Vuoden päättyessä on tapana tarkastella kulunutta vuotta ja tehdä sen perusteella toivottavasti tarpeellisia korjausliikkeitä.
Tässä on tarkoitus hieman katsastaa, mitä kaikkea tämä 70 keskustelusivusto on pitnyt sisällään.
Tämä tarkastelu ei tietenkään ole tyhjentävä ja se on hyvin subjektiivinen, mutta oli miten oli tältä vuosi minusta näytti.
Keskustelu oli ajoittain hyvinkin vilkasta.
Kirjoitukset eli jutut olivat pääsääntöisesti asiallisia ja jotkut todella hyviä ja oivaltavia.
Joukkoon mahtui myös luvattoman paljon ala-arvoisia juttuja. Niissä mollattiin, herjattiin, vähäteltiin ja suorastaan loukattiin toisia kirjoittajia.
Yhtäkaikki, tällaiset keskustelupalstat ovat osoittautuneet suorastaan välttämättömiksi monille, varsinkin yksin eläville ikäihmisille.
Sitäpaitsi näillä palstoilla voi purkaa tuntojaan ja mielipiteitään monista itse kutakin askarruttavista asioista, harrastuksista, matkoista jne.
Yksi asia, ylitse muiden, on jäänyt kuluneesta vuodesta minulle erityisesti mieleen.
Se on palstan vartijan aktiivisuus. Poistoja on tehty paljon ja mitä ilmeisemmin monesti turhaan.
Kyllä 70 ikäiset ihmiset osaavat yleensä harkita, mitä kirjoittavat ja mikäli selviä ylilyöntejä ilmenee, ne on syytäkin poistaa.
Netissä on kaikkia koskevat nettietiketti säännöt.
Ne muodostavat selvän toimintaohjeen myös tälle palstalle.
Toivoa sopinee, että jatkossa annetaan keskustelun rönsyillä vähän reippaammin, kärjistyksiäkin sallien.
Edellä oleva huomioon ottaen.
Hyvää Uutta kirjoitusvuotta 2006
Vuoden 2005 "tilinpäätös"
30
1964
Vastaukset
Jos vertaa palstan meininkiä tämän päivän ja pari vuotta sitten valinneen tilanteen välillä, niin ero on kuin yöllä ja päivällä.
Nykyisestä kirjoitusrauhasta saamme kiittää palstan seriffiä ja ylläpitoa.
Heidän aktiivisuutensa on tärkeätä jatkossakin,
onhan tuo jo ehditty nähdä kuinka nopeasti palstalla menee "hulinaksi" jos ei joku ole järjestystä palauttamassa.
Toivotan samoin hyvää uutta kirjoitusvuotta!- matteus
"kuinka nopeasti palstalla menee "hulinaksi" jos ei joku ole järjestystä palauttamassa."
Tuohon ei muuta lisättävää, kuin että on olemassa eräs veteen piirretty viiva: Missä on hulinan ja asiallisen keskustelun raja? - ii-li
matteus kirjoitti:
"kuinka nopeasti palstalla menee "hulinaksi" jos ei joku ole järjestystä palauttamassa."
Tuohon ei muuta lisättävää, kuin että on olemassa eräs veteen piirretty viiva: Missä on hulinan ja asiallisen keskustelun raja?Se on totta!
Sellaisen parannuksen minä haluaisin, että jos jokun viesti siirretään muulle palstalle, niin siitä ilmoitettaisiin. - Täällä on useaan otteeseen ollut tapauksia, että viesti on siirreetty, ja kirjoittaja ei tiedä, mitä on tapahtunut. - BilMan
ii-li kirjoitti:
Se on totta!
Sellaisen parannuksen minä haluaisin, että jos jokun viesti siirretään muulle palstalle, niin siitä ilmoitettaisiin. - Täällä on useaan otteeseen ollut tapauksia, että viesti on siirreetty, ja kirjoittaja ei tiedä, mitä on tapahtunut.Viestin löytää kun hakee sitä sen nimellä.
Esim, tuo viestisi löytyy nimellä;
Veteen piirretty - merimona1
ii-li kirjoitti:
Se on totta!
Sellaisen parannuksen minä haluaisin, että jos jokun viesti siirretään muulle palstalle, niin siitä ilmoitettaisiin. - Täällä on useaan otteeseen ollut tapauksia, että viesti on siirreetty, ja kirjoittaja ei tiedä, mitä on tapahtunut.palstaystäville (minullakin on heitä) kuluneesta vuodesta!
Sherifille lämpimät kiitokseni "suojelusta", jonka olen kokenut olevan kaikille täysin tasapuolista.
Poistoista en ole valittanut, ja toivon , että henkilökohtaisuuksiin menevät mollaamiset poistettaisiin jatkossakin.
Aivan niikuin MDK-MDK tuossa ylempänä sanoi, meno täällä on huomattavasti rauhoittunut verrattuna noin pari vuotta sitten vallinneeseen meininkiin jolloin tulin mukaan palstalle.
Parannukseksi haluaisin rekkautumispakon, niin että kaikki joutuisivat seisomaan sanojensa takana.
Minä kun menen puskaanja alan huudella sieltä, paljastun alta aikayksikön. Tyylini on niin jäljittelmätön.
Uuden vuoden lupaukseksi ajattelin tehdä sen, että en osallistu muihin kuin asiakeskusteluihin, sillä siellä on järkeviä (itseäni järkevämpiä) ihmisiä pohtimass maailman menoa.
Toisaalta taas, kun nyt kuulun tähän eläkeläisten 'rönttelisakkiin', niin saattaa löytyä aikaa seurailla palstoja enemmän ja kirjoittaakin enemmän.
Tosin siltä ei ainakaan vielä vaikuta, sillä olen ollut kiireisempi kuin ennen.
Kirjoitellaan! - matteus
BilMan kirjoitti:
Viestin löytää kun hakee sitä sen nimellä.
Esim, tuo viestisi löytyy nimellä;
Veteen piirrettyJälkikäteen ei tietysti muista tarkkaan kadonneen viestinsä otsikkoa. Mutta jos on kirjoittanut viestin omalla tunnuksellaaan (tai muistaa, mitä tilapäistä käytti), vaelteleva viesti löytyy näin:
- Klikkaa "Hae" -napin oikealta puolelta linkki "Laaja haku"
- Aseta avautuvan hakuikkunan kahteen kenttään suluissa olevien sanojen tilalle seuraavat tiedot:
* Kirjoittaja: Hae viestejä, jotka on kirjoitettu nimimerkillä "tunnuksesi"
* Lajittelu: Lajittele osumat "Päivämäärän mukaan"
(Useimmat tämän jo tietävät, mutta osoitan viestini niille, jotka eivät konstia muista) - matteus
matteus kirjoitti:
Jälkikäteen ei tietysti muista tarkkaan kadonneen viestinsä otsikkoa. Mutta jos on kirjoittanut viestin omalla tunnuksellaaan (tai muistaa, mitä tilapäistä käytti), vaelteleva viesti löytyy näin:
- Klikkaa "Hae" -napin oikealta puolelta linkki "Laaja haku"
- Aseta avautuvan hakuikkunan kahteen kenttään suluissa olevien sanojen tilalle seuraavat tiedot:
* Kirjoittaja: Hae viestejä, jotka on kirjoitettu nimimerkillä "tunnuksesi"
* Lajittelu: Lajittele osumat "Päivämäärän mukaan"
(Useimmat tämän jo tietävät, mutta osoitan viestini niille, jotka eivät konstia muista)Testasin ed. ohjettani (nykyisin) rekisteröimättömällä nimimerkilläni ja huomasin minulla olevan paljon kaimoja.
Kaimojen lukumäärän pitäisi tietysti lämmittää mieltä, mutta kovin erimielistä se joukko näyttää olevan keskustelun tyylilajista ;
Mielenkiinto on säilynyt, ja aiheitakin on ollut monipuolisesti.
Eräs vuoden "puhuttu asia" pyöri rekisteröinnin ja nimimerkkien ympärillä, kiivaana ja siinä kai sitten lopulta yhteisymmärryskin löytyi.
Nimettömänä kirjoittajia ei ole nyt niin "jahdattu", lauseenpätkälläkin voi keskusteluun osallistua, ja melko hyvin yhteisymmärryskin on pelannut.
Näkyy joskus vähän kärkeviäkin mielipiteitä, mutta toivottavasti me jokainen opimme katsomaan ohitse silloin kun terään ei ole pakko tarttua.
Mielenkiintoista palstavuotta 2006 odottaen kuulumisiiin ainakin huomiseen.- reetta2
Ihan mielenkiintoisia viestiketjuja on palstoilla liikkunut, joihin on jokainen voinut osallistua.
Ilmaa puhdistaviakin ketjuja on ollut. Muistelen erästä ketjua jossa aloittaja oli pahoillaan klikkiýtymis ilmiöstä, jota oli havaittavissa palstalla.
Onhan se vähän ikävää jos asian esittäjä ns. ahdistetaan nurkkaan. Olisin odottanut ilmaa puhdistavaa keskustelua, mutta kun ei niin ei. Ketjun aloittajaa ei palstoilla ole näkynyt.
Jos tällaista ilmenee, asiallinen keskustelu on paikallaan, keskustellaan aiheesta eikä henkilöstä. Henkilön persoonallisuuteen kohdistuvat panettelut ovat epäasiallisia, jossa panettelija itse joutuu huonoon valoon, silläpä hän käyttää yleensä tekaistua nikkiä.
Monille palsta kirjoittelu on ajanvietettä. Joskus ihmettelen asiaa, miksi joillekin on niin tärkeää olla mielipiteineen aina oikeassa. Erilaiset näkemykset asioista voivat vain avartaa ajatusmaailmaa.
Sheriffi on paikallaan valvomassa kirjoittelua. Nokkapokka jollakin palstalla on jopa johtanut ravintola tappeluun, näin luin paikallislehdestä.
Sopii sitä sanansäilää harkiten käyttää yleisillä palstoilla.
- Sens-Ori
.... mistä löytyy nettietiketti?
Tietäisin, miten sitä voin rikkoa.
Voisin rekisteröityä sitten nimimerkillä "Vanha Bandiitti".- Iili
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/netiketti.html
Se löytyy kymmeniltä sivuilta samansisältöisenä. Se on eri operaattoreiden yhteinen.
Jos satutte löytämään sen sivun, jossa kerrotaan myös netiketin rikkomisesta ja siihen suhtautumisesta, niin antakaa linkki. En muista, mikä sivu se oli, mutta se oli tosi hyvä. http://www.co.jyu.fi/~np/misc/nyyssivaittely.html
Mutta älä ihmettele viestiesi häviämistä, jos alat tätä opasta noudattaa!- Sinikynä
Tässä tulee nettietiketin keskustelupalstoja koskeva keskeisin sääntö:
Esiinny harkiten verkkokeskusteluissa
Jos osallistut keskusteluihin verkkosivuilla, chat/irc-kanavilla tai lähetät viestejä keskusteluryhmiin, kirjoita asiallisesti äläkä häiritse tai loukkaa muita. Varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Muita häiritsevät tai loukkaavat käyttäjät voidaan mahdollisesti jäljittää myöhemmin, vaikka keskustelu tapahtuisikin nimettömänä. Ongelmatilanteissa ota yhteyttä kyseisen sivuston ylläpitoon.
Linkkejä nettietikettiä käsitteleviin sivustoihin on ainakin pari kappaletta tässä ketjussa. - Iili
MdK-MdK kirjoitti:
http://www.co.jyu.fi/~np/misc/nyyssivaittely.html
Mutta älä ihmettele viestiesi häviämistä, jos alat tätä opasta noudattaa!Se oli just se sivu, jota tarkoitin.
- titanium_man
Sinikynä kirjoitti:
Tässä tulee nettietiketin keskustelupalstoja koskeva keskeisin sääntö:
Esiinny harkiten verkkokeskusteluissa
Jos osallistut keskusteluihin verkkosivuilla, chat/irc-kanavilla tai lähetät viestejä keskusteluryhmiin, kirjoita asiallisesti äläkä häiritse tai loukkaa muita. Varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Muita häiritsevät tai loukkaavat käyttäjät voidaan mahdollisesti jäljittää myöhemmin, vaikka keskustelu tapahtuisikin nimettömänä. Ongelmatilanteissa ota yhteyttä kyseisen sivuston ylläpitoon.
Linkkejä nettietikettiä käsitteleviin sivustoihin on ainakin pari kappaletta tässä ketjussa.tuo viestin jäljittäminen pätee vain tiettyyn pisteeseen saakka.
Vaikka kuka hyvänsä voi vaikka millaisen tyhjästä tempaistun nikin turvin huudella niin operaattorit tavallisesti blokkaavat häiriköt näiden IP-osoitteiden perusteella.
Tämäkin tosin on vain väliaikainen apu koska häirikkö voi milloin vain halutessaan (ja jos osaa) käyttää välityspalvelinta välittämään viestinsä. Tällöin operaattori tietysti pyrkii pysäyttämään tästä uudesta (välityspalvelimen) IP-osoitteesta tulevat viestit jolloin härikkö taas etsii uuden proxyn ja sama jatkuu taas....
Vielä hurjempi kuvitteellinen tilanne olisi jos kyseinen häirikkö olisi niin kehittynyt että pystyisi väärentämään IP-pakettiensa source address eli lähdeosoite kentän mutta siinä tapauksessa heppu olisi jo todella teknisesti lahjakas. En tosin tiedä miten (ja jos) IPspoofaus toimisi tälläista keskustelupalstaa vastaan tehtynä (enkä taatusti yritäkkään ottaa selvää :))
En kuitenkaan usko että edes kaikkein pahansisuisin häirikkö jaksaisi harrastaa tälläistä kauaa.
Jos taas mentäisiin niin pitkälle että häirikköön otettaisiin ihan fyysistä kontaktia (pollarit tulisivat ovelle jyskyttämään) niin tämäkin skenaario voi olla hiukan vaikeaa jos häirkkö asuu vaikkapa Australiassa ja on kaiken lisäksi ketjuttanut "pommituksensa" vaikkapa 2-3 välityspalvelimen kautta...
Anyway, lopetan tylsät jaaritukseni ja toivotan palstojen mammoille ja papoille oikein hyvää uutta vuotta !
:)
TM - Iili
MdK-MdK kirjoitti:
http://www.co.jyu.fi/~np/misc/nyyssivaittely.html
Mutta älä ihmettele viestiesi häviämistä, jos alat tätä opasta noudattaa!Lueskelin sitä taas, ja kyllä sillä sivustolla on todellisia helmiä.
Uutterasti on käytetty näilläkin palstoilla niitä kikkoja, joita sivulla esitetään. Kaikki tuntuu niin tutulta.
Siitä vain kaikki katsomaan, miten netikettiä rikotaan! Tuntuu, että sivun tekijä on todellinen ammattilainen, ja paljon tutkinut nyyssejä ja keskustelupalstoja. (En muuten yhtään pidä sanasta nyyssi. Se on liian keinotekoinen.)
Hyvää Uutta Vuotta Iili kirjoitti:
Lueskelin sitä taas, ja kyllä sillä sivustolla on todellisia helmiä.
Uutterasti on käytetty näilläkin palstoilla niitä kikkoja, joita sivulla esitetään. Kaikki tuntuu niin tutulta.
Siitä vain kaikki katsomaan, miten netikettiä rikotaan! Tuntuu, että sivun tekijä on todellinen ammattilainen, ja paljon tutkinut nyyssejä ja keskustelupalstoja. (En muuten yhtään pidä sanasta nyyssi. Se on liian keinotekoinen.)
Hyvää Uutta VuottaTämän linkin tiedot olivat erään palstahäirikön valtteja, kunnes sattumalta löysin linkin ja aloimme iskeä näillä tiedoilla takaisin.
Olimme jopa perustamassa "Nyyssikoulua" :DDD
Saimme onneksi seriffin kun pyysimme apua ylläpidolta ja niin Nyyssikoulu jäi kaavailuvaiheeseen.- Iili
MdK-MdK kirjoitti:
Tämän linkin tiedot olivat erään palstahäirikön valtteja, kunnes sattumalta löysin linkin ja aloimme iskeä näillä tiedoilla takaisin.
Olimme jopa perustamassa "Nyyssikoulua" :DDD
Saimme onneksi seriffin kun pyysimme apua ylläpidolta ja niin Nyyssikoulu jäi kaavailuvaiheeseen.Hyvää Uutta Vuotta.
- P. Veli
Lopettakaa kaikki muutkin tupakkamiehet ja -naiset.
- Hintriika
Eilen tuli 2 v 8 kk siitä, kun lopetin tupakan pössyttelyn. Luulin, että 41 vuoden tupruttelun jälkeen se olisi vaikeaa. Monesti ennenkin olin harkinnut mutta juuri vaikeuteen vedoten antanut periksi pelkälle ajatuksellekin...
yllätyin, kuinka helppoa luopuminen oli sitten, kun asian oli TODELLA itse päättänyt! Korvien välistä on kiinni paljon... - tupakoimaton
Viisas päätös. Onnittelen!
Olen kannustusjoukoissasi. - Viljon muija
Hintriika kirjoitti:
Eilen tuli 2 v 8 kk siitä, kun lopetin tupakan pössyttelyn. Luulin, että 41 vuoden tupruttelun jälkeen se olisi vaikeaa. Monesti ennenkin olin harkinnut mutta juuri vaikeuteen vedoten antanut periksi pelkälle ajatuksellekin...
yllätyin, kuinka helppoa luopuminen oli sitten, kun asian oli TODELLA itse päättänyt! Korvien välistä on kiinni paljon...Mieheni oli kova polttamaan ja sauhutteli kaiket illat niin että saimme loppujen lopuksi molemmat astman.
Sitten ykskaks' hän vuonna 1988 joutui sairaalaan ja tupakan poltto loppui siihen paikkaan.
En olisi ikimaailmassa uskonut sen häneltä niin helposti käyvän, kun oli tupruttanut jo 46 vuotta vakituisesti. - Lokari1
tupakoimaton kirjoitti:
Viisas päätös. Onnittelen!
Olen kannustusjoukoissasi.lopettaminen vaatii tahdon voimaa.....
Yleensä on vaimoilla se voima.
Minun vaimo vainaalla ei ollut niin kova tahdon voima että olis minut saanut lopettamaaan.
Olenkohan tavallista kovempi päinen?HAHA
Muuten ettekö oli huomaneet , että savustetu liha pysyy pitempään tuoreena?HAHA
Terv: Lokari1. - P. Veli
Lokari1 kirjoitti:
lopettaminen vaatii tahdon voimaa.....
Yleensä on vaimoilla se voima.
Minun vaimo vainaalla ei ollut niin kova tahdon voima että olis minut saanut lopettamaaan.
Olenkohan tavallista kovempi päinen?HAHA
Muuten ettekö oli huomaneet , että savustetu liha pysyy pitempään tuoreena?HAHA
Terv: Lokari1.Olipa hauska savulihavitsi, niin että hahhahhaa.
Olen tupakoinut yli 45 vuotta ja pelkään kuolevani keuhkosyöpään. Siinä on motiivini.
Alkakaa vain muutkin "kerätä itseänne" tupakoinnin lopettamista varten. - Lokari1
P. Veli kirjoitti:
Olipa hauska savulihavitsi, niin että hahhahhaa.
Olen tupakoinut yli 45 vuotta ja pelkään kuolevani keuhkosyöpään. Siinä on motiivini.
Alkakaa vain muutkin "kerätä itseänne" tupakoinnin lopettamista varten.kaikki kuolaan. vaikka ei minulla vielä mitään kiirutta ole.
No olen kyllä poltellut jo yli 60 vuotta , eikä mitään näkyvää vikaa ole ilmaantunut.
Joten taitaa pitää tuoreena.....
Ainut vika jonka olen huomannut joillakin on mieli aivopesty, minun tupakointiani vastustavaksi. HAHA
Terv: Lokari1. - Katleija
P. Veli kirjoitti:
Olipa hauska savulihavitsi, niin että hahhahhaa.
Alkakaa vain muutkin "kerätä itseänne" tupakoinnin lopettamista varten.Syöpäriski on yksi, mutta ilkeä on tuo keuhkoahtaumatauti. Se kehittyy vähitellen ja vaikkei syöpä iskisikään, niin loppuelämä tulee vaikeaksi.
Ei ole kivaa, kun keuhkot on täynnä räkää eikä sitä pysty yskimään pois. On hengenahdistusta vähäisemmästäkin ponnistuksesta. Uudella tupakalla sitten lamaa sen yskänrefleksin, joten limat jäävät täyttämään keuhkorakkuloita ja -putkia.
On se tuskaa, kun joka hengenvedosta saa taistella.
Tupakoinnin lopettaminen kannattaa AINA. - saara.dma
Lokari1 kirjoitti:
kaikki kuolaan. vaikka ei minulla vielä mitään kiirutta ole.
No olen kyllä poltellut jo yli 60 vuotta , eikä mitään näkyvää vikaa ole ilmaantunut.
Joten taitaa pitää tuoreena.....
Ainut vika jonka olen huomannut joillakin on mieli aivopesty, minun tupakointiani vastustavaksi. HAHA
Terv: Lokari1.Luulen, että teillä siellä Valloissa ainakin jossain päin mannerta vietetään nyt tässä vaiheessa vuodenvaihteen juhlia.
Nyt sinulla on 60 vuoden tupakoinnin jälkeen oiva tilaisuus tehdä uudenvuodenpätös, vähentää/lopettaa tupakanpoltto.
Meidän telkkarista neloselta tulee nyt amerikkalainen tupakanpolton lopettamiseen kannustava sarja, jossa ei lakkolaisia eikä katsojia kohdella mitenkään silkkihansikkain. Sanotaan ja näytetään asia niin kuin se on.
Näin aivopestynä sinun tupakointiasi vastustavaksi toivotan sinulle entistä terveenpää ja onnellisempaa uutta vuotta. - Lokari1
saara.dma kirjoitti:
Luulen, että teillä siellä Valloissa ainakin jossain päin mannerta vietetään nyt tässä vaiheessa vuodenvaihteen juhlia.
Nyt sinulla on 60 vuoden tupakoinnin jälkeen oiva tilaisuus tehdä uudenvuodenpätös, vähentää/lopettaa tupakanpoltto.
Meidän telkkarista neloselta tulee nyt amerikkalainen tupakanpolton lopettamiseen kannustava sarja, jossa ei lakkolaisia eikä katsojia kohdella mitenkään silkkihansikkain. Sanotaan ja näytetään asia niin kuin se on.
Näin aivopestynä sinun tupakointiasi vastustavaksi toivotan sinulle entistä terveenpää ja onnellisempaa uutta vuotta.Kiitos toivotuksista.
Se uusi on tulossa noin vajaan tunnin päästä, joten vielä vähän aikaa olen hereillä .
Niin sanoin yli 60 vuotta polttaneeni.
No siihen lakkoon en ala koska joka lakossa on rikkureitakin.
Minäkin jos en olis tehnyt ensimmäistäkään lakkoa niin olis paljon vähempänä polttamiseni.
Kyllähän sitä tupakan vastustajat huutaa kurkku suorana lopettamista.
Nykyisin kun ei saisi poltella misään , no kotonani saan koska se on minun ja minä kyllä vielä määrään /päätän saako vai ei.
Nykyisin kun ravintolassakaan ei enään saa , niin kotini on ainut rauhoitettu alue jossa saan poltella tai olla poltamatta.
Mistähän tuo terveys juttu on tullut siihen tupakan poltto juttuun?
Taitaa olla samaa huuhaata kun kahvinkin epätervelisyys, niin nythän sekin on terveellistä.
Tuota turhaa juttua kun näkyy olevan aiassa ja joka asian vieressäkin.HAHA
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt , pitäää varmaan tässäkin asiasa paikkansa.
Hyvää uutta alkavaa 2006 .
Terv: Lokari1
Palsta on muuttunut huomattavasti. Kirjoitusinto on laantunut.
Palstalla on nyt kirjoitusrauha häiriköiden suhteen mutta poistot ovat kohtuuttomat asiallisten viestien suhteen.
Hyvää Uutta vuotta kuitenkin kaikille!- Jenni
Eniron sivujen avaaminen jäänyt.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62439Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant652248- 1981270
- 711078
- 1031042
Martina ja Matias
Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi211889"Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...
...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig196875Toivottavasti myös pysyy häkissä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �10817- 47769
Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa
Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta47730