kestääkö lujitemuovi eli tavallinen lasikuitu vene jäissä talvehtimisen? Joitakin pursia olen silloin tällöin nähnyt talvehtimassa jäissä, mutta en koskaan päässyt läheltä katsomaan tai haastattelemaan omistajaa.
kestääkö
11
2251
Vastaukset
- LHJ
En ainakaan itse menis jättämään venettä talveksi vesille.
- Hyvin kestää
Jos se vain on pohjoismaissa suunniteltu ja tehty pohjoismaisiin oloihin, eli oikea arktinen laatuvene. Mitä vanhempi, sen kestävämpi. On sanomattakin selvää, että se sakujen halpaversio ei selviä edes kuivilla lämmitetyssä hallissa yli talven ilman vaurioita.
- Vain tyhmä jättää...
Ei kestä. Peräsinakseli saattaa vääntyä, delaminoituu (jäiden puristaessa kylkiä) ja jäiden lähdön aikaan lohkareet raapii kylkiin naarmuja ja pahimmassa tapuksessa kuituun asti jolloin vesi pääsee laminaattiin ja osmoosivaurion ensiaskeleet ovat alkaneet. Eikä kyllä varmasti ole eroa onko vene keski-euroopan sarjapursi vai suomalainen homekattila. Samat vauriot tulevat molempiin. Vaikkakin tais olla lähinnä hyvä provo tuo hyvin kestään kommentti...:)
- Ihmeessä
Vain tyhmä jättää... kirjoitti:
Ei kestä. Peräsinakseli saattaa vääntyä, delaminoituu (jäiden puristaessa kylkiä) ja jäiden lähdön aikaan lohkareet raapii kylkiin naarmuja ja pahimmassa tapuksessa kuituun asti jolloin vesi pääsee laminaattiin ja osmoosivaurion ensiaskeleet ovat alkaneet. Eikä kyllä varmasti ole eroa onko vene keski-euroopan sarjapursi vai suomalainen homekattila. Samat vauriot tulevat molempiin. Vaikkakin tais olla lähinnä hyvä provo tuo hyvin kestään kommentti...:)
Sittenhän sekin selviäisi kun itse kokeilisi.olisi ainakin faktaa lyödä pöytään!!
- R K-S
vene kuuluu nostaa syksyllä ylös vedestä. Kyllä kalastajat ja muut ammattilaiset käyttävät venettä ympäri vuoden jos vain jäätilanne sallii. Silloin voi käydä niin, että jäätyy kiinni. Ei se siitä rikki mene, mutta ei se hyvääkään tee.
- Ihmettelijä
Ai ei mene rikki. Perustele!
VTT teki aikoinaan testi liimaamalla venymäliuska-antureita veneeseen joka pidetiin jäissä Helsingin Koivusaaren (NJK:n) satamassa.
Lopputulos oli että ruorin ja pokurin rakenteisiin kohdituvat kuormat olivat niin suuria että ei voi suositella.- Kyrpä-kyösti
Olen kuullut, että Bavaria 30 on ainoa muovivene maailmassa, joka kestää. Se on suunniteltu Pohjoisen Jäämeren olosuhteisiin toisin kuin Hallberg-Rassyt, Finngulfit ja sen sellaiset skandinaaviset homeveneet. Mun haaveena olis kuitenkin betonista tehty Bavaria
- eipäs
Joo, tuo olu hyvä. Kirjoittajansa näköinen kommentti. No oiskos sitä jotain muuta voinut odottaakaan..? EI!
Ei voi muuta kun epäillä että tollaisen lauseen takana on samantasoinen äly kuin veneenssä valitessa...
- helsingissä
muutama vuosi sitten jäi jäihin Sunwind 27. Kuulemma hyvin kesti talven koettelemukset.
Samalla en voi kuitenkaan kuin ihmetellä ihmetellä purjehtijan huolimattomuutta/ välinpitämättömyyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683