Jos jollain on ongelmia vanhan perävaunun sähkökytkentöjen kanssa, kannattaa vilkaista sivu:
http://koti.mbnet.fi/mvnet/sekalaista_peravaununsahkot.php
Itselleni tuo sivu oli juuri se ratkaisu ongelmiini. Sain säätää epätoivoisesti aika kauan, ennen kun tajusin turvautua nettiin. Uuden auton kanssa kun vanha perävaunu nimm. vilkutti jarruvaloja, kun vilkutti vasemmalle. Muutenkin kaikkien valojen kytkennät eivät tuntuneet olleen oiken. Tiedä sitten, olivatko kytkennät menneet jotenkin solmuun perävaunussa, vai oliko auton liitin erilainen kuin vanhassa autossa.
Vanhan perävaunun sähkökytkennät
4
8884
Vastaukset
- Greg
No ei ole ihme, jos valot tuntuivat olevan solmussa. (etkä löytänyt sille syytä)
Sen antamasi (MB:n)linkin kytkennät ovat väärin.
Ne MB_n sivut on nörteillle, eikä sähkömiehille.
Vertaappa kytkentää, joka löytyy..
http://www.tpu.fi/~kopponen/k9203sahkosuunnitteluk/peravaunu.htm- nörtti
Kyseisen saitin (MVnet) kytkennät ovat kyllä aivan oikein joillekin vanhemmille perävaunuille. Ja jos olisit sisälukutaitoinen ja olisit lukenut koko jutun läpi huomaisit, että sivulla on aivan selkeästi mainittu seuraavaa:
"Alla olevan taulukon mukaisesti tehdyt kytkennät toimivat ainakin vanhemmissa Carry-merkkisissä perävaunuissa.
Huom! Uusimmissa perävaunuissa sähkökytkennät saattavat olla hieman erilaisia, koska uusissa perävaunuissa on nykyisin pakollisena sumuvalot, jolloin liittimestä numero 2 lähtee sininen johto ja se menee sumuvaloihin. Vasempaan takavaloon taas menee tällöin musta johto, joka lähtee liittimestä numero 7. Uusien perävaunujen omistajien kannattaa katsoa Farmi-Pro-sivujen ohjeet perävaunun sähkökytkennöistä."
Ja juuri tuollaisella kytkennöillä sain kärryni valokytkennät toimimaan, eli kyllä ne toimivat. Uusilla peräkärryillä valokytkennät ovat varmaankin toiset, mutta niin on sivuilla mainittu. Ja tuo antamasi saitti on kyllä onnistuttu tekemään tavalliselle tallukalle niin epäselväksi, että on erittäin hankala saada siitä mitään selvää. Ehkä sähkömiehen koulutuksella siitä selvän saisi.
Ja vielä sen verran, että kyseinen saitti ei ole MB:n (eli MikroBitin) tekemä. Sivu on ihan yksityisen ihmisen nettisivu (nimeltään MVnet), joka on halunnut auttaa ohjeillaan muita saman ongelman kanssa painiskelevia. Onneksi on tälläisia ihmisiä vielä olemassa, jotka osaavat ja viitsivät tehdä selkeitä ohjeita muille, eivätkä kaikki ole kaltaisiasi valittajia ja "kaiken tietäviä ammattilaisia", joiden ohjeet olisivat täyttä hepreaa tavalliselle tallukalle.
Ja että vain nörteille... huoh ... juupa juu. - Greg
nörtti kirjoitti:
Kyseisen saitin (MVnet) kytkennät ovat kyllä aivan oikein joillekin vanhemmille perävaunuille. Ja jos olisit sisälukutaitoinen ja olisit lukenut koko jutun läpi huomaisit, että sivulla on aivan selkeästi mainittu seuraavaa:
"Alla olevan taulukon mukaisesti tehdyt kytkennät toimivat ainakin vanhemmissa Carry-merkkisissä perävaunuissa.
Huom! Uusimmissa perävaunuissa sähkökytkennät saattavat olla hieman erilaisia, koska uusissa perävaunuissa on nykyisin pakollisena sumuvalot, jolloin liittimestä numero 2 lähtee sininen johto ja se menee sumuvaloihin. Vasempaan takavaloon taas menee tällöin musta johto, joka lähtee liittimestä numero 7. Uusien perävaunujen omistajien kannattaa katsoa Farmi-Pro-sivujen ohjeet perävaunun sähkökytkennöistä."
Ja juuri tuollaisella kytkennöillä sain kärryni valokytkennät toimimaan, eli kyllä ne toimivat. Uusilla peräkärryillä valokytkennät ovat varmaankin toiset, mutta niin on sivuilla mainittu. Ja tuo antamasi saitti on kyllä onnistuttu tekemään tavalliselle tallukalle niin epäselväksi, että on erittäin hankala saada siitä mitään selvää. Ehkä sähkömiehen koulutuksella siitä selvän saisi.
Ja vielä sen verran, että kyseinen saitti ei ole MB:n (eli MikroBitin) tekemä. Sivu on ihan yksityisen ihmisen nettisivu (nimeltään MVnet), joka on halunnut auttaa ohjeillaan muita saman ongelman kanssa painiskelevia. Onneksi on tälläisia ihmisiä vielä olemassa, jotka osaavat ja viitsivät tehdä selkeitä ohjeita muille, eivätkä kaikki ole kaltaisiasi valittajia ja "kaiken tietäviä ammattilaisia", joiden ohjeet olisivat täyttä hepreaa tavalliselle tallukalle.
Ja että vain nörteille... huoh ... juupa juu.Kiitos palautteestasi.
Ne mb-kirjaimet poimin alkuperäisestä linkistä. Katso itse, koska mielestäsi olet lukutaitoinen??
Eikä suinkaan sanomani ollut se, että kuka niiden sivujen tekijä on, tai niiden sivujen sijainti.
Kirjoitukseni sanoma oli, että se linkeistä saatu KYTKENTÄ ON VÄÄRIN! Ja se koskee myös vanhempia perävaunuja. Selkisikö?
Luulin pääseväni selostuksesta, jonka takia laitoin toisen linkin, jotta sinäkin voit tutustua niihin kytkentävirheisiin!
Tiedätkö, että Farmi-Pro--ei ole kytkentästandari valoille. Valot saa toki toimimaan monellakin eri kytkennällä, siitä ei ole kyse, enkä niin ole kertonutkaan.
Siitä olen samaa mieltä, että antamani linkin päässä ollut kytkentä ei ollut käyttäjäystävällinen. Tarkoitus oli vaan antaa vertailukohde, koska huomasin kytkentöjen virheellisyyden.
Miksi morkkaat lukutaitoani? Ihmettelen kovasti reaktiotasi, kun kerroin tuosta virheestä, niin sinä haukut minua?
Minun vuoksi saat kytkeä valosi miten haluat.
Jos se helpotti oloasi, niin hyvä on! - nörtti
Greg kirjoitti:
Kiitos palautteestasi.
Ne mb-kirjaimet poimin alkuperäisestä linkistä. Katso itse, koska mielestäsi olet lukutaitoinen??
Eikä suinkaan sanomani ollut se, että kuka niiden sivujen tekijä on, tai niiden sivujen sijainti.
Kirjoitukseni sanoma oli, että se linkeistä saatu KYTKENTÄ ON VÄÄRIN! Ja se koskee myös vanhempia perävaunuja. Selkisikö?
Luulin pääseväni selostuksesta, jonka takia laitoin toisen linkin, jotta sinäkin voit tutustua niihin kytkentävirheisiin!
Tiedätkö, että Farmi-Pro--ei ole kytkentästandari valoille. Valot saa toki toimimaan monellakin eri kytkennällä, siitä ei ole kyse, enkä niin ole kertonutkaan.
Siitä olen samaa mieltä, että antamani linkin päässä ollut kytkentä ei ollut käyttäjäystävällinen. Tarkoitus oli vaan antaa vertailukohde, koska huomasin kytkentöjen virheellisyyden.
Miksi morkkaat lukutaitoani? Ihmettelen kovasti reaktiotasi, kun kerroin tuosta virheestä, niin sinä haukut minua?
Minun vuoksi saat kytkeä valosi miten haluat.
Jos se helpotti oloasi, niin hyvä on!Ei nuo kytkennät nyt niin väärin ole, kun kerta sain itse perävaununi valot toimimaan vain ja ainoastaan kyseisellä tavalla. Standardeista en tiedä, enkä välitäkään. Pääasia on, että sain ne toimimaan. Kaikissa vanhemmissa perävaunuissa kun ei välttämättä noudatettu standardeja, jonka todistaa tuo, että oma kärryni ei niitä noudattanut. On kaiketi totta, että tuo antamasi sivu on standardien mukainen, mutta vaikea siitä on tosiaan saada selvää.
Ja kyllä mielestäni lukutaidossa on pikkasen parantamisen varaa, kun sivulla on mainittu selkeästi, että kyseinen liitäntätapa toimii Carry-merkkisillä vanhemmilla perävaunuilla ja muista vaunuista ei ole tietoa. Sori vaan, jos jotenkin loukkasin sinua, tälläinen nörtti kun olen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745578- 353111
- 402694
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402062Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272055Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291869- 991839
- 1741772
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna171248