Olen 14v ja 160 pitkä

normaalia..?

haluaisin olla pitempi ja mikä tähän auttaa..? onks jotain vitamiinejä tai hormooneja tms. joka auttaa pituus kasvuun, käyn kyllä treenamassa salilla 3-4 kertaa viikossa... ksavaako lihakset ja nouseeko pituus kasvuhormooneilla..? onko terveellisiä 14 vuotiaalle...?



Kaikki Ne Jotka Lukee Tämän Niin Vastatkaa..!

14

2631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • calmato

      Kasvamiseen vaikuttaa perinnöllisyys ja ravinto. Perinnöllisyyteen emme voi (ainakaan toistaiseksi) vaikuttaa, ravinnon vaikutuskaan ei ole kovin suuri. Kasvuhormoneilla voidan auttaa joitain ihmisiä lääketieteellisin perustein, ei vain ulkonäkösyistä (jos ei ole perusteltua sitten psyykkisen terveyden takia).

      Terveellisen ruokavalion varmaan tiedätkin ja kasvuiässä on erityisen tärkeää juuri kalkin ja D-vitamiinin saanti sekä luita vahvistava liikunta. Parhaiten luita vahvistaa liikunta, jossa tulee myös tärähdyksiä, kuten hyppääminen, tenniksenpeluu (mailanisku), aerobic ja muu sellainen.

      Tyttöjen pituuskasvu päättyy aikaisemmin kuin poikien, monet tytöt eivät kasva pituutta juuri lainkaan enää kuukautisten alettua. Pojat taas kasvavat jotkut vielä armeija-aikanaankin. Ainakin jos olet poika, pituuskasvuun voidaan vielä vaikuttaa hormoneilla, mutta siihen täytyy olla hyvät perustelut (ihmisen kasvuhormonit ovat hyvin kalliita lääkkeitä).

      Jos asia huolettaa, voithan kysyä vielä siitä oman koulun terveydenhoitajalta tai omalta terveyskeskuslääkäriltä.

      • 16v

        ihan normaalin pitunen oot....ite olin 14-vuotiaana 160cm pitkä, nyt oon 16v ja n.182cm pitkä..kasvat kyllä.


    • tyttö18v

      Noin nuorena, jos olet siis poika, tuo salilla käynti vaikuttaa negatiivisesti. Se vaikuttaa pituuskasvuun. Siksihän se maailman vahvin lapsi jää ihan käppänäksi, koska hän on treenannut pienestä pitäen.

      • suomi-poika

        joo lopetappa se salilla käynti nii ei ainakaa tuu mitään ongelmia sen takia pituuskasvuun...ehtii sitä myöhemminki käyä salilla...kuinka pitkä isäsi on?
        turha alkaa hyvää pituus kasvua pilaamaan painojen kans.


    • Noonukka

      Eipä pituuskasvuun voi itse vaikuttaa. Tietysti täytyy kääntyä asiantuntijan puoleen, jos lähivuosina pituutesi ei lisäänny. Usein on niin, että äidin pituus määrää myös lasten pituuden. Eli jos äiti on pitkä, niin lapsistakin yleensä tulee pitkiä. Itse olen 175-senttinen ja 12,5-v. poikani on jo 178 cm, hänen ennusteensa on 196 cm. Ystävättäreni on 158 cm ja hänen 12-v. poikansa on vasta 140 cm, vaikka pojan isä on 180 cm.

      Juttele asiasta vaikka vanhempiesi kanssa ja kysele milloin heidän pituuskasvunsa on alkanut. Jos asia kovasti vaivaa sinua, niin voit tietysti kääntyä lääkärin puoleenkin. Onneksi nykyaikana on saatavana apua, jos tilanne on kovin poikkeava. Tuo salilla käynti on sellainen juttu, että muista treenata pienillä painoilla. Isoilla painoilla treenaaminen ei ainakaan hyvää tee pituuskasvullesi. Ehkä sinun kannattaisi miettiä jotain muuta urheilumuotoa kuten lenkkeily, pallopelit yms.

      Älä vaivu kuitenkaan epätoivoon, et onneksi ole mitenkään liian pieni ikäiseksesi. Sinusta saattaa tulla vielä iso mies, kun pituuskasvusi pääsee vauhtiin.

      • minikko

        Kaikista vaan ei tule pitkiä, itse olen 153-senttinen aikuinen nainen, ihan vaan geenien takia. Onpa ainakin lentokoneessa paljon mukavampaa kuin isommilla...

        Liiallinen salillatreenaus kasvuiässä voi saada esim. polvet tosi kipeeksi, kun lihakset tulevat 'liian' voimakkaiksi ja luusto ja nivelet ei pysy perässä.


    • asiaa

      älä missään tapauksessa syö mitään ylimääräisiä kasvuhormoneja, ne ovat vaarallisia, aiheuttavat syöpää ja voivat häiritä vielä tulevaisuudessa mahdollisten tulevien lastesi kehitystä. Terveyttä kannattaa arvostaa. Uskon että kuka tahansa olisi mielummin vaikka metrin mittainen kuin menettäisi terveytensä, mutta sairastuttuaan on myöhäistä valita.

      Mielestäni olet lisäksi ihan normaalimittainen ikäiseksesi. Luultavimmin vain kaverisi ovat pitkiä, tai juuri teidän kouluun on sattunut varhain kasvaneita ja tunnet itsesi heidän seurassaan lyhyeksi, mutta jokainen kasvaa omaan tahtiin.

    • Jepulis!

      Kullakin on oma pituutensa, ei siihen auta mikään vitamiini tai roppi, kasvatko 170 cm pitkäksi. Siihen vaikuttaa kasvuhormoni aivoissa ja jokaisella on geeneissä se "ohjelmoitu" oma pituus, johon elimistö pyrkii kasvamaan.
      Jos olet poika, voit kasvaa vielä armeijassa yhtäkkiä 10 tai enemmänkin. Tytöillä harvemmin tulee tuollaisia kasvupyrähdyksiä.
      Olin jotain 165 cm ikäisenäsi ja 3 cm on tullut vielä sen jälkeen lisää.
      Et saa siis pituuskasvua stimuloitua itse, mutta juo maitoa suositeltu annos päivässä, sillä olet vielä kasvava nuori.

      Pituuskasvua voi haitata aloittamalla kuntosalin kovin nuorena, tupakoimalla ja ryyppäämällä sekä syömällä pelkkää roskaruokaa.

      • hujaus

        Pienikasvuisten nuorten pituuskasvu voi hujahtaa hetkessä. Tuttavapiirissämme on pari poikaa, jotka sinun ikäisenäsi olivat luokkansa pienempiä ja yks kaks pituuskasvu otti sitten kiinni muut ikätoverit. Nyt ovat sitten jo 170-180 cm mittaisia, joten elä hoppuile... kyllä voit vielä kasvaa.


    • kaunis nainen

      eli ei huolta. toisten geenit on lyhyemmät. ole ylpeä siitä mitä olet.

    • ..että...

      ... sä oot liian lyhyt? onko kaveris vai pidempiä? minä olin itsekkin 160 cm, 14 vuotiaana. nyt oon 15 ja oon 173 cm.

      Turhaa tommonen stressaaminen!

      • murheeton

        Moi
        Niin olet liiankin lyhyt miksi olet huolissasi suomalainen mieshan on lyhyt...


    • vähän lyhyempi

      Ihan sama onko pitkä vai lyhyt, molemmat käy. Minuun ei kyllä salilla käynti hidastanu/lopettanu pituuskasvua vaikka treenasin kovaa ja usein. Aloitin salilla käymisen 15v ja silloin olin 160cm ja nytten muutaman vuoden jälkeen olen 170cm, että eipä taida vaikuttaa treenaaminen, paitsi ehkä jos tekee ne liikkeet väärin (esim , kyykky ,mave) selkä pitää olla oikeassa asennossa kun nostaa.

    • Syö ja nuku hyvin

      Kasvu tapahtuu nukkuessa. Jos haluaa kasvaa geenien mahdollistamaan malsimipitiiternsa, on mentävä aikaisin nukkumaa ja nukuttava tuossa iässä 8-10h. Pituuskasvun voi pysäyttää myös vähäkalorinen laihdutus. Eli nuku ja syö hyvin ja terveellisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      583
      4252
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3479
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      144
      3126
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2407
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2260
    6. 235
      1748
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1437
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1320
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe