Huoltajuuskiista -> käräjille...

Terhi

Täälläkin sitten ollaan menossa käräjille lasten huoltajuuskiistan merkeissä. Lapset ovat asuneet isän luona vuoden ajan. Kaikki on sujunut hyvin tähän saakka, mutta nyt isä aikoo muuttaa toiselle paikkakunnalle lasten kanssa ja sepä sitten aiheutti ongelmia. Vanhin poika ei halua muuttaa ja lapset tykkäävät olla paljon äidin luona ( ovat olleet joka toinen vkl ja viikollakin iltaisin 2-3 iltana). Toki tykkäävät myös olla isänsä luona! Nyt sitten haen lasten asumispaikan muutosta, isä ei suostu tuumaakaan antamaan periksi,joten äitinä en näe enää muuta mahdollisuutta,kuin tehdä kaikki mahdollinen,että saisin lapset asumaan luokseni.Ja valitettavasti se ainoa mahdollisuus on mennä käräjille. Millaisia kokemuksia on oikeusavusta / "varsinaisen" asianajajan hommaamisesta? Eli tässä lähinnä mietin,että kuinka lähen asiaa viemään eteenpäin... Odotan pikaisia vastauksia,koska asiaa täytyy laittaa eteenpäin mahdollisimman pian.

44

5813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeusaputoimistoon

Sieltä saa apua kysymmyksiin ja jos
      pienet tulot niin ei tule maksuja.

• Terhi

Niin ajattelin aluksi,mutta siinä on toisaalta sitten se asia,että kumpi "kannattaa" ottaa: asinajaja yksityisenä vai oikeusaputoimistosta asianajaja?? Kai siinä on tietty paikkakunnallakin väliä, täällä "pienessä" maailmassa ehkä on hieman vähemmän juttuja ja asianajajilla sitten aikaa paneutua juttuun. Tai kuka sen sitten tietää.. Muitakin kokemuksia saa kirjoitella kyseisestä asiasta. Aika paljon tulee nykyään selailtua aiheesta asiaa, mutta paljon jää vielä löytämättä.. Ja mitä siihen palkkatuloihin tulee,niin niitä ei kyllä kovin kummoisia ole, ihan tavallista työikäisen palkkaa ja siitä elatusavut ym pois...

• oikeusaputoimistoa vaan
        Terhi kirjoitti:

Niin ajattelin aluksi,mutta siinä on toisaalta sitten se asia,että kumpi "kannattaa" ottaa: asinajaja yksityisenä vai oikeusaputoimistosta asianajaja?? Kai siinä on tietty paikkakunnallakin väliä, täällä "pienessä" maailmassa ehkä on hieman vähemmän juttuja ja asianajajilla sitten aikaa paneutua juttuun. Tai kuka sen sitten tietää.. Muitakin kokemuksia saa kirjoitella kyseisestä asiasta. Aika paljon tulee nykyään selailtua aiheesta asiaa, mutta paljon jää vielä löytämättä.. Ja mitä siihen palkkatuloihin tulee,niin niitä ei kyllä kovin kummoisia ole, ihan tavallista työikäisen palkkaa ja siitä elatusavut ym pois...

yksityinen hyvä asianajaja joka on hoitanut lasten huoltajuusasioita.Hän neuvoo sitten sinut eteenpäin miten haet maksutonta käsittelyä.Panosta kunnolliseen asianajajaan.Meillä nyt menossa myös huoltajuuskäsittely käräjäoikeudessa ja meillä on kunnon asianajaja.

• lakimieheen/naiseen
        oikeusaputoimistoa vaan kirjoitti:

yksityinen hyvä asianajaja joka on hoitanut lasten huoltajuusasioita.Hän neuvoo sitten sinut eteenpäin miten haet maksutonta käsittelyä.Panosta kunnolliseen asianajajaan.Meillä nyt menossa myös huoltajuuskäsittely käräjäoikeudessa ja meillä on kunnon asianajaja.

yhteys, Hän hoitaa asiat eteenpäin, mm maksuttoman oikeudenkäynnin. Jaahas, lasten huoltaja , esim yh, saa aina maksuttoman, koska asia katsotaan kuin lapsi/lapset, ovat asianomistajia,
        maksaja on sitten toinen vanhempi (etä), eli saattaa riitely tulla kalliiksi.

• Terhi
        oikeusaputoimistoa vaan kirjoitti:

teidän asia on edennyt? Ihan noin uteliaisuuttanikin kyselen. Että tietää hieman mihin varautua, milloin asiaa aletaan käsittelemään sen "hakemuksen" jälkeen? Ja muuta tietoa saa myös kertoa,mihin olisi sitten hyvä varautua? Olen tuossa hieman katsellut asianajajia tästä lähistöltä, mutta on kyllä ihan täyttä hakuammuntaa se etsiminen. Kenelläkään tuttavalla ei ole minkäänlaista kokemusta tällaisesta, että ei oikeen tiedä keneen sitä sitten ottaa yhteyttä, siinä pienoinen pulma.

• edennyt siihen pisteeseen
        Terhi kirjoitti:

teidän asia on edennyt? Ihan noin uteliaisuuttanikin kyselen. Että tietää hieman mihin varautua, milloin asiaa aletaan käsittelemään sen "hakemuksen" jälkeen? Ja muuta tietoa saa myös kertoa,mihin olisi sitten hyvä varautua? Olen tuossa hieman katsellut asianajajia tästä lähistöltä, mutta on kyllä ihan täyttä hakuammuntaa se etsiminen. Kenelläkään tuttavalla ei ole minkäänlaista kokemusta tällaisesta, että ei oikeen tiedä keneen sitä sitten ottaa yhteyttä, siinä pienoinen pulma.

että sosiaalityöntekijöiden kotikäynnit ja haastattelut on ohitse ja he ovat kirjoittaneet lausuntonsa kumpaa vanhempaa puoltavat ja saimme asiasta päätöksen jouluksi.Puolto tulee meille ja nyt odotetaan koska käy käräjäoikeudesta kutsu saapua.
        Kesällä laitoimme haasteen.

• Jossu
        edennyt siihen pisteeseen kirjoitti:

että sosiaalityöntekijöiden kotikäynnit ja haastattelut on ohitse ja he ovat kirjoittaneet lausuntonsa kumpaa vanhempaa puoltavat ja saimme asiasta päätöksen jouluksi.Puolto tulee meille ja nyt odotetaan koska käy käräjäoikeudesta kutsu saapua.
        Kesällä laitoimme haasteen.

Samoin meillä. Kesäkuun alussa hain haasteen ja syksyn aikana tehtiin kotitarkastukset, lastensuojeluviranomaiset haastattelivat vanhemmat, lapset ja lasten kanssa päivittäin tekemisissä olevat aikuiset. Puolto tuli minulle, kuten oletinkin.
        Isä haluaa siitä huolimatta käräjille, koska tässä on kasvojen menetyksestä kyse; Ei suinkaan lasten parhaasta. Kun on prosessin aloittanut, kuuluu kai automaattisesti olla "voittajakin". Toisaalta hyvä, jos mennään käräjille saakka, jospa tämä elämä sitten rauhoittuisi entisiin uomiinsa.

• Terhi
        Jossu kirjoitti:

Samoin meillä. Kesäkuun alussa hain haasteen ja syksyn aikana tehtiin kotitarkastukset, lastensuojeluviranomaiset haastattelivat vanhemmat, lapset ja lasten kanssa päivittäin tekemisissä olevat aikuiset. Puolto tuli minulle, kuten oletinkin.
        Isä haluaa siitä huolimatta käräjille, koska tässä on kasvojen menetyksestä kyse; Ei suinkaan lasten parhaasta. Kun on prosessin aloittanut, kuuluu kai automaattisesti olla "voittajakin". Toisaalta hyvä, jos mennään käräjille saakka, jospa tämä elämä sitten rauhoittuisi entisiin uomiinsa.

juuri kysyin ex-mieheltä,että miten tämä juttu etenee.. Totesi,että hän ei lapsista luovu ja aikoo muuttaa. Täytyypä todeta,että tässä myös on niistä "omasta ylpeydestä" hyvin paljon kyse.. No,onhan minulla uusi mies ja on säännöllistä elämää, siitä kai voi olla katkera vaikka koko lopun elämää, jos niin haluaa. No, kuitenkin huomenna varmaan sitten pistän asioihin vauhtia. Loppujen lopuksi molemmat ajattelevat lapsia, mutta minä ajattelen niitä ensimmäisenä!!! Huoh, eipä tämä talvi/kevät taida helppo olla. Mutta kuten totesit,niin kun vaan pääsisi asioissa eteenpäin ja saisi sitten sen päätöksen,sitten eletään sen päätöksen mukaan, mikä se sitten sattuu olemaan. Mutta toteanpa tässä saman,kun ex-mies totesi: lapsistani en luovu!!

• ja kauanko ovat
        Terhi kirjoitti:

juuri kysyin ex-mieheltä,että miten tämä juttu etenee.. Totesi,että hän ei lapsista luovu ja aikoo muuttaa. Täytyypä todeta,että tässä myös on niistä "omasta ylpeydestä" hyvin paljon kyse.. No,onhan minulla uusi mies ja on säännöllistä elämää, siitä kai voi olla katkera vaikka koko lopun elämää, jos niin haluaa. No, kuitenkin huomenna varmaan sitten pistän asioihin vauhtia. Loppujen lopuksi molemmat ajattelevat lapsia, mutta minä ajattelen niitä ensimmäisenä!!! Huoh, eipä tämä talvi/kevät taida helppo olla. Mutta kuten totesit,niin kun vaan pääsisi asioissa eteenpäin ja saisi sitten sen päätöksen,sitten eletään sen päätöksen mukaan, mikä se sitten sattuu olemaan. Mutta toteanpa tässä saman,kun ex-mies totesi: lapsistani en luovu!!

asuneet isällään?Miksi lapset on alun perin jääneet isän luokse asumaan?

• Jossu
        Terhi kirjoitti:

Lähihuoltajuuden muuttamisessa viranomaiset puoltavat lasten elämän pysyvyyttä, eli asuinpaikan, koulun, päiväkodin, harrastusten ja kaveripiirin pysyvyyttä. Jos olette tasavertaisen kykeneväisiä huoltamaan lapsia, puolto tulee luultavammin sinulle, jos pysyt lasten paikkakunnalla ja pystyt tarjoamaan lapsille entisen elämän, entisine kuvioineen.

Sinuna muuttaisin lähelle kouluja ja kavereita, sillä keinolla saat lapsesi luoksesi.

Kysy neuvoa oikeusaputoimistosta, mistä löydät asianajajan, joka on erikoistunut huoltajuusriitoihin. Minä sain avun paikkakuntani oik.aputston juristilta. Kävin kerran tapaamisessa ja hän siirsi tapaukseni parhaimmalle mahdolliselle juristille.

Ota yhteys lastensuojeluviranomaisiin ja kysy heiltä neuvoa, eli ole huolissasi lasten elämän muutoksista ja kerro, että olisit halukas pitämään sen entisenlaisena. Joudutte kuitenkin heidän kanssa tekemisiin, joten ota sinä ensiaskel siihen suuntaan, ole huolissasi lapsista. Riitatilanteissa käräjäoikeus pyytää sosiaalitoimen lastenvalvojaa kartoittamaan tilanteen, ei heillä muuten ole mitään faktaa, mihin tukeutua.

Älä puhu lapsille muutosta, pysy ehdottoman rauhallisena koko ajan. Minä mokasin kerran sosiaalitstossa olemalla kiukkuinen ja yrittäessäni hillitä kiukkua sain kyyneleet silmiini. Siihen palattiin kahdesti jälkeenpäin. Kyyneleet on merkki tasapainottomuudesta, armoa ei tunneta ;)

Tsemppiä!

• Terhi
        ja kauanko ovat kirjoitti:

asuneet isällään?Miksi lapset on alun perin jääneet isän luokse asumaan?

3,5, ja 12 v. Ovat asuneet isän luona vuoden. Alkuun sovittiin niin, että lapset saavat jäädä tuttuun kotiin asumaan ( myös töiden puolesta isän oli "pakko" jäädä siihen taloon asumaan), en alkanut siinä vaiheessa riitelemään. Minä sain pienen kämpän n. parin km:n päästä. Nyt sitten sain isomman kämpän lähempää (n.300 m päästä) ja mies ei sulata sitä ja uhkaa (myös toteuttaa) muuttaa toiselle paikkakunnalle. Nyt asun sitten lasten tutussa ympäristössä ja kaverit ja koulu on lähellä. Lapset ovat asuneet koko elämänsä samalla kylällä ja ovat saaneet hyvin kavereita yms.

Myös täytyy tähän lisätä,että syksyllä poika menee eskariin ja töidenkin puolesta minulla olisi mahdollisuus joka toinen viikko viedä häntä kouluun ja muutenkin olla mukana kaikissa arkipäivän askareissa.

• Jossu
        Terhi kirjoitti:

3,5, ja 12 v. Ovat asuneet isän luona vuoden. Alkuun sovittiin niin, että lapset saavat jäädä tuttuun kotiin asumaan ( myös töiden puolesta isän oli "pakko" jäädä siihen taloon asumaan), en alkanut siinä vaiheessa riitelemään. Minä sain pienen kämpän n. parin km:n päästä. Nyt sitten sain isomman kämpän lähempää (n.300 m päästä) ja mies ei sulata sitä ja uhkaa (myös toteuttaa) muuttaa toiselle paikkakunnalle. Nyt asun sitten lasten tutussa ympäristössä ja kaverit ja koulu on lähellä. Lapset ovat asuneet koko elämänsä samalla kylällä ja ovat saaneet hyvin kavereita yms.

Myös täytyy tähän lisätä,että syksyllä poika menee eskariin ja töidenkin puolesta minulla olisi mahdollisuus joka toinen viikko viedä häntä kouluun ja muutenkin olla mukana kaikissa arkipäivän askareissa.

Ensin sinun on löydettävä hyvä asianajaja, joka tekee haasteen ja toimittaa sen käräjäoikeuteen.
        Käräjäoikeus määrää teidät lastensuojelun kuultaviksi, 12 vuotiasta kuullaan ja hänen mielipiteensä asuinpaikasta painaa paljon. 3 & 5 vuotiaat käyvät leikkimässä tätien kanssa ja samalla viranomaiset kyselevät ja piirtelevät lasten kanssa isän ja sinun kodistasi asioita ja tapahtumia. Viranomaiset käyvät kotikäynnillä molemmissa kodeissa (mikä tässä tapauksessa ei aja asiaa, koska isä on muuttamassa muualle).

Lastensuojeluviranomaiset yrittävät saada sovintoesitystä aikaan ja lopulta he kirjoittavat lausunnon, joka lähtee kä-oikeuteen, jonne teidät kutsutaan kuultaviksi todistajinenne. Siitä kun hain haasteen, on nyt kulunut 6,5 kk, odottelen käräjille kutsua heti alkuvuodesta.

Minusta sinulla on hyvät mahdollisuudet saada lapset lähihuoltajuuteen, koska asut lähellä ja välit lapsiin ovat hyvät ja lasten isän luona asuma aika on suhteellisen lyhyt ja ero tuore. Jos pystyt toteen näyttämään jollain tavalla isän yhteistyökyvyttömyyden se on aina plussaa.

Pyydä lapsia väliaikaishuoltajuuteesi välittömästi, ettei isä saa roudattua heitä kesken tai ennen oikeudenkäyntiä uudelle paikkakunnalle, se ei ole lapsille hyväksi ja lähihuoltajuutesi on vaarassa.

Jos kuulet vihiäkään, että isä on lasten kanssa yllättäen muuttamassa, ota heti yhteys lastensuojeluun ja asianajajaasi.

• ovat suht huonot
        Terhi kirjoitti:

Lapset ovat vanhinta lukuunottamatta niin pieniä ettei muuttoa katsota syyksi asumisen vaihtamiseen koska koulut eivät vaihdu eikä eskariakaan ole vielä aloitettu.Jos isä on muuten hyvä huoltaja niin oikeudessa tuomari ei lähde lasten asumista muuttamaan.Olet luovuttanut asumisen lasten isälle nuorimman ollessa alle kolmevuotias ja se katsotaan erittäin pitkäksi miinukseksi sinulle.Hyvin harvoin äiti joka vapaaehtoisesti luovuttaa lapsensa enää tulee heidän asumistaan luokseen saamaan.
        En kirjoita tätä ilkeyttäni vaan perustaen näkemykseni siihen tietoon mikä minulla on huoltajuusasioista.

• Terhi
        ovat suht huonot kirjoitti:

Lapset ovat vanhinta lukuunottamatta niin pieniä ettei muuttoa katsota syyksi asumisen vaihtamiseen koska koulut eivät vaihdu eikä eskariakaan ole vielä aloitettu.Jos isä on muuten hyvä huoltaja niin oikeudessa tuomari ei lähde lasten asumista muuttamaan.Olet luovuttanut asumisen lasten isälle nuorimman ollessa alle kolmevuotias ja se katsotaan erittäin pitkäksi miinukseksi sinulle.Hyvin harvoin äiti joka vapaaehtoisesti luovuttaa lapsensa enää tulee heidän asumistaan luokseen saamaan.
        En kirjoita tätä ilkeyttäni vaan perustaen näkemykseni siihen tietoon mikä minulla on huoltajuusasioista.

Mielestäni sanoin sen syyn miksi lapset jäivät isälleen. Olisi tietysti ollut mahdollista alkaa riitelemään: kuinka hyvät mahdollisuudet olisi ollut minun muuttaa kaksioon lasten kanssa?? Ja todellakin: asuntotilanne täällä on erittäin huono. No kuitenkin, sen verran on pakko sanoa,että yksin olen melko pitkään lapsia hoitanut ennen eroa, mies on ollut paljon reissuhommissa ja sitten vielä omat vkl-harrastuksensa päälle. Olen melkoisen paljon yksin pyörittänyt sitä arkea lasten kanssa.
        No kuitenkin,nyt myös tämän viimeisen vuoden olen huolehtinut vanhimman pojan kouusta/ läksyistä, kun isä toteaa,että poika on jo niin iso,että osaa itse hoitaa...Ja kas, melko usein on läksyt ollut tekemättä,kun katson..ja äiti sitten "pistää" pojan tekemään. Nytkin lapset ovat olleet joka toinen vkl minulla ja viikkoina vähintään kahtena iltana. Että en todellakaan ole "luopunut" lapsistani.
        Nyt sain asioihin sen verran tulta,että soitin oikeusaputoimistoon ja ensi viikolla pistetään asiat eteenpäin.. Valitettavasti ex uhkaa muuttaa jo lähiaikoina, ja poika ei edelleenkään halua pois. Ihan hirveä tilanne:(

• kuitenkin lapset
        Terhi kirjoitti:

Mielestäni sanoin sen syyn miksi lapset jäivät isälleen. Olisi tietysti ollut mahdollista alkaa riitelemään: kuinka hyvät mahdollisuudet olisi ollut minun muuttaa kaksioon lasten kanssa?? Ja todellakin: asuntotilanne täällä on erittäin huono. No kuitenkin, sen verran on pakko sanoa,että yksin olen melko pitkään lapsia hoitanut ennen eroa, mies on ollut paljon reissuhommissa ja sitten vielä omat vkl-harrastuksensa päälle. Olen melkoisen paljon yksin pyörittänyt sitä arkea lasten kanssa.
        No kuitenkin,nyt myös tämän viimeisen vuoden olen huolehtinut vanhimman pojan kouusta/ läksyistä, kun isä toteaa,että poika on jo niin iso,että osaa itse hoitaa...Ja kas, melko usein on läksyt ollut tekemättä,kun katson..ja äiti sitten "pistää" pojan tekemään. Nytkin lapset ovat olleet joka toinen vkl minulla ja viikkoina vähintään kahtena iltana. Että en todellakaan ole "luopunut" lapsistani.
        Nyt sain asioihin sen verran tulta,että soitin oikeusaputoimistoon ja ensi viikolla pistetään asiat eteenpäin.. Valitettavasti ex uhkaa muuttaa jo lähiaikoina, ja poika ei edelleenkään halua pois. Ihan hirveä tilanne:(

asuvat isällään ja olet heidät 'jättänyt' lähtemällä eri asuntoon.Se on sinulle huono asia,se että osallistut lapsen läksyihin ja tapaat heitä säännöllisesti on hyvä asia mutta asumisen vaihtamiseen se ei riitä.Jos isä ei halua lapsista luopua sinä tuskin tulet heidän asumistaan luoksesi saamaan.Yrittäkää sopia asiasta muuten,ota ammattitaitoinen lakimies,hän kertoo sinulle suoraan onko sinulla tarpeeksi hyviä perusteita lähteä asiaa oikeuteen asti viemään.Minusta sinulla ei ole pätevää syytä.Tuomari ei lähde kevein perustein lapsien asumista siirtämään.Ainoa oikea tapa olisi ollut lähtiessään ottaa lapset mukaan mutta se on jälkiviisautta.
        Lapsien kehitys ja kasvatus pitäisi olla vaara-asemassa että heitä tässä vaiheessa lähdettäisiin siirtämään sinulle.
        Jos lasten isällä on perusteet muuttamiseen,muuttoa ei katsota turhaksi ja näin ollen lapset jäävät isälle.Sinulle sen sijaan lankeaa omien oikeudenkäyntikulujesi lisäksi maksettavaksi myös lasten isän oikeudenkäyntikulut ja siitä tulee pitkä penni maksettavaa.
        Kannattaa siis tarkoin harkita lähteekö siihen taisteluun vai ei.Nykyään isät yhä enenevässä määrin saavat lapsiensa lähihuoltajuuden joten siinäkin mielessä et ole kovin vahvoilla.
        Tuomarin kanta on se että lähtenyt osapuoli on jättänyt lapset ja kun lähtenyt osapuoli on vielä lasten äiti niin 'rankaisu' on sitä kovempi.
        Eikä tarkoitukseni ole arvostella sinua äitinä,olet toiminut erotilanteessa kuten olet parhaimmaksi katsonut lapsien suhteen varmasti.

• Jossu
        Terhi kirjoitti:

Voiko lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta saada väliaikaisen määräyksen?

Heti kun lapsen huoltoa tai tapaamisoikeutta koskeva asia on saatettu käräjäoikeuteen vireille!!! voi tuomioistuin asianosaisen vaatimuksesta antaa väliaikaisen määräyksen siitä, kenen luona lapsen tulee asua. Väliaikaismääräys voidaan antaa myös tapaamisoikeudesta sekä tapaamisen tai luonapidon ehdoista. Tuomioistuin voi myös erityisten syiden käsillä ollessa määrätä, kenelle lapsen huolto uskotaan, kunnes asiasta lopullisesti päätetään.

Tuomioistuimen antamaan väliaikaiseen määräykseen ei saa hakea muutosta. Väliaikainen määräys on voimassa, kunnes tuomioistuin lopullisesti päättää asiasta, jollei päätöstä tätä ennen peruuteta tai muuteta.

12 vuotiaan kevätlukukausi alkaa kohta, koulu on kesken ja syksyllä alkaa keskimmäisen esikoulu, ota selvää, missä hänen esikoulupaikkansa tulee olemaan. Siitä pitäisi kohta olla jo päätös olemassa. Entä 3 vuotiaan päiväkotipaikka? Tuttu ja turvallinen päivähoito painaisi vaa'assa myös?

Ota yhteys sosiaalitoimistoon, lastensuojeluun, ole oma-aloitteinen. Ole huolissasi lapsista!

http://www.laki24.fi/pepe-huoltajuustapaamisoikeus-maarays.html

• Jossu
        Terhi kirjoitti:

" Nyt sitten sain isomman kämpän lähempää (n.300 m päästä) ja mies ei sulata sitä ja uhkaa (myös toteuttaa) muuttaa toiselle paikkakunnalle."

Tuo lause särähti pahasti silmään!

Kaksitoistavuotias saa itse päättää kumman luona hän halua asua. Sen lisäksi, sisarusten erottaminen toisistaan ja paikkakunnanvaihto ym.. Minusta sinun kannattaa lähteä taistoon.

Et ole tyhjän päällä sinäkään.

• sellaista kohtaa missä
        Jossu kirjoitti:

" Nyt sitten sain isomman kämpän lähempää (n.300 m päästä) ja mies ei sulata sitä ja uhkaa (myös toteuttaa) muuttaa toiselle paikkakunnalle."

Kaksitoistavuotias saa itse päättää kumman luona hän halua asua. Sen lisäksi, sisarusten erottaminen toisistaan ja paikkakunnanvaihto ym.. Minusta sinun kannattaa lähteä taistoon.

etävanhempi voi määrätä siitä missä lapsen lähivanhempi saa asua.Eli lähivanhempi,tässä tapauksessa lasten isä voi ihan vapaasti muuttaa paikkakuntaa jos haluaa eikä äidillä ole siihen mitään sanomista.Jos isä esimerkiksi muuttaa työn perässä,se on riittävä syy muuttoon.Jokainen muuttohan näin käsiteltäisiin käräjillä kun toinen osapuoli haluaa tehdä kiusaa.
        Tässä tapauksessa ei ole riittäviä perusteita alkaa hakemaan lasten asumisesta mitään väliaikaisia päätöksiä.
        12 vuotias saa sanoa kumman luona haluaa asua mutta se ei ole ollenkaan varmaa että sitä noudatetaan.

• Jossu
        sellaista kohtaa missä kirjoitti:

etävanhempi voi määrätä siitä missä lapsen lähivanhempi saa asua.Eli lähivanhempi,tässä tapauksessa lasten isä voi ihan vapaasti muuttaa paikkakuntaa jos haluaa eikä äidillä ole siihen mitään sanomista.Jos isä esimerkiksi muuttaa työn perässä,se on riittävä syy muuttoon.Jokainen muuttohan näin käsiteltäisiin käräjillä kun toinen osapuoli haluaa tehdä kiusaa.
        Tässä tapauksessa ei ole riittäviä perusteita alkaa hakemaan lasten asumisesta mitään väliaikaisia päätöksiä.
        12 vuotias saa sanoa kumman luona haluaa asua mutta se ei ole ollenkaan varmaa että sitä noudatetaan.

"Tuomioistuimen päätöstä samoin kuin sosiaalilautakunnan vahvistamaa sopimusta lapsen huollosta tai tapaamisoikeudesta voidaan muuttaa, jos olosuhteet ovat sopimuksen vahvistamisen tai päätöksen antamisen jälkeen muuttuneet taikka jos tähän muutoin on aihetta."

Olosuhteet ja aihe: Lasten elämä pysyy entisellään nykyisessä asuinkunnassa, äidin luona, ja lasten elämän pysyvyys painaa vaa'assa enemmän kuin mikään muu.
        Onko lasten edun mukaista, että he joutuvat muuttamaan paikkakuntaa, jos toinenkin vaihtoehto on olemassa? Isä on ollut lähihuoltajana varsin lyhyen ajan ja äiti ollut hyvin paljon lasten elämässä mukana, ettei lähihuoltajuudella ole tässä kohtaa suurtakaan merkitystä - varsinkin kun äiti on eron hetkellä ollut yhteistyökykyinen ja lasten parasta ajatteleva. SE kääntyy nyt hänen edukseen. Yleisen käytännön mukaan normaalia 12v lasta kuullaan ja hänen asumistoivomustaan noudatetaan, jollei sille ole jotain muuta estettä, kuten vanhemman päihdeongelmaa tms.

• Terhi

sen verran,että se pysyy miehellä samana.Mies on itse myöntänyt sen, että ajattelee itseään ( ja on onnistunut sen asian vääntämään niin,että "kun hänellä ei ole hyvä olla,niin lapsillakaan ei ole), sanoi sen minulle ja sanoi myös sossussa. Ei osannut perustella omaa muuttoaan,kuin sillä,ettei siedä minun nykyistä miesystävää. Että se jo kertoo aika paljon siitä varsinaisesta syystä, miksi hän on muuttamassa. Tässä tilanteet tosiaan muuttuu jatkuvasti. Aiemmin mies oli muuttamassa oman työpaikkansa lähelle, n 20 km:n päähän. Paikka on syrjässä, vanhin poika on erittäin liikunnallinen ja menevä lapsi. Joten on ymmärrettävää,ettei kiinnosta muutto "korpeen". Nyt mies onkin yhtäkkiä muuttamut asuinpaikkaansa ja meinaa muuttaa uuden ( n. 1kk yhdessä olleen)naisystävänsä luokse --> edelleen korpeen, nyt vaan toisen paikkakunnan toiseen reunaan. POika oli tänään sanonut,ettei hän halua muuttaa, mutta mutta....
        Ja vielä sokerina pohjalle; ex oli sanonut äidilleni,että en ole koskaan ollutkaan äiti. Soitin samantien exälle ja kysyin mitä tarkoitti, sain vastaukseksi tuuttausta: löi siis puhelimen kiinni. Että näin mukavasti täällä.

• Terhi
        Terhi kirjoitti:

sen verran,että se pysyy miehellä samana.Mies on itse myöntänyt sen, että ajattelee itseään ( ja on onnistunut sen asian vääntämään niin,että "kun hänellä ei ole hyvä olla,niin lapsillakaan ei ole), sanoi sen minulle ja sanoi myös sossussa. Ei osannut perustella omaa muuttoaan,kuin sillä,ettei siedä minun nykyistä miesystävää. Että se jo kertoo aika paljon siitä varsinaisesta syystä, miksi hän on muuttamassa. Tässä tilanteet tosiaan muuttuu jatkuvasti. Aiemmin mies oli muuttamassa oman työpaikkansa lähelle, n 20 km:n päähän. Paikka on syrjässä, vanhin poika on erittäin liikunnallinen ja menevä lapsi. Joten on ymmärrettävää,ettei kiinnosta muutto "korpeen". Nyt mies onkin yhtäkkiä muuttamut asuinpaikkaansa ja meinaa muuttaa uuden ( n. 1kk yhdessä olleen)naisystävänsä luokse --> edelleen korpeen, nyt vaan toisen paikkakunnan toiseen reunaan. POika oli tänään sanonut,ettei hän halua muuttaa, mutta mutta....
        Ja vielä sokerina pohjalle; ex oli sanonut äidilleni,että en ole koskaan ollutkaan äiti. Soitin samantien exälle ja kysyin mitä tarkoitti, sain vastaukseksi tuuttausta: löi siis puhelimen kiinni. Että näin mukavasti täällä.

toiseen reunaan...

• Terhi
        Jossu kirjoitti:

lukea myös noita kannustavia viestejä, välillä meinaa iteltäkin toivo hiipua. On ollut taas aika rankka päivä ja sitten vain odottaa sitä,että asiassa pääsee eteenpäin. Vähän nuo "olet jättänyt lapsesi" kuulostaa tosi pahalta. Se tosiaan meni niin,että halusin lasten jäävän omaan kotiinsa. Niinkuin se tosiaan olisi ollut helppoa!! Se on helpottanut tilannetta edes vähän,kun olen saanut haettua niitä usein luokseni ja viettää aikaani. Ja nyt pitäis suosilla luovuttaa?? Raha-asiat ei todellakaan paina tässä mitään, sitten varmaan olen veloissa,jos jutun häviän, mutta tällä hetkellä se on pienin murheeni..

• että lapset jäivät isälleen
        Terhi kirjoitti:

lukea myös noita kannustavia viestejä, välillä meinaa iteltäkin toivo hiipua. On ollut taas aika rankka päivä ja sitten vain odottaa sitä,että asiassa pääsee eteenpäin. Vähän nuo "olet jättänyt lapsesi" kuulostaa tosi pahalta. Se tosiaan meni niin,että halusin lasten jäävän omaan kotiinsa. Niinkuin se tosiaan olisi ollut helppoa!! Se on helpottanut tilannetta edes vähän,kun olen saanut haettua niitä usein luokseni ja viettää aikaani. Ja nyt pitäis suosilla luovuttaa?? Raha-asiat ei todellakaan paina tässä mitään, sitten varmaan olen veloissa,jos jutun häviän, mutta tällä hetkellä se on pienin murheeni..

Kannattaa siis ottaa huomioon se ettei välttämättä lopputulos ole se mitä itse odottaa.

• että nyt tilanne on muuttunut
        että lapset jäivät isälleen kirjoitti:

Kannattaa siis ottaa huomioon se ettei välttämättä lopputulos ole se mitä itse odottaa.

ja isä tekee kiusaa muuttamalla ties minne ties kenen luokse ja raahaa kiusallaan lapsia perässään

• äidin versio asiasta
        että nyt tilanne on muuttunut kirjoitti:

ja isä tekee kiusaa muuttamalla ties minne ties kenen luokse ja raahaa kiusallaan lapsia perässään

Mieti itse naista joka on jättänyt omat pienet lapsensa miehelle ja muuttanut pois ja vetoaa ettei voi pieneen kaksioon lapsia ottaa asumaan.Jos nuorin lapsista on nyt 3 vuotias,tämä on ollut 2 vuotias kun äiti on lähtenyt.Kuka äiti jättää niin pienen lapsen sen vuoksi että asunto ei ole tarpeeksi iso?
        Kyllä minun arvaukseni on se että nyt kun lasten isä on löytänyt uuden rakkauden,tuli äidille kiire päästä näyttämään sitä äitiyttään ettei vaan toinen nainen pääse nauttimaan perhe-elämästä ja avustamaan isompaa lasta läksyissä ja lukemaan pienemmille iltasatuja kuten äidin tehtävä olisi.
        Kateus on kamalaa,mies ei itselle kelpaa eikä lapsetkaan vaan kun joku muu ne ottaisi niin eipä anna.

• Trehi
        äidin versio asiasta kirjoitti:

Mieti itse naista joka on jättänyt omat pienet lapsensa miehelle ja muuttanut pois ja vetoaa ettei voi pieneen kaksioon lapsia ottaa asumaan.Jos nuorin lapsista on nyt 3 vuotias,tämä on ollut 2 vuotias kun äiti on lähtenyt.Kuka äiti jättää niin pienen lapsen sen vuoksi että asunto ei ole tarpeeksi iso?
        Kyllä minun arvaukseni on se että nyt kun lasten isä on löytänyt uuden rakkauden,tuli äidille kiire päästä näyttämään sitä äitiyttään ettei vaan toinen nainen pääse nauttimaan perhe-elämästä ja avustamaan isompaa lasta läksyissä ja lukemaan pienemmille iltasatuja kuten äidin tehtävä olisi.
        Kateus on kamalaa,mies ei itselle kelpaa eikä lapsetkaan vaan kun joku muu ne ottaisi niin eipä anna.

tuo nyt oli sinun versio. Kyllä mies on naisesna löytänyt vasta minun muuttosuunnitelmien jälkeen. Minulla ei todellakaan ole mitään stä vastaan,että hänellä on toinen nainen, olen sanonut sen myös hänelle,että MIELISSÄNI olen jos ja kun löytää uuden naisen, pääsee hänkin jatkamaan elämäänsä.

Ja vuosi sitten oltaisi joka tapauksessa alettu lapsista riitelemään, vanhimmalle pojalle oli jo suuri järkytys se,että ero tuli.. Siinäkö olisi sitten pitänyt laittaa psygologit haastattelemaan poikaa yms. Tuskinpa! Ja varmasti olisin saanut lapset itselleni 45 neliön kämppään... Eikös???
        Ja kyllä sitä äitiyttä olen näyttänyt jo n 12 v, että ei sen kanssa ole kiire tullut.

• vaikuttaa

lapsen asuinpaikkakuntaan todellakin! ja estää muuton kauemmaksi!

• ennenkuin alat meuhkaamaan
        vaikuttaa kirjoitti:

lapsen asuinpaikkakuntaan todellakin! ja estää muuton kauemmaksi!

Lähivanhempi saa muuttaa iahn vapaasti suomen rajojen sisäpuolella.Etävanhemmalla ei ole siihen mitään sanottavaa.

• Jossu
        Trehi kirjoitti:

tuo nyt oli sinun versio. Kyllä mies on naisesna löytänyt vasta minun muuttosuunnitelmien jälkeen. Minulla ei todellakaan ole mitään stä vastaan,että hänellä on toinen nainen, olen sanonut sen myös hänelle,että MIELISSÄNI olen jos ja kun löytää uuden naisen, pääsee hänkin jatkamaan elämäänsä.

Ja vuosi sitten oltaisi joka tapauksessa alettu lapsista riitelemään, vanhimmalle pojalle oli jo suuri järkytys se,että ero tuli.. Siinäkö olisi sitten pitänyt laittaa psygologit haastattelemaan poikaa yms. Tuskinpa! Ja varmasti olisin saanut lapset itselleni 45 neliön kämppään... Eikös???
        Ja kyllä sitä äitiyttä olen näyttänyt jo n 12 v, että ei sen kanssa ole kiire tullut.

Sinä itse tiedät, miten asiat ovat, ei noista rätkyttäjistä kannata välittää.

Voin kuvitella tilanteenne, ja jos isällä on tarve käyttää lapsia riidanvälineinä ja erottaa sinut lapsista, (jolta se kuullostaa) uskon että hyvän asianajajan kanssa saat lapset luoksesi. Jos exäsi taustatukena on uusi naisystävä ......

..... ei käy kateeksi.

Ota yhteys sosiaalitoimen lastenvalvojaan ja kerro, mikä on tilanne. Jos isä ehtii siirtää lapset uuteen osoitteeseen, sinun asiasi vaikeutuu.
        Ei isällä ole oikeutta ominpäin lähteä siirtämään lapsia pois tutusta ympäristöstä. On tutkailtava onko lasten sittenkin parempi jäädä paikoilleen. Sen tutkiminen on viranomaisten tehtävä.

Toivotan sinulle onnea ja iloista Uutta Vuotta!
        Asioilla on tapana järjestyä.

• kun isä on ilmoittanut

että muuttaa.Nyt ei voi enää asialle mitään,se olisi pitänyt osata ennakoida.Nyt se katsotaan kiusanteoksi isää kohtaan jos alkaa asiaa eteenpäin ajamaan.Mistä ihmeestä te neuvotte tälle Terhille ettei isällä ole oikeutta muuttaa?Tosi kurjaa että kerrotte muka totuutena asioita jotka eivät pidä paikkaansa.
      Terhi kaipaa totuuksia eikä tälläisiä eisevoilapsiariistäätutustapaikasta-juttuja.
      Kun se ei ole totta.Isä voi halutessaa muuttaa lasten kanssa eikä etä-äidillä ole siihen mitään sanottavaa.
      Terhin asema on huono koska on jättänyt lapset isänsä luo asumaan ja muuttanut pois yhteisestä kodista ilman lapsia.Se on ensimmäinen virhe.Se on pahin virhe.Pelkästään sen vuoksi että isä suunnittelee muuttoa ei lasten huoltajuusoikeudenkäyntiin ole tarpeeksi eväitä lähteä jos isä huolehtii ja hoitaa lapset hyvin.
      Nämä ovat ihan faktatietoja jotka voi kaikki tarkastaa kaupunkinsa lastenvalvojalta.Lasten asumista ei lähdetä siirtämään kevein perustein ja tässä jutussa ei ole mitään sellaisia perusteita että lapsia siirrettäisiin.Lapsista luopuminen kannattaa aina tehdä harkiten,jälkeenpäin naisihmisen on erittäin vaikea enää lapsiensa asumista saada kun on nämä kertaalleen jättänyt.Se on ihan fakta.
      Olisin kiinnostunut kuulemaan jatkossa miten kävi ja edellen neuvoisin että yrittäkää sopia asiat ilman että käräjöimään lähdette.Se tulehduttaa välit entisestään ja jos Terhi asian viet oikeuteen asti,lastesi isä tulee jatkossa varmasti hankaloittamaan lasten tapaamisia ja vaatii tapaamiset noudatettavaksi sen mukaan mitä tapaamissopimuksessa lukee ja lopputulos on se että näet lapsiasi enää vain joka toinen viikonloppu ja viikolla et enää ollenkaan.
      Parempi on aina laiha sopu kuin lihava riita.

• Jossu

Lähikö määrää kuinka paljon etä saa lapsiaan tavata? Aika uskomattomia väitteitä.

Olemme juuri 1½ viikkoa sitten keskustelleet nimenomaan tästä muutto-aiheesta exän ja lastensuojeluviranomaisten kanssa. Minä, lähivanhempana en voi muuttaa mistään syystä lasten asuinpaikkakuntaa jos isä sitä vastustaa, ja jos isä pystyy / on halukas tarjoamaan entisen, tutun hyväksi havaitun asuinympäristön lapsille: Minä muutan yksinäni. Näin on näppylät eteläisessä Suomessa.

Minusta on parasta, että Terhi ottaa yhteyttä mahd. pikaisesti kuntansa lastensuojeluviranomaisiin ja kysyy asiaa myös asianajajaltaan, ettei nämä tämän palstan eriävät vihjeet vaikeuta hänen oloansa.

• viiden lapsen yh-äiti
        Jossu kirjoitti:

Lähikö määrää kuinka paljon etä saa lapsiaan tavata? Aika uskomattomia väitteitä.

Olemme juuri 1½ viikkoa sitten keskustelleet nimenomaan tästä muutto-aiheesta exän ja lastensuojeluviranomaisten kanssa. Minä, lähivanhempana en voi muuttaa mistään syystä lasten asuinpaikkakuntaa jos isä sitä vastustaa, ja jos isä pystyy / on halukas tarjoamaan entisen, tutun hyväksi havaitun asuinympäristön lapsille: Minä muutan yksinäni. Näin on näppylät eteläisessä Suomessa.

Minusta on parasta, että Terhi ottaa yhteyttä mahd. pikaisesti kuntansa lastensuojeluviranomaisiin ja kysyy asiaa myös asianajajaltaan, ettei nämä tämän palstan eriävät vihjeet vaikeuta hänen oloansa.

Kun meille tuli avioero exä yritti pitää meidät samalla paikkakunnalla vedoten siihen ettei lasten koulut vaihdu.
        Lv sanoi hänelle ettei hän voi puuttua siihen mihin minä lasten kanssa muutan.
        Eli ilmeisesti on sitten eri käytäntöjä asian suhteen.

• Terhi

sossuun ja oikeusaputoimistoon. Tosi on,että isä saa muuttaa,jos näin päättää ja minulla ei ole paljon siihen sanottavaa.Mutta juuri puhuin poikani kanssa puhelimessa ja hän sanoi, että ei tosiaan halua muuttaa. Miksi minun pitäisi olla se,joka antaa asiassa periksi ja tekee exän mieliksi... Koska minun mielestä lapset ovat tässä etusijalla ja heidän mieliksi tässä pitäisi asioita ajatella.
        Muutenkin ,kun lapset ovat vkl ja viikolla minun luona, niin itkien lähtevät pois...Haluaisivat olla enemmän äidin kanssa. Ja tämä miksi "luovuin" lapsista oli VAIN ja AINOASTAAN lasten parasta katsoen -> siinä tilanteessa paras ratkaisu. Ex olisi siinä tapauksessa vienyt asian käräjille, jos en olisi tehnyt hänen kanssa sopimusta.. Suullinen sopimus meidän välillä oli, että lapset saavat jäädä omaan kotiin.. Olin kai niin tyhmä,että uskoin niiden puheiden pitävän paikkaansa.
        Kysynpä vain,että miksi äidin pitäisi antaa periksi eikä isän tarvitse tulla yhtään vastaan asiassa????

• Terhi
        Jossu kirjoitti:

voivat, jos isä päättää, koska matkaa ei ole kuin n 25 km.. Mutta tässä ei ole ainoastaan se välimatka,mitä vastaan olen, vaan se, että ollaan sovittu exän kanssa,että molemmat osallistuu mahdollisimman paljon lasten asioihin ( toki suullisesti sovittu). No sepä onnistuukin,kun asuvat metsässä, koulu on 10 km:n päästä heistä, eskarista ja muista hoitopaikoista en ole edes tietoinen... Niin ja exän nykyinen tyttöystävä varmaan tykkää,jos aamulla menen heidän kotiin touhuamaan pariksi tunniksi aamulla lasten kanssa, ihan pieniä käytännön asioita.. Exän mielestä kaikki jatkuisi nimittäin ihan niin kuin tähänkin asti. Lapsia vaan kuskattaisiin melko paljon paikasta A paikkaan B, eli ei todellakaan lapsille sopivaa, vai?
        Ja tosiaan, menen ensi viikolla oikeusaputoimistoon juttelemaan ja katsotaan miten homma etenee. Pyysin ex:ää vielä hieman miettimään muuttoa, koska mahdollisuus hänellä olisi, talo on vielä hänen yms. Toivon ,että hänkin tulisi asiassa vastaan, eikä sitä odottettaisi ainoastaan minulta.

• Jossu
        viiden lapsen yh-äiti kirjoitti:

Kun meille tuli avioero exä yritti pitää meidät samalla paikkakunnalla vedoten siihen ettei lasten koulut vaihdu.
        Lv sanoi hänelle ettei hän voi puuttua siihen mihin minä lasten kanssa muutan.
        Eli ilmeisesti on sitten eri käytäntöjä asian suhteen.

Periaatteessa sos.toimi vain opastaa ja viime-kädessä käräjäoikeus päättää lasten asumisen. Jos lastenhuolto on riita-asia ja oikeus katsoo, että lapsen etu on jäädä paikkakunnalle, lähi ei voi kuin nöyrtyä .. jäädä tai luovuttaa lapset etälle. Niin se tänäpäivänä menee, vaikka lapset olisivat mitä mieltä tahansa. Exäsi on uskonut sosiaalitoimea, eikä vienyt asiaansa oikeuteen, tai sitten hän on jostain syystä kykenemätön lähivanhemmaksi ja ymmärtänyt pitää suunsa kiinni. Käräoikeudesta on tullut peruskoulunjatke, tilastojen tasapäistämislaitos ilman todellista näkemystä lapsenparhaasta, nyt on vallalla isillekin-lähihuolto-oikeutta, kärsipä lapset siitä miten paljon tahansa.

• heikoilla olet
        Terhi kirjoitti:

sossuun ja oikeusaputoimistoon. Tosi on,että isä saa muuttaa,jos näin päättää ja minulla ei ole paljon siihen sanottavaa.Mutta juuri puhuin poikani kanssa puhelimessa ja hän sanoi, että ei tosiaan halua muuttaa. Miksi minun pitäisi olla se,joka antaa asiassa periksi ja tekee exän mieliksi... Koska minun mielestä lapset ovat tässä etusijalla ja heidän mieliksi tässä pitäisi asioita ajatella.
        Muutenkin ,kun lapset ovat vkl ja viikolla minun luona, niin itkien lähtevät pois...Haluaisivat olla enemmän äidin kanssa. Ja tämä miksi "luovuin" lapsista oli VAIN ja AINOASTAAN lasten parasta katsoen -> siinä tilanteessa paras ratkaisu. Ex olisi siinä tapauksessa vienyt asian käräjille, jos en olisi tehnyt hänen kanssa sopimusta.. Suullinen sopimus meidän välillä oli, että lapset saavat jäädä omaan kotiin.. Olin kai niin tyhmä,että uskoin niiden puheiden pitävän paikkaansa.
        Kysynpä vain,että miksi äidin pitäisi antaa periksi eikä isän tarvitse tulla yhtään vastaan asiassa????

Lähivanhempi saa muuttaa ja päättää myös tapaamiset käytännössä.Sinun vieroittamisesi lapsista alkaa kun lasten isä muuttaa sen verran kauemmas ettei sinulla ole mahdollisuutta joka päivä lasten luokse mennä.
        Eikä isän uusi nainen sitä sietäisi.
        Suullisilla sopimuksilla ei ole mitään merkitystä,kaikki pitää laittaa mustaa valkoiselle,vain se pätee.Nyt kun lähdet asiaa käräjöimään,tilanteesi lasten suhteen huononee entisestään,usko nyt kun sanon että sinulla ei ole mahdollisuuksia saada lasten asumista itsellesi.
        Lähivanhempi on aina vahvoilla jos viettää normaalia kunnollista elämää.
        Sen vuoksi ei kannata tehdä hätiköityjä päätöksiä vaan aina pitää harkita joka kantilta tarkoin.Sinulle se merkitsi lopullista viikonloppuäitiyttä.En kirjoita tätä pahalla mutta näin se asia menee.
        Asianajaja sen sinulle vahvistaa: sinulta puuttuu syy miksi lasten pitäisi nyt sinun luoksesi muuttaa.Isän muutto ei ole syy eikä 25 kilometriä ole niin pitkä matka ettetkö sitä halutessasi voisi kulkea päivittäin.Exäsi on toiminut viisaasti ja tiennyt tarkkaan miten asian hoitaa.Viisaasti,itseään ajatellen.

• Terhi
        heikoilla olet kirjoitti:

Lähivanhempi saa muuttaa ja päättää myös tapaamiset käytännössä.Sinun vieroittamisesi lapsista alkaa kun lasten isä muuttaa sen verran kauemmas ettei sinulla ole mahdollisuutta joka päivä lasten luokse mennä.
        Suullisilla sopimuksilla ei ole mitään merkitystä,kaikki pitää laittaa mustaa valkoiselle,vain se pätee.Nyt kun lähdet asiaa käräjöimään,tilanteesi lasten suhteen huononee entisestään,usko nyt kun sanon että sinulla ei ole mahdollisuuksia saada lasten asumista itsellesi.
        Sen vuoksi ei kannata tehdä hätiköityjä päätöksiä vaan aina pitää harkita joka kantilta tarkoin.Sinulle se merkitsi lopullista viikonloppuäitiyttä.En kirjoita tätä pahalla mutta näin se asia menee.
        Asianajaja sen sinulle vahvistaa: sinulta puuttuu syy miksi lasten pitäisi nyt sinun luoksesi muuttaa.Isän muutto ei ole syy eikä 25 kilometriä ole niin pitkä matka ettetkö sitä halutessasi voisi kulkea päivittäin.Exäsi on toiminut viisaasti ja tiennyt tarkkaan miten asian hoitaa.Viisaasti,itseään ajatellen.

elämää molemmat vietämme. Tosin pari faktaa vielä; aina kun olen mennyt hakemaan lapsia isältään, AINA on siellä exän 18-vuotiaita kavereita, jotka jopa parhaimmillaan on ollut hoitamassa lapsia,kun isän on pitänyt käydä tekemässä tallissa hommia tai jotain muuta. Huom: joka kerta on siellä joku exän kaveri! Ja paljon isä on lapsia hoidattanut muilla,kun omia menoja riittää.. Säännöllisestä elämästä vielä: minulla on ollut sama miesystävä, miehellä sen sijaan on vaihtunut naisystävät varsinkin alkuaikoina melko tiheään. Nyt sitten muutto nykyisen nasiystävän luo, jonka kanssa on tosiaan n. kuukauden ollut yhdessä.

Tiesin kyllä sen muuttotilanteen , olen tosiaan yrittänyt asiaa sovitella, mutta mies kun ei pääse yli siitä, että minulla on uusi mies ( vaikka hänelläkin on uusi nainen), niin yrittää sitten tämän kautta "kostaa" minulle. Lapsia hän ei ajattele, on sen sanonut minulle melko suoraan,että kyse on nyt HÄNEN elämästään. Ja minunko pitäisi vaan hymyillä kauniisti ja antaa miehen viedä lapset.. Eipä tainnut ihan onnistua. Oikeusaputoimistosta mies sanoi minulle, etä yritetään saada asiat nopeasti eteenpäin. Hän koki sen asian tärkeänä,että vanhin poika ei halua muuttaa. Se on vaan niin, että poika ei tule viihtymään siellä. Näin hän on todennut isälleen: " minä en meinaakaan muuttaa sinne korpeen.." Ja isä tietysti tekee lapselle oikein,kun vie "väkisin".

• se todellinen
        Terhi kirjoitti:

voivat, jos isä päättää, koska matkaa ei ole kuin n 25 km.. Mutta tässä ei ole ainoastaan se välimatka,mitä vastaan olen, vaan se, että ollaan sovittu exän kanssa,että molemmat osallistuu mahdollisimman paljon lasten asioihin ( toki suullisesti sovittu). No sepä onnistuukin,kun asuvat metsässä, koulu on 10 km:n päästä heistä, eskarista ja muista hoitopaikoista en ole edes tietoinen... Niin ja exän nykyinen tyttöystävä varmaan tykkää,jos aamulla menen heidän kotiin touhuamaan pariksi tunniksi aamulla lasten kanssa, ihan pieniä käytännön asioita.. Exän mielestä kaikki jatkuisi nimittäin ihan niin kuin tähänkin asti. Lapsia vaan kuskattaisiin melko paljon paikasta A paikkaan B, eli ei todellakaan lapsille sopivaa, vai?
        Ja tosiaan, menen ensi viikolla oikeusaputoimistoon juttelemaan ja katsotaan miten homma etenee. Pyysin ex:ää vielä hieman miettimään muuttoa, koska mahdollisuus hänellä olisi, talo on vielä hänen yms. Toivon ,että hänkin tulisi asiassa vastaan, eikä sitä odottettaisi ainoastaan minulta.

syy miksi et halua hänen muuttavan? Nuo eivät kyllä estä eksäsi muuttoa...Onko sillä toinen nainen?

• mutta ..
        Terhi kirjoitti:

lasten etu ei ole saman kuin sinun etusi.

Riitelemään lähtevät yleensä ne etät, joilla ei rakkaus lapsiin ole etusijalla.

• lämpimästi
        heikoilla olet kirjoitti:

samaa mieltä. Näin se todellakin on ja tulee tuossakin tapauksessa olemaan.

• pyytävät
        Terhi kirjoitti:

elämää molemmat vietämme. Tosin pari faktaa vielä; aina kun olen mennyt hakemaan lapsia isältään, AINA on siellä exän 18-vuotiaita kavereita, jotka jopa parhaimmillaan on ollut hoitamassa lapsia,kun isän on pitänyt käydä tekemässä tallissa hommia tai jotain muuta. Huom: joka kerta on siellä joku exän kaveri! Ja paljon isä on lapsia hoidattanut muilla,kun omia menoja riittää.. Säännöllisestä elämästä vielä: minulla on ollut sama miesystävä, miehellä sen sijaan on vaihtunut naisystävät varsinkin alkuaikoina melko tiheään. Nyt sitten muutto nykyisen nasiystävän luo, jonka kanssa on tosiaan n. kuukauden ollut yhdessä.

Tiesin kyllä sen muuttotilanteen , olen tosiaan yrittänyt asiaa sovitella, mutta mies kun ei pääse yli siitä, että minulla on uusi mies ( vaikka hänelläkin on uusi nainen), niin yrittää sitten tämän kautta "kostaa" minulle. Lapsia hän ei ajattele, on sen sanonut minulle melko suoraan,että kyse on nyt HÄNEN elämästään. Ja minunko pitäisi vaan hymyillä kauniisti ja antaa miehen viedä lapset.. Eipä tainnut ihan onnistua. Oikeusaputoimistosta mies sanoi minulle, etä yritetään saada asiat nopeasti eteenpäin. Hän koki sen asian tärkeänä,että vanhin poika ei halua muuttaa. Se on vaan niin, että poika ei tule viihtymään siellä. Näin hän on todennut isälleen: " minä en meinaakaan muuttaa sinne korpeen.." Ja isä tietysti tekee lapselle oikein,kun vie "väkisin".

lausunnot sossusta...molemmista.

• ja kärsi
        mutta .. kirjoitti:

Riitelijät ovat yleensä ne lähit jotka tahtovat kaiken menevän heidän itsekkäiden ajatusten mukaan oli sitten isä tai äiti. Siinä ei lapsen etu paljon paina.

• Terhi
        mutta .. kirjoitti:

just sellasia kommentteja,joihin ei edes viitsisi vastata... Totean vaan,että katson kuinka asia etenee ja ilmoittelen sitten. Tuntuu, että jutut alkaa mennä hieman väärille urille. Hyvää uutta vuotta kaikille ja palataan ensi vuonna asiaan.

• Jossu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe