Kyse on 43 vuotiaasta miehestäni. Kolme vuotta hän on tehnyt töitä ruokavalion kanssa pitääkseen kolesteroliarvot kurissa. Lähtöarvo n. 3 vuotta sitten oli 7,1. Tehokkaalla ruokavalion muutoksella arvot tippuivat tuolloin kahdeksassa viikossa alle viiteen. Jatkossakin arvot ovat pysyneet ruokavalion ansiosta 4,7 - 6,0 välillä. Nyt ihmetytti mittaustulosten luotettavuus, kun hän marraskuun lopulla kävi sormenpäästä otettavassa pikatestissä ja sai tulokseksi 5,8. Viiden päivän kuluttua tästä arvo oli käsivarresta mitattuna 5,0. Lääkäri katsoi tuolloin ettei lääkkeisiin ole tarvetta vaikka ruokavalio oli jo ennen näitä mittauksia aika tiukka. Kehoitti vain uusintamittaukseen puolen vuoden päästä. No, hän tiukensi ennestään ruokavaliota, söi melkein pelkästään kalaa runsaasti ja kasviksia, sekä käytti salaatinkastikkeena sydänystävällistä Virgino rypsiöljyä. Kävi sitten neljän viikon kuluttua käsivarresta otettavassa testissä ja tulos oli 6,0! Benecol levite ei ole ollut nyt vähään aikaan käytössä kun näytti siltä, että aikaisemmin arvot pysyvät ilman sitäkin kurissa. Mikähän mahtoi mennä vikaan, vai horisevatko mittaustulokset? Pitäisköhän koittaa siltikin toiselta lääkäriltä hommata lääkkeitä, tuntui ettei tuo edellinen käsittänyt sitä, että ruokavalio on ollut tiukka. Veren yläpaine on aina ollut hyvä, yleensä alle 120. Alapaine sen sijaan roikkuu yleensä 80-85 välillä.
Kolesteroliarvot
15
21188
Vastaukset
- mutta..
se Benecol vaikuttaa tasan sen ajan kun sitä käyttää. Onkohan hyvän rasvan saanti mennyt liian niukalle?
Tarkemmin kannattaisi seurata minkälaisia on LDL-HDL-ja triglyseridit verratuna toisiinsa. Kokonaiskolesteroli ei kerro vielä paljon mitään.- Nimetön
Eikö hyvää rasvaa pitäisi juuri saada esme Virginosta ja kalasta? Niiden käyttö lisääntyi juuri huomattavasti ennen viime mittausta. Onko sitten pelkkä hdl voinut nousta niin paljon?
- Nimetön
Nimetön kirjoitti:
Eikö hyvää rasvaa pitäisi juuri saada esme Virginosta ja kalasta? Niiden käyttö lisääntyi juuri huomattavasti ennen viime mittausta. Onko sitten pelkkä hdl voinut nousta niin paljon?
lisäisin vielä tuohon, että kovat rasvat on minimoitu kokonaan pois.
- ajattelij
Kyllä mittaustulokset heittää päivittäin laijasta laitaan näköjään.
- 22v ja terve
oon siis 22v ja kok.koles. viime mittauksessa oli 5.4. hld 2.2, ldl 2.9 ja trigly 0.68. en todellakaan oo huolestunut asiasta, koska ei se kokonaiskolesteroli kerro juuri mitään =). lääkefirmat on vaan luonu (tekaistut raja-arvot) itsellensä loistavan tavan lypsää kuluttajilta rahat pois. jos et sattunu katsomaan TV2:sta kolesteroliohjelmaa, kun siinä kertoivat 1000 lääkkeen käyttäjästä vain n.10 hyötyy lääkkeistä.
kerrohan paljonko oli HDL LDL JA TRIGLY. - mittauksiin
Minulla oli vuosi sitten kokonaiskolesteroli 7. Pulentoista kuukauden kuluttua se oli 4,7. Söin joulutorttuja, suklaata, juustoa (rasvaista). Kalaa en syönyt juuri ollenkaan.
Luulenkin, että ainakin minun kohdalla kolesterolimittaukset ovat huuhaata. - karbidi
on kysymys? Kokonaiskol. ei niin tärkee. HDL sais olla iso luku ja LDL pieni.
Paineetkin kuulostaa ihan jees-laatuisilta.
Eihän Teillä tunnu olevan mitään ropleemaa! - Pähkinä
Kalana kannattaa syödä ainakin kerran viikossa lohta. Se sisältää sydänydstävällisiä rasvoja. Pähkinöitä kannattaa myös syödä silloin tällöin. Ne sisältää paljon sydänystävällistä rasvaa. Muuta rasvaa tietenkin voi samanaikaisesti tarvittaessa vähentää. Rasvaiset juustot, jätskit ja jugurtit sisältää piilorasvaa. Suolan käytön minimointi, tupakoinnin ja alkoholin vähennys, ja kestävyysliikunta laskee verenpainetta. Kestävyysliikunta laskee myös kolesteroliarvoja. Oletteko kokeillut sitä? Oma kolesteroliarvoni laski 5,5:sta 4,5:een pellavansiemenöljyn ja kalanmaksaöljyllä (5tl) ja juuston syönnin lopettamisella. En ole käynyt uusintamittauksissa.
Omega3 rasvat tehoaa!- paljon
myös ihmisestä. Emmehän ole toistemme kopioita. Mikä sopii toiselle, ei saata sopia toiselle.
- Asiaa miettinyt
paljon kirjoitti:
myös ihmisestä. Emmehän ole toistemme kopioita. Mikä sopii toiselle, ei saata sopia toiselle.
Täytyy tässä ihmetellä erästä asiaa, onko niin että "yläkerran ukko" on ihmistä luodessaan tehnyt sellaisen virheen, että kun kaikki muut asiat on ihmiskehossa luotu osapuilleen kohdalleen. Niin olisiko jättänyt tälläisen asian kuin kolestroli arvot ihmisen kiusaksi pysyvästi liian ylös.
Ja nyt aikamme viisaat lääkärit ovat vasta moisen huomanneet. Miettikääpä tätä arvon kirjoittajat ja lukijat, ja pankaa asiat oikeaan järjestykseen.
Asiaa miettinyt ja itsekin kolestrolilääkkeitä aikansa syönyt. Kunnes piti lääkkeiden syönti lopettaa sivuvaikutuksien takia. - pwroff
Asiaa miettinyt kirjoitti:
Täytyy tässä ihmetellä erästä asiaa, onko niin että "yläkerran ukko" on ihmistä luodessaan tehnyt sellaisen virheen, että kun kaikki muut asiat on ihmiskehossa luotu osapuilleen kohdalleen. Niin olisiko jättänyt tälläisen asian kuin kolestroli arvot ihmisen kiusaksi pysyvästi liian ylös.
Ja nyt aikamme viisaat lääkärit ovat vasta moisen huomanneet. Miettikääpä tätä arvon kirjoittajat ja lukijat, ja pankaa asiat oikeaan järjestykseen.
Asiaa miettinyt ja itsekin kolestrolilääkkeitä aikansa syönyt. Kunnes piti lääkkeiden syönti lopettaa sivuvaikutuksien takia.Pffft
omat arvot kok.kol 6.6
lhd 0,9
ldl 5.2
ikä 39, veren paineet ok
ei mitään ongelmia missään
miksi mun pitäs alkaa kiduttelee jollain ihmeruoalla
ja urheillu oon aina - Jotainnnn
pwroff kirjoitti:
Pffft
omat arvot kok.kol 6.6
lhd 0,9
ldl 5.2
ikä 39, veren paineet ok
ja urheillu oon ainaeikös noi sun arvos oo niiku päi peppua?? o:
- enookuullu
pwroff kirjoitti:
Pffft
omat arvot kok.kol 6.6
lhd 0,9
ldl 5.2
ikä 39, veren paineet ok
ja urheillu oon ainaOnko sinulle ehdotettu jotain ihmeruokia, jos, niin mitä?
- kole-steroli
Kokonaiskolesteroli ei ole niin tärkeä, vain suuntaa-antava, esim. testeissä, joissa mitataan vain se.. Lääkäri saisi selittää ne, ehkä sairaanhoitajakin sen kertoo, riippuu missä asioitte.
- lääke viimeinen kons
Sormepäätesti voi heitellä 0.5 - 1.00 verran minulle kerrottiin. Rukavalio ja liikunta kannttaa. Itse syön myös kauranleseitä: Sain arvoni 6,9:stä 4,8: aan vain ilman lääkitystä rukavaliolla ja liikuntaa lisäämällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740