Ongelmani on n. 13-vuotiaasta asti ollut päänahan hilseily. Pahimmillaan hilseily on esiintynyt lähes koko päänahassa ja runsaina laattamaisina keskittyminä. Parhaimmillaan hilseily on olematonta tai tosi huomaamatonta. Suurimman osan ajasta hilseilyä esiintyy hieman ja vain otsan alueen hiusrajoissa. Kuitenkaan en vuosien varrella ole kokonaan tästä vaivasta päässyt eroon, vaikka olen käyttänyt kuuriluontoisesti hilseshampoota, kortison-tippoja, ja käynyt allergiatesteissä poissulkeakseni allergian mahdollisen osuuden ihon kuivumiseen. Vaikken tiedäkään, mikä hilseilyn aiheuttaa, olen huomannut veden runsaan juomisen ja stressittömän mielentilan vaikuttavan myönteisesti hilseilyä vähentäen. Silti haluaisin päästä kokonaan eroon hilseestä ja kaipaisin vinkkejä niiltä, jotka epäilevät voivansa auttaa. Kiitos jo etukäteen.
Päänahan hilseilystä
17
13576
Vastaukset
- Psoriaasis riesana
Kannattaisi käydä Ihotautilääkärillä ja jos hän toteaa sen olevan psoriasista niin saat häneltä oikeat lääkereseptit. Itselleni psori tulee juuri päänahkaan ja hiusrajoihin. Muut hoidot eivät auta siitä epäilen juuri sinullekkin puhjenneen. minulla se puhkesi, kun olin 14v.
- jore
Epäilyttää kuitenkin koska hilseilevä päänahka ei ole yleensä punoittanut ollenkaan, mikä ei kai viittaisi psoriin? Vaan hilse on ilmennyt hiusrajoissa ohuena kerroksena ja paikoitellen paakkuina, joita raapiessa hiuksia on hilseen mukana irronnut "kimppuina".
Entäpä - pystytkö sanomaan, kuullostaako tuo kuvaukseni psoriasikselta, ja saako terveyskeskuslääkäriltä helposti lähetteen ihotautilääkärille??
Muitakin vinkkejä kuulisin mielellään! - Psoriaasis...
jore kirjoitti:
Epäilyttää kuitenkin koska hilseilevä päänahka ei ole yleensä punoittanut ollenkaan, mikä ei kai viittaisi psoriin? Vaan hilse on ilmennyt hiusrajoissa ohuena kerroksena ja paikoitellen paakkuina, joita raapiessa hiuksia on hilseen mukana irronnut "kimppuina".
Entäpä - pystytkö sanomaan, kuullostaako tuo kuvaukseni psoriasikselta, ja saako terveyskeskuslääkäriltä helposti lähetteen ihotautilääkärille??
Muitakin vinkkejä kuulisin mielellään!terv.keskuksen lääkäriltä lähetteen. Mulle kyllä tulee ja ei tule noita punaisia läikkä alueita, joten hanki ihmeessä se lähete niin saat oikeat hoidot ja helpotusta päänahkaasi. Itselläni Psori ei oikein muuten oireile, joskus 1 läikkä siellä toinen täällä.
Yöksi voisit levittää ruokaöljyä hiuspohjaa. Hiero kunnolla ja laita joku suoja päähäsi ettei tyynyliinasi " lillu " öljyssä. Aamulla peset pois ja ensin hiero shampoolla ja sitten vasta kastelet hiukset niin saat ihanan pehmeän kuoritun päänahan. Suosittelen. Mutta muista tuo pesuohje siis ensin shamppoolla hieronta ja sitten vasta saat kastella hiukset. Muuten käy niin, että öljy " lilluu " hiuksissasi ja ei meinaa lähteä pesemällä millään pois. Kokeile.
Yöksi laita esim. kaupan hedelmäpussi suojaamaan tyynyliinaasi ja laita vaikka kuminauhalla se kiinni. Jos kokeilet kerro tehosiko. - ...
Psoriaasis... kirjoitti:
terv.keskuksen lääkäriltä lähetteen. Mulle kyllä tulee ja ei tule noita punaisia läikkä alueita, joten hanki ihmeessä se lähete niin saat oikeat hoidot ja helpotusta päänahkaasi. Itselläni Psori ei oikein muuten oireile, joskus 1 läikkä siellä toinen täällä.
Yöksi voisit levittää ruokaöljyä hiuspohjaa. Hiero kunnolla ja laita joku suoja päähäsi ettei tyynyliinasi " lillu " öljyssä. Aamulla peset pois ja ensin hiero shampoolla ja sitten vasta kastelet hiukset niin saat ihanan pehmeän kuoritun päänahan. Suosittelen. Mutta muista tuo pesuohje siis ensin shamppoolla hieronta ja sitten vasta saat kastella hiukset. Muuten käy niin, että öljy " lilluu " hiuksissasi ja ei meinaa lähteä pesemällä millään pois. Kokeile.
Yöksi laita esim. kaupan hedelmäpussi suojaamaan tyynyliinaasi ja laita vaikka kuminauhalla se kiinni. Jos kokeilet kerro tehosiko.Psoriasikselta kuulostaa.
Minulla ei ollut mitään ongelmia saada lähetettä ihotautipolille, mitä kautta vasta saa kunnon myrkyt. Totesin aikanaan nuo apteekin / elintarvikekauppojen hilseshampoot shampoosta riippuen joko turhiksi tai päänahkaa ärsyttäviksi.
Tuo rypsiöljy-jippo saattaa toimia, en epäile, mutta reseptillä saa _taatusti_ toimivia myrkkyjä. - teemue
Psoriaasis... kirjoitti:
terv.keskuksen lääkäriltä lähetteen. Mulle kyllä tulee ja ei tule noita punaisia läikkä alueita, joten hanki ihmeessä se lähete niin saat oikeat hoidot ja helpotusta päänahkaasi. Itselläni Psori ei oikein muuten oireile, joskus 1 läikkä siellä toinen täällä.
Yöksi laita esim. kaupan hedelmäpussi suojaamaan tyynyliinaasi ja laita vaikka kuminauhalla se kiinni. Jos kokeilet kerro tehosiko.Kuinka hyvin tuo ruokaöljykikka tepsii jos on pitkät (yli olkapäiden) hiukset... eli kuinka hyvin öljy lähtee hiuksista pois?
- Testattu on.
Terve.
Itsellänikin on ollut jo vuosia arka, kuiva
ja hilseilevä päänahka, (olen myös hajusteille allerginen), tavalliset hilseshampoot on liian tymäkkää tavaraa meikäläisen päänahkaan (ärtyy entistä enemmän!!!) mutta onnksi vihdoin löysin SIM-tuotteet!
Aivan loistokamaa ja ekan kerran elämässäni ei oo heti pari minuuttia hiustenpesun jälkeen kuiva hilsekerros hiusrajassa. Testaa nämä, jos vaikka auttais! Nää on totaalisesti pelastanu mun päänahan ja hermot. :)
Löytyy ainakin H:gin seudulla asematunnelin Sitruuna kampaamokaupoista ja Sanomatalon Salon Sensitivestä. (Nettisivuilla tietoa enemmän.)
-Therapeutic Climbazole & Hydrogenol Shampoo 2
Värikäsitellyille ja kuiville hiuksille ja hiuspohjalle. Psoriaatikoille ja atoopikoille
-Therapeutic Oil Cure O
Kaikille hiuslaaduille
hilseshampoothttp://www.sim.fi/System4/so.html - mulla tepsii
Olen 35 vuotias nainen ja olen kärsinyt samoista ongelmista. Isälläni on paha psoriasis eli samaa perimää minullakin on vaikken ole Psoriasista saanut.
Minulla ko. oireet ilmenevät ainoastaan talvisin ja saan ne nykyään pysymään poissa huuhtelemalla päänahkani merivesisuolaliuoksella. Laitappa karkeaa merisuolaa seuraavaan kylpyammeveteen.
Tai tee merivesiliuos limupulloon ja kaada liuosta päänahkaasi. Anna vaikuttaa vaikka vartin ja tämän jälkeen pese hiuksesi normaalisti.- paskasukka
kiva ku kerroit. et vaan saa tätä ku tää sun viestis on melkei viis vuotta vanha, mutta mutt kiituss
Mitä tuotteita olet käyttänyt päänahkaasi?
Itselläni päänahkaan on auttanut 4systems sarjan oil cure hoito ja siihen kuuluva shamppoo!Tämä tuotesarja on suunniteltu juuri herkkäihoisille joten siihen ei ole lisätty hajuste-aineita lainkaan!Sitä pitää sitten pistää päänahkaan runsaasti ja antaa vaikuttaa n.30 minuuttia ellei kauemminkin.On vesiliukoinen joten ei jätä päätä rasvaiseksi ja lähtee hyvin pois! Tässä olisi valmistajan sivut:http://www.sim.fi/System4/system4.html
Tämäkin on sitten taas yksillöllinen juttu,että tehoaako jos ei niin sitten en osaa auttaa!- jore
Vuosien varrella on tullut käytettyä lyhyinä kuureina nizoral- ja bio (vaikeille hiuspohjan häiriöille) -shampoita ja esim. hydrokortison liuosta. Lyhytkestoista apua olen huomannut ainakin tuosta bio -shampoosta saavani, mutta pidempikestoista helpotusta toivoisin silti jostain tuotteesta löytäväni. Vaikka tuosta mainitsemastasi tai jostain muusta tässä keskustelussa suositelluista.
- m.a
Olin juuri aikeissa kirjoittaa samanlaisen viestin kuin sä, mutta nyt ei tarvikaan.
Pojallani on juuri tuollainen vaiva päänahassa kuin kerroit. Se ei taida olla tavallista hilsettä koska kaikki hilseaineet on kokeiltu apteekista ostettuja ja parturiliikkeistä, myös erilaisia hilsesampoita on testattu-ei apua.
Jos laittaa jotain apteekin rasvaista rasvaa päänahkaan, se irrottaa "hilsemöykkyjä" ja ne möykyt pysyy aika hyvin pois, jos muistetaan rasvata joka päivä. Jos ei muisteta, niin äkkiä tulee takaisin ja ne kutisee ja sitten poika raapii, niin että voi tulla pikkasen verta.
Huomasin, että tuo ruokaöljy on aika kiva keksintö, vaikka suttaista olikin :)Mutta eipä nuo rasvaiset rasvat myöskään kovin siistejä ole :)
Poikani on varmaan aika rasvaletti näky koulussa, kun ei jaksa joka väli pestä hiuksia.No onneksi sitä ei ole koko päänahassa vaan tietyissä kohdissa.- jore
Itse en ole osannut olla kuin hämmentynyt tämän kiusallisen vaivani kanssa. Vaikeaa on kun ei edes sen aiheuttajaa tiedä: Onko kyseessä kuiva ihotyyppi vai psoriasis vai ihoa kuivattava ruoka-aine-allergia (olen noudattanut vuosia erilaisia diettejä, kuten maidotonta ja gluteenitonta, enkä osaa varmasti sanoa, olenko niistä hyötynyt) Joka tapauksessa tässä ketjussa saamieni vastausten perusteella aion jatkossa kokeilla joitakin hoitoshampoita, kenties tuota ruokaöljy-jippoa, ja ehkä myös ihotautilääkärillä käyntiä...
m.a: Saattaapa pojallasi olla hyvinkin samankaltainen iho-ongelma kuin mulla. Tsemppiä teille ja onnea pysyvän ratkaisun etsintään! (toi öljyllä lutraaminen kuulostaa melko raisulta, joskin ehkä tehokkaalta konstilta)
- mmm
Hei
Oletko kokeillut tervashampoota ?
Käytä säännöllisesti vähintään 2-3- viikkoa, niit näet auttaako. Valitse sellainen shampoo jonka ph on korkeintaan 5,5. Jos mainitaan että ph on normaali, niin se tarkoittaa = ph 7 !!! eli aivan liian emäksinen, jossa bakteerit ym viihtyvät, "vaikkei sitten silmiä kirvelisi... ;-)"- jore
Tere
Muistan joskus kokeilleeni, mutta saattoipa olla yksittäinen kerta. Onkelma noitten erilaisten shampoiden kanssa on niiden suuri valikoima. No, täytyy kipasta jonkun parturin pakeille ja kysellä lisää. jore kirjoitti:
Tere
Muistan joskus kokeilleeni, mutta saattoipa olla yksittäinen kerta. Onkelma noitten erilaisten shampoiden kanssa on niiden suuri valikoima. No, täytyy kipasta jonkun parturin pakeille ja kysellä lisää.Olisko kyseessä psoriasis?ei tuo ainakaan normaalilta kuulosta...Kokeilitko 4systemsiä?Auttoiko?
- jore
Leena kirjoitti:
Olisko kyseessä psoriasis?ei tuo ainakaan normaalilta kuulosta...Kokeilitko 4systemsiä?Auttoiko?
Kokeilin tänään ensimmäisen kerran ostamaani 4system-shampoota (nr.2 - ilmeisesti 2. tehokkain tjsp.). Vielä on vaikea antaa lopullista arviota, mutta kohtuu hyvin näyttäisi toimivan. Joten kiitos vinkistä!
- lumisade972460
Kannattaa lukea artikkeli hilseestä www.terveysportti.fi/terveyskirjasto!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517113Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414874HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002748- 1482052
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321607- 171547
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981534Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki251474Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101313mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111263