Sitruspuu,

klementiini

tai appelssiini -siemenestä kasvatettu, monihaarainen n. 1,2 metrinen on pudottanut viikossa melkein kaikki lehtensä!

Kesän oli ulkona ja viihtyi, teki paljon uusia lehtiä; en ole huomannut kirvoja, kuivuudesta ei ole kärsinyt eikä tuskin liiasta vedestäkään.

Mikä mahtaa olla syynä?
Mitä voisin tehdä pelastaakseni 10 vuotta vanhan perintöpuun??
Kasvi asuu puutalossa ja melko viileässä paikassa, jossa aina ollut talvet eikä ennen ole näyttänyt kärsivän.

5

1947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onttomukulakiurunkannus

      Yksi mahdollinen syy saattaisi olla valon puute.
      Sitruksilla on oikeasti tosi vaikeaa selvitä talvemme pimeästä ajasta.
      Huolimatta siitä, että kyseinen talvehtimispaikka on aikaisemmin ollut hyvä sitruksellesi, saattaisi joko paikan muutos tai lisävalo olla harkitsemisen arvoinen.
      Suihkuttelu ihan suihkepullolla saattaisi helpottaa sen elämää.
      Pidä kuitenkin vielä myös kirppusyyni. Myös mullassa.

      • kasvari

        Minulla pomelo niminen sitrus on viihtynyt talven tavallisella ikkuna laudalla kesät ja talvet ja se on kohta jo metrin pituinen:)


      • pidetty

        tuloksettomana. Nyt ei ole ainuttakaan lehteä jäljellä =(

        Lisävalo tuskin tässä vaiheessa enää auttaa, mutta uskon kyllä sen -siis valon vähyyden- olleen suurin syy tragediaan!

        Odotelen nyt vaan kevättä apuun ja pidän juuret kosteina... tiedä vaikka elpyisi. En ainakaan sahaa puuta poikki ja heitä ulos.


      • pidetty kirjoitti:

        tuloksettomana. Nyt ei ole ainuttakaan lehteä jäljellä =(

        Lisävalo tuskin tässä vaiheessa enää auttaa, mutta uskon kyllä sen -siis valon vähyyden- olleen suurin syy tragediaan!

        Odotelen nyt vaan kevättä apuun ja pidän juuret kosteina... tiedä vaikka elpyisi. En ainakaan sahaa puuta poikki ja heitä ulos.

        Mullakin on kohta liki 2m korkea sitruspuu, siemenestä kasvatettu. Kesällä tekee paljon lehtiä, mutta talvella taas tiputtaa melkoisesti pois.
        Jos hiukankin multa pääsee kuivumaan liikaa, tiputtaa lehtiä enemmän. Iso kasvi on melkoisen juoppo, useamman litran kerralla saa antaa.
        kannattaisko sun kuitenkin kastella sitä hiukan enemmän, ja katsoa ettei ole vedossa, siitä ei tykkää ollenkaan. Jos keväällä raskit leikata latvoja, haaroo taas elinvoimaisemmin.


      • klemintiini
        miiloboy kirjoitti:

        Mullakin on kohta liki 2m korkea sitruspuu, siemenestä kasvatettu. Kesällä tekee paljon lehtiä, mutta talvella taas tiputtaa melkoisesti pois.
        Jos hiukankin multa pääsee kuivumaan liikaa, tiputtaa lehtiä enemmän. Iso kasvi on melkoisen juoppo, useamman litran kerralla saa antaa.
        kannattaisko sun kuitenkin kastella sitä hiukan enemmän, ja katsoa ettei ole vedossa, siitä ei tykkää ollenkaan. Jos keväällä raskit leikata latvoja, haaroo taas elinvoimaisemmin.

        ..elelen!

        Ainuttakaan lehteä ei ole, mutta tyhjät varret ovat ihan vihreät ja notkeat vielä, joten kastelen ja odottelen kevään ihmettä!

        Leikattu puuta onkin runsaasti pari vuotta sitten, kun meinas kasvaa katosta ulos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe