Epätervettä kilpailua

Hannu

Olen tässä miettinyt pitäisikö mennä verottajan juttusille ja käräyttämään suunnittelijoita, jotka tekevät pimeästi lvi-suunnitelmia.

Nämä sankarit ovat eläkkeellä olevia ihmisiä, jotka tekevät suunnitelmia pilkka hintaan näin uusien yrittäjien ei ole mahdollista pärjätä markkinoilla.

Mielestäni, jos suunnitelma tehdään alle 1000 eurolla se ei voi olla taloudellisesti kannattava. 25 tunnissa ei pysty tekemää suunnitelmia.

En tiedä miten käy kun 5-10 vuoden päästä ei ole ketään tekemässä suunnitelmia, jos tämä sama meno jatkuu.

Mitä mieltä ollaan ?

10

1526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silleen

      jos et sinä pysty alle 25 tunnin suunnitelmaa tekemään mutta ammattimies kyllä.Anna sinäkin ammattimiehen tehdä se niin homma joutuu eikä viikkokausia odotella LVI-suunnittelua

    • kahta

      suunnitelmaa ei pysty viikossa tekemään, no osa ajasta menee suunnitelmien hyväksyttämiseen rakennusvalvonnassa ja jos useita neuvotteluja tarpeen niin aikaahan se vie.

      • Kipinä

        asian ydintä.

        Ihmiset päivittelevät, miten muutama viiva paperilla voi maksaa niin paljon. Kunnolla tehtyyn suunnittelutehtävään kuuluu kuitenkin piirustusten ja työselityksen tuottamisen lisäksi paljon muutakin:

        Neuvottelut asiakkaan kanssa, suunnittelijoiden keskinäinen yhteistyö, suunnitelmien hyväksyttäminen viranomaisilla, jokunen käynti työmaalla (eiköhän ole parasta, että asennusten valvonnassa ja vastaanotossa käytetään alan miestä eikä sinnepäin perillä olevaa yleisvalvojaa)... matka-aikoineen tietty.

        Kun vielä työmaalta soitetaan tumput suorana, että tuota tarviketta ei nyt saadakaan, kun tilattiin niin myöhään, niin kuka katsoo asiakkaan puolesta, että tilalle tarjottu tuote on ok? Suunnittelijahan se. No joo, lisälaskuahan tuosta tilanteesta voi laittaa, jos ilkeää... taitaa vaan yleensä mennä yleiskuluihin :(


      • 50euroa
        Kipinä kirjoitti:

        asian ydintä.

        Ihmiset päivittelevät, miten muutama viiva paperilla voi maksaa niin paljon. Kunnolla tehtyyn suunnittelutehtävään kuuluu kuitenkin piirustusten ja työselityksen tuottamisen lisäksi paljon muutakin:

        Neuvottelut asiakkaan kanssa, suunnittelijoiden keskinäinen yhteistyö, suunnitelmien hyväksyttäminen viranomaisilla, jokunen käynti työmaalla (eiköhän ole parasta, että asennusten valvonnassa ja vastaanotossa käytetään alan miestä eikä sinnepäin perillä olevaa yleisvalvojaa)... matka-aikoineen tietty.

        Kun vielä työmaalta soitetaan tumput suorana, että tuota tarviketta ei nyt saadakaan, kun tilattiin niin myöhään, niin kuka katsoo asiakkaan puolesta, että tilalle tarjottu tuote on ok? Suunnittelijahan se. No joo, lisälaskuahan tuosta tilanteesta voi laittaa, jos ilkeää... taitaa vaan yleensä mennä yleiskuluihin :(

        300 mummoa on päivän palkka kovasta työstä, käteen jäävä osa. Sillä ei tosin autoa käydä katsastuksessa näyttämässä, mutta jos suunnitelmat enemmän maksaa piirtäisin itse. Paljonko asennus sitten maksaa,verottajan osuus mukaan laskettuna tai ilman. Olen tarjonnut verottojan osuus mukaan laskettuna oli asiakas ihmeissään (rohkeat ottaa urakat, ei verottajan kaverit).


      • Konstaapeli
        50euroa kirjoitti:

        300 mummoa on päivän palkka kovasta työstä, käteen jäävä osa. Sillä ei tosin autoa käydä katsastuksessa näyttämässä, mutta jos suunnitelmat enemmän maksaa piirtäisin itse. Paljonko asennus sitten maksaa,verottajan osuus mukaan laskettuna tai ilman. Olen tarjonnut verottojan osuus mukaan laskettuna oli asiakas ihmeissään (rohkeat ottaa urakat, ei verottajan kaverit).

        Tekee sitten kuukausipalkkaa bruttona tuollaiset 7200 mk.

        Parempi jäädä Siwaan vartijaksi kuin kouluttautua, noilla liksoilla.


      • lippa taakse
        50euroa kirjoitti:

        300 mummoa on päivän palkka kovasta työstä, käteen jäävä osa. Sillä ei tosin autoa käydä katsastuksessa näyttämässä, mutta jos suunnitelmat enemmän maksaa piirtäisin itse. Paljonko asennus sitten maksaa,verottajan osuus mukaan laskettuna tai ilman. Olen tarjonnut verottojan osuus mukaan laskettuna oli asiakas ihmeissään (rohkeat ottaa urakat, ei verottajan kaverit).

        Tuntuu sekavalta esitykseltä. Kuka tekee ja mitä ja millä hinnalla. Itse vai kaveri. ALV vai ilman. Piirtäisitkö pilakuvia vai mitä. Tikku-ukkoja. Rohkeat ei tee pitkään. Joka hommasta on saatava asiallinen korvaus. Talkoot ja sosiaalinen työ on erikseen.


      • Kipinä kirjoitti:

        asian ydintä.

        Ihmiset päivittelevät, miten muutama viiva paperilla voi maksaa niin paljon. Kunnolla tehtyyn suunnittelutehtävään kuuluu kuitenkin piirustusten ja työselityksen tuottamisen lisäksi paljon muutakin:

        Neuvottelut asiakkaan kanssa, suunnittelijoiden keskinäinen yhteistyö, suunnitelmien hyväksyttäminen viranomaisilla, jokunen käynti työmaalla (eiköhän ole parasta, että asennusten valvonnassa ja vastaanotossa käytetään alan miestä eikä sinnepäin perillä olevaa yleisvalvojaa)... matka-aikoineen tietty.

        Kun vielä työmaalta soitetaan tumput suorana, että tuota tarviketta ei nyt saadakaan, kun tilattiin niin myöhään, niin kuka katsoo asiakkaan puolesta, että tilalle tarjottu tuote on ok? Suunnittelijahan se. No joo, lisälaskuahan tuosta tilanteesta voi laittaa, jos ilkeää... taitaa vaan yleensä mennä yleiskuluihin :(

        taidat olla itsekkin suunnittelija, kun tuollaisia juttelet.

        Ainakin ne suunnittelijat mihin minä törmäsin, ottivat kyllä kaikki liksansa.

        -Yksikään ei käynyt työmaalla
        -missäään suunnitelmassa ei ollut mitään sen kummempia työselostuksia.
        -kaikissa suunnitelmissa oli epätarkkuuksia ja suoranaisia amatöörimaisia virheitä
        -kenenkään kanssa ei pidetty palaveria aiheesta, en sitä kyllä ehdottanutkaan, mutta ei sitä kukaan pyytänytkään.
        -Talojen kustannusarviot ei pidä, ellei osaa työstä tehdä pimeänä. Niin tekee isot rakennuttajat ja grynderitkin, mikset siis sinäkin. Se on jokaisen kansalaisen yhtäläinen oikeus.


      • Kipinä
        vanhami kirjoitti:

        taidat olla itsekkin suunnittelija, kun tuollaisia juttelet.

        Ainakin ne suunnittelijat mihin minä törmäsin, ottivat kyllä kaikki liksansa.

        -Yksikään ei käynyt työmaalla
        -missäään suunnitelmassa ei ollut mitään sen kummempia työselostuksia.
        -kaikissa suunnitelmissa oli epätarkkuuksia ja suoranaisia amatöörimaisia virheitä
        -kenenkään kanssa ei pidetty palaveria aiheesta, en sitä kyllä ehdottanutkaan, mutta ei sitä kukaan pyytänytkään.
        -Talojen kustannusarviot ei pidä, ellei osaa työstä tehdä pimeänä. Niin tekee isot rakennuttajat ja grynderitkin, mikset siis sinäkin. Se on jokaisen kansalaisen yhtäläinen oikeus.

        ... mitä tilaa. Vai?

        Jos pistät sopimukseen 4 työmaakäyntiä ja muuta palaveria sekä työselostuksen teon, ne myös saat.
        Suunnittelun laajuus nimittäin on se, mitä sopimuksessa seisoo.

        Rakennuttaja tietenkin järjestää ne palaverit ilmoittamanaan aikana. Eivät suunnittelijat ja urakoitsijat sinne itsekseen osaa keräytyä.

        Samoin, jos tilattua työselostusta ei ole muiden suunnitelmien mukana, järkevä ostaja kysyy ostamansa tavaran perään.

        Et siis taida olla järkevä ostaja?


      • Kipinä kirjoitti:

        ... mitä tilaa. Vai?

        Jos pistät sopimukseen 4 työmaakäyntiä ja muuta palaveria sekä työselostuksen teon, ne myös saat.
        Suunnittelun laajuus nimittäin on se, mitä sopimuksessa seisoo.

        Rakennuttaja tietenkin järjestää ne palaverit ilmoittamanaan aikana. Eivät suunnittelijat ja urakoitsijat sinne itsekseen osaa keräytyä.

        Samoin, jos tilattua työselostusta ei ole muiden suunnitelmien mukana, järkevä ostaja kysyy ostamansa tavaran perään.

        Et siis taida olla järkevä ostaja?

        Tilasin nipun kuvia, sain nipun kuvia.

        Talo nousi puolessa vuodessa täysin valmiiksi, turhat byrokratiat olis vienyt aikaa.

        Kaikista eniten toki harmitti pienet fibat lvi kuvissa, ei siksi, että niistä virheistä olis ollut haittaa sen kummemmin, vaan siksi, kun luku ja kirjoitustaidoton putkimies katsoo kuvia, ja laskee tarjouksen, niin se laskee sen täsmälleen kuvien mukaan. Jos esim kuraeteiseen ei ole piirretty vesipistettä, niin se ei ole putkiurakassa vaan tuntihommina.

        Kaikki kuvat meni kyllä minun kautta ja tehtiin tarvittavaa työnaikaista säätöä niihin. ylitsepääsemättömiä mokia ei ollut.

        MUTTA en toki halua ylistää itseäni, koska olen keskimäärin samanlainen tumpelo kuin muutkin, ehkä hieman enemmän asioista selvää ottava. Mutta jos työtä olisi teettänyt täysin ummikko keskivertopientalonrakentaja, olis talosta jäänyt sitä ja tätä pois.

        Aloituskokoukset ja kaikenmaailman hevonpaska kvv työnjohtajat on tarkoitettu sitä varten, että täysi idioottikin voi rakennuttaa talonsiten, etä siitä tulee edes jonkinlainen.


    • nimetön

      ja maksoi 6 euroa neliö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe