kestääkö

lujitemuovi

kestääkö lujitemuovi eli tavallinen lasikuitu vene jäissä talvehtimisen? Joitakin pursia olen silloin tällöin nähnyt talvehtimassa jäissä, mutta en koskaan päässyt läheltä katsomaan tai haastattelemaan omistajaa.

11

2212

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LHJ

En ainakaan itse menis jättämään venettä talveksi vesille.

• Hyvin kestää

Jos se vain on pohjoismaissa suunniteltu ja tehty pohjoismaisiin oloihin, eli oikea arktinen laatuvene. Mitä vanhempi, sen kestävämpi. On sanomattakin selvää, että se sakujen halpaversio ei selviä edes kuivilla lämmitetyssä hallissa yli talven ilman vaurioita.

• Vain tyhmä jättää...

Ei kestä. Peräsinakseli saattaa vääntyä, delaminoituu (jäiden puristaessa kylkiä) ja jäiden lähdön aikaan lohkareet raapii kylkiin naarmuja ja pahimmassa tapuksessa kuituun asti jolloin vesi pääsee laminaattiin ja osmoosivaurion ensiaskeleet ovat alkaneet. Eikä kyllä varmasti ole eroa onko vene keski-euroopan sarjapursi vai suomalainen homekattila. Samat vauriot tulevat molempiin. Vaikkakin tais olla lähinnä hyvä provo tuo hyvin kestään kommentti...:)

• Ihmeessä
        Vain tyhmä jättää... kirjoitti:

Ei kestä. Peräsinakseli saattaa vääntyä, delaminoituu (jäiden puristaessa kylkiä) ja jäiden lähdön aikaan lohkareet raapii kylkiin naarmuja ja pahimmassa tapuksessa kuituun asti jolloin vesi pääsee laminaattiin ja osmoosivaurion ensiaskeleet ovat alkaneet. Eikä kyllä varmasti ole eroa onko vene keski-euroopan sarjapursi vai suomalainen homekattila. Samat vauriot tulevat molempiin. Vaikkakin tais olla lähinnä hyvä provo tuo hyvin kestään kommentti...:)

Sittenhän sekin selviäisi kun itse kokeilisi.olisi ainakin faktaa lyödä pöytään!!

• R K-S

vene kuuluu nostaa syksyllä ylös vedestä. Kyllä kalastajat ja muut ammattilaiset käyttävät venettä ympäri vuoden jos vain jäätilanne sallii. Silloin voi käydä niin, että jäätyy kiinni. Ei se siitä rikki mene, mutta ei se hyvääkään tee.

• Ihmettelijä

Ai ei mene rikki. Perustele!

• VTT teki aikoinaan testi liimaamalla venymäliuska-antureita veneeseen joka pidetiin jäissä Helsingin Koivusaaren (NJK:n) satamassa.
      Lopputulos oli että ruorin ja pokurin rakenteisiin kohdituvat kuormat olivat niin suuria että ei voi suositella.

• Kyrpä-kyösti

Olen kuullut, että Bavaria 30 on ainoa muovivene maailmassa, joka kestää. Se on suunniteltu Pohjoisen Jäämeren olosuhteisiin toisin kuin Hallberg-Rassyt, Finngulfit ja sen sellaiset skandinaaviset homeveneet. Mun haaveena olis kuitenkin betonista tehty Bavaria

• eipäs

Joo, tuo olu hyvä. Kirjoittajansa näköinen kommentti. No oiskos sitä jotain muuta voinut odottaakaan..? EI!

• Ei voi muuta kun epäillä että tollaisen lauseen takana on samantasoinen äly kuin veneenssä valitessa...

• helsingissä

muutama vuosi sitten jäi jäihin Sunwind 27. Kuulemma hyvin kesti talven koettelemukset.
      Samalla en voi kuitenkaan kuin ihmetellä ihmetellä purjehtijan huolimattomuutta/ välinpitämättömyyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      4913
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      526
      2537
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      146
      2117
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      2069
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      19
      1705
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1624
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1515
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      113
      1121
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      127
      894
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      869
    Aihe