Hei!
Mitjaa ei ole kalenterissa.
Milloin siis voisi viettää Mitjan nimipäivää?
Mitja on sekä tytön että pojan nimi , mutta tarkoitan nyt lähinnä pojannimenä . Ortodoksikalenterissa Mitjan nimipäivä on monena päivänä kuten monet muutkin nimet.
Helppiä!
Milloin on Mitjan nimipäivä
10
2797
Vastaukset 10
- äitee +4
jos etsit nimen nimikirjasta josta löytyy nimen alkuperä ja siten se oikea nimipäivä? Voithan valita noista ortodoksistakin sopivimman version ja lapsi taitaisi juhlia useammankin kerran?
Nimpparien juhinta on kyllä ihan henk koht mielestä turhaa ja omilla lapsillani ei kaikllla edes ole kuten ei itsellänikään.. - Liisa-Maria
suomalaisessa ortodoksisessa kalenterissa 11.2. (pyhän Dimitri Vologdalaisen mukaan), 19.5. (pyhän Dimitri Moskovalaisen mukaan), 21.9.(pyhän Dimitri Rostovilaisen mukaan) ja 26.10 (pyhän Demetrios Tessalonikalaisen mukaan). Suojeluspyhäksi valitaan tavllisesti se pyhimys, jonka muistopäivä on lähinnä lapsen syntymäpäivää.
Nimipäivän ratkaisee siis se, minkä pyhimyksen mukaan lapsi on saanut nimensä. Juhliessaan nimipäiväänsä ortodoksi juhlii suojeluspyhäänsä muistoa eikä omaa itseään. - Tyttöjä vai poikia?
Itselleni ei ole koskaan valjennut, onko Mitjat ja Petjat tyttöjä vai poikia.
- Liisa-Maria
Mitja tulee nimestä Dimitri ja Petja tulee Pjotorista. Venäläisestä Pjotor-nimestä tulee suomen kieleen nimi Pietari.
- Niinkö on?
Liisa-Maria kirjoitti:
Mitja tulee nimestä Dimitri ja Petja tulee Pjotorista. Venäläisestä Pjotor-nimestä tulee suomen kieleen nimi Pietari.
Uudessa Testamentissa on Pietari, yksi opetuslapsista, kalastaja. Tällä hetkellä toimii taivaan portinvarijana avain kädessä.
Väitätkö, että hänen nimensä siis olisikin Pjotr?
Uusi tieto. - M-LS
Niinkö on? kirjoitti:
Uudessa Testamentissa on Pietari, yksi opetuslapsista, kalastaja. Tällä hetkellä toimii taivaan portinvarijana avain kädessä.
Väitätkö, että hänen nimensä siis olisikin Pjotr?
Uusi tieto.Uuden Testamentin alkukielihän on kreikka. Petros taas on käännös aramean Keefas-nimestä (= kallio).
Suomeen apostolien nimet tulevat muinaiskirkkoslaavista niin kuin myös muutkin tärkeimmät kristilliset termit kuten risti, raamattu ja kummi. Apostolien nimet ovat nykyvenäjäksi Pjotor ja Pavel. Nimet ovat olleet samanlaisia jo muinaiskirkkoslaavissakin.
Suomessa harvoin muistetaan sitä, että ensimmäiset kristilliset vaikutteet ovat tulleet meille alunperin itäsuunnalta jo kauan ennen piispa Henrikkiä ja ruotsalaisten ristiretkiä.
- ___
Minun nimeä ei myöskään ole kalenterissa joten olen "pitänyt" nimppareita silloin kun on mun toisen nimenpäivä. Toisaalta senhän voi myös pitää sinäkin päivänä milloin on sen nimen päivä, mistä se nimi on keksitty. Täytyy tietysti vaan ottaa selvää alkuperäisnimi.
vähän huonosti taisin selostaa, mutta kuitenki. - Mitja-poika
Mitja ei ole tytön nimi
- Anonyymi
Hei
Viettäkää Mitjan-päivää sen pyhän syntymäpäivänä joka on syntynyt lähimpänä Mitjan omaa syntymäpäivää.
Mitjan nimipäiviä on ortodoksiperinteessä neljä kpl.
Mukavia nimipäiväjuhlia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa721477Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää941096- 164977
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as29971Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30903Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105894Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks55829Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu129784- 27754
Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.182736Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93727- 64664
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa48648Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12605- 85558
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo191557On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78540sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75507- 55507
- 47500