katto notkallaan

rintsikka

Ongelmana on katto joka on mennyt "luokilleen" eli keskiosa on painunut alemmaksi. Harjalta on n. 10 cm alempana kuin reunoilta. Lisäksi pitkiltä sivuilta on keskiosa alempana kuin ala- tai yläreuna.

Katto on melko jyrkkä harjakatto rintamamiestalossa. Kate on peltiä ja alla huopa.

Mitä tolle pitäis tehdä? Esteettinen haitta kai, mutta vähän ottaa silmään.

Entäs mistä toi johtuu?

18

22779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiilikattourakointi

jos mennyt nyt syytä huolestua, mutta jos ajan kanssa painunut niin ei se niskaan tipu, talosi on painunut pikkuhiljaa ja päädyt kantavat enemmän kuin keskiosa jossa ei ole kantavaa rakennetta.

Jos pistää liikaa silmään tee kattoremontti, siinä yhteydessä oikaistaan katto.

Kannattaa toki käydä ullakolla tarkistamassa että rakenteet ovat ehjät. Jos ullakko taas eristetty kattoon asti, voi rakenteet olla lahonneet tuuletuksen puutteesta ja remontti olisi ajankohtainen mahdollisimman pian ettei lisäkustannuksia kerry liikaa.

Hinnoista sen verran että rintamamiestalon kattoremontti kustantaa noin 10 000 euron verran.
      Samalla uusitaan yleensä sadevesijärjestelmä, räystäsotsalaudoitus ja tarkistetaan savupiippun kunto kun pellitykset ympäriltä purettu. Aika monessa kohteessa on savuhormiakin jouduttu korjailemaan.

Kattourakoitsijat tekevät maksuttomia tarkastuskäyntejä ja antavat samalla tarjouksen.

Olehan yhteydessä jos uusiminen käy mielessä.

• tuota jonkin verran

>"Hinnoista sen verran että rintamamiestalon kattoremontti kustantaa noin 10 000 euron verran."

Siis pitää olla:
        Hinnoista sen verran että rintamamiestalon kattoremontin teettäminen kustantaa noin 10 000 euron verran.

Tein sen itse, jolloin:
        Hinnoista sen verran että rintamamiestalon kattoremontin tekeminen itse
        kustantaa noin 1000-2000 euron verran.
        Ja hyvä tuli!

• tiilikattourakointi
        tuota jonkin verran kirjoitti:

>"Hinnoista sen verran että rintamamiestalon kattoremontti kustantaa noin 10 000 euron verran."

Siis pitää olla:
        Hinnoista sen verran että rintamamiestalon kattoremontin teettäminen kustantaa noin 10 000 euron verran.

Tein sen itse, jolloin:
        Ja hyvä tuli!

kattopelti rahteineen sis kateruuvit ym.tiivisteet 130 neliötä = 1300,-
        aluskateet 3 rll = 150,-
        purkujäteelle vaitolavat jätemaksut 350,-
        kattoturvatuotteet, sadevesikourut,piipun pellitys 1000,-
        maalit 50,-
        puutavara rahteineen 500,-
        telinevuokrat 200,-
        naulat 50,-
        --------------------------
        tavarat yhteensä 3600,-
        työt 6400,-
        ja homma tehty alle viikossa.

• poikien liksat
        tiilikattourakointi kirjoitti:

kattopelti rahteineen sis kateruuvit ym.tiivisteet 130 neliötä = 1300,-
        aluskateet 3 rll = 150,-
        purkujäteelle vaitolavat jätemaksut 350,-
        kattoturvatuotteet, sadevesikourut,piipun pellitys 1000,-
        maalit 50,-
        puutavara rahteineen 500,-
        telinevuokrat 200,-
        naulat 50,-
        --------------------------
        tavarat yhteensä 3600,-
        työt 6400,-
        ja homma tehty alle viikossa.

Pakko puuttua tähän. "työt 6400,-"
        Lasketaan, että tekisit viikon, eli viisi päivää ja 8h/päivä. Työ tunteja 40. Eli työ tuntisi tulisi kustantamaan 160e/tunti. Elämä tosin on kallista ja on sosiaaliturvamaksuja ym. työnantajanmaksuja, mutta 160e/tunti???? Haloo!!!! Olen kattopeltiseppä ja tiedän, että tuollaisia hintoja ei veloiteta kuin pääkaupunkiseudulla ja taloyhtiöiltä.
        Tilaa joku kahden miehen timpuri porukka ja anna poikien tehdä työt tunti töinä. Saat sen 40e/tunti ja työhön ei tosiaan kulu kuin max kolme päivää. Tämä siis se edullisin vaihtoehto.

• ollenkaan
        poikien liksat kirjoitti:

Lasketaan, että tekisit viikon, eli viisi päivää ja 8h/päivä. Työ tunteja 40. Eli työ tuntisi tulisi kustantamaan 160e/tunti. Elämä tosin on kallista ja on sosiaaliturvamaksuja ym. työnantajanmaksuja, mutta 160e/tunti???? Haloo!!!! Olen kattopeltiseppä ja tiedän, että tuollaisia hintoja ei veloiteta kuin pääkaupunkiseudulla ja taloyhtiöiltä.
        Tilaa joku kahden miehen timpuri porukka ja anna poikien tehdä työt tunti töinä. Saat sen 40e/tunti ja työhön ei tosiaan kulu kuin max kolme päivää. Tämä siis se edullisin vaihtoehto.

Kyllä toi 10.000e:n hinta-arvio kutakuinkin kutinsa pitää. Itse urakoin n.50 kattoa vuodessa ja ei ainakaan halvemmalla tarvitse tehdä. Alalla on useita yrityksiä, jotka jättävät maksut rästiin ja moni ei kuulu edes ennakkoperintärekisteriin!
        Tässä tapauksessa jäävät kotitalousvähennyksen edutkin saamatta. Pellit monesti vain "heitetään" paikoilleen työn laatuun katsomatta. Jos yritys tekee katon, muttei osaa tehdä piipun pellitystä, niin jotain täytyy olla vialla! Minulta tilataan usein piipun pellityksiä vasta uusittuihin kattoihin. Jos jonkinmoista viritystä näkee lähes joka katolla. Halpaa ei kannata ottaa, koska ammattilaisilla on varmasti töitä ja hinta sekä laatu kohdallaan. Ne joilla ei ole töitä, eivät varmasti omaa hyviä referenssejä ja joutuvat myymään alihintaan ja taistelemaan töistänsä. Minulla on ylikysyntää katoista ja voisin antaa aliurakalla töitä muillekkin, mutta vaadin laatua ja tekijät ovat kiven alla. Myynkin siksi ei oota, jos ja kun töitä on liikaa.

Tuohon lisäisin vähän enemmän kustannuksia;
        "kattoturvatuotteet, sadevesikourut,piipun pellitys 1000,-"

400,- 700,- 550,- = -1700

S

• ei oota
        ollenkaan kirjoitti:

Kyllä toi 10.000e:n hinta-arvio kutakuinkin kutinsa pitää. Itse urakoin n.50 kattoa vuodessa ja ei ainakaan halvemmalla tarvitse tehdä. Alalla on useita yrityksiä, jotka jättävät maksut rästiin ja moni ei kuulu edes ennakkoperintärekisteriin!
        Tässä tapauksessa jäävät kotitalousvähennyksen edutkin saamatta. Pellit monesti vain "heitetään" paikoilleen työn laatuun katsomatta. Jos yritys tekee katon, muttei osaa tehdä piipun pellitystä, niin jotain täytyy olla vialla! Minulta tilataan usein piipun pellityksiä vasta uusittuihin kattoihin. Jos jonkinmoista viritystä näkee lähes joka katolla. Halpaa ei kannata ottaa, koska ammattilaisilla on varmasti töitä ja hinta sekä laatu kohdallaan. Ne joilla ei ole töitä, eivät varmasti omaa hyviä referenssejä ja joutuvat myymään alihintaan ja taistelemaan töistänsä. Minulla on ylikysyntää katoista ja voisin antaa aliurakalla töitä muillekkin, mutta vaadin laatua ja tekijät ovat kiven alla. Myynkin siksi ei oota, jos ja kun töitä on liikaa.

S

Eli jos markkinoilla on kova kysyntä on mielestäsi ok, että poka joutuu maksamaan 160e/tunti??? Voi helvetti näitä ravikopalla ajavia "paskamahoja". Ja sitäpaitsi et urakoi viittäkymmentä kattoa vuodessa ellet tee jotain leikkimökkien kattoja;)
        Ps. jos sinulla on duunareita, maksat näille kumminkin vain vähän yli 10e/tunti(pois lukien peltisepät 20e/tunti)??? Jää siinä jotain tälle "paskamahallekin"????

• reiska
        ei oota kirjoitti:

Eli jos markkinoilla on kova kysyntä on mielestäsi ok, että poka joutuu maksamaan 160e/tunti??? Voi helvetti näitä ravikopalla ajavia "paskamahoja". Ja sitäpaitsi et urakoi viittäkymmentä kattoa vuodessa ellet tee jotain leikkimökkien kattoja;)
        Ps. jos sinulla on duunareita, maksat näille kumminkin vain vähän yli 10e/tunti(pois lukien peltisepät 20e/tunti)??? Jää siinä jotain tälle "paskamahallekin"????

perustakaa itse katto firma niin katotaan että ette halvemmalla pysty tekemään....niin näette mitä kaikkia kuluja firmoilla on...ja että se oman firman pitäminen ei oo mitään helppoo hommaa...semmosten turha itkee joilla ei oo omaa firmaa...

• rintsikka

Luulisin että aikaa myöten on painunut. Vuosi sitten ostettiin tää tönö niin en tiedä. Kuntotarkastajan mielestä ei ongelma, ei edes kirjannut mihinkään.

Rakenteet on ehjät, kattotuolit vaan 2x4" ja aika harvassa, siks kai myötää. Sisältä on kyllä lattiat kans keskellepäin vinot...

Mitenhän tuon korjais... kattopellit on sinänsä ehyet, mutta huonossa maalissa. Kaikki varmaankin suosittelevat vaihtoa ennenkuin maalausta, varsinkin jos pohjalle pitäis tehdä jotain?

Mites tuo oikaisu käytännössä tapahtuu? Miten se olisi järkevintä tehdä. Alhaaltapäin katsottuna räystäällä keskiosa on korkeammalla kuin reunat, keskeltä alkaen taas toisinpäin.

Saisko välikaton purut olla laudoitusta vasten reunoilla? Nyt on.

Paljonko kattopelti (profiilikate) maksaa/m2?

• rintsikkatalo
        rintsikka kirjoitti:

Luulisin että aikaa myöten on painunut. Vuosi sitten ostettiin tää tönö niin en tiedä. Kuntotarkastajan mielestä ei ongelma, ei edes kirjannut mihinkään.

Rakenteet on ehjät, kattotuolit vaan 2x4" ja aika harvassa, siks kai myötää. Sisältä on kyllä lattiat kans keskellepäin vinot...

Mitenhän tuon korjais... kattopellit on sinänsä ehyet, mutta huonossa maalissa. Kaikki varmaankin suosittelevat vaihtoa ennenkuin maalausta, varsinkin jos pohjalle pitäis tehdä jotain?

Mites tuo oikaisu käytännössä tapahtuu? Miten se olisi järkevintä tehdä. Alhaaltapäin katsottuna räystäällä keskiosa on korkeammalla kuin reunat, keskeltä alkaen taas toisinpäin.

Ne kattotuolit on painuneet ajan kanssa, ei painu enää.

Kakosneloista ne tehtiin siihen aikaan.

Meillä maalattiin 20 vuotta sitten, oli ruostetta ja hyvin pelittää vielä pitkään. Siis alle ruosteenestomaalia tarpeen ja ohjeen mukaan ja päälle pintamaalit. Pääset varmasti 10 - 20 vuotta eteenpäin.

Vinttikolmioon pitää lisätä tuuletusaukot päätyihin, ellei jo ole ja villaa tms purujen päälle lisää.

Tuuletuvälin pitäisi olla auki ainakin 50 mm, mutta eihän se niissä aina niin ole ja silti pelittää hyvin.

Pelti on halpaa, asennus maksaa enemmän ja jos haluaa oikaista niin uusien ruoteiden alle kiilat notkokohtiin. Olisi helpointa jättää entinen katto aluskatteeksi, mutta tulipalomiehet on ihmeissään kun ullakkoa sammuttavat.

• OTAPPA
        rintsikka kirjoitti:

YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTIINI,NIIN RATKAISTAAN ASIA.

[email protected]

..ja hyvää uuta vuotta!

• olisiko
        rintsikka kirjoitti:

alapohja antanut jostain syystä hieman periksi,sen myötä väliseinät yläpohja ja vesikattorakenteet. Katsos seiniä nurkista onko tapiseerit vinorypytetty,tai repeytyneet silloin viittaisi keskeltä painumiseen.

• jussi
        tuota jonkin verran kirjoitti:

Siis pitää olla:

Tein sen itse, jolloin:
        Ja hyvä tuli!

kerro lisää mitä teit ja miten

• -S-
        reiska kirjoitti:

perustakaa itse katto firma niin katotaan että ette halvemmalla pysty tekemään....niin näette mitä kaikkia kuluja firmoilla on...ja että se oman firman pitäminen ei oo mitään helppoo hommaa...semmosten turha itkee joilla ei oo omaa firmaa...

Kattokaa Rannilan asennuspalvelun hintoja. Tekevät jopa tuplaten kovemmalla hintaa kuin minä. Ja kyllä, noin 50 peltikattoa urakoin vuodessa. Sen lisäksi tulee vielä muut peltityöt, joita on kattohommia enemmän.

• wvdD
        poikien liksat kirjoitti:

Kyllä oon kans huomannu, että ihmisillä, jopa ammattilaisilla, on pettänyt kustannuslaskennan taidot. Varsinkin taloyhtiöitä ja myös nuoria pareja ja vanhuksia rahastetaan jopa häikäilemättömästi.

• MENKÄÄ VITTUUN ITKEE
        ollenkaan kirjoitti:

S

Ai on firmassa jotain vialla jos eivät tee itse piipun pellitystä??? Mene hoitoon..moniko firma tekee itse, kyseleppä huvikses? Ja mitä vittua te täällä itkette kattojen hintatasosta, jos tuntuu kalliilta niin siitä vaan itse sinne katolle ja tekee pois. Se on katos tämä paskamaan valtio joka ottaa kaikesta ison osan. Luuletteko te puupäät että jos työn osuus on "6400e" että se jää kokonaisuudessaan firmalle??? Todellisuudessa ei jää kuin vähäinen osa kun maksaa verot, palkat, taas vähän veroja jne.

• HYVÄÄ PÄIVÄÄ
        ei oota kirjoitti:

kUULE SINÄ APINA JOKA VÄITÄT ETTEI ESIM VOI 50 KATTOA URAKOIDA VUODESSA. MÄ OLEN OMALLA FIRMALLA URAKOINUT 7KK AIKANA 26 KATTOA JA TYÖ TAHTI EI OLE OLLUT MIKÄÄN "VERISUUSSA" MEININKI

• Sipe65

Onko kokemuksia kattojen tiivistämisestä kattoremontin sijaan? Törmäsin netissä yritykseen, joka väitti tekevänsä "kattoremontin" tiivistämällä saumat ja vuotokohdat Enkopurilla? Ilmeisesti säästyisi täyskattoremontilta, ja sen kustannuksilta, mutta en tiedä kuinka laadukasta jälkeä tulee? www.e-kattotyot.com

Onko kokemuksia?

• Työsuojelu Helsinki

Taitaa vaan olla lain vastaiset työskentely tavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6798
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      1996
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1208
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      48
      1074
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1035
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      957
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      899
    Aihe