Mirtatsapiini

Depressed Girl

Sain masennuksen hoitoon mirtatsapiini-nimistä lääkettä (sama vaikuttava aine kuin Remeronissa).
Remeronia olen käyttänyt pari vuotta sitten, mutta se ei sopinut mulle, koska tulin ärtyneeksi ja nukuin melkein koko ajan. Sanoin asian myös lääkärille. Hän kuitenkin määräsi mulle edelleen mirtatsapiinia.

Lääkettä pitäisi syödä ainakin 6kk, mielellään vuosi. Hoidon aikana alkoholi on kielletty ja autolla ajamistakaan ei suositella. Vuosi tuohon hommaan on pitkä aika! Tarvitsen autoa monessa jutussa, joten en voi olla ajamatta! Ja vaikkei viina ole tärkeintä elämässä, niin vuosi ilman lasiakaan viiniä kuulostaa hurjalta sosiaalisen elämän kannalta. Jumalaton selittely kaikille, miksei juo mitään vuoteen... Ja muutenkin viini yms rentouttaa ja kuuluu joihinkin sosiaalisiin tilanteisiin.

Ongelma on myös se, että kyseinen lääkeaine aiheuttaa melkein kaikille hirveän ruokahalun ja painon nousun. Olen kuullut että pahimmillaan vuodessa joillain on paino noussut kymmeniä kiloja! Entisenä syömishäiriöisenä tollanen lihominen kuulostaa kuolettavalta. Ja muutenkin, mitä iloa tervehtyä henkisesti, jos fyysinen terveys menee. Tai tervehtyykö edes henkisesti, jos fyysisesti on jumalaton läskipallo?

Aion nyt kokeilla tätä kuukauden verran, ja menen sitten ehkä vaihtamaan lääkettä. Etenkin, jos tuo lihominen alkaa näkyä.

Mutta oletteko muut samaa ainetta käyttäneet pystyneet ajamaan autoa? Entä miten käy, jos ottaa vähän alkoholia (esim. ruoan kanssa)? Mites se, kun lääke tulisi ottaa illalla ennen nukkumaan menoa, niin voinko koko vuoteen lähteä kapakkaan kavereiden kanssa? Siellä kun pitäis normaalia myöhempään valvoa...

Yritin pitkään selvitä ilman mitään lääkkeitä, mutta ajatukset meni sen verta itsetuhoisiksi, että jos meinaan elävänä pysyä, lääkkeet tähän hätään on ainoa mahdollisuus. En vain tiedä jaksanko tapella sivuvaikutusten takia.

82

57969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttänyt

Käytin vuoden mirtazapinia ja lopetin nyt syksyllä. Omat kokemukseni kyseisestä lääkkeestä olivat käytön aikana positiiviset. Kärsin keskivaikeasta masennuksesta ja yritin kerran itsaria. Olen luontaisesti herkkä lihomaan ja tämä lääke kyllä sitä edistää jos antaa mahdollisuuden. Kovasti kun pitää ruokavalion kohtuullisena ja liikkuu niin pysyy kuosissaan. Tää painonnousu mun kokemuksen mukaan liittyy ennenkaikkea nesteturvotukseen. Käytin samaan aikaan merileväkapseleita, ne auttavat nestetasapainon pitämisessä. Kiloja silti siunaantui reilut 5 kiloa. Jouduin niitä paastollakin pudottamaan.
      ALkoholia voi toki vähän käyttää, mutta silloin kannattaa jättää lääke pois samana iltana tai ottaa vain puolikas. Itse ainakin tulin niin uniseksi että oli vaikea pysyä hereillä, siksi lääke otetaankin illalla. Myös autolla pystyy ajamaan, tosin varovaisuutta tarvitaan, koska ainakin itse olin hiukan "toisen asialla" koko ajan. Oman kokemukseni mukaan lääke auttaa siinä että pystyy tuona hiljentämään sisäistä kriitikkoaan. Mutta, mutta sitten kun lopetin kärsin melko pahoista vieroitusoireista, ahdistus lisääntyi suhteettomasti ym. Tämä on tietysti hyvin yksilöllistä. Itse olen yliherkkä kaikelle kemialle, joten olen ääritapaus siinä suhteessa. Mutta näistä asioista ei paljoa puhuta lääkkeitä määrätessä. Eihän lääkäri ole itse kokeillut tai kokenut meidän tilaamme hän vain haluaa helpottaa tämän hetkistä tilaamme jollain tapaa.
      Nykyisin olen käyttänyt mäkikuismaa hyvin tuloksin 3 kk.
      Tällaisia kokemuksia minulla.

• järkiohoi

Ei mäkikuisma missään tapauksessa korvaa mirtazapinia. On suorastaan merkillistä, että kärpässieneen verrattavissa oleva myrkky on vapaasti saatavissa luontaistuotekaupoista, Jo pelkästään tämän pitäisi saada hälytyskellot soimaan, Mäkikuisnaa on lääketietieteellisesti tutkittu ja todettu useita vaarallisia sivuvaikutukzsia, varsinkin psyyken lääkkeiden kanssa. Tippa sinne tai tänne, eihän se mitään vahinkoa voi aiheuttaa, mutta voi aiheuttaa maksan ja munuaisten vajaatoimintaa, Mäkikuisma on myrkky, ei lääke!
        Lääkintöhallitus hoi! Mirtazepin on hyvä, tasoittava lääke keskivaikeassa masennuksessa. Ainoa haittapuoli on tähtitieteellinen hinta. Lääketehtaat rikastuvat mielenterveyden ongelmilla, Psyyken sairauksia ei parane "tohtoroida" mutu-tiedolla ja muitten "ihmeparanemisilla" luontaistuotemyrkyillä.

• käyttänyt

Hei! Olen itse käyttänyt Remeronia jo 2,5 vuotta annoksella 15 mg. Se tosiaan lisää ruokahalua, mutta sisulla olen pystynyt olemaan lihomatta kuin pari kiloa, turvotusta tuokin varmaan. Se auttaa paremmin nukkumaan. Voi huoletta ajaa autoa, ei se siihen vaikuta yhtään, paitsi ihan alussa voi väsyttää niin paljon ettei pysty keskittymään, mutta minä ajoin silti ja keskitin silloin kaikki voimani juuri ajamiseen.
      Alkoholia ei voi juoda, mutta nopeasti siihen tottuu. Ravintolasta tullessahan esim. vaikka 02 maissa voi lääkkeen ottaa.
      Nyt yritän itse vierottautua jo neljättä kertaa lääkkeestä. Aina tulee unettomuus ja ahdistus. Sinä, joka olet päässyt siitä jo eroon, kertoisitko lisää vieroitusoireista, tuliko sinulle unettomuutta? Miten selvisit sen kovan ahdistuksen kanssa? Kauanko se kesti, millä aikataululla lopetit? Itse olen syönyt puolikasta 7,5 mg jo 8 viikkoa.
      T. Kristiina

• käyttänyt

Hei!
        Vieroitusoireita kesti pahimmillaan ehkä kuukauden. Paniikinomaisia ahdistuskohtauksia. Tuntui että kaikki pelot olivat yht´äkkiä kaikki päässäni, piti lähteä liikkeelle, itkukohtauksia, jotka kyllä helpottivat ja sitten unettomuutta, jota vieläkin lievempänä. Nukahdan suhteellisen helposti, mutta herään puolen yön aikaan, nukun taas pari tuntia ja sitten voi olla että valvon kunnes pitää nousta työhön. Mikä ihmeellisintä, en ole ollut myöskään päivällä väsynyt, en kykene nukkumaan päiväunia, vaikka siihen olisi mahdollisuus töiden jälkeen. Lopetin lääkkeen melko nopeasti, viikon verran puolikasta ja pari viikkoa neljännestä. Nyt alkaa tuntua päässä selkeämmältä 3 kk jälkeen ja muutenkin olen alkanut kiinnostua elämästä toisella tapaa sekä ajatuksiin on tullut muutakin kuin surua ja pelkoja. Olen käyttänyt mäkikuismaa ja tiedä sitten mikä tässä tehoaa. Olen myös käyttänyt e-epa kalaöljyä vuoden ajan. Miten sitten selvisin ahdistuskohtauksista? Purin lähinnä hammasta yhteen ja itkin ja päätin että katson nyt tämän loppuun, jostain sain tähän voimaa. Työ on ollut minulle yksi pelastus. Kun tekee jotain ajatuksia on pakko pitää työssä kiinni. Minulla on lisäksi onni käydä eräässä vertaistukiryhmässä, jossa voin purkaa näitä tuntoja, tosin en pahimmillaan kyennyt sinnekään menemään. Minua auttoi myös se tietoisuus että uskoin ahdistuksen johtuvan lääkkeen lopettamisesta ja näin odotin tilanteen tasaantuvan. Mutta jos olisi ollut ase käsillä, olisin varmaan käyttänyt sitä ihan pahimpana aikana. Yritä ottaa käyttöön kaikki keinot, mitä vaan voit kuvitella. Pyri keskittämään ajatuksia johonkin,liiku itsesi hikeen, itke ja mieti mikä olisi pahinta mitä tässä tilanteessa voisi tapahtua. Ja ajattele myös että mikään ei ole pysyvää ei onni eikä suru.
        Voimia sinulle pyrkimyksissäsi!

• Depressed Girl

Mutta kuinka tiukka tuo alkoholikielto on? itse olen vasta parikymppinen tyttö, joten kaveripiirissä on hyvin hankalaa ellei mahdotonta olla absolutistina liikenteessä. Jos aiemmin on juonut hyvillä mielin ja sit alkaakin absolutistiks niin siinä on vähän liikaa selittämistä. Hyvät kaverit toki tietää asiasta mutta ei kaikki tutut.

Ja on täysin poissuljettua, ettenkö kävisi vuoteen baarissa! Se kun on väkisinkin yksi tärkeimmistä tän ikäisten sosiaalisista paikoista.

• Krisse63
        Depressed Girl kirjoitti:

Mutta kuinka tiukka tuo alkoholikielto on? itse olen vasta parikymppinen tyttö, joten kaveripiirissä on hyvin hankalaa ellei mahdotonta olla absolutistina liikenteessä. Jos aiemmin on juonut hyvillä mielin ja sit alkaakin absolutistiks niin siinä on vähän liikaa selittämistä. Hyvät kaverit toki tietää asiasta mutta ei kaikki tutut.

Ja on täysin poissuljettua, ettenkö kävisi vuoteen baarissa! Se kun on väkisinkin yksi tärkeimmistä tän ikäisten sosiaalisista paikoista.

loppujen lopuksi on tuo alkoholin käyttö yhtaikaa Mirtazapinin kanssa. Alkoholi lisää masennusta, joten on vähän ristiriidassa tavoitteiden kanssa, jos samaan aikaan yrittää masennustaan hoitaa ja toisaalta lisää sitä.

Mitään kamaluuksia tuskin kuitenkaan seuraa, vaikka vähän alkoholia nauttisikin hoidon aikana. Itse olen pidättäytynyt lähes täysin kaikista väkevistä viinoista ja juonut lähinnä vain olutta rajoitetusti. Lääkkeen otan vasta nukkumaan mennessäni, joten väsymystäkään ei ilmene liian aikaisin.

Autolla ajoon Mirtazapin ei mielestäni vaikuta lainkaan. Lukuunottamatta ehkä alkuaikoja, mutta silloin käytin montaa muutakin lääkettä ja en tiedä, mistä yletön väsymykseni johtui. Luulen kuitenkin, että "syyllinen" oli joku toinen lääke.

Suosittelisin kokemuksesta, että mahdollisimman vähän käyttää alkoholia psyykelääkityksen kanssa. Ei se raittiina juhliminenkaan mahdotonta ole. Kokeilepa joskus, niin voit huomata, että ei toiset siihen niin paljoa huomiota kiinnitä kuin ehkä kuvittelet.

Jos taas katsot helpommaksi ottaa vaikka siiderin joskus, niin kukapa sinua estäisi. Alkoholi kuitenkin voimistaa Mirtazapinin väsyttävää vaikutusta, joten ota lääke vasta nukkumaan mennessäsi, niin ei tule ongelmia siitäkään. Kannattaa tietysti huolehtia, että aamulla ei ole pakko nousta aikaisin.

• Depressed Girl
        Krisse63 kirjoitti:

loppujen lopuksi on tuo alkoholin käyttö yhtaikaa Mirtazapinin kanssa. Alkoholi lisää masennusta, joten on vähän ristiriidassa tavoitteiden kanssa, jos samaan aikaan yrittää masennustaan hoitaa ja toisaalta lisää sitä.

Mitään kamaluuksia tuskin kuitenkaan seuraa, vaikka vähän alkoholia nauttisikin hoidon aikana. Itse olen pidättäytynyt lähes täysin kaikista väkevistä viinoista ja juonut lähinnä vain olutta rajoitetusti. Lääkkeen otan vasta nukkumaan mennessäni, joten väsymystäkään ei ilmene liian aikaisin.

Autolla ajoon Mirtazapin ei mielestäni vaikuta lainkaan. Lukuunottamatta ehkä alkuaikoja, mutta silloin käytin montaa muutakin lääkettä ja en tiedä, mistä yletön väsymykseni johtui. Luulen kuitenkin, että "syyllinen" oli joku toinen lääke.

Suosittelisin kokemuksesta, että mahdollisimman vähän käyttää alkoholia psyykelääkityksen kanssa. Ei se raittiina juhliminenkaan mahdotonta ole. Kokeilepa joskus, niin voit huomata, että ei toiset siihen niin paljoa huomiota kiinnitä kuin ehkä kuvittelet.

Jos taas katsot helpommaksi ottaa vaikka siiderin joskus, niin kukapa sinua estäisi. Alkoholi kuitenkin voimistaa Mirtazapinin väsyttävää vaikutusta, joten ota lääke vasta nukkumaan mennessäsi, niin ei tule ongelmia siitäkään. Kannattaa tietysti huolehtia, että aamulla ei ole pakko nousta aikaisin.

Olen kyllä useinkin kokeillut lähteä selvänä baariin, mutta kaverit yleensä alkaa valittaa, etteivät jaksa katella mua selvinpäin! Tai tilaavat mulle väkisin juomaa, jos en itse tilaa. En tiedä sun nuoruudestas, mutta nykypäivänä on harvinaista että kaverit ymmärtäisi, jos joku ei halua juoda.

No, eilen kokeilin mitä alkoholi vaikuttaa. Join illan aikana 4 siideriä eikä siitä ollut mitään haittaa, ihan hyvä olo oli. Lääkkeen otin vasta 2-3 aikaan yöllä kun tulin kotiin ja aamulla oli täysin hyvä olo.

Tiedän kyllä että alkoholi ainakin suurissa määrin lisää masennusta. Mutta se toinen pointti tässä on, että masennus lisääntyy myös, jos ei koe olevansa kavereiden mieleen...Kavereita on aika hankala vaihtaa, hyvä kun on edes noita muutama.

• lääke

Olen kyllä useinkin kokeillut lähteä selvänä baariin, mutta kaverit yleensä alkaa valittaa, etteivät jaksa katella mua selvinpäin! Tai tilaavat mulle väkisin juomaa, jos en itse tilaa. En tiedä sun nuoruudestas, mutta nykypäivänä on harvinaista että kaverit ymmärtäisi, jos joku ei halua juoda.

No, eilen kokeilin mitä alkoholi vaikuttaa. Join illan aikana 4 siideriä eikä siitä ollut mitään haittaa, ihan hyvä olo oli. Lääkkeen otin vasta 2-3 aikaan yöllä kun tulin kotiin ja aamulla oli täysin hyvä olo.

Tiedän kyllä että alkoholi ainakin suurissa määrin lisää masennusta. Mutta se toinen pointti tässä on, että masennus lisääntyy myös, jos ei koe olevansa kavereiden mieleen...Kavereita on aika hankala vaihtaa, hyvä kun on edes noita muutama.

Itse olen kyllä käyttänyt alkoholia runsaastikin lääkkeen kanssa enkä ole huomannut mittään lisävaikutuksia. Mutta kun itse lääke on niin paska,että se tekee vain uniseksi vihannekseksi ja kroppa paisuu kuin pullataikina. Minä en enää niitä syö! Mutta onko olemassa oikeita lääkeitä, joista on todella apua masennukseen? Kertokaa ihmeessä jos on kokemuksia tällaisesta!?

• Maaninenko?
        lääke kirjoitti:

Itse olen kyllä käyttänyt alkoholia runsaastikin lääkkeen kanssa enkä ole huomannut mittään lisävaikutuksia. Mutta kun itse lääke on niin paska,että se tekee vain uniseksi vihannekseksi ja kroppa paisuu kuin pullataikina. Minä en enää niitä syö! Mutta onko olemassa oikeita lääkeitä, joista on todella apua masennukseen? Kertokaa ihmeessä jos on kokemuksia tällaisesta!?

Itse olen saanut apua masennukseeni Seroxatin rinnakkaisvalmisteesta Optiparista, jonka vaikuttava aine on paroksetiini. Otan aamuisin yhden tabletin. Ohjeissa kehoitetaan varovaisuuteen alkoholinkäytössä. Muutamasta saunaoluesta tv:n ääressä ei ole ollut haittaa, mutta joskus kun olen juonut yli kahdeksan annosta, olen tullut aivan kusipääksi. Olen haukkunut ihmisiä, riehunut, ollut seksuaalisesti holtiton. Olen miettinyt, olenko ollut ehkä jopa psykoottinen. Seuraava päivä onkin sitten ollut yhtä helvettiä, itse aiheutettua, mikä lisää häpeää ja huonommuudentunnetta. Liika alkoholi on siis ilman muuta haitallista psyykelle, mutta koska haluan kuitenkin jonkin verran ottaa, pyrin kontrolloimaan juomistani. Toisinaan valitettavasti lipsahtaa, mikä on erityisen kurjaa läheisteni kannalta. Etenkin tuo mahdollinen psykoottisuus mietityttää.

• tipi

Kyllä voi juoda kunhan jättää sinä iltana lääkkeen ottamatta!

• Antidep

Minulle tulee vaikutelma, että juomisesi liittyy enemmän sosiaalisiin paineisiin ja itse olet jo jollain tasolla ymmärtänyt, ettei se kännäys ole sinun juttusi.

Tässä on yksi kysymys mitä sinun kannattaa miettiä:

Millainen ystävä pakottaa sinut tekemään jotain mitä et halua?

Kommenttini: en usko, että ne ihmiset ovat mitään oikeita ystäviä, vaan pelkkiä kavereita, hyvänpäiväntuttuja ja selkääntaputtelijoita. Kuinka moni on oikeasti tukenasi, kun on vaikeaa?

Jos joku osaa vastusteluista huolimatta drinkin, niin voit kieltäytyä kohtaliaasti, jos sinusta tuntuu, että se on vaikeaa, niin jossain vaiheessa voit antaa sen jollekin (ilmaisen viinan perään lötyy aina ihmisiä), tai jättää sen pöytään, pitää sitä mukana mutta et juo tai yksinkertaisesti kaataa menemään, kun muut eivät huomaa. Jos ei uskalla tehdä selväksi omaa mielipidettään tai fiiliksiään, niin tuollainen 'hienovaraisuus' voi sitten olla sopiva kompromissi sosiaalisten kuvioiden ja oman terveyden kannalta.

Se on totta, että Suomessa vallitsee sellainen mentaliteetti, että se kuka ei juo on ongelmainen. Kohtaan itse jatkuvasti alkoholin tyrkyttämistä ja tungettelevia kysymyksiä varsinkin, jos olen vesilinjalla tai juon vain muutaman. Harrastan paljon urheilua, joten on hirveän helppo ja totta sanoa, että treeni menee pilalle, se on yksi tapa välttyä turhilta henkilökohtaisilta selityksiltä. Ystäville voi toki kertoa ihan suoraan oman tilanteensa ja osa voi jopa tukea raittiudessa tai kohtuukäytössä. Sitten täytyy myös itse punnita hyödyt ja haitat eli paljonko on valmis uhraamaan oman henkisen ja fyysisen terveytensä kustannuksella ollakseen suosittu ystävien keskuudessa.

Parasta on selvittää oma tilanteensa perinpohjaisesti, lopulta vastuu on kuitenkin otettava itse. Kukaan muu ei voi sanoa, mitä sinun pitää tai ei pidä tehdä.

• paroksetiini...
        Maaninenko? kirjoitti:

Itse olen saanut apua masennukseeni Seroxatin rinnakkaisvalmisteesta Optiparista, jonka vaikuttava aine on paroksetiini. Otan aamuisin yhden tabletin. Ohjeissa kehoitetaan varovaisuuteen alkoholinkäytössä. Muutamasta saunaoluesta tv:n ääressä ei ole ollut haittaa, mutta joskus kun olen juonut yli kahdeksan annosta, olen tullut aivan kusipääksi. Olen haukkunut ihmisiä, riehunut, ollut seksuaalisesti holtiton. Olen miettinyt, olenko ollut ehkä jopa psykoottinen. Seuraava päivä onkin sitten ollut yhtä helvettiä, itse aiheutettua, mikä lisää häpeää ja huonommuudentunnetta. Liika alkoholi on siis ilman muuta haitallista psyykelle, mutta koska haluan kuitenkin jonkin verran ottaa, pyrin kontrolloimaan juomistani. Toisinaan valitettavasti lipsahtaa, mikä on erityisen kurjaa läheisteni kannalta. Etenkin tuo mahdollinen psykoottisuus mietityttää.

ja muut SSRI-lääkkeet. Lääkkeellä yritetään reilata kemiallista epätasapainoa kuntoon, ja alkoholilla tehdään tuo vaikutus tyhjäksi.

Alkoholi on kemiallinen depressantti. Välttäkää juomista, jos yhtään haluatte masennuksesta päästä eroon.

• DepStress
        käyttänyt kirjoitti:

Hei!
        Vieroitusoireita kesti pahimmillaan ehkä kuukauden. Paniikinomaisia ahdistuskohtauksia. Tuntui että kaikki pelot olivat yht´äkkiä kaikki päässäni, piti lähteä liikkeelle, itkukohtauksia, jotka kyllä helpottivat ja sitten unettomuutta, jota vieläkin lievempänä. Nukahdan suhteellisen helposti, mutta herään puolen yön aikaan, nukun taas pari tuntia ja sitten voi olla että valvon kunnes pitää nousta työhön. Mikä ihmeellisintä, en ole ollut myöskään päivällä väsynyt, en kykene nukkumaan päiväunia, vaikka siihen olisi mahdollisuus töiden jälkeen. Lopetin lääkkeen melko nopeasti, viikon verran puolikasta ja pari viikkoa neljännestä. Nyt alkaa tuntua päässä selkeämmältä 3 kk jälkeen ja muutenkin olen alkanut kiinnostua elämästä toisella tapaa sekä ajatuksiin on tullut muutakin kuin surua ja pelkoja. Olen käyttänyt mäkikuismaa ja tiedä sitten mikä tässä tehoaa. Olen myös käyttänyt e-epa kalaöljyä vuoden ajan. Miten sitten selvisin ahdistuskohtauksista? Purin lähinnä hammasta yhteen ja itkin ja päätin että katson nyt tämän loppuun, jostain sain tähän voimaa. Työ on ollut minulle yksi pelastus. Kun tekee jotain ajatuksia on pakko pitää työssä kiinni. Minulla on lisäksi onni käydä eräässä vertaistukiryhmässä, jossa voin purkaa näitä tuntoja, tosin en pahimmillaan kyennyt sinnekään menemään. Minua auttoi myös se tietoisuus että uskoin ahdistuksen johtuvan lääkkeen lopettamisesta ja näin odotin tilanteen tasaantuvan. Mutta jos olisi ollut ase käsillä, olisin varmaan käyttänyt sitä ihan pahimpana aikana. Yritä ottaa käyttöön kaikki keinot, mitä vaan voit kuvitella. Pyri keskittämään ajatuksia johonkin,liiku itsesi hikeen, itke ja mieti mikä olisi pahinta mitä tässä tilanteessa voisi tapahtua. Ja ajattele myös että mikään ei ole pysyvää ei onni eikä suru.
        Voimia sinulle pyrkimyksissäsi!

mulla ei ainakaan toiminu 30mg annostuksella tämä lääke. lähinnä vaan väsytti joka päivä.

• Tapsula

Itse olin täysin absolutisti parikymppisenä ja olihan se paine aikamoinen, mutta siinä on muutama niksi. Ekaksikin voit olla illan kuski eli kun on autolla (vilauttaa avaimenperiä) niin sen jälkeen ymmärretään asia ja tulee jopa hyväksyviä kommentteja "Hyvä, että on edes se selvä kuski". Toinen mitä voit tehdä on, että tilaat alkoholittomia juomia jotka ei ulkoisesti eroa paukuista. Tsekkaapa niin huomaat niitäkin löytyvän. Käy hakemassa juomasi itse siten, ettei kaverit ole kuulolla kun tilaat. Voit myös tehdä sen, että juot illassa vähemmän ja ei niin vahvoja niin alkoholia ei ole niin paljoa.

Totuus on, että ei ne sun kaveris juurikaan huomaa juotko todellakin alkoholia vai et jollet alkoholia juodessasi muutu todella paljon esim. hiljaisesta suupaltiksi tai vastaavaa.

• Just One Guy

En itse suosittele alkoholia ja Mirtatsapiinia.. ite on otettu kännit ja lääkkeet päälle -> itse "jäädyin". muutuin kylmäksi, masentuneeksi ja vahingoitin itseäni "leikilläni".. nitojalla ja tulitikuilla yms. ja jos juo esim 4-5pvä ja päivisin ottaa 15mg ... niin ekana täysin alkoholittomana päivänä tuli tunto/näköharhoja.. unet oli todentuntuisia joista ei tienny mikä oli totta mikä ei. kuuli ääniä yms.. eli ilman alkoholia on parasta!

• kurnimaha

Mirtatsapiinihoidon aikana alkoholin käyttöä ei suositella, mutta mitään ehdotonta kieltoa sen käytölle ei ole. Mirtatsapiini saattaa kuitenkin voimistaa alkoholin keskushermostoa lamaavaa vaikutusta, minkä seurauksena muisti voi lähteä illan aikana tavallista pienemmilläkin alkoholiannoksella. Varsinaista myrkytystä mirtatsapiini ei alkoholinkan kanssakaan nautittuna aiheuta.

Henkilökohtaisesti olen ollut mirtatsapiiniin erittäin tyytyväinen. Ennen mirtatsapiinihoidon aloittamista jouduin käyttämään päivittäin essitalopraamia (Cipralex), joka aiheutti voimakasta levottomuutta. Iltaisin otin 1-3 pilleriä tsopiklonia (esim. Imovane tai Zopinox), välillä käytin pahaan unettomuuteen myös tematsepaamia (Tenox). Lisäksi säännöllisessä käytössä olivat myös Diapam ja myöhemmin Oxamin. Mirtatsapiinihoidon aloittamisen jälkeen ole voinut jättää kaikki muut psyykelääkkeet pois säännöllisestä käytöstä. Ei siis ollenkaan huono vaihto, sanoisin. Varsinkin, kun mirtatsapiini ei aiheuta samalla tavalla riippuvuutta kuin monet muut ennen käyttämäni lääkkeet.

• Antidep

Olen käyttänyt mirtatsapiinia lokakuusta asti, 15 mg (annos triplattiinkin välillä). Myös minua vaivasi paha väsymys aluksi, noin 3 päivää, minkä jälkeen tasoittui, siitä lähtien olen pystynyt ajamaan autoa normaalisti. Lihoin samantien 2-3 kiloa ja annostusta suurennettaessa, tuli vielä 2-3 kiloa siihen päälle. Kyllä mirtatsapiinilla ja lihomisella on selvä yhteys, miten asiaan voi vaikuttaa on nimenomaan se että tietoisesti kontrolloi lääkkeen aiheuttamaan ylimääräistä ruokahalua. Joten ei ahmimista, turhat herkut pois ja liikuntaa harrastamaan.

Mirtatsapiinin hyödyt tuntuvat olevan minun kohdallani aika samat kuin sertraliinihydrokloridilla eli Zoloft-nimellä myytävällä masennuslääkkeellä, siis pahin ahdistuneisuus (erityisesti pakkoajatukset) ja syvin masennus pysyvät poissa. Mirtatsapiinin rauhoittava vaikutus auttaa välillä uniongelmissa. Molemmilla lääkkeillä on kokeiltu annoksen triplaamista, mutta ei vaikuta mitenkään positiivisesti minulla, henkisesti en huomaa muutosta parempaan. Eli hyödyt minun kohdallani tulevat jo minimiannoksesta. Mirtatsapiiniannosta nostaessa negatiiviset vaikutukset ovat olleet selvät (eli vielä lisää kauheaa väsymystä ja extra lihomista). Mirtatsapiini aiheuttaa minulle pahoinvointia, jos en mene puolen tunnin päästä lääkkeenotosta nukkumaan. Verrattaessa Zoloftin ja mirtatsapiinin käytön aloittamista, Zoloftista sain alussa paljon pahammat sivuoireet, mutta muuten sivuoireet ovat pienemmät (mikä ei sinänsä ole ihme mirtatsapiinin rauhoittavan ominaisuuden puolesta). Zoloftin lopettamisesta olen myös saanut todella pahat vieroitusoireet, mirtatsapiinista en osaa vielä sanoa, koska en ole lopettamassa sen käyttöä näillä näkymin.

Vielä mirtatsapiinista ja alkoholista, en missään tapauksessa suosittele mirtatsapiinin ottamista samaan aikaan alkoholin kanssa. Itse päädyin oksentelmaan moneksi tunniksi. Minulla ei ole ollut ongelmia normaali eli ns. kohtuukäytön kanssa, eli olen voinut juoda sen yhden tai kaksikin laisillista viiniä ruuan kanssa.

Näin suoraan sanottuna olen ennen ryypännyt varsin rankasti, mutta teen jatkuvasti työtä alkoholin käytön vähentämiseksi ja olenkin paljon vähentänyt. Silti välillä tulee otettua reippaasti ja silloin olen joko jättänyt ottamatta yön annoksen tai ottanut sen vasta kun juomisen lopettamisesta on kulunut 1-2 tuntia. Tällöin olen saattanut juoda ainakin sen 10 ravintola-annosta illan aikana, eikä mitään ikävää fyysistä reaktiota ole onneksi sattunut. Tietenkään en suosittele tätä, koska pelkkä alkoholikin saattaa johtaa hengityslamaan, eli jos itsellään on huono alkoholin sietokyky, niin sen oksentelun lisäksi saattaa pahimmassa tapauksessa tappaa itsensä. Viinan kanssa läträäminen on aina täysin omalla vastuulla ja mirtatsapiinin yhteydessä jo lääkäri ja pakkauselostekin kieltävät, joten eipä voi sanoa, etteikö olisi varoitettu. Kaikki miettivät omalla kohdallaan, mitä riskejä ovat valmiita ottamaan.

• Minä...

Mä oon syönyt mirtatsapiinia nyt noin 4 viikkoa,kokoajan on kauhean väsynyt olo...psyykkisesti en ole vielä huomannut mitään eroa,ei ole yhtään sen pirteämpi olo,aina vaan synkkä olo...kuinka kauan teillä on mennyt että lääke auttaa mielialaan?

• Suht. happy.
        Minä... kirjoitti:

Mä oon syönyt mirtatsapiinia nyt noin 4 viikkoa,kokoajan on kauhean väsynyt olo...psyykkisesti en ole vielä huomannut mitään eroa,ei ole yhtään sen pirteämpi olo,aina vaan synkkä olo...kuinka kauan teillä on mennyt että lääke auttaa mielialaan?

Sain kyseistä lääkettä pitkäaikaisen unettomuuden ja masennuksen hoitoon. Ensimmäiset viikot meni todellakin ihmetellessä, välillä oli väsynyt ja välistä jopa hyperaktiivinen. Mutta sitten olo rauhoittui n. 1kk:n käytön jälkeen. Olen ollut tyytyväinen siihen miten lääke on vaikuttanut. Lääke on parantanut unta ja siloittanut pahemmat masennuskohtaukset tms. Joten kannattaa odottaa hiukan niin uskoisin, että olo tasoittuu...ja toivottavasti parempaan päin. Ainakin oma lääkärini evästi minua jo alussa, että vaikutukset tulevat vasta viikkojen päästä riippuen yksilöstä.

• vähemmän

isolla kuin pienellä annoksella.

• totta...
        vähemmän kirjoitti:

isolla kuin pienellä annoksella.

Niin se väsyttääkin. Histamiinivaikutus tulee vaimeammin esille, kun käytetään isoa annosta, jolloin pitoisuus pysyy tasaisempana.

Niinpä kannattaa pitää annos mahdollisimman pienenä, jos käyttää mirtatsapiinia unettomuuteen.

Jos taas masennuksen hoidossa väsyttää päivisin liikaa, voisi ajatella annoksen suurentamista. Joka tapauksessa lääke kannattaa ottaa iltaisin ehkä noin tunti ennen nukkumaan menoa.

• paniikkitila

Itselläni on 30mg päivässä. Ajokorttia ei ole, mutta muut tarkkaavuutta vaativat työt onnistuvat erinomaisesti, koska otan lääkkeen illalla ja nukun pitkään. Yön aikana vaikutus "laimenee".
      Alkoholia olen nauttinut normaalisti, ilman sivuoireita.

Olen myös pariin otteeseen paiskonut töitä koko yön, jolloin otin lääkkeen normaaliin aikaan mutta menin nukkumaan vasta seuraavana iltana. Ei mitään sivuoireita.

Vielä sekin, että itselläni tuo vaikutti ruokahalua ALENTAVASTI, ei suinkaan lisäävästi.

Mutta juu, ei tuo silti mikään lempilääkkeeni ole. Paniikkihäiriö palasi vaikka masennus katosi. Vaan ei suostu lääkäri vaihtamaan enää, kun "vasta" kaksi tai kolme kuukautta ollut: vähimmäiskuuri puoli vuotta, ennen ei vaihdeta! Että pitää vielä pari kuukautta kituutella, ennen kuin saan sopivan lääkkeen.

• paniikkitila

Itselläni oli vuoden verran 10-40mg Sepram, vaikutti hyvin sekä masennukseen, ahdistukseen että paniikkihäiriöön, mutta virkisti niin paljon että en saanut nukuttua. Oli jonkin aikaa lisänä Seroquel unilääkkeenä, ei auttanut.

On siis aika ihmiskohtaista, Sepramin kanssa olin onnellinen, mutta väsynyt. "Uninen vihannes" kuten joku asian ilmaisi. Mirtatsapiinin kanssa taas pirteä mutta ajoittain ahdistunut.
        Nyt odotan kuun lopussa olevaa henk. koht. lääkärikäyntiä ja toivon, että tulis uudet lääkkeet. Tai edes Seprami takaisin.

• Ano
        paniikkitila kirjoitti:

Itselläni oli vuoden verran 10-40mg Sepram, vaikutti hyvin sekä masennukseen, ahdistukseen että paniikkihäiriöön, mutta virkisti niin paljon että en saanut nukuttua. Oli jonkin aikaa lisänä Seroquel unilääkkeenä, ei auttanut.

On siis aika ihmiskohtaista, Sepramin kanssa olin onnellinen, mutta väsynyt. "Uninen vihannes" kuten joku asian ilmaisi. Mirtatsapiinin kanssa taas pirteä mutta ajoittain ahdistunut.
        Nyt odotan kuun lopussa olevaa henk. koht. lääkärikäyntiä ja toivon, että tulis uudet lääkkeet. Tai edes Seprami takaisin.

Vaikkei lihominen ko. lääkkeen kanssa nyt suoranaisesti liitykään aiheeseen, niin sanottakoon sen verran, että mirtatsapiini pienempinä annoksina lisää ruokahalua, mutta annosta suurennettaessa lääkeaineen histamiinivaikutukset yleensä katoavat ja ruokahalu ei poikkea normaalista enää yhtä räikeästi kuin pienemmissä annoksissa. (Pienemmät annokset as in < 30 mg).

• Neuvoja?

Lääkäri määräsi mulle mirtatsapiinia masennukseen ja nyt olen lukenut muiden kokemuksia lääkkeestä. Nyt en tiedä alanko käyttämään vaiko en.. Yritän nyt laihduttaa koska olen aika isokokokoinen ja jos lääke lisää painoani niin varmasti masennun vielä enemmän kun en laihdu. Ja mul on kans unettomuutta ja lääkkeen pitäisi siihen auttaa. Olen päivisin väsynyt ja surullinen, enkä jaksais tehdä mitään enää.. En tiedä mitä tekisin. Aloitanko käyttämään mirtatsapiinia vai en? Neuvoja?
      Kiitos etukäteen!

• Jeinjeey

Olen käyttänyt ko. valmistetta jo jonkun aikaa. Kolmekymppistä. Alkoholia olen nauttinut normaalisti eli silloin tällöin muutama olut. Baarireissun jälkeen olen aina ottanut lääkkeen enkä ole huomannut mitään ei-toivottua vaikutusta. Hoidon alussa autolla ajaminen oli yllättävän hankalaa ja tarkkaavaisuuteni oli mitä oli. Muutaman kuukauden jälkeen ajaminenkin alkoi sujua ;) Ruokahalukin on tosiaan lisääntynyt ja kiloja on tullut muutama lisää. Teille jotka lihomisesta olette huolissane haluaisin muistuttaa, että ei sitä ihminen syömättä laihdu.. Kilot mitä mirtatsapiini tuo, liikunta vie.

Mutta sitten; Lääkäriltäni en saa mitään tietoa lääkkeestä vieläkään ja nyt haluaisin tietää, että miten esim. ko. valmisteen käyttö lopetetaan?

• kokemusta on

itse olen syönyt kyseistä lääkettä iltaisin 60mg ja juon silti joka päivä.. itselläni ei ainakaan ollut mitään haittavaikutuksia siitä...

• sarasr

heheheh nii varmaa

• sipuriina

onko auttanut masennukseen sillä tavalla?

• estänyt....

ehkä ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta, jolloin väsymyksen takia varoin autolla ajoa.

Annoksen suurentaminen vähentää väsymystä seuraavana päivänä toisin kuin luulisi. (Kai otat lääkkeesi illalla ennen nukkumaan menoa.)

• susku79

Lihomisvaikutus tulee kuulemma alkukuukausien aikana, jos on tullakseen. Itselläni turvottaa ihan kunnolla ja siitä painonnousua. Nyt kesällä turvottelu pahentunut huomattavasti. Olen kohta vuoden syönyt Mirtazapin 30:stä. Lääkäri lohdutteli, että turvotus lähtee pois sitten kun lääkkeen käytön lopettaa.

• ...
        susku79 kirjoitti:

Lihomisvaikutus tulee kuulemma alkukuukausien aikana, jos on tullakseen. Itselläni turvottaa ihan kunnolla ja siitä painonnousua. Nyt kesällä turvottelu pahentunut huomattavasti. Olen kohta vuoden syönyt Mirtazapin 30:stä. Lääkäri lohdutteli, että turvotus lähtee pois sitten kun lääkkeen käytön lopettaa.

Kiitos tämän lääkkeen, minä lihoin 10kiloa kolmessa kuukaudessa. Saattaa tietysti olla, että siihen vaikutti muutkin asiat...

• mirtan

Itsellä mirta toimii mainiosti. Hyvä ominaisuus on sen väsyttävä ja rauhoittava vaikutus. Sanotaan, että se lihottaa. Niin lihottaakin ja jos lihominen ei yhden kk:n jälkeen lääkkeen aloituksesta ole pysähtynyt lääke pitäis lopettaa.

Itselläni ei ole 2 kk:ssa tullut mainittavia liikakiloja, ei ainakaan sellasia joita rupeisin punnitsemaan. Kai se riippuu siitä, millaset on ruokatottumukset olleet ENNEN sairautta ja mirtan syöntiä.

Kyllä minullakin ruokahalu on kohentunut roimasti ja olen havainnut jääkaapilla ravaamista (koska osasin sitä odottaakin). Mutta minulla ei koskaan ole mitään hyödytöntä, turhia herkkuja kaapeissani! Mirta on sitä suurempi syy pitääkin tämä vanha tapa ja jyrsiä vaikka porkkanoita sitten.

• Kunnon lääke

Olen pystynyt ajamaan autoa, itse asiassa paremmin kuin ennen lääkitystä. Mirtatsapiini väsyttää illalla, jolloin sen otan, enkä aja tuolloin autoa vaan menen nukkumaan. Nukun hyvin, enkä aja autoa väsyneenä, kuten ennen lääkitystä.

Mirtatsapiinia ei ole mitään järkeä ottaa useampana annoksena, vaan järkevintä on ottaa lääke illalla ennen nukkumaan menoa.

Omasta mielestäni mirtatsapiini on lähestulkoon sivuvaikutukseton masennuslääke. Sen väsyttävä sivuvaikutus on minulle hoitoa ja pelkkää plussaa. Olen todella tyytyväinen tähän lääkkeeseen, jolla on vanhojen trisyklisten lääkkeiden hyvät puolet (rauhoittavuus, unen ja nukkumisen kohentuminen) ilman sivuvaikutuksia.

Uudempia SSRI -lääkkeitä pidän mirtatsapiiniin verrattuna joutavina kiusankappaleina.

Lihominen on tyypillisin mirtatsapiinin haittavaikutus. Ruokahalu lisääntyy, mutta olen huomannut tämänkin olevan hallittavissa. Halu/himo syödä tulee minulle tyypillisimmin lääkkeen ottamisen jälkeen. Mutta silloinhan pitäisikin olla unten mailla - nukkuva harvemmin mitään syö. (Lisäksi kotiin kannattaa olla ostamatta mitään epäterveellistä ja lihottavaa naposteltavaa. Niin yksinkertaista se on.)

• eka viikko

muutaman vuorokauden ajan yöllä levottomat jalat ilmiö, pakko liikutella ja heilutella jalkoja ja muutenkin hieman sellaista motorista levottomuutta nukkuessa mutta tämä meni kyllä ohi.

• ohi meni
        eka viikko kirjoitti:

muutaman vuorokauden ajan yöllä levottomat jalat ilmiö, pakko liikutella ja heilutella jalkoja ja muutenkin hieman sellaista motorista levottomuutta nukkuessa mutta tämä meni kyllä ohi.

Sama juttu oli mullakin.

• ja ....,

Verkkoklinikalla keskustellaan myös masennuksesta.

• Bentzoman

Mielestäni tuota auton ajamista ja viina kieltoa on vahvasti liioiteltu, kuten lihomistakin, kokemusta on.
      Mirtza väsyttää jumalattomasti muutaman ensimmäisen päivän heti lääkkeen ottamisen jälkeen, sen jälkeen sen väsyttävä vaikutus katoaa tyystin. En ole havainnut mitän ongelmia auton ajamisen ja viinin suhteen, samaten on tuon ruokahalun kanssa. Mielestäni tuo varovaisuus auton ajamiseen ja viiniin suhteen pätee lähinnä kun on kyse Bentzoista ja muista kolmio lääkkeistä, nämä serotoniinin tasaajathan kuten Mirtza eivät ole koskaan kolmio lääkkeitä.

• 16v

Olen käyttänyt mirtazapiinia (30mg) sen 5 kuukautta ja risat enkä sanoisi että toimii.
        Itselleni on tullut 7kiloa lisää elopainoa ja ruokahalu on SELVÄSTI parantunut. Olen suorastaan paisunut muodottomaksi. Lisäksi lääke aiheuttaa jatkuvaa väsymystä, en meinaa pysyä hereillä edes viikonloppuisin! Kuvitelkaa sitten oloani koulussa. Olen tullut myös hyvin äreäksi eikä nyt mikään tunnu yhtään miltään! kaikki on aivan samantekevää.
        Tämän kaiken takia lääkärini päätti että lääkett'ni vaihdetaan. Joillekin lääke sopii erinomaisesti, minulle ei juurikaan.

• minäkin 16
        16v kirjoitti:

Olen käyttänyt mirtazapiinia (30mg) sen 5 kuukautta ja risat enkä sanoisi että toimii.
        Itselleni on tullut 7kiloa lisää elopainoa ja ruokahalu on SELVÄSTI parantunut. Olen suorastaan paisunut muodottomaksi. Lisäksi lääke aiheuttaa jatkuvaa väsymystä, en meinaa pysyä hereillä edes viikonloppuisin! Kuvitelkaa sitten oloani koulussa. Olen tullut myös hyvin äreäksi eikä nyt mikään tunnu yhtään miltään! kaikki on aivan samantekevää.
        Tämän kaiken takia lääkärini päätti että lääkett'ni vaihdetaan. Joillekin lääke sopii erinomaisesti, minulle ei juurikaan.

mä mietin sitä samaa että kun mikään ei tunnu yhtään miltään, ei iloa eikä surua onko näin? itse aloitin lääkkeet pari viikkoa sitten, ja lisäks lekuri ja hoitajat valehdellu päin naamaa. ei kuulemma aiheuta mitään muuta negatiivista kuin päänsärkyä alussa ja täällähän on kunnon litannia turvotuksesta, ahdistuksesta yms. halusivat saada sen vaikuttamaan kivalta pikku lääkkeeltä joka parantaa oloa just tänä aamuna tajusin että vilkkaita unia ollu tasan sen jälkeen joka yö ku lääkkeet alko. mä en oikeesti nauti tästä..

• varovaisuutta

Kyllä alkoholin kanssa saa olla kuitenkin varovainen mirtatsapiinihoidon aikana. Sen tyrmäävän väsyttävä vaikutus yhdistettynä humalaan ei ole terveellinen yhdistelmä, sanoo nimimerkki Kaatunut ja silmälasinsa rikkonut...

• hmm?
        16v kirjoitti:

Harvinaista, että alle 18-vuotiaalle on määrätty masennuslääkettä. Niiden teho ja turvallisuus nuorilla potilailla on kyseenalainen.

• nou nou
        varovaisuutta kirjoitti:

Kyllä alkoholin kanssa saa olla kuitenkin varovainen mirtatsapiinihoidon aikana. Sen tyrmäävän väsyttävä vaikutus yhdistettynä humalaan ei ole terveellinen yhdistelmä, sanoo nimimerkki Kaatunut ja silmälasinsa rikkonut...

yllättävän vahva yhteisvaikutus voi tulla. Kerran kauhut kokenut...Ei kannata leikkiä asialla. Oli tuskaisen pyörryttävä olo jonkin aikaa.

• unet...
        minäkin 16 kirjoitti:

mä mietin sitä samaa että kun mikään ei tunnu yhtään miltään, ei iloa eikä surua onko näin? itse aloitin lääkkeet pari viikkoa sitten, ja lisäks lekuri ja hoitajat valehdellu päin naamaa. ei kuulemma aiheuta mitään muuta negatiivista kuin päänsärkyä alussa ja täällähän on kunnon litannia turvotuksesta, ahdistuksesta yms. halusivat saada sen vaikuttamaan kivalta pikku lääkkeeltä joka parantaa oloa just tänä aamuna tajusin että vilkkaita unia ollu tasan sen jälkeen joka yö ku lääkkeet alko. mä en oikeesti nauti tästä..

Vilkkaat unet ovat merkki siitä, että muistat unesi, eli unessa on normaali rakenne. Mirtatsapiini lisää syvän unen jaksoja, ja aamua kohti ne vähenevät, uni kevenee, joten kun heräät, muistat uniasi.

Se, että täällä luetellaan litanioita ja kokemuksia, ei välttämättä päde sinuun. Litaniathan on lueteltu kaikissa lääkkeiden pakkausselosteissa, koska ne nykyään PITÄÄ niissä luetella. Kyllä ennen oli lääkkeet hyviä, kun potilaiden ei tarvinnut tietää kaikkea turhaa...

• juu ei päällekkäin
        varovaisuutta kirjoitti:

Kantsii ottaa lääke vasta, kun on menossa nukkumaan, jos alkoholia ottaa. Ei niin, että ottaa totuttuun aikaan ja siinä sitten napsii alkoa päälle. Kun mirtan väsy ja humala yhdistyvät, voi olla aika "heikko" olo.

• Yleinen vuodattaja

Älä pelkää. Tuskin sinne kapakkaan olet menossa nukkumaan, joten älä ota mirtatsapiinia ennen kapakkaa.

Itse en juo paljoa. Yleensä otan kotona vain 1-3 annosta. Sitten kun nappaa päälle mirtsatsapiinin, jopa onkin hyvä tyrmäys ja hyvät unet.

• Miiruska

Hei, Minulle lääkäri määräsi ko.lääkkeen parisen kuukautta sitten, unta tukevaksi lääkkeeksi. Käytin vuosia nukahtamislääkettä, joka aiheuttaa pidämmän päälle muistihäiriöitä, ei siis ole suotavaa syödä nukahtamislääkettä jatkuvasti. Lääkkeen vaihtumisen jälkeen huomasin Mirtatsapiinin hyvät vaikutukset heti, nukun hyvin, ja olen muutenkin elämässä enemmän kiinni:). Autolla ajelen päivittäin, ja kesäloma reissuja tuli tehtyä paljonkin, en ole huomannut lääkkeen aiheuttavan autoilun kanssa ongelmaa. Toiveena olisi, että pääsen tästäkin lääkkeesta aikanaan irti, kunhan tässä vähän tunnustellaan, painon kanssa itselläni on aina ollut vähän propleemata, sillä ylipainoa oli jo ennen lääkkeen aloittamista, ei ole muutosta ruokahalussa...Ja alkoholia en käytä ollenkaan, joten se ei vaikuta lääkkeiden käyttööni .Tiedäthän että mikkään lääke yhdistettynä alkoholiin on erittäin huono yhdistelmä, joten varovaisuutta, yhteisvaikutukset voivat olla hurjia. Ennemmin tietysti kannattaa hoitaa itsensä lääkkeellä kuntoon, alkoholihan vaan pahentaa masnnusoireita. Eli vaikka söisit millaisia masennuslääkkeitä hyvänsä ja käytät alkoholia, masennuksesi ei ehkä parane. Kannattaa vaalia hyviä sosiaalisia suhteita, kehittää ja arvostaa itseänsä, näuttia elämästä ja olla onnellinen. Voimia ja hyvää jatkoa elämääsi.

• 0mat kokemuks3t

Kirjotampa nyt itsekkin kun kerran luin tämän. Sellaset 10kk käyttänyt ahdistukseen/ masennukseen, alussa oli väsymystä ja päänsärkyä, mutta nyt olo on kuitenki parempi kuin ennen käyttöä.

1. Alkoholin kanssa en ole huomannut mitään vaikutusta, koska se vasta illalla/yöllä otetaan.
      2. Painoni on noussut paljon, mutta ei se mua haittaa :) olin sellane ruipelo ennen käyttöä, - turvotusta on havaittavissa
      3. Pidän tästä lääkkeestä paljon, MUTTA kun en jaksanut yksi kaunis perjantai hakee uutta reseptiä lääkäriltä lääkkeisiin, tuli ihan järkyttävän paha ahdistus/paniikkikohtaus sunnuntaina päälle.
      Iho tuntui kylmältä rintaa puristi ja kauhea tärinä päälle :( luulin kuolevani ja soitin ambulanssin paikalle, hyvä ku pystyin edes puhuu hätänumeroon.

Nyt en uskalla lopettaa näitä lääkkeitä, eikä se ole vielä ajankohtaistakaan.
      (ja tiedän että se lopetetaan pikku hiljaa)
      Silti pelottavaa syödä lääkkeitä minkä lopetus aiheuttaa pahemman olon --> ku oli edes ennen käyttöä

huhuh kello on jo puol 5

• 18 v. mies

Minulla mirtatsapiini on toiminut mainiosti yhdessä psykoterapian kanssa, unettomuus, masennus ja ahdistus lieveni huomattavasti (melkein kokonaan pois) kuukauden kuluttua hoidon aloituksesta. Mulle määrättiin 30 mg iltaisin, kuukauden päästä lakkasi väsyttämästä, jolloin korotin annoksen omin lupineni 45 mg:iin, jolloin väsyttävä vaikutus palasi. Tosin lääkärin kanssa oli puhetta, että voin nostaa päiväannoksen 45 mg tasolle jos kuukauden kuluttua tuntuu että 30 mg ei riitä. Mielestäni mainio lääke unettomuudesta kärsivälle masentuneelle ja ahdistuneelle. Sivuvaikutuksia oli vain kuurin ekoina päivinä (makeanhimo ja nälkä koko ajan, lisäksi masennus ja ahdistus paheni hieman parin päivän ajaksi), mutta sitten ne hävisivät. En käytä alkoholia, joten en tiedä mirtan ja alkoholin yhteisvaikutuksesta.

Loistava lääke minun mielestäni.

• fgtrrrrfffffff

kyllä sinäkin olet paljon kärsinyt. Minulla oli panniikkihäiriö yli kaksikymmentä vuotta, ajoittain hyvien ihmissuhteiden vallitessa sitä ei ollut. Turvallisuuden puuttuessa se iskee. Olemme jossain vaiheessa olleet ilman apua, ja nyt se aiheuttaa pakokauhun. Rakkaus karkoittaa pelon, lukee Raamatussa. Rukoilkaa niin kauan että JUmala koskettaa. Minä paranin muutamassa kymmenessä sekunnissa kun Jumala piti kiinni, olin kuin pumpulissa. Ihmettelin kun pystyin matkustamaan ilman että täytyi ottaa rauhoittavaa. Parin kuukauden päästä vasta tajusin että olin parantunut sinä iltana. Älkää yksin kärsikö, meillä on Jumala joka pitää huolen jos Häneen alamme turvata.

• Nainen -85
        18 v. mies kirjoitti:

Minulla mirtatsapiini on toiminut mainiosti yhdessä psykoterapian kanssa, unettomuus, masennus ja ahdistus lieveni huomattavasti (melkein kokonaan pois) kuukauden kuluttua hoidon aloituksesta. Mulle määrättiin 30 mg iltaisin, kuukauden päästä lakkasi väsyttämästä, jolloin korotin annoksen omin lupineni 45 mg:iin, jolloin väsyttävä vaikutus palasi. Tosin lääkärin kanssa oli puhetta, että voin nostaa päiväannoksen 45 mg tasolle jos kuukauden kuluttua tuntuu että 30 mg ei riitä. Mielestäni mainio lääke unettomuudesta kärsivälle masentuneelle ja ahdistuneelle. Sivuvaikutuksia oli vain kuurin ekoina päivinä (makeanhimo ja nälkä koko ajan, lisäksi masennus ja ahdistus paheni hieman parin päivän ajaksi), mutta sitten ne hävisivät. En käytä alkoholia, joten en tiedä mirtan ja alkoholin yhteisvaikutuksesta.

Loistava lääke minun mielestäni.

Itse olen nyt syönyt Mirtazapiinia vaikeaan masennukseen (15 mg) vasta alle kaksi viikkoa. Ja itsetuho-ajatukset vain pahenevat päivä päivältä. Lisäksi minulla on lääkkeistä tullut paljon sivuoireita mm. liikasyömistä, rajua huimausta, uneliaisuutta, tärinää, levottumuutta, maniaa ym. Ja nyt kyllä mietin näiden juttujen lukemisen jälkeen, että voisin kyllä lopettaa näiden syömisen. Varsinkin irtipääseminen tuosta ko. lääkkeestä mietityttää.

Aikaisemmin olen syönyt Citalophramia ja Venlafluxiinia... aivan kamalia lääkkeitä! Koukuttavat niin pahasti, että meni 8 kk päästä irti tuosta Citalophramista.

• höpsis-
        Nainen -85 kirjoitti:

Itse olen nyt syönyt Mirtazapiinia vaikeaan masennukseen (15 mg) vasta alle kaksi viikkoa. Ja itsetuho-ajatukset vain pahenevat päivä päivältä. Lisäksi minulla on lääkkeistä tullut paljon sivuoireita mm. liikasyömistä, rajua huimausta, uneliaisuutta, tärinää, levottumuutta, maniaa ym. Ja nyt kyllä mietin näiden juttujen lukemisen jälkeen, että voisin kyllä lopettaa näiden syömisen. Varsinkin irtipääseminen tuosta ko. lääkkeestä mietityttää.

Aikaisemmin olen syönyt Citalophramia ja Venlafluxiinia... aivan kamalia lääkkeitä! Koukuttavat niin pahasti, että meni 8 kk päästä irti tuosta Citalophramista.

Eivät koukuta. Lopettaessa tulee lopetusoireita, jotka ovat vaarattomia.

Lääkkeet ovat Citalopram ja Venlafaxin. Niitä ei voi yhtä aikaa käyttää serotoniinisyndrooman vaaran vuoksi.

• asddfgg

itse olen 20v. tyttö, mirtatsapiinia määrättiin masennukseen ja uniongelmiin. olen käyttänyt lääkettä kohta 2kk, eli en ole mitenkään järisyttävän kokenut tässä asiassa. ensimmäisen kerran sain kuukaudeksi 15mg/päiväannoksen, totuttelin lääkkeeseen parisen viikkoa ennen kuin join alkoholia, enkä huomannut mitään sivuvaikutuksia. käyttöön tuli noin viikon tauko, kun en saanut reseptiä uusittua ja sain sitten toisen valmistajan lääkkeet. nykyään huomaan parin alkoholiannoksen vaikuttavan enemmän kuin normaalisti, mutta ei mielestäni hälyttävästi. otan lääkkeen joka ilta ennen nukkumaan menoa, mutta tiettyä kellon aikaa ei ole. jos olen ollut viettämässä baari-iltaa niin otan lääkkeen kotiin tultua, eli lääkkeenottoaika vaihtelee klo. 23-04. mielialan olen huomannut kohonneen, mikä voi johtua unen laadun paranemisesta, mutta kohonnut se kuitenkin on. ruokahaluni ei ole lisääntynyt, ja iltaisin lääkkeen otettuani en ota riskiä siitä, että lähtisin ajamaan autolla, liikenteessä on kuitenkin muitakin kuin minä.

suosittelen kuitenkin rauhallisesti etenemään lääkkeen kanssa, jos haluaa alkoholia juoda, niin suinpäin ei kannata lähteä örveltämään, vaan kannattaa ottaa rauhassa ja sellaisessa seurassa joka tietää lääkityksestäsi ja osaa katsoa perääsi. ja ennen ensimmäistä juomakertaa kannattaa antaa elimistön tottua lääkkeeseen, eli 2-4 viikkoa, jolloin lääkeaine on ruvennut jo vaikuttamaan. jos vasta parin päivän käytön jälkeen ottaa alkoholia ei ihmekkään jos menee sekaisin, sillä lääkeaine on vielä elimistölle vieras, eikä pelkkä alkoholikaan ihmisestä skarpimpaa tee. kuitenkin nämä asiat ovat hyvin yksilöllisiä, mikään lääke ei välttämättä jotain ihmistä paranna, toiselle se saattaa olla ainut toimiva apu.

• kokeillut

hei

minä käytin mirtatsapiinia aikoinaan vissiin kolme kuukautta mutta minun masennukseen oli ihan tehoton. toi alkoholi homma, et sitä pitäis välttää on kai vissiin vähän kaikkien masennuslääkkeiden kanssa, mutta en mä ainakaan ole välttänyt, tosin juon ehkä kerran 1-2kk mutta sit kun otan niin yleensä oon aika tasaraha... ja mirtatsapiinin aikaa join toisinaan lonkeron tai pari parikin kertaa viikossa eikä silti mitään tullut... eikä mulla ikinä ole tullut mitään ongelmia lääkkeiden, ei edes mirtatsapiinin kanssa... joskaan, en koskaan ota lääkettä alkoholin vaikutuksen alaisena, jos lääke siis sisältää hiemankaan rauhoitavaa ainetta... ei mun elämä ainakaan siihen kaatunut et joskus jäi yks pilleri pois välistä kun se niin äärettömän harvoin tapahtui.

autoakin ajelin aina, ei se mitään niin tokkuraista oloa tehnyt että sitä olisi koskaan mitenkään haitannut. joskin sitten ilmeisesti asia mutkistuu siinä vaiheessa jos mällää auton johonkin, niin vakuutusyhtiö voi olla aika kitkeränä kun ajellut sellaisen lääkkeen alaisena. mutta tosiaan, ei minulla ainakaan vaikuttanut mihinkään.

nyt mulla on efexor ja sen kanssa menee tosin hyvin. mirtatsapiini tosiaan tais laittaa hieman painon nousua, toisin kuin efexor, minkä kanssa olen saanut itseni just loistavan painoikseksi, ei yhtään yli mutta ei kyllä alipainoakaan...

tiedän et lääkärit laittaa aina kokeileen sataaviittäkymmentä eri lääkettä ja heillä on siihen syynsä mutta ehkä voisit kysäistä jotain muuta merkkiä... sanot vaan että et suostu syömään kyseistä lääkettä koska sen sivuvaikutukset on mielestäsi niin epämiellyttävät, varsinkin se painonnousu... kyllä ne siellä jotain keksii... ja aina voi käydä yksityisellä lääkärillä kysymässä neuvoa parempaan....

• maaorava465670

Olen syönyt mirtatsapiinia nyt parivuotta, oikeastaan ainoa "haittavaikutus" mitä olen huomannut on että heräämisen jälkeen saattaa väsyttää muutaman tunnin ajan aivan törkeästi. Se on kyllä totta että kyseinen lääke saattaa lihottaa paljon, itsellä tullut jtn 10kg lisää painoa tämän parin vuoden aikana. Mitä juomiseen tulee, alkoholinkäyttöni on pysynyt täysin ennallaan, lääkäri ei varoitellut erityisemmin asiasta, joten otan aina välillä vähän enemmänkin. Lienee sanomattakin selvää että perskännejä ei tietenkään kannata vetää, oli mikä masennuslääkitys tahansa, mutta jos silloin tällöin otat lasillisen pari viiniä niin eiköhän se ole todellakin ihan ok. Itselläni vaihdettiin kyseiseen lääkitykseen sepramista jonka sivuoireita koin paljon enemmän.

• PISTE:

Minun läheiseni söi näitä pillereitä ja joi ja lähti tästä maailmasta oman käden kautta.

• Jeppe--87

Minulle määrättiin puolisen vuotta mirtazapinia unta antamaan,ja on toiminut todella hyvin,pienellä annoksella 15mg.En ole lihonut yhtään enkä ole ollenkaan päivisin väsynyt tms,ilman sitä en vain saa unta,ja lääkärit ovat sanoneet että se ei juurikaan koukuta se lääke

• Tellus ^_^

Niin minullakin, unta antamaa. Aloitettiin 7,5 mg ja sai kasvattaa 15 mg. Sivarina 15 mg:lla minipsykoosi... Toisin sanoen ahdistusta, ajatusten lentoa, keskittymikyvyttömyyttä (hommat ja kiinnostus vaihtui kuin lennosta), muistamattomuutta, harmauden/raskauden tunnetta päässä ja unet sekottuivat todellisuuteen. Saattoi olla myös samaan aikaan ajatuksen rientoa, ahdistusta ja harmautta. Lopetin puolittamalla neljän päivän sisällä. Käytössä oli ollut viitisen viikkoa, joista useimmat viikot joka kolmas päivä puolikkaalla, viimeinen viikko joka päivä 15 mg:lla.

Nyt unettomuus saatu kuriin. Tätä viimeistä kautta, johon siis hain jo lääkkellistä helpotusta, kesti 13,5, mutta ennen sitä unihäiriöitä nelisen kuukauttaa, joka alkoi parin viikon unettomuudella. Nyt tuosta 13,5 on kahdeksan viikkoa. Huomaan kyllä että vielä on meno "epätasaista", mutta vahvistuu koko ajan :)

• Tellus ^_^
        Tellus ^_^ kirjoitti:

Niin minullakin, unta antamaa. Aloitettiin 7,5 mg ja sai kasvattaa 15 mg. Sivarina 15 mg:lla minipsykoosi... Toisin sanoen ahdistusta, ajatusten lentoa, keskittymikyvyttömyyttä (hommat ja kiinnostus vaihtui kuin lennosta), muistamattomuutta, harmauden/raskauden tunnetta päässä ja unet sekottuivat todellisuuteen. Saattoi olla myös samaan aikaan ajatuksen rientoa, ahdistusta ja harmautta. Lopetin puolittamalla neljän päivän sisällä. Käytössä oli ollut viitisen viikkoa, joista useimmat viikot joka kolmas päivä puolikkaalla, viimeinen viikko joka päivä 15 mg:lla.

Nyt unettomuus saatu kuriin. Tätä viimeistä kautta, johon siis hain jo lääkkellistä helpotusta, kesti 13,5, mutta ennen sitä unihäiriöitä nelisen kuukauttaa, joka alkoi parin viikon unettomuudella. Nyt tuosta 13,5 on kahdeksan viikkoa. Huomaan kyllä että vielä on meno "epätasaista", mutta vahvistuu koko ajan :)

Niin, ja 3,75 mg päästiin siihen hyvään, kuningas, oloon, jolloin olin aivan varma että olen ollut masentunut viimeiset kaksi vuotta...

• Tellus ^_^
        Tellus ^_^ kirjoitti:

Kiesus tätä säätämistä... Eli siis väärinymmärrysten välttämiseksi 13,5 VIIKKOA ;)

• clio s.

Olen käyttänyt maaliskuusta lähtien, 15 mg. Turvaa unta ja muutekin loistavaa, mutta mahan alueelle tuli kyllä kiloja. No, vaaka näyttää vain 1 kilon lisää, mutta epämukavalta tuntuu, että maha on niin pömppö. Syömistä rajoitin huomattavasti, muttei vaikutusta näy :/ Enkä kannattaa miettiä annoksen vähentämistä, mutta kommentti siitä, että pienimmillä annoksilla ehkä pahempi vaikutus painoon, ei kyllä lohduta ^^
      Muita haittoja EI OLLENKAAN! Aamulla olen paljon virkeämpi kuin ennen :) Ruokahalu ei noussut yhtään... siksi se painon nousu huolestuttaa... -_-'

• say.what.you.want

Hei!

Mulla on masennukseen Seronilia ja mirtatsapiinia. autoa en saa vielä ajaa mutta kyllä se onnistuisi koska en huomannut epämiellyttäviä sivuvaikutteita enää 2 viikon päästä aloittamisesta. Ruokahalu on KADONNUT lähes kokonaan.

• jfdnzjfnzgz

En oo kyllä kuullut mirtazapinin vaikutuksesta ajamiseen tai alkoholiin? Lieneekö lääkäri sitten unohtanut kertoa mulle! ite nimittäin ajoin autolla ja käytin välillä ihan reilustikin alkoholia mutta en huomannu mitään vaikutusta mirtazapinin kans.

Oon käyttänyt sitä kaks kertaa, kummallakin kerralla n. 6kk pätkän. paino nousi kummallakin kerralla yli viisi kiloa, ja ruokahalua sai kyllä tarkkailla, olis menny ruokaa niin paljon alas ku olis tarjottu, varsinki kaikkia herkkuja.

untahan tuo mulle laitettiin auttamaan vain, käytin sitä sen aikaa että uskalsi kokeilla nukkumista ilman ja kun huomas unen tulevan ilman lääkettä, lopetin sen käyttämisen. kyllähän se sillei ihan hyvä lääke on tuohon unentuomiseen, mutta tuo painonnousu tahtoo olla vähän inhottava. lääkäri ainakin muistaakseni kertoi että se kerää nestettä?

• riuttala76

Mä en mitään muutoksia ole alkoholinkäyttöön tehnyt, vaikka Mirtazapiini on mennyt vuosien ajan. Väsyttävän vaikutuksen huomaan joskus iltaisin ja lääkehän kuuluisikin ottaa illalla. En mä muuten lääkkeiden kanssa kyl koskaan ole ajatellut et alkoholista olisi haittaa niiden käytölle, mut varsinkin masennuslääkkeitä voi mun mielestä aivan huoletta käyttää alkoholin kanssa. Itse olin vähän aikaa sit onnekas, kun mulla meni jo masennuslääke Venlafaxin ja lääkäri keksi määrätä vielä sen lisäksi Mirtazapiinin unen tuloa helpottamaan. Nyt kun on kaksi masennuslääkettä, niin johan kertakaikkiaan on hyvä vaikutus. En mä tiedä miksi kannattaisi käyttää masennuslääkettä vain joku tietty aika. Ei mua ainakaan huvita ottaa riskiä et käytön lopetettuani masentuisin uudestaan. Sitäpaitsi vaikka ei koskaan olisi edes varsinaisesti masentanut, niin luulen silti et ihminen voi olla entistäkin tyytyväisempi elämäänsä masennuslääkkeiden avulla. Siitäkin kivoja lääkkeitä rauhoittaviin verrattuna, et rauhoittavia en ikinä ole osannut syödä käyttöohjeen mukaan, mut kun tiedän et masennuslääkkeet auttavat nimenomaan säännöllisesti ja pitkään käytettynä ja et iso kertaannos ei mitään erityistä tee, niin helppo käyttää annostusten mukaisesti eikä koskaan lopu lääkkeet kesken.

• M73

Kuinka suurta annosta syöt venlafaxinea ja mirtatsapiinia ?

• Hullumies*

Itse olen käyttänyt mirtatsapiinia reilun kuukauden ajan ja ensimmäisen viikon aikana huomasin olevani erittäin ärtynyt.Agressiivisuus katosi kyllä yhtä nopeasti,kuin tulikin.Ruokahalu on hyvä ja uni tulee mainiosti.Painoni ei kuitenkaan ole noussut näin lyhyellä välillä.Annokseni oli aloitettaessa 15 mg,mutta nyt se nostettiin 30 mg:aan.

Annoksen nosto tehtiin,koska paniikinomainen ahdistus ei kadonnut tuolla 15 mg:lla.Minusta muuten hyvä lääke,ainoa ongelma on aamuisin sängystä nouseminen,millään ei tahdo saada itseään hereille.Aamulla saattaa hetken olla tokkurainen olo,mutta se haihtuu,kun juo aamukahvit.Autolla ajamiseen lääkitys ei vaikuta millään tavalla.Sehän otetaan illalla,joten alkuun tuleva pöhnä on kadonnut yön aikana.

Näin lyhyellä käyttökokemuksella voin suositella lääkettä.

• älä_pelkää_elää

Orion sertralin jota söin 10/2011 - 03/2012 toimi viiveellä masennukseen hyvin, mutta vei libidon. Jätin omatoimisesti sertralinin pois noin 5 kk:n jälkeen (ÄLKÄÄ KOSKAAN TEHKÖ NIIN, KONSULTOIKAA AINA LÄÄKÄRIÄ!!!), kun olo koheni ja ajattelin, että kyllä tässä pärjää.

Syksy olikin taas raskas ja hain uudet lääkkeet 11/2012 ja lääkäri kirjoitti mirtatsapiinia, kun kerroin noista libido-ongelmista. Nyt syönyt 4 kk mirtatatsapiinia ja aina iltaisin n. tunti lääkkeen ottamisen jälkeen ihan kanttuvei, ts. mitään ei jaksa tehdä. Luulin, että mieliala kohosi tammikuussa, mutta nyt on ollut 1 1/2 viikkoa taas todella raskasta. Mirtatsapiini ei ole varsinainen SSRI-lääke, vaan sen kaltainen (uni)lääke. Isän kuolema ja sen jälkeen syntyneet fobiat, jotka mulla masennuksen alkusyy ovat olleet koko mirtatsapiini-ajan läsnä. Sertralin taas auttoi niihin ja kevät 2012 sujui "kuin tanssi". Tänään lääkäriin ja aion pyytää Sertralinin takaisin, libidon menettämisen uhallakin, sen verran on koko ajan tokkurainen olo mirtatsapiinista ja ajatukset kiertää kehää.

Eli kaikki ei käy kaikille. Alkoholia voi juoda, mutta en kyllä suosittele. Siis yhtään.

• ei selvää päivää

Kannattaakohan lääke aloittaa..

Olen 20-v, keskivaikeasti masentunut päivittäiset pelkotilat ja itkuisuus. Välillä hyviä kausia ja elämä maistuu, välillä käyn aivan pohjilla. Pelkään lääkkeitä ihan hirveästi ja nyt kun luen tätäkin ketjua mietin tuota alkoholihommaa... Ainoa ilo tässä vaiheessa elämää on se kun viikonloppuna pääsee kavereiden kanssa muutamalle, saapi nollattua päätä. Tuntuu että masentuisin neljän seinän sisälle jos tuo ainoa ilo viedään elämästä...

• kohti kevättä

Olen käyttänyt mirtazapina 5v eikä syys ja kevät masennuksia ole sen jälkeen ollut. Ainut ikävä puoli lääkkeestä on ,että se on tuonut ylimääräisiä kiloja.Olen masentuvaisuuteen taipuvainen ihminen joten minulle tämä lääke on ollut suuri apu ylimääräisistä kiloista huolimatta.

• tidaa

Kannattaapi ainakin kokeilla. Mulla oli ensin ssri-lääke Seronil, mikä ei sopinut alkuunkaan. Masennuin ja ahdistuin vielä enemmän. Sen jälkeen tuli Mirtzapin., mikä sopii rauhoittavan vaikutuksensa takia. Olen myös ottanut olutta. Ensi alkuun väsytti vähän enemmän. Ei muita sivuvaikutuksia. Itkuisuus on myös vähentynyt.

• väsyttäääääääääää..

Milloin sivuvaikutukset loppuvat?

Aloitin muutama päivä sitten lääkkeen, lääkäri sanoi että puolikkaalla mutta itse olen ottanut nyt vain neljäsosan koska tiedän että olen herkkä lääkkeille. Väsyttää kokoajan aivan sikana ja olo on kuin olisi jossain huurussa. Ennen valvoin helposti kuuteen asti aamulla (unettomuus), nyt alkoi väsyttämään jo ilta seitsämältä niin etten pysynyt hereillä?

Itse en lähtisi auton rattiin tässä kunnossa!!

• 0+ 0

Mitä pienempi annos sitä väsyttävämpi efekti. Paradoksaalista kyllä. Kokeile 15mg. Minulla annos toimii hyvin. Saan nukuttua, mutta aamulla olen pirteä. 30mg taas piristää. Jokaisella toimii vähän eri tavalla, annostuksesta riippuen.

• ääretön väsymys
        0+ 0 kirjoitti:

Mitä pienempi annos sitä väsyttävämpi efekti. Paradoksaalista kyllä. Kokeile 15mg. Minulla annos toimii hyvin. Saan nukuttua, mutta aamulla olen pirteä. 30mg taas piristää. Jokaisella toimii vähän eri tavalla, annostuksesta riippuen.

Aijaa, tuota en tajunnutkaan! Kiitos vinkistä. Mulle määrättiin siis 15mg silleen et eka viikko puolikkaalla.. Taidan tänä iltana ottaa tuon puolikkaan ja katsoa mitä siitä seuraa..

• kevättä kohti

Lääkettä täytyy syödä ainakin kuukausi ennenkuin se toimii. Ja lääke otetaan iltaisin. 1tbl 15mg

• haluton..

Minulle tuli lääkkeen sivuvaikutuksena täysi haluttomuus seksuaaliseen kanssakäymiseen. Pussailu ja sellainen läheisyys suorastaan ällöttää. Onkohan tämä ohimenevä sivuoire vai pitäisikö vaihtaa lääkettä?

• ottaako vai ei

Minä olen syönyt mirtatsapiinia pieninä annoksina joka ilta kahden vuoden ajan unettomuuteni. Siinä mielessä toiminut todella hyvin, uneni on nyt hyvää ja riittävää. Alkoholin suhteen on tullut muutaman kerran ongelmia, joita minulla ei ole koskaan aiemmin ollut. Kun ottaa vähänkin enemmän, huomaan että jonkin pätkän illasta en ole itse kuskin paikalla, vaan ohjaksissa ihan joku muu (kontrolli kylläkin palaa nopeasti, mutta hetken aikaa en hallitse itseäni ja joskus muistikin mennyt hetkeksi). Mitään totaalisen älytöntä ei ole tapahtunut, mutta asia vaivaa niin minua kuin läheisiniäkin. Nyt harkitsen joko juomisen rajaamista muutamaan annokseen per ilta tai kokeilla elämää ilman mirtatsapiinia.

• 22-

Mirtatsapiinia ei ole hyväksytty lääkeaineeksi lapsien tai nuorten masennuksen hoitoon. Syynä on se, että vaikutukselle ei ole löytynyt tieteellistä näyttöä useassa laajassa tutkimuksessa.
      Suomessa on tehty yksi tutkimus, mutta se ei täyttänyt vaatimuksia, esim. Plasebo vaikutusta ei millään tavoin rajattu pois.
      Mirtatsapiinin määrääminen lapsille ja nuorille on puoskarointia, siitä saa vain ja ainoastaan haittavaikutuksia.

• elelek

Lapsista ja nuorista en tiedä, mutta itse olen kolme vuotta käyttänyt ja uni tulee hyvin 95% varmuudella.

• dfhfj

Kokeile Brintellixia

• elekekk

Kuka?? Vitut kokeilen..Mirtsa skulaa

• 1q3

Hirvittävä myrkky, pitäisi ehdottomasti kieltää. Kun illalla otat puolikkaan, et aamulla pääse mihinkään. Lääkärit määrää sitä kai rääkätäkseen sairasta ihmistä.

• MirtaVirta

Todella hyvä lääke, auttaa unen saannissa ja lievittää myös ahdistusta. Aiemmin nosti tuota ruokahalua, kaikki haittavaikutukset katosi kun annosta nostettiin, nyt 45mg iltaisin.

Sen sanon kokemuksella, että ottakaa lääke ehdottomasti joka ilta, vaikka olisi millainen baari-ilta takana!!! Siihen ette todellakaan kuole, huonompi olo tulee siitä ettei lääkettä ottanut!! Kuten otatte myös muut lääkkeenne. Normaalit hoitoannokset ei ketään tapa, lääkehoito aiheuttaa ongelmia ainostaan silloin jos niitä ottaa miten sattuu. Hyödyt katoaa ja jäljelle jää vain haittavaikutukset.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe