tässä pv miehille

jee jee

tässä tosi virit peeveeseen vaihtamatta kampiakselia
tai laittamatta jotain rm pyttyä.......
1.tappi viilattu malossi CDC johon on tehty läppäkanava ja läppärunko on muokattu yhelle isolle läpälle sopivaks ja läppänä malossin hiilari paksuus 0.3mm

2.tappiin madallettu kansi jonka palotila on muotoiltu halkaisialtaan 50mm ja palje alue on palotilasta noin 45%.
3.muokattu malossin tehari(ei enää saa mistään mutta voi löytyä käytettynä)joka on muokattu tolle pytylle sopivaks.
4.kaasarina 28 millin mikuni corp, näitä saa esim moottoripyöristä
5.ei ilmansuodatinta vaan se tilalla käytetään kiihdytys suppiloa
6.kevennetty kiertokanki
7.malossin ikkuna mäntä
8.välit 17/28
9.kevetty magneetto vakio noin 850grammaa--->500g
10.viides vaihde
11.tuuman isompi takapyörä
veikkauksia paljon kulkee ja en ota vastuuta jos juku tollasen rakentaa ja teloo ittensä!veikkauskia1

20

10973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää

      varmaan semmoset 120-140 väleistä riippuen

      • dr.pv

        kyllä se oikeeta kulkee max 120-125 noilla virityksillä!


    • mää

      se malossin tehari oo tehty tolle cdc et eihän sitä tarvii muokata vai tarkotitko et kartioita muuttaa putken sisält?

      • jee jee

        kyllä malossin tehari on sille tehty mutta kun pyttyä viilaa niin se ajoitukset muuttuu ja sillon jos haluaa ne huippu tehot niin putken muokkaus viilauksen mukaan on järkevää mutta se on sitten vasta hieno säätöä.........mutta kyllä paljon tehoa saa ulos vaikka ei sitä muokkaisi kiitos kysymyksestä!:)


    • Kersti

      Paljonko hintaa tuollaiselle viritykselle tulee?

      Kestääkö kone?

      • jee jee

        no voihan sille hintaa tulla mutta kone ei kestä kun ehkä kun korkeintaan viikon jos sitäkään koska tollanen kone kiertää niin paljon että huhhuh!
        mutta jos uusisi koneen laakerit niin voisihan se kestää vaikka kuukauden mutta melko turhaa mutta voihan sitä aina kokeilla!:)
        hinta arvio 150-250 koska suurin osa osista on vanhoja esim malossin teharia ja malossin CDC pyttyjä ei enää tehdä eli niitä pitää hakea käyttynä
        ja niinden hinnat siis vaihtelevat.:)


    • pv-mies

      kyllä se melko helevetin lujaa kulkee!!!

      • Dippe

        Menee niin lujaa ku tohtii pv llä ajaa. Ja mikähän kone noita virejä nyt kestäisi ei ainkaan minarelli am6


    • 125cc

      Mitä järkeä tommosia romuja pikkusia lypsyjakkaroita on virittää? Tappovehkeitä tommoset on. Ja älkääkä nyt alkako selittää, et "Kyl niit pitää virittää, kun kaikil muillaki menee ainaki täysii!! Laitetaa kasikympit kiinni ni salee keulii ja leipoo kii!"

    • ozi

      Eikös parempi olis joku kamppisen krossin putki.
      Sais enemmä tehoo irti.
      ja vaikka kiihdytys pumppu väliin ni vastaa kaasuun paremmin.
      Ja jos kampuraa keventää niin katoaa myös vääntöä.

    • Nimetön

      KOSKEMATON VANHANMALLIN KANSI TOIMII KAIKISTA PARHAITEN...

      ja kyllä toi pv:n kone kestää malossia.. kasikymppiselle se koko vehe o rakennettu.. ;)
      ja mulla kesti kone vitun kauan malossin kans..

    • triutriuu

      miks noita turhia malossin pyttyjä ku kerta heitolla se rm 80cc pytty, kansi ja kampura=) sen jälkeen kiekasee sen melkee 30 heppaa=) tietenkin tarttee kokonaan uudet sähköt et kiertää ees lähellekkää tappii.

    • justjoooniinpäniin

      Idiootti. Ensinnäkään 80cc rm pytty ei mene suoraan kiinni pv:seen, koska se on pitemmällä iskulla. Kampurakaan ei mene suoraan lohkoihin. Power pytyissä on reilusti enemmän viritys potentiaalia kun malosseissa koska malossin huuhtelut ei yksinkertaisesti virtaa tarpeeksi, joten viila käteen, pakoaukko noin 21mm korkeaksi ja 70-72% leveeks. mitotettu putki, 20-22mm kaasari, 17-28 välit niin irtoaa se 120-130km/h. Oikeilla viilauksilla power pytyt saa jopa kestämään paremmin kuin malossit. Ottakaa asioista selvää ennenkun tulette tänne pätemään. 5 vaihde taas ei tuo huippuja yhtään vaikka monet niin luulevat, mutta kiihtyvyyttä taas se tuo reilusti koska voit laittaa lyhemmät välit.

    • Janne.

      Joo... Asiaa ja ei asiaa tuli.

      Kuten sanoin niin itse virittelin kun olin 24-30vuoden ikäinen, harrastelin siis.

      Kaikki jotka ovat kokeilleen malossit ja palossit niin tietää että paras tapa on heittää crossin kone pv:lle kiinni joka on HELPOIN tapa saada se lentämään.
      Tätä ei itse tullut koskaan tehtyä... ehkä joskus vielä? ensin tosin pitäisi laihduttaa steroidien ja safkan tuoma ylipaino pois 140 kilosta ainakin 70 kiloon :D Muuten ei oikein viitsi kokeilla kun elopaino alkaa häiritsemään kuitenkin, se vitutti jo aiemminkin, mutta kyllä joo.... silloin laihdutin 75 kiloon sadasta! Sekin tuli tehtyä :) No ehkä pitkillä väleillä saattoi saada nopeuteen jotain muutosta, mutta eihän tuolla juuri merkitystä ollut kuin kiihtyvyyteen jonka saattoi huomata otettaessa viivoja jonkun 25kg kevyemmän kanssa... mutta oli kyllä sitten ihan kohdillaan äijä jokatapauksessa.

      Paras pytty mikä suoraan menee pv:n koneeseen on uuden mallin alumiininen RM kaksiosaisella pakoaukolla. Omistin tämän pytyn porattuna 65cc tilavuuteen jonka pari paskapäätä kävivät varastamassa multa. Ei tietoa missä pytty tällä hetkellä on, mutta vääriin käsiin meni perseaukisille.
      arvoahan tuolla saattoi olla ainakin se 100e myydessä.

      Oli kova pytty ja kyllä sitä tuli käytettyä ja kokeiltua ties minkälaisilla virityksillä, mutta koskaan en viilalla sorkkinut kyseistä sylinteriä. Jos olette lukeneet Seppo Tiittasen Motocross mekaanikon käsikirjan ( saa kaukolainalla kirjastosta tilaamalla ) niin asiantunteva lukija huomaa ettei viilaus ole mitään pelleilyä, vaan hyvin tarkkaa puuhaa.
      Mitä korkeaviritteisempi ja laadukkaampi sylinteri, sitä varmemmin sen saa paskaksi kun sen kanavia ja aukkoa aletaan viilaamaan.
      Motocross pyörien sylinterit ovat korkealuokkaisia, viimeisenpäälle työstettyjä pyttyjä, joita ei perinteinen kotiviilari saa kuin pilalle, eli vaikka kierrosluku saataisiinkiin nousemaan ajoituksia muuttamalla, niin TEHO LASKEE. Viritys on siis täten epäonnistunut.

      Olen itse kokeillut lähes kaiken PV;n muille sylintereille mm. Autisa 75cc, Malossi, valurautaiset läppäpytyt jne. Monissa läppäsylintereissä oli varaa leventää aukkoja, jolloin vääntö saatiin paranemaan keskikierroksilta ylemmille tehon siis laskematta, vaikkei tietenkään mitään dynamometriä ole omistanut niin en tiedä, mutta yleissääntö pätee näin.
      kaikissa pv:n läppäpytyissä paitsi alumiini RM:ssä oli suht kaarevat pakoaukkojen muodot, jolloin saatiin terhakka vääntöalue ja "tehopiikkiä" ei niinkään ellei sitten viilattu aukon yläosaa nopeammin avautuvaksi, eli männän reunan paljastaessa aukon yläreunan tulisi aukon avautua suurinpiirtein kokonaan jolloin saadaan räjähtävä teho yläkierroksille.
      2 tahti koneiden ongelmana on ollut tällaisissa sylintereissä sitten taas vääntöalueen kärsiminen.

      RM on läppäpytty , jossa imukanavan alussa on reitti läpille ja imukanava päättyy itse k ahteen aukkoon.
      itselläni oli tosiaan pytty porattu 65cc kuutiotilavuuteen. en omistanut koskaan aitoa putkea, jolla pytty olisi toiminut hyvin, mutta parhaiten sen sai pelaamaan Gianellin putkella.

      • Janne.

        Alavääntö oli melko olematon, käytin mikunin 28mm kaasutinta ja 26mm... 28mm oli parempi vaikka aiheuttikin tukehtumista joskus, mutta teho oli sen verran parempi että pidin sitä ennemmin.
        Lyön vetoa että jokainen malossi jäisi tälle pytylle, kun se sovitetaan hyvälle putkelle ja kaasuttimelle, oikealle palotilalle ja saadaan oikea puristussuhde.
        Kannen kanssa on turha pelleillä, sillä tärkeintä on että lämpötila on kohdillaan. PV;n oma alkuperäinen kansi on hyvä moneen pyttyyn, eikä sitä kannata muutella esim. palje-aluetta, harva sen osaa tehdä paremmaksi.

        Voin sanoa että pelkällä 16 hampaisella eturattaalla, gianellin putkella, 28mm Mikunin kaasuttimella sai RM:n pytyllä vauhtia reilun satasen!

        Ja saisi enemmänkin!
        Se tiedettiin että kone otti niin perkeleesti kierroksia että tämän pytyn jälkeen kun vaihdoit 80cc malossin, niin se ei tuntunut miltään :) Ei miltään!
        Sen verran korkeaviritteinen tuo pytty oli, mutta voi voi.....tehot saattoi laskea ihan perseelleen jos jokin kokoonpanossa pissi. Kaasarin säädöt, putki..... moni asia.... jos ne oli kohdillaan niin hyvin toimi.

        Tehohan se on se pahin ongelma kun aletaan sovittelemaan eri osia keskenään, niin tehoa ei saa irti sitä mikä normaalisti tulisi ulos.
        Jo pelkkä poraus olisi vaatinut aukkojen muuttamista ainakin hieman, sekä kantta, varmasti vähän putkeakin. Kaasuttimelle ei periaatteessa muuta tarvitsisi tehdä kuin sovittaa se imuaukolle.

        PV;n ehkä mielenkiintoisin sylinteri oli valurautainen rm-kopio, eli power . Se oli suhteellisen halpa. 50cc oli perseestä, 60-80cc olivat hyviä aihioita opetella saamaan näistä korkeaviritteisempi.
        Itse sain 60cc:n kulkemaan aika hyvin. Viilasin pakoaukon lähes neliöksi tehden myös kanavaan samanlaisen hyppyrin kuten oli Autisassa. Oikealla putkella hyppyristä oli hyötyä. Se oli ns. "kuoppa" pakokanavan katossa.
        Jos onnistui aukon kanssa niin hyvin että männänrenkaat kestivät, niin tehoa kyllä lähti irti.
        18mm kaasuttimella, gianellin putkella, hyvin viilatulla 60cc pytyllä läppäkanavakin muokattuna imukanavistoineen irtosi isoilla välityksillä tehoa paremmin mitä vakiona.
        Räjähtävä yläteho oli parasta tässä! Sellaista sylinteriä ei uutena saanut mistään minkä onnistuin viilaamaan :)
        Pytty oli lisäksi jo väljäkin mutta se toimi.


        Joskus vuosia takaperin suoritin joillekin netin välityksellä viritystä pyytäen pienen korvauksen. Valmistelin myös ns. kiekkoja joita käytettiin eräiden pyttyjen kanssa korvaamassa turhaa tilaa kampikammiossa nostaen sen paineita ja ainakin kierroslukua sillä saatiin hieman kasvamaan :)
        Huuhtelukanavat piti sovittaa oikein tämän kanssa... -> ja muutenkin, se kun kuuluu jo ammoisiin aikoihin motocross miehillä kun pyöriään piristivät. Monissa lohkoissa oli aina parantamisen varaa.


      • Janne.
        Janne. kirjoitti:

        Alavääntö oli melko olematon, käytin mikunin 28mm kaasutinta ja 26mm... 28mm oli parempi vaikka aiheuttikin tukehtumista joskus, mutta teho oli sen verran parempi että pidin sitä ennemmin.
        Lyön vetoa että jokainen malossi jäisi tälle pytylle, kun se sovitetaan hyvälle putkelle ja kaasuttimelle, oikealle palotilalle ja saadaan oikea puristussuhde.
        Kannen kanssa on turha pelleillä, sillä tärkeintä on että lämpötila on kohdillaan. PV;n oma alkuperäinen kansi on hyvä moneen pyttyyn, eikä sitä kannata muutella esim. palje-aluetta, harva sen osaa tehdä paremmaksi.

        Voin sanoa että pelkällä 16 hampaisella eturattaalla, gianellin putkella, 28mm Mikunin kaasuttimella sai RM:n pytyllä vauhtia reilun satasen!

        Ja saisi enemmänkin!
        Se tiedettiin että kone otti niin perkeleesti kierroksia että tämän pytyn jälkeen kun vaihdoit 80cc malossin, niin se ei tuntunut miltään :) Ei miltään!
        Sen verran korkeaviritteinen tuo pytty oli, mutta voi voi.....tehot saattoi laskea ihan perseelleen jos jokin kokoonpanossa pissi. Kaasarin säädöt, putki..... moni asia.... jos ne oli kohdillaan niin hyvin toimi.

        Tehohan se on se pahin ongelma kun aletaan sovittelemaan eri osia keskenään, niin tehoa ei saa irti sitä mikä normaalisti tulisi ulos.
        Jo pelkkä poraus olisi vaatinut aukkojen muuttamista ainakin hieman, sekä kantta, varmasti vähän putkeakin. Kaasuttimelle ei periaatteessa muuta tarvitsisi tehdä kuin sovittaa se imuaukolle.

        PV;n ehkä mielenkiintoisin sylinteri oli valurautainen rm-kopio, eli power . Se oli suhteellisen halpa. 50cc oli perseestä, 60-80cc olivat hyviä aihioita opetella saamaan näistä korkeaviritteisempi.
        Itse sain 60cc:n kulkemaan aika hyvin. Viilasin pakoaukon lähes neliöksi tehden myös kanavaan samanlaisen hyppyrin kuten oli Autisassa. Oikealla putkella hyppyristä oli hyötyä. Se oli ns. "kuoppa" pakokanavan katossa.
        Jos onnistui aukon kanssa niin hyvin että männänrenkaat kestivät, niin tehoa kyllä lähti irti.
        18mm kaasuttimella, gianellin putkella, hyvin viilatulla 60cc pytyllä läppäkanavakin muokattuna imukanavistoineen irtosi isoilla välityksillä tehoa paremmin mitä vakiona.
        Räjähtävä yläteho oli parasta tässä! Sellaista sylinteriä ei uutena saanut mistään minkä onnistuin viilaamaan :)
        Pytty oli lisäksi jo väljäkin mutta se toimi.


        Joskus vuosia takaperin suoritin joillekin netin välityksellä viritystä pyytäen pienen korvauksen. Valmistelin myös ns. kiekkoja joita käytettiin eräiden pyttyjen kanssa korvaamassa turhaa tilaa kampikammiossa nostaen sen paineita ja ainakin kierroslukua sillä saatiin hieman kasvamaan :)
        Huuhtelukanavat piti sovittaa oikein tämän kanssa... -> ja muutenkin, se kun kuuluu jo ammoisiin aikoihin motocross miehillä kun pyöriään piristivät. Monissa lohkoissa oli aina parantamisen varaa.

        "Power pytyissä on reilusti enemmän viritys potentiaalia kun malosseissa koska malossin huuhtelut ei yksinkertaisesti virtaa tarpeeksi, joten viila käteen, pakoaukko noin 21mm korkeaksi ja 70-72% leveeks"


        Totta puhut, että power pytyissä on työstämistä ja senhän kertoi jo hintakin :)
        Suurin oli kallein.
        Ainoa mitä sinun kannattaa malossille tehdä on tutkia koneen lohkojen virtauskanavien liitoskohdat sovittaen niitä malossiin josta lähtee omat. Niissä on 1-2mm heittoa tietyissä kohdin ja ne pitää viilata lohkojen kanssa kohdilleen.
        Älkää missään nimessä koskeko huuhtelukanavan mutkaan, eli siihen missä kanava kääntyy huuhteluaukoille. Jos mutkaa menee sorkkimaan, niin teho laskee varmasti. Se on kaikista vaativin toimenpide kun viilataan.
        Ja en yhtään sen enempää suosittele huuhteluaukkojen sorkkimista jotka huonosti suunnattuna aiheuttavat sen että pakokaasuja jää sylinteriin eikä seos enää suuntaudu kuten pitäisi... lukekaa näitä asioita alan kirjoista... erittäin tärkeä merkitys!

        Kai tiedät myös mikä riski on pakoaukon leventämisellä? Mielestäni 65% malossin 50mm sylinterissä on maximi jota ei pitäisi enää muuttaa. Muuten voit joutua poraamaan sylinterisi suurempaan kokoon ja jos aiot leventää niin varaa ei tosiaan ole juuri mitään ja sekin mitä on, niin aukko on jo sellaisenaan ovaalin muotoinen. Jos malossin saisi reilusti suurempaan kokoon, voisi aukon yläreunaa tehdä nopeammin aukeavaksi ja samalla leventää imuaukkoa, tilasta riippuen myös pakoaukkoa.

        Mielestäni pakoaukolle ei kannata tehdä juuri mitään. Yksi mitä kannattaa tehdä on sovittaa pakokanavan loppupää pakoputken alkukäyrälle, muistaakseni siinä oli heittoa pikkasen mutta ei ehkä mainittavasti.

        Ajoitusta voi suurentaa.

        Joskus käytettiin motocross pyörien sylintereissä sellaista niksiä, että pakoaukon sivuille ylös huuhteluaukkojen lähelle tehtiin pienet kanavat jolloin saatiin enemmän pakokaasuja poistumaan männän tullessa kohti AKK, aukon leveyden ja männänrenkaiden keston kuitenkaan kärsimättä. Ideaa ei kuitenkaan käytetty kovin pitkään, ongelmaksi muodostui tilanpuute luullakseni.
        pakoaukon virtausta voi kuitenkin parantaa tekemällä sen reunoihin viisteet, mutta tätä asiaa en jaksa alkaa selittämään koska kirja kertoo paremmin.


    • Janne.

      Ja lisäten tuohon äskeiseen kun sanoin pienistä lisäkanavista eli jotka on pakoaukon molemmin puolin yläviistoon, niin ongelmana oli se että huuhteluaukoista saattoi osa virtauksesta karata pakoaukkoon. Sen takia tätä ideaa ei myöhemmin enää käytetty.
      Huuhteluaukothan suunnataan aina sylinterin takaosaan ja huuhtelukanavan mutkan jyrkkyysaste on aukon kanssa samaa pataa eli siitä riippuu kuinka tehokas sylinteristä saadaan ja millainen siitä tulee...
      malossin pytyssä on pienet syvennykset takaosassa kuten kaikki pv miehet tietää.
      En siksi ymmärrä miksi jotkut täällä käyttää ikkunamäntää sellaisessa pytyssä. Muistelen että joskus tuli mittailtua ja katseltua malossin pyttyä ja ikkunamäntää niin olikohan näin, että ikkunoiden kautta pääsi seosta karkaamaan männän ollessa AKK kun pytyssähän on nämä omat "ikkunat/syvennykset" siellä takaosassa sylinteriputkea?
      Nyt ei ole pyttyä ja mäntää vertailtavana, mutta jos näin olisi, niin ei hyvää seuraa.
      Pitäisi käyttää umpimäntää ja tasapäistä mielellään. Se toimii parhaiten pv:n omalla kannella, enkä tarkoita tätä uutta läppiksissä olevaa kantta, vaan sitä suurempaa jäähytysripoineen..

    • Janne.

      "Power pytyissä on reilusti enemmän viritys potentiaalia kun malosseissa koska malossin huuhtelut ei yksinkertaisesti virtaa tarpeeksi, joten viila käteen, pakoaukko noin 21mm korkeaksi ja 70-72% leveeks. mitotettu putki, 20-22mm kaasari, 17-28 välit niin irtoaa se 120-130km/h."


      Öhöm..
      Huuhtelukanavien tulisi nimenomaan olla pienet, sillä jos niistä tehdään turhan avarat, niissä kulkeva seoksen virtanopeus hidastuu. Huuhtelukanavan muoto ja yläkulma ulostuloon on tärkeämpi asia, eli uskoisin, että Malossin huuhtelut on just hyvät.
      Sen sijaan power tai mikä lie läppäpytyissä taas ne on ropeloiset ja huonosti toteutetut, ei mitään huippulaatua todellakaan ja vaikka kuinka avartelet pako ja imuaukkoa niin tehoa et silti juuri muuten saa kuin huippukierrosten kustannuksella.
      Se on niin vaikea alkaa työstämään huuhtelukanavia oikeaoppisesti. Malossissa on mielestäni ihan hyvät huuhtelukanavat ja siihen sen tehokin perustuu, eli aukoista virtaava seos suuntautuu pytyn takaosaan jossa on syvennykset, jotka ohjaa seoksen suunnitellusti yläviistoon..
      Toki Malossikaan ei ole yhtä huippulaatua mitä ovat crossipyörien sylinterit.
      Ainoa mitä huuhtelukanaville voi tehdä, on lohkojen sovituksen lisäksi maalipinnan poistaminen kanavista, tosin niistä ei tulisi tehdä kuitenkaan täysin "liukkaita", koska virtausnopeus kärsii yleensä tästäkin. Sopiva karheus siis parempi ja siksipä ei juuri kannata tehdä juuri muuta kuin se sovitustyö lohko sylinterin alaosa.

      "mitotettu putki, 20-22mm kaasari, 17-28 välit niin irtoaa se 120-130km/h. "

      Miten ajattelit mitoittaa putken? Siihen saatkin tehdä peltityötä, että löydät sopivan putken jolla saat parhaat tehopiikit esiintymään.
      kaasutin kannattaa olla se 22mm ja sovittaa se imulaipan aukolle esteettömästi.
      Nopeus riippuu hyvin paljolti millaiseksi onnistuu tehoalueen saamaan, jos pyttyä aletaan viilaamaan ja tekemään siihen muutoksia. Käytönnössä täysin mahdollinen on 120km/h saavuttaa, mutta se jää saavuttamatta, jos tehdään tehoalue liian jyrkäksi kuten monilla käy.
      Joku täällä keksi sanoa ettei vitosvaihteella saavuteta suurempaa nopeutta, niin minä sanon, että kyllä sillä saavutetaan arviolta n. 5-10km/h lisänopeus.
      Jos nopeus ei muutu, niin silloin tehot ei yksinkertaisesti vaan riittäneet halutulle kierroslukualueelle, johon monasti syynä huonot säädöt, väljä kone ja moni muukin asia.

    • pvn rappaaja

      Jannellapa on tullut paljon OIKEAA asiaa. :) Meinasin että kopion tekstisi niin voi näyttää tätä stoorea parille vähemmän tietävälle.

    • Anonyymi

      Esso meininkiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4300
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      134
      4067
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3716
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      87
      3551
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      33
      3537
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      64
      3341
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      84
      2916
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2835
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2626
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2334
    Aihe