Kaupunkilaiset!
Ostakaa VAIN reilun kaupan kinkkua, niin tukipolitiikka tukehtuu pian omaan mahdottomuuteensa.
Kieltäytykäämme kerta kaikkiaan ostamasta maataloustuettua ruokaa. Ostakaamme vain reilun kaupan ruokaa - kinkkua joka on kasvatettu ilman tukia. Aluksi se saattaa maksaa 100€/kg, mutta kun pysymme tiukkana, hinnat laskevat pian maataloustuettujen tuotteiden kysynnän romahdettua.
- Se on meistä itsestämme kiinni -
Kuinka pääsemme eroon maataloustuista
8
292
Vastaukset
Mistä luulet saavasi reilun kaupan kinkkua?
Maatalous"tukien" taustaksi kerroon seuraavaa:
Miksi maataloutta tuetaan verovaroilla?
Maataloustuet on katkeruutta herättävä sana. Katkeruus johtuu vain tietämättömyydestä.
EU:n kotisivulta http://europa.eu.int/scadplus/leg/fi/lvb/l04000.htm löytyy CAP-tukien taustahistoriaa ja syy sille, miksi EU:ssa tuetaan maataloutta.
Sitaatti EU:n kotisivulta: ”Komissio teki vuonna 1991 Ray MacSharryn ollessa maatalouskomissaarina kaksi mietintöä YMP:n kehityksestä ja tulevaisuudesta. Nämä mietinnöt muodostivat perustan YMP:n uudistamista koskevalle poliittiselle sopimukselle, jonka neuvosto hyväksyi 21. toukokuuta 1992. Vuoden 1992 uudistus merkitsi merkittäviä muutoksia YMP:hen, ja sen pääosatekijät olivat seuraavat: maataloushintojen laskeminen tuotteiden tekemiseksi kilpailukykyisemmiksi sisä- ja maailmanmarkkinoilla, ansionmenetyksen korvaaminen maatalousyrittäjille ja muut markkinamekanismeihin liittyvät toimenpiteet sekä ympäristönsuojelu.”
Yllä olevassa EU-tekstissä YMP (yhteisön maatalouspolitiikka) on käännetty englanninkielisestä lyhenteestä CAP. CAP tuli voimaan 1.1.1993 alkaen, jolloin myös myöhemmin mukaan tulleet EY-jäsenmaat Portugali, Espanja ja Saksaksi yhdistynyt I-Saksa joutuivat romahduttamaan tuottajahintansa. Tuottajahintoja eli viljelijän ansionmenetyksiä kompensoimaan alettiin maksaa ns. maataloustukia, joilla ei oikeastaan ole mitään tekemistä varsinaisten tukien kanssa.
Vuosina 1993 ja 1994 Suomen tuottajahintojen suuruutta kauhisteltiin, kun niitä verrattiin EY-hintoihin. Mutta siitä vaiettiin, miksi EY:ssä oli suomalaisia tuottajahintoja alemmat hinnat. Hintojen vertailua käytettiin sellaisen mielikuvan luomiseksi, että EU:ssa pystyttäisiin tuottamaan ruokaa halvemmalla.
Tästä voi vetää sellaisen johtopäätöksen, että kaikkien EU-maiden viljelijöistä on tehty Brysselin ja ylikansallisten elintarvikeyritysten torppareita. Suomen tilannetta pahentaa se, että komissio ei suonut suomalaiselle EU-torpparille oikeutta saada koko maahan samoja tukia kuin mitä ns. vanhoille EU-maille annetaan.
Puolet EU:n budjetista on maataloustukia, eikä veroista kerättävän Suomen EU-jäsenmaksun määrä suinkaan vähene, vaikka Suomen maatalous loppuisi kokonaan. Suomen maatalouden loppumisesta seuraisi, että suuri joukko suomalaisessa elintarvikeketjussa olevia jäisi työttömäksi ja verokertymä vähenisi.
Lopuksi kaksi kysymystä: - Onko suomalaista kuluttajaa petetty? - Millä ulkomailta tuotava ruoka maksetaan?
Jorma Jaakkola
[email protected]- Repe stadist
Minä voin järjestää edullisesti...
- tahtoo...
Repe stadist kirjoitti:
Minä voin järjestää edullisesti...
Onko suomalaista?
- reilu asiakas
tahtoo... kirjoitti:
Onko suomalaista?
ostan heti
- Repe stadist
tahtoo... kirjoitti:
Onko suomalaista?
Hakaniemen torin kulmilla saatavana reilun kaupan kinkkuja ja reilun kaupan silkkipukuja.
Luotettavuustakuu ja "kättä päälle" - reilu kauppa. - sittenhän
Repe stadist kirjoitti:
Hakaniemen torin kulmilla saatavana reilun kaupan kinkkuja ja reilun kaupan silkkipukuja.
Luotettavuustakuu ja "kättä päälle" - reilu kauppa.satanen on halpa hinta kinkkukilosta
- Repe stadist
sittenhän kirjoitti:
satanen on halpa hinta kinkkukilosta
Myyjinä toimivat ammattiliiton luottojäsenet. Romaaneja on liitossamme valitettavasti vain vähän, mutta kyllä reilu romaanimyyjäkin järjestyy jos välttämättä haluat - pääasia että reilu, maataloustukivapaa kauppa käy.
- allekirjoituksesi
sitä kinkkua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820