Olen tässä miettinyt pitäisikö mennä verottajan juttusille ja käräyttämään suunnittelijoita, jotka tekevät pimeästi lvi-suunnitelmia.
Nämä sankarit ovat eläkkeellä olevia ihmisiä, jotka tekevät suunnitelmia pilkka hintaan näin uusien yrittäjien ei ole mahdollista pärjätä markkinoilla.
Mielestäni, jos suunnitelma tehdään alle 1000 eurolla se ei voi olla taloudellisesti kannattava. 25 tunnissa ei pysty tekemää suunnitelmia.
En tiedä miten käy kun 5-10 vuoden päästä ei ole ketään tekemässä suunnitelmia, jos tämä sama meno jatkuu.
Mitä mieltä ollaan ?
Epätervettä kilpailua
10
1482
Vastaukset
- silleen
jos et sinä pysty alle 25 tunnin suunnitelmaa tekemään mutta ammattimies kyllä.Anna sinäkin ammattimiehen tehdä se niin homma joutuu eikä viikkokausia odotella LVI-suunnittelua
- kahta
suunnitelmaa ei pysty viikossa tekemään, no osa ajasta menee suunnitelmien hyväksyttämiseen rakennusvalvonnassa ja jos useita neuvotteluja tarpeen niin aikaahan se vie.
- Kipinä
asian ydintä.
Ihmiset päivittelevät, miten muutama viiva paperilla voi maksaa niin paljon. Kunnolla tehtyyn suunnittelutehtävään kuuluu kuitenkin piirustusten ja työselityksen tuottamisen lisäksi paljon muutakin:
Neuvottelut asiakkaan kanssa, suunnittelijoiden keskinäinen yhteistyö, suunnitelmien hyväksyttäminen viranomaisilla, jokunen käynti työmaalla (eiköhän ole parasta, että asennusten valvonnassa ja vastaanotossa käytetään alan miestä eikä sinnepäin perillä olevaa yleisvalvojaa)... matka-aikoineen tietty.
Kun vielä työmaalta soitetaan tumput suorana, että tuota tarviketta ei nyt saadakaan, kun tilattiin niin myöhään, niin kuka katsoo asiakkaan puolesta, että tilalle tarjottu tuote on ok? Suunnittelijahan se. No joo, lisälaskuahan tuosta tilanteesta voi laittaa, jos ilkeää... taitaa vaan yleensä mennä yleiskuluihin :( - 50euroa
Kipinä kirjoitti:
asian ydintä.
Ihmiset päivittelevät, miten muutama viiva paperilla voi maksaa niin paljon. Kunnolla tehtyyn suunnittelutehtävään kuuluu kuitenkin piirustusten ja työselityksen tuottamisen lisäksi paljon muutakin:
Neuvottelut asiakkaan kanssa, suunnittelijoiden keskinäinen yhteistyö, suunnitelmien hyväksyttäminen viranomaisilla, jokunen käynti työmaalla (eiköhän ole parasta, että asennusten valvonnassa ja vastaanotossa käytetään alan miestä eikä sinnepäin perillä olevaa yleisvalvojaa)... matka-aikoineen tietty.
Kun vielä työmaalta soitetaan tumput suorana, että tuota tarviketta ei nyt saadakaan, kun tilattiin niin myöhään, niin kuka katsoo asiakkaan puolesta, että tilalle tarjottu tuote on ok? Suunnittelijahan se. No joo, lisälaskuahan tuosta tilanteesta voi laittaa, jos ilkeää... taitaa vaan yleensä mennä yleiskuluihin :(300 mummoa on päivän palkka kovasta työstä, käteen jäävä osa. Sillä ei tosin autoa käydä katsastuksessa näyttämässä, mutta jos suunnitelmat enemmän maksaa piirtäisin itse. Paljonko asennus sitten maksaa,verottajan osuus mukaan laskettuna tai ilman. Olen tarjonnut verottojan osuus mukaan laskettuna oli asiakas ihmeissään (rohkeat ottaa urakat, ei verottajan kaverit).
- Konstaapeli
50euroa kirjoitti:
300 mummoa on päivän palkka kovasta työstä, käteen jäävä osa. Sillä ei tosin autoa käydä katsastuksessa näyttämässä, mutta jos suunnitelmat enemmän maksaa piirtäisin itse. Paljonko asennus sitten maksaa,verottajan osuus mukaan laskettuna tai ilman. Olen tarjonnut verottojan osuus mukaan laskettuna oli asiakas ihmeissään (rohkeat ottaa urakat, ei verottajan kaverit).
Tekee sitten kuukausipalkkaa bruttona tuollaiset 7200 mk.
Parempi jäädä Siwaan vartijaksi kuin kouluttautua, noilla liksoilla. - lippa taakse
50euroa kirjoitti:
300 mummoa on päivän palkka kovasta työstä, käteen jäävä osa. Sillä ei tosin autoa käydä katsastuksessa näyttämässä, mutta jos suunnitelmat enemmän maksaa piirtäisin itse. Paljonko asennus sitten maksaa,verottajan osuus mukaan laskettuna tai ilman. Olen tarjonnut verottojan osuus mukaan laskettuna oli asiakas ihmeissään (rohkeat ottaa urakat, ei verottajan kaverit).
Tuntuu sekavalta esitykseltä. Kuka tekee ja mitä ja millä hinnalla. Itse vai kaveri. ALV vai ilman. Piirtäisitkö pilakuvia vai mitä. Tikku-ukkoja. Rohkeat ei tee pitkään. Joka hommasta on saatava asiallinen korvaus. Talkoot ja sosiaalinen työ on erikseen.
Kipinä kirjoitti:
asian ydintä.
Kun vielä työmaalta soitetaan tumput suorana, että tuota tarviketta ei nyt saadakaan, kun tilattiin niin myöhään, niin kuka katsoo asiakkaan puolesta, että tilalle tarjottu tuote on ok? Suunnittelijahan se. No joo, lisälaskuahan tuosta tilanteesta voi laittaa, jos ilkeää... taitaa vaan yleensä mennä yleiskuluihin :(taidat olla itsekkin suunnittelija, kun tuollaisia juttelet.
Ainakin ne suunnittelijat mihin minä törmäsin, ottivat kyllä kaikki liksansa.
-Yksikään ei käynyt työmaalla
-missäään suunnitelmassa ei ollut mitään sen kummempia työselostuksia.
-kaikissa suunnitelmissa oli epätarkkuuksia ja suoranaisia amatöörimaisia virheitä
-kenenkään kanssa ei pidetty palaveria aiheesta, en sitä kyllä ehdottanutkaan, mutta ei sitä kukaan pyytänytkään.
-Talojen kustannusarviot ei pidä, ellei osaa työstä tehdä pimeänä. Niin tekee isot rakennuttajat ja grynderitkin, mikset siis sinäkin. Se on jokaisen kansalaisen yhtäläinen oikeus.- Kipinä
vanhami kirjoitti:
taidat olla itsekkin suunnittelija, kun tuollaisia juttelet.
Ainakin ne suunnittelijat mihin minä törmäsin, ottivat kyllä kaikki liksansa.
-Yksikään ei käynyt työmaalla
-missäään suunnitelmassa ei ollut mitään sen kummempia työselostuksia.
-kaikissa suunnitelmissa oli epätarkkuuksia ja suoranaisia amatöörimaisia virheitä
-kenenkään kanssa ei pidetty palaveria aiheesta, en sitä kyllä ehdottanutkaan, mutta ei sitä kukaan pyytänytkään.
-Talojen kustannusarviot ei pidä, ellei osaa työstä tehdä pimeänä. Niin tekee isot rakennuttajat ja grynderitkin, mikset siis sinäkin. Se on jokaisen kansalaisen yhtäläinen oikeus.... mitä tilaa. Vai?
Jos pistät sopimukseen 4 työmaakäyntiä ja muuta palaveria sekä työselostuksen teon, ne myös saat.
Suunnittelun laajuus nimittäin on se, mitä sopimuksessa seisoo.
Rakennuttaja tietenkin järjestää ne palaverit ilmoittamanaan aikana. Eivät suunnittelijat ja urakoitsijat sinne itsekseen osaa keräytyä.
Samoin, jos tilattua työselostusta ei ole muiden suunnitelmien mukana, järkevä ostaja kysyy ostamansa tavaran perään.
Et siis taida olla järkevä ostaja? Kipinä kirjoitti:
... mitä tilaa. Vai?
Jos pistät sopimukseen 4 työmaakäyntiä ja muuta palaveria sekä työselostuksen teon, ne myös saat.
Suunnittelun laajuus nimittäin on se, mitä sopimuksessa seisoo.
Rakennuttaja tietenkin järjestää ne palaverit ilmoittamanaan aikana. Eivät suunnittelijat ja urakoitsijat sinne itsekseen osaa keräytyä.
Samoin, jos tilattua työselostusta ei ole muiden suunnitelmien mukana, järkevä ostaja kysyy ostamansa tavaran perään.
Et siis taida olla järkevä ostaja?Tilasin nipun kuvia, sain nipun kuvia.
Talo nousi puolessa vuodessa täysin valmiiksi, turhat byrokratiat olis vienyt aikaa.
Kaikista eniten toki harmitti pienet fibat lvi kuvissa, ei siksi, että niistä virheistä olis ollut haittaa sen kummemmin, vaan siksi, kun luku ja kirjoitustaidoton putkimies katsoo kuvia, ja laskee tarjouksen, niin se laskee sen täsmälleen kuvien mukaan. Jos esim kuraeteiseen ei ole piirretty vesipistettä, niin se ei ole putkiurakassa vaan tuntihommina.
Kaikki kuvat meni kyllä minun kautta ja tehtiin tarvittavaa työnaikaista säätöä niihin. ylitsepääsemättömiä mokia ei ollut.
MUTTA en toki halua ylistää itseäni, koska olen keskimäärin samanlainen tumpelo kuin muutkin, ehkä hieman enemmän asioista selvää ottava. Mutta jos työtä olisi teettänyt täysin ummikko keskivertopientalonrakentaja, olis talosta jäänyt sitä ja tätä pois.
Aloituskokoukset ja kaikenmaailman hevonpaska kvv työnjohtajat on tarkoitettu sitä varten, että täysi idioottikin voi rakennuttaa talonsiten, etä siitä tulee edes jonkinlainen.
- nimetön
ja maksoi 6 euroa neliö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .492988Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472851Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242649Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3421715- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193927Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101782Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26780- 44739