Trexanista hengenahdistusta

Kuuluuko Trexanin ei-toksisiin sivuoireisiin hengenahdistus? Söin eilen ensimmäistä kertaa kuusi tablettia viikossa -annoksen. Siitä tunnin päästä tuli hengenahdistus, joka oli samankaltainen kuin lepän kukinnan aiheuttama mutta vähän voimakkaampi. Ahdistus kesti tunnin ja meni pois. Sitten ei ole ollut mitään sitten tämän illan, jolloin oli kuivaa yskää. Pharmaca Fennican mukaan oire on hyvin harvinainen, mutta en saanut selvää, onko se toksinen vai ei.

En nyt tässä haluaisi lopettaa lääkettä juuri ennen uudenvuoden aikaa ja tammikuun työnhakuja. Toisaalta taidan soittaa lääkäriin huomenna. Auttaako tällaisessa annoksen pienentäminen tai siirtyminen injisoitavaan muotoon? Miten muilla on menetelty tässä tilanteessa? Jos Trexan ei kertakaikkiaan käy, onko jotain toista vastaavaa lääkettä, vai jääkö hoitoni nyt huonoksi?
97174
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

Muuta kokeilee, jos trexan osoittautuu haitalliseksi. Reumalääkkeitä on nykyisin onneksi valittavaksi asti. Jis yksi ei sovi, kokeillaan toista,kolmatta, neljättä jne. En tiedä, onko solusalpaajia muina valmieteina, mutta jos on , toinen valmiste voi jopa sopiakin. Sivuoireethan saattavat tulla myös ns täyteaineista. Ne voivat olla myös ohi meneviä, kun lääkkeeseen tottuu, oireet saataavat hävitä.
Minun trexanannokseni on vaihdellut kaavalla:3-4-5-4-6, annosta vaihdellen. Puolenkymmentä vuotta on ollut lisänä foolihappovalmiste haittoja torjumassa.

Äänestä

Jos otan pienenkin palan särkylääkettä esim. päänsärkyyn samana päivänä kuin Trexania, se aiheuttaa minulle hengenahdistusta moneksi tunniksi. Myös Trexanista johtuva pahoinvointi voimistuu silloin moninkertaiseksi. Pistoksiin siirtyminen helpotti hieman oireita. Lääkevaihtoehtojen määrä riippuu siitä, mitä reumaa sairastat.

Äänestä
  • Aloitin trexanin käytön. Ensimmäisissä ohjeissa varotettiin ottamassa tulehduskipulääkettä trexan päivänä. Olin lähdössä sairaalasta pois, kun voitaja viime puhuttelussa kertoi ylilääkärin käyneen Amerikassa ja tutustuneen siellä tutkimukseen, että niitä voikin otttaa saman päivänä. Olen myös ottanut, enkä ole haittoja havainnut.

    Vaikutukset ja haitat ovat kuitenkin yksilöllisiä, niin on viisainta jättää jompi kumpi pois samalta päivältä. Mieluummin se kipulääke, jos kivun sietää, tai sitten on neuvoteltava trexanin vaihtamista johonkin toiseen valmisteeseen.

    Äänestä

  • pakkula kirjoitti:

    Aloitin trexanin käytön. Ensimmäisissä ohjeissa varotettiin ottamassa tulehduskipulääkettä trexan päivänä. Olin lähdössä sairaalasta pois, kun voitaja viime puhuttelussa kertoi ylilääkärin käyneen Amerikassa ja tutustuneen siellä tutkimukseen, että niitä voikin otttaa saman päivänä. Olen myös ottanut, enkä ole haittoja havainnut.

    Vaikutukset ja haitat ovat kuitenkin yksilöllisiä, niin on viisainta jättää jompi kumpi pois samalta päivältä. Mieluummin se kipulääke, jos kivun sietää, tai sitten on neuvoteltava trexanin vaihtamista johonkin toiseen valmisteeseen.

    Minä olin täysin tietämätän tutkimustuloksista ja uskomuksista, kun huomasin, että särkylääkket yhdessä Trexanin kanssa aiheuttavat voimakasta hengenahdistusta minulle. Metotreksaatti pistoksina on minulle niin hyvä lääke, etten vaihda sitä toiseen, vaikka joka viikko menee yksi vuorokausi "hukkaan" sivuvaikutusten vuoksi.

    Äänestä

  • käyttäjä kirjoitti:

    Minä olin täysin tietämätän tutkimustuloksista ja uskomuksista, kun huomasin, että särkylääkket yhdessä Trexanin kanssa aiheuttavat voimakasta hengenahdistusta minulle. Metotreksaatti pistoksina on minulle niin hyvä lääke, etten vaihda sitä toiseen, vaikka joka viikko menee yksi vuorokausi "hukkaan" sivuvaikutusten vuoksi.

    Kerroin, miten minulla on trexanin annostusta vaihdeltu. Ei tosin ollut hengen ahdistusta, vaan muuta haittaa, kun pudotettiin 5>4 viikossa. Muutamaa vuotta myöhemmin lääkäri ehdotti nostamista 6 viikossa. Epäilin haittoja, sain vastauksen, jos niitä ei nyt tulisikaan. Olen nyt 2 tai 3 vuotta käyttänyt 6 viikkoannosta, eikä haittoja ole ilmennyt. Joten siihenkin voi keho tottua, ja kuten tässä keskustelussa lääkäri kirjoittaa, tauko lääkityksessä voi olla paikallaan. tämä nyt ei ole yksin sinulle, jolle tämä menee vastauksena, vaan kokonaisuutena keskusteluun. Panin vain tähän alle, kun mielestäni parhaiten sopii.

    Äänestä

  • Minä tulen erittäin huonovointiseksi, jos otan Trexania ja Ketorin-tulehduskipulääkettä. Testasin asian monta kertaa ennen kuin uskoin. Celebralla ei ole samanlaista vaikutusta.

    Äänestä

Itse sain viikottain pistettynä Trexania 7-8 vuotta, sitä ennen noin vuoden tabletteina. Minkäänlaisia sivuvaikutuksia ei ilmeentynyt muutamaan ensimmäiseen vuoteen, mutta sen jälkeen ne tulivat ja pahenivat aina vain. Aluksi kärsin "vain" pahoinvoinnista, joka paheni vuosi vuodelta kestämään joskus jopa usean päivän. Toisinaan mitään oireita ei edes ilmennyt, ikinä ei voinut ennustaa tuleeko pahoinvointi vai ei.

Muutama vuosi sitten pahoinvoinnin rinnalle tuli kova kipu vatsassa ja selän puolella. Kerrottuani lääkärille tästä sain kuulla, että tämmöinen sivuoire ei voi johtua Trexanista - vaikka se siis tuli aina puolen tunnin sisällä pistoksesta ja kesti 10-20 minuuttia.

Koska sain pistoksen joka viikko, ja koska pahoinvointi kesti joskus kolmekin päivää, voitte arvella miten miellyttävää elämäni oli. Tänä syksynä viimein päätin lopettavani Trexanin, oli sille sitten korvaava lääke tai ei. Heinolassa Trexanini vaihdettiin mukisematta tablettina syötävään, jonkin verran kalliimpaan Aravaan (http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/3003/6500). Arava on myös solunsalpaaja, ja siitä saattaa seurata myös pahoinvointia ja muita sivuoireita. Olen nyt syönyt Aravaa kolme kuukautta, ilman minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Lääke tuntuu tehoavan yhtä hyvin kuin Trexan, ellei paremminkin. Trexanin aikaan uusia tulehduksia ilmeni silloin tällöin ja vanhat pysyivät, Aravan aloittamisen jälkeen uusia tulehduksia ei ole - ainakaan vielä - tullut.

Joku puhui kipulääkityksen ja Trexanin yhteisvaikutuksista. Minulle sanottiin vähän aikaa sitten apteekissa, että Mobicia ja Trexania ei saisi käyttää samaan aikaan. Tämä oli aivan uusi tieto minulle, enkä sitä kyllä uskonut sillä olin lääkärin määräyksestä käyttänyt niitä yhdessä jo vuosia. Kysyin tämän jälkeen asiaa Heinolassa, jossa sanottiin, että uskomus Trexanin ja kipulääkkeen yhteisvaikutuksista on iankaikkisen vanha, eikä mitään haittavaikutusta todellisuudessa ole. Sain tarkemmankin selityksen asiasta, mutta en tietenkään siitä kapulakielestä enää mitään muista.

Äänestä
  • Metotreksaatilla on harvinaisena, mutta kiusallisena haittavaikutuksena myös keuhkosivuvaikutuksia. Lääke ei tule sinulle sopimaan, ikävä kyllä. Jätä lääke nyt hyllylle ja sovi jatkosta oman reumalääkärisi kanssa.

    Metotreksaatti (Trexan) on varsin hyvä lääke eri yhdistelmissä, mutta onneksi vaihtoehtojakin on.

    Eli älä syö toistaiseksi Trexania.

    Äänestä

tai pidä tauko. Söin 1½ vuotta sitten Trexania noin kahden kuukauden ajan ja sain siitä yskää joka paheni koko ajan. Puhuminen oli raskasta koska tuntui siltä että olin hengästynyt vaikka olisin istunut puhuessani. Eräs lääkäri sanoi minulle että minulla oli eräs melko harvinainen sivuvaikutus Trexanista ja se voi vahingoittaa keuhkoja.Minulta otettiin röntgen kuva keuhkoista ja onneksi mitään vaurioita ei ollut päässyt syntymään. En valitettavasti muista enää minkä niminen tämä "keuhko-oire" oli. Joten ole varovainen ja muita lääkkeita löytyy.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


voi haloo kirjoitti:

Kuuluuko Trexanin ei-toksisiin sivuoireisiin hengenahdistus? Söin eilen ensimmäistä kertaa kuusi tablettia viikossa -annoksen. Siitä tunnin päästä tuli hengenahdistus, joka oli samankaltainen kuin lepän kukinnan aiheuttama mutta vähän voimakkaampi. Ahdistus kesti tunnin ja meni pois. Sitten ei ole ollut mitään sitten tämän illan, jolloin oli kuivaa yskää. Pharmaca Fennican mukaan oire on hyvin harvinainen, mutta en saanut selvää, onko se toksinen vai ei.

En nyt tässä haluaisi lopettaa lääkettä juuri ennen uudenvuoden aikaa ja tammikuun työnhakuja. Toisaalta taidan soittaa lääkäriin huomenna. Auttaako tällaisessa annoksen pienentäminen tai siirtyminen injisoitavaan muotoon? Miten muilla on menetelty tässä tilanteessa? Jos Trexan ei kertakaikkiaan käy, onko jotain toista vastaavaa lääkettä, vai jääkö hoitoni nyt huonoksi?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu