Mistä mahtaa johtua että kun opetin kaksi lastani opetusluvalla, niin uskalsin huoletta antaa autoni ensimmäiselle yksin tapahtuneelle reissulle, ja siitä eteenpäinkin. Kaikki on mennyt hyvin jo monia vuosia. Pari vuotta aiemmin vaimoni ajoi ajokortin autokoulussa. Hänellekin uskalsi luovuttaa auton myöskin, koska hän ei saanut sitä liikkeelle ja pihasta ulos tielle. Hän ei yksinkertaisesti osannut ajaa autoa. Jouduin lopulta opettamaan hänetkin liikennekelpoiseksi ja nykyään hänkin pärjää liikenteessä.
Autokoulu ala-arvoista.
65
14496
Vastaukset
- sussu
Miten voim ola mahdolista, että ajokortin omistava vaimosi ei saanut autoa liikkelle. Oliko auto jotenkin erikoinen? Joku järkevä selityshän tilanteeseen pitää olla.
Eihän korttia saa jos ei osaa ajaa autoa.- Kokemusta on.
Vaimoni haukkui automme joka oli aivan tavallinen. Autokoulun autolla kuulema pääsi hyvin liikkelle vaikka ei painanut lainkaan kaasua. Lapset kyllä tiesi että kaasua tulee painaa liikkeelle lähdettäessä. Oli inssi kuulema kysynyt että onko kotona autoa jolla voisi vielä lisää harjoitella hyväksyessään inssiajon.
- sussu
Sanoit, että vaimosi ajoi kortin pari vuotta aijemmin. Oliko vaimollasi pitkä tauko ajuamisessa? Unohtiko hän miten autoa ajetaan? On hän kuitenkin joskus osannut ajaa autoa, kun kerran autokoulun on käöynyt ja kortin sieltä saanut.
- tarvitse
ihmetellä. Itse ajoin aikanaan autokoulun Volvolla. Jouduin kuitenkin aloittamaan autoilun fiat 127:lla. Kyllä oli iso ero autokoulun ja oman välillä.
Sain kuitenkin liikkeelle mutta käytännön hommat oppii vasta ajamalla.
Sen vuoksi lapsilleni hommasin kortin opetusluvalla. Ei mennyt sormi heti suuhun, kun saivat kortin. Alkeellinen ajotaito oli jo hanskassa useamman kuukauden ratin pyörityksen myötä tutulla autolla. - Kokemusta on.
Kyllä se oman auton käyttökokeilu oli heti ajokortin myötämisen jälkeen. Kaiken olisi pitänyt olla tuoreessa muistissa. Autokoluauton säädöt taisi olla erilaiset kuin oman jossa oli normaalit säädöt.
- onkohan vaan?
Kokemusta on. kirjoitti:
Kyllä se oman auton käyttökokeilu oli heti ajokortin myötämisen jälkeen. Kaiken olisi pitänyt olla tuoreessa muistissa. Autokoluauton säädöt taisi olla erilaiset kuin oman jossa oli normaalit säädöt.
Kun sinulla kerran sitä kokemusta on, niin kertoisitko mitä säätöjä sieltä autokoulunautosta rukataan? Mitkä ovat "normaali" säädöt? Tunnut olevan niin pätevä kaveri, että tuollaiset perusasiat pystyt varmasti meille tyhmille kertomaan, jos sinulla on OIKEASTI kokemusta!
Sinähän toimit nyt ikäänkuin opettajana täällä keskustelupalstalla! Kerro meille samalla tavalla, niinkuin kerroit lapsillesi ja vaimollesi! - Kokemusta on.
onkohan vaan? kirjoitti:
Kun sinulla kerran sitä kokemusta on, niin kertoisitko mitä säätöjä sieltä autokoulunautosta rukataan? Mitkä ovat "normaali" säädöt? Tunnut olevan niin pätevä kaveri, että tuollaiset perusasiat pystyt varmasti meille tyhmille kertomaan, jos sinulla on OIKEASTI kokemusta!
Sinähän toimit nyt ikäänkuin opettajana täällä keskustelupalstalla! Kerro meille samalla tavalla, niinkuin kerroit lapsillesi ja vaimollesi!Piti jo lopettaa, mutta menköön.
Annan helpon esimerkin säätämisestä.
Kun viet esin Lada 1200 katsastukseen pitää säätää seosta laihemmalle että menee pakokaasutestistä läpi. Kun tulet katsastuksesta pitää säätää takaisin seos rikkaammalle ettei sammu joka paikassa ja varsinkin oudon kuljettajan käytössä. Muitakin autoja voi säätää. Että revi siitä! - kokemusta EI ole
Kokemusta on. kirjoitti:
Piti jo lopettaa, mutta menköön.
Annan helpon esimerkin säätämisestä.
Kun viet esin Lada 1200 katsastukseen pitää säätää seosta laihemmalle että menee pakokaasutestistä läpi. Kun tulet katsastuksesta pitää säätää takaisin seos rikkaammalle ettei sammu joka paikassa ja varsinkin oudon kuljettajan käytössä. Muitakin autoja voi säätää. Että revi siitä!Ei voi olla totta?? Voiko siis muitakin autoja säätää kuin Ladaa????? STOP THE PRESS, etusivu uusix!!!!!!
Tätä hieman epäilinkin, et siis tiedä yhtään mitään auton tekniikasta. Älä siis jauha sontaa vakavalla naamalla!!
Autokouluissa kalusto on hieman erilaista kuin esimerkissäsi. Kerroppas, miten säädät vaikkapa 2004 vuosimallisesta Corollasta seosta? Ruuvaatko kaasaria? Miten autokouluissa peukaloidaan säätöjä, joiden muuttamiseen tarvitaan "hiukan" kalliimpi "meisseli"? Uusissa autoissa on hyvin tarkkaan määritelty, mitä niihin saa tehdä takuun jatkumisen kannalta. Oletko siis vakavasti sitä mieltä, että autokoulut riskeeraisivat ja kikkailisivat tämänkaltaisilla asioilla vain siksi, ettei joku idiootti opi liikkeellelähtöä sammuttamatta autoa???? HERÄÄ ja revi siitä!!!! - Kokemusta on.
kokemusta EI ole kirjoitti:
Ei voi olla totta?? Voiko siis muitakin autoja säätää kuin Ladaa????? STOP THE PRESS, etusivu uusix!!!!!!
Tätä hieman epäilinkin, et siis tiedä yhtään mitään auton tekniikasta. Älä siis jauha sontaa vakavalla naamalla!!
Autokouluissa kalusto on hieman erilaista kuin esimerkissäsi. Kerroppas, miten säädät vaikkapa 2004 vuosimallisesta Corollasta seosta? Ruuvaatko kaasaria? Miten autokouluissa peukaloidaan säätöjä, joiden muuttamiseen tarvitaan "hiukan" kalliimpi "meisseli"? Uusissa autoissa on hyvin tarkkaan määritelty, mitä niihin saa tehdä takuun jatkumisen kannalta. Oletko siis vakavasti sitä mieltä, että autokoulut riskeeraisivat ja kikkailisivat tämänkaltaisilla asioilla vain siksi, ettei joku idiootti opi liikkeellelähtöä sammuttamatta autoa???? HERÄÄ ja revi siitä!!!!Älä kiihdy. Pyysit tyhmälle, näytellen ovelasti tyhmää, neuvoa säätämisestä, niin annoin yksinkertaisen esimerkin. Se on kai ihan sama säätääkö sitä seosta kaasari vai ruisku. Tämä Lada esimerkki on tosielämästä ja säätötarve nimenomaan että se ei sammuisi. Myöskin se että autokoulusta juuri valmistunut kuski sanoo että se auto jolla ajo koulussa suoritettiin lähti liikkeelle vaikka ei kaasuttanut on tosi elämää.
Itse vastasitkin oikeastaan jatkokysymykseesi tekniikan ihmeestä Corollasta ja sen säätämisestä. Tottakai sillä "hiukan kalliimmalla meisselillä". Se on ihan arkipäivää merkkikorjaamoilla ja sitä tehdää asiakkaiden toivomuksesta jatkuvasti. - ammattilainen
Kokemusta on. kirjoitti:
Älä kiihdy. Pyysit tyhmälle, näytellen ovelasti tyhmää, neuvoa säätämisestä, niin annoin yksinkertaisen esimerkin. Se on kai ihan sama säätääkö sitä seosta kaasari vai ruisku. Tämä Lada esimerkki on tosielämästä ja säätötarve nimenomaan että se ei sammuisi. Myöskin se että autokoulusta juuri valmistunut kuski sanoo että se auto jolla ajo koulussa suoritettiin lähti liikkeelle vaikka ei kaasuttanut on tosi elämää.
Itse vastasitkin oikeastaan jatkokysymykseesi tekniikan ihmeestä Corollasta ja sen säätämisestä. Tottakai sillä "hiukan kalliimmalla meisselillä". Se on ihan arkipäivää merkkikorjaamoilla ja sitä tehdää asiakkaiden toivomuksesta jatkuvasti.Olemme ostaneet kymmeniä autoja autokoulukäyttöön. Niissä on aivan normaalit säädöt. Nykyisillä autoilla pääsee liikkeelle myös ilman kaasua, jos kytkimen käyttö opetetaan oikein. Tarkoitus on kylläkin käyttää liikkelle lähtiessä pientä peruskaasua. Liiallinen kaasunkäyttö vain lisää päästöjä ja kuluttaa kytkintä emennän. Kokemusta on sadoista tai tuhansista oppilaista.
- vajaasta lääkityksestä
Kokemusta on. kirjoitti:
Älä kiihdy. Pyysit tyhmälle, näytellen ovelasti tyhmää, neuvoa säätämisestä, niin annoin yksinkertaisen esimerkin. Se on kai ihan sama säätääkö sitä seosta kaasari vai ruisku. Tämä Lada esimerkki on tosielämästä ja säätötarve nimenomaan että se ei sammuisi. Myöskin se että autokoulusta juuri valmistunut kuski sanoo että se auto jolla ajo koulussa suoritettiin lähti liikkeelle vaikka ei kaasuttanut on tosi elämää.
Itse vastasitkin oikeastaan jatkokysymykseesi tekniikan ihmeestä Corollasta ja sen säätämisestä. Tottakai sillä "hiukan kalliimmalla meisselillä". Se on ihan arkipäivää merkkikorjaamoilla ja sitä tehdää asiakkaiden toivomuksesta jatkuvasti.Koeta nyt jaksaa vaan, ei tämä ole kuin elämää. Autokoulusta juuri valmistunut kuski puhuu syvällä kokemuksen rintaäänellä vaikka mitä. Suurin osa tavallisista henkilöautoista lähtee liikkeelle vaikka ei kaasuttaisikaan, tarvitaan vaan hieman tatsia kytkinkäpälään. Sekin on tosielämää.
Ei tässä kukaan ole kiihtynyt, huvittaa vain tuollainen provosointi. Hetken luulin jo että olet oikeasti opetusluvalla opettanut, mutta paljastit asiantuntemattomuudellasi itsesi. Jos menisit vaikka solvaamaan jotain muuta ammattikuntaa, älä turhaan kirjoittele enää höpöhöpö-juttuja, kun et tiedä mistä puhut. - Kokemusta on
ammattilainen kirjoitti:
Olemme ostaneet kymmeniä autoja autokoulukäyttöön. Niissä on aivan normaalit säädöt. Nykyisillä autoilla pääsee liikkeelle myös ilman kaasua, jos kytkimen käyttö opetetaan oikein. Tarkoitus on kylläkin käyttää liikkelle lähtiessä pientä peruskaasua. Liiallinen kaasunkäyttö vain lisää päästöjä ja kuluttaa kytkintä emennän. Kokemusta on sadoista tai tuhansista oppilaista.
Oli kai se autokoulun auto, jolla vaimolleni annettiin alkeiskurssi, silloin nykyauto mutta tänäpäivänä se olisi jo varmaan autovanhus. Ja voihan se olla että mitään säätöjä ei tehty silloin eikä nykyäänkään. Tuli vain mieleen.
Ja eihän se alkuasetelmaa mitenkään muuta. Opettaa piti autokoulun oppilasta korti saannin jälkeen. Kotiopetetuille oli jo annettu kaikki tieto mitä oli kyetty antamaan. Kaikilla kyseisillä liikennöinti sujuu nykyään ihan hyvin vaikka eihän sellaista saa sanoa. Vaimokin ajaa automaatilla eikä varmaan muiste enää koko kytkintä. - Anonyymi
kokemusta EI ole kirjoitti:
Ei voi olla totta?? Voiko siis muitakin autoja säätää kuin Ladaa????? STOP THE PRESS, etusivu uusix!!!!!!
Tätä hieman epäilinkin, et siis tiedä yhtään mitään auton tekniikasta. Älä siis jauha sontaa vakavalla naamalla!!
Autokouluissa kalusto on hieman erilaista kuin esimerkissäsi. Kerroppas, miten säädät vaikkapa 2004 vuosimallisesta Corollasta seosta? Ruuvaatko kaasaria? Miten autokouluissa peukaloidaan säätöjä, joiden muuttamiseen tarvitaan "hiukan" kalliimpi "meisseli"? Uusissa autoissa on hyvin tarkkaan määritelty, mitä niihin saa tehdä takuun jatkumisen kannalta. Oletko siis vakavasti sitä mieltä, että autokoulut riskeeraisivat ja kikkailisivat tämänkaltaisilla asioilla vain siksi, ettei joku idiootti opi liikkeellelähtöä sammuttamatta autoa???? HERÄÄ ja revi siitä!!!!Ihan ensimmäiseksi pysykää siellä oikealla kaistalla saatana jos taidot/katiska pysty edes ohittamaan.ei millään pahalla
- saa tietoa
Opimisen kyky on erillainen eri ikäisillä ja mitä iäkkäämpi on oppilas sitä vaikeampi on asioita oppia. Toinen syy on se että autokoulussa jokainen ajokerta maksa eikä niitä näin ollen ajeta läheskään samaa määrää kuin opetusluvalla. Opetusluvalla ajajien auton käsittely onkin yleensä parempi kuin autokoulussa olevilla ( ajokerrat ) mutta liikenne tietoudessa on heikkouksia. Tässä muutama esimerkki ei se sen huononpaa ole opetus autokoulussa. En tiedä kuinka monta ajokertaa olette ajanneet oppilaidenne kanssa, mutta autokoulussa oppilas pitäisi saada oppimaan 30 ajokerralla eli noin 15 tuntia ja se on aika vähän, varsinkin jos niistä ajokerroista koitetaan saada auton käsitteky edellä kerrotun tasolle, jää liikenteessä ajoharjoittelu aika vähäiseksi. Miettikääpä vain kuinka moni uhraa ajokerran tai kaksi siihen että oppii taskupysäköinnin tai kulmaperutuksen ym.
- Kokemusta on.
Tässähän se autukoulun heikkous verrattuna kotiopetukseen juuri tulee, nimittäin ajetut kilometrit. Autokoulun auton säädöt pitää rukata sellaiseksi että auto ei sammu millään. Näin säästetään aikaa opetuksessa. Ja sitten joudutaan kotona opettamaan lisää. Kotona opetetut hallitsi turvallisen ohituksen alkaessaan omat ajot. Autokoulussa ei kuulema tullut yhtään ohitusta. Toinen opettamistani kokelaista ei saanut ensimmäisellä kerralla ajokoetta läpi, kotiopetettujen erikois tarkkailun vuoksi. Oli kuulema liian suuret tilannenopeudet. Seuraavalle kerralle annoin evääksi neuvon että aja arasti ja pelokkaasti ja se tehosi. Inssi oikein kehui että nyt meni hyvin. Ei pidä paikkaansa se liikennetietous juttu. Samat kokeet ja kirjat mistä opiskellaan. Ja paljon puhuttu autokoulun asennekasvatus on täyttä puppua. Kotona ne asenteet opitaan ja elämässä.
- Kokemusta on.
Ja sitten vielä se naurettava jatko-osa jota ei voi kotiopettaja antaa. Silkkaa rahastusta. Voi jopa siirtää vuoden kerrallaan maksamalla jonkun maksun. Pimeän opetus, jonka olin antanut ajattaen oppilaitani satoja kilometrejä kaikenlaisissa olosuhteissa ja kertoen siitä kaiken tietämäni, annettiin tällä ihmeitätekevällä, syventävällä jatko-osalla lukemalla pimeällä alueella lehteä auton valoissa toteamalla kuinka paljon paremmin pitkien valossa näkee kuin lyhyiden. Taloudellisuusajojakso pelleilyä. Alku vertailu lenkillä meni niin vähän pensaa että opettaja totesi: "nyt tuli opettajalle paineita". Ja niinhän siinä kävi että talodellisen ajon teoria osan jälkeen sama ajolenkki tuotti huonomman tuloksen. Tottakai kotiopettaja neuvoo kaikki konstit ettei pensaa tuhlaantuisi koska pensa on omaa. Autokoulun neuvot olivat että ei kannata vaihtaa vapaalle rullatessa kun on ruisku moottori ja pensankulutus kasvaa nopeudenkasvun neliössä.
- kokemusta
Kokemusta on. kirjoitti:
Tässähän se autukoulun heikkous verrattuna kotiopetukseen juuri tulee, nimittäin ajetut kilometrit. Autokoulun auton säädöt pitää rukata sellaiseksi että auto ei sammu millään. Näin säästetään aikaa opetuksessa. Ja sitten joudutaan kotona opettamaan lisää. Kotona opetetut hallitsi turvallisen ohituksen alkaessaan omat ajot. Autokoulussa ei kuulema tullut yhtään ohitusta. Toinen opettamistani kokelaista ei saanut ensimmäisellä kerralla ajokoetta läpi, kotiopetettujen erikois tarkkailun vuoksi. Oli kuulema liian suuret tilannenopeudet. Seuraavalle kerralle annoin evääksi neuvon että aja arasti ja pelokkaasti ja se tehosi. Inssi oikein kehui että nyt meni hyvin. Ei pidä paikkaansa se liikennetietous juttu. Samat kokeet ja kirjat mistä opiskellaan. Ja paljon puhuttu autokoulun asennekasvatus on täyttä puppua. Kotona ne asenteet opitaan ja elämässä.
Teidän kotona taitaa asennekasvatus olla vielä sillä tasolla, että "isällä on kokemusta, isä tietää kaiken". Kokemuksesta ei ole paskankaan hyötyä, jos sen hankkimisen aikana ei ole mitään oppinut.
Kuule nyt jumalauta, aikuinen ihminen... jos sun kokemuksesi autokoulusta on yksi herranpelkoinen vanha vaimoke, ei väitteesi autokoulujen opetuksen tasosta todellakaan ole pätevä (perustuu pelkkään vähää tietoa kompensoivaan yleistykseen).
Autokouluopettajat ovat lähes kaikki hankkineet vuosien kokemuksen liikennetyön parissa- jo ennen opettajaksi kouluttautumistaan. Kun selität jälkikasvullesi kaiken tietämäsi autoilusta takaa vain sen, että myös kaikki sinun väärät tottumuksesi ja omat asennevammasi (joita ainakin yleistämisinnokkuutesi perusteella tuntuu olevan) siirtyvät lapsillesi... ja pyöreät 400 kuolonuhria kummittelevat tieliikennekuolematilastossa. Siitäkin huolimatta, että Sinä olet selvinnyt hengissä tänne saakka. - haavi auki
Kokemusta on. kirjoitti:
Ja sitten vielä se naurettava jatko-osa jota ei voi kotiopettaja antaa. Silkkaa rahastusta. Voi jopa siirtää vuoden kerrallaan maksamalla jonkun maksun. Pimeän opetus, jonka olin antanut ajattaen oppilaitani satoja kilometrejä kaikenlaisissa olosuhteissa ja kertoen siitä kaiken tietämäni, annettiin tällä ihmeitätekevällä, syventävällä jatko-osalla lukemalla pimeällä alueella lehteä auton valoissa toteamalla kuinka paljon paremmin pitkien valossa näkee kuin lyhyiden. Taloudellisuusajojakso pelleilyä. Alku vertailu lenkillä meni niin vähän pensaa että opettaja totesi: "nyt tuli opettajalle paineita". Ja niinhän siinä kävi että talodellisen ajon teoria osan jälkeen sama ajolenkki tuotti huonomman tuloksen. Tottakai kotiopettaja neuvoo kaikki konstit ettei pensaa tuhlaantuisi koska pensa on omaa. Autokoulun neuvot olivat että ei kannata vaihtaa vapaalle rullatessa kun on ruisku moottori ja pensankulutus kasvaa nopeudenkasvun neliössä.
Tämä on aivan uutta!!! Ei tämänkaltaista voi oikeasti tapahtua! Kertoisitko lisää!!!
- kerro muille
Kokemusta on. kirjoitti:
Ja sitten vielä se naurettava jatko-osa jota ei voi kotiopettaja antaa. Silkkaa rahastusta. Voi jopa siirtää vuoden kerrallaan maksamalla jonkun maksun. Pimeän opetus, jonka olin antanut ajattaen oppilaitani satoja kilometrejä kaikenlaisissa olosuhteissa ja kertoen siitä kaiken tietämäni, annettiin tällä ihmeitätekevällä, syventävällä jatko-osalla lukemalla pimeällä alueella lehteä auton valoissa toteamalla kuinka paljon paremmin pitkien valossa näkee kuin lyhyiden. Taloudellisuusajojakso pelleilyä. Alku vertailu lenkillä meni niin vähän pensaa että opettaja totesi: "nyt tuli opettajalle paineita". Ja niinhän siinä kävi että talodellisen ajon teoria osan jälkeen sama ajolenkki tuotti huonomman tuloksen. Tottakai kotiopettaja neuvoo kaikki konstit ettei pensaa tuhlaantuisi koska pensa on omaa. Autokoulun neuvot olivat että ei kannata vaihtaa vapaalle rullatessa kun on ruisku moottori ja pensankulutus kasvaa nopeudenkasvun neliössä.
Huh huh, polttoaineen kulutus kasvaa nopeudenkasvun neliössä ??? liekö kysymys ollut liike-energiasta
- autokoulun
Kokemusta on. kirjoitti:
Tässähän se autukoulun heikkous verrattuna kotiopetukseen juuri tulee, nimittäin ajetut kilometrit. Autokoulun auton säädöt pitää rukata sellaiseksi että auto ei sammu millään. Näin säästetään aikaa opetuksessa. Ja sitten joudutaan kotona opettamaan lisää. Kotona opetetut hallitsi turvallisen ohituksen alkaessaan omat ajot. Autokoulussa ei kuulema tullut yhtään ohitusta. Toinen opettamistani kokelaista ei saanut ensimmäisellä kerralla ajokoetta läpi, kotiopetettujen erikois tarkkailun vuoksi. Oli kuulema liian suuret tilannenopeudet. Seuraavalle kerralle annoin evääksi neuvon että aja arasti ja pelokkaasti ja se tehosi. Inssi oikein kehui että nyt meni hyvin. Ei pidä paikkaansa se liikennetietous juttu. Samat kokeet ja kirjat mistä opiskellaan. Ja paljon puhuttu autokoulun asennekasvatus on täyttä puppua. Kotona ne asenteet opitaan ja elämässä.
autojen säätöjä voi rukata sen ennenpää kuin muitakaan autoja, että pätevä opettaja vai ? Ei ohituksia vai, ei kai, kun minillä pitää päästä läpi, ei siinä niitä tilanteita tule tilaamalla vaan ajamalla. Ajokokeen hylkäysperusteet on samoja niin opetusluvalla kuin autokoulussa. Antamasi neuvo ei todellkaan ole mikään uusi, aja hiljaa. Autokoulun teoriatunnit sisältävät muutakin kuin kirjatiedon, kirja on tukena teoriaopetukessa. Ja asenteista olen samaa mieltä, ei niitä muuteta muutakuin muuttamalla autokoulu viisi vuotiseksi. Vanhemmat saavat sitä mitä tilaavat, asenteet tulevat jo kapalo iästä alkaen.
- äijä
Kokemusta on. kirjoitti:
Ja sitten vielä se naurettava jatko-osa jota ei voi kotiopettaja antaa. Silkkaa rahastusta. Voi jopa siirtää vuoden kerrallaan maksamalla jonkun maksun. Pimeän opetus, jonka olin antanut ajattaen oppilaitani satoja kilometrejä kaikenlaisissa olosuhteissa ja kertoen siitä kaiken tietämäni, annettiin tällä ihmeitätekevällä, syventävällä jatko-osalla lukemalla pimeällä alueella lehteä auton valoissa toteamalla kuinka paljon paremmin pitkien valossa näkee kuin lyhyiden. Taloudellisuusajojakso pelleilyä. Alku vertailu lenkillä meni niin vähän pensaa että opettaja totesi: "nyt tuli opettajalle paineita". Ja niinhän siinä kävi että talodellisen ajon teoria osan jälkeen sama ajolenkki tuotti huonomman tuloksen. Tottakai kotiopettaja neuvoo kaikki konstit ettei pensaa tuhlaantuisi koska pensa on omaa. Autokoulun neuvot olivat että ei kannata vaihtaa vapaalle rullatessa kun on ruisku moottori ja pensankulutus kasvaa nopeudenkasvun neliössä.
Otithan varmasti sen halvimman koulun ?
Jos pimeän ajo on suoritettu I-Vaiheessa eli itse opettaen, niin sitä ei suoriteta uudelleen
II-Vaiheessa.
Ja sitäpaitsi kysynkin että ketä äänestit??
Opetuksesta säätää valtiovalta ei autokoulut.
Ja vieläkin oon sitä mieltä että perusta se autokoulu ja ei kun RAHASTAMAAN. - Kokemusta on.
kokemusta kirjoitti:
Teidän kotona taitaa asennekasvatus olla vielä sillä tasolla, että "isällä on kokemusta, isä tietää kaiken". Kokemuksesta ei ole paskankaan hyötyä, jos sen hankkimisen aikana ei ole mitään oppinut.
Kuule nyt jumalauta, aikuinen ihminen... jos sun kokemuksesi autokoulusta on yksi herranpelkoinen vanha vaimoke, ei väitteesi autokoulujen opetuksen tasosta todellakaan ole pätevä (perustuu pelkkään vähää tietoa kompensoivaan yleistykseen).
Autokouluopettajat ovat lähes kaikki hankkineet vuosien kokemuksen liikennetyön parissa- jo ennen opettajaksi kouluttautumistaan. Kun selität jälkikasvullesi kaiken tietämäsi autoilusta takaa vain sen, että myös kaikki sinun väärät tottumuksesi ja omat asennevammasi (joita ainakin yleistämisinnokkuutesi perusteella tuntuu olevan) siirtyvät lapsillesi... ja pyöreät 400 kuolonuhria kummittelevat tieliikennekuolematilastossa. Siitäkin huolimatta, että Sinä olet selvinnyt hengissä tänne saakka.Älä hermostu. Epäilit ettei minulla olisi muuta kokemusta autokoulu opetuksesta kuin vaimon tapaus. Henkilöautokortin ajoin ammoin kotiopetettuna ja siitä ei moitittavaa löydy. Seuraava kokemus ajo-opetuksesta oli työnantajan kustantaman pikku-E -ja ABC-kortin ajo autokoulussa. Koko opetuksen päälimmäinen tuntu, ABC-korttiin, oli että oppilas oli jo kokenut kuljettaja ja ei juuri ajoneuvon hallinta-opetusta tarvitse, mutta oppiluokassa muun oppilasjoukon jatkona piti istua opettelemassa auton tekniikkaa ja muuta hölynpölyä. Pikku-E opetus rajoittui siihen että mentiin katsastuskonttorin pihaan peruuttelemaan ja vekslaamaan ja tietenkin oman työnantajani kalustolla kun autokoululla ei ollut sopivaa. Opettaja hörppi silläaikaa kahveeta konttorin väen kanssa. Kyseistä harjoittelua olisi saanut jatkaa vaikka maailman tappiin koska se ei tuonut lisäkustannuksia autokoululle. Oppiluokassa joukonjatkona istuminenkaan ei tuonut lisäkustannuksia, mutta harjoittelu kuorma-autolla jäi minimaalisekasi ilmeisesti kustannus syistä. Niinä parina ajokertana kuorma-autossa opettaja vakuutti ajon eriomaisuudesta ja ettei tule ongelmia inssiajossa. Oikeassa oli. Ei tullut. En osannut edes käynnistää kyseistä autoa kokeen alussa koska en ollut sitä kertaakan käynnistänyt. Ajokokeen pitäjä neuvoi kuinka auto saadaan käyntiin ja kuinka lämmityslaitetta käytetään ettei ikkunat huurru. Taskuperuutuskokeessa tuomari ilmoitti että nyt lavan kulma olisi jo näyteikkunassa, koitappa uudestaan. No onnituihan se lopulta kun neuvottiin seuraamaan peruutuspeilistä, lumessa olleita, jonkun muun tekemiä jälkiä. Loppu lausuntona oli että läpi meni, koska moottoritie osuus meni niin hyvin. Jäin ihmettelemään että niillä tiedoilla ja taidoilla voi saada kuorma-autokortin ja etenkin mistä se autokoulun opettaja sen tiesi etukätee.
Taas monia vuosia myöhemmin työnantajani ajatutti ABEC1EC (EURO-kevytrekkakortti). Koulutus tapahtui jossakin Lievestuoreen liepeillä aikuiskoulutuskeskuksessa huippu ammattilaisten toimesta. Pelkkää pelleilyä. Aamusta iltaan ajeltiin pitkin Keskisuomea ja Jyväskylää ja juotiin kahvia milloin missäkin Tikkakosken kasarmin sotkussa. Syy tähän oli että kalusto oli työnantajani ja sen käyttö ei tuonut lisäkustannuksia oppilaitokselle. Muu aika istuttiin oppiluokassa ja kinattiin liikennesäännöista.Ihmeteltiin minkä takia pitää tietää mihin lisävalot saa asentaa. Opettajat ei tiennyt juuri mitään kyseisen kortin vaatimuksista ilmeisesti koska se oli niin uusi Suomessa. Inssiajoa tuli pitämään joku Jyväskylastä ja se suoritettiin Lievestuoreen liikenteen vilinässä. Ajaessani tuomari kirjoitti kokoajan jotain ja luulinkin että tuleepas paljon virheitä. Mutta mitä kummaa, kun päästiin koululle olikin hyväksymispaperit jo valmiina. Silloin se tuntui hyvältä kun päästiin heti lähtemään kotiin.
Nämä neljä kokemusta erilaisesta ajo-opetuksesta sai minut vakuuttumaan kotiopetuksen paremmuudesta. Ja kuka sitä nyt ei lapsilleen parempaa tahtoisi. - Kokemusta on.
haavi auki kirjoitti:
Tämä on aivan uutta!!! Ei tämänkaltaista voi oikeasti tapahtua! Kertoisitko lisää!!!
Maailmassa on ihmeelisiä asioita. Tämän syventävän jatko-osan voi todellakin siirtää vuodella eteenpäin maksamalla noin 50€ ja vielä useamman kerran. Tiedän tapauksen kun oppilas oli opiskeluaikanaa rahanpuutteen vuoksi siirtänyt useaan kertaan jatko-opetusta maksamalla siirtomaksun ja ajettuaan työelämässäkin jo parivuotta n.30000 km/v joutunut viimein ajamaan jatko-osan saadakseen ajettua moottoripyöräkortin. Mikään paikkakuntamme autokoulu ei suostunut kuittaamaan opetusta suoritetuksi pelkästään maksamalla ja niinä hänkin joutui, kokenut kuljettaja, toteamaan pimeällä tiellä, oikein opetettuna, että kaukovalot häikäisee vastaantulijaa enemmän kuin lyhyet.
Tälläinen siirtämismahdollisuus todistaa jatko-osan turhuudenja että se on ainoastaan rahastusta. - Kokemusta on.
kerro muille kirjoitti:
Huh huh, polttoaineen kulutus kasvaa nopeudenkasvun neliössä ??? liekö kysymys ollut liike-energiasta
Piti sanoa: että siellä opetuksessa todettiin kun ajaa kovaa menee enempi pensaa.
- Kokemusta on.
äijä kirjoitti:
Otithan varmasti sen halvimman koulun ?
Jos pimeän ajo on suoritettu I-Vaiheessa eli itse opettaen, niin sitä ei suoriteta uudelleen
II-Vaiheessa.
Ja sitäpaitsi kysynkin että ketä äänestit??
Opetuksesta säätää valtiovalta ei autokoulut.
Ja vieläkin oon sitä mieltä että perusta se autokoulu ja ei kun RAHASTAMAAN.Ei tällä paikkakunnalla ole mitään halvempia tai kalliimpia auto-kouluja. Ei ainakaan puhelin kyselyn perusteella. Kartelli mikä kartelli!
Kyllä minä annoin sitä pimeässäajo-opetusta paljon enemmän kuin siella autokoulussa pystytään ikinä antamaan. Ja ihan käytännössä. Pimeillä, märillä ja kaikenlaisilla teillä, mutta sehän ei kelpaa. Pitää oikein johdetusti todeta suljetulla- tai hiljaisella tiellä mikä ero on pitkillä ja lyhyillä valoilla.
Kysynkin että ketä olisi pitänyt äänestää. Tiedän kyllä kuka säännöt määrää ja tiedän myös miten niitä autokouluissa sovelletaan.
Olen kyllä höyhähkö mutta en rahan ahne ja enkä yrittäjäluonne vaan enemmänkin valmentaja tyyppi. - sitä jälkikasvua
Kokemusta on. kirjoitti:
Ja sitten vielä se naurettava jatko-osa jota ei voi kotiopettaja antaa. Silkkaa rahastusta. Voi jopa siirtää vuoden kerrallaan maksamalla jonkun maksun. Pimeän opetus, jonka olin antanut ajattaen oppilaitani satoja kilometrejä kaikenlaisissa olosuhteissa ja kertoen siitä kaiken tietämäni, annettiin tällä ihmeitätekevällä, syventävällä jatko-osalla lukemalla pimeällä alueella lehteä auton valoissa toteamalla kuinka paljon paremmin pitkien valossa näkee kuin lyhyiden. Taloudellisuusajojakso pelleilyä. Alku vertailu lenkillä meni niin vähän pensaa että opettaja totesi: "nyt tuli opettajalle paineita". Ja niinhän siinä kävi että talodellisen ajon teoria osan jälkeen sama ajolenkki tuotti huonomman tuloksen. Tottakai kotiopettaja neuvoo kaikki konstit ettei pensaa tuhlaantuisi koska pensa on omaa. Autokoulun neuvot olivat että ei kannata vaihtaa vapaalle rullatessa kun on ruisku moottori ja pensankulutus kasvaa nopeudenkasvun neliössä.
on opetettu kun ei toisen vaiheen uusinnastakaan ole oikeaa tietoa. II-vaihe ei ole autokoulujen alkuunpanema vaan virkamiehet sen on kehittäneet kuten autokoulun/opetusluvan opetus suunnitelmat. Olitko itse II-vaiheen koulutuksessa mukana vai perustatko arvion kuulopuheisiin.
- äijä
Kokemusta on. kirjoitti:
Ei tällä paikkakunnalla ole mitään halvempia tai kalliimpia auto-kouluja. Ei ainakaan puhelin kyselyn perusteella. Kartelli mikä kartelli!
Kyllä minä annoin sitä pimeässäajo-opetusta paljon enemmän kuin siella autokoulussa pystytään ikinä antamaan. Ja ihan käytännössä. Pimeillä, märillä ja kaikenlaisilla teillä, mutta sehän ei kelpaa. Pitää oikein johdetusti todeta suljetulla- tai hiljaisella tiellä mikä ero on pitkillä ja lyhyillä valoilla.
Kysynkin että ketä olisi pitänyt äänestää. Tiedän kyllä kuka säännöt määrää ja tiedän myös miten niitä autokouluissa sovelletaan.
Olen kyllä höyhähkö mutta en rahan ahne ja enkä yrittäjäluonne vaan enemmänkin valmentaja tyyppi.Luuletko että autokoulun pitämiseen tarvii olla ahne ???
Katoppas vaa kuinka monta ahnetta koulua on menny konkkaa tänäkin vuonna.
Ja sitä soveltamista valvoo AKE eli noi sun esimerkit on liioteltuja.
Mut entäs hitsarit, sähkärit, timpurit ja muut kuis ne sua rahastaa ja imppaa.
Annan ilmasen neuvon;
Pidä poika rahaa eväänä,
se on kevyttä kantaa - äijä
Kokemusta on. kirjoitti:
Älä hermostu. Epäilit ettei minulla olisi muuta kokemusta autokoulu opetuksesta kuin vaimon tapaus. Henkilöautokortin ajoin ammoin kotiopetettuna ja siitä ei moitittavaa löydy. Seuraava kokemus ajo-opetuksesta oli työnantajan kustantaman pikku-E -ja ABC-kortin ajo autokoulussa. Koko opetuksen päälimmäinen tuntu, ABC-korttiin, oli että oppilas oli jo kokenut kuljettaja ja ei juuri ajoneuvon hallinta-opetusta tarvitse, mutta oppiluokassa muun oppilasjoukon jatkona piti istua opettelemassa auton tekniikkaa ja muuta hölynpölyä. Pikku-E opetus rajoittui siihen että mentiin katsastuskonttorin pihaan peruuttelemaan ja vekslaamaan ja tietenkin oman työnantajani kalustolla kun autokoululla ei ollut sopivaa. Opettaja hörppi silläaikaa kahveeta konttorin väen kanssa. Kyseistä harjoittelua olisi saanut jatkaa vaikka maailman tappiin koska se ei tuonut lisäkustannuksia autokoululle. Oppiluokassa joukonjatkona istuminenkaan ei tuonut lisäkustannuksia, mutta harjoittelu kuorma-autolla jäi minimaalisekasi ilmeisesti kustannus syistä. Niinä parina ajokertana kuorma-autossa opettaja vakuutti ajon eriomaisuudesta ja ettei tule ongelmia inssiajossa. Oikeassa oli. Ei tullut. En osannut edes käynnistää kyseistä autoa kokeen alussa koska en ollut sitä kertaakan käynnistänyt. Ajokokeen pitäjä neuvoi kuinka auto saadaan käyntiin ja kuinka lämmityslaitetta käytetään ettei ikkunat huurru. Taskuperuutuskokeessa tuomari ilmoitti että nyt lavan kulma olisi jo näyteikkunassa, koitappa uudestaan. No onnituihan se lopulta kun neuvottiin seuraamaan peruutuspeilistä, lumessa olleita, jonkun muun tekemiä jälkiä. Loppu lausuntona oli että läpi meni, koska moottoritie osuus meni niin hyvin. Jäin ihmettelemään että niillä tiedoilla ja taidoilla voi saada kuorma-autokortin ja etenkin mistä se autokoulun opettaja sen tiesi etukätee.
Taas monia vuosia myöhemmin työnantajani ajatutti ABEC1EC (EURO-kevytrekkakortti). Koulutus tapahtui jossakin Lievestuoreen liepeillä aikuiskoulutuskeskuksessa huippu ammattilaisten toimesta. Pelkkää pelleilyä. Aamusta iltaan ajeltiin pitkin Keskisuomea ja Jyväskylää ja juotiin kahvia milloin missäkin Tikkakosken kasarmin sotkussa. Syy tähän oli että kalusto oli työnantajani ja sen käyttö ei tuonut lisäkustannuksia oppilaitokselle. Muu aika istuttiin oppiluokassa ja kinattiin liikennesäännöista.Ihmeteltiin minkä takia pitää tietää mihin lisävalot saa asentaa. Opettajat ei tiennyt juuri mitään kyseisen kortin vaatimuksista ilmeisesti koska se oli niin uusi Suomessa. Inssiajoa tuli pitämään joku Jyväskylastä ja se suoritettiin Lievestuoreen liikenteen vilinässä. Ajaessani tuomari kirjoitti kokoajan jotain ja luulinkin että tuleepas paljon virheitä. Mutta mitä kummaa, kun päästiin koululle olikin hyväksymispaperit jo valmiina. Silloin se tuntui hyvältä kun päästiin heti lähtemään kotiin.
Nämä neljä kokemusta erilaisesta ajo-opetuksesta sai minut vakuuttumaan kotiopetuksen paremmuudesta. Ja kuka sitä nyt ei lapsilleen parempaa tahtoisi.Ootpa ollu hyvä kaikessa ja etenkin ku oot paljon parempi kuin autokoulut yhteensä.
Tosin pisti silmään että et saanu edes lämmityslaitetta säädettyä kun jouduit vieraaseen autoon saati että oisit saanu sen käyntiin.
Silti sulla on jopa autojen säätämisestä satojen kilometrien kokemus myös märällä ja pimeällä, heh heh.
Ja ei muuta kun opettamaan muita, kun vaa sais sen ryskän käyntiin. - Piristynyt kokenut
sitä jälkikasvua kirjoitti:
on opetettu kun ei toisen vaiheen uusinnastakaan ole oikeaa tietoa. II-vaihe ei ole autokoulujen alkuunpanema vaan virkamiehet sen on kehittäneet kuten autokoulun/opetusluvan opetus suunnitelmat. Olitko itse II-vaiheen koulutuksessa mukana vai perustatko arvion kuulopuheisiin.
Kyllä on paljon tietoa II-vaiheen systeemeistä. Niin paljon että sen voisi vallan mainiosti antaa kotiopetuksena ja aivan yhtä hyvin kuin autokoulussa ja paljon halvemmalla.
Viranomaiset sen on tietenkin alullepanneet mutta autokoulut toteuttavat. Viranomais määräys ei todellakaan ole aina järjen tae. Olet itsekkin sen varmaan todennut joskus. Sinänsä II-osa ei ole pahitteeksi mutta se ettei sitä voi antaa kotiopetuksena on järjetöntä. Ja ilmeisesti myös viranomaiset itse ovat sen havainneet turhaksi ja eriomaiseksi rahastus keinoksi, koska suostuvat sen siirtämiseen 50€ maksusta / vuosi ja vaikka montakin kertaa. - piristeitä kokenut
Piristynyt kokenut kirjoitti:
Kyllä on paljon tietoa II-vaiheen systeemeistä. Niin paljon että sen voisi vallan mainiosti antaa kotiopetuksena ja aivan yhtä hyvin kuin autokoulussa ja paljon halvemmalla.
Viranomaiset sen on tietenkin alullepanneet mutta autokoulut toteuttavat. Viranomais määräys ei todellakaan ole aina järjen tae. Olet itsekkin sen varmaan todennut joskus. Sinänsä II-osa ei ole pahitteeksi mutta se ettei sitä voi antaa kotiopetuksena on järjetöntä. Ja ilmeisesti myös viranomaiset itse ovat sen havainneet turhaksi ja eriomaiseksi rahastus keinoksi, koska suostuvat sen siirtämiseen 50€ maksusta / vuosi ja vaikka montakin kertaa.Sinulla ei ole kuin höpöhöpö-tietoa, joiden levittäminen vaalii vanhoja luuloja ja uskomuksia, joilla ei ole mitään tekemistä tosiasioiden kanssa.
Mielenkiinnosta, mitä ammattia itse edustat?
- Realisti
Naiset eivät osaa ajaa
- Kokemusta on.
Ei riitä selitykseksi. Lapsetkin voi olla naaraita.
- äijä
Jos on mielestäsi niin että koulussa ei osata ja itse oot täydellinen, niin ehdotus sulle;
Perusta autokoulu ja näytä taitosi !!!- Kokemusta on.
Ei kuule kotiopetukseen tarvita täydellisyyttä. Sinäkin ammattilainen pääsisit luultavasti siinä hyvään tulokseen.
Motivaatio, mahdollisuus ja halu käyttää aikaa sekä oppilaan pitkäjänteisyys sitoutua esin 0,5 vuoden projektiin riittää.
Tämän kaltainen viitseliäisyys opettajalta ja oppilaalta parantaa perhesiteitä ja opettaa molempia.
En ole ahne enkä yrittäjätyyppi. - kuka?
Kokemusta on. kirjoitti:
Ei kuule kotiopetukseen tarvita täydellisyyttä. Sinäkin ammattilainen pääsisit luultavasti siinä hyvään tulokseen.
Motivaatio, mahdollisuus ja halu käyttää aikaa sekä oppilaan pitkäjänteisyys sitoutua esin 0,5 vuoden projektiin riittää.
Tämän kaltainen viitseliäisyys opettajalta ja oppilaalta parantaa perhesiteitä ja opettaa molempia.
En ole ahne enkä yrittäjätyyppi.Ovatko autokoulun pitäjät siis ahneita? Jos autokoulu olisi kannattavaa bisnestä, niin mikseivät sijoittajat häärää ko.alalla? Luulisi, että joku "bisneshai" haluaisi kääriä suuret rahat pois kuljeksimasta, vai kuinka?
- hmh..
Kertoisin mielelläni omat kokemukseni kyseisestä asista.
Olen ollut autokoulussa, koska vanhemmillani ei ollut mahdollisuutta opettaa.
Aloitetaan vaikka siitä, että B-kortin teoriakokeessa mulla heti ensimmäisessä kokeessa ei ollut kuin 3 virhettä, ja nekin oli kuvissa. Niissä teoriakysymyksissä ei siis ollut ainuttakaan virhettä. Heti perään pääsin ajamaan inssisedän kanssa ajokoetta. Lähdettiin liikkeelle, käytiin kaikissa vaikeissa paikoissa pyörähtelemässä ja kas kummaa, kohta oltiinkin taas katsastusaseman pihalla ja B-kortti taskussa. Inssissä ei tullut AINUTTAKAAN virhettä! Arvostelupaperiin tuli nelosta ja vitosta ainoastaan.
Eli mielestäni autokoulun opetuksessa ei ole mitään vikaa. Hyppäsin itse inssin jälkeen meidän vanhaan ooppeliin ja ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Joku mainitsi, että autokoulujen autot säädetään niin, että niitä ei saisi muka ollenkaan sammumaan. Höpöhöpö!! Kaasua täytyy painaa myös autokoulun autoissa jos haluaa liikkeelle päästä.
En kyllä tuomitse mitenkään kotiopetusta, mutta onhan se nyt selvää, että teoriapohja on siinä paljon huonompaa..
Joten autokoulut nykypäivänä ei TODELLAKAAN ole mitään ala-arvoista !!- voit väittää
"onhan se selvää, että kotiopetuksessa teoriapohja on huonompaa". Täytyy perustella eikä heittää vain mielipiteitä.
Molempi parempi kotiopetus ja autokoulu. Itse kallistun opetusluvan puolelle. Olen myös autokoulun käynyt, joten vertailipohja löytyy. - jartsa
...Opetus tapahtuu lyhyellä ja tehokkaalla kurssilla ja se vaatii sekä opettajalta että oppilaalta paljon. Tulokset ovat kiistämättä erinomaisia niin teoria kuin ajokokeissakin ottaen huomioon kurssin keston. Se onnistuu, koska opettaja on ammattilainen. Kotiopetusta tehdään kuitenkin niin pienessä mittakaavassa, että jätän sen kommentoimisen kokonaan pois.
- hmh...
voit väittää kirjoitti:
"onhan se selvää, että kotiopetuksessa teoriapohja on huonompaa". Täytyy perustella eikä heittää vain mielipiteitä.
Molempi parempi kotiopetus ja autokoulu. Itse kallistun opetusluvan puolelle. Olen myös autokoulun käynyt, joten vertailipohja löytyy.... että isukki, tai kuka opettajana nyt toimiikaan, ei välitä siitä teoriasta YLEENSÄ ollenkaan. Hän keskittyy opettamaan poikaa ajamaan autolla, ei muuta.
HENKILÖKOHTAISESTI ajattelen, että jos kotiopetuksella on opetettu jossain pikkukaupungissa, niin isoon kaupunkiin on hänen tosi vaikea lähteä.
Mutta se on tosiaan vain mun mielipide. :-)
Ja en halua sanoa, että kotiopetus olisi täysin huono vaihtoehto! En ollenkaan. Ehkä edellisestä viestistä sai käsityksen, että en pidä kotiopetuksesta ollenkaan.
Mutta jos kotiopetuksessa opettaja on valmis opettamaan kunnolla myös teoria, ei kotiopetuksessa ole MITÄÄN vikaa. Se voi olla jopa autokoulua parempi. :-)
- lollo
Mikä tämän vuodatuksen pointti on? Haluatko jonkun mitalin, kunniakirjan vai diplomin ansioistasi liikenneturvallisuuden hyväksi? Vai haluatko opettajan tittelin itsellesi? Pitääkö autokoulut lakkauttaa? Vai valitatko vain valittamisen ilosta, kun itselläsi on tylsä elämä?
- Kokemusta on.
"Vuodatuksen pointti" on kertoa kokemuksistani autokouluopetuksesta ja kotiopetuksesta. kovasti puhututti ja jotkut jopa tuntui kiihtyvän, mutta hyvä niin.
Koska liikenneopetusta ei ilmeisesti koskaan saada esim. peruskouluun siinämäärin että sen perusteella voisi antaa ajokorti nuorelle ikään kuin kansalaistaitona, tälläistä pitkäjänteistä kotiopetusta tulisi kehittää esin joidenkin USA:n osavaltioiden malliin.
Ymmärrän kyllä että on monia vanhempia joilla ei ole halua uhrata aikaansa vaikka tietämystä ja taitoa olisi riittävästi tämän kaltaiseen lapsiensa valmentamisee liikenne kelpoiseksi. - ole!!!
Kokemusta on. kirjoitti:
"Vuodatuksen pointti" on kertoa kokemuksistani autokouluopetuksesta ja kotiopetuksesta. kovasti puhututti ja jotkut jopa tuntui kiihtyvän, mutta hyvä niin.
Koska liikenneopetusta ei ilmeisesti koskaan saada esim. peruskouluun siinämäärin että sen perusteella voisi antaa ajokorti nuorelle ikään kuin kansalaistaitona, tälläistä pitkäjänteistä kotiopetusta tulisi kehittää esin joidenkin USA:n osavaltioiden malliin.
Ymmärrän kyllä että on monia vanhempia joilla ei ole halua uhrata aikaansa vaikka tietämystä ja taitoa olisi riittävästi tämän kaltaiseen lapsiensa valmentamisee liikenne kelpoiseksi.Yksinkertaisesti!
Sulla on samat luulot kuin itselläni ennen liikenneopettajakoulutusta ja kahta vuotta opettajantyössä: kyllähän sitä nyt osaa ajamaan opettaa, kun on itsekin pyörinyt maanteillä pienen ikänsä.
Se ei vaan olekaan niin helppoa.... ei todellakaan. ensin huomaa, ettei edes itse osaa ajaa... sitten huomaa, ettei osaa selittää miten ajetaan...
opetuslupajutut eivät ihan täysin vastaa todellisuutta: lupalaiset ovat yleensä auto-orientoituneita perheitä ja oppilaat motivoituneita (autokouluopelle helppoja tapauksia. tai sitten niitä kaikista kamalimpia eli niitä, joiden isät luulevat tietävänsä kaikesta kaiken; sen enempää asioihin perehtymättä)). Mutta autokouluun tulevista iso osa on vastahankaisia tai sitten täydellisen tietämättömiä (eivät koskaan istuneetkaan kuskinpaikalla). - Vielä kerran.
ole!!! kirjoitti:
Yksinkertaisesti!
Sulla on samat luulot kuin itselläni ennen liikenneopettajakoulutusta ja kahta vuotta opettajantyössä: kyllähän sitä nyt osaa ajamaan opettaa, kun on itsekin pyörinyt maanteillä pienen ikänsä.
Se ei vaan olekaan niin helppoa.... ei todellakaan. ensin huomaa, ettei edes itse osaa ajaa... sitten huomaa, ettei osaa selittää miten ajetaan...
opetuslupajutut eivät ihan täysin vastaa todellisuutta: lupalaiset ovat yleensä auto-orientoituneita perheitä ja oppilaat motivoituneita (autokouluopelle helppoja tapauksia. tai sitten niitä kaikista kamalimpia eli niitä, joiden isät luulevat tietävänsä kaikesta kaiken; sen enempää asioihin perehtymättä)). Mutta autokouluun tulevista iso osa on vastahankaisia tai sitten täydellisen tietämättömiä (eivät koskaan istuneetkaan kuskinpaikalla).Tämämähän melkoinen noidankehä on. Ensin luulee että osaa ajaa ja uskoo että on helppo opetaa ajamaan. Sitten kun menee liikenneopettaja kouluun huomaakin ettei osaa itsekkään ajaa eikä selittää miten ajetaan. No nyt myöhemmin kokemuksen myötä varmaan tuntuu että osaa opettaa mutta osaako vieläkään ajaa niinkuin itse opettaa ja osaako kukaan ylipäätään ajaa niin kuin liipenneopettajat opettaa. Onko se yleensä mahdollista. Ompa melkosta salatiedettä. Mitä se on kun osaa ajaa? Onko sellaista olemassa? Saako kukaan sanoa osaavansa ajaa liikenteessä edes liikenneopettaja? Miten liikenne voi sujua näinkin hyvin jos kukaan ei osaa ajaa, vai osaako sittenkin joku? Onko jossain kuitenkin niin pätevä liikenne opettaja joka osaa opettaa oppilaan ajamaan niin hyvin että mennessään joskus liikenneopettajakouluun oppilas senkin jälkeen voi sanoa osaavansa ajaa?
- nyt kirkastuu
Vielä kerran. kirjoitti:
Tämämähän melkoinen noidankehä on. Ensin luulee että osaa ajaa ja uskoo että on helppo opetaa ajamaan. Sitten kun menee liikenneopettaja kouluun huomaakin ettei osaa itsekkään ajaa eikä selittää miten ajetaan. No nyt myöhemmin kokemuksen myötä varmaan tuntuu että osaa opettaa mutta osaako vieläkään ajaa niinkuin itse opettaa ja osaako kukaan ylipäätään ajaa niin kuin liipenneopettajat opettaa. Onko se yleensä mahdollista. Ompa melkosta salatiedettä. Mitä se on kun osaa ajaa? Onko sellaista olemassa? Saako kukaan sanoa osaavansa ajaa liikenteessä edes liikenneopettaja? Miten liikenne voi sujua näinkin hyvin jos kukaan ei osaa ajaa, vai osaako sittenkin joku? Onko jossain kuitenkin niin pätevä liikenne opettaja joka osaa opettaa oppilaan ajamaan niin hyvin että mennessään joskus liikenneopettajakouluun oppilas senkin jälkeen voi sanoa osaavansa ajaa?
Nyt alat olemaan asian ytimessä! Mitä enemmän tiedät, sitä vähemmän luulet!
Valmentajatyyppinä sinulle on varmasti tuttu käsite "omakohtainen oivaltaminen"?
Ei ajotaito mitään salatieteitä ole, kysymys on loppupeleissä hyvin yksinkertaisista asioista. Kokonaisuus on kuitenkin niin laaja ja monisäikeinen, että sen käsittäminen ja hallitseminen täydellisesti on mahdoton tehtävä. Muuttuvia tekijöitä on niin monta, joihin kuljettaja ei pysty vaikuttamaan ja ne tekijät joihin olisi mahdollisuus vaikuttaa jäävät monesti huomioimatta inhimillisinä virheinä. Ihmisiä kun olemma.
Kukaan ei osaa ajaa. Toiset selviytyvät vähän heikommin, toiset hieman paremmin liikenteessä. Aina on kuitenkin opittavaa, täysin oppinutta kuljettajaa ei ole olemassa. Autokoulun ja inssin jälkeen kuljettaja ei osaa ajaa tippaakaan. On vasta todettu, että kuljettaja voi aloittaa varsinaisen harjoittelun itsenäisesti, omalla vastuullaan. Autokoulu on alkeiskurssi, jossa saadaan perusteet. 20 x 45min teoriaa ja minimissään 30 x 25min ajamista ei totisesti tee kenestäkään osaavaa kuljettajaa.
Liikenne sujuu näinkin hyvin koska suurin osa selviytyy normaaleista liikennetilanteista kiitettävästi. Ilmeisesti heidät on opetettu kohtuullisen hyvin ajamisen alkeiden salaisuuksiin...
- ammattilainen
Näinhän se on: lapsesi olivat otollisemmassa iässä oppimaan ajotaidon ja heidät opetit. Vaimollasi oli jo arkuuutta tai järkeä sekä motoriikan oppiminen vei enemmän aikaa ja hänet laitoit autokouluun.
Millaiset paineet hänellä oli lähteä kanssasi eka kerran liikenteeseen. Millainen oli "opettaja" asenteesi ja vaimon alemmuuden tunne "tosi ammattilaisen" kanssa.
Olisiko vaimosi voinut ottaa enemmän ajotunteja ennen tutkintoa? Suositteliko opettaja häntä jo ajokokeeseen??
Jos lapsellasi oli liikaa tilannenopeutta eka tutkinnossa sinun olisi pitänyt opettaa miten lähestytään tilanteita ja mitä kaikkea pitää huomioida eikä opettaa näyttelemään ja onnella selviämään. Tässä ero kotiopetuksessa ja ammattilaisten kesken. - vipa
Itselläni on sama juttu. Sain ajokortin tuossa heinäkuussa ja en osaa ajaa autoa.
Sitä itsekin ihmettelen, että miten on mahdollista etten osaa ajaa autoa,vaikka inssinkin suoritin. Ja syy ei ole ajomattomuus,koska silloinkin kyllä yritin isän autolla ajaa, mutta ei siitä tullut mitään.
Lieneeköhän syynä se, että autokoulussa on aivan liian uudet autot. Kyllähän uusia autoja osaa käyttää, mutta nämä vanhemmat autot ovat eri asia. Autokouluissa pitäisi olla vanhempia autoja, kun osaa vanhoilla ajaa, osaa myös uusillakin.
Esimerkiksi peruuttamisessa hämmästyin siitä, että joutuukin painaa kaasua silloin kuin peruuttaa, vaikka autokoulun autolla pystyi peruuttamaan ilman kaasuakin.
Autokouluihin vaan 80-90- luvun autoja, koska jos näitä oppii käyttämään, niin oppii kyllä sitten myös uudempiakin.- ammattilainen
Mikäs siinä, laitetaan vanhat autot kouluihin ja perutaan tunnit, koska ne on usein korjaamolla. Harjoitellaan ajamisen tekniikkaa kaksinkertainen määrä, että selvitään liikkeellelähdöistä ja mäkilähdöistä autolla, joka ei käy kunnolla.
Otetaan sitten reilusti lisätunteja liikenneajoon, kun auton käsittely alkaa sujumaan sillä tasolla, että huomio riittää liikenneasioiden tarkkailuun. Silloinkin saattaa jalankulkijat ja liikennevalot jäädä huonolle huomiolle, kun ikkunat huuruuntuu tai vaihteet ei mene päälle.
Opettaja onkin sairaslomalla selästään tai flunssassa vedon takia, auto nimittäin on opettajan työpaikka monta tuntia päivässä.
Yrittäkää miettiä, miten liikenneturvallisia kuljettajia saadaan. Jos on kortti taskussa ja liikennesäännöt tiedossa sekä järki pelaa, on inssin jälkeen lupa itsekseen harjoitella sen vanhan auton kikat liikenteessä ja ei tarvi maksaa sille rahastavalle autokoululle.
- sinä
sitten HYVÄ!!!
- Kokemusta on.
Ei onnistuneen kotiopetuksen edellytyksenä ole hyvyys, valtava kokemus, loistavuus, erehtymättömyys tai muukaan erinomaisuus. Siihen tarvitaa motivaatio, halu uhrata aikaa, pitkäjänteisyyttä, sitoutumista, pitkää pinnaa ym. molemmilta osapuolilta. Eikä sekään vaadi erinomaisuutta että arvostelee kokemansa pohjalta autokouluopetusta. Jopa keskiverto voi siinä arvosteltavaa nähdä. Rohkaiskaa vain itsenne.
- sentään
Kokemusta on. kirjoitti:
Ei onnistuneen kotiopetuksen edellytyksenä ole hyvyys, valtava kokemus, loistavuus, erehtymättömyys tai muukaan erinomaisuus. Siihen tarvitaa motivaatio, halu uhrata aikaa, pitkäjänteisyyttä, sitoutumista, pitkää pinnaa ym. molemmilta osapuolilta. Eikä sekään vaadi erinomaisuutta että arvostelee kokemansa pohjalta autokouluopetusta. Jopa keskiverto voi siinä arvosteltavaa nähdä. Rohkaiskaa vain itsenne.
Esson baarin nurkkapöytä, takarivin nyrkkiin huutelu, netin keskustelupalsta ei vaadi asiantuntemusta, ei erinomaisuutta, ei yhtikäs mitään. On erittäin helppo arvostella keskivertotallaajana ihan mitä tahansa, kun ei ole hajuakaan faktoista, kokonaisuudesta ja todellisuudesta.
En minäkään kirjoittele rakennuspalstalle kuinka helppoa, edullista ja opettavaista on rakentaa itse oma talo ja mökki, vaikka näin on tullut tehtyä. Pitäisikö minun nyt sitten rohkaista itseni ja kirjoittaa asiasta sinne? Samalla arvostella rakennusalaa rahastuksesta, huonosta työnlaadusta ja ties mistä? Onko se rakentavaa, objektiivista kritiikkiä, joka parantaa asioita? Vai yrittäisinkö silloin päteä, todistella omia olemattomia kykyjäni? Olisiko parempi mennä keskustelemaan suoraan asianomaisten kanssa silmästä silmään vai onko se liian vanhanaikaista näin nettiaikakaudella? Vai eikö kantti riitä siihen?
Kun kerran "kokemusta on." niin kerro nyt millä alalla olet sitä kartuttanut? Mikä on ammattisi? - Kokemusta on.
sentään kirjoitti:
Esson baarin nurkkapöytä, takarivin nyrkkiin huutelu, netin keskustelupalsta ei vaadi asiantuntemusta, ei erinomaisuutta, ei yhtikäs mitään. On erittäin helppo arvostella keskivertotallaajana ihan mitä tahansa, kun ei ole hajuakaan faktoista, kokonaisuudesta ja todellisuudesta.
En minäkään kirjoittele rakennuspalstalle kuinka helppoa, edullista ja opettavaista on rakentaa itse oma talo ja mökki, vaikka näin on tullut tehtyä. Pitäisikö minun nyt sitten rohkaista itseni ja kirjoittaa asiasta sinne? Samalla arvostella rakennusalaa rahastuksesta, huonosta työnlaadusta ja ties mistä? Onko se rakentavaa, objektiivista kritiikkiä, joka parantaa asioita? Vai yrittäisinkö silloin päteä, todistella omia olemattomia kykyjäni? Olisiko parempi mennä keskustelemaan suoraan asianomaisten kanssa silmästä silmään vai onko se liian vanhanaikaista näin nettiaikakaudella? Vai eikö kantti riitä siihen?
Kun kerran "kokemusta on." niin kerro nyt millä alalla olet sitä kartuttanut? Mikä on ammattisi?Koska tämä aihe tuntuu aiheuttavan kiihtymystä ja rupeaa itseänikin kyllästyttämään lopetan tähän. Olen testaillut minkälaisilla aiheilla kirjoittajia ja lukijoita löytyy eniten. Tämä on ollut tähän asti paras aihe. Luonto puolella, enkä edes ydinvoima puolella ole yltänyt läheskään samaan, vaikka on silläkin aika kuumakalleja. Jään nyt miettimään onko näissä kirjoittajissa ollut paljon autokoulualan ihmisiä, vai eriomaisen tyytyväisiä koulujen oppilaita. Ylivoimainen enemmistö piti ajokorttiopetusta II-osineen eriomaisena. Opettajien taso miellettiin huiman hyväksi. Jäin auttamatta vähemmistöön kartellisyytöksineni, II-osan siirtomaksuineni (50€ / vuosi). Jopa lievä syytös siitä että epäilin autokoulun opettajan tienneen etukäteen inssin menevän läpi ABC korttia ajaessani, vaikka olin saanut niin huonoa opetusta, että itse epäilin vahvasti, jäi huomiotta. Sen kotiopetus tarinan olin koostanut usean tuntemani henkilön kertomuksista ja niistä olisi saanut pitemmänkin tarinan, kuten kertomalla lisäjarrupolkimen turhuudesta. Kuulema ennen ei tarvinut olla kun käsijarru keskellä eikä sitäkään tarvinut koskaan opettajan käyttää. Ym.ym.
Koska olet kiinnostunut ammatistani annan pari vihjettä: ala jolla toimin on saanut viimeaikoina mediassa lunta tupaan oikein kunnolla. Autoilua tulee noin 20-30000 km vuodessa henkilöautolla, kuorma-autolla ja ajoneuvoyhdistelmillä. Tämän takia olen joutunut turvautumaan autokoulu opetukseen ja saanut kokemuksia niistä. Yhteiskunnallisesti tärkeä ala. Luonnonsuojeluosastolla aika vihattu. Arvostelussa on ollut paljon aihettakin, mutta ylilyöntejäkin on ollut, varsinainen ammattinimikkeeni liittyy vahvasti tähän alaan. Kritiikistä en ole vielä vetänyt hernettä nenään.
Sinun ammattisi ei kiinosta, mutta toivottavasti se ei ole poliisi tai liikenneopettaja koska tunnut kuumenevan toisten kokemista asioista. - maksaa
Kokemusta on. kirjoitti:
Koska tämä aihe tuntuu aiheuttavan kiihtymystä ja rupeaa itseänikin kyllästyttämään lopetan tähän. Olen testaillut minkälaisilla aiheilla kirjoittajia ja lukijoita löytyy eniten. Tämä on ollut tähän asti paras aihe. Luonto puolella, enkä edes ydinvoima puolella ole yltänyt läheskään samaan, vaikka on silläkin aika kuumakalleja. Jään nyt miettimään onko näissä kirjoittajissa ollut paljon autokoulualan ihmisiä, vai eriomaisen tyytyväisiä koulujen oppilaita. Ylivoimainen enemmistö piti ajokorttiopetusta II-osineen eriomaisena. Opettajien taso miellettiin huiman hyväksi. Jäin auttamatta vähemmistöön kartellisyytöksineni, II-osan siirtomaksuineni (50€ / vuosi). Jopa lievä syytös siitä että epäilin autokoulun opettajan tienneen etukäteen inssin menevän läpi ABC korttia ajaessani, vaikka olin saanut niin huonoa opetusta, että itse epäilin vahvasti, jäi huomiotta. Sen kotiopetus tarinan olin koostanut usean tuntemani henkilön kertomuksista ja niistä olisi saanut pitemmänkin tarinan, kuten kertomalla lisäjarrupolkimen turhuudesta. Kuulema ennen ei tarvinut olla kun käsijarru keskellä eikä sitäkään tarvinut koskaan opettajan käyttää. Ym.ym.
Koska olet kiinnostunut ammatistani annan pari vihjettä: ala jolla toimin on saanut viimeaikoina mediassa lunta tupaan oikein kunnolla. Autoilua tulee noin 20-30000 km vuodessa henkilöautolla, kuorma-autolla ja ajoneuvoyhdistelmillä. Tämän takia olen joutunut turvautumaan autokoulu opetukseen ja saanut kokemuksia niistä. Yhteiskunnallisesti tärkeä ala. Luonnonsuojeluosastolla aika vihattu. Arvostelussa on ollut paljon aihettakin, mutta ylilyöntejäkin on ollut, varsinainen ammattinimikkeeni liittyy vahvasti tähän alaan. Kritiikistä en ole vielä vetänyt hernettä nenään.
Sinun ammattisi ei kiinosta, mutta toivottavasti se ei ole poliisi tai liikenneopettaja koska tunnut kuumenevan toisten kokemista asioista.kerrottakoon se nyt tässä kaiken kirjoitetun hölynpölyn keskellä että, edes jokin asia tulee oikein makasaa 72,00 euroa ja sen saa kahdeksivuodeksi. Se se vasta on rahastusta kun ensimmäinen lupamaksu 60.00 € sisältää I-ja II-vaiheenluvat ja jos jostain syystä haet lisäaikaa maksat II- vaiheen uudellen vaikket ole koko korttia edes tarvinnut, eli jokainen uusia jättää käyttämätöntä rahaa valtion kassaan.
- Tiedosta.
maksaa kirjoitti:
kerrottakoon se nyt tässä kaiken kirjoitetun hölynpölyn keskellä että, edes jokin asia tulee oikein makasaa 72,00 euroa ja sen saa kahdeksivuodeksi. Se se vasta on rahastusta kun ensimmäinen lupamaksu 60.00 € sisältää I-ja II-vaiheenluvat ja jos jostain syystä haet lisäaikaa maksat II- vaiheen uudellen vaikket ole koko korttia edes tarvinnut, eli jokainen uusia jättää käyttämätöntä rahaa valtion kassaan.
Voiko sen II-osan siirron saada toiseksi 2-vuotis kaudeksi ja ehkä siitäkin pitempään?
- kiiruusti toisilla
Tiedosta. kirjoitti:
Voiko sen II-osan siirron saada toiseksi 2-vuotis kaudeksi ja ehkä siitäkin pitempään?
On kuulemma jo viides lyhytaikainen ajokortti
- Haloo
kiiruusti toisilla kirjoitti:
On kuulemma jo viides lyhytaikainen ajokortti
Mitä järkeä hakee viittä jatkokortta kun kappale maksaa 72€ ku kakkos vaihe maksaa noin 200€ ja saa kortin joka on voimassa 70 vuotiaaksi!!!!!!!!!!!!!??????????????
- Köyhä.
Haloo kirjoitti:
Mitä järkeä hakee viittä jatkokortta kun kappale maksaa 72€ ku kakkos vaihe maksaa noin 200€ ja saa kortin joka on voimassa 70 vuotiaaksi!!!!!!!!!!!!!??????????????
Rahatilanne voi esim. opiskeluaikana olla tosi tiukka. Ja 72€ löytyy mutta ei 200€.
- on ollut pakko
antaa vaimollesi kortti. Jos eivät olisi antaneet ja olisivat vaatineet lisää ajotunteja, olisit nyt tällä palstalla/raastuvassa vaatimassa rahoja takaisin ,autokoulun opetusluvan perumista sekä korvausta kansalaioikeuksien polkemisesta ym. ym. ym.
Opetuksen ongelmat ovat näköjään samat lapsena ja aikuisena. Jos peruskouluikäinen ei opi, syytetään opetusta, jos jätetään luokalle, vanhemmat ovat opettajan kurkussa kiinni.
Ihmiskehon motorisiin toimintoihoin liittyvä oppi, mitä autolla ajaminen on, menee aivoihin hyvin 25 vuotiaaksi asti,
sen jälkeen huonommin.- Kokemusta on.
Kas vaan! Tämähän keskustelun aihe jatkuu taaas. Olisin varmaan siloin opettanut vaimoni kotiopetuksella jos olisin tiennyt että autokouluopetus on on niin heikkoa. Koska inssi oli kysynyt vaimoltani mahdollisesta lisäopettelumahdollisuudesta kotona hyväksyessään kortin, tietenkin aloin heti häntä opettamaan. Tavallaan inssikin myönsi sanomisellaan kotiopetuksen paremmuuden. Eihän siinä mennyt kuin pari viikkoa ja ajo sujui jo mallikkaasti. Tästä rohkaistuneena päätin opettaa molemmat tyttäreni kotona ja sen myös toteutin. Kaikki kolme on nykyään hyviä, vastuuntuntoisia kuljettajia. Jos kotiopetusta tuettaisiin viranomaisten taholta vaikeuttamisen sijaan, uskoisin että monien perheiden paras tapa hankia lasten ajokortit olisi kotiopetus.
- ymmärsit väärin
Kokemusta on. kirjoitti:
Kas vaan! Tämähän keskustelun aihe jatkuu taaas. Olisin varmaan siloin opettanut vaimoni kotiopetuksella jos olisin tiennyt että autokouluopetus on on niin heikkoa. Koska inssi oli kysynyt vaimoltani mahdollisesta lisäopettelumahdollisuudesta kotona hyväksyessään kortin, tietenkin aloin heti häntä opettamaan. Tavallaan inssikin myönsi sanomisellaan kotiopetuksen paremmuuden. Eihän siinä mennyt kuin pari viikkoa ja ajo sujui jo mallikkaasti. Tästä rohkaistuneena päätin opettaa molemmat tyttäreni kotona ja sen myös toteutin. Kaikki kolme on nykyään hyviä, vastuuntuntoisia kuljettajia. Jos kotiopetusta tuettaisiin viranomaisten taholta vaikeuttamisen sijaan, uskoisin että monien perheiden paras tapa hankia lasten ajokortit olisi kotiopetus.
inssin kysymiset. Ei sitä kysymystä sitä varten kysytty, vaan siksi, että muuten olisi ajokoe mennyt uusiksi. Inssi tarkisti vain jos hän myöntää nyt kortin, niin onko vaimosi omillaan vai onko mahdollista että löytyy joku kortillinen valvomaan välivaiheen ajamista. Vaimosi sai kortin tulkinnllisin perustein, jos ajokoe on sillä tasolla että, sen voi joko hylätä tai hyväksyä osaamisen persuteella, mutta selvää hylkäämisperustetta ei ole eli K merkintää ei arvestelusta löydy on tutkinnonvastaanottajan ratkaistava tulos oppilaan hyväksi. Siksi sitä kysyttiin.
- Kokemusta on.
ymmärsit väärin kirjoitti:
inssin kysymiset. Ei sitä kysymystä sitä varten kysytty, vaan siksi, että muuten olisi ajokoe mennyt uusiksi. Inssi tarkisti vain jos hän myöntää nyt kortin, niin onko vaimosi omillaan vai onko mahdollista että löytyy joku kortillinen valvomaan välivaiheen ajamista. Vaimosi sai kortin tulkinnllisin perustein, jos ajokoe on sillä tasolla että, sen voi joko hylätä tai hyväksyä osaamisen persuteella, mutta selvää hylkäämisperustetta ei ole eli K merkintää ei arvestelusta löydy on tutkinnonvastaanottajan ratkaistava tulos oppilaan hyväksi. Siksi sitä kysyttiin.
Ei siihen aikaan mitään välivaihetta ollut. Kyllä se inssi oikeassa oli kun kotiopetukseen vaimon ohjasi. Kymmenien lisätuntien jälkeen kotiopetuksessa ajo alkoi sujua hyvin.
- saanut kortin
Kokemusta on. kirjoitti:
Ei siihen aikaan mitään välivaihetta ollut. Kyllä se inssi oikeassa oli kun kotiopetukseen vaimon ohjasi. Kymmenien lisätuntien jälkeen kotiopetuksessa ajo alkoi sujua hyvin.
20 vuotta sitten? Silloin olet jäävi puhumaan tämän päivän autokouluopetuksesta. Välivaihe on I ja II- vaiheen välissä tapahtuva itesnäinen harjoittelu liikenteessä.
- Kokemusta on.
saanut kortin kirjoitti:
20 vuotta sitten? Silloin olet jäävi puhumaan tämän päivän autokouluopetuksesta. Välivaihe on I ja II- vaiheen välissä tapahtuva itesnäinen harjoittelu liikenteessä.
Tiedän oikein paljon tästä nykyisestä I--II-vaihe systeemistä. Tutun perheen poika opetettiin kotiopeyuksella ja hän oli jo kokenut kuljettaja, kun opiskeluaikanaan olisi pitänyt mennä II-vaiheeseen, mutta rahapulassan hän maksoi viranomaisille ja sai siirrettyä II-vaiheen pariinkin kertaan. Opiskelun loputtua ja jo työelämässä, ajettuaan kymmeniätuhansia kilometrejä, moottoripyöräkortin saadakseen hänen täytyi ajaa II-vaihe. Mikään paikkakuntamme autokouluista ei suostunut kuitaamaan II-osaa ajetuksi pelkästään maksamalla, vaan se tosiaan piti mennä ajamaa. Kyllä kaveria nauratti paitsi turha rahan meno. Taisinkin kertoa tästä jo aikaisemmin.
- taas kun
Kokemusta on. kirjoitti:
Tiedän oikein paljon tästä nykyisestä I--II-vaihe systeemistä. Tutun perheen poika opetettiin kotiopeyuksella ja hän oli jo kokenut kuljettaja, kun opiskeluaikanaan olisi pitänyt mennä II-vaiheeseen, mutta rahapulassan hän maksoi viranomaisille ja sai siirrettyä II-vaiheen pariinkin kertaan. Opiskelun loputtua ja jo työelämässä, ajettuaan kymmeniätuhansia kilometrejä, moottoripyöräkortin saadakseen hänen täytyi ajaa II-vaihe. Mikään paikkakuntamme autokouluista ei suostunut kuitaamaan II-osaa ajetuksi pelkästään maksamalla, vaan se tosiaan piti mennä ajamaa. Kyllä kaveria nauratti paitsi turha rahan meno. Taisinkin kertoa tästä jo aikaisemmin.
lusikalla annetaan ei kauhalla voi vaatia, niin paljon menee hyvää tietoa ohi. Selvästikin olet ajo-opetuksesta sen verran perillä että luulet osavasi, mutta viisas huomaa sen että mitä enenmän osaa sen vähemmän asiasta tietää, milloinkaan ei ole valmis, vaikka olisiki valmis antamaan opetusta jälkikasvullen. Pänttäämestä et luovu vaikka huomaisit olevasi väärässä.
- hyi hyi
Trolli paljasti jo itsensä, ei kannata provosoitua.
- Matsku90
Riippuu ihan autokoulusta jos osaa ajaa tai ei.
Minä ainakin kävin hyvässä autokoulussa ja opin ajamaan, heti seuraavana päivänä sain oman auton ja nyt olen jo sillä 2 viikkoa ajellut aivan loistavasti, ilman että olisin tarvinnut mitään lisäapua vanhemmilta.
Kaverini käy halvemmassa autokoulussa eikä hän ole yhtä nopeasti ja hyvin oppinut ajamaan.
Ei siis kannata aina ottaa sitä halvinta vaihtoehtoa. Minä olen ainakin erittäin tyytyväinen tähän kalliiseen mutta erittäin hyvään autokouluun, pääsin teoriakokeesta heti läpi ja inssissä sain vain yhden virheen ja paljon kehuja:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä892888Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845