käsi kädessä

kolme kaveria

eli kateus, pahansuopuus ja vahingoniloisuus kulkevat käsikädessä, tuivertavat samaa persoonaa ja voivat olla muuta elämää ohjailevat ominaisuudet varsinkin jos on jäänyt oma elämä "hankkimatta".Toivoo toiselle pahaa ja ns"piiloauttaa" lähimmäisen asioita huonoon suuntaan,ja hekumoi toisen onnettomuuksille että tätähän minä juuri olen toivonutkin.Siinä ei ole kieroudella rajaa kun moinen persoona pääsee asioita hämmentämään.Se on se elämän pääasia että kehuu itseään ja toivoo toiselle pahaa.Tätä mieltä minä vuosikymmenten kokemuksella,mitä mieltä muut?

3

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kateudesta kärsivä

      Jännästi viestistäsi tulee sellainen tunne, että kateus on mielestäsi epäonnistumista omassa elämässä. Kateuden "sairautta" ei paranna edes se, että omassa elämässä menisi paremmin kuin muilla. Kateutta ei tyydytä mikään menestys tai onnistuminen, ei väittämäsi "oman elämän hankkiminen". Niin syvältä tuo tunne kumpuaa. Vaikka kateellisella ihmisellä menisi miten hyvin, aina löytyy joku jolla menee vielä paremmin.

      Kateus, omistushalu, kilpailuvietti, vahingoniloisuus... kaikki tunteita jotka tunnistan itsessäni ja jotka ovat toisiinsa kytköksissä. Kateellisen ihmisen suurin haave on, että häntä itseään kadehdittaisiin. Että jollakin toisella olisi hänen menestyksensä vuoksi paha mieli. Kamalaahan tuo on, mutta tunteesta ei pääse eroon järkeilemällä, ei menestymällä omassa elämässään. Osittaista apua olen löytänyt siitä, että sanon ääneen toiselle olevani kateellinen ja että tunnen surua omasta puolestani, kun en ole saavuttanut samaa.

      Kuulin vasta läheiselleni tapahtuneesta aivan ihanasta asiasta. Jouluaattoni meni pilalle. Itkeskelin omaa huonouttani, mietin voisiko tämä hyvä asia ehkä sittenkin vielä mennä pieleen (alitajuisesti siis toivoin toiselle pahaa). Yritin järkeillä, että ei toisen onni ole minulta pois. Läheisen ihmisen onnenhan pitäisi olla minullekin ilon asia, josta voisin ammentaa voimia ja jaksamista omaan elämään.

      Suren kamalasti sitä, että en kovasta tahdosta huolimatta voi muuttaa tunteitani positiivisiksi.

      Kateuden kanssa ponnisteleminen on rankkaa. Tämä tunne masentaa ja vie energiaa tavattomasti. Olen tehnyt elämäni kaikki väärät ratkaisut (todella isojakin ratkaisuja) vain pyrkien päihittämään kaikki muut. Tunnistamatta, mikä minulle todella on hyväksi tai mitä sisämmässäni oikeasti haluan.

      En enää jaksa tuhlata energiaa ja kyyneleitä siihen, että tunnen huonomuutta ja surua muiden onnistumisista. Tahdon tuntea iloa muustakin kuin muiden päihittämisestä. Aion ensi vuoden puolella hakeutua terapiaan, jos sopiva "tie" vain löytyy.

      • kolme kaveria

        no voi hyvä tavaton, sehän on ihan normaalia että tuntee kateutta jos toisella onnistaa jokin asia paremmin tai onni potkaisee.Oletkos tarkemmin huomioinut että tunnetko kateutta vain sellaisten onnistumisesta jotka ovat olleet sinua kohtaan joskus vahingoniloisia tai toivoneet sinulle epäonnea, sellaisia kohtaan ainakin on luonnollista tuntea kuvaamiasi tunteita,ja heille juuri tahtoisi näyttää että onnistuu paremmin.Minä olen vaan enemmän törmäillyt näihin kolme ominaisuutta omaaviin, en voi olla törmäämättä kun ovat samasta suvusta ja oikeastaan lisäisin siihen kolmen porukkaan vielä pursuavanitserakkauden.Älä hyvä ihminen hoitoon aio, juuri silloinhan sitä voi tulla menestyjäksi päästä esim uralla eteenpäin kun osaa myös kadehtia,sehän voi synnyttää tervettä kilpailua. Juuri kilpailuahan tämä elämä on ainakin jossakin määrin.Ole vaan rauhassa kateellinen ja näytä niille.Teksistäsi näkyi rivien välistä aivan tavallinen kiltti ihminen.


      • löövmachine

        Kateus on mielenkiintoinen aihe ja olisi aika kiinnostavaa tietää mistä se tosiaan kumpuaa. Siinä missä me immeiset olemme erilaisia, kateuskin vaikuttaa jokaiseen omalla tavallaan, enemmän tai vähemmän.

        Sinun kirjoituksessasi "kateudesta kärsivä", tuli upealla tavalla ihmisen ajatusten raakuus esille. Kirjoituksestasi paistaa ihailtava tunneälykkyys. Jokaisella meistä on ne omat pahat ajatuksemme, eikä niiltä pääse karkuun varmasti kukaan. Mutta ne ovat vain ajatuksia, teot ovat eri asia.

        "Läheisen ihmisen onnenhan pitäisi olla minullekin ilon asia, josta voisin ammentaa voimia ja jaksamista omaan elämään."

        Olet oikeassa, mutta ihmismieli ei toimi hyvillä teorioilla ;) Hommat ei (läheskään) aina mene niin kuin niiden toivoisi menevän.. Mutta koska olet noin tietoinen tunteistasi, voit hyödyntää niitä positiivisesti. Kun havaitset omat pahansuopaiset ajatuksesi, älä turhaan löylytä itseäsi surkuttelemalla, että olet paha ihminen, koska sitä et ole. Olet vain ihminen, joka on joskus toiselle kateellinen. Hyväksy se tosiasia. Et pysty muuttamaan ensimmäisiä ajatuksiasi, mutta seuraavia ja sitä seuraavia voit. Laita siis kateudelle kampoihin, älä anna sen tunteen määritellä persoonaasi, se ei tee sinusta pahaa ihmistä! Jos et anna kateutesi vaikuttaa ystävyyteesi kadehtimaasi henkilöä kohtaan, vaan iloitset asiasta hänen kanssaan, huomaat pian että olet ihan oikeasti toisen puolesta iloinen.

        Älä ole itsellesi turhan ankara!! Pää pystyyn ja mieli kattoon, täällä eletään vain kerran ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe