Heips! Olen nyt alkanut kiinnostumaan lääketieteestä ja haluaisin hakea sinne. Kirjoituksista on jo jokunen vuosi aikaa.. Mutta ongelmana on se että en ole lukenut fysiikkaa ja kemiaa yhtään lukiossaa.. ja mulla oli lyhyt matemattiikka. Onko mulla jotenkin mahdollista hankkia vastaavat taidot, jotta pärjäisin pääsykokeessa.. Motivaatiota ainakin on.. OSaako kukaan auttaaa?
Mahiksia lääkikseen?
17
4152
Vastaukset
- naavaparta
Luepa kuule ihan ensiksi tuosta alempaa viestiketju jonka otsikkona on "Lääkikseen?". Siitä saanet aika hyvä vastauksen kysymykseesi.
- medisiinari itsekin
Tosiaan mahdollista mutta vaikeaa. Täytyy tehdä noiden aineiden eteen oikein rutkasti töitä. Minä itse menettelisin tilanteessasi näin.
1. Menisin iltalukioon ja suorittaisin ainakin kemian peruskurssit ja fysiikan kursseista suurimman osan (kantsii katsoo mikä on sisältö)
2. Hankkisin vähintäänkin opiskelumateriaalit valmennuskurssilta (valmennuskeskus on kuulemma tosi hyvä).
3. Lukisin ihan pirullisesti
Yleisohjeena: On turha luulla, että fysiikkaa tai kemiaa osaamatta lääkikseen pääsisi, samoin kuin turha luulla että pääsisi lääkiksen läpi niitä osaamatta. Panosta siis heikkouksiisi.
Ja vielä vinkkinä: Kokeessa pärjäävät kuitenkin ne, joilla on ajattelukykyä(eivät ne jotka on lukeneet kaikki mahdolliset kurssit)
tsemppiä vaa- kandihenkilö
Enpä olisi tainnut sitä itsekääm paremmin sanoa.
Helppoa se ei ole, muttei mahdotontakaan. Töitä on kuitenkin tehtävä ainakin nelinkertaisesti sen verran mitä keskivertopyrkijän, jolla ne perusfysiikan ja kemian taidot jo on. - Medisiinari minäkin
Lukiossa luin kieliä, en kemmaa tai fyssaa. Lyhyen matikan. Myöhemmin luin harrastuksena kemmat ja fyssat iltalukiossa, mutta aikaa vierähti siitä yli 10 vuotta hakemiseen.
Nyt sitten kertasin vanhat kirjat, kävin pääsykoekirjaa ajatuksella läpi MONTA KERTAA ja laskin valmennuskeskuksen itseopiskelumatskua, jossa on paljon just pääsykoetyyppisiä tehtäviä. Ja sisällä ollaan :D!
Jos muuten aloittaja haluaa ostaa edullisesti valmennuskeskuksen itseopiskelumatskut, niin voin myydä ([email protected]). - yksinäisyyteen tuomittu
Medisiinari minäkin kirjoitti:
Lukiossa luin kieliä, en kemmaa tai fyssaa. Lyhyen matikan. Myöhemmin luin harrastuksena kemmat ja fyssat iltalukiossa, mutta aikaa vierähti siitä yli 10 vuotta hakemiseen.
Nyt sitten kertasin vanhat kirjat, kävin pääsykoekirjaa ajatuksella läpi MONTA KERTAA ja laskin valmennuskeskuksen itseopiskelumatskua, jossa on paljon just pääsykoetyyppisiä tehtäviä. Ja sisällä ollaan :D!
Jos muuten aloittaja haluaa ostaa edullisesti valmennuskeskuksen itseopiskelumatskut, niin voin myydä ([email protected]).ja kääntäen: vaikka olisit lukenut 5-vuotta kokeisiin ja käynyt kaikki mahdolliset fysiikat ja kemiat hyvällä menestyksellä ynnä valm.kurssit, niin et sisälle pääse, jos et omaa oivalluskykyä. Tämä on todistettu. (tosin kyse voi olla jostakin korkeammastakin, kuten "vanhusten" syrjinnästä tms; selvittelytyö asian tiimoilta jatkuu...)
- kandihenkilö
yksinäisyyteen tuomittu kirjoitti:
ja kääntäen: vaikka olisit lukenut 5-vuotta kokeisiin ja käynyt kaikki mahdolliset fysiikat ja kemiat hyvällä menestyksellä ynnä valm.kurssit, niin et sisälle pääse, jos et omaa oivalluskykyä. Tämä on todistettu. (tosin kyse voi olla jostakin korkeammastakin, kuten "vanhusten" syrjinnästä tms; selvittelytyö asian tiimoilta jatkuu...)
Meniskö se nyt perille, että ikää ei katsota. Onhan muuntokoulutukseenkin otettu nelikymppisiä!
Tehtäviä ei korjaa yksi ja ainoa henkilö, eikä pisteitä käsittele valintatoimikunnan tyyppi vaan sihteerintapainen ainakin Kuopiossa ja Oulussa.
Pisteytys on julkinen, kukin saa nähdä paperinsa halutessaan. Joten mikään ikäsyrjintä ei olisi mahdollista koska se näkyisi heti.
- näi o
Itse asiassa ei tarvi paljoakaan osata pääsykoekirjaa. Koekysymykset perustuvat suurelta osiin kokeessa annettuun tekstiin. Kokeessa ei palkita sitä että osaa laskea pääsykoekirjan tyyppisiä tehtäviä tai että ymmärtää biologian. Kokeessa pärjää vain jos on oivalluskykyä, luonnontieteellistä lahjakkuutta.
- ......
Etelä-Pohjanmaan opistossa voit opiskella fysiikkaa, kemiaa ja muita Galenoksen asioita. Opiskeluun saa opintotukea.
http://www.epopisto.fi/koulutus2005_ltv.php- kandihenkilö
Jos tuollaista tarvitsee sisään päästäkseen (eikä välttämättä siltikään pääse), ei ole mitään asiaa lääkikseen.
Galenoksen ja fysiikan ja kemian hallinta onnistuu kyllä keneltä tahansa, kun aikaa on vuosi, mutta kyllä sitten itketään kun ei ole valmennuskurssia auttamassa itse opinnoissa, kun pitäisi omaksua moninkertaisia määriä tietoa kuukaudessa, parissa.
Jos pääsykoe on lähes ylivoimainen jollekin, ei se joku tule pärjäämään itse opiskeluissa. - medisiinari itseki
kandihenkilö kirjoitti:
Jos tuollaista tarvitsee sisään päästäkseen (eikä välttämättä siltikään pääse), ei ole mitään asiaa lääkikseen.
Galenoksen ja fysiikan ja kemian hallinta onnistuu kyllä keneltä tahansa, kun aikaa on vuosi, mutta kyllä sitten itketään kun ei ole valmennuskurssia auttamassa itse opinnoissa, kun pitäisi omaksua moninkertaisia määriä tietoa kuukaudessa, parissa.
Jos pääsykoe on lähes ylivoimainen jollekin, ei se joku tule pärjäämään itse opiskeluissa.Mielestäni pääsykoe yleiselle puolelle on niin vaikea, että se karsii turhat hakijat poies. Siinä kokeessa ei pärjää ilman oivalluskykyä, ja tämä karsii riittävästi. Hampaan puolelle kyllä pääsee ainakin oulussa ihan toivottomia tyyppejä...
- medisiinari itseki
kandihenkilö kirjoitti:
Jos pääsykoe on lähes ylivoimainen jollekin, ei se joku tule pärjäämään itse opiskeluissa.Jaa no nyt kävin oikeasti katsomassa mitä toi kurssi pitää sisällään.
On aika tuima oppikokonaisuus asioille, jotka pitäisi voida oppia 1,5 aikana...
Mutta mikäs siinä, toivottavasti osan noista opinnoista saa hyödynnettyä lääkiksessä... - yms
medisiinari itseki kirjoitti:
Jaa no nyt kävin oikeasti katsomassa mitä toi kurssi pitää sisällään.
Mutta mikäs siinä, toivottavasti osan noista opinnoista saa hyödynnettyä lääkiksessä...No ainakaan ei tarte miettiä mitä vuoden aikana tekee jos menee Epoon.
- kandihenkilö
Jaa no nyt kävin oikeasti katsomassa mitä toi kurssi pitää sisällään.
Mutta mikäs siinä, toivottavasti osan noista opinnoista saa hyödynnettyä lääkiksessä...Mitään opistotasoista et todellakaan saa hyväksiluettua lääkisopinnoissa, vain korkeakouluopintoja voidaan LL-tutkintoon sisällyttää.
- medisiinari itseki
kandihenkilö kirjoitti:
Mitään opistotasoista et todellakaan saa hyväksiluettua lääkisopinnoissa, vain korkeakouluopintoja voidaan LL-tutkintoon sisällyttää.
No näin varmasti on. Mutta ainakin englannin 1. osuudesta pääsee yo-arvosanalla läpi, kuten minä tein. Mutta tosiaan eipä noita yliopistoopintojakaan taida saada kamalasti hyödynnettyä lääkiksessä... korkeintaan ekan vuoden kursseissa...
- on mahdollista
No näin varmasti on. Mutta ainakin englannin 1. osuudesta pääsee yo-arvosanalla läpi, kuten minä tein. Mutta tosiaan eipä noita yliopistoopintojakaan taida saada kamalasti hyödynnettyä lääkiksessä... korkeintaan ekan vuoden kursseissa...
sisällyttää siihen LL-tutkintoon opintokokonaisuuksia muistakin tiedekunnista, joten jotain apua voi olla - mutta ei ratkaisevasti.
- medisinaari iteki
on mahdollista kirjoitti:
sisällyttää siihen LL-tutkintoon opintokokonaisuuksia muistakin tiedekunnista, joten jotain apua voi olla - mutta ei ratkaisevasti.
Mutta tosiaan ei muilla opinnoilla voi ku pari kurssia välttää, muut on niin spesifejä.
- Anonyymi
Mene iltalukioon lukemaan pitkää matikkaa, kemiaa ja fysiikkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1945741Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1412758- 442267
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2381971- 931969
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291345- 751289
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää111247Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j41187Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2791165