Opiskelu Irlannissa

lee

Heipä hei kaikki jotka opiskelette/ootte opiskellut Irlannissa!

Oon pyrkimässä Irlantiin opiskelemaan ensi syksyksi ja kuulisin TOSI mielelläni ihan mitä tahansa Irlannissa opiskeluun liittyvää.

Oon vielä aika pihalla tosta hakusysteemistä ja en edes tiedä haenko Dubliniin vai Galwayhin
Hotelli ja ravintola-alaa oon ajatellut eli institute of technologyyn oisin hakemassa. (joko Galway-Mayo tai sitten Dublin)

Suurin huoleeni on että mitkä on mahikset päästä sisään C:n ylppäri papereilla jossa en edes oo kirjottanut matikkaa :/ ???? tietääkö kukaan että vaatiiko ne sen matikan joka kurssissa vai tehdäänkö ulkomaalaisten kanssa poikkeuksia?

tässä pari peruskysymystä
-mitä opiskelet ja missä
-pääsitkö sisään helposti/oliko hyvät YO paperit (ja oliko matikka?)
-pärjääkö opintotuella vai käyttekö myös töissä?
-onko opiskelu englanniksi vaikeaa?
-maksaako itse opiskelu? jotain kurssi maksuja jne?
-otitko yhteyttä kouluun ennenkuin hait/haun jälkeen?
-haitko CAO:n kautta?
-koska sait tietää tulokset???

Kaikki palaute on tervetullutta ja auttais TOSI paljon

Ja kumpaan kaupunkiin DUBLIN vai GALWAY?!?!?!!

6

4671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Itselläni on vähän eri tilanne, koska olen vain vaihdossa Dublin Institute of Technologyssä, mutta kiva varmaan kuulla kaikkia kokemuksia. Tulin siis Irlantiin syksyllä ja nyt olen joululomalla suomessa. Huomenna lähtö takaisin Dubliniin. Suomessa siis opiskelen kuluttajapalvelujen restonimiksi. Nyt DIT:ssä kylläkin turismia joka aineessa mukana. Elikkäs jos DIT:hen meinaat hakea niin sama koulu.

      Englantini oli ihan kohtalainen jo irlantiin lähdettäessä, mutta parantunut koko ajan. Mielestäni opiskelu ei juurikaan eroa Suomessa opiskelusta, muussa kuin juuri kielessä. Irlannin aksentti on melko vaikea ymmärtää, mutta kyllä siihen on pikku hiljaa tottunut. Opettajat puhuvat hyvin selvästi, joten se ei ole tuottanut ongelmia.

      Opiskelu maksaa tietääkseni muille opiskelijoille jonkin verran, mutta mistään summista en osaa tarkemmin sanoa.

      Opintotuella ei oikeastaan pärjää, koska asunnosta joutuu maksamaan jo paljon. Ja kannattaa jo etukäteen varautua siihen, että joutuu jakamaan kämpän jonkun kanssa (ellei ole hirveesti rahaa), sillä jo pelkästä pienestä yksiöstä saa maksaa yli 800 euroa...plus siihen sähkö vielä päälle. Eli varmaan ihan viisasta etsiä töitä. Itsekin pitää ruveta etsiskelemään töitä kun pääsen takaisin. Kuulemma aika helposti löytyy.

      Galwaysta en kyllä osaa sanoa mitään, mutta toivottavasti näistä vastauksistani oli jotain apua =)

      • Irkuissa

        Millon siellä Irlannissa on toi hakuaika?? Ja sit miten noita kielitestejä sinne vaaditaan? Olen asunut vuoden Jenkeissä joten enkkuni on ihan jees (tosin eihän ne jenkitkään sitä osaa oikein puhua). pelottaa siis vähän mennä noihin testeihin (TOEFL) ja missä niitä muuten järjestetään? Ja milloin se pitäs olla tehty se testi? Eli olenko liian myöhässä kun nyt olen vasta alkanut tätä asiaa miettiä, haluaisin siis ensi vuodeksi sinne opiskelemaan.

        Parin viikon päästä menen kyllä paikan päälle ihmettelemään :)


    • lee

      hei, mihins päin irlantia oot pyrkimässä? kato sivu www.cao.ie sieltä löytyy kaikki hakemisesta. jos irlantiin aiot nyt pyrkiä ni laita ihmeessä mulle mailia, ois kiva tietää mihin päin haet/mitä lukemaan. jos vaikka samaan kaupunkii päädytään :D

      [email protected]

    • Siobhan

      Hei,

      Itsekin mitiskelen noita opinto vaihtoehtoja parhaillaan.
      Erona on tosin se etta asustelen jo talla saarella toita tehden.
      Yritan parhaillani selvitella etta mihinka ja mita opiskelisi.
      Tarkoituksena olisi opiskelupaikka Limerickin suunnalta loytaa kun olen lansirannikolla jo hyvin kotiutunut

    • irelandfan

      Heips en tiiä irlannist muuten ku et siel käytetään koulupukuu ja välkkii on vaan kaks. Kouluruokaa ei oo ja enkkuu on ainakin 10 tuntii viikossa. Siel opiskellaan myös Iirin kieltä. Et sillee!

      Hauskoja opiskelu hetkiä!

    • poiuuy

      "Heips en tiiä irlannist muuten ku et siel käytetään koulupukuu ja välkkii on vaan kaks. Kouluruokaa ei oo ja enkkuu on ainakin 10 tuntii viikossa. Siel opiskellaan myös Iirin kieltä. Et sillee! "

      Joo no tuskin yliopistotasolla enää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      151
      8881
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1453
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      76
      1355
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      79
      1259
    5. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      147
      1137
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      91
      1104
    7. 48
      849
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      103
      847
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      47
      823
    10. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      818
    Aihe