demagnetointilaitteita

missä myydään?

Eli olis tällainen pieni ongelma, pitäisi saada demagnetointilaite videonauhuria varten sekä c-kasettidekkiä varten omansa, ns. demagnetointikasetti.

En lukuisten googletusyritysten seurauksena löytänyt ainuttakaan putiikkia joissa noita olisi myynnissä.

Siis jos joku tietää missä niitä myydään, niin kiitollisna ottaisin tiedon vastaan. Liike saisi mieluiten sijaita Helsingissä ja vielä mieluiten keskustassa, tahi sitten jos muualla Suomessa niin liike toimittaisi myös postitse. Mulla kun ei ole mahdollisuutta alkaa ravaamaan ympäri ämpäri Suomea. :)

Toki vaihtoehtoisesti jos jollakulla on tiedossaan rakennusohjeet kyseisille laitteille ja niiden tiedetään toimivan niin toki kelpaavat.

Yksi kysymys vielä, olen nähnyt jossain liikkeessä myytävän cd-demagnetointilevyä ja dvd:lle vastaavaa...minkä vuoksi? CD- ja dvd-laitteethan ovat täysin optisia eikä niissä ymmärtääkseni ole magnetismia joten onkohan nuo silkkaa huuhaata vai mihin niitä oikein käytetään? Ymmärtäisin jos olisi kyse edes MO- eli magneto-optislevyistä joita tietokonepuolella käytettiin ennekuin cd-r & co. yleistyivät.

10

6581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syynä

tuohon cd juttuun, laserin lukupää on kiinnitetty
      sähkömangneettiin että sitä voi ohjata.
      Näin minulle on kerrottu, pitää varmaan purkaa joku laite ja kattoo.

Kysy niitä demag. juttuja alan korjaamosta.
      Niillä ainankin on tieto mistä ostaa.

• vinkistä..

Kiitokset vinkistä. Täytyypä kysellä huoltoliikkeistä niitä demagnetoijia.

Mulla oli sellainen demagnetointikasetti mutta en käsitä minne se on vuosien saatossa kadonnut, liekö muuton yhteydessä kadonnut tai sitten antanut pois sen jollekin..pahus.

Pakko kuitenkin saada nuo laitteet demagnetoitua kun esim. dekki ei kohta anna ääntä ulos ollenkaan ja pitäisi siirtää/kopsata kasetit digitaalimuotoon. Äänipäät on kyllä putsattu mutta demagnetointi pitää vielä suorittaa.

• Magnetofoonari

Minidisk on tietääkseni ainoa nykyään käytössä oleva magneto-optinen tallennusmedia. MD-laitteet eivät silti mitään demagnetointia kaipaa. Äänipään magnetoituminen on kasetti- ja avokelanauhureita vaivaava ongelma, joka esiintyessään vääristää analogisesti tallennetun signaalin toistoa.

Viimeksi taisin nähdä joskus 1970-luvulla kaupassa demagnetointilaitteita. Ne muistuttivat isoja pinsettejä, yläpäässä oli kela ja alapäässä pieni ilmarako. Tämä vietiin äänipäähän kiinni ja pyöriteltiin siinä. Laitteen piti luonnollisesti olla aktivoituneena ennen ja jälkeen äänipään lähelle vientiä.

• oli niitä joskus

Minullakin on sellainen.
        Kasikymmentäluvun puolivälissä ostettu ja TDK merkiltään.

Oli patterikäytöinen, mutta laitoin jossain vaiheessa sen toimimaan muuntajalla.

• pave

Mulla olis sellainen , saat ostaa.
      Laita osoite mihin kirjoittelen

• Markus.U

http://www.shp.fi/
      Joudut tosin tilaamaan jonkun yrityksen kautta. Esim. jonkin huoltofirman.
      Eivät muistaakseni toimita yksityisille.

• tehdä

Wanhanaikaisen c-kasetti/avokelanauhurin demagnetointi tehdään vaihtovirtamagneetilla.
      Mene lähimmän yläkoulun / lukion fusiikanopen
      puheille ja kerro ongelmasi.
      Laitetaan 600 kierroksen demonstraatiokelan sisään rautatanko. Tangon toinen pää äänipään viereen. Syötetään käämiin 0 => 24 V => 0 V eli käytetään jännite ylhäällä ja lasketaan se uudelleen alas. Magneettisuus on kadonnut.
      FK-OPE EVP

• massamaahinen

Kun äänipää magnetoituu niin se pudottaa korkeita ääniä. En ole koskaan tavannut nauhuria jonka pään magneettisuus aiheuttaisi voimakasta äänen häviämistä.

Kuvanahurin demagnetointi on toki ihan hyvä suorittaa mutta se on harvoin tarpeen. Ammattipuolella sitä kyllä tehdään mutta kotikuvanauhureiden magneettisuuksia mitattuani olen tehnyt havainnon, että nauhurin magneettisuustasot ovat erittäin pieniä.

Demagnetointilaite on periaatteessa vaihtosähkömagneetti.

Yleensä ne on tehty verkkojännitteelle ja jännite on koko ajan päällä. Töpseli seinään ja demagnetointilaitteen pää viedään pään tai nauhaohjaimen viereen ja hierotaan hetki sekä sen jälkeen viedään kauemmas noin metrin päähän. Koskaan ei saa katkaista sähköä silloin kun demagnetointilaite on pään vieressä koska se voi rikkoa pään voimakkaan sähkömagneettisen pulssin vuoksi.

Demagnetointilaitteita olen ainakin nähnyt SHP:ssä (Nykyisin Elfa). Eivät lähetä yksityisille postitse joten pitää hakea itse. http://www.shp.fi

Voi myös itse tehdä mutta suosittelen suojajännitettä kuten 24 V käyttämistä. Magneettikentän tulee olla sen verran voimakas, että sen vieminen kiinni metalliin aikaansaa selvän pörisevän äänen.

• kysyjä-1
        massamaahinen kirjoitti:

Kun äänipää magnetoituu niin se pudottaa korkeita ääniä. En ole koskaan tavannut nauhuria jonka pään magneettisuus aiheuttaisi voimakasta äänen häviämistä.

Kuvanahurin demagnetointi on toki ihan hyvä suorittaa mutta se on harvoin tarpeen. Ammattipuolella sitä kyllä tehdään mutta kotikuvanauhureiden magneettisuuksia mitattuani olen tehnyt havainnon, että nauhurin magneettisuustasot ovat erittäin pieniä.

Demagnetointilaite on periaatteessa vaihtosähkömagneetti.

Yleensä ne on tehty verkkojännitteelle ja jännite on koko ajan päällä. Töpseli seinään ja demagnetointilaitteen pää viedään pään tai nauhaohjaimen viereen ja hierotaan hetki sekä sen jälkeen viedään kauemmas noin metrin päähän. Koskaan ei saa katkaista sähköä silloin kun demagnetointilaite on pään vieressä koska se voi rikkoa pään voimakkaan sähkömagneettisen pulssin vuoksi.

Demagnetointilaitteita olen ainakin nähnyt SHP:ssä (Nykyisin Elfa). Eivät lähetä yksityisille postitse joten pitää hakea itse. http://www.shp.fi

Voi myös itse tehdä mutta suosittelen suojajännitettä kuten 24 V käyttämistä. Magneettikentän tulee olla sen verran voimakas, että sen vieminen kiinni metalliin aikaansaa selvän pörisevän äänen.

Riittäisikö 12 Volttia jännitteeksi? On nimittäin helpompi löytää verkkolaite josta saa ulos 12 V kuin 24V, 12V verkkolaitteita kun myydään lähes jokaisessa tavaratalossakin, 24V muuntajan/verkkolaitteen löytäminen edellyttää käytännössä käyntiä lähimmässä elektroniikka-alan komponenttiliikkeessä joita ei joka seudulla ole.

Tasasuuntauksen ohitus kuitenkin täytyy standardiverkkolaitteeseen tehdä jotta saadaan se vaihtosähkö ulos, verkkolaitteet kun yleensä antaa tasasähköä. Eli käytännössä piuhat suoraan muuntajan toisiokäämiin (tai siis käämin liitoksiin).

• Anonyymi

Minulla olisi AKAI AH-9 käyttämätön

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      377
      5118
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      360
      2934
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      76
      2591
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      95
      2233
    5. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      483
      1947
    6. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      36
      1643
    7. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      1476
    8. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1429
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      35
      1363
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1253
    Aihe