olen harkitsemassa jotakin 40-heppaista uutta nelaria. Onhan nyt niin että voin tehdä itse edelleen kaikki normaalit perus/kausihuollot (öljyn suodattimenvaihdot yms)? Puhtaat viat ja korjaukset on tietty eri asia.
Eihän takuu tms määrää että "määräaikaishuollot" pitää tehdä merkkiliikkeissä?! Jos määrää, niin mitkä huollot on pakko tehdä merkkiliikkeessä ja kuinka usein?
nelarin huolto?
7
1594
Vastaukset
- Niksu
Osin 20:sen nelari jammun 99 ja olen suorittanut kaikki huollot itse .
Ohjekirjassa on hyvät ohjeet.
Nelarit on tarkkoja sytytystulpista ja ne pitää vaihtaa joka vuosi ja olla EHDOTTOMASTI oikeat.
Muuten ei todellakaan ole ikävä 2-T vehkeitä..
Kulutus on tosi pieni ja koneen ääni ei haittaa keskustelua=)
Hyvä hankinta!!- 4-t mielessä
Lähinnä minua askarruttaa tuo uuden "takuuasia". Eikös uusi nelari pidä huollattaa(?) ja vaihtaa ekat öljyt n. 20 ajotunnin jälkeen. Ajattelin tehdä jo tämän itse sillä tietääkseni tässä 20h-huollossa ei tehdä kait sen kummempia juttuja, vai?
- MR
4-t mielessä kirjoitti:
Lähinnä minua askarruttaa tuo uuden "takuuasia". Eikös uusi nelari pidä huollattaa(?) ja vaihtaa ekat öljyt n. 20 ajotunnin jälkeen. Ajattelin tehdä jo tämän itse sillä tietääkseni tässä 20h-huollossa ei tehdä kait sen kummempia juttuja, vai?
20h huolto on 4t moottorin tärkein huolto. Huollon yhteydessä tarkastetaan moottori ulkoisesti sekä toiminnallisesti valmistusvirheiden varalta, jos jotain vikaa löytyy se korjataan heti takuuna, jos jätät huollon väliin voi joku paikka laueta ja kalliiksi tuli. Esimerkkinä mainittakoon kaveri joka "ajeli" ensimm. 20h laiturin päässä tyhjäkäynnillä ja totesi että sisäänajo on hoidettu, seuraavana päivänä veneelle "kenkää" jne. Moottoria ei koskaan käytetty 20h huollossa ja nokkahihnahan se innostui hyppäämään pari pykälää yli ja iso remontti oli valmis vikana oli vaan se että mootorin mustalaatikko kertoi huollolle että ajotunteja oli yli 40h ja takuu siis mennyttä kalua. Nyt samalla hemmolla on jo uusi kone kun edellisessä oli niin paljon vikoja, eli ei tullut koskaan kuntoon.
- Joo
Jos sitä ei huolleta takuuaikana merkkihuollossa niin takuu ei ole voimassa. Esim. Yamaha:ssa laitetaan luovutushuollossa kopan sisään tarra johon huollon tehnyt Yamaha-huolto merkkaa tehdyt huollot. Aivan samalla tavalla kun autossa. Siinä lapussa lukee että moottoria on huollettava kerran vuodessa tai 100t. välein.
Ensimmäinen huolto on 10t. jälkeen.
Eihän autossakaan ole takuu voimassa jos et ole huoltanut sitä merkkihuollossa. - tuntematon
Minusta tämä ei ole hevosmiesten tietotoimiston asia vaan on syytä keskustella kaupantekohetkellä takuuehdot selviksi ja saada siitä mustaa valkoiselle.
Ensihuollossa ei puututa loppujen lopuksi kovinkaan moneen kohtaan joten mielestäni aika vaikea evätä takuu merkkihuollon käyttämättömyyden takia esim. perän hajotessa.
Toinen asia on tuo 20 tunnin määräaika, millä se mitataan niin että pätee oikeudessa. Yksi veneilijä ajaa sen kaudessa, toinen kahdessa päivässä.- Bombardier
Kyllähän asia on niin, että kuka ihmeen korjaamo / maahantuoja voi antaa takuun jonkun teese itse korjaajan huollolle. Ja siksi toiseksi nelarin huollossa tehdään paljon muutakin kuin kyseiset asiat.
- Jekku
Nyky 4-t (sekä 2-t-moottoreiden) on sitten valmistajana Yamaha, Bombardier, Mercury tai edellisten johdannaiset voidaan ECU tms. yksiköltä lukea noin 20-50 eri moottoridataa, SISÄLTÄEN moottorin käyttötuntimäärän. Nykyisin maahantuojat eivät (vielä) vaadi huoltojen suorittamista merkkihuolloissa takuun voimassa pysymiseksi, huoltokirjakin on vain Mercury-tuotteissa. 4-t-perämoottoreiden ensihuoltoon kuuluu mm. moottori- ja vaihteistoöljyjen vaihto, pa-suod. tarkastus/vaihto, tulppien tarkastus,
venttiilinvälysten tarkastus, koekäyttö ja datan tarkastaminen sekä tarvittavat säädöt, osalla merkeistä öljynsuodattimen vaihto sekä joitakin voiteluja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512274Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251098Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68883
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126863Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759