Olen vasta vähän yli 20 v, mutta kun kävin gynellä valittamassa yhdyntäkipua hän sanoi että limakalvoni näyttävät todella ohuilta ja punoittavat ja käski ostamaan apteekista ovestin-voidetta. Se on tarkoitettu lähinnä vaihdevuosista kärsiville, eli siis estrogeenin puutteesta johtuviin limakalvon ohentumiin lähinnä...Gyne epäili että saisin liian vähän estrogeenia, koska syön meliane pillereitä ja ne ovat kuulemma "mietoja" eli eivät sisällä kovinkaan paljon estrogeenia. Samalla vaihdettiin sitten pillerimerkki Yasminiin jossa pitäisi olla sitä enemmän...
Tahtoisinkin nyt tietää, että onko muilla ollut vastaavaa, ja myös kokemuksia tuosta ovestinista? :) Ei oo kovinkaan kivaa tällänen, kun on sattunut jo monta kuukautta yhdynnässä :( Nyt en viitsi edes unelmoida sellaisesta kun jo sen gynellä käynnin jälkeen kirveli kauheesti.
Ohuet limakalvot (kipeät) ja ovestin?
14
22415
Vastaukset
- sannah-85
Mulla on juuri samanlaisia ongelmia.. Ja mulle lääkäri on määrännyt Vagifem-nimisiä lääkkeitä. Ne on emätinpuikkoja, joiden päässä on pieni tabletti.. Oon käyttänyt niitä, ja ne on auttanut, mutta kun lopetin niiden käytön, kivut tuli takaisin. Aloitin juuri uuden kuurin, ja toivon, että kivut häviäisivät nopeasti.. Koska kivut eivät todellakaan ole mukavia, latistaa seksielämän täydellisesti! Luin lääkkeiden ohjeista, että ne ovat myös tarkoitettu lähinnä vaihdevuosista kärsiville, enkä minäkään ihan siinä iässä vielä ole.. :) Mutta ehkäpä nämä vaivat ovat sitten yleisempiä silloin. Nämä Vagifemit ovat reseptilääkkeitä, joten pyydä gyneltäsi, että hän määräisi niitä sulle, jos se ovestin ei tehoa. Tsemppiä kohtalotoverille!! :)
- qwerty
Toivottavasti saisin avun nyt näin aluksi siitä ovestinista, ja sit toivon että ne yasminit korjais ongelman sen voiteen käytön jälkeen, kun luultavasti estrogeenin puuttesta noi mun vaivat ainakin johtuu :) Toivottavasti tullaan kuntoon!! :) Kiitos vastauksesta ja oikein hyvää uutta vuotta!
- myös tuubin
qwerty kirjoitti:
Toivottavasti saisin avun nyt näin aluksi siitä ovestinista, ja sit toivon että ne yasminit korjais ongelman sen voiteen käytön jälkeen, kun luultavasti estrogeenin puuttesta noi mun vaivat ainakin johtuu :) Toivottavasti tullaan kuntoon!! :) Kiitos vastauksesta ja oikein hyvää uutta vuotta!
ovestinia,mutta en ole kerenny käyttämään vielä.
ihmetytti ensin,että miksi vaihdevuosirasvaa nuorelle,mutta kaipa siitä on apua.
- Kärsivä myös
Siis tota ovestin-voidetta saa ilman reseptiä? Itse nimittäin olen kärsinyt kirvelystä jo vuoden päivät. Yhdyntäkivut ovat toisinaan melkoiset. Itse syön Yasmineita.
- -------------
Ilman reseptiä apteekista. Itte en ole vielä kokeillut. Kai arka laittaa semmost estrogeenirasvaa alapäähän. Kai ne silti turvallisia on. Mut usein vaan kuulee et ne e-pillerienkin estrogeenit aiheuttas syöpää niin tulee pelko että alapäähän tulee syöpä tommosist rasvoist. Itse käytin mirelleä ja cilesteä. kummatkin teki limakalvoille niin pahaa. :(
- tiedosta
------------- kirjoitti:
Ilman reseptiä apteekista. Itte en ole vielä kokeillut. Kai arka laittaa semmost estrogeenirasvaa alapäähän. Kai ne silti turvallisia on. Mut usein vaan kuulee et ne e-pillerienkin estrogeenit aiheuttas syöpää niin tulee pelko että alapäähän tulee syöpä tommosist rasvoist. Itse käytin mirelleä ja cilesteä. kummatkin teki limakalvoille niin pahaa. :(
Pitää varmaan kokeilla.
Tosin pitää muutaman kuukauden sisällä mennä uusimaan tuo pilleriresepti, joten taidan ottaa asian puheeksi taas lääkärilläkin.
Opiskelun aloituksen myötä muutin syksyllä toiselle paikkakunnalle ja edellisessä kaupungissa kun kirvelevän yhdyntäkivun otin lääkärin kanssa puheeksi hän totesi sen olevan normaalia (!?!) Ajattelin, että kivut ehkä menevät ohi, mutta niin ei ole tapahtunut. Toivon, että tämä uusi lääkäri ymmärtäisi "yskän".
Kieltämättä olen itsekin pohdiskellut noita syöpäjuttuja... - ------
tiedosta kirjoitti:
Pitää varmaan kokeilla.
Tosin pitää muutaman kuukauden sisällä mennä uusimaan tuo pilleriresepti, joten taidan ottaa asian puheeksi taas lääkärilläkin.
Opiskelun aloituksen myötä muutin syksyllä toiselle paikkakunnalle ja edellisessä kaupungissa kun kirvelevän yhdyntäkivun otin lääkärin kanssa puheeksi hän totesi sen olevan normaalia (!?!) Ajattelin, että kivut ehkä menevät ohi, mutta niin ei ole tapahtunut. Toivon, että tämä uusi lääkäri ymmärtäisi "yskän".
Kieltämättä olen itsekin pohdiskellut noita syöpäjuttuja...ei gyne tiennyt mistä kirvely johtuu. Ei sanonut mitään kun kysyin apua ja syytä. Jälkeenpäin mulle tuli vilja allergia ja vaihdettuani ne ulkomaisiin viljoihin, hävis samalla kertaa taivaantuuliin melko piankin jo niin alapään hiiva ja kirvelyvaiva. Omituista. Kuukautiskivutkin loppuivat.
- ------------------
tiedosta kirjoitti:
Pitää varmaan kokeilla.
Kieltämättä olen itsekin pohdiskellut noita syöpäjuttuja...ei gyne tiennyt mistä kirvely johtuu. Ei sanonut mitään kun kysyin apua ja syytä. Jälkeenpäin mulle tuli vilja allergia ja vaihdettuani ne ulkomaisiin viljoihin, hävis samalla kertaa taivaantuuliin melko piankin jo niin alapään hiiva ja kirvelyvaiva. Omituista. Kuukautiskivutkin loppuivat.
- vulvodyynikko
Jos yhdyntäkivut, tai alapään kirvely vaivaavat, niin googlettapaakas sanalla vulvodynia. Tai katsokaa verkkoklinikan sivuilta aiheen vestibuliitti alta.
Itselläni jatkuva alapään kipu (kirvely yms), johon olen kokeillut myös ovestinia. Joillakin auttaa, joillakin ei. Vahvistaa kuitenkin limakalvoja. Olen alle 30v, joten kyllä ne gynet nuorillekkin estrogeenivoiteita määräävät. - Beatrix
Voisin pistää vaikka pääni pantiksi, että tuollaisiin oireisiin syynä on juurikin e-pillerit. Itselläni kävi juuri noin, limakalvot ohenivat, seksi sattui, lisäksi vielä sperma kirveli jne. Merkkiä vaihdettiin useampaan otteeseen, oireet saatiin lievenemään mutta koskaan ne eivät hävinneet kokonaan. Missään kokeilemissani pillereissä ei ollut tarpeeksi estrogeenia. Itselläni oli vielöä sellainen mukava lisä, että aina kun aloitin hormonit uudelleen, seuraavien menkkojen jälkeen sain hiivatulehduksen.
Tuo sama vaiva on niin yleinen, että ihan harmittaa, kun lääkärit eivät aina edes tiedä, että pillereillä on sellaisia vaikutuksia. Sitten ehdotellaan jos minkälaista harvinaista vaivaa ja syötetään kummia lääkekuureja jne. Olen uudestaan ja uudestaan lukenut ihmisten tarinoita siitä, miten pillerien lopettaminen lopulta auttoi. Muutamassa kuukaudessa limakalvot vähitellen paranivat ja seksi lakkasi sattumasta. Näin kävi myös itselleni. Nyt en enää koske hormoneihin pitkällä tikullakaan, ja minulla on pian aika gynekologille, jolloin katsotaan, josko minulle mahtuisi kuparikierukka vaikka olen synnyttämätön.- qwerty
..siis sitä, että pitäisi varmaan lopettaa pillerit kokonaan. Olen siis tuo tämän ketjun aloittaja... Olen nyt käyttänyt ovestinia paikallisiin vaivoihin n. 1,5 viikkoa, en ole vielä uskaltanut kokeilla yhdyntää joten en osaa sanoa onko siitä ollut apua, mutta toivottavasti olisi :) Jos pillereiden vaihto yasminiin ei auta, niin varmaan pakko tämänkin tytön vaan suosiolla jättää pillerit syömättä kokonaan ja siirtyä muihin ehkäisyvaihtoehtoihin :( Harmi vaan, kun pillerit olis muuten niin kätevät...:(
- n-85
qwerty kirjoitti:
..siis sitä, että pitäisi varmaan lopettaa pillerit kokonaan. Olen siis tuo tämän ketjun aloittaja... Olen nyt käyttänyt ovestinia paikallisiin vaivoihin n. 1,5 viikkoa, en ole vielä uskaltanut kokeilla yhdyntää joten en osaa sanoa onko siitä ollut apua, mutta toivottavasti olisi :) Jos pillereiden vaihto yasminiin ei auta, niin varmaan pakko tämänkin tytön vaan suosiolla jättää pillerit syömättä kokonaan ja siirtyä muihin ehkäisyvaihtoehtoihin :( Harmi vaan, kun pillerit olis muuten niin kätevät...:(
Itse olen kärsinyt kohta vuoden eriasteisista yhdyntäkivuista, vuodoista, hiiva-ja virtsatulehduksista. On syöty antibiootteja, estolääkitystä, käytetty juuri Vagifem-emätinpuikkoja jne. Minulla oli yasmin-pillerit, mutta niiden estrogeenitaso pitäisi riittää, näin sanoi naislääkäri. yksityisellä lääkärillä mies epäili juuri matalaa estrogeenitasoa, mutta uskon enempi naista joka on naistentautien ammattilainen. Suosittelisin e-pillereiden poisjättöä, kokeilkaa emätinrengasta! Kannattaa kysyä tuosta rengaasta lääkäriltä, itse aloitan juuri sen käytön. Pitäisi olla todella helppo, asetetaan 3 viikoksi ja viikon tauon jälkeen uusi rengas. Ja tämä suoritetaan siis itse, ei tarvitse lääkäriä siihen. Kannattaa myös kokeilla maitohappobakteeri tuotteita jos tuntuu että emättimen bakteerikanta voisi olla päin puuta, minulla on auttanut.
- Ohuenlainen
n-85 kirjoitti:
Itse olen kärsinyt kohta vuoden eriasteisista yhdyntäkivuista, vuodoista, hiiva-ja virtsatulehduksista. On syöty antibiootteja, estolääkitystä, käytetty juuri Vagifem-emätinpuikkoja jne. Minulla oli yasmin-pillerit, mutta niiden estrogeenitaso pitäisi riittää, näin sanoi naislääkäri. yksityisellä lääkärillä mies epäili juuri matalaa estrogeenitasoa, mutta uskon enempi naista joka on naistentautien ammattilainen. Suosittelisin e-pillereiden poisjättöä, kokeilkaa emätinrengasta! Kannattaa kysyä tuosta rengaasta lääkäriltä, itse aloitan juuri sen käytön. Pitäisi olla todella helppo, asetetaan 3 viikoksi ja viikon tauon jälkeen uusi rengas. Ja tämä suoritetaan siis itse, ei tarvitse lääkäriä siihen. Kannattaa myös kokeilla maitohappobakteeri tuotteita jos tuntuu että emättimen bakteerikanta voisi olla päin puuta, minulla on auttanut.
Limakalvoni ovat niin ohuet, että saa pari päivää parannella itseään yhdynnän jälkeen. Liukkarin käyttö ei auta, aina menee rikki. Ehkäisynä käytän ehkäisyrengasta ja kuukautisten aikaan kuukuppia. Kuukuppiin siirtymisen jälkeen siteiden aiheuttamat hiivatulehdukset loppuivat, mutta nyt kun emättimessä on aina jotain, tuntuu että ne hankaavat ja pahentavat ongelmaani. Gyne väitti minulle, että ongelmani voi olla ravinnossa (olen kasvissyöjä), mutta kai se ilmenisi muutenkin? Olen sen jälkeen kokeillut kaikennäköistä (karpaloiden syömistä jne.), minkä väitetään limakalvoja auttavan, mutta ei auta, ei. Pitääkö sitä lähteä kierukkaa pyytämään?
- aijaijai
Hmm, mulla myös yhdyntäkipuja, kirvelee!!! Syön Cileste pillereitä. Voisikohan ongelmana olla siis ohuet limakalvot? Onkohan ehkäisylaastarilla samat vaikutukset kuin pillereillä? Todella kurjaa tämmöinen säätäminen :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 901967
- 581133
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/971075Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2081013- 91005
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos64941IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56909Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.87875Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175848Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41790