kymysys

asalia

heips! olen 20v. nainen. minulla on ollut lievä epilepsia n. 10 vuotta jo. kohtauksia ei ole tullut kuin yksi 13 vuotiaana, kun silloin kasvoin ja lääkemäärän nostamista ajateltiin, mutta yksi pieni kohtaus kerkesi tulla. lääkkeen nostamisen jälkeen kohtausksia ei ole lainkaan ollut.

syön trileptal lääkettä. ¨syöttekö samaa lääkettä`? onko teille ilmennyt siitä sivuvaikutuksia?

lueskelin tuossa noita teidän vastausksia ja kerroitte, että stressi ym. vaikuttaa epilepsiaan/kohtauskiin. minulla on koko ajan kauhea masennus, stressi, ahdistus ja paniikkihäiriö. pahentavatko nämä epilepsiaani? onko teillä ollut sellaisia vaikutuksia, että epilepsialääke (trileptal) olisi aiheuttanut enemmän masennusta, ahdistusta, paniikkihäiriötä ym?

kohtauksia ei kumminkaan ole tullut. juon alkoholia silloin tällöin, valvoin joskus tosi myöhäänkin, siedän välkkyviä valoja.

ei minulla ole tullut epilepsiasta minkäänlaista haittaa, kun lääkkeitä vain otan. mutta kumminkaan lääkitystäni ei ole lopetettu vielä, vaikka kohtauksia ei ole ollut vajaan 7 vuoteen. miksi?

19

2212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitäisi tietenkin

mikset ole lääkärissä ottanut puheeksi lääkityksen lopettamista jos lääkäri ei sitä tee, kyllähän ne kysyvät asioita mitä kuuluu jne, vois kyllä sanoa asiansa heille kysymättäkin.

• niin varmaan huomasit sen erittäin tärkeän asian mitä täällä on esille tuotu.

Se on lääkkeiden erilainen vaikutus ihmisille.

Itse syön myös Trileptalia ja kaikki sen aiheuttamat vaikutukset olivat minulla, kun luin sen lapun mikä on pakkauksessa mukana.

Liioiteltua? -Kyllä tosiaan.

Aloin asiaa silloin ajattelemaan ja suurin osa noista "sivuvaikutteista" tuli muuta kautta.

Masennus ei johtunut lääkkeestä, vaan epilepsiasta ja siitä kuinka kykenen suoriutumaan työnteosta tai yleensäkkään ansaitsemaan elannon perheelle.

Samaan astiaan voi laittaa myös nuo stressin ja ahdistuksen.

Paniikkihäiriöitä minulla ei ole tullut yksinkertaisesti siitä syystä etten osaa/kykene panikoimaan luonteeni takia, sillä "teen sen minkä kerkiän, kunhan se on hyvin tehty" on ollut aina mottoni (tätä ei ole pakko uskoa, mutta totta se on).

Lääkityksestäsi sen verran, että se on toiminut näköjään erittäin hyvin ja jos olet halukas siitä luopumaan, niin Sinun pitää ottaa se esille neurosi kanssa.

• MieKans

Hei,

Trileptal vaikuttaa minulla ainakin:
      -suolatasapainon heittelyyn; saatan pyörtyä kesällä jos en syö riittävästi suolaa.
      - huimausta esiintyy silloin tällöin
      - Väsymys vaivaa jatkuvasti

• Hugo

Tarkoitat varmaan kuitenkin, ett sitä ei tule muun ruuan mukana tarpeeksi. Et kai sentään joudu syömään puhdasta suolaa? Pikkuasia, mutta onhan se aika hurjaa, jos niin vaarallista ainetta pitää napsia, mutta jos se todellakin auttaa, niin mikäs siinä. Ehdotan kuitenkin, että mielummin juot jotain suolapitoista kivennäisvettä tai muuten ruokaa sen verran, jossa on suoloja.

• MieKans
        Hugo kirjoitti:

Tarkoitat varmaan kuitenkin, ett sitä ei tule muun ruuan mukana tarpeeksi. Et kai sentään joudu syömään puhdasta suolaa? Pikkuasia, mutta onhan se aika hurjaa, jos niin vaarallista ainetta pitää napsia, mutta jos se todellakin auttaa, niin mikäs siinä. Ehdotan kuitenkin, että mielummin juot jotain suolapitoista kivennäisvettä tai muuten ruokaa sen verran, jossa on suoloja.

Tere,Hugo

Ei tuo suola mulle niin paha ole ainakaan verenpaineen takia, viimeiset pari kertaa yläpaine
        ollut 109 ja alapane 70:n paikkeilla, ja jo ennen
        trileptalia on verenpaineeni ollut alhainen.

Tuolloin pyörtymisen aikaan alapaine oli 107.
        Minua varoiteltiin Trileptal:sta juuri tuon suola-
        tasapainon heittelyn vuoksi kesällä, mut pitihän se kokeilla ... . Tuossa vaiheessa oli tärkeää saada suola-arvot ylemmäs, siksi Metwursti tai suolakurkku tarjottiin tilanteen parantamiseksi.
        (arvot nousikin 3-4:ssä päivässä normaaliksi).

T. Artsi
        En minä muuten tuota suolaa suosi, kunhan kesällä
        tulee juotua ja syötyä jotain vähän suolaisempaa.

• Hugo
        MieKans kirjoitti:

Tere,Hugo

Ei tuo suola mulle niin paha ole ainakaan verenpaineen takia, viimeiset pari kertaa yläpaine
        ollut 109 ja alapane 70:n paikkeilla, ja jo ennen
        trileptalia on verenpaineeni ollut alhainen.

Tuolloin pyörtymisen aikaan alapaine oli 107.
        Minua varoiteltiin Trileptal:sta juuri tuon suola-
        tasapainon heittelyn vuoksi kesällä, mut pitihän se kokeilla ... . Tuossa vaiheessa oli tärkeää saada suola-arvot ylemmäs, siksi Metwursti tai suolakurkku tarjottiin tilanteen parantamiseksi.
        (arvot nousikin 3-4:ssä päivässä normaaliksi).

T. Artsi
        En minä muuten tuota suolaa suosi, kunhan kesällä
        tulee juotua ja syötyä jotain vähän suolaisempaa.

Kivasti olit kirjoittanut ja vielä laittanut nimesi. Kiitoksia vastauksestasi. Joo, se mitä tiedän noista veranpainearvoista ei vaikuta todellakaan huolestuttavalta, mutta sinällään tosiaankaan suolan syönti on tuskin kovin terveellistä, joten syö monipuolisesti ja muista ne suolat tai oisko ne tarkemmin sanottuna suoloja. Voi hyvinkin olla, että se on juuri suolan puute, joka aiheuttaa huimauksen, koska itsekin olin kerran suolatiputuksessa ja sen jälkeen olo oli helvetin vahva... sitä ennen olin sekaisin ja en oikein pysynyt tolpillani. Mielestäni Kepra lääkkeen nosto aiheutti minulla sen tilanteen, kun en syönnyt tarpeeksi ja kai suola-arvot oli sekaisin ja sen jälkeen myös siis pää.

Ja suolainen ruoka on sitä paitsi hyvää... metwursti, suolakurkut ja aurajuusto mm. Vichyäkin on kiva juoda veden asemasta... se saattaa osittain olla jo hienostelua, mutta ei välttämättä, sillä joissa mineraalivesissä on näitä suoloja, jotka ovat etenkin helteellä välttämättömiä.

• epileptikko

Minulla Trileptal vaikuttaa myös suolatasapainoon. Muuten se on ollut hyvä lääke minulle,joka pitää kohtaukset poissa,mutta natrium arvo on alhainen. Pitäisi jatkuvasti syödä kaikkea suolaista ruokaa. Sipsejä,suolapähkinöitä,suolakurkkuja,fetaa....vichyäkin pitäisi lipittää jatkuvasti,jotten pyörtyisi esim. kovassa helteessä. Jos ei auta,niin sitten on lääkkeen vaihto edessä.

• jornie

Olin itse epilepsiavalmennuskurssilla noin 5 vuotta sitten. Kurssipaikassa oli ruokalassa meneillään teemana suolaton viiko tai jotain sellaista. Meidän kurssin osanottajat menivät keittiöön ja pyysivät suolaa astiassa jota sitten monet heistä söi lusikalla. En muista heidän lääkitystään. Itselläni on ollut epilepsialääkitys vuodesta 1980 ja nyt on Neurotol Slow (karbamatsepiinia). Ohimolohkoepilepsiani isot kohtaukset pysyvät pois, mutta muuten minulla on selkeästi ns. "epileptikon psyykke". Kun tämä lääke vaihdettiin ehkä noin 10 vuotta sitten, niin lääkärini sanoi, että suolan syönnin rajoitukset eivät sitten koske sinua. Jotkut epilepsialääkkeet selkeästi vaikuttavat suolatasapainoon.

• Hämmentynyt
        jornie kirjoitti:

Olin itse epilepsiavalmennuskurssilla noin 5 vuotta sitten. Kurssipaikassa oli ruokalassa meneillään teemana suolaton viiko tai jotain sellaista. Meidän kurssin osanottajat menivät keittiöön ja pyysivät suolaa astiassa jota sitten monet heistä söi lusikalla. En muista heidän lääkitystään. Itselläni on ollut epilepsialääkitys vuodesta 1980 ja nyt on Neurotol Slow (karbamatsepiinia). Ohimolohkoepilepsiani isot kohtaukset pysyvät pois, mutta muuten minulla on selkeästi ns. "epileptikon psyykke". Kun tämä lääke vaihdettiin ehkä noin 10 vuotta sitten, niin lääkärini sanoi, että suolan syönnin rajoitukset eivät sitten koske sinua. Jotkut epilepsialääkkeet selkeästi vaikuttavat suolatasapainoon.

Millainen on "epileptikon psyyke"? Mitä tarkoitat?

• jornie
        Hämmentynyt kirjoitti:

Millainen on "epileptikon psyyke"? Mitä tarkoitat?

Anteeksi jos aiheutin hämmennystä. Ei ollut tarkoitus. Julkaisussa Ciba-Geigy, Epilepsia (vuodelta 1983-1985) on kuvattu epileptikon psyykkeä mielestäni osuvasti. Vaimoni on hoitoalan ammattilainen ja tehdessään pienimuotoista tutkimusta epilepsiasta hän törmäsi ko. julkaisuun. Ainakin minä löysin piirteet helposti itsestäni lähes kaikki. Tosin psykoterapeuttini ei niistä hirveästi innostunut, mutta lääkäri on ollut kanssani samoilla linjoilla.
        Julkaisun mukaan epileptikon psyyken piirteitä ovat ensinnäkin masentuneisuus ja jopa tuskaisuus sekä voimakas kohtuuton pelko joissakin tilanteissa (esim. minulla puhelimella soittaminen, vaikka tajuan pelon järjettömäksi). Lisäksi mainitaan että "hänen häärivä avuliaisuutensa saa muut hyppimään seinille" (suora lainaus). Kovin tuttua minulle. Edelleen mainitaan epileptinen sitkoisuus, joka on tietynlaista jähmeyttä sekä juurtajaksaisuus (näkynee tässäkin tekstissä). Voimakas taipumus uskonnollisuuteen (elävä usko on toinen asia, itseasiassa vastakohta), pitäytyminen perinteeseen ja itsevanhurskaus eli oikeassa oleminen kuuluvat näihin piirteisiin samoin kaavamaisuus. Voimakas itseensä uppoutuminen, jonkun asteinen kyvyttömyys läheisissä ihmissuhteissa sekä korostunut "mitä ihmiset minusta tai minun asiastani ajattelevat" -menttaliteetti löytyvät listalta.
        Tietysti näitä piirteitä löytyy mitä erilaismpina variaatioina eiepileptikoiltakin, mutta julkaisun mukaan ne on selvästi havaittavissa epileptikoilla. Samantyyppisiä piirteitä löytyy muiltakin neurologista sairautta potevilta ( esim Tourette-syndrooma, ADHD/ADD). Kannattaa hakea tietoa esim. netistä tai kirjastosta. Huomattava on myös, että eivät ne välttämättä ole läheskään aina huonoja piirteitä. Moni työnantaja tykkää näitä piirteitä omaavista työntekijöistä, jos työ on näihin piirteisiin sopivaa. Minäkin olen töissä laboratorioteknikkona ja pärjään mielestäni hienosti (vai onko tämäkin sitä itsevanhurskautta, heh).
        Tietysti psyyken erityispiirteet varmasti vaihtelevat epilepsiatyypin suhteenkin. Itselläni on ohimolohkoalkuinen epilepsia; siis aivojen tunne alueelle paikantuva kohtausten aiheuttaja.
        Minulla masentuneisuuteen ja tuskaisuuteen on auttanut apteekista saatava luontaislääke Esbericum (mäkikuismaa) 1 kapseli/pv. Lisäksi syön Bioteekin DUO -luontaistuotetta (E-EPA E-DHA 650 mg) 1 kapseli/pv. Epilepsialääkkeenihän oli Neurotol Slow 200 mg 1 1 taplettia/pv. En tiedä soveltuvatko ne muiden epilepsialääkkeiden kanssa, mutta minulla ne ovat parantaneet elämänlaatua ja jaksamista huomattavasti. Kannattaa kysyä ensin lääkäriltä. Vaikutuksetkin ovat varmasti yksilöllisiä.

• Hugo
        jornie kirjoitti:

Anteeksi jos aiheutin hämmennystä. Ei ollut tarkoitus. Julkaisussa Ciba-Geigy, Epilepsia (vuodelta 1983-1985) on kuvattu epileptikon psyykkeä mielestäni osuvasti. Vaimoni on hoitoalan ammattilainen ja tehdessään pienimuotoista tutkimusta epilepsiasta hän törmäsi ko. julkaisuun. Ainakin minä löysin piirteet helposti itsestäni lähes kaikki. Tosin psykoterapeuttini ei niistä hirveästi innostunut, mutta lääkäri on ollut kanssani samoilla linjoilla.
        Julkaisun mukaan epileptikon psyyken piirteitä ovat ensinnäkin masentuneisuus ja jopa tuskaisuus sekä voimakas kohtuuton pelko joissakin tilanteissa (esim. minulla puhelimella soittaminen, vaikka tajuan pelon järjettömäksi). Lisäksi mainitaan että "hänen häärivä avuliaisuutensa saa muut hyppimään seinille" (suora lainaus). Kovin tuttua minulle. Edelleen mainitaan epileptinen sitkoisuus, joka on tietynlaista jähmeyttä sekä juurtajaksaisuus (näkynee tässäkin tekstissä). Voimakas taipumus uskonnollisuuteen (elävä usko on toinen asia, itseasiassa vastakohta), pitäytyminen perinteeseen ja itsevanhurskaus eli oikeassa oleminen kuuluvat näihin piirteisiin samoin kaavamaisuus. Voimakas itseensä uppoutuminen, jonkun asteinen kyvyttömyys läheisissä ihmissuhteissa sekä korostunut "mitä ihmiset minusta tai minun asiastani ajattelevat" -menttaliteetti löytyvät listalta.
        Tietysti näitä piirteitä löytyy mitä erilaismpina variaatioina eiepileptikoiltakin, mutta julkaisun mukaan ne on selvästi havaittavissa epileptikoilla. Samantyyppisiä piirteitä löytyy muiltakin neurologista sairautta potevilta ( esim Tourette-syndrooma, ADHD/ADD). Kannattaa hakea tietoa esim. netistä tai kirjastosta. Huomattava on myös, että eivät ne välttämättä ole läheskään aina huonoja piirteitä. Moni työnantaja tykkää näitä piirteitä omaavista työntekijöistä, jos työ on näihin piirteisiin sopivaa. Minäkin olen töissä laboratorioteknikkona ja pärjään mielestäni hienosti (vai onko tämäkin sitä itsevanhurskautta, heh).
        Tietysti psyyken erityispiirteet varmasti vaihtelevat epilepsiatyypin suhteenkin. Itselläni on ohimolohkoalkuinen epilepsia; siis aivojen tunne alueelle paikantuva kohtausten aiheuttaja.
        Minulla masentuneisuuteen ja tuskaisuuteen on auttanut apteekista saatava luontaislääke Esbericum (mäkikuismaa) 1 kapseli/pv. Lisäksi syön Bioteekin DUO -luontaistuotetta (E-EPA E-DHA 650 mg) 1 kapseli/pv. Epilepsialääkkeenihän oli Neurotol Slow 200 mg 1 1 taplettia/pv. En tiedä soveltuvatko ne muiden epilepsialääkkeiden kanssa, mutta minulla ne ovat parantaneet elämänlaatua ja jaksamista huomattavasti. Kannattaa kysyä ensin lääkäriltä. Vaikutuksetkin ovat varmasti yksilöllisiä.

Pitäisikö tämä kirjoituksesi ottaa vakavasti? Hieman alkoi jopa herättämään hilpeyttä. Asenteelliseltahan tuo kuullosti ja tuskin monikaan voi allekirjoittaa tuota. Vai mitä lie muut sanovat? Olihan tuo aika perusteellista kirjoitusta ja selkeästi olet paneutunut aiheeseen. Muodollisestihan tuo vaikutti vakuuttavalta, mutta asiasisältö oli arveluttava.

• jornie kirjoitti:

Johan olet artikkelin löytänyt.

Itseäni en kylläkään tuosta tunnistanut, jos ei oteta huomioon tätä "juurtajaksaisuus".

Jos tuolla tarkoitetaan asioiden tekemistä parhaalla mahdollisella lopputuloksella, niin sitten se oli ainut minuun sopiva.

Herääpi kysymys siitä kuka on tuon tutkimuksen rahoittanut ja kuinka paljon asiatietoa on jäänyt pois julkaisusta??

Minuun tuo ei ainakaan uppoa.

• EpiNainen
        jornie kirjoitti:

Täytyy sanoa etten usko tuollaiseen tutkimukseen.

Minulla on kyllä epilepsia, masentuneisuutta ja työuupusta. Kaikki on ihan lääkärien tekemiä diagnooseja, mutta en todellakaan usko epilepsian aiheuttaneen minulle muita oireita.

• sauvatar
        jornie kirjoitti:

mun kohdalla ei pidä paikkaansa ja en moista jaksa uskoa. Lääkkeet ne on jotka tepposia tekee ei epi.

• Epilepsia tekee sairaaksi
        sauvatar kirjoitti:

mun kohdalla ei pidä paikkaansa ja en moista jaksa uskoa. Lääkkeet ne on jotka tepposia tekee ei epi.

Lääkkeet sitten saattavat joskus auttaa tai auttavat ja väsyttävät. Väillä olen niin perkeleen väsynyt, että voisin oikeasti lyödä kaikkia kusipäitä vyön alle, kun lakiahan ei viranomaisetkaan noudata ja mikään ei mene edes suurinpiirtein kuten pitäisi.

Helsingin kuljetuspalvelu on taasen mennyt päin persettä ja mikä pahinta sitä hoitaa Iisalmelainen firma puhelinosuudelta ja sinne ei saa yhteyttä. Kyllä hävettää olla Iisalmesta kotoisin. Saatanan tunarit ne Iisalmelaiset! *Näen tunareita jokapaikassa*:.)

• Hugo
        Epilepsia tekee sairaaksi kirjoitti:

Lääkkeet sitten saattavat joskus auttaa tai auttavat ja väsyttävät. Väillä olen niin perkeleen väsynyt, että voisin oikeasti lyödä kaikkia kusipäitä vyön alle, kun lakiahan ei viranomaisetkaan noudata ja mikään ei mene edes suurinpiirtein kuten pitäisi.

Helsingin kuljetuspalvelu on taasen mennyt päin persettä ja mikä pahinta sitä hoitaa Iisalmelainen firma puhelinosuudelta ja sinne ei saa yhteyttä. Kyllä hävettää olla Iisalmesta kotoisin. Saatanan tunarit ne Iisalmelaiset! *Näen tunareita jokapaikassa*:.)

Onpas mulla pinna kireällä, kun en osaa enää laittaa edes nimimerkkiä. Tätä tämä ylenmääräinen nukkuminen teettää ja viranomaisten kanssa tappeleminen. Ihan helvetin turhauttaavaa... jos olisi kirves heittäisin sen kaivoon.

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

Onpas mulla pinna kireällä, kun en osaa enää laittaa edes nimimerkkiä. Tätä tämä ylenmääräinen nukkuminen teettää ja viranomaisten kanssa tappeleminen. Ihan helvetin turhauttaavaa... jos olisi kirves heittäisin sen kaivoon.

et itseäsi sinne kaivoon pudota ;)

• tiiviste

Mä olen syönyt tuota Trileptalia Epilepsiaan monta vuotta olen myös huomannut sen että suola arvot heittelee joskus aika alaskin. Olen ruvennut pitämään viime aikoina pientä purkkia mukana jossa on karkeita suoloja kun rupeaa tuntuun huonolta tai muuten heikko olo otan yhden suola rakeen helpottaa kovasti

• EpiNainen

Minulle Trileptal aiheuttaa vain yhden oireen - natriumin lisääntynyttä tarvetta. Siis suolakurkkuja tms välipalaksi vain ja asia on kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe