Laitoin mikrosta suoraan keittiön puupöydälle kuuman ruokalautasen. Kauhukseni huomasin jälkeenpäin, että puupöytään jäi lautasesta pyöreä selkeä valkea läiskä. Pöytä ei ole uusi, mutta kivannäköinen.
Olen vähän "kauhuissani". Olen talonvahtina ystävälleni, joka on pitkään lomilla (4kk). Joten läiskä vaivaa kovasti.
Miten läiskän saa pois? Voisiko läiskä hävitä pikkuhiljaa 5kk aikana. Miten on mahdollista, että keittiön pöytä on sellainen, että lautasen jäljet siihen jää, tosin kuuman, mutta kuitenkin...
Jos joku tietää kepulikonsteja olisin erittäin kiitollinen niistä...
Puupöytään tuli kuumasta läiskä??
6
9770
Vastaukset
- sama ongelma
sohvapöydän kanssa. Kuuma silitysrauta tehnyt pinnana valkeaksi. Löysin äsken englanninkielisiä ohjeita pinnan korjailuun. En ole vielä ehtinyt kokeilla mutta täytyy tutkia asiaa. Tässä osoite: http://www.thriftyfun.com/tf18612607.tip.html
toivottavasti osaat englantia, tupakan tuhkaa ainakin ehdotetaan, samoin silittämistä paperipyyhkeen läpi. Tahra tulee ilmeisesti vedestä joka jää pöydän pintalakan alle.- itselläni on
kokeili sitten omaan päytäänsä netin vinkkejä ja sai useita vuosia vanhat valkoiset läiskät lähtemään lämmittämällä niitä silitysraudalla puuvillapyyhkeen läpi. Tahrat tosiaankin katosivat vaikka pöytä oli aluksi aivan valkoinen (70-luvun tiikkiviilupöytä). Kannattaa kuitenkin olla varovainen, taisin nimittäin itse käyttää liian korkeaa lämpötilaa, lakka saattoi pehmetä liikaa. Kiillottamalla siitä tulee varmaankin ihan hyvä.
- vinkit
itselläni on kirjoitti:
kokeili sitten omaan päytäänsä netin vinkkejä ja sai useita vuosia vanhat valkoiset läiskät lähtemään lämmittämällä niitä silitysraudalla puuvillapyyhkeen läpi. Tahrat tosiaankin katosivat vaikka pöytä oli aluksi aivan valkoinen (70-luvun tiikkiviilupöytä). Kannattaa kuitenkin olla varovainen, taisin nimittäin itse käyttää liian korkeaa lämpötilaa, lakka saattoi pehmetä liikaa. Kiillottamalla siitä tulee varmaankin ihan hyvä.
Kyseiseiset netin vinkit liittyvät sellaisten jälkien poistamiseen, jotka ovat syntyneet nesteen oltua liian pitkään lakkapinnalla. Silloin lievä kuumennus ja painaminen puuvillapyyhkeen läpi "sulattaa" ja oikaisee lakan paikalleen, samalla kun väri korjaantuu.
Mutta: jos lakka on vauriotunut kuumentamalla, lisäkuumennus tuskin auttaa asiaa... Ylipäänsä suoraan lakatulle puupinnalle ei pitäisi koskaan jättää niin kuumaa lautasta, jota ei voi pitää edes käsissään (pohjasta pitäen).
- Anonyymi
Etikalla lähtee valkoiset läiskät.
- Anonyymi
Samoin käynyt minulle tosin kahvi mukista jäänyt jälkiä
- Anonyymi
Kuumennushan on lakan irrotuskeino, joten lakka taitaa olla irti puusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747