kestääkö

lujitemuovi

kestääkö lujitemuovi eli tavallinen lasikuitu vene jäissä talvehtimisen? Joitakin pursia olen silloin tällöin nähnyt talvehtimassa jäissä, mutta en koskaan päässyt läheltä katsomaan tai haastattelemaan omistajaa.

11

2251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LHJ

      En ainakaan itse menis jättämään venettä talveksi vesille.

    • Hyvin kestää

      Jos se vain on pohjoismaissa suunniteltu ja tehty pohjoismaisiin oloihin, eli oikea arktinen laatuvene. Mitä vanhempi, sen kestävämpi. On sanomattakin selvää, että se sakujen halpaversio ei selviä edes kuivilla lämmitetyssä hallissa yli talven ilman vaurioita.

      • Vain tyhmä jättää...

        Ei kestä. Peräsinakseli saattaa vääntyä, delaminoituu (jäiden puristaessa kylkiä) ja jäiden lähdön aikaan lohkareet raapii kylkiin naarmuja ja pahimmassa tapuksessa kuituun asti jolloin vesi pääsee laminaattiin ja osmoosivaurion ensiaskeleet ovat alkaneet. Eikä kyllä varmasti ole eroa onko vene keski-euroopan sarjapursi vai suomalainen homekattila. Samat vauriot tulevat molempiin. Vaikkakin tais olla lähinnä hyvä provo tuo hyvin kestään kommentti...:)


      • Ihmeessä
        Vain tyhmä jättää... kirjoitti:

        Ei kestä. Peräsinakseli saattaa vääntyä, delaminoituu (jäiden puristaessa kylkiä) ja jäiden lähdön aikaan lohkareet raapii kylkiin naarmuja ja pahimmassa tapuksessa kuituun asti jolloin vesi pääsee laminaattiin ja osmoosivaurion ensiaskeleet ovat alkaneet. Eikä kyllä varmasti ole eroa onko vene keski-euroopan sarjapursi vai suomalainen homekattila. Samat vauriot tulevat molempiin. Vaikkakin tais olla lähinnä hyvä provo tuo hyvin kestään kommentti...:)

        Sittenhän sekin selviäisi kun itse kokeilisi.olisi ainakin faktaa lyödä pöytään!!


    • R K-S

      vene kuuluu nostaa syksyllä ylös vedestä. Kyllä kalastajat ja muut ammattilaiset käyttävät venettä ympäri vuoden jos vain jäätilanne sallii. Silloin voi käydä niin, että jäätyy kiinni. Ei se siitä rikki mene, mutta ei se hyvääkään tee.

      • Ihmettelijä

        Ai ei mene rikki. Perustele!


    • VTT teki aikoinaan testi liimaamalla venymäliuska-antureita veneeseen joka pidetiin jäissä Helsingin Koivusaaren (NJK:n) satamassa.
      Lopputulos oli että ruorin ja pokurin rakenteisiin kohdituvat kuormat olivat niin suuria että ei voi suositella.

    • Kyrpä-kyösti

      Olen kuullut, että Bavaria 30 on ainoa muovivene maailmassa, joka kestää. Se on suunniteltu Pohjoisen Jäämeren olosuhteisiin toisin kuin Hallberg-Rassyt, Finngulfit ja sen sellaiset skandinaaviset homeveneet. Mun haaveena olis kuitenkin betonista tehty Bavaria

      • eipäs

        Joo, tuo olu hyvä. Kirjoittajansa näköinen kommentti. No oiskos sitä jotain muuta voinut odottaakaan..? EI!


      • Ei voi muuta kun epäillä että tollaisen lauseen takana on samantasoinen äly kuin veneenssä valitessa...


    • helsingissä

      muutama vuosi sitten jäi jäihin Sunwind 27. Kuulemma hyvin kesti talven koettelemukset.
      Samalla en voi kuitenkaan kuin ihmetellä ihmetellä purjehtijan huolimattomuutta/ välinpitämättömyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      73
      2142
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1432
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1410
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      365
      896
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe