Ensimmäisen vuokra-asunnon hankkiminen

poika-25v

Hei! Tänä vuonna pitäisi vihdoinkin muuttaa kotoa pois. Syynä minuun kyrpintyneet sisarukset. Asun Helsingissä ja käyn keskustassa töissä, minulla on pysyvä työ, 1200e jää käteen, tarkoitus on muuttaa yksiöön Helsinki tai Vantaa. Voisin yhtä hyvin muuttaa Vantaallekin kunhan siellä junat kulkee keskustaan puolessa tunnissa.

Ensisijaisesti ajattelin yrittää saada kaupungin kämppää, mutta taitaa olla sinkku-kämpät kovassa suosiossa varsinkin kuin sähköinen hakemus ilmestyi kehiin.. joutuuko näitä odottamaan vuosia?

Kumpi on parempi, yksityinen vuokra-antaja vai asuntovälitysfirma? Mitkä seikat kannattaa tarkistaa, kun alkaa vuokrasopimusta allekirjoittamaan? Haluan vakiokämpän, ei niin että vuoden päästä vuokra antaja päättää luovuttaa asunnon tyttärelleen ja häätää minut pois. Tässä tapauksessa Kaupungin kämpät ovat luotettavimpia, eikö?

Entäs mitä kuluja yksinelämisessä on?

- vuokra
- kotivakuutus
- elintarvikkeet
- pesukone
- vesi, sähkö

Mitä arvioisitte hinnaksi? Siis vuokrat vaihtelee ja joskus vesi/sähkö sisältyy vuokraan, mutta miten kallis on toi vakuutus? Riittääkö 1200e kaikkiin kuluihin? Autoa en tule omistamaan, mitään viihdettä/muotia en ostele paitsi kun pakolliset. Baarissa käymisen voisi vähentää reilusti...

Antakaa nyt kaikkia vinkkejä mitä nyt tulee mieleen! Kiitos!

13

4469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokralainen....

tuon kotivakuutuksen voit unohtaa, suurimmat menot on vuokra ja ruoka, vesi ja sähkö maksaa meikäläisellä noin 30e kk.

muita menoja voisi olla TV-lupa 200e vuosi? lisäksi huonekalujen hankinta ja mahdollisesti pesukoneen osto.

• unohda tuota

kotivakuutusta! Moni vuokranantaja (vakuutusyhtiön vuokra-asunnot) Vaativat kotivakuutuksen, jossa on lisäksi vastuuosa.

• ainakin

Netti, puhelin, tv-lupa, digikanavat...

Vitusti rahaa kaikenlaisiin kattiloihin, haarukoihin, laseihin, wc-harjoihin, tiskiaineisiin, jne..

• vuokralainen....

kyllä rahaa saa menemään vaikka kuinka, se on itsestä kiinni kuinka suuri puhelinlaskun on.

ei kaikkea tarvitse kerralla hankkia yksi lautanen ja lusikka-haarukka yhdistelmä riittää mainiosti........

• poika-25v

Mitä kautta lähteä sitten kämppää etsimään? Kannattaako kuitenkin hakea kaupungilta ja kuinka helposti voi siitä asunnosta kieltäytyä jos sijainti ei sittenkään kelpaa?

TV:tä ei ainakaan tule taloon, hoidan kaikki asiat koneella mitä tarvitsee. Huonekalut ja keittiön tarvikkeet saan perheeltä, äiskä lupas :)

Minkälaiset vesi- ja sähkömaksut kaupungin asunnoissa on?

• simpieli

kaupungille on tehtävissä Hgin sivujen kautta. Jos kieltäydyn asunnosta, voisin luulla että putoat jonn pohjille, mutta hakiessasi saat kyllä esittää toiveita asuinalueesta. Jos opiskelet, hae opisk kämppää, jos olet töissä, kysy onko työsuhdeasuntoon mahdollisuuksia. Laita lehtiin ilmoituksia ja kauppojen ilm tauluille alueelta jonne on hakemassa.
        Kustannuksista huomio vielä lehtikulut, bussiliput (jos muutat kauemmaksi missä nyt asut), vakuutus kannattaa hankkia ja varaudu vuokratakuun maksamiseen.

• Pumpuli

Helsingin kaupunki suosii "aitoja helsinkiläisiä" eli henkilöitä, jotka ovat asunteet stadissa mahdollisimman kauan sekä nuoria perheitä. He menevät aina jonon edelle mutta toisaalta jonottaminen ei asuntoihin maksa.

Aina kannaattaa kuitenkin yrittää ja hakea myös kaksioita sillä kaupungilta voi löytyä halpoja ja pieniä kaksioita keskustan vapaiden markkinoiden yksiöiden hintojen alle. :)

• poika-25v

Vielä pari juttua, jos joku tätä seuraa...

Ensin ajattelin laittaa kaikki kaupunginosat, sillä tulisi kömppä varmasti nopeammin, vai mitä? Kehä I:n ulkopuolelle ei kyllä enää olisi kiva mennä.

Ja onko kaupungin kämpät aina halvempia? Entäs onko oikeudet/olosuhteet niissä paremmat?

• kaupunkikämpää

Mun vanhemmat ovat odottaneet kolmiota kantakaupungista jo yli 10 vuotta. Itselläni on jo toinen hakemus menossa, eikä vielä yhtään asuntoa ole tarjottu, ja mulla on valittuna kaikki osat, paitsi itä-helsinki.

Toivotonta touhua.

• Pumpuli

Käyppä tuolla Helsingin Kaupungin kotisivuilla (www.helsinki.fi) ja siellä asuntojen puolelle niin saat paljon informaatiota eikä tarvitse odotella vastauksia täältä ;)

Se mitä siellä kotisivuilla ei sanota on että, kaupungin asunnoissa on paljon maahanmuuttajia. Minua se ei haitannut kun asuin kaupungin vuokra-asunnossa mutta jos olet rasistinen ihminen niin hihasi palavat kaupungin vuokra-asunnossa. Mutta häiritsevät ne suomalaisetkin vuokralaiset kaikkialla muuallakin...

• Anti-stadilainen

Joku tuossa jo tuumasikin, että on jotunut odottamaan jo vuosia asuntoa Hgistä sitä saamatta.

Yksiöistä on pula, johtuneeko ihmisten itsenäisyydestä, että haluavat asua yksin tms.

Itse hain asuntoa Vantaan kaupungilta ja viikkoa ennen kuin olisi paperit umpeen mennyt (6kk ja uusinta, ellei asuntoa tarjota) tuli ilmoitus että ois yksiö Länsi-Vantaalla tarjolla.
      No tietysti otin sen!

Hgin rajalle 2 kilometriä matkaa ja junalla pääsee Hgiin 15-20min, bussilla 30min.

No onhan se Hgissä asumisessa se juttu, että kun olet stadilainen, voit leuhkasti lässyttää esim. Vantaalla asuville, "Ai sä asut landella, mä oonki stadilainen! Kehä 3:n ulkopuolel ei oo elämää, jou jou mään!" Ja sitte hiihtolomalla matkustat Lappiin laskettelemaan, vaikkei siellä ole elämää.. No ei, en usko että olet sellainen. :) Muuta Vantaalle! :) Ärsyttää vaan stadi-pissikset joiden mielestä Stadi on maailman napa koko universumissa.

Ja se vielä, että Hgissä vuokrat on valtavan suuret... Tsemppiä, kyllä sä sen asunnon saat!

• ostaisit oman?

Sinulla on vakituinen työ ja luottotiedot kunnossa? Osta oma asunto ja maksa lyhennyksiä korkoja 500 €/kk. Lopulla tilistä jäävällä rahalla maksat muita elämisen kuluja ja pikkuhiljaa ostelet huonekaluja, astioita yms. Lainaa lyhentämällä kartutat koko ajan omaa pääomaa; kun haluat vaihtaa isompaan/paikkakuntaa, kämppä myyntiin ja saat mukavan tilin. Eikä kämppää myydä pois alta...

• Pumpuli

Laita asuntohakemus lähikaupan ilmoitustaululle. Näinhän ei oikein saisi tehdä mutta pahimmassa tapauksessa siivooja vain repii ilmoituksesi pois ja parhaimmassa tapauksessa pääseet vuokralaiseksi asuuntoon, joka ei ole edes tarjolla vapailla markkinoilla!

Ilmoitus kannaattaa tietenkin jättää vain sellaiselle alueelle mistä toivoisit asuntoa. Tällä tavalla tuttuni sai yksityiseltä vuokraan tosi kivan ja halvan asunnon vielä nopeesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe