Kertokaa selkokielellä tyhmälle, mikä on moottoriremontti? Miten ilmenee kannentiivisteen vuoto ja milloin se vaatii uusimisen? Mitä seuraa vuotavalla kannentiivisteellä ajamisesta? Onko moottoriremontin jälkeen kone pitkäikäinen?
Moottoriremontti
13
13576
Vastaukset
käsittää ymmärtääkseni moottorin purkamisen kokonaan ja korjauksen tarvittavilta osin.
Kansitiivisteen vuoto voi tapahtua sylinteristä toiseen, sylinteristä vesitilaan tai öljykanavaan ja päinvastoin sekä vesi- tai öljykanavasta ulos. Vuotava kansitiiviste on uusittava aina pientä ulos tapahtuvaa vesi- tai öljyvuotoa lukuunottamatta.
Vuodon ilmenemistapoja on ainakin epänormaali jäähdytysjärjestelmän paineistuminen, moottoriöljyn muuttuminen harmaaksi tai sen lisääntyminen (ei aina). Jos vuoto on sylinterien välillä, seurauksena ainakin tehonmenetys ja kulutuksen kasvu.
Jos kansitiiviste vuotaa niin, että jäähdytysnestettä pääsee öljyn joukkoon, muuttuu öljy jossain ajassa pikimäiseksi töhnäksi joka tukkii öljysuotimen, leikkaa kiinni laakereissa ja voitelun puutteen takia tuhoutuu niin laakerit kuin männätkin, mahdollisesti muutakin. Ei ole mitenkään harvinaista, että näin käy.
Kunnolla tehdyn täydellisen moottoriremontin jälkeen moottori on täysin uutta vastaavassa kunnossa. Tavallisesti vain hieman kuluneita osia ei uusita "varmuuden vuoksi", jolloin moottori niiden osalta ei täysin uutta vastaava ole, mutta kestää silti satoja tuhansia kilometrejä.- 1.6d 91
moi ennen koneremonttia yleensä vaihetaan uuteen autoon , niin mä teen...
- Joppari3
1.6d 91 kirjoitti:
moi ennen koneremonttia yleensä vaihetaan uuteen autoon , niin mä teen...
Ja joku saa siitä hyvän suomiauton, pellit ruosteessa ja moottori remonttia vailla sekä renkaat sileät.
- ajelekku
Joppari3 kirjoitti:
Ja joku saa siitä hyvän suomiauton, pellit ruosteessa ja moottori remonttia vailla sekä renkaat sileät.
3-4 vuotta samalla ja ostan uuden ..
- 20 vuotta
uutta vastaavassa kunnossa.Kun sylinteriä porataan suuremmaksi,niin valu on hiukan pehmeämpää sieltä syvemmältä,voi kulua hiukan nopeammin kuin alkuperäinen sylinterinseinämä.Citikoissa ja muissa putkikoneissa tietty eri juttu kun putken voi uusia.
- halvempi
Vaihtoehto hankkia autopurkaamosta kunnossa oleva moottori. Usein halvempi ja nopeampi homma, kuin moottorin peruskorjaus. Monesti käy vielä niin, että peruskorjattu moottori kuluttaa kohtuuttoman paljon öljyä, eli moottorikoneistamon työn laatu on mitä sattuu.
romuttamon moottori on halvempi, mutta korjatun veroisen löytäminen lienee yhtä todennäköistä kuin lottovoiton saaminen.
Ei ole tullut vastaan sellaista koneistamoa, jonka jäljiltä öljyn kulutus olisi suurta. Eiköhän se mahdollinen suuri öljyn kulutus johdu jostakin ihan muusta syystä? Jos tiedät, millä tavalla huonosti koneistettu moottori syö öljyä, kerro minullekin niin mietitään asiaa yhdessä.
Itsekin olen joskus niitä koneistanut muuten, mutta kampiakselia en ole hionut.
- kerran tehnyt
voidaan aloittaa moottorin irrottamisella ja purkamisella. Sylinterilohko, kansi ja kampiakseli viedään koneistamoon porattavaksi, kunnotettavaksi ja hiottavaksi. Ostetaan uudet männät, tiivisteet ja
muut tarvittavat uudet osat. Kasataan moottori ja laitetaan se siihen autoon taas kiinni.
Onnistuu ensikertalaiseltakin aivan hyvin. Eikä maksa paljon.vahvasti epäilen sitä ensikertalaisella onnistumista, jos kasaus tehdään muualla kuin korjaamolla.
On tullut nähtyä muutamia "onnistumisia"...
Jos itseltä ei löydy osaamista, voi halutessaan itse irrottaa ja asentaa moottorin paikalleen sekä putsata päältäpäin. Näissä harvemmin epäonnistuu ja sama tuntiveloitus näissä korjaamollakin perittäisi kuin enemmänkin ammattitaitoa vaativissa töissä.- kerran tehnyt
sitroen kirjoitti:
vahvasti epäilen sitä ensikertalaisella onnistumista, jos kasaus tehdään muualla kuin korjaamolla.
On tullut nähtyä muutamia "onnistumisia"...
Jos itseltä ei löydy osaamista, voi halutessaan itse irrottaa ja asentaa moottorin paikalleen sekä putsata päältäpäin. Näissä harvemmin epäonnistuu ja sama tuntiveloitus näissä korjaamollakin perittäisi kuin enemmänkin ammattitaitoa vaativissa töissä.miten se korjaamolla onnistuu paremmin kuin omassa autotallissa?
kerran tehnyt kirjoitti:
miten se korjaamolla onnistuu paremmin kuin omassa autotallissa?
hyvinkin onnistua omassa autotallissa yhtä hyvin jos tekijällä on sama ammattitaito ja riittävät välineet kuin sillä korjaamon kaverilla.
Jos vain tekee tietämättä miten ja miksi, saattaa tulla helposti kallis susi. Tätä tarkoitin.- kerran tehnyt
sitroen kirjoitti:
hyvinkin onnistua omassa autotallissa yhtä hyvin jos tekijällä on sama ammattitaito ja riittävät välineet kuin sillä korjaamon kaverilla.
Jos vain tekee tietämättä miten ja miksi, saattaa tulla helposti kallis susi. Tätä tarkoitin.toinen lause
- ennakkoluuloton1
kerran tehnyt kirjoitti:
toinen lause
Minä ainakin onnistuin ensimmäisellä kerralla lähes täydellisesti. Huolellinen henkilö kyllä onnistuu koska ei tämä rakettitiedettä ole kunhan vain pitää paikat tahrattoman puhtaana, varoo naarmuttamasta osia ja kiristää mutterit oikeisiin momentteihin oikealla tavalla. Shop manual täytyy olla jos moottoriremottia tekee jotta osaa koota sen samoin ja samassa järjestyksessä kun on tehtaalla koottu. Muuten voi lohko/kansi kieroutua jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225514- 324830
- 282761
- 342354
- 372058
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121601
- 231482
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons261456