Tuossa on tullut jo monta talvea ajettua vanhalla 240 takaveto volvolla,nyt sitten pääti ostaa kokeeksi kitkarenkaat ja tulos oli kammottava!
Lievä jäinen ylämäki ja liikennevalot niin autolla ei lähetty mihinkään kun taas nastoilla ois menny että heilahtaa mäelle.
Samaten kaarteissa jossa ajetaan vähän lujempaa (Moottoritiet) lähtee perä autosta alta,ne kitkat ei toimi takavetoisissa autoissa,eikä täällä pohjois suomessa (kuusamo)
Nyt varmaan eteläsuomen kitka fanaatikot hyökkää päälle mutta tosiasia on niin että eteläsuomalaiset jotka kitkoilla jurnuuttavat eivät tajua miten vaaralliset ne oikeasti ovat kun ajavat sulilla suolatuilla teillä ja valittavat sitten kun autot ruostuu....
Suomea on muuallakin kun kehä 3 sisäpuolella!!
Itse olen sen verran rento tyyppi että haluan kokeilla uusia asioita kuten nämä rengas jutut,mutta tämä oli kyllä vähän pettymys.
Täällä pohjoisissa kun ei noita sivuteitä aurata aina siihen päälle kun pakkaantuu lunta tiiviisti autojen alla ja se kun jäätyy ollaan liukkaalla jäällä ja keväällä on myö päästävä kulkemaan vaikka jäätä tiellä onkin.
Kitkat toimii hyvin sulilla teillä joissa vain "käydää" lumella,sinne ne on tarkoitettukin.
Eipähän kitkat toimi
23
2377
Vastaukset
- Poro
Minkä merkkiset kitkat sulla nyt on? Valmistajat suosittavat kitkoja juuri sinne missä on oikea talvi ja lumiset ja jäiset tiet. Rannikolle etc suositellaan nastoja. Näin ainakin Nokianilla.
- Tankkaaja
tuosta kertomuksestasi olisi tosiaan tullut, jos olisit maininnut rengasmerkin. Kitkoissa on rengastyyppejä jotka on tarkoitettu etupäässä Keski-Euroopan olosuhteisiin; niissä voi olla esim. kovempi seos. Toinen kitkatyyppi voi olla seokseltaan pehmeämpi ja siten Suomen talvioloihin sopivampi.
Itse ajelen samoilla(RSi) kumeilla kesät ja talvet, joten arvostan kitkarenkaassani myös kesäominaisuuksia. Mulla nämä RSi:t on nyt jo yhden kesän ajettu ja nyt jäällä pärjään vielä, mutta aiemmat Good Year-kitkat piti mielestäni vielä paremmin.- asiantuntija
Mutta noissa Keski-Euroopan kitkoissa näyttää olevan puolet laminoillista kesärengasta ja toinen puoli talvikuviota.Ilmeisesti tällä haetaan hyviä vesiliirto-ominaisuuksia.Saksalaisia talvirengastestejä lukiessani olen huomannut,että talviominaisuuksia
painotetaan loppuarvostelussa ainoastaan 30 %:lla
ja tämäkin ainoastaan lumella.Jäätestejä he eivät suorita.Loput arvosanasta perustuvat renkaan ominaisuuksiin kuivalla ja märällä asfaltilla sekä vierintävastulkseen.
- kenny
Eikös ne kitkat ole juuri parhaimmillaan kehäkolmosen pohjoispuolella! Eli joittenki mielestä susirajan pohjoispuolella...
- Tiiseli
>Samaten kaarteissa jossa ajetaan vähän lujempaa
>(Moottoritiet) lähtee perä autosta alta,ne kitkat
>ei toimi takavetoisissa autoissa,eikä täällä
>pohjois suomessa (kuusamo)
1. Kuusamossa ei ole moottoriteitä.
2. Olen käynyt useita kertoja näilläkin lumilla Kuusamossa - minulla ovat ainakin sielläkin kitkarenkaat toimineet.
3. Takavetoisista autoista vielä: olen ajanut ammatikseni takavetoisia autoja, joissa ei koskaan käytetty nastarenkaita muuta kuin ehkä etupyörissä - ei yhtään sen kummempia ongelmia."...Takavetoisista autoista vielä: olen ajanut ammatikseni takavetoisia autoja, joissa ei koskaan käytetty nastarenkaita muuta kuin ehkä etupyörissä - ei yhtään sen kummempia ongelmia..."
Milloin viimeksi tuollainen yhdistelmä oli laillinen ja missä autoissa?- tietotaito
sitroen kirjoitti:
"...Takavetoisista autoista vielä: olen ajanut ammatikseni takavetoisia autoja, joissa ei koskaan käytetty nastarenkaita muuta kuin ehkä etupyörissä - ei yhtään sen kummempia ongelmia..."
Milloin viimeksi tuollainen yhdistelmä oli laillinen ja missä autoissa?En tähän hätään jaksa etsiä hyllystä ehkä jo vanhentunutta lakikirjaani, mutta erittäin usein olen nähnyt kuorma-autoissa käytettävän nastarenkaita (ohjaavissa) etupyörissä.
Ainakin henkilöautoissa sekarengastus on kielletty. - näin on
tietotaito kirjoitti:
En tähän hätään jaksa etsiä hyllystä ehkä jo vanhentunutta lakikirjaani, mutta erittäin usein olen nähnyt kuorma-autoissa käytettävän nastarenkaita (ohjaavissa) etupyörissä.
Ainakin henkilöautoissa sekarengastus on kielletty.raskaassa kalustossa kyseinen sekarengastus on sallittu.ja harvemmin siellä takana niissä nastoja käytetään kun ne tuskin pysyy niillä väännöillä kauaakaan siellä ja se massa tekee tarpeeksi suuren kitkan että talvikuvio pitää..
- Tiiseli
sitroen kirjoitti:
"...Takavetoisista autoista vielä: olen ajanut ammatikseni takavetoisia autoja, joissa ei koskaan käytetty nastarenkaita muuta kuin ehkä etupyörissä - ei yhtään sen kummempia ongelmia..."
Milloin viimeksi tuollainen yhdistelmä oli laillinen ja missä autoissa?>Milloin viimeksi tuollainen yhdistelmä oli
>laillinen ja missä autoissa?
Kyllä se vielä tänään oli laillinen...
"Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin..."
Siis kuorma-autot, linja-autot, kauppa-autot, kirjastoautot, pelastusajoneuvot jne... niissä se on laillinen. - niin,
näin on kirjoitti:
raskaassa kalustossa kyseinen sekarengastus on sallittu.ja harvemmin siellä takana niissä nastoja käytetään kun ne tuskin pysyy niillä väännöillä kauaakaan siellä ja se massa tekee tarpeeksi suuren kitkan että talvikuvio pitää..
ja se pito on kyllä nähty. Ja rekkamies on eri mies...
- alle
mitkä renkaat alla. Onhan kitkoissa eroja. Onko H luokka vai Q tai W
- Volvossani
Hankook 440 kitkat 195/65 r15 eli auton alle juuri sopivat,joku viisas sanoo varmaan että 240 volvossa on 14" renkaat ja niin on mutta minulla on aluvanteet.
Ja tuo juttu että kuusamossa ei ole moottoriteitä on kyllä tosi mutta ajan autolla muuallakin kuin kuusamossa.
Edelliset nastarenkaat ovat olleen hakkapeliittoja yms "laatumerkkejä"
Noita hankook renkaita suositteli paikallinen rengasliike. - kitkapelle
Volvossani kirjoitti:
Hankook 440 kitkat 195/65 r15 eli auton alle juuri sopivat,joku viisas sanoo varmaan että 240 volvossa on 14" renkaat ja niin on mutta minulla on aluvanteet.
Ja tuo juttu että kuusamossa ei ole moottoriteitä on kyllä tosi mutta ajan autolla muuallakin kuin kuusamossa.
Edelliset nastarenkaat ovat olleen hakkapeliittoja yms "laatumerkkejä"
Noita hankook renkaita suositteli paikallinen rengasliike.Hankook 440 on nimenomaan eurooppakitka. Ei ihme ettei pidä. Ei todellakaan ole suunniteltu -20 asteen pakkasiin ja koviin talviolosuhteisiin. Tuo viileän kesäkelin rengas, jolla pärjää tilapäisesti lumessa ja jäällä kesärengasta paremmin. Eikä Hankookin pohjolakitkatkaan (oliko 400 wai 401) mitään testivoittajia ole ...
Nyt on rengasliike kusettanut, ja pistänyt vahingon kiertämään kun tilasivat vääriä renkaita. - Icebear?
Volvossani kirjoitti:
Hankook 440 kitkat 195/65 r15 eli auton alle juuri sopivat,joku viisas sanoo varmaan että 240 volvossa on 14" renkaat ja niin on mutta minulla on aluvanteet.
Ja tuo juttu että kuusamossa ei ole moottoriteitä on kyllä tosi mutta ajan autolla muuallakin kuin kuusamossa.
Edelliset nastarenkaat ovat olleen hakkapeliittoja yms "laatumerkkejä"
Noita hankook renkaita suositteli paikallinen rengasliike.T-nopeusluokan keskieuroopankitka? Itsekin ajelen kitkarenkailla,mutta noihin keskieuroopankitkoihin en koske,koska ne ovat AINA kompromissi kesä-ja talvirenkaan välillä.
http://www.hankookreifen.de/ - kitkapelle
kitkapelle kirjoitti:
Hankook 440 on nimenomaan eurooppakitka. Ei ihme ettei pidä. Ei todellakaan ole suunniteltu -20 asteen pakkasiin ja koviin talviolosuhteisiin. Tuo viileän kesäkelin rengas, jolla pärjää tilapäisesti lumessa ja jäällä kesärengasta paremmin. Eikä Hankookin pohjolakitkatkaan (oliko 400 wai 401) mitään testivoittajia ole ...
Nyt on rengasliike kusettanut, ja pistänyt vahingon kiertämään kun tilasivat vääriä renkaita.W440 olikin pohjolakitka. Mutta heikko oli testissä.
Miksi muuten renkaiden pitäisi pitää kuin naulattu? Ei se mitään haittaa jos vähän lipsuu mutkissa ja silleen. Tänäänkin kaupungilla meni moni mutka kevyessä luistossa. Pitoa ja ajettavuutta on vaikka luistaa. Ei se ole vaarallista. Moottoritielläkin lipsuu mutta mitä siitä? Älä anna liukua liikaa! - Kat
Volvossani kirjoitti:
Hankook 440 kitkat 195/65 r15 eli auton alle juuri sopivat,joku viisas sanoo varmaan että 240 volvossa on 14" renkaat ja niin on mutta minulla on aluvanteet.
Ja tuo juttu että kuusamossa ei ole moottoriteitä on kyllä tosi mutta ajan autolla muuallakin kuin kuusamossa.
Edelliset nastarenkaat ovat olleen hakkapeliittoja yms "laatumerkkejä"
Noita hankook renkaita suositteli paikallinen rengasliike.Halvalla ei saa hyvää !
- Juizzi
Volvossani kirjoitti:
Hankook 440 kitkat 195/65 r15 eli auton alle juuri sopivat,joku viisas sanoo varmaan että 240 volvossa on 14" renkaat ja niin on mutta minulla on aluvanteet.
Ja tuo juttu että kuusamossa ei ole moottoriteitä on kyllä tosi mutta ajan autolla muuallakin kuin kuusamossa.
Edelliset nastarenkaat ovat olleen hakkapeliittoja yms "laatumerkkejä"
Noita hankook renkaita suositteli paikallinen rengasliike.Hankookin kitkat eivät todellakaan ole sopivat talvirenkaiksi. Rengastestissä olivat viimeisenä (en muista mikä lehti) Mutta siinä kuitenkin sanottiin että niitä ei ykdenkään tunnollisen rengasliikkeen pitäisi autoihin myydä suomessa. Ovat testin mukaan todella huonot ja vaaralliset. Itselläni on nyt continentallin kitka ja yllätti positiivisesti, pito on hyvä ja ajettavuus kohdallaan
- ihmetellään
kitkarenkaan pitoa,onkos ne "kitkat" Koreasta vai.
Painava auto ja etuveto testivoittaja kitkoilla OK.- sanopas
Miksi auton pitäisi olla painava jotta kitkat toimii? Ajan Micralla, ja se on ihan jees edullisilla japanilaisilla kitkoilla. Ei ole tullut äitiä ikävä. Pito jäällä on hyvä, ja auto menee minne ohjaa. Toista se oli kierrätysnastarenkailla!
http://www.falken.co.jp/tirecatalog/studless/ep03/tech.html
babelfish osaa kääntää japania
- Ei romise ku rapisee
Onha se nyt aivan selevää että pelti rytisee jos kitkat on auton alla. Nuo monet inttämiset kaikki on päättyny siihen että kitkat on ne parhaat sinne laiturinpehmikkeeksi ja kattohuovan raaka-aineeksi. Ei niistä kitkoista oo oikiastaan mitään muuta ku että kyllä ne kitkaa aiheuttaa... liikenteelle, siellä ne toimii ku saletti: sujuva liikenne toppaa justiinsa ku kitkapelle on ojassa katollaan ja me kaikki muut nauretaan käkenä ku ajetaan ohi siitä sinivilkkujen merestä.
"ole huomion keskipisteenä... osta kitkat... voi perkele että joillakin on otsaa edes olettaa että kitkat sopis talveen...... Kuka lähtee kisaan? mulla on alla neloset ja sulla on alla kitkat, auto V70 Volvo 2.4 Diisseli?(KÄY MIKÄVAIN BENSAKIN VASTAAN) Sopiva jäinen joulutie ja katsotaan kumman lahjat on perillä jo tänä jouluna.... Paikkak.: s.joki tuu kokeileen.... terv. perillä jo nyt eikä huomenna....- kenny
Ja tuolla uhoamisella on ensimmäisessä ojassa nenällään... Ainakin tääl 70km seinäjoelta etelään on sellanen keli, sataa nuoskalunta, nottei oo vaikia keli, jos ymmärtää pitää nopeuden alhaasena. Pääsee nastarenkaillakin perille!
Jos autojen talvirengastusta halutaan parantaa, nii sitten pitääs renkaisiin merkitä parasta ennen päiväys, ja sit sitä vanhemmailla gummeilla ajavat saisivat sakot. Meinaan 5 vuotta vanhat hakkapeliitat on jo pelottavan lipooset. Nastoi on viel jotain 70% jäljellä ja kulutuspintaakin runsaasti. - Pirkanmaalla
kenny kirjoitti:
Ja tuolla uhoamisella on ensimmäisessä ojassa nenällään... Ainakin tääl 70km seinäjoelta etelään on sellanen keli, sataa nuoskalunta, nottei oo vaikia keli, jos ymmärtää pitää nopeuden alhaasena. Pääsee nastarenkaillakin perille!
Jos autojen talvirengastusta halutaan parantaa, nii sitten pitääs renkaisiin merkitä parasta ennen päiväys, ja sit sitä vanhemmailla gummeilla ajavat saisivat sakot. Meinaan 5 vuotta vanhat hakkapeliitat on jo pelottavan lipooset. Nastoi on viel jotain 70% jäljellä ja kulutuspintaakin runsaasti.Kävinpä tuossa päivällä pikapikaa kaupassa ja täytyy todeta,että kitkarenkaat toimivat juuri tällä kelillä tänään erinomaisesti kun tiellä on paljon lunta ja sohjoista.Nastarengaskuskeilla näytti taas olevan juuri näillä keleillä enemmänkin ongelmia kun jouduin pari autoa ohittamaan-ajovauhti 60 km/h kahdeksankympin alueella.
Toissapäivänä kun tiet olivat ohueen jään peitossa ja pakkasta parikymmentä astetta,niin silloin ehkä taas nastarenkailla oli hiukkasen enemmän pelivaraa,mutta kitkoillakin pärjäsi aivan turvallisesti. - vielä2
Pirkanmaalla kirjoitti:
Kävinpä tuossa päivällä pikapikaa kaupassa ja täytyy todeta,että kitkarenkaat toimivat juuri tällä kelillä tänään erinomaisesti kun tiellä on paljon lunta ja sohjoista.Nastarengaskuskeilla näytti taas olevan juuri näillä keleillä enemmänkin ongelmia kun jouduin pari autoa ohittamaan-ajovauhti 60 km/h kahdeksankympin alueella.
Toissapäivänä kun tiet olivat ohueen jään peitossa ja pakkasta parikymmentä astetta,niin silloin ehkä taas nastarenkailla oli hiukkasen enemmän pelivaraa,mutta kitkoillakin pärjäsi aivan turvallisesti.Alla olivat Bridgestone Blizzak-MZ-01:t,päiväys vuodelta 1998,ajettu max.15000 km kun ei ole tullut täällä Suomessa moneen vuoteen talvella autoiltua.Renkaat pitää säilyttää aina pimeässä ja kuivassa tilassa,niin ne ne eivät pääse kovettumáan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1456318
- 584422
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282958- 612917
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271496Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381475- 321290
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431191