntia )
Jossaintapauksissa akku on sijoitettu lämpöeristeen sisään, jolloin sisäisen toiminnan aiheuttama "lämmitys" pysyy läsnä. - GöstaN
Sykli kirjoitti:
Lyijyakku ( starttiakku ) kestää noin 200 sykliä.
1 sykli on varauksen purkaus n 60% kokonaisvarauksesta.
Joissakin automalleissa akku kestää jopa 6 - 8 vuotta. toisissa 2 vuotta ( samanlaatuinen akku )
Joissakin autoissa esim syylärin flekti menee aina kesällä päälle ajon ja sammutuksen jälkeen.
Jos akku on muutenkin jo hieman vajaa, tuo sykli toteutuu tuon flektia käyntiaajan kuluessa ja 1/200-osa akun elämänajasta on mennyt.
Kun flekti sammuu, jää akku joskus joppa pitkiksikin ajaksi vajaatäyttöiseksi.
Tämä ilmiö on tyypillinen mm turbomallin Saabeissa.
Asia korjaantuu hieman akkua "suurentamalla".
Pahin tapaus on kun akkua säilytetään vajaana, tällöin täysi varauskyky saatetaan menetää yhdellä kerralla. ( Akun kennot oksidoituvat = happoon koskettava pinta-ala pienenee. )
Lyijyhyytelöakku poikkeaa edukseen tästä toiminnasta.
( tyypillisesti lyijyhyytelöakkuja käytetäänkin varajännitelähteissä ( hälyttimet jne ))
Lyijyhyytelöakun huono puoli on, että sen hetkellinen ( starrti ) maksimivirta on pienempi, ja starttimoottori ei jaksa pyörittää moottoria yli ensimmäisen ylikuolokohdan. ( Amppeeritunjeja vaikka olisi kuinka paljon )
Siis Webasto ei tuhoa akkua, vaan lyijyakun kemia ei sovellu pitkäjaksoisille yhtämittaisille purkausjaksoille.
Jossakintapauksissa Webasto on sijoitettu niin, että siitä vapautuva hukkalämpö lämmittää akkua ja siten pitää akun kemiat aktiivisina.
( = useita minuutteja tai jopa tuntia )
Jossaintapauksissa akku on sijoitettu lämpöeristeen sisään, jolloin sisäisen toiminnan aiheuttama "lämmitys" pysyy läsnä.Onko tuo sammuttamisen jälkeinen sähkön kulututus todella noin haitallista akulle? Meinaan kun minulla on ollut päällä 15 s saattovalotoiminto koko syksyn, ja noita saattoja tulee varmaan 4-5 päivittäin. Toistaiseksi virtaa on riittänyt, mutta miten pitkään akku jaksaa tällaista rääkkiä?
Muuten C-nelkku pitää liiankin hyvin huolta akustaan; radiota saa kuunnella enintään 5 minuutta sammuttamisen jälkeen. Joskus tympii, kun olisi mukava kuunnella jokkantiitä autoa siivotessa! - kuluttavat
GöstaN kirjoitti:
Onko tuo sammuttamisen jälkeinen sähkön kulututus todella noin haitallista akulle? Meinaan kun minulla on ollut päällä 15 s saattovalotoiminto koko syksyn, ja noita saattoja tulee varmaan 4-5 päivittäin. Toistaiseksi virtaa on riittänyt, mutta miten pitkään akku jaksaa tällaista rääkkiä?
Muuten C-nelkku pitää liiankin hyvin huolta akustaan; radiota saa kuunnella enintään 5 minuutta sammuttamisen jälkeen. Joskus tympii, kun olisi mukava kuunnella jokkantiitä autoa siivotessa!Saattovalot kuluttavat vähäisesti virtaa ja vain n 15-20 sekuntia, verrattuna Webastoon, jonka kertakäyttöaika lienee noin 1 tunnin luokkaa.
Mutta teoriassa: kaikki sähkö, mitä akusta otetaan ja ei heti takaisin palauteta, lyhentää akun ikää.
Akku on siis "kuluva osa", kuin mikä tahansa mekaaninen laite.
Mutta pitää kuitenkin tarkastella asiaa näin: Kumpi on tarkoituksenmukaisempaa, akun teoreettinen maksimi-ikä, vai akkusähköllä tuotettu lisämukavuus.
( lämpö, turvallisuus ( saattovalo ) )
Mutta jos käytät paljon tuota saattovaloa ja säännöllisesti ( päivittäin ), pidä huoli, että akku ei jää osavarauksella seisontaan pidemmäksi aikaa, ( esim loma tms )koska se on akulle kaikkein turmiollisinta.
Lopetan keskustelun akuista tähän.
Hjyvää Joulua kaikille
(ja varatkaapa omat henkilökohtaiset akkunne pyhinä täyteen, niin jaksatte taas ensivuoden )
- mutt....
Joku insinööri voisi asentaa 2 akun pelkästään weballe. Voisi olla tavallinen 60 ah lyijyakku tai vähän pienempi hyytelöakku tavaratilankulmassa. Tämä saisi latausta vain moottorin käydessä, mutta riittäisi varmasti viikon eberöintiin. n. 1t päivässä.
- for dummies
Kiitokset kommenteista, oletan että taisin löytää syyn miksi akku nyykähti.
Tuolloin edellisenä - jo kylmänä - iltana ilmastoinnin auto-asentohan oli ohjannut flektin nopeutta, jolla aamulla webaston käynnistyttyä puhallin pyöri ainakin 3/4 nopeudella ja tämä vei virrat. Olen ottanut opikseni ja nyt säädän manuaalisesti puhallinnopeuden pihaan tullessa ennen moottorin sammuttamista samoin kuin lämmönsäätimen asteet korkeammalle jotta taatusti räppänät ja kanavat auki.
Otin myös tosin opikseni toista kautta ja varauduin ostamalla starttikaapelit, onpahan olemassa jos itse tai joku muu tarvitsee.
Hyvää Joulua ja pehmeitä kyytejä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793