Sitruspuu,

klementiini

tai appelssiini -siemenestä kasvatettu, monihaarainen n. 1,2 metrinen on pudottanut viikossa melkein kaikki lehtensä!

Kesän oli ulkona ja viihtyi, teki paljon uusia lehtiä; en ole huomannut kirvoja, kuivuudesta ei ole kärsinyt eikä tuskin liiasta vedestäkään.

Mikä mahtaa olla syynä?
Mitä voisin tehdä pelastaakseni 10 vuotta vanhan perintöpuun??
Kasvi asuu puutalossa ja melko viileässä paikassa, jossa aina ollut talvet eikä ennen ole näyttänyt kärsivän.

5

1947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onttomukulakiurunkannus

      Yksi mahdollinen syy saattaisi olla valon puute.
      Sitruksilla on oikeasti tosi vaikeaa selvitä talvemme pimeästä ajasta.
      Huolimatta siitä, että kyseinen talvehtimispaikka on aikaisemmin ollut hyvä sitruksellesi, saattaisi joko paikan muutos tai lisävalo olla harkitsemisen arvoinen.
      Suihkuttelu ihan suihkepullolla saattaisi helpottaa sen elämää.
      Pidä kuitenkin vielä myös kirppusyyni. Myös mullassa.

      • kasvari

        Minulla pomelo niminen sitrus on viihtynyt talven tavallisella ikkuna laudalla kesät ja talvet ja se on kohta jo metrin pituinen:)


      • pidetty

        tuloksettomana. Nyt ei ole ainuttakaan lehteä jäljellä =(

        Lisävalo tuskin tässä vaiheessa enää auttaa, mutta uskon kyllä sen -siis valon vähyyden- olleen suurin syy tragediaan!

        Odotelen nyt vaan kevättä apuun ja pidän juuret kosteina... tiedä vaikka elpyisi. En ainakaan sahaa puuta poikki ja heitä ulos.


      • pidetty kirjoitti:

        tuloksettomana. Nyt ei ole ainuttakaan lehteä jäljellä =(

        Lisävalo tuskin tässä vaiheessa enää auttaa, mutta uskon kyllä sen -siis valon vähyyden- olleen suurin syy tragediaan!

        Odotelen nyt vaan kevättä apuun ja pidän juuret kosteina... tiedä vaikka elpyisi. En ainakaan sahaa puuta poikki ja heitä ulos.

        Mullakin on kohta liki 2m korkea sitruspuu, siemenestä kasvatettu. Kesällä tekee paljon lehtiä, mutta talvella taas tiputtaa melkoisesti pois.
        Jos hiukankin multa pääsee kuivumaan liikaa, tiputtaa lehtiä enemmän. Iso kasvi on melkoisen juoppo, useamman litran kerralla saa antaa.
        kannattaisko sun kuitenkin kastella sitä hiukan enemmän, ja katsoa ettei ole vedossa, siitä ei tykkää ollenkaan. Jos keväällä raskit leikata latvoja, haaroo taas elinvoimaisemmin.


      • klemintiini
        miiloboy kirjoitti:

        Mullakin on kohta liki 2m korkea sitruspuu, siemenestä kasvatettu. Kesällä tekee paljon lehtiä, mutta talvella taas tiputtaa melkoisesti pois.
        Jos hiukankin multa pääsee kuivumaan liikaa, tiputtaa lehtiä enemmän. Iso kasvi on melkoisen juoppo, useamman litran kerralla saa antaa.
        kannattaisko sun kuitenkin kastella sitä hiukan enemmän, ja katsoa ettei ole vedossa, siitä ei tykkää ollenkaan. Jos keväällä raskit leikata latvoja, haaroo taas elinvoimaisemmin.

        ..elelen!

        Ainuttakaan lehteä ei ole, mutta tyhjät varret ovat ihan vihreät ja notkeat vielä, joten kastelen ja odottelen kevään ihmettä!

        Leikattu puuta onkin runsaasti pari vuotta sitten, kun meinas kasvaa katosta ulos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe