Scudo 2.0 JTD jäähdytysneste

fiat

Scudo 2.0 JTD,osaisko kukaan neuvoa? konessa kaikki ok. lämmöt ym. termostaatin avauduttua, paisuntasäiliöstä ruiskauttaa nestettä ulos, nestettä ei ole liikaa, mielummin liian vähän.
Olen ajanut n.35000km kesät-talvet, sama vaiva.
Autolla ajettu 110 000km,vm.2002.

11

4056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pint of Guinness

      tuon "ruikkimisen" mutta se on ollut aika pientä. Kysymyksessä 2001, 130000 ajettu samanlainen. Puoleen vuoteen ei ole kyllä tarvinnut lisätä. Tsekkaan sen tällä viikolla ja palaan tähän.

      • fiat

        Tein kokeen, porasin 3mm reiän termostaattiin, sillä ei ollut mitään vaikutusta. Tyhjäkäynnillä pyöriessä,kone kehittää todella paljon painetta,lämmitysl,kennosta kuulee myös, että on paljon ilmaa "porina" vähenee kun lisää kierroksia koneeseen.


      • Pint of Guinness
        fiat kirjoitti:

        Tein kokeen, porasin 3mm reiän termostaattiin, sillä ei ollut mitään vaikutusta. Tyhjäkäynnillä pyöriessä,kone kehittää todella paljon painetta,lämmitysl,kennosta kuulee myös, että on paljon ilmaa "porina" vähenee kun lisää kierroksia koneeseen.

        ajateltuna kannentiivisteen vuoto on mahdollista. Ilmaa ei pitäisi systeemiin kerääntyä. Jos näin maalaisi pirun seinälle niin paneet sitten purkautuisivat paisuntasäiliön ylipaineenpäästöventtiilistä (mikä sana) eli sehän on siinä korkissa. Mutta katsotaan.

        Termostaattiin en poraisi reikää, tuo moottori on niin taloudellinen että pakkasilla ei tahdo lämmöt riittää paitsi Webaston avulla ja peittämällä huolellisesti öljynjäähdytin mikä on jäähdyttimen edessä alempana. Omastani pistin visusti tukkoon koko keulan ottamalla ensin edestä muovimaskin pois (kaksi torch-ruuvia ylhäällä). Keväämmällä sitten pois.


      • fiat
        Pint of Guinness kirjoitti:

        ajateltuna kannentiivisteen vuoto on mahdollista. Ilmaa ei pitäisi systeemiin kerääntyä. Jos näin maalaisi pirun seinälle niin paneet sitten purkautuisivat paisuntasäiliön ylipaineenpäästöventtiilistä (mikä sana) eli sehän on siinä korkissa. Mutta katsotaan.

        Termostaattiin en poraisi reikää, tuo moottori on niin taloudellinen että pakkasilla ei tahdo lämmöt riittää paitsi Webaston avulla ja peittämällä huolellisesti öljynjäähdytin mikä on jäähdyttimen edessä alempana. Omastani pistin visusti tukkoon koko keulan ottamalla ensin edestä muovimaskin pois (kaksi torch-ruuvia ylhäällä). Keväämmällä sitten pois.

        Konstit ja ymmärrys on loppu, varasin ajan huoltoon, maanantaina purkavat kannen pois,, saas nähä mitä löytyy..kerron myöh, löytyikö syy..


      • Pint of Guinness
        fiat kirjoitti:

        Konstit ja ymmärrys on loppu, varasin ajan huoltoon, maanantaina purkavat kannen pois,, saas nähä mitä löytyy..kerron myöh, löytyikö syy..

        mikä on hätänä. Tietää ainakin sitten henkisesti varautua pahimpaan...


      • scudo
        Pint of Guinness kirjoitti:

        mikä on hätänä. Tietää ainakin sitten henkisesti varautua pahimpaan...

        kannentiiviste vuoti,kannen höyläys ja uusi tiiviste paikalleen siinä se..onneksi oli taitava asentaja, itseltä olis jäänyt tekemättä,suuri töinen savotta.
        Toivottavasti nyt sitten ajelen pitkään..


      • Pint of Guinness
        scudo kirjoitti:

        kannentiiviste vuoti,kannen höyläys ja uusi tiiviste paikalleen siinä se..onneksi oli taitava asentaja, itseltä olis jäänyt tekemättä,suuri töinen savotta.
        Toivottavasti nyt sitten ajelen pitkään..

        jos satut vielä käväisemään täällä.
        En ole kuullut tuossa moottorissa kannentiivistevuodoista aikaisemmin. Täytyy vähän kysellä kuinka yleistä se on.

        Nyt pakkasilla keula tukkoon tai muuten kone ei lämpiä kun Webaston avulla ja se lisää sitten kulutusta 2L sadalla!


      • Anonyymi
        fiat kirjoitti:

        Tein kokeen, porasin 3mm reiän termostaattiin, sillä ei ollut mitään vaikutusta. Tyhjäkäynnillä pyöriessä,kone kehittää todella paljon painetta,lämmitysl,kennosta kuulee myös, että on paljon ilmaa "porina" vähenee kun lisää kierroksia koneeseen.

        Kansipahvi vuotaa. Mulla oli sama vika. Vaihdoin pahvin ja lopoui


    • eläke-ukko

      Etsiskelin aloittajan mukaiseen ongelmaan omassa scudossani olevaan ongelmaan ratkaisua. Viime talvena yllättäen Kuopion reissulla nesteet tuli paisuntasäiliöstä yli.
      Koko kevään ajelin lisäillen vaan vähän nestettä. Noin kuukausi sitten jakohihnan vaihdon yhteydessä pyysin korjaamolla tarkistamaan johtuuko vika ehkä kansiongelmista. Koeponnistivat kannen joten siltä osin sitä huolta ei ollut.
      Tosin eivät löytäneet muutakaan vikaa.
      Käväisin koeajolla ja 20km matkalla konetila oli kuin ukkoskuuron jäljiltä.
      Ajattelin että taitaa tulla paalaimelle lähtö.
      Viimeviikolla painiskelin 78vmallisen Volvo Pentan kanssa. Siinä ollut kanssa hieman lämpöongelmia.
      Tein kuitenkin sille koneen sisäisen huuhtelun.Pakkasnesteet poin ja huuhtelin systeemin painevedellä . Sitten laitoin järjestelmään kristallisooda liuoksen.
      Käyttelin konetta tunnin verran. Nesteet pois .Jopahan irtosi melkoisesti likaa.
      Huuhtelin taas painevedellä. Sitten puhtaat vedet sisään ja kone taas käymään tunninverran. Jälleen vedet ulos.
      Lopuksi laitoin pelkkää vettä suljettuun järjestelmään . Käytin nyt konetta noin 70% teholla.Lämmöt alkoivat pelata normaalisti. Kone oli vaan hieman ns. paskainen.

      Edellä mainitusta onnistumisesta johtuen päätin paneutua ihan itse tuohon jo paalaimen uhan alaiseen scudoon. Tänään aamulla aloin purkaa letkuja irti.
      Irroitin ensin paisuntasäiliön. Siinähän on 4letkua 2 isompaa ja kaksi semmoista ohutta. Liitimien reijät ehkä noin 5mm säiliön takana.
      Ja kas kummaa kumpikin lähtö oli tukossa. Toisesta piti paineen purkautua termostaatin alapuolelle ja toisesta oli yhteys syylärin yläosaan.

      Irroitin vielä termostaatin ja katsoin että sen alapuolella olevat reiät ei myöskään ole tukossa.
      Putsasin termostaatin ja samalla tein laippaan pari 3,2 mm reikää. Niitä ei välttämättä tarvitse.Teimpähän kuitenkin.

      Huuhtelin koneen painevedellä vuorotellen kummastakin paisuntasäiliöön tulevasta putkesta.Ja jälleen tuli erilaista vuosien varrella kertynyttä moskaa.

      Lopuksi kasasin letkut ja nestetunnistimen paikoilleen. Nesteet sisään ja koeajolle.

      Ja kas kummaa.Lämmöthän ei enää nousseetkaan.Pihaan tultuani tarkistin miten paljon nestettä on tulvinut.
      Nestepinta normaali säiliössä ja ei mitään tulvimista.

      Remppa ei maksanut kuin vaivan. Jos joku löytää jotain vinkkejä tästä jutusta se on hyvä. Itse en saanut aiemmista jutuista irti muuta kuin ,että kärsii ne toisetkin.

      Auto on 14v vanha joten annettakoon anteeksi nämä pikku murheet.

    • eläke-ukko

      Korjaan hieman tuota edellistä juttua.Jouduin irroittamaan paisuntasäiliön uudestaan. Paskaa lie systeemissä jonkun verran kun reijät meni uudelleen tukkoon. samalla tarkistin paljonko niiden koko on. 3mm poranterä ei pyörinyt vapaasti reijässä.
      Eipä tuoomonen aukko kummoista likanokaretta tarvitse kun se on tukossa. Imeisesti pitää koko järjestelmä vielä pestä ennen pakkastentuloa huolella.Muuten pelaa aivan mainiosti.Tietääpähän ainakin oireiden perusteella reakoida oikein.Työkalutkin on melko vähäisiä mitä pitää kuljettaa mukana 8mm lenkki avain , ruuvimeisseli ja pihdit. Nestettä on hyvä olla varalla.

    • Anonyymi

      Termostaatti kaput, maksaa muutaman euron motonetissä, sitä en sit tiedä miten vaihtaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      548
      4017
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3464
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3090
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2382
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2240
    6. 227
      1688
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1329
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe