*Miten virittää 4-T customia??*

Poika vm 89

Niin...olisi kiva tietää miten viritetään nelitahti customia? Tiedän, ettei niitä kovinkaan paljon saa viritettyä, koska ne on oikeastaaan "tehty tehoonsa", mut aina jotain pientä löytyy, mieluiten jotain yksinkertaista.

Kaikissa 4-T customeissahan on periaatteessa sama viritystyyli, vaikka olisikin eri merkki.

Tarvitsisi nopeutta ja vääntöä vähän, pienikin lisä riittää...?

mihin suutin auttaa?
entä mihin isompi kaasari?
mihin ratastus? millainen ratastus olisi hyvä, mitä haittoja?

EI tollovastauksia kiitos!

12

4791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HannaKaisa

      Väljempi pakoputki(sto)
      Väljempi imupuoli
      Isommat pako- ja imukanavat>>isommatventtiilit
      Eli kansityö
      Toisenlaiset nokka-akselit (nokka-akseli)
      Säädettävä syttyboxi
      Isommat kaasuttimet
      4-5 tuhannella eurolla saa jo jotain aikaan.

    • Ahdin

      Asenna itse tai asennuta pyörään remmiahdin! Nopeutta, vääntöä yms. kaikkea tulee - ei halvalla, mutta tulee!!!

      Ota yhteys tamperelaiseen "Yhtymän Miehet" -porukkaan.

    • Turo--Inkeri

      "customin virittäminen" = lähtökohtaisesti kuolleena syntynyt ajatus. Muutamaa hyvin harvaa poikkeusta lukuunottamatta, customeita ei ole tehty ajettavaksi suuremmilla tehoilla kuin niissä vakiona on, eli sieltä loppuu kaikki ne vähäisetkin ajo-ominaisuudet sekä mm. jarrut sillä sekunnilla kun saat konetta hiemankin piristettyä. Itse laitteesta ei tule vähääkään kivempi ajettava, paljon vaarallisempi siitä kyllä voi tulla. Rahasi menisivät lyhyesti sanottuna kankkulan kaivoon.

      Vaihda pyörätyyppiä, jos tehoja kaipaat.

      • Customkuski

        >>...vähäisetkin ajo-ominaisuudet ...


      • Turo--Inkeri
        Customkuski kirjoitti:

        >>...vähäisetkin ajo-ominaisuudet ...

        ...ovat custom-tyyppisten pyörien eräs tunnusmerkki. Loiva keula ja pitkä etujättö nyt vaan fysiikan lakien mukaisesti saa aikaiseksi sen, että custom kulkee vakaasti suoraan, eikä halua taittua mutkiin (ainakaan niin hyvin kuin nopeammalla ohjauksella varustettu pyörä).

        Osansa ajo-ominaisuuksien "vähyyteen" on myös vanhanaikainella rengas- ja eritoten runkoteknologialla, mikä yleensä on yhtä kuin taipuisa runko, raskas massa ja korkea painopiste, sekä monesta custom-tyyppisestä pyörästä löytyvällä, nykyajan mittapuun mukaan vajavaisella jarruvarustuksella. Monesta customista loppuvat myös kallistusvarat kesken lähes välittömästi.

        Mutta jos "hyvät ajo-ominaisuudet" ovat mielestäsi sitä, että pyörä kulkee vakaasti suoraan ajettaessa, silloin customit voivat olla (itsellesi) hyviä ajaa. Moottoripyöräilyssä "ajo-ominaisuuksilla" taas on perinteisesti viitattu käytökseen kovemmassa (mutkaan)ajossa. Itse arvostan moottoripyörässä tiettyä ketteryyttä ja vakautta pikkuteillä kurvaillessa - en pidä viivasuoralla tiellä ajosta - ja silloin joudun valitsemaan jonkin muun kuin custom-tyyppisen pyörän.

        En muuten aja "kyykkypyörällä".


      • Customkuski
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ...ovat custom-tyyppisten pyörien eräs tunnusmerkki. Loiva keula ja pitkä etujättö nyt vaan fysiikan lakien mukaisesti saa aikaiseksi sen, että custom kulkee vakaasti suoraan, eikä halua taittua mutkiin (ainakaan niin hyvin kuin nopeammalla ohjauksella varustettu pyörä).

        Osansa ajo-ominaisuuksien "vähyyteen" on myös vanhanaikainella rengas- ja eritoten runkoteknologialla, mikä yleensä on yhtä kuin taipuisa runko, raskas massa ja korkea painopiste, sekä monesta custom-tyyppisestä pyörästä löytyvällä, nykyajan mittapuun mukaan vajavaisella jarruvarustuksella. Monesta customista loppuvat myös kallistusvarat kesken lähes välittömästi.

        Mutta jos "hyvät ajo-ominaisuudet" ovat mielestäsi sitä, että pyörä kulkee vakaasti suoraan ajettaessa, silloin customit voivat olla (itsellesi) hyviä ajaa. Moottoripyöräilyssä "ajo-ominaisuuksilla" taas on perinteisesti viitattu käytökseen kovemmassa (mutkaan)ajossa. Itse arvostan moottoripyörässä tiettyä ketteryyttä ja vakautta pikkuteillä kurvaillessa - en pidä viivasuoralla tiellä ajosta - ja silloin joudun valitsemaan jonkin muun kuin custom-tyyppisen pyörän.

        En muuten aja "kyykkypyörällä".

        Miten määrittelet pitkän? Melestäni pyörässäni on ihan tavallinen keula. Ja mutkiin taittuu hyvin, kunhan vain taidot riittävät.
        Taipuisa runko - ihan totta?
        Raskas massa - no iso pyörä on iso pyörä...Ja teräs on painavaa.
        Korkea painopiste - häh? Tarkoitatkos jotain Vara-Eeroa tms?
        Vajavaiset jarrut - mullakin on kolme levyä, enempää ei mahdu...
        Kallistusvaraa on ihan niin paljon, kuin pyörän luonne tarvitsee. Tähn mennessä on noissa kallisteluissa tullut kuskin luonto vastaan.

        Hyvä ajo-ominaisuudet ovat mielestäni sitä, että pyörä kulkee vaivattomasti ja vakaasti, sekä suoralla, että mutkatiellä. Sitä, että pyörä ei yllätä. Sitä, että pyörä riittää niille nopeuksille, joilla Suomessa saa ajaa. Sitä, että pyörällä voi ajaa tankkausvälin yhtäjaksoisesti ilman, että takapenkiltä kuuluu rutinaa...Ja nimenomaan takapenkiltä, eikä miltään läpyskältä...;-)


      • Turo--Inkeri
        Customkuski kirjoitti:

        Miten määrittelet pitkän? Melestäni pyörässäni on ihan tavallinen keula. Ja mutkiin taittuu hyvin, kunhan vain taidot riittävät.
        Taipuisa runko - ihan totta?
        Raskas massa - no iso pyörä on iso pyörä...Ja teräs on painavaa.
        Korkea painopiste - häh? Tarkoitatkos jotain Vara-Eeroa tms?
        Vajavaiset jarrut - mullakin on kolme levyä, enempää ei mahdu...
        Kallistusvaraa on ihan niin paljon, kuin pyörän luonne tarvitsee. Tähn mennessä on noissa kallisteluissa tullut kuskin luonto vastaan.

        Hyvä ajo-ominaisuudet ovat mielestäni sitä, että pyörä kulkee vaivattomasti ja vakaasti, sekä suoralla, että mutkatiellä. Sitä, että pyörä ei yllätä. Sitä, että pyörä riittää niille nopeuksille, joilla Suomessa saa ajaa. Sitä, että pyörällä voi ajaa tankkausvälin yhtäjaksoisesti ilman, että takapenkiltä kuuluu rutinaa...Ja nimenomaan takapenkiltä, eikä miltään läpyskältä...;-)

        pitkä keula = "loiva" keulakulma, ja "pitkä" etujättö.

        Loiva ja pitkä tarkoittavat tässä tapauksessa LOIVEMPI ja PIDEMPI kuin vaikkapa kyykky- tai street-pyörässä, ja näillä kahdella asialla on suorastaan fundamentaalinen vaikutus moottoripyörän kaarreajo-ominaisuuksiin. Muutama millimetri etujätössä suuntaan tai toiseen vaikuttaa PALJON. Siksi esim. joissain kalliimman luokan RR-kilpapyörissä on säädettävät ohjauskulmat. Jos kiinnostaa, mitä nämä termit tarkemmin meinaavat, infoa on tarjolla esim: http://www.bajahill.net/mpohjaus.html

        Taipuisa runko - ihan totta?
        Niin juuri, harvassa customissa näkee mitään alumiinipalkki- tai valurunkoja, useimmiten ne ovat teräsputkea, ja koska niiltä ei edellytetä lähimainkaan samanlaista vääntöjäykkyyttä kuin vaikkapa sporttipyörissä, ne ovat melko letkuja konstruktioita. Verrattavissa 1980-luvun alun putkirunkoisiin katupyöriin. Takaswingi on, vaikkakin rungon ulkopuolinen kappale, myös oleellinen osa rungon kokonaisjäykkyyttä, ja voit tuumia miksi monessa sporttipyörässä se on paksua profiilikappaletta (vieläpä mahdollisin ylä- tai alavahvistein), ja customeissa yleisesti ohutta teräsputkea.

        Raskas massa
        - eritoten juuri sitä! Nykyään tonniset katupyörät painavat himpun päälle 200kg, supersportit jopa reilu 30kg allekin sen, kun taas 1000cc ja yli customien paino on monesti 300 kilon lähistöllä, joissain tapauksissa ylikin. Ei tarvitse olla ydinfyysikko päätelläkseen, miten paljon tällainen lisämassa kangistaa pyörää. TOSIN on totta, että massa tuo vakautta suoralla tiellä -- mutta tässä tulemmekin juuri siihen, mitä pyörältään hakee.

        Korkea painopiste - häh?
        Customithan ovat verrattain matalia pyöriä, mutta monissa niistä on esim. 1-sylinterinen taikka V-2 moottori, jonka painopiste on luonnostaan ylhäällä; asiaa ei auta metallinen polttoainesäiliö ja muutenkin "patarautainen" konstruktio, jossa harvat osat on tehty kevyistä materiaaleista. Poikkeus lienee BMW, jonka rakenteessa lähes kaikki painava, sylintereitä myöten, on mahdollisimman alhaalla.

        Vajavaiset jarrut - mullakin on kolme levyä, enempää ei mahdu...
        - Ei mahdu ei, mutta 3 levyä löytyy nykyään lähes kaikista isokoneisista pyöristä (tosin juurikin monessa edullisemmassa customissa juuri on vain 1 levy edessä ja rumpu takana). Ja levyjen määrää merkittävämpi tekijä on levyjen, sekä eritoten jarrupääsylintereiden ja -työsylintereiden RAKENNE. Jos otamme esimerkiksi jarrun työsylinterin, kansankielessä jarrusatulan, sen sisältä voi löytyä 1-8 kpl jarrumäntiä ja jarrupaloja. Suurin luku löytyy vain kilpapyöristä, sporttisimmissa katupyörissä 4-6kpl on maksimi, ja rauhallisempaan ajoon tarkoitetuissa pyörissä 1-2 kpl on tavallista. Voin vakuuttaa, että nuo kilpapyörien jarrut ovat paremmat kuin kadulla käytetyt! Lisäksi jarrulevyn kiinnitys keskiöön, sekä jarrupääsylinterin vipusuhteet, männänkoot yms. ovat asiaan paljonkin vaikuttavia tekijöitä, mutta se nyt men(n)ee jo vähän aiheen ohi. Sanotaanko tiivistäen, että customeissa on keskimäärin simppelit levyjarrut, jos verrataan sporttisempiin pyöriin, ja jarruissa on suuria eroja.

        Kallistusvaraa on ihan niin paljon, kuin pyörän luonne tarvitsee. Tähn mennessä on noissa kallisteluissa tullut kuskin luonto vastaan.
        -Noh, se vähä minkä olen customeilla ajanut, olen havainnut että minulla alkavat jalkatapit ja muut rojut koneistua asfalttiin luvattoman nopeasti, siis silloin kun ei mielestäni edes vielä ajeta kovaa, ja näin minulla taas ei tavallisen katupyörän(kään) kanssa käy kuin todella harvoin. Sporttipyörällä voi maakosketuksia saada käytännössä vain moottoriradalla.

        Ja vielä siitä, ettei pyörä "yllätä": ajo-ominaisuudet ovat monesti vähän 2-piippuinen juttu. Huomasin tämän kun ajoin viime kesänä Suzuki GSX-R1000:lla, jossa on hirveä määrä tehoa ja se painaa tuskin mitään. Tavallisella, tutulla mutkatiellä tulin pari kertaa suoralta kurviin aivan liian lujaa omiin taitoihini nähden. Pyörän hyvät ajo-ominaisuudet mutkaan jarrutettaessa pelastivat tilanteen, ennen kuin mitään isompaa tilannetta ehti edes syntyä. Customilla en varmaankaan olisi joutunut "kuseen" niin helposti, mutta JOS niin olisi käynyt, mutkaan jarruttaminen olisi (yllämainituista tekijöistä johtuen) ollut takuusti paljon hankalampaa ja tilanteen saaminen takaisin "lapaseen" kyseenalaisempaa. Molemmilla pyörätyypeillä on mielestäni riskinsä, nopealla pyörällä tulee ajettua kovempaa ja custom-pyörä ei ehkä yllätä niin helposti, mutta jos niin sattuu käymään, asian korjaamisessa voikin painavan pyörän kanssa tulla tenkkapoo. Asia voi vielä korostua, jos ei custominsa rajoja ole tullut koskaan haettua, niillä kun tunnutaan keskimäärin menevän vähän "mummoa pissalle"-tyyliin, eikös niin?

        En kuitenkaan ole tarkoittanut ollenkaan kyseenalaistaa pyörävalintaasi. On hienoa, jos ajat pyörällä jonka ajamisesta pidät -- ja jos kerron salaisuuden, on minullakin pari kertaa ollut ihan mukavaa customin sarvissa! Itselleni en sentyyppistä pyörää aio hommata, muttei minua kiristä ollenkaan millä kukin ajaa. Tässä ajo-ominaisuusasiassa kuitenkin mielestäni taitamme peistä päivänselvyyksistä.


      • Customkuski
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        pitkä keula = "loiva" keulakulma, ja "pitkä" etujättö.

        Loiva ja pitkä tarkoittavat tässä tapauksessa LOIVEMPI ja PIDEMPI kuin vaikkapa kyykky- tai street-pyörässä, ja näillä kahdella asialla on suorastaan fundamentaalinen vaikutus moottoripyörän kaarreajo-ominaisuuksiin. Muutama millimetri etujätössä suuntaan tai toiseen vaikuttaa PALJON. Siksi esim. joissain kalliimman luokan RR-kilpapyörissä on säädettävät ohjauskulmat. Jos kiinnostaa, mitä nämä termit tarkemmin meinaavat, infoa on tarjolla esim: http://www.bajahill.net/mpohjaus.html

        Taipuisa runko - ihan totta?
        Niin juuri, harvassa customissa näkee mitään alumiinipalkki- tai valurunkoja, useimmiten ne ovat teräsputkea, ja koska niiltä ei edellytetä lähimainkaan samanlaista vääntöjäykkyyttä kuin vaikkapa sporttipyörissä, ne ovat melko letkuja konstruktioita. Verrattavissa 1980-luvun alun putkirunkoisiin katupyöriin. Takaswingi on, vaikkakin rungon ulkopuolinen kappale, myös oleellinen osa rungon kokonaisjäykkyyttä, ja voit tuumia miksi monessa sporttipyörässä se on paksua profiilikappaletta (vieläpä mahdollisin ylä- tai alavahvistein), ja customeissa yleisesti ohutta teräsputkea.

        Raskas massa
        - eritoten juuri sitä! Nykyään tonniset katupyörät painavat himpun päälle 200kg, supersportit jopa reilu 30kg allekin sen, kun taas 1000cc ja yli customien paino on monesti 300 kilon lähistöllä, joissain tapauksissa ylikin. Ei tarvitse olla ydinfyysikko päätelläkseen, miten paljon tällainen lisämassa kangistaa pyörää. TOSIN on totta, että massa tuo vakautta suoralla tiellä -- mutta tässä tulemmekin juuri siihen, mitä pyörältään hakee.

        Korkea painopiste - häh?
        Customithan ovat verrattain matalia pyöriä, mutta monissa niistä on esim. 1-sylinterinen taikka V-2 moottori, jonka painopiste on luonnostaan ylhäällä; asiaa ei auta metallinen polttoainesäiliö ja muutenkin "patarautainen" konstruktio, jossa harvat osat on tehty kevyistä materiaaleista. Poikkeus lienee BMW, jonka rakenteessa lähes kaikki painava, sylintereitä myöten, on mahdollisimman alhaalla.

        Vajavaiset jarrut - mullakin on kolme levyä, enempää ei mahdu...
        - Ei mahdu ei, mutta 3 levyä löytyy nykyään lähes kaikista isokoneisista pyöristä (tosin juurikin monessa edullisemmassa customissa juuri on vain 1 levy edessä ja rumpu takana). Ja levyjen määrää merkittävämpi tekijä on levyjen, sekä eritoten jarrupääsylintereiden ja -työsylintereiden RAKENNE. Jos otamme esimerkiksi jarrun työsylinterin, kansankielessä jarrusatulan, sen sisältä voi löytyä 1-8 kpl jarrumäntiä ja jarrupaloja. Suurin luku löytyy vain kilpapyöristä, sporttisimmissa katupyörissä 4-6kpl on maksimi, ja rauhallisempaan ajoon tarkoitetuissa pyörissä 1-2 kpl on tavallista. Voin vakuuttaa, että nuo kilpapyörien jarrut ovat paremmat kuin kadulla käytetyt! Lisäksi jarrulevyn kiinnitys keskiöön, sekä jarrupääsylinterin vipusuhteet, männänkoot yms. ovat asiaan paljonkin vaikuttavia tekijöitä, mutta se nyt men(n)ee jo vähän aiheen ohi. Sanotaanko tiivistäen, että customeissa on keskimäärin simppelit levyjarrut, jos verrataan sporttisempiin pyöriin, ja jarruissa on suuria eroja.

        Kallistusvaraa on ihan niin paljon, kuin pyörän luonne tarvitsee. Tähn mennessä on noissa kallisteluissa tullut kuskin luonto vastaan.
        -Noh, se vähä minkä olen customeilla ajanut, olen havainnut että minulla alkavat jalkatapit ja muut rojut koneistua asfalttiin luvattoman nopeasti, siis silloin kun ei mielestäni edes vielä ajeta kovaa, ja näin minulla taas ei tavallisen katupyörän(kään) kanssa käy kuin todella harvoin. Sporttipyörällä voi maakosketuksia saada käytännössä vain moottoriradalla.

        Ja vielä siitä, ettei pyörä "yllätä": ajo-ominaisuudet ovat monesti vähän 2-piippuinen juttu. Huomasin tämän kun ajoin viime kesänä Suzuki GSX-R1000:lla, jossa on hirveä määrä tehoa ja se painaa tuskin mitään. Tavallisella, tutulla mutkatiellä tulin pari kertaa suoralta kurviin aivan liian lujaa omiin taitoihini nähden. Pyörän hyvät ajo-ominaisuudet mutkaan jarrutettaessa pelastivat tilanteen, ennen kuin mitään isompaa tilannetta ehti edes syntyä. Customilla en varmaankaan olisi joutunut "kuseen" niin helposti, mutta JOS niin olisi käynyt, mutkaan jarruttaminen olisi (yllämainituista tekijöistä johtuen) ollut takuusti paljon hankalampaa ja tilanteen saaminen takaisin "lapaseen" kyseenalaisempaa. Molemmilla pyörätyypeillä on mielestäni riskinsä, nopealla pyörällä tulee ajettua kovempaa ja custom-pyörä ei ehkä yllätä niin helposti, mutta jos niin sattuu käymään, asian korjaamisessa voikin painavan pyörän kanssa tulla tenkkapoo. Asia voi vielä korostua, jos ei custominsa rajoja ole tullut koskaan haettua, niillä kun tunnutaan keskimäärin menevän vähän "mummoa pissalle"-tyyliin, eikös niin?

        En kuitenkaan ole tarkoittanut ollenkaan kyseenalaistaa pyörävalintaasi. On hienoa, jos ajat pyörällä jonka ajamisesta pidät -- ja jos kerron salaisuuden, on minullakin pari kertaa ollut ihan mukavaa customin sarvissa! Itselleni en sentyyppistä pyörää aio hommata, muttei minua kiristä ollenkaan millä kukin ajaa. Tässä ajo-ominaisuusasiassa kuitenkin mielestäni taitamme peistä päivänselvyyksistä.

        >>Verrattavissa 1980-luvun alun putkirunkoisiin katupyöriin. Takaswingi on,...200 ja sitten pitää jarrujen olla "hiilikuitua", jotta tuo 2xylinopeus saadaan hillityksi?

        >Customilla en varmaankaan olisi joutunut "kuseen" niin helposti, mutta JOS niin...<
        Niin JOS... Jos ei viime kesänäkään olisi muutama heppu ajanut ylinopeutta, jos ei eräs olisi keulinut, jos...Jos lehmät lentäisivät, niin paskaa sataisi taivaalta.
        Katsos, kun cuostomilla ajaminen on sitäkin, että tuohon "kuseen" ei joudu. Ihan ystävällisesti ajatellen, miksi ihmeessä pitäisi ajaa siten, että omat taidot eivät riitä pyörän hallitsemiseen? Tuossa lähellä Espoon Leppävaarassa tiellä 110 ajoi samassa kaarteessa kaksi motoristia itsensä hengiltä. 60 km/h rajoitus, loiva mutka, 2-kaistainen katu jne. Uskomatonta, että siinä kohdassa voi näin käydä. Mutta kävi vaan. Mieti Sinäkin kysymystä MIKSI? Ja entäs JOS?

        Kaikesta huolimatta on rikkaus, että kaikille on myynnissä haluamansa pyörätyyppi. Eikä se tarkoita, että toinen tyyppi olisi jotenkin huonompi.

        Hyvää alkavaa vuotta ja turvallisia kilometrejä Sinulle!


      • Turo--Inkeri
        Customkuski kirjoitti:

        >>Verrattavissa 1980-luvun alun putkirunkoisiin katupyöriin. Takaswingi on,...200 ja sitten pitää jarrujen olla "hiilikuitua", jotta tuo 2xylinopeus saadaan hillityksi?

        >Customilla en varmaankaan olisi joutunut "kuseen" niin helposti, mutta JOS niin...<
        Niin JOS... Jos ei viime kesänäkään olisi muutama heppu ajanut ylinopeutta, jos ei eräs olisi keulinut, jos...Jos lehmät lentäisivät, niin paskaa sataisi taivaalta.
        Katsos, kun cuostomilla ajaminen on sitäkin, että tuohon "kuseen" ei joudu. Ihan ystävällisesti ajatellen, miksi ihmeessä pitäisi ajaa siten, että omat taidot eivät riitä pyörän hallitsemiseen? Tuossa lähellä Espoon Leppävaarassa tiellä 110 ajoi samassa kaarteessa kaksi motoristia itsensä hengiltä. 60 km/h rajoitus, loiva mutka, 2-kaistainen katu jne. Uskomatonta, että siinä kohdassa voi näin käydä. Mutta kävi vaan. Mieti Sinäkin kysymystä MIKSI? Ja entäs JOS?

        Kaikesta huolimatta on rikkaus, että kaikille on myynnissä haluamansa pyörätyyppi. Eikä se tarkoita, että toinen tyyppi olisi jotenkin huonompi.

        Hyvää alkavaa vuotta ja turvallisia kilometrejä Sinulle!

        peruspointtihan väittelyssämme oli, onko crustomissa (tällä tavalla pyörätyypit karkeasti yleistäen) HYVÄT ajo-ominaisuudet, ja mielestäni perustelin suhteellisen hyvin, miksi keskimääräisessä customissa EI OLE yhtä hyvät ajo-ominaisuudet kuin esimerkiksi keskimääräisessä, vastaavan kuutio/hintaluokan katupyörässä, sporttipyöristä puhumattakaan.

        Käsite "ajo-ominaisuudet" toki voivat merkitä eri ihmisille eri asioita, mutta mielestäni on hyvin perusteltua pitäytyä siinä, miten ne on perinteisesti esimerkiksi alan mediassa tai valmistajien toimesta määritelty - ja tämä määrittely ei suinkaan ole mikään abstrakti tai mielipiteisiin pohjautuva.

        Vielä siitä "kuseen" joutumisesta mutkatiellä: on totta, että kyseessä on käyttäjävirhe ja paha sellainen, jos olet tällaiseen paikkaan itsesi järjestänyt (ja tässä mainitsemassani GSXR1000-tapauksessa se oli juuri sitä). Mutta pidän silti kantani, että kummalla tahansa pyörätyypillä VOIT joutua kusiseen paikkaan. Meistä kukaan ei ole niin yli-inhimillisin kyvyin varustettu, että olisi joka hetki 100% valppaana vaikkapa pidemmällä reissulla, ja myös olosuhteet voivat esim. näkyvyyden suhteen joskus tehdä tepposet (vaikkapa matalalta paistava aurinko huurtunut visiiri, tällaisesta löytyy omakohtaistakin kokemusta).

        Ja siinä varsin epätodennäköisessä tilanteessa, KUN olet itsesi tuohon pahaan paikkaan järjestänyt... kevyempi, nopeammin ohjautuva, paremmilla renkailla ja jarruilla varustettu pyörä on OLEELLISESTI helpompi saada pysähtymään/oikenemaan/muuttamaan suuntaa/pysymään pystyssä/pysymään tiellä kuin 269-kiloinen "malmikasa".

        Tunnut yhä vaan väittävän asian olevan toisin, mutta kun se nyt vaan sattuu fysiikan lakien mukaisesti olemaan juuri näin, myönsit sinä sen taikka et.

        Kaikein turvallisinta siis olisi ajaa nopealla supersport-pyörällä hiljaa ja varovasti kuten customilla (sekä optimitapauksessa käydä myös säännöllisesti ajamassa radalla "täysillä", jotta oppisi hallitsemaan pyörää hyvin). Eri asia tietysti on, tapahtuuko näin missään.


      • oletko..
        Customkuski kirjoitti:

        >>Verrattavissa 1980-luvun alun putkirunkoisiin katupyöriin. Takaswingi on,...200 ja sitten pitää jarrujen olla "hiilikuitua", jotta tuo 2xylinopeus saadaan hillityksi?

        >Customilla en varmaankaan olisi joutunut "kuseen" niin helposti, mutta JOS niin...<
        Niin JOS... Jos ei viime kesänäkään olisi muutama heppu ajanut ylinopeutta, jos ei eräs olisi keulinut, jos...Jos lehmät lentäisivät, niin paskaa sataisi taivaalta.
        Katsos, kun cuostomilla ajaminen on sitäkin, että tuohon "kuseen" ei joudu. Ihan ystävällisesti ajatellen, miksi ihmeessä pitäisi ajaa siten, että omat taidot eivät riitä pyörän hallitsemiseen? Tuossa lähellä Espoon Leppävaarassa tiellä 110 ajoi samassa kaarteessa kaksi motoristia itsensä hengiltä. 60 km/h rajoitus, loiva mutka, 2-kaistainen katu jne. Uskomatonta, että siinä kohdassa voi näin käydä. Mutta kävi vaan. Mieti Sinäkin kysymystä MIKSI? Ja entäs JOS?

        Kaikesta huolimatta on rikkaus, että kaikille on myynnissä haluamansa pyörätyyppi. Eikä se tarkoita, että toinen tyyppi olisi jotenkin huonompi.

        Hyvää alkavaa vuotta ja turvallisia kilometrejä Sinulle!

        Sulla on vissiin Moto Guzzi-custom. Niissä on kyllä ajo-ominaisuudet ihan eri tasoa kuin HD:ssa ja japsicustomeissa. Jos customin hankkisin ottaisin kanssa juuri sen takia MG:N.


      • samaa
        Customkuski kirjoitti:

        Miten määrittelet pitkän? Melestäni pyörässäni on ihan tavallinen keula. Ja mutkiin taittuu hyvin, kunhan vain taidot riittävät.
        Taipuisa runko - ihan totta?
        Raskas massa - no iso pyörä on iso pyörä...Ja teräs on painavaa.
        Korkea painopiste - häh? Tarkoitatkos jotain Vara-Eeroa tms?
        Vajavaiset jarrut - mullakin on kolme levyä, enempää ei mahdu...
        Kallistusvaraa on ihan niin paljon, kuin pyörän luonne tarvitsee. Tähn mennessä on noissa kallisteluissa tullut kuskin luonto vastaan.

        Hyvä ajo-ominaisuudet ovat mielestäni sitä, että pyörä kulkee vaivattomasti ja vakaasti, sekä suoralla, että mutkatiellä. Sitä, että pyörä ei yllätä. Sitä, että pyörä riittää niille nopeuksille, joilla Suomessa saa ajaa. Sitä, että pyörällä voi ajaa tankkausvälin yhtäjaksoisesti ilman, että takapenkiltä kuuluu rutinaa...Ja nimenomaan takapenkiltä, eikä miltään läpyskältä...;-)

        juuri näin on asiat , olen kanssasi samaa mieltä, customilla noin viisikymmentä tuhatta ajaneena.


      • Piikki
        oletko.. kirjoitti:

        Sulla on vissiin Moto Guzzi-custom. Niissä on kyllä ajo-ominaisuudet ihan eri tasoa kuin HD:ssa ja japsicustomeissa. Jos customin hankkisin ottaisin kanssa juuri sen takia MG:N.

        Kun kirjottana nimimerkissä on 89, niin eiköhän tässä ole kevari kyseessä, piikkikevareista sen verran tiedän että eivät oikeasti meinaa millään kulkea päälle satasta, ja kaikillahan sitä nuoruusvuosinaan kiire on, joten kyllä ymmärrän todellakin sen virittämisen. Ehkä jos todella haluaa nopeutta lisää niin olisi voinut tehdä eri valinnan mutta ehkäpä tällä pienellä virityksellä halutaan vaikka pysyä edes satkun rajotuksella autojen mukana jäämättä jalkoihin.

        Virityksestä sen verran, että jos ei valmiina ole, niin osta 25-28mm kaasari (huom nelari kaasari) Sitten hankit jonkun vapaasti virtaavamman putken ja oikeastaan änäriä ei customiin tarvitsisi edes ollenkaan. Sitten vie kansi koneistamolle ja siellä sitten kanavista otetaan pois sen verran että imukaulan ja kanavan väliiin ei jää mitään porrasta ja kanavan sisällä samoin seetit olisi hyvä hio ja tärkeimpänä venttiilin ohjurit, joitten tulisi olla tietyn muotoiseksi hiottu, sitten vielä ne sen siellä viimeistelee niin varmaan melkein puolet paremmat litratehot voi saada jos jollain oikein ammattilaisella teetät, ja sitten välitykset kuntoon ja varmasti olet saanut pollen tai pari lisää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      139
      4269
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2059
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2041
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      64
      1725
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1492
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      137
      1467
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      102
      1362
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1266
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1201
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1090
    Aihe