Kokemuksia skitsofreniasta

Linda27

Haluisin kuulla/lukea kokemuksia sairaudesta skitsofrenia sekä omaisten puolelta että itse sairastavalta. Kiitos

48

17482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Modis2

En usko, että täältä palstoilta saat kunnon vastauksia, no ehkä jonkin, mutta anti on kauniistikin sanottuna kirjavaa.
      Sitäpaitsi kysymys on niin laaja että sitä ei voi selvittää kovin lyhillä viesteillä.
      Koita Googlesta hakusanalla niin voit päästä paremmille sivuille.

• Linda27

Kaipaan siis nimenomaan ihmisten omia kokemuksia, en lääketieteellisistä faktaa sairaudesta. Varmasti tuleekin kaikenlaisia vastauksia, toisaalta kysynkin ihmisten subjetiivisia kokemuksia.

• avohoitopotilas

Minun diagnoosini on tällä hetkellä paranoidinen skitsofreenikko. Sairastuin psykoosiin vähitellen pari-kolme vuotta sitten. Kerroin tarinaani jo aiemmin tällä palstalla.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=599&posting=22000000012406756

Tällä hetkellä kärsin tosiaankin invalidisoivasta masennuksesta, mutta psykoottisia oireita minulla ei ole psykoosin jälkeen omasta mielestäni ollut. Tosin kolmannella pöpiläkeikalla minua pidettiin psykoottisena, vaikka omasta mielestäni olin kiinni todellisuudessa. Lääkärini pitää ajatteluani viimeisissä lausunnoissaan edelleen epäluuloisena kai eristäytyvästä käytöksestä johtuen. En ole missään nimessä työkuntoinen tällä hetkellä. Jo kauppareissullekin lähtö vaatii kovaa päättäväisyyttä, että pääsen kämpän ovesta ulos. Olen entiseen verrattuna todellakin paljon mökkeytyneempi, jota kai voi pitää skitsofreniasta johtuvan masennuksen seurauksena. En varmastikkaan kumminkaan ole paras esimerkki skitsofreenikosta, mutta silti haluan kokemuksistani kertoa, kun muut skitsofreenikot tuntuvat olevan keskustelupalstoilla hiljasta väkeä.

• Linda27

Kiitos vastauksestasi, luin kummatkin tekstit. En tiedä missä päin asustelet, mutta mielenterveysyhdistyksien kautta saattaiset ehkä löytää mieleistä kuntouttavaa tekemistä. Heillä on erillaista toimintaa, retkiä, ryhmiä jne. Heidät on myös mahdollista monista paikoista saada mukaan lääkäriin ja muille asioille. Oikein hyvää jatkoa ja Hyvää Joulua!

• avohoitopotilas
        Linda27 kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi, luin kummatkin tekstit. En tiedä missä päin asustelet, mutta mielenterveysyhdistyksien kautta saattaiset ehkä löytää mieleistä kuntouttavaa tekemistä. Heillä on erillaista toimintaa, retkiä, ryhmiä jne. Heidät on myös mahdollista monista paikoista saada mukaan lääkäriin ja muille asioille. Oikein hyvää jatkoa ja Hyvää Joulua!

Onhan mulla tosiaan mielenterveystoimistolla omahoitaja, joka koittaa keksiä minulle aktivoivaa ohjelmaa. Työpajalle tässä kai olisi tarkoitus lähteä vuodenvaihteen jälkeen.

• dfg5

Skitsofreniaan liittyy lyhykäisyydessään harhoja. Itse olen sitä mieltä, ettei skitsofrenia ole sairaus. Skitsofrenia on pikemminkin oire, joka saattaa johtua lähes mistä tahansa. Mm. päihteiden käyttö, huono ruokavalio, ahdistuneisuus taikka painostus tai lähes mistä vain.

Skitsofreniaa ollaan verrannoillistettu syöpään, mutta syöpä on hieman konkreettisempi sairaus josta ei pääse juuri koskaan uusien etäpesäkkeiden synnyttyä. Mielenterveydellisistä ongelmista pääsee eroon. Useimiten ongelmat vain jatkuvat yksilön läheisten toimesta taikka hyvin syvästi mt-sairauksiin uskovan hoitokoneiston toimesta.

• määäää

Viimeisin psykoosi sai uskonnollisia väritteitä, kun se oli kuin oppikirjan esimerkki saatanan hyökkäyksestä, jossa saatana syyttää ihmistä, hänen läheisiä ihmisiä ja perhettä Jumalan edessä. Psykoosi oli mielikuvatasolla, ja siihen liittyi todellinen sekavuus, naureskelu, joka muuttui syvään epätoivoon seuraavana hetkenä, itkeskely, itsetuho. Uudet lääkkeet todella auttaa, ja kaikki on palautunut raiteilleen oikan lääkkeen ja sen annostuksen johdosta. Kausi ennen puhkeamista oli eristäytymistä, mykkyyttä, masennusta, toimintatarmon puutetta, johon liittyi itsehoidon laiminlyönti ja hoidon torjuminen, vaikka entisiä lääkkeitä ottikin ajallaan!

• "Parantunut"

No siis minulla ainakin on skitsofrenia-diagnoosi papereissa, pysyvänä ja sinne se on päätynyt päihdepsykoosin takia. Syytä voi vain arvailla koska mitään perusteita pysyvälle mielenterveyden sairaudelle ei ole eikä diagnoosia minulle ole ikinä tehty normaalissa olotilassa.

Täten julistan oman näkökantani joka on se että skitsofrenia on yleinen mielenterveydellisten tilojen "roskpankki" tautiluokitus silloin kun lääkäreiden aika, mielenkiinto tai potilaan varallisuus tai sosiaalinen status ei riitä ottamaan poikkeavan olemuksen todellista syytä.

Skitsofrenian olennaisin piirre on ristiriita ympäristön ja sairastavan sisäisen järjestyksen välillä. Joku joka toimii yhteiskunnan perusmallien mukaisesti sosiaalisesti oikein voi olla henkisesti vaikka kuinka sairas ja sekaisin saamatta leimaa, kun taas esim. kommunikaatioesteinen/toisella tavalla ajatteleva voi hyvinkin saada skitsofrenialeiman vaikka hänen sisäinen järjestyksensä on hyvinkin selkeä ja toimiva, ainoa ongelma saattaa olla että hänen käyttämänsä kommunikaatio-sanasto on poikkeava ja hänen dialogissa julkituomat asiat eivät olekaan "sosiaalisia latteuksia" vaan pureutuvat johonkin syvälliseen asiaan.

Mutta tämä siis puolustuspuheenvuorona. Toki on olemassa aitoa mielenterveydellistä ongelmaa mutta kaikki "skitsofreniaksi" luokiteltu ei sellaista ole. Muuten, useiden "sairaiden" oireet johtuvat lääkityksestä, ei niinkään mielen omasta väärästä toiminnasta. Ne napit tekevät terveestäkin sairaan....

• dfg5

Pitää hyvinkin paikkaansa, että kyse useimiten on ympäristön ja yksilön välisestä riidasta taikka näkemyksien ristiriidasta. Terveydenhuolto todellakin haluaa luoda potilaalle sen tunteen, että juuri hän ajattelee taikka toimiii poikkeaavasti, mutta itse tutkittuani asiaa, niin terveydenhuolto omissa päätöksissään toimissaan menttelee yuseasti olemassaolevien sääntöjen vastaisesti. Tuolloin potilaaksi katsottu onkin saattanut toimia sääntöjä silmälläpitäen terveesti ja se toisinajattelija onkin terveydenhuollossa taikka hoitoa vaativissa.

• dfg5
        dfg5 kirjoitti:

Pitää hyvinkin paikkaansa, että kyse useimiten on ympäristön ja yksilön välisestä riidasta taikka näkemyksien ristiriidasta. Terveydenhuolto todellakin haluaa luoda potilaalle sen tunteen, että juuri hän ajattelee taikka toimiii poikkeaavasti, mutta itse tutkittuani asiaa, niin terveydenhuolto omissa päätöksissään toimissaan menttelee yuseasti olemassaolevien sääntöjen vastaisesti. Tuolloin potilaaksi katsottu onkin saattanut toimia sääntöjä silmälläpitäen terveesti ja se toisinajattelija onkin terveydenhuollossa taikka hoitoa vaativissa.

Tuohon päihde asiaan palatakseni, niin mielestäni hoito on oikeutettua vasta kun päihteestä tulee suoranainen ongelma. Eräässä entisessä työpaikassa oli täysin alokoholisoitunut mies, jonka temmellyksistä kärsi koko työporukka. Tuolloin jonkimoinen ongelma on jo osoitettu. Se, että vähääkään nuorempi haluaa bilettää, niin ei ole niinkään sairautta vaan kriminalisoitua politiikkaa. Käytännössä jälleen saattaa olla se tilanne, että ihminen, joka päivätyökseen moralisoi muita, mutta pitää päänsä selvänä, niin saattaa jopa tarkoittaa sitä, että "hihna" korvienvälissä on hieman kireällä. Eikös olisi kaikille helpompaa hoidattaa näitä moralisoijia, jotka ei jostain kumman syystä kykene sopeutumaan muuhun ympäristöön?

• Skitsofreniapotilaan tytär

Tässä aikaisemmin kirjoittamani juttu, jossa omia kokemuksia sairaasta äidistäni:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=599&posting=22000000012494641

• mies1234567

skitso-maailma

tunnen maailman saloja ... olen psykoosissa, ja luulen että sinäkin tiedät jotain minusta. Olen ollu kauan eksyksissä, omassa maailmassani. Luulen tällä hetkelläni kuuluvani johonkin verkostoon, mutta se on uskonasia ja häilynee pian mielestäni, vaikka herään samoihin ajatuskaavoihin päivästä toiseen, aivan kuin mieleni saisi samoja ns. ärsykkeitä joka paikasta. Kirjoitan tämän koska ajattelen sen olevan parempi niin, vaikka olen aina ajatellut paljon. Huomaan heti kirjoittaessani että kuulostan kovin erilaiselta kuin olen oikeastaan pääni sisälllä. Ehkä omat ajatuksenikin ovat niin sanottuja harhoja. Kuin pyrkisin olemaan poliittinen, jostain kumman syystä. Oli minulla äsken jotai vielä lisättävää, mutta unohdan asioita jatkuvasti. se kuitenkin oli jotain minusta itsestäni. Luulen olevani valaistunut. mieleni on kuin heikko henki, joka pihisee minussa, tullessaa ulos muovautuen muiden maailmaan sopivaksi. aivan kuin vain unissani olisin todellinen minä, oma itseni. Käyn ilmeisen hitaasti. Päättelyni on suoraan sanoen hidasta, mutta keskittyessäni ajattelemaan, huomaan muuttuvani vähätellen takaisin inhimillisemmäksi ihmiseksi. Muistin taas millainen olin lapsuudessani. Se auttaa kestämään ääniä, joista yksi on lapsi. Kuulin yhdeltä mystiseltä kaverilta, että se ääni olisi menneisyyden haamuni. Jotain samaaa huumorissa myös huomasinkin. Se oli vain kuitenkin mieleni keskkittymättömyyttä. Aloin hetki sitten yrittämään ajatella, ja mieleni toimii tällä hetkellä vain mielikuviksen voimalla, ei niin että minulla olisi paljon voimia kanavoida ajatukseni esimerkiksi johonkin seikkaa/ongelmaan. En löydä pääni sisältä mitään, ennen kuin vaan päästän tajutani vapaaksi, jolloin voin kuvitella pääni sisällä joidenkin tahojen ajattelevan. Tiedän nämä vallan hyvin epätodeksi, ja varmasti on yleistä että mielessä on niin sanottuja ajattelu entinteettejä, eli jotain tästä maailmasta. Ajattelen tälläkin hetkellä, kuullen vain sanojen jatkuvan kirjoituksen edetessä. En ehkä luota itseeni tarpeeksi.

• JK

EI OLE

• täyshullu

Ajattelee itse. Ei siihen liity mitään sairaudentuntoa. Jos urheilee, on omasta mielestään hyvinkin terve ja tasapainoinen. Tekee taidetta. Suhtautuu skeptisesti lääketieteeseen ja politiikkaan. Kuuntelee ihmisten puhetta, mutta tekee kaikista ohjeistuksista huolimatta omia johtopäätöksiä. Jotkut skitsofreenikot jopa ylpeilevät erilaisuudellaan, kuten gay pride-liikkeessä. Jotkut rikastuvat taloudellisesti omien luovien ajatuksiensa ja ideoidensa vuoksi.

• Kokemusta omaava

Skitsofrenia voi aiheuttaa ensin mielenkiintoa, kun alkaa ihmetellä, että voiko todella kuulla ihmisten ajatuksia. Masennusvaihe on tuskaliasta, kun saa tietää, että äänet ovat vainoharhaa, ei kukaan voi kuulla ihmisten ajatuksia ja jos niihin liittyy voimakas tunnekokekemus rakastumisesta, sekään ei ole totta ja aiheuttaa puolustuskyvyttömyyttä vaikuttaa itse asioihin sekä pettymystä itseensä, kun ensin niin älykkäältä tuntuva kyky onkin vain sairaus. Onnellisempi terveenä ja rauhallisella mielellä, sairaus on turhauttava ja valheellinen.

• minä ja skitsofrenia
    • Edgar12345

Olen skitsofreenikko Voin hieman raottaa asioita jotka saattavat johtua skitsofreniasta. Kirjoittaminen helpottaa oloani, niinkuin kaikki luova. En mielestäni aina kunnolla hahmota sairauttani.

Päivittäin mielessäni on on sota, hyvä vastaan paha, sairaus vastaan sairaudettomuus, sairaus vastaan salaista ihmiskoetta joka uhri olen. Ajatukseni luetaan, käytöstäni voidaan kontrolloida salaisilla tegnologioilla, niinkuin mielialojani, ajatuksia laitetaan päähäni, ja viedään sieltä pois, elämäni riistetään minulta, kunnes en enää jaksa, ja tuhoan itseni.

Supertietokoneesta tulee säteitä josta käsin minua ohjaillaan. Mikrosiru(t) kehossani mahdollistavat seurannan maailman jokaiseen kolkkaan. Aivoaaltojani jotka ovat yksilölliset luetaan, täten ajatukseni leviävät ulkopuolisten käsiin. Joskus tuntuu kuin sisälläni olisi henkiä, tuntuu kuin olisin riivattu, ja siksi tässä tilanteessa.

No siinä oli jotain mitä olen pohdiskellut ihan vakavissani, Noita harhoja/harhaluuloja on välillä mahdoton kumota järjellä koska ne tuntuvat niin todellisilta. Ei noista oikeen kehtaa puhua ihmisille, kun pitäisivät vielä hulluna.
      Tapanani on eristäytyä maailmasta, ja vajota omaan maailmaani, joka muistuttaa jotain scifiä.. Psykoosissa kun olin, niin elin eri ulottuvuuksissa samaan aikaan, kommunikoin henkien ja jumalan kanssa, kaikki oli yhtä merkityselämystä, kaikki oli outoa en saanut nukuttua, nykyään lääkkeet takaavat yö uneni.

Kuolema on aina heti nurkan takaa, Ihmissuhteet ovat minulle haastavia, ne onkin tämän skitsoilun myötä rappeutuneet, olen apaattinen vähä puheinen ja kaikin tavoin huonoa ja tylsää seuraa. Mielialani vaihtelevat valonnopeudella välillä, enkä pysy niiden mukana.

Ahdistusta pelko tiloja, paniikkia vainoharhaisuutta, apatiaa, itsemurha ajatuksia/suunnitelmia,, epäluuloisuutta, merkityselämyksiä, ääniä päässä, toisinaan lieviä hallusinaatioita, pelko, pelkoa, ja pelkoa,psykoottisuutta, mielialojen vaihtelua, kuoleman toiveita, väärän puun haukkumista kun en aina erota todellisuutta. jotain henki maailman asioita,

Tarvitsen omaa tilaa ja aikaa muuten ei pää kestäis, tulen toisinaan sairaammaksi ihmisten seurassa, ja sitten täytyy päästä omaan rauhaan. Mitä enemmän stressiä niin sitä enemmän oireita. Äänet sanoivat tapa ittes, jatkuvasti pääni sisällä hetki sitten.

Johan tuli tekstiä, en jaksa edes lukea sitä virheiden varalta, olen väsynyt (onneksi niin pääsee nukkumaan) Tuskin edes huomenna muistan mitä oon kirjoittanut, mutta ihan sama, tää on jotenkin terapeuttista. Viime viikot ollu jotenkin psykoottisia, sit sitä tarttuu taas pulloon herkästi. Ei hyvä.

Siinä nyt tuli jotain järjetöntä tekstiä ¨hullulta¨ tai mikä idiootti vammanen nyt olenkaan aivan sama..

Ainiin, elämä opettaa, älkää olko liian kilttejä ja auttavaisia, koska muuten teitä huijataan, manipuloidaan, ja hyväksikäytetään, niin se on, skitsot ja muutkin ohoi!!!

• pitkäniemi

Nostan vanhan aiheen, mutta kerron tuoreista kokemuksista. Olen tällä hetkellä lomalla osastohoidosta kotonani, eikä minulla vielä ole diagnosoitu psykoosia/skitsofreniaa. Lapsesta asti olen ollut erikoinen, muista poikkeava käytökseltäni ja ajatuksiltani. Koulussa olin ala-asteella ja yläasteella kiusattu koko ajan, minut jätettiin kaikesta ulkopuolelle eikä juuri kukaan jutellut kanssani tai yrittänytkään ymmärtää minua, eivät edes opettajat. Vanhempanikin pitivät minua aina vain huonokäytöksisenä ja huonokontrollisena nulikkana, jota osittain olinkin. Tästä johtuvat varmaankin minulla tällä hetkellä olevat paranoidiset oireet ja minua vähättelevät ja pilkkaavat ääneni. Diagnosoituna minulla on vain ADHD, mutta uskoisin siihen viittaavan käytökseni johtuneen piilevästä skitsofreniasta. Sairauteni puhkeaminen oli hyvin hidasta, passivoiduin pikkuhiljaa ja eristäydyin sosiaalisesta elämästä. Juttelen edelleen ihmisten kanssa oppilaitoksessani, mutten vietä vapaa-aikaa ihmisten kanssa. Olen myös nähnyt olemattomia asioita tai tulkinnut monet näkemäni asiat joksikin muuksi kuin mitä ne oikeasti ovat. Nämäkin näköharhat ovat aivan arkipäiväisiä, lehtien teksti käsittelee minua, ihmisten naamat vääristyvät, seinät hengittävät jne... Kannabis on kuulunut kuvioihin alkoholin kanssa aika pitkään, mutta muutama kuukausi sitten molemmat jäivät pois. Harhaluuloja on vaikea ryhtyä selittämään, koska en useinkaan niitä itse tunnista. Näitä ovat ehkä kuitenkin esim. luulot siitä, että lääkkeeni ovat myrkkyä, ruoassa on myrkkyä, hoitajani naureskelevat keskenään minulle, tutkivat vaatteitani kun en ole näkemässä jne...

• Sama juttu

Kuule pitkä niemi sulla ei oo mitään skitsofreniaa sillä jos sulla olis niin et pystyis kirjottaa tänne tollasta tekstii. Sulla voi olla autisminkirjon häiriö eli sulla on harvinaisen herkät aistit. Usko mua mä tiiän tän. Muute pelkäätkö myös ihmisten olevan valepuvussa ja pitääkö sun äänensävystä tarkistaa niitten identiteetti.

• Puhdasvesi

Moi skitsot ei teillä ole mitään vikaa olette vain harvinaisen älykkäitä tai herkkiä. Olette häiriintyneesä tilassa. Muistakaa että yksi on ja pysyy se on jumala ja jeesus. Te olette muitten ihmisten takia häiriintyneet. Pitäkää vain ajatukset päänne sisällä sillä ne on teidän omia eikä kukaan voi ottaa niitä teiltä pois. Ja tappelut päänne sisällä on omia ajatuksia. Kaikki mitä tunnette on itseänne. Ohjeena teille jotka olette kuihtumisen juurella. Antakaa veden valua sisäänne mutta älkää vuodattako itsestänne elämäänne ulos sillä se mikä tulee ulkoa ei tee mitään mutta se mikä lähtee teistä ja teidän sydämmestä niin se tuhoaaaa ja pahasti!!!!

• Anonyymi

Jeesus sanoi minä olen tie ja totuus!!!!!!

• Kirsi10

Olen saanut skitsofrenia diagnoosin papereihin ja lääke, jota käytän on risperdal. Luin juuri että on vain lyhytaikaiseen käyttöön ja voi aiheuttaa aivovaurioita...wow... siis mieleni sairautta hoidetaan lääkkeellä, joka voi johtaa aivovaurioihin. Ja sitten jossain puhutaan, että skitsofrenia johtaa hoitamattomana lähes aina invalidisoitumiseen ja toisessa paikassa että sairaus voi jopa parantua tai ainakin helpottaa vanhemmiten...jotenkin tässä tulee nyt sellainen olo, että mihin tässä uskoisi...

• Vältä vaurio

http://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1717&i=JANSSEN_RISPERDAL
        Vältät aivovaurion, kun tarvittaessa vaikka keksit sairastavasi jotain käyttöohjeessa mainittua toista sairautta, jonka lääkitys ei sovi Risperdalin kanssa.

Neuroleptien ym. psykiatristen valmisteiden tavoitteena on aivojen lamauttaminen lääkityksellä, mm. aivovauriot ja oppimisvaikeudet, tunteettomuus, motivaation puute, puheen heikentyminen, dementia, ADD/ADHD jne.

• ongelmat tiedetään

psykiatrit hirteen ja psykiatria alas.

• Black disease

Madness Radio: Schizophrenia and Black Politics Jonathan Metzl

First Aired 6-11-2010

How did the definition of schizophrenia change during the civil rights and Black Power era of the 1960s? Why did a disease primarily affecting withdrawn white housewives suddenly become focused on angry and "paranoid" African American men instead? Psychiatrist and historian Jonathan Metzl, author of The Protest Psychosis: How Schizophrenia Became a Black Disease, discusses racism and social control in psychiatric diagnosis, and how Black protest was turned into a mental disorder.

http://www.madnessradio.net/madness-radio-schizophrenia-and-black-politics-jonathan-metzl

• Bäidi

Moi olen skitso. Luulin äske et mun perhe on kuollu, ei ollu. Kohta varmaan mä oon kuollu tai en tiiä ihan sama. Mörkö on mun luona nyt. Meen iha jäähän. Tai en tiiä hemuli tulee syömään nyt. Heippa.

• EternalPain

Mulla on kokemuksia paljon, mutta en ala niitä täällä kertomaan.

• huolestunutisä

Moi.vanha saitti mut kirjoitan silti.lapseni 24v poika sairastui skitsofreeniseen psykoosiin.sairaalassa pari kuukautta.avohoitoon lääkitys mukana.jo parin viikon jälkeen harhaluulot.jumitus.univaikeudet palasi.ei syö lääkitystä.eli psyykelääkkeitä.tulee zombiolo kuulemma.no mites hoitoon.terkkarissa lääkäri suorastaan heitti pihalle.sama homma sairaalan ensiavussa.totesivat ei voida mitään.kaveri ei ole psykoottisessa tilassa.eli rauhoittavia 30 kpl mukaan.eli älkää saatana kirjoitelko heti lääkäriin.reagoigaa nopeasti y.m paskaa kun lääkärit nostaa heti kädet pystyyn.tyyliin poika on tuotava raudoissa ensiapuun jotta sitä voi hoitaa.joo on kokeiltu yksityispuolen psykiatriaerikoislääkäreitä kyllä.benzoresepti kouraan.tuu uudelleen jos ahdistaa.eli apua ei saa.
      Joten kysynkin miten teidän sairauspolku eteni siis mistä APUA.
      Kaverin sairaus n.s tunnoton joten kovilla ollaan.ja pelko et sattuu pahasti
      On suuri eli miten te saitte hoitoa ja mistä..

Kysyy huolestunut isä

• gtddddd

Ei syytä huoleen. Skitso on mieliKUVITUSsairaus

• Traumatisoitunut

Huolestuneelle isälle ja muillekin:
      Asiantuntevat lääkärit maailmalla suosittavat mm. psykoosioireisiin, skitsofreniaan, masennukseen, piboon käyttämään puhdasta kalaöljyä etyyli-E-EPAa. Siis nimenomaan E-EPAa, ei mitään Möllerin kalanmaksaöljyä tai DHAta sisältävää kalaöljyä. Annostus on vähintään 2000 mg/vrk, mutta jotkut käyttävät sitä peräti 4000 mg/vrk.
      E-EPAa suositellaan nykyisin myös Suomen Käypä hoito -suosituksissa. Amerikassa ja Japanissa E-EPAa kirjoitetaan reseptillä lääkkeenomaisena, meillä sitä saa vielä luontaistuoteliikkeistä esim. LIFE, apteekeista ja markettien hyllyiltä. Hyvässä E-EPAssa on mukana D-vitamiinia, jota pitää jokaisen suomalaisen aikuisensaada vähintään 100 mikrog/vrk, sairaudessa jopa vähän enemmän. Nettiapteekkien kautta voi tilata edullisesti ja Life-myymälöillä usein tarjouksia.
      Lisäksi on hyvä varmistaa, että B12-vitamiinia ja foolihappoa sekä D-vitamiinia tulee tarpeeksi. Laboratoriokokein kannattaa varmistaa tasot. Käyttämällä lisäravinteena myös magnesiumia, jota nykyään emme saa tarpeeksi ruoastamme, se toimii aivoissa psykiatrien määräämien antipsykoottien, neuroleptien tilalla/rinnalla tarpeeksi suurena annostuksena ja poistaa lääkityksen haittavaikutuksia E-EPAn ym.:n ohella. Tämä kaikki on tutkittua tosiasiaa! Nykyisen viljelyn myötä maaperästämme on poistunut tarpeellisia mineraaleja, mm. magnesiumia ja seleeniä.
      Asiantuntevaa tietoa meiltä ja maailmalta saa googlettamalla:
      1) tritolonen.fi/artikkelit ja 2) Torniossa mielenterveyshoito toimii.
      Keroputaan avoimen dialogin hoitomalli on jo jopa maailmankuulu, ainoana Suomessa käytössä. Sairaalassa vierailee jatkuvasti ryhmiä tutustumassa menestyksekkääseen hoitoon. Teidän kannattaa opiskella siitä.
      Netistä löytyy hyviä artikkeleja hakemalla: 1) Kysymyksiä ja vastauksia etyyli-EPAsta (E-EPA) ja 2) Jonathanin vaikea skitsofrenia parani E-EPAlla.
      Kaikki kertomani perustuu faktatietoon.
      Lisäksi asiallista tietoa saa lukemalla www.turvasatama.org -sivustolta.
      Toivon, että saatte apua kirjoittamastani. Ei ole helppoa tällaisen tilanteen kohdatessa, se aiheuttaa suurta huolta. Pojallanne on sisällään suuri "tuska", tarvitsee paljon tukea, myötäelämistä, ymmärrystä ja mahdollisimman paljon asiantuntevaa apua. Pakkohoidosta ja -lääkityksestä jää valitettavasti useimmiten kauhu juuri jumittumisen tunteen ja zombiuden vuoksi, eikä se ole mitään harhaa. Neuvoni on ottaa käyttöön puhdas kalaöljy E-EPA (ainakin 2000 mg), magnesium, D- (100mikrog), myös C- (500 mg), magnesium ja tarkistuttaa labrassa veriarvoja. Tuolta neuvomaltani artikkelit-sivustolta löytyy lisätietoa psykoosissa ja skitsofreniassa hyödyllisistä lisäravinteista.

• Anonyymi

Kun olin aivan pieni äitilläni oli Skitsofrenia. Ja on edelleen. On se tauti muuttunut iän myötä. Lääkkeet on muuttunut. Nurmpana äitisai kovia raivo kohtauksia. Hävettävä tauti. Pienelle lapselle se on kurja jos vanhemmalla on Skitsofrenia. Avio puolisolle kanssa kurja. Sen kyllä selvä ettei kahta saman laista skitso a ole. On tässä meikäläinen elellyt. Monen laista hullua on tullut vastaan. Näin rauhan aikana näitä hulluja pääsee paremmin esille. Kun armeijan kuri on kaukana jossain. Jos valtio joutuisi kunnolla sota tilaan Armeijalla ei olis hetkeäkään aika keskustella että mikä sun sairaus on. Väestö pistettäisiin seisoon ruotuun ja ruvettaisiin miettii mitä oikein tehtäisiin. Joskus ajattelen, sota tuleminen voi johtua just siitä kun näitä hulluja tulee riittävästi yhteiskuntaan niin väestö on valmis sotaan. Eli kaikki asia menee niin sekasin että on pakko sada kuri ja järjestys jostain. No okei ei puhuta sodasta sen enempää. Voin sanoa kokemuksen rinta äänellä hulluutta on paljon suomen maassa. Yksi kunnolla alkoholisoitunut ihminen kun se täyttää 50 60vuotta se on täysin pehmeä päästänsä ja näitä on paljon. Pitää muistaa kunnolla Alkoholisoituminen alkaa rippikoulu iästä. Sieltä sakka viinan määrät alkaa pikkuhiljaa kasvaaa. Mutta on näitä hulluja raiteissakin.. Joskin mietin hulluutta on pakko hiukan ollakin se on niin sanotun terveen ihmisen vastakkainen peilikuva. Sieltä peilistä niin sanottu terve ihminen katsoo hullua ja ajattelee toi on hullu noin ei voi käyttäytyä..

• Anonyymi

Voisiko joku kertoa miten se psykoosi ilmenee kun minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia siitä vaikka perusteettomasti on väitetty että olen sairaudentunnoton.

• Anonyymi

Psykoosille ei ole mitään yhtä ainoaa ilmenemismuotoa, jolla sitä voisi kuvata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Psykoosille ei ole mitään yhtä ainoaa ilmenemismuotoa, jolla sitä voisi kuvata.

minkälaisia oireita siihen liittyy? luultavasti ääniharhat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

minkälaisia oireita siihen liittyy? luultavasti ääniharhat.

Määrittele ääniharhat.

• Anonyymi

Raiskatkaa exekiel elliott

• Anonyymi

Kuinka kovaa ihminen huutaa, kun se jää junan alle?

• Anonyymi

Skitsofreniaa sairastavan omaisella tulee olla lehmän hermot. Minulla on muutama lähisukulainen, joilla on kyseinen vitsaus. Ensinnäkin lähipiiri joutuu hyvin suurella todennäköisyydellä mitä ihmeellisempien syytösten kohteeksi, ja vieläpä silloin, kun sitä kaikkein vähiten osaavat odottaa. Skitsoilta puuttuu myötäelämisen taito, empatiakyky. Eli jos kaipaa lohduttavaa olkapäätä, ei pidä uskoutua skitsolle. Tuo empatiakyvyn puute näkyy oikeastaan kaikessa: esim. lemmikkien julmana ja välinpitämättömänä kohteluna, asioiden hoitamatta jättämisenä, töksäyttelynä, minä-minä-asenteena. Olen välillä ajatellut, että näissä ihmisissä täytyy olla riivaaja, sillä voisihan ko. sairaus tehdä ihmisestä miellyttävän, herttaisen mutta ei. Niin skitsofreenikoilla kuin myös esim. autisteilla korostuu helposti ne ihmisluonteen ikävimmät puolet.

• Anonyymi

Positiivisia asioita, kuten miellyttävyys psyk. puolella, tai hyvä kunto fys. puolella, ei pidetä sairauksina.

• Anonyymi

Lehmän hermot on hyvät, ja sekin auttaa jos itellä on asiat kunnossa, ja ymmärtää, mikä on sitten sitä "sairautta"

Kyllähän sieltä kaikennäköstä änkyrävänkyrää löytyy. Mutta skitsofrenia ei yksistään ole tae hankalalle luonteelle tai päinvastoin. Kyllä sieltä niitä hyviä tyyppejä löytyy, ja vitsii saa vääntää ihan huolella.

Eniten tietenkin olen huolissani niistä heikoimmassa asemassa olevista, eli lapsista. Vähän on liikaa vaadittu heiltä, lehmän hermoja ja tietotaitoa siitä, milloin kyse on vanhempien sairaudesta, ja milloin ei.

• Anonyymi

Minulla on diagnosoitu paranoidi skitsofrenia, jota minulla ei mielestäni ole. Olen siis sairaudentunnoton :D! Minulla on mielestäni erityisherkkyys, autismin kirjon häiriö, keskittymishäiriö ADD, post traumaattinen stressireaktio, ahdistuneisuushäiriö, päihderiippuvuus, dissosiaatiohäiriö, epävakaa persoonallisuushäiriö, joka hoitamattomana ja tämä yhdistyneenä ilmaantuneeseen päihderiippuvuuteen on alkanut kehittä myös epäsosiaalisen persoonallisuuden piirteitä. Skitsofreniadiagnoosi taas on pahentanut epäluuloisen persoonallisuuden piirteitä, koska skitsofreenikoiden kohtelu ja Suomen mielenterveyslaki. Mielestäni en ole sairaudentunnoton, koskapa nämä 6-9 diagnoosikriteeristöä erityisherkkyys, joka ei ole diagnosoitava sairaus tai edes häiriö, tunnistan itsessäni. Nämä vaan kun ei ole sairauksia, vaan häiriöitä tai piirteistöjä (autisminkirjo ja erityisherkkyys, tavallaan myös ADD).

Skitsofreniadiagnoosi haittaa minua paljon enemmän, kuin oireet (ajoittainen epäluuloisuus ja pelokkuus) joiden perusteella se on minulle annettu. Ihmisten pöljät elokuva- ja lääketeollisuuden luomat käsitykset skitsofreenikoista.

Sitten mm. narsisti exäni käytti tätä hyväkseen, kun olimme riidelleet vielä yhdessä asuessamme iltasella kovaäänisesti, niin lähetti vuokranantajallemme viestin, että "en minä aina pysty saamaan tuota skitsofreenikkoa hiljaiseksi". Kätevää, koska minulla on diagnoosi, kaikki riidat on automaattisesti minun syytä :). Hän vieläkin käyttää tätä. Vaikka on muuttanut vuosi sitten pois luotani ja olemme eronneet virallisesti puoli vuotta sitten, hän ei päästä minua menemään vaan änkee elämääni väkisellä... Sitten kun koitan sanoa, että elämänarvomme ja ajatusmaailmamme ovat niin erilaiset, ettei ole mitään syytä olla tekemisissä/"ystäviä" enää, olen herkkä ihminen ja en jaksa hänen käytöstään, niin hän väittää minua vainoharhaiseksi... Mitä vainoharhaista siinä on, jos vain toteaa toisen arvomaailman hänen puheidensa ja tekojensa pohjalta poikkeavan omastaan? Että yleisellä tasolla kannattaa ehkä miettiä, kuinka monet näistä "skitsofreenikoiksi" diagnosoiduista on itseasiassa traumatisoituneita narsistien uhreja? Ei, ei minun kohdallani se exä ollut ensimmäinen elämässäni kohtaamani narsisti, vaan isäni.

Skitsofreniadiagnoosin takia en saa terapiaa, joka voisi auttaa epävakaaseen persoonallisuuteen, enkä neuropsykiatrista valmennusta ADD:hen ja autismiin.

Elämäni tuntuu olevan siis aikalailla... no, taputeltu! Eläkettä vaan en saa. Minulla on kaksi ehjää ja kaksi rikkinäistä raajaa, selkä hajalla ja päässäni kaikki tämä, mutta miksi en ole ollut töissä pitkään aikaan? En jaksa täyttää edes toimeentulotukihakemusta. Sairaspäivärahoja en uskalla hakea, vaikka saisin sairaslomatodistuksen, koska ennestään miinuksella oleva talous sekoais entisestään, koska minulla "ei voi olla jalka poikki, kun olen alkoholisti". Tuli kerran samalle päivälle päivätyt kirjeet Kelalta, joista toisessa sanottiin "sairauspäivärahaa ei myönnetä, koska ette ole työkyvytön"(käsi tuolloin hajalla) ja toisessa "työmarkkinatukea ei myönnetä, koska ette ole työkykyinen". Vahvastituntevana erityisherkkänä siis mieluumin jätän hakematta minulle kuuluvia etuuksia, kuin kärsin niistä epäoikeudenmukaisuuden tunteista ja stressistä... Sekä alkoholistina helposti alan juoda sen stressin seurauksena.

Terveisin Mielenterveyskuntoilija

• Anonyymi

Diagnoosi löytyy. Samoin kun edellinen vastaaja en saa vakaviin traumoihini hoitoa. Psykoedukaatiota aina vain.. On kieltämättä turhauttavaa. Sairauteni on oireeton tällä hetkellä. Eläkettäkään en saa joten mielestäni olisin oikeutettu terapiaan. Pettymys hoitoon on suuri..

• Anonyymi

Mitään skitsofrenia -nimistä sairautta ei ole olemassakaan. Esimerkiksi Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä saatiin skitsofreniadiagnoosien ilmaantuvuus laskemaan 90 % pelkästään psykososiaalisella interventiolla. Erään tutkimuksen mukaan psykiatrien maaninen halu löytää skitsofrenian ja psykoosin ennakko-oireista kärsiviä ihmisiä normiväestön keskuudesta on tuomittu epäonnistumaan, koska suurin osa noista oireista kärsivistä ihmisistä ei koskaan joudu edes psykiatriseen hoitoon. Suurin psykoosiriski on tutkimusten mukaan ihmisillä, jotka ovat olleet vuosikausia psykiatrisessa hoidossa erinäisten ahdistus- ja masennusoireiden johdosta, joilla on monia psykoosisairauksille altistavia riskitekijöitä kuten vanhempien mielenterveysongelmat ja lapsuudentraumat. Korkean psykoosiriskin omaavat potilaat ovat kymmenen kertaa todennäköisemmin nauttineet mielenterveysongelmiinsa jo vuosikausia ns. antipsykoottisia lääkkeitä, joiden pitäisi ehkäistä psykoosia. Psykiatrien kyvyttömyys hoitaa kliinisesti relevantteja psykoosisairauksien ja muiden mielenterveysongelmien riskitekijöitä kuten traumaattisia kokemuksia, johtaa siihen että potilaiden ongelmat pahenevat. Avoimen dialogin mallissa taas kiinnitetään huomiota oikeisiin, kliinisesti relevanteihin riskitekijöihin, minkä johdosta mielenterveysongelmat eivät syvene harhaisuudeksi ja vaikeiksi psykososiaalisiksi ongelmiksi. Skitsofrenia on lääketieteellisenä, biologisena sairautena puhdas fiktio, jota ylläpidetään lääkeyhtiöiden rahoituksella ja sillä, että psykiatria on riippuvainen alana todellisuudesta vieraantuneista pseudotieteellisistä saduista.

Kun rahoittaja on oikea, voidaan aivan olematonta tieteellistä näyttöä käyttää "todisteena" siitä, että tuolla fiktiolla on jokin erityinen biologinen pohja. Väärät positiiviset heikot geneettiset assosiaatiot muutetaan tutkimusraporteissa mullistavaksi löydökseksi skitsofrenian geneettisestä pohjasta ja lääkkeiden aiheuttama aivojen surkastuminen todisteeksi sairauden biologisesta ilmenemisestä. Psykiatrit tietävät tämän oikein hyvin ja se aiheuttaa heidän käyttämässään retoriikassa tiettyä ristiriitaa. Kun jouduin psykiariseen hoitoon, minulle valehdeltiin että minulla on jokin diabetekseen rinnastuva biologinen sairaus, joka surkastuttaa aivojani. Kun vuosikausia myöhemmin menin yksityiselle psykiatrille, että miten kumoaisin tämän aivoja surkastuttavan diabeteksen kaltaisen sairauden, alkoi psykiatri viisastelemaan, että sitä on vaikea purkaa koska kyseessä ei ole mikään korkea kolesteroli. Neurotoksinen sairauteni olikin siis psykiatrin mukaan puhdas mielipide, ja siksi sen purkaminen on vaikeaa. Hän vielä kuvitteli, että itse uskoin diagnoosini olevan lääketieteellisesti validi sairaus enkä pelkkä vitsi, jonka psykiatrit kertovat itsestään. Pidin mölyt mahassani, teeskentelin kovinkin yllättynyttä tämän paljastuksen johdosta ja lähdin vastaanotolta korvissani kaikuen tuttu vanha monotoninen pakkohäiriönomainen hokema, jonka tuokin psykiatri aloitti heti kun vaan löysi sille tekosyyn "ota nappi, ota nappi, ota nappi". Tuli mieleen joku henkisesti jälkeenjäänyt korruptoitunut huumediileri, jonka ainoa tehtävä on löytää syitä huumata potilaansa maksimaalisella määrällä psyykenlääkkeitä.

Kokemukseni tästä "sairaudesta" opetti minulle, että psykiatria on "tieteenalana" suurin piirtein rinnastettavissa mihin tahansa puoskarihoitoon. Suurin osa sen käyttämistä hoitomuodoista on vähintäänkin kliinisesti merkityksettömiä teholtaan, jos ei tilastollisesti, jos niitä on edes koskaan plasebokontrolloitu (sähköshokkihoidot). Vasteen tutkiminen perustuu vain ja ainoastaan subjektiivisiin uskomuksiin ja tulkintoihin ihmisen psyykkisestä tilasta, ja koska sokkoutus purkautuu kaikissa kokeissa enemmän tai vähemmän, alan tutkimukset perustuvat subjektiivisille, tarkoitushakuiselle tulkinnalle. Lähes kaikki tutkimukset käyttävät lääkeriippuvaisia potilaita kokeissaan ja tutkimusaselma on systemaattisesti niin hengenvaarallinen, että se moninkertaistaa kuolleisuuden koehenkilöiden joukossa. Suurin osa kokeissa havaituista skitsofrenian "relapseistakin" vältettäisiinkin, jos potilaat eivät olisi alun perinkään kehittäneet vaikeaa neurobiologista riippuvuutta nauttimiinsa lääkkeisiin. Tulkinta hoitosuosituksissa on kuitenkin päin vastainen -lääkkeiden tehokas kyky estää vieroitusoireita tulkitaan, että ne ehkäisevät tehokkaasti fiktiivisten sairauksien oireita. Ja nuo puoskarit nostavat suurin piirtein kymppitonnin kuukausipalkkaa siitä, että potilas saa lopulta itse selvittää ongelmansa ja psykiatrien aiheuttamat lisäongelmat. Mitä enemmän jää siihen hoitoon kuntoutumaan, sitä enemmän alkaa muistuttamaan psykiatrien kehittämää lääketieellistä "Ihmettä", lääkepöhnässä elävää, harhaista, ylipainoista elävää kuollutta, josta näkee heti että tyyppi ei kauaa pysy työelämässä jos sellaiseen on jotenkin ylipäätään eksynyt ja jonka habituksessa on kaikki indikaatiot ennenaikaiseen kuolemaan.

• Anonyymi

Hei
        En jaksa lukea tätä pitkää kirjoitusta. On poikani kuoleman vuosipäivä.
        Hän sairasti skitsofreniaa. Jos sellaista sairautta ei olekaan, mitä hän sitten sairasti? Hän oli hyvin sairas.

• Anonyymi

Tälle pitkän ja hyvän tekstin kirjoittajalle:

Olen kanssasi aivan samaa mieltä.

Uskomattoman hienosti ja oikeaan osuvasti sanottua kirjoitusta!

Kukaan ei voi enää sanoa yhtään tuon paremmin, miten asianlaita ja psykiatria oikeastaan on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei
        En jaksa lukea tätä pitkää kirjoitusta. On poikani kuoleman vuosipäivä.
        Hän sairasti skitsofreniaa. Jos sellaista sairautta ei olekaan, mitä hän sitten sairasti? Hän oli hyvin sairas.

Ihminen voi kuolla siihen, että ei esimerkiksi kestä määräileviä, ilkeitä, syyttäviä ääniharhoja päässään. Tehdä itsemurhan. Minulla on skitsofreniadiagnoosi, enkä ole ikinä elämässäni kuullut ääniä. En ymmärrä muutenkaan mitään aistiharhoista, en ole koskaan kärsinyt niistä, vaikka niitä pidetään yleisesti yhtenä skitsofrenian keskeisimpänä oireena. Mutta esimerkiksi psykologian tohtori Eleanor Londgenin kokemus psykiatrisesta hoidosta voi valottaa sitä, miten kulttuuriset tulkinnat voivat johtaa ihmisen tekemään itsemurhan silloin, kun ihminen on valmiiksi mieleltään fragmentoitunut ja kärsii ääniharhoista. Hän kuvaa TED-puheessaan, kuinka ennen psykiatriseen hoitoon joutumistaan hänen ääniharhansa olivat kommentoivia ja neutraaleja ja kuinka ne stigmatisoivan hoidon johdosta muuttuivat ja moninkertaistuivat äärimmäisen väkivaltaisiksi, hallitsemattomiksi ja vaarallisiksi niin, että hän lopulta yritti porata päähänsä reiän päästäkseen niistä eroon.

Hän oli poikkeavan onnekas, koska sai osakseen sen verran empatiaa ja ymmärrystä että oppi myöhemmin saavuttamaan yhteyden traumoihinsa ja tunteisiinsa ja täten muuttamaan suhdetaan ääniinsä. Niistä tuli vihollisten sijasta suojelijoita ja ystäviä. Niin hän muuttui itsemurhan partaalla olleesta ihmisrauniosta huippuarvosanoin yliopistosta valmistuneeksi psykologiksi. Ehkä poikasi kuoli siihen, että hänellä ei ollut onnea kuten Eleanorilla? Hän eli ehkä sosiaalisessa ympäristössä, joka kärjisti hänen sisäisiä jännitteitään ja pahensi hänen sisäistä kaaostaan.
        https://www.ted.com/talks/eleanor_longden_the_voices_in_my_head?language=fi

Tuliko sinulle koskaan mieleen edes yrittää ymmärtää poikasi sisäistä mailmaaa muuten, kuin skitsofrenia-diagnoosin kautta? Ihmisen sisäinen kaaos ja sekasorto on yleensä merkki jostain. On hengenvaarallista sivuuttaa niiden liittyvät viestit ja pitää niitä jonkun fiktiivisen aivosairauden oireena. Monessa alkuperäiskulttuurissa on todennäköisesti vuosituhansien ajan ymmärretty tämä, ja siksi ns. skitsofrenian ennuste on perinteisesti ollut köyhissä maissa huomatavasti parempi kuin rikkaissa maissa. Jossain kulttuureissa skitsofreniaan ja muihin psykooseihin liitettyjä harhoja pidetään jopa lahjakkuuden merkkinä, ja psykoottiset ääniharhat ja näköharhat tulkitaan tavalla, joka ei johda ihmisen mielen lopulliseen romahdukseen tai loputtomaan kaaokseen. Skitsofreniaa ei noissa kulttuureissa ole olemassa, koska kellekään ei ole tullut pieneen päähänsä, että esimerkiksi ääniharhoja pitäisi pitää sairauden oireina ja siksi ne eivät muutu hallitsemattomiksi eivätkä johda itsemurhaan eivätkä henkiseen taantumiseen. Skitsofrenia on toisin sanoen sosiaalinen konstruktio, joka katoaa pelkästään tulkitsemalla toisin ihmisen kokemuksia. Siksi se on fiktiivinen sairaus. Vai kuvitteletko että voit poistaa esimerkiksi diabeteksen tai syövän muuttamalla asennettasi ja tulkintaasi diabeteksen oireisiin? Itse uskon, että diabetes on ja pysyy, vaikka kuinka tulkitsisit väsymyksen ja lisääntyneen janon tunteen suuren lahjakkuuden ilmentymäksi. Diabetesdiagnoosien ilmaantumista on mahdotonta vähentää 90 % varhaisella psykososiaalisella interventiolla, kuten avoimen dialogin mallilla on kyetty vähentämään skitsofreniadiagnoosien ilmaantumista Länsi-Pohjan sairanahoitopiirissä erään tutkimuksen mukaan. Kyse on vahvasti sosiaalisesti rakentuvasta ilmiöstä ihmisen mielessä.

https://www.youtube.com/watch?v=9_KSYu1Tqx8

• Anonyymi

Skitsofrenia = Poltergeist

• Anonyymi

ompas outo keskusteluketju aiheesta...No minulla on skitsofrenia,se on hyvässä hoitotasapainossa,kuulen kyllä ääniä siltkin ja niiden kanssa pystyn elämään ihan normaalia elämää siltikin.Olen eläkkeellä,minulla on perhe ja kaikki muutoin aivan normaalisti.En kärsi jatkuvista harhaluuloista.Jos kärsisin elämä olisi varmasti ongelmallista.Ääni hallusinaatioiden kanssa voi vaan olla,ne vaan ignooraa.Onneksi ääneni eivät ole ilkeitä tai käskeviä,enemmän ajatuskaikua tai jotain yksittäisiä sanoja hokemia..en ole ollut psykoosissa enää moneen vuoteen,aikoinaan lopettelin aina lääkkeitä ja psykoosi jossain vaiheessa uusiutui sen tähden,enää en lopeta..:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos

Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks
      Maailman menoa
      64
      5674
    2. Onko Sdp:n romahdus pienpuolueeksi alkanut?

Mikään puolue ei kykene selviytymään loputtomasti, jos sitä repii jatkuvasti sisäiset ristiriidat ja kyvyttömyys päättää
      Maailman menoa
      67
      3433
    3. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      23
      3161
    4. Demareissa jo paniikki päällä

Talouspoliittinen kykenemättömyys repii puolueen kahtia.
      Maailman menoa
      113
      2896
    5. En malta odottaa, että Lindtman pääsee suhmuroimaan pääministerinä

kun pitää sopeuttaa 10 miljardin edestä, ja eläkkeisiinkin voidaan puuttua Antin mielestä. (Demarien kannattajissa suuri
      Maailman menoa
      64
      2357
    6. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      40
      1775
    7. Mikä ihmeen v&v megastore?

Tulee Pohjoisväylälle. Mitä siellä myydään? Keski-uudessamaassa juttua.
      Järvenpää
      1
      1298
    8. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      1195
    9. Miksi kastetaan luterilaisia ?

Tiesitkö että helluntailaiset ja jehovantodistajat kastavat luterilaisia saadaksen uusia maksavia jäseniä ? Tätä hellunt
      Kaste
      180
      1031
    10. Missä kuussa hän on syntynyt!!

Vai maassa??? 🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      59
      860
    Aihe