jäähdytys?

Tera

mulla on 180l tankissa 1 2 helmirihmakalaa, 12 neontetraa ja 12 corydorasta. miten saisin jäähdytettyä kesähelteillä akvaarion vettä helposti sopivaksi? normaalisti vesi on 24-25 asteista ja helteellä se nousee jopa 28 asteeseen. onko tästä haittaa kaloille, eli onko minulla herkkiä kaloja lämmön suhteen?
....mahtuisiko minulle vielä pieni parvi ruusutetroja?....

12

2258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aqua2002

      Kokeilepa tätä: http://www.akvaariotieto.info/suomi/ohjeita/index.html ja otsikkoa "Akvaarion liika lämpeneminen kesällä"

      Se, miksi en linkittänyt suoraan johtuu siitä, että samalla näkee monta muutakin tärkeää otsikkoa.

      Tuosta lämmösti vielä, että ei se 28 astetta liian korkea vielä ole, onhan paikkapaikoin tropiikissa hellepäivinä vedenlämpötila tuota luokkaa, kunnes taas illalla ja yöllä jäähtyy.

    • siiri

      ...kuin mikä! marssi eläinkauppaan ja osta lämmitin! voit säätää lämpötilan haluamaksesi. on olemassa halvempi versio jossa etsit oikean lämpötilan lämpömittarin kautta, vähän kalliimmalla saat lämmittimen jossa itsessään on mittari ja siitä vain valitset sopivan lämpötilan.

      • aqua2002

        Tuotas noin...

        Kysyjä:
        "miten saisin jäähdytettyä kesähelteillä akvaarion vettä helposti sopivaksi? "

        Siiri:
        "marssi eläinkauppaan ja osta lämmitin! voit säätää lämpötilan haluamaksesi."

        Jos vielä kerrot, kuinka sillä lämmittimellä jäähdytetään vettä, olisin enemmänkin kuin kiitollinen, sillä yhdessäkään altaistani ei ole lämmitintä ja vesi on 28-30 asteista. Suurimmassa altaassa on tosin jäähdytys-ratkaisu, josta linkin laitoin edelliseen viestiin, sillä tavoin olen ratkaiset omat lämpöongelmani.


      • siiri
        aqua2002 kirjoitti:

        Tuotas noin...

        Kysyjä:
        "miten saisin jäähdytettyä kesähelteillä akvaarion vettä helposti sopivaksi? "

        Siiri:
        "marssi eläinkauppaan ja osta lämmitin! voit säätää lämpötilan haluamaksesi."

        Jos vielä kerrot, kuinka sillä lämmittimellä jäähdytetään vettä, olisin enemmänkin kuin kiitollinen, sillä yhdessäkään altaistani ei ole lämmitintä ja vesi on 28-30 asteista. Suurimmassa altaassa on tosin jäähdytys-ratkaisu, josta linkin laitoin edelliseen viestiin, sillä tavoin olen ratkaiset omat lämpöongelmani.

        ...en tullut ajatelleeksi tuota.=) hyvä kun oikaisit.joka tapauksessa lämmitin on kuitenkin hyvä juttu, tai ainakin itse olen kokenut sen tarpeelliseksi. se pitää veden halutun lämpöisenä vaikka ilman lämpötila vaihtelisikin ja tällaisia ongelmia ei pääse syntymään.


    • Jessi

      Osittainen vedenvaihto vähäsen viileämmällä vedellä, joka alentaa altaan lämpötilaa 1-2 astetta. Sitten kansilasista toinen tai molemmat pois, mutta näin vain jos altaassa ei ole "hyppiväisiä" kaloja (esim. levis).

    • Harri

      Poistan toisen peitinlasin yön ajaksi. Fisut eivät hypi tuolloin, tai niin ainakin luulen, toisaalta tuon toisen peitinlasin alla on niin tuuhea pensaikko, ettei siellä juuri hypitä muutenkaan. Tulos: asteen pudotus ( kun tsekkaan huoneen ja veden lämpötilan aamulla ). Kummallista kyllä, veden lämpötila pysyy suhtkoht vakaana koko päivän aina nukkumaanmenoon asti, vaikka huone lämpeneekin päivän mittaan.

      Haihdutus on tehokas keino sitoa lämpöä ja kuljettaa sitä pois. Haihduttamalla akvaarion saa pysymään huonetta viileämpänä. Haihduttamista voi toki tehostaa tuulettimilla, mutta aika hyvin luontoäitikin tuon asian hoitaa, tosin huomattavasti helpommin ja turvallisemmin. Todellinen pro-malli olisi kai sellainen, missä akvaariovesi johdettaisiin suuttimen läpi, jolloin vesi muuttuisi vesisumuksi, jolloin haihtuminen tehostuisi entisestään. Puhaltimetkin olisivat luonnollisesti kuvioissa mukana. Ongelmana on vain suuttimen jatkuva tukkeutuminen, akvaariovesi on kuitenkin "melkoista kuravettä". Toisekseen en haluaisi viedä "virityksiä" veden äärelle.

      Kylmää vettä ei pidä mennä kaatelemaan akvaarioon suin päin, sillä fisut kärsivät äkillisistä lämpötilan muutoksista. Toisekseen, fisuja ei pidä häiritä huomattavan tiheillä vedenvaihdoilla! Sekin aiheuttaa stressiä ja mitä enemmän kaloja akvaariossa, sitä suurempi kaaos, tietenkin.

      Ymmärrän, että akvaarion paikka on siellä, mihin se on laitettu. Silti pyytäisin varmistamaan, löytyisikö huoneistosta viileämpiä potentiaalisia akvaarion sijoituspaikkoja. Eihän akvaario ole alttiina auringonpaisteelle?

      • Tera

        akvaario ei ole ulkoseinänvieressä vaan melko keskellä taloa. lähellä ei myöskään ole lämpöpattereita yms. aurinkokaan ei paista lähellekään.
        olen kuulluut että jotkut jäähdyttävät vettä jääpaloilla. miten se käytännössä tapahtuu? onko se turvallista? eli saattako lämpötila laskea liikaa liian nopeasti?
        kiitos muuten muistakin vinkeistä! :)


      • Harri
        Tera kirjoitti:

        akvaario ei ole ulkoseinänvieressä vaan melko keskellä taloa. lähellä ei myöskään ole lämpöpattereita yms. aurinkokaan ei paista lähellekään.
        olen kuulluut että jotkut jäähdyttävät vettä jääpaloilla. miten se käytännössä tapahtuu? onko se turvallista? eli saattako lämpötila laskea liikaa liian nopeasti?
        kiitos muuten muistakin vinkeistä! :)

        Jääpaloillahan säädellään suosittujen drinksujenkin lämpötilaa, ei lainkaan yllättävää, että idea on omaksuttu akvaarioonkin.

        Jääpalojen avulla jäähdyttäminen ei mielestäni ole asiallista toimintaa. Jäätä tarvitaan melkoinen kimpale SUUREEN vesimäärään, lisäksi pakastettavan veden on oltava puhdasta. Helpointa olisi siis kai pakastaa sellaista vettä, mikä kelpaisi akvaarioonkin.

        Jääpalat kiinnostavat kalojakin, uteliaita kun ovat. Miten mahtaakaan kalalle käydä, jos se haukkaa palan jäätä?! Toisekseen, jään sulaessa akvaariossa on erilämpöisiä vyöhykkeitä, joka voi aiheuttaa ikävyyksiä muodossa tai toisessa.

        Jos lämpötilaa halutaa tuoda alaspäin, suosittelen haihdutusta, eli peitinlasin/-lasien poistamista, edes yön ajaksi. Jäähtymistä ( haihtumista ) voi tehostaa lisäämällä veden kiertoa pinnassa, mitä voimakkaammin vesi kiertää, sitä parempi. Suihkuputken käyttäminen iso plussa ( toimii tavallaan suuttimena, ainakin haihtuminen suurta ). Vesihuurun poiskulkeutumista edesauttanee lähistölle sijoitettu pöytätuuletinkin.


      • Tera
        Harri kirjoitti:

        Jääpaloillahan säädellään suosittujen drinksujenkin lämpötilaa, ei lainkaan yllättävää, että idea on omaksuttu akvaarioonkin.

        Jääpalojen avulla jäähdyttäminen ei mielestäni ole asiallista toimintaa. Jäätä tarvitaan melkoinen kimpale SUUREEN vesimäärään, lisäksi pakastettavan veden on oltava puhdasta. Helpointa olisi siis kai pakastaa sellaista vettä, mikä kelpaisi akvaarioonkin.

        Jääpalat kiinnostavat kalojakin, uteliaita kun ovat. Miten mahtaakaan kalalle käydä, jos se haukkaa palan jäätä?! Toisekseen, jään sulaessa akvaariossa on erilämpöisiä vyöhykkeitä, joka voi aiheuttaa ikävyyksiä muodossa tai toisessa.

        Jos lämpötilaa halutaa tuoda alaspäin, suosittelen haihdutusta, eli peitinlasin/-lasien poistamista, edes yön ajaksi. Jäähtymistä ( haihtumista ) voi tehostaa lisäämällä veden kiertoa pinnassa, mitä voimakkaammin vesi kiertää, sitä parempi. Suihkuputken käyttäminen iso plussa ( toimii tavallaan suuttimena, ainakin haihtuminen suurta ). Vesihuurun poiskulkeutumista edesauttanee lähistölle sijoitettu pöytätuuletinkin.

        kiitti valaistuksesta! en oo tullu ajatelleeks tota kalojen maistamis juttua, mutta onneksi kuulin siitä ennen mahdollista vahinkoa!


      • Jellona
        Tera kirjoitti:

        kiitti valaistuksesta! en oo tullu ajatelleeks tota kalojen maistamis juttua, mutta onneksi kuulin siitä ennen mahdollista vahinkoa!

        Mullakin oli sama tilanne et lämpö noiusi uhkaavasti 29 asteeseen...itekkin tiedusteli eläin kaupasta neuvoja,he käskivät poistaa hieman vettä akvaariosta,se tepsi !!!!


      • Tera kirjoitti:

        akvaario ei ole ulkoseinänvieressä vaan melko keskellä taloa. lähellä ei myöskään ole lämpöpattereita yms. aurinkokaan ei paista lähellekään.
        olen kuulluut että jotkut jäähdyttävät vettä jääpaloilla. miten se käytännössä tapahtuu? onko se turvallista? eli saattako lämpötila laskea liikaa liian nopeasti?
        kiitos muuten muistakin vinkeistä! :)

        Minulla on kaksi aksolotlia 240litran tankissa. Jääpalat eivät auta ollenkaan. Itse käytän yhtä kylmäkallea jäätyneen vesipullon kanssa. Suosittelen:
        1 kylmäkalle
        2 pientä 330ml vesipulloa.
        3-4 500ml vesipulloa.
        Vesi kannulla otat akvaariosta vettä pois ja tuot takaisin täysin kylmää vettä tai otat 10Litran ämpärin ja täytät sen akvaariosi vedellä, kaadat pois ja jos sinulla on puutarha letku, käytä sitä! Vie kylmä vesi akvaarion.


    • SelväKala

      Kylmäkalle pakastimesta altaaseen kellumaan. 100l akvaariossa yksi kappale (lämmettyään siellä) ei laskenut lämpötilaa edes asteella, joten mistään äkillisestä lämpötilanmuutoksesta ei ole pelkoa. Erilämpöisiä ´vyöhykkeitäkään´ ei pitäisi jäädä, kun suodatin kuitenkin kierrättää vettä jatkuvasti, kylmäpakkaus kelluu pinnalla ja viileä siitä laskeutuu alaspäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe