hypotyreoosi ja niveloireet

hypotyreootikko

Hei, teillä joilla hypotyreoosi on aiheuttanut niveloireita, niin minkälaisia ja missä nivelissä? Mulla on kipua pääasiassa jänteissä mm polvissa ja akillesjänteet on myös kipeet ja myös toi karpaalioire puutumista sormissa, etenkin pikkurilleissa. Voimakkaimmin kuitenkin selkä oireillu, särkynä ja jäykkyytenä ja siis koko ranka, mut pa pahin särky alaselässä ja jos joutuu pidempää istuu, on pakarat tunnottomat. Kellän vastaavaa ja onko arvojen normaalistuessa oireet hävinneet? Hyvää joulua!!

15

17598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joulua!

      Hei, mulla on ollut lähinnä polvissa särkyä ja jäykkyyttä. Jalat ja sormet puutuu tosi helposti(etenkin pikkurilli). Alaselässä on jäykkyyttä ja särkyä varsinkin aamuisin, mutta muulloinkin.

      Siitä en osaa sanoa, että häviääkö oireet, kun arvot kunnossa. Mulla ne ei ole vielä lähelläkään hyvät. Toivotaan parasta!

      • hypotyreootikko

        Onko sulla samoihin aikoihin alkanut noi niveloireet ku muutkin hypoon liittyvät? mulla on keväästä asti ollut ja noita muita hypoon liittyviä pidempään. Silloin ku viel treeneis pysty käymään, oli polvet aina tosi jähmeet ja kipeet, tuntu et ne paino tosi paljon ja ice poweria kului. Ku lopetin urheilemisen niin alkoi pikkuhijaa tuntuu taas omilta. Nyt lähinnä noi polven alueen jänteet kipuillu ja varmaa plantaarifaskiitti kantapäissä. Selkäoireet ollut 2kk lähes päivittäin. ja siihen kipuun onkin sit joutunut ottaa ice poweria vahvempaa et saa nukutuksi ja pystyy luennoilla istuu. Mulla noi niveloireet on ne pahimmat ja ne ku sais vaan pois, ei muulla niin väliä..

        Ootko käynny ton selän takia lääkäris? tai onko sitä tutkittu et voisko taustalla olla muuta ku hypotyreoosi? Mulla niveloireet on laitettu yliliikkuvuuden/ liiallisen urheilemisen/ liaallisen istumisen/ todella lievän skolioosin piikkiin... toi on tosiaan vaan spekulointia..

        Mulla lääkitys alkaa vasta alkuvuodesta..ja t4v on nyt siis 6. saa nähdä mitä oireita selittää..öitä!!


      • :-)
        hypotyreootikko kirjoitti:

        Onko sulla samoihin aikoihin alkanut noi niveloireet ku muutkin hypoon liittyvät? mulla on keväästä asti ollut ja noita muita hypoon liittyviä pidempään. Silloin ku viel treeneis pysty käymään, oli polvet aina tosi jähmeet ja kipeet, tuntu et ne paino tosi paljon ja ice poweria kului. Ku lopetin urheilemisen niin alkoi pikkuhijaa tuntuu taas omilta. Nyt lähinnä noi polven alueen jänteet kipuillu ja varmaa plantaarifaskiitti kantapäissä. Selkäoireet ollut 2kk lähes päivittäin. ja siihen kipuun onkin sit joutunut ottaa ice poweria vahvempaa et saa nukutuksi ja pystyy luennoilla istuu. Mulla noi niveloireet on ne pahimmat ja ne ku sais vaan pois, ei muulla niin väliä..

        Ootko käynny ton selän takia lääkäris? tai onko sitä tutkittu et voisko taustalla olla muuta ku hypotyreoosi? Mulla niveloireet on laitettu yliliikkuvuuden/ liiallisen urheilemisen/ liaallisen istumisen/ todella lievän skolioosin piikkiin... toi on tosiaan vaan spekulointia..

        Mulla lääkitys alkaa vasta alkuvuodesta..ja t4v on nyt siis 6. saa nähdä mitä oireita selittää..öitä!!

        Hei taas. Muita oireita oli mullakin jo ennen niveloireita. Selän takia kävin lääkärissä, kun fysioterapeutti epäili skolioosin mahdollisuutta, mutta lääkäri oli toista mieltä. En sitten tiedä onko skolioosia vai ei.

        Mulla alkoi tyroxin lääkitys vasta heinäkuussa. Ainoa oire mikä on kadonnut tähän mennessä on sumuisuus pään sisällä. Niveloireet edelleen pahat.


    • minulla...

      ennen ei oireillu mitenkään kun olin ilman lääkitystä, mutta nyt kun arvot on normirajoissa särkee alaselkää aivan törkeästi melkein koko ajan:(

    • Leijona

      Itse muistan poteneeni erilaista kolotusta ja kipuja koko aikuisiän, ja noin kolmikymppisenä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.
      Nivelvaivoja ym. kolotuksia sisätautilääkärit tai tk-lääkärit eivät ole koskaan kyselleet liittyen vajaatoimintaan. Vuosi sitten reumalääkäri antoi fibromyalgiadiagnoosin. Itseäni helpottaisi, jos lääkäritkin tarkastelisivat vajaatoimintaa vähän laajemminkin, kuin labra-arvoihin tuijottaen.

      • Itselläni myös nivelsärkyä sekä suuri joukko muita oireita, jotka viittaisivat vajaatoimintaan. Kilpirauhaskoe otettu ja oli normaali. Mikähän mahtaa sitten olla selitys vaivoihin? Osaisiko kukaan auttaa?


      • Lilli:)
        hande-83 kirjoitti:

        Itselläni myös nivelsärkyä sekä suuri joukko muita oireita, jotka viittaisivat vajaatoimintaan. Kilpirauhaskoe otettu ja oli normaali. Mikähän mahtaa sitten olla selitys vaivoihin? Osaisiko kukaan auttaa?

        Hei, kilpirauhasen vajaatoiminnassa pitää mitata aina sekä tyreotropiini, että vapaa tyroksiiniarvo... itse kärsin kauan oireista ja työterveyslääkäri ei mittauttanut lainkaan aivolisäkkeen kilpirauhasta piiskaavaa hormonia. Lopulta neurologi otatti kokeen ja syyksi palastui aivolisäkekasvain, joka aiheutti vajaatoiminnan.


      • Lilli:) kirjoitti:

        Hei, kilpirauhasen vajaatoiminnassa pitää mitata aina sekä tyreotropiini, että vapaa tyroksiiniarvo... itse kärsin kauan oireista ja työterveyslääkäri ei mittauttanut lainkaan aivolisäkkeen kilpirauhasta piiskaavaa hormonia. Lopulta neurologi otatti kokeen ja syyksi palastui aivolisäkekasvain, joka aiheutti vajaatoiminnan.

        äänen käheys, polvet , olkapäät j asormien nivelet ongelmina. aineenvaihdunnan vajaus, sydän lyö harvaan , paleltaa, mitäs vielä...masennusta....olen käyttänyt vuodesta 1981 tyroxiinia, taidan yrittää saada Armour Thyroidia tilalle.


      • tyutyu
        Jawakuski kirjoitti:

        äänen käheys, polvet , olkapäät j asormien nivelet ongelmina. aineenvaihdunnan vajaus, sydän lyö harvaan , paleltaa, mitäs vielä...masennusta....olen käyttänyt vuodesta 1981 tyroxiinia, taidan yrittää saada Armour Thyroidia tilalle.

        Ennen kuin siirryt kalliiseen ja monta kertaa päivässä otettavaan Armour Thyroidiin, koita nostaa varovasti nykyistä Thyroxin-annostustasi. Minua hoidettiin vuosia sokeasti labra-tulosten mukaan ja hoidosta huolimatta kärsin lukemattomista vajaatoiminnan oireista kunnes oma-aloitteisesti nostin annostusta. TSH saa painua nollaan, mutta T4V:n pitää pysyä viitteen sisällä. (Kontrolleihin vasta 6-8 viikon kuluttua viimeisestä nostosta tai laskusta.)

        Jos oireet eivät poistu Thyroxinin nostollakaan tai alat saada liikatoiminnan oireita siinä vaiheessa, kun esim. väsymys loppuu, pyydä resepti Liothyroninia. Se on synteettistä T3-hormonia, Thyroxin T4.
        Liothyronin vaatii Lääkelaitoksen erikoisluvan kerran vuodessa, mutta on edullinen. Sitä käytetään harvoin pelkästään vaan yhdistelmänä Thyroxinin kanssa. Suosittelen. Sitä paitsi Liothyronin-reseptin kirjoittava lääkäri löytyy helpommin kuin Armour Thyroidin.


      • tyutyu kirjoitti:

        Ennen kuin siirryt kalliiseen ja monta kertaa päivässä otettavaan Armour Thyroidiin, koita nostaa varovasti nykyistä Thyroxin-annostustasi. Minua hoidettiin vuosia sokeasti labra-tulosten mukaan ja hoidosta huolimatta kärsin lukemattomista vajaatoiminnan oireista kunnes oma-aloitteisesti nostin annostusta. TSH saa painua nollaan, mutta T4V:n pitää pysyä viitteen sisällä. (Kontrolleihin vasta 6-8 viikon kuluttua viimeisestä nostosta tai laskusta.)

        Jos oireet eivät poistu Thyroxinin nostollakaan tai alat saada liikatoiminnan oireita siinä vaiheessa, kun esim. väsymys loppuu, pyydä resepti Liothyroninia. Se on synteettistä T3-hormonia, Thyroxin T4.
        Liothyronin vaatii Lääkelaitoksen erikoisluvan kerran vuodessa, mutta on edullinen. Sitä käytetään harvoin pelkästään vaan yhdistelmänä Thyroxinin kanssa. Suosittelen. Sitä paitsi Liothyronin-reseptin kirjoittava lääkäri löytyy helpommin kuin Armour Thyroidin.

        Varovainen nosto ei ole auttanut kuin sydämen lyöntitiheyteen...maanantaina menen lekurille kysymään Armourin reseptiä...


      • tyutyu
        Jawakuski kirjoitti:

        Varovainen nosto ei ole auttanut kuin sydämen lyöntitiheyteen...maanantaina menen lekurille kysymään Armourin reseptiä...

        Muista myös vaihtoehto Thyroxin Liothyronin tai Novothyral, jossa on valmiiksi yhdistetty T4- ja T3-hormonia. Jälkimmäinen on täysin Kela-korvattava kuten pelkkä Thyroxinkin.


      • tyutyu kirjoitti:

        Muista myös vaihtoehto Thyroxin Liothyronin tai Novothyral, jossa on valmiiksi yhdistetty T4- ja T3-hormonia. Jälkimmäinen on täysin Kela-korvattava kuten pelkkä Thyroxinkin.

        Juu kiitos! olen sitä myös ajatellut ...odottelen oloni parantumista....


      • tyutyu
        Jawakuski kirjoitti:

        Juu kiitos! olen sitä myös ajatellut ...odottelen oloni parantumista....

        Hoitoa ei tule toteuttaa pelkkien labra-arvojen mukaan!!! Miten monet vajislaiset ovatkaan turhan takia kipeitä, koska hoidosta päättävä lääkäri ei kuuntele järjellä potilaan selostusta oireistaan ja päättää lääkityksestä puhtaasti labra-arvojen perusteella. :(
        Kun lääketyyppi on sopiva ja annostus kohdallaan, pääsee vajispotilas eroon oireistaan 70-95%:sti (oma arvio) ja loputkin oireet helpottuvat. Lääkityksen säätö vaatii kärsivällisyyttä, sillä sopivaa annostusta tai yhdistelmää ei ole heti helppo löytää. Jos nostaa liian nopeasti, elimistö ei ehdi sopeutua ja liikatoiminnan oireita, esim. sydämen tykytyksiä, syntyy ennen kuin ollaan optimitasolla.

        Kaiva tämä keskustelu esiin kuukausien kuluttua ja kerro, mitä lääkettä otit/sait ja miten se/ne ovat sinua auttanut.

        Tsemppiä! :)


      • tyutyu kirjoitti:

        Hoitoa ei tule toteuttaa pelkkien labra-arvojen mukaan!!! Miten monet vajislaiset ovatkaan turhan takia kipeitä, koska hoidosta päättävä lääkäri ei kuuntele järjellä potilaan selostusta oireistaan ja päättää lääkityksestä puhtaasti labra-arvojen perusteella. :(
        Kun lääketyyppi on sopiva ja annostus kohdallaan, pääsee vajispotilas eroon oireistaan 70-95%:sti (oma arvio) ja loputkin oireet helpottuvat. Lääkityksen säätö vaatii kärsivällisyyttä, sillä sopivaa annostusta tai yhdistelmää ei ole heti helppo löytää. Jos nostaa liian nopeasti, elimistö ei ehdi sopeutua ja liikatoiminnan oireita, esim. sydämen tykytyksiä, syntyy ennen kuin ollaan optimitasolla.

        Kaiva tämä keskustelu esiin kuukausien kuluttua ja kerro, mitä lääkettä otit/sait ja miten se/ne ovat sinua auttanut.

        Tsemppiä! :)

        Kerron, kunhan saan kokemusta...netistä on löytynyt paljon asiaa kilpparijutuista. Oma elämäon alkanut muutenkin kiinnostaa enemmän...jospa saisin kuulon takaisin, muistin paremmaksi yms yms


    • Vajis123

      Sain niveloireiden takia fibromyalgiadiagnoosin ja lääkitykseksi Triptylin. Auttoi nivelkipuihin, mutta ei selkäkipuun. Vuoden sisällä lihoin varmaan 10 kg ja kunto meni todella huonoksi. Kilpirauhasen vajaatoiminta oli todettu paria vuotta aikaisemmin ja sitä hoidettiin tyroksiinilla tuijottamalla veriarvoihin.

      Pari kuukautta sitten kyllästyin taas kerran huonoon oloon ja aloin etsiä tietoa netistä. Lueskelin kilpirauhanen.comista lisämunuaisen vajaatoiminnasta, joka johtuu huonosti hoidetusta hypotyreoosista. Päätin kokeilla pientä annosta kortisonia ja kuinkas kävikään. Kaikki oireet hävisivät, jopa selkäkipu. Parissa viikossa laihduin niin paljon, että mahduin vanhoihin vaatteisiini. Todennököisesti siis nestettä oli kertynyt huimasti, ei kai muuten kilot karise noin nopeasti. Pystyn taas liikkumaan, kun liikunnan jälkeen ei tule romahdusta, josta toipuminen kesti ennen jopa viikkoja.

      Piristyin niin paljon, että jaksoin taas lähteä lääkäriin. Erikoislääkäri oli tilanteestani ihan ymmällään, ei osannut sanoa mitään. No kysyin, että josko saisin kokeiltavaksi Armouria ja hän määräsi mielellään, kun sillä pääsi eroon hankalasta potilaasta. Toivottavasti lisämunuaisetkin jossain vaiheessa toipuvat, kun saan kaikkia hormoneja kilpparilääkkeestä.
      Ja se siitä "fibromyalgiasta".

      Tässä vielä linkki lisämunuaisen uupumuksesta käsittelevälle sivulle:

      http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/lisamunuaisfaq/

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe