ihmiset ymmärtävät yksinäiset ihmiset

väärin.

Puhun tässä siis vain omasta kokemuksestani. Tiedän, että on typerää mennä yleistämään, mutta pakkohon tuohon otsikkoon oli jotain kirjoittaa...

Minä olen yksinäinen. En pysty kellekään puhua "niitä näitä" vapautuneesti, vaan kaikki kommunikointi ihmisten kanssa on hyvin etäistä (kysyn vain, jos minulla on jokin konkreettinen kysymys mielessä, helppo esimerkki: "paljonko kello on?"). Enää ei juttu luista. Vaikea katsoa vierasta ihmistä silmiin ja jutella rentoutuneesti. En mikään autistinen ole, vaan täysin terve, mutta silti minua ahdistaa hieman silmiin katsominen...

Mitenköhän tämän nyt sanoisin? Minulla on väärä strategia tutustua ihmisiin ja siksi minut ymmärretään väärin. Ensinnäkin sanon sen, että pystyn "tehdä tuttavuutta" vain muutamille ihmisille. Tällä hetkellä olen yhteen ihmiseen pikkaisen tutustunut (ollut tekemisissä), mutta hän ymmärtää minut TÄYSIN väärin. Olen tehnyt niin, että olen alkanut puhua hänen kanssaan henkilökohtaisista asioista, jotta tilanteeseen tulisi kosketusta. Huom! En todellakaan tarkoita konkreettista kosketusta, vaan tarkoitan sitä että hän olisi henkisesti minua lähempänä. Olemme kummatkin siis naispuoleisia ja ihan heteroita :D No kumminkin... Eli olen hänelle kertonut elämästäni kaikenlaista, jotta ystävyytemme syvenisi. Juttelin hänen kanssaan ensimmäisen kerran seitsemän kuukautta sitten, sitten oli kesäloma välissä ja sitten taas näimme. Eli suunnilleen puoli vuotta olemme "tunteneet" toisemme. Mutta ongelma on vain siinä, että hän ei vieläkään tunne minua! Hän on siis käsittänyt minut täysin väärin. Luulee, että kaipaisin yhä sääliä ja kauheasti tukea, kun puhun henkilökohtaisista asioistani, vaikka tarkoitukseni on AINOASTAAN rentouttaa hänet (ja itseni). Ei siis niin, että hän olisi minulle terapeutti, vaan ainoastaan niin että hän olisi minulle ystävä. En kaipaa tukea, haluan vain saada keskustelua hänen kanssaan aikaiseksi. Tuo ihminen on hyvin hiljainen, enkä keksi mitä muutakaan alkaisin puhua, ellen sitten omista asioistani. Puhun omista asioistani puhumisen vuoksi, enkä siksi että hän auttaisi minua niissä. Itsestään hän ei suostu puhumaan paljon mitään, en ole tosin kysynytkään. Ongelmani on se, että miten saisin annettua oikean kuvan itsestäni hänelle, niin ettei hän enää pitäisi minua säälittävänä reppanana? Olen luonteeltani aika arka, mutta kun joku ihminen saa minusta otteen (rentouttaa minut toisin sanoen), olen silloin hyvin reipas ja pirteä ja äärimmäisen puhelias. Tuo ei ole istekehua, vaan oikeasti olen sellainen. Mutta nyt tuntuu siltä, että en saisi riittävästi toteuttaa itseäni. Ei ole ketään kelle voisi puhua rentoutuneesti, ilman että ottaisin paineita siitä olenko nyt typerän kuuloinen tai jutuiltani mielenkiinnoton. Se olisikin niin helppoa, jos perusluonteeni olisi hiljainen (kuten joillakin ihmisillä on, esimerkiksi sillä minun kaverillani). Jos olisin hiljainen enkä tykkäisi keskustelusta, eihän silloin tässä mitään ongelmaa olisi! Mutta kun en ole hiljainen, haluan puhua ja tulen hulluksi jos en saa ketään ihmistä kenen kanssa jakaa ajatuksia. Tuo minun kaverini on minua kohtaan mukava ja ystävällinen ja hän haluaa aina parastani. En tiedä olenko ääliö, kun sanon ettei se riitä... Tuo minun kaverini on toisaalta aika kärsimätön eikä jaksa aina kuunnella loppuun mitä olen sanomassa. Se loukkaa minua. Ja vaikkei joka kerta ihan loukkaisikaan (olen aika tottunut siihen), niin uuvuttaa kuitenkin. Joudun aina harkitsemaan joka puheenaiheen kohdalla, että sanoisinkohan tätä, jaksaisikohan hän kuunnella tätä... Sitten kun karsin liikaa aiheita (oikeastaan minua kiinnostavat puheenaiheet), tyydyn siihen että sanon vain pari sanaa hänelle ja odotan jos hänellä olisi jotain sanottavaa tai muuta keskusteltavaa. Mutta kun hänellä ei koskaan ole... eikä sekään vielä mitään haittaisi jos ei olisi juuri sillä hetkellä mitään keskusteltavaa. Tarkoitan,että eihän kaverin kanssa oleminen ole mitään niin virallista, että joka hetki pitäisi olla jotain puhuttavaa. Mutta se on juuri siinä, kun hän on hirveän jännittyneen oloinen seurassani ellemme puhu! Haluan joka kerta helpottaa hänen olotilaansa ja keksimällä keksiä aiheen. Ja oikeastaan olen aika huono keksimään hetkessä kevyitä puheenaiheita. Niinpä tilanne kääntyy aina siihen, että yritän puhua itsestäni ja omasta elämästäni hänelle, jotta meillä olisi puhuttavaa ja jotta tuo ujo, jännittynyt kaverini hiukan rentoutuisi. Vaikka sanoin, että olen puhelias ja tykkään keskustelimisesta, niin ei toisaalta silloin tällöin oleva hiljaisuuskaan ole pahitteeksi. Ei se minua häiritsisi, vaikka minulla ja hänellä olisi keskenämme hiljaistakin. Mutta kun otan sen niin syvälle itseeni, kun näen että hän on jännittynyt ja jäykän oloinen. Siksi alankin aina puhua henkilökohtaisuuksia, jotta hän ymmärtäisi että pidän hänestä kun hänelle suostun avautumaan. Motiivini on siis luottamuksen lisääminen meidän kahden välille, eikä se että minun pitäisi niistä omista asioistani puhua jollekin. Ymmärtääköhän kukaan mitä selitän... jos kukaan on edes jaksanut lukea tänne asti. Sanon sitä, että hän ei puhu mistään, jos en minäkään puhu. Hänen perusluonteensa on hiljainen. No ei se minua haittaa, vaikka minäkin olisin jonkun aikaa hiljaa MUTTA HÄNTÄ TUNTUU HAITTAAVAN. Olen huomannut,että aina silloin kun puhumme vähän, edes pari sanaa, hän rentoutuu enemmän. Ja koska minä haluan miellyttää häntä (että hänellä olisi hyvä olla seurassani), niin hätäisesti yritän keksiä puheenaiheen ja se pitkäkestoisin puheenaihe on aina vahingossa minun menneisyyteni. En suunnittele mitenkään puhuvani siitä, sellainen toimintamalli minulle vain väkisin tulee siinä tilanteessa. En ymmärrä miksi, kai siksi kun en luota häneen vielä ihan täysin. En tarkoita siinä mielessä luottamista, että epäilisin häntä epärehelliseksi, vaan ihan siinä mielessä, että en pysty rentoutua hänen seurassaan! Minulla on se ongelma, etten pysty rentoutua nykyisin juuri kenenkään seurassa. Ja tuo hänen väärä kuvansa minusta vähentää vain entisestään minun kykyäni rentoutua. Miten selittäisin hänelle, etten ole säälittävä? Hän uskoo sen niin vahvasti. Miten selittäisin hänelle, että puhun omista asioistani ihan vain miellyttääkseni häntä, enkä itseäni? Olen joskus tehnyt niin, etten ole sanonut sanaakaan hänen seurassaam (koska en ole jaksanut enempää puhua niistä samoista omista asioistani, enkä ole toisaalta mitään muuta puhumista keksinytkään). Kun olen ollut hetken aikaa hiljaa hänen seurassaan, olen huomannut että hän on TODELLA jännittynyt. En kuvittele, vaan ihan oikeasti hän on. Ja jos joku luulee, etten minä anna hänelle suunvuoroa, niin se ei pidä todellakaan paikkaansa. Kuuntelen häntä paljon paremmin kuin hän minua! Sanon aina loppuun "niin" eli kuittaan asian. En sano sitä "niin"-sanaa koskaan päälle, vaan ainoastaan silloin kun on hänen puheessaan selkeä tauko. Hän sen sijaan ei koskaan kuittaa mitä minä hänelle sanon. Minusta tuntuu siksi välillä siltä kuin puhuisin seinille, vaikka hänhän siinä on ja kuulee. Mutta joskus olen huomannut, että hän oikeasti lakkaa kokonaan kuuntelemasta. En ole ehtinyt sanoa kuin kaksi lausetta siihen mennessä ja hän on ihan kuin unessa... Kyllä sen ymmärtäisin, jos olisin puhunut puoli tuntia vain putkeen ja hän "nukahtaisi", mutta kun hemmetti soikoon olen joskus sanonut hänelle vaivaiset kaksi lausetta ja hän ei ole niitäkään kuullut (on todella havahtunut ja kysynyt ihmeissään "mitä?" kun olen toistanut ne kaksi lausetta). Mutta kyllä hän useimmiten pystyn sen alun puheestani kuunnella. Ja en puhu kuitenkaan niin pitkään... ehkä jotain kymmenen minuuttia.... en tiedä, osaanko selittää tätä ymmärrettävästi. Se on vain niin että annan hänelle kaikkeni: puhun ja kuuntelen häntä, mutta silti hänellä on minusta täysin väärä käsitys. Ei minua vaivaa mikään asia menneisyydestä, ei se ole niin että hänestä apua hakisin itselleni. Tottakai me voitaisiin puhua jostain ihan muusta, jos hän vain alkaisi siitä puhumaan. Itse olen niin huono keksimään aiheita, varsinkin vielä toistaiseksi vieraan ihmisen kanssa (siinä tulee sellainen suorituspaine). Miten siis saisin vakuutettua hänelle, etten ole mikään maailman säälittävin, vaan ihan ´tavallinen kuin muutkin??

15

1340

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärin.

Ehkä minun pitäisi sitten vain luovuttaa, antaa kaverini mennä. Ehkä minun pitäisi hyväksyä se, että hänellä on väärä kuva minusta eikä se siitä miksikään muutu. En halua olla ihmisten seurassa, jotka ymmärtävät minut väärin....

Ehkä jään yksin. Ilman ketään, kenelle puhua. En ole nauttinut tähänkään mennessä hänen seurassaan olemisesta, joten miksi nauttisin jatkossa? Miksi tilanne muka muuttuisi? Hän on sellainen kuin hän on ja minä olen sellainen kuin minä olen. Minulla ei ole mitään häntä henk.kohtaisesti vastaan, inhoan vain sitä kun hän säälii minua. En kaipaa sääliä, en.

Miksi ihmeessä tarvitsisi olla ihmisten kanssa tekemisissä? Kun muutan kotooltani pois, voin aivan hyvin tehdä niin että luen vapaa-ajalla yksikseni kirjoja, enkä näe ketään. Miksi näkisin? Ei kukaan minua ymmärrä. Ei kukaan saa minua syttymään... en tiedä, onko oikea sanavalinta, mutta jotain tuonnepäin tarkoitan......... Miksi olla ihmisten seurassa, kun tuntee olonsa vain vaivautuneeksi? Kun on yksin, ei tarvi keneltäkään kuulla lausetta "ei kiinnosta". Kyllä yksinäisyyteen varmasti tottuu.... mitä siitä vaikken saisi keskustelukumppaneita itselleni?? Mitä siitä, vaikkei olisi ketään kaveria? Mitä siitä? Voin lukea kirjoja, katsoa elokuvia, käydä töissä (sitten kun valmistun).... mihin siinä toista ihmistä tarvittaisiin? Kun olisin yksin, en moittisi itseäni mistään. Minun seurani riittäisi minulle. Saisin olla maailman tyhmin, kuivin, epäsosiaalisin, JÄNNITTYNEIN ihminen. Ei minun tarvitsisi oman pääni sisällä hävetä ajatuksiani tai hermostua mistään. Kyllä yksinäisyyteen tottuisi... ihan varmasti.

• mutta..

jotain siinä menettäisi. Ehkä kannattaisi yrittää etsiä muualtakin ystäviä, löytyy kai vielä sellaisiakin jotka sytyttävät. Tälle kyseiselle voisit kirjoittaa vaikka kirjeen, kertoa ajatuksistasi?

• DWF

Anna mies raukan mennä. Anna sen etsiä itselleen se kiinnostava nainen. Sääliksi käy kun joutuu tuollaisen ämmän kanssa olemaan.

• tuon..

kirjoitti. Joten niinpä osaan suhtautua siihen varauksella :)

• Sivustaseuraaja.

Sinun kannattaisi opetella lukemaan, viestissä sanottiin selvästi, että molemmat ovat naisia. Myös kirjoitustaito olisi syytä oppia; miesraukka on yhdyssana. Sinun kannattaisi myös hommata itsellesi aivot. Näillä eväillä sinun ei ehkä tarvitsisi seilata täällä yksinäisten palstoilla vittuilemassa syyttömille ihmisille näin joulun alla...

• tuon
        Sivustaseuraaja. kirjoitti:

Sinun kannattaisi opetella lukemaan, viestissä sanottiin selvästi, että molemmat ovat naisia. Myös kirjoitustaito olisi syytä oppia; miesraukka on yhdyssana. Sinun kannattaisi myös hommata itsellesi aivot. Näillä eväillä sinun ei ehkä tarvitsisi seilata täällä yksinäisten palstoilla vittuilemassa syyttömille ihmisille näin joulun alla...

kirjoitti. Joten niinpä se ei hätkäytä... :D
        Tyyppi seuraa mua palstalta toiselle. Kiitos kuitenkin kun sanoit miten asiat ovat. Toisaalta ei olisi tarvinnut sanoa, sillä itse en ainakaan jaksa ottaa pultteja tuon ihmisen höpinöistä :)

Hyvää joulua sulle, kiitos kun jaksoit lukea tekstiäni!

• edellinen
        tuon kirjoitti:

kirjoitti. Joten niinpä se ei hätkäytä... :D
        Tyyppi seuraa mua palstalta toiselle. Kiitos kuitenkin kun sanoit miten asiat ovat. Toisaalta ei olisi tarvinnut sanoa, sillä itse en ainakaan jaksa ottaa pultteja tuon ihmisen höpinöistä :)

Hyvää joulua sulle, kiitos kun jaksoit lukea tekstiäni!

Ja toivottavasti ne asiat selviävät:)

• ystävyys suhde

on sellainen jossa toinen ei yritä päästä niskan päälle millään ansioilla. Onko se ystävyyttä kun mollaa toista saadakseen itsetunnolleen pönkitystä? Ystävänsä voi valita. Ystävä tukee ja antaa sinun olla. Ystävä ei aina esitä -miksi sinä- kysymyksiä. Alapa etsiä omaa tilaa, olla sinä ITSE, saat nähdä että on ihmisiä jotka eivät anna sinun OLLA.

• vaan...

kerron niinkuin asiat ovat: hän on ymmärtänyt minut väärin!

• äskeiseen.
        vaan... kirjoitti:

Enkä yritä MISSÄÄN NIMESSÄ päästä niskan päälle. Et ymmärtänyt nyt tekstiäni ollenkaan...
        Painotin juuri sitä, että minä sekä puhun hänelle että myös kuuntelen häntä. Saan tehdä kaikki työt... Ja nöyrähän minä olen, enkä mikään niskan päälle menijä. Jos en olisi nöyrä, ei tässä olisi mitään ongelmaa (olisi silloin röyhkeyttä sanoa suoraan se, ettei minua tarvitse sääliä! Toisaalta on ihan hyvä sanoa asiat suoraan, koska silloin ei jää ihmisille harhakäsityksiä. Mutta kun ei minulla ole röyhkeyttä sellaiseen).

• sua hyvin
        äskeiseen. kirjoitti:

Enkä yritä MISSÄÄN NIMESSÄ päästä niskan päälle. Et ymmärtänyt nyt tekstiäni ollenkaan...
        Painotin juuri sitä, että minä sekä puhun hänelle että myös kuuntelen häntä. Saan tehdä kaikki työt... Ja nöyrähän minä olen, enkä mikään niskan päälle menijä. Jos en olisi nöyrä, ei tässä olisi mitään ongelmaa (olisi silloin röyhkeyttä sanoa suoraan se, ettei minua tarvitse sääliä! Toisaalta on ihan hyvä sanoa asiat suoraan, koska silloin ei jää ihmisille harhakäsityksiä. Mutta kun ei minulla ole röyhkeyttä sellaiseen).

koska mäkin vihaan sitä ku mut ymmärretään VÄÄRIN!!!! just kun puhun omista vaikeista asioistani niin muut saa sen kuvan et mua pitää taputtaa päähän että 'voi sua reppanaa'. ja sitten koko suhde muodostuu heti auttaja autettava suhteeksi, jossa mä oon se autettava. Ja vihaan sitä, koska mussa on voimaa ja huumoria vaikeuksissakin. Mä tykkään, että ihmiset voi puhua kaikesta kavereiden kesken. Mutta mun suhteissa käy usein, etten koskaan saa mahd. ees näyttää muita puoliani kun sen ongelmallisen, joka ei oo MINÄ. Toisesta on vaikea kitkeä pois se 'no voi' kun sen toinen on omaksunut. Monesti se toinen on heikko itsetuntoinen ja nauttii jotenkin, että voi kokea olevansa mua 'parempi'. Ja kun sit joskus nauran ja käyttäydynkin jotenkin tosi sosiaalisesti ja mukavasti niin toinen on ihan ihmeissään ja ehkä jopa kateellinenkin. Mäkään en vaan osaa alusta asti antaa toiselle itestäni oikeaa kuvaa. Kun en oo mikään pintahelisijä. Mutta mun osalta tollaiset suhteet on ohi!! Kun saan vaan erittäin pahan mielen ja itseeni leimoja, jotka ei kerro musta mitään ja on puhdasta valhetta. Itseään kai voi muuttaa kuitenkin hitaasti. Sitten saa varmaan ajan kanssa parempia ja tyydyttävämpiä suhteita.
        Kaikkea hyvää sulle kirjoittaja:)

• olet
        vaan... kirjoitti:

ymmärtävinäsi viestini väärin.

• Anonyymi

Silmiin katsominen on rehellisyyden merkki. Jos joit sanoa asiat niinkuin on niin oket rehellinen muille ja myös itsellesi

• Anonyymi

Silmiin katsominen kertoo myös hyvästä itsetunnosta.
        Jos on huono itsetunto, on vaikeaa katsoa muita silmiin.

• Anonyymi

Vaikeita asioita juuri juo suhde asiat.
      Moni ihminen ei halua kuunnella toisen yksityisiä asioita ollenkaan , joten voisiko hän kuulua siihen ryhmään.
      Ymmärrän sinua ihan täysin ja kirjoitat niin hyvin että melkein näen teidät edessäni yrittämässä saada keskustelua aikaan. entäs jos puhuisit neutraaleista asioista

Vaikka jotain mitä esim uutisissa on sanottu, tai jostain tapauksesta jota olet kuullut, voisi olla hieman vitsikästäkin , siten voit kokeilla jos hän ymmärtää huumoriasi ,
      työ asioista voi keskustella ja tapauksista mitkä ovat kaukana sinun yksityisasioista , jne.

Toiset ihmiset ovat kertakaikkiaan sellaisia että pelkäävät kovasti l,jos puhuu itsestään, ajatellut että pelkääkö ne että he joutuisivat liikaa sotkeutumaan toisen elämään .

Sitten tuo että, näkee ettei toinen jaksa kuunnella päähän asti sitä mistä itse puhut, näitä on sellaisiakin , se muuten loukkaa kovasti .
      Sama kun puhuu puhelimessa. Niin huomaa koska toisen kiinnostus lakkaa. Sitä vetäytyy silloin itsekkin kuoreensa .

Ihan totta se että jokainen ihminen tarvitsee ystävän jolle voi jutella kaiken maailman asioista ja kertoa elämästä ja miten on kokenut asioita , mutta kaikilla ei ole kykyä ymmärtää niin, ja ymmärtävät väärin.
      Itsellä yksi ystävä ja hän on ainut joka AINA ymmärtää väärin ja kysyy koko ajan ”, miten meinaat asian” joskus väsyy itsekkin selittämään Silti en halua luopuanhänestä sillä yleisesti hän on ihan mukava ihminen , mutta käsittää aina väärin sen mitä tarkoitan. Joskus ajattelen että minussa on vikaa , mutta koska toiset ymmärtää niin silloin ei voi olla niinkään. Elämä on ihmeellistä onko ne sitten ne paljon puhutut kemiat jotka ei stemmaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on tulevan kevään teema?

Sun kohdallasi
      Ikävä
      134
      5632
    2. Maisa Torppa

Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      245
      4133
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      9
      1745
    4. Nainen, älä tee aloitetta, jos

Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak
      Ikävä
      154
      1008
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      90
      923
    6. Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla

Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj
      Maailman menoa
      64
      923
    7. Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta

>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii
      Maailman menoa
      135
      917
    8. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      80
      808
    9. Trump laittomien siirtolaisten kauhu.

Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei
      Maailman menoa
      110
      792
    10. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      40
      786
    Aihe