Scudo 2.0 JTD jäähdytysneste

fiat

Scudo 2.0 JTD,osaisko kukaan neuvoa? konessa kaikki ok. lämmöt ym. termostaatin avauduttua, paisuntasäiliöstä ruiskauttaa nestettä ulos, nestettä ei ole liikaa, mielummin liian vähän.
Olen ajanut n.35000km kesät-talvet, sama vaiva.
Autolla ajettu 110 000km,vm.2002.

11

4564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pint of Guinness

      tuon "ruikkimisen" mutta se on ollut aika pientä. Kysymyksessä 2001, 130000 ajettu samanlainen. Puoleen vuoteen ei ole kyllä tarvinnut lisätä. Tsekkaan sen tällä viikolla ja palaan tähän.

      • fiat

        Tein kokeen, porasin 3mm reiän termostaattiin, sillä ei ollut mitään vaikutusta. Tyhjäkäynnillä pyöriessä,kone kehittää todella paljon painetta,lämmitysl,kennosta kuulee myös, että on paljon ilmaa "porina" vähenee kun lisää kierroksia koneeseen.


      • Pint of Guinness
        fiat kirjoitti:

        Tein kokeen, porasin 3mm reiän termostaattiin, sillä ei ollut mitään vaikutusta. Tyhjäkäynnillä pyöriessä,kone kehittää todella paljon painetta,lämmitysl,kennosta kuulee myös, että on paljon ilmaa "porina" vähenee kun lisää kierroksia koneeseen.

        ajateltuna kannentiivisteen vuoto on mahdollista. Ilmaa ei pitäisi systeemiin kerääntyä. Jos näin maalaisi pirun seinälle niin paneet sitten purkautuisivat paisuntasäiliön ylipaineenpäästöventtiilistä (mikä sana) eli sehän on siinä korkissa. Mutta katsotaan.

        Termostaattiin en poraisi reikää, tuo moottori on niin taloudellinen että pakkasilla ei tahdo lämmöt riittää paitsi Webaston avulla ja peittämällä huolellisesti öljynjäähdytin mikä on jäähdyttimen edessä alempana. Omastani pistin visusti tukkoon koko keulan ottamalla ensin edestä muovimaskin pois (kaksi torch-ruuvia ylhäällä). Keväämmällä sitten pois.


      • fiat
        Pint of Guinness kirjoitti:

        ajateltuna kannentiivisteen vuoto on mahdollista. Ilmaa ei pitäisi systeemiin kerääntyä. Jos näin maalaisi pirun seinälle niin paneet sitten purkautuisivat paisuntasäiliön ylipaineenpäästöventtiilistä (mikä sana) eli sehän on siinä korkissa. Mutta katsotaan.

        Termostaattiin en poraisi reikää, tuo moottori on niin taloudellinen että pakkasilla ei tahdo lämmöt riittää paitsi Webaston avulla ja peittämällä huolellisesti öljynjäähdytin mikä on jäähdyttimen edessä alempana. Omastani pistin visusti tukkoon koko keulan ottamalla ensin edestä muovimaskin pois (kaksi torch-ruuvia ylhäällä). Keväämmällä sitten pois.

        Konstit ja ymmärrys on loppu, varasin ajan huoltoon, maanantaina purkavat kannen pois,, saas nähä mitä löytyy..kerron myöh, löytyikö syy..


      • Pint of Guinness
        fiat kirjoitti:

        Konstit ja ymmärrys on loppu, varasin ajan huoltoon, maanantaina purkavat kannen pois,, saas nähä mitä löytyy..kerron myöh, löytyikö syy..

        mikä on hätänä. Tietää ainakin sitten henkisesti varautua pahimpaan...


      • scudo
        Pint of Guinness kirjoitti:

        mikä on hätänä. Tietää ainakin sitten henkisesti varautua pahimpaan...

        kannentiiviste vuoti,kannen höyläys ja uusi tiiviste paikalleen siinä se..onneksi oli taitava asentaja, itseltä olis jäänyt tekemättä,suuri töinen savotta.
        Toivottavasti nyt sitten ajelen pitkään..


      • Pint of Guinness
        scudo kirjoitti:

        kannentiiviste vuoti,kannen höyläys ja uusi tiiviste paikalleen siinä se..onneksi oli taitava asentaja, itseltä olis jäänyt tekemättä,suuri töinen savotta.
        Toivottavasti nyt sitten ajelen pitkään..

        jos satut vielä käväisemään täällä.
        En ole kuullut tuossa moottorissa kannentiivistevuodoista aikaisemmin. Täytyy vähän kysellä kuinka yleistä se on.

        Nyt pakkasilla keula tukkoon tai muuten kone ei lämpiä kun Webaston avulla ja se lisää sitten kulutusta 2L sadalla!


      • Anonyymi
        fiat kirjoitti:

        Tein kokeen, porasin 3mm reiän termostaattiin, sillä ei ollut mitään vaikutusta. Tyhjäkäynnillä pyöriessä,kone kehittää todella paljon painetta,lämmitysl,kennosta kuulee myös, että on paljon ilmaa "porina" vähenee kun lisää kierroksia koneeseen.

        Kansipahvi vuotaa. Mulla oli sama vika. Vaihdoin pahvin ja lopoui


    • eläke-ukko

      Etsiskelin aloittajan mukaiseen ongelmaan omassa scudossani olevaan ongelmaan ratkaisua. Viime talvena yllättäen Kuopion reissulla nesteet tuli paisuntasäiliöstä yli.
      Koko kevään ajelin lisäillen vaan vähän nestettä. Noin kuukausi sitten jakohihnan vaihdon yhteydessä pyysin korjaamolla tarkistamaan johtuuko vika ehkä kansiongelmista. Koeponnistivat kannen joten siltä osin sitä huolta ei ollut.
      Tosin eivät löytäneet muutakaan vikaa.
      Käväisin koeajolla ja 20km matkalla konetila oli kuin ukkoskuuron jäljiltä.
      Ajattelin että taitaa tulla paalaimelle lähtö.
      Viimeviikolla painiskelin 78vmallisen Volvo Pentan kanssa. Siinä ollut kanssa hieman lämpöongelmia.
      Tein kuitenkin sille koneen sisäisen huuhtelun.Pakkasnesteet poin ja huuhtelin systeemin painevedellä . Sitten laitoin järjestelmään kristallisooda liuoksen.
      Käyttelin konetta tunnin verran. Nesteet pois .Jopahan irtosi melkoisesti likaa.
      Huuhtelin taas painevedellä. Sitten puhtaat vedet sisään ja kone taas käymään tunninverran. Jälleen vedet ulos.
      Lopuksi laitoin pelkkää vettä suljettuun järjestelmään . Käytin nyt konetta noin 70% teholla.Lämmöt alkoivat pelata normaalisti. Kone oli vaan hieman ns. paskainen.

      Edellä mainitusta onnistumisesta johtuen päätin paneutua ihan itse tuohon jo paalaimen uhan alaiseen scudoon. Tänään aamulla aloin purkaa letkuja irti.
      Irroitin ensin paisuntasäiliön. Siinähän on 4letkua 2 isompaa ja kaksi semmoista ohutta. Liitimien reijät ehkä noin 5mm säiliön takana.
      Ja kas kummaa kumpikin lähtö oli tukossa. Toisesta piti paineen purkautua termostaatin alapuolelle ja toisesta oli yhteys syylärin yläosaan.

      Irroitin vielä termostaatin ja katsoin että sen alapuolella olevat reiät ei myöskään ole tukossa.
      Putsasin termostaatin ja samalla tein laippaan pari 3,2 mm reikää. Niitä ei välttämättä tarvitse.Teimpähän kuitenkin.

      Huuhtelin koneen painevedellä vuorotellen kummastakin paisuntasäiliöön tulevasta putkesta.Ja jälleen tuli erilaista vuosien varrella kertynyttä moskaa.

      Lopuksi kasasin letkut ja nestetunnistimen paikoilleen. Nesteet sisään ja koeajolle.

      Ja kas kummaa.Lämmöthän ei enää nousseetkaan.Pihaan tultuani tarkistin miten paljon nestettä on tulvinut.
      Nestepinta normaali säiliössä ja ei mitään tulvimista.

      Remppa ei maksanut kuin vaivan. Jos joku löytää jotain vinkkejä tästä jutusta se on hyvä. Itse en saanut aiemmista jutuista irti muuta kuin ,että kärsii ne toisetkin.

      Auto on 14v vanha joten annettakoon anteeksi nämä pikku murheet.

    • eläke-ukko

      Korjaan hieman tuota edellistä juttua.Jouduin irroittamaan paisuntasäiliön uudestaan. Paskaa lie systeemissä jonkun verran kun reijät meni uudelleen tukkoon. samalla tarkistin paljonko niiden koko on. 3mm poranterä ei pyörinyt vapaasti reijässä.
      Eipä tuoomonen aukko kummoista likanokaretta tarvitse kun se on tukossa. Imeisesti pitää koko järjestelmä vielä pestä ennen pakkastentuloa huolella.Muuten pelaa aivan mainiosti.Tietääpähän ainakin oireiden perusteella reakoida oikein.Työkalutkin on melko vähäisiä mitä pitää kuljettaa mukana 8mm lenkki avain , ruuvimeisseli ja pihdit. Nestettä on hyvä olla varalla.

    • Anonyymi

      Termostaatti kaput, maksaa muutaman euron motonetissä, sitä en sit tiedä miten vaihtaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      151
      10934
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5220
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2433
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2133
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1701
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1544
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      30
      1241
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1166
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      892
    Aihe