tilastotiede

palikka

hyötynäkökannoista johtuen harkitsen tilastotieteen perusopintojen suorittamista. Ongelma vain on, että olen todella surkea matematiikassa. Niin että onko täällä palstailevilla kokemusta ko. opintojen suorittamisesta hataralla matikkapäällä varustettuna?

Selailin hieman tilastotieteen opinto-opasta ja googletin tilastotieteen perusteita, eikä noiden perusteella sisältö vaikuttanut kuitenkaan ihan mahdottomalta sisäistää

... onko toivoa?

8

942

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuttuva lenkki

Ei sinulta matikkapää puutu, vaan matikkaperse. Sinulla ei ole vielä koskaan riittänyt halua ja sinniä istua, opetella sekä harjoitella matematiikkaa niin pitkään, että olisit sen omaksunut.

Mikäli muutat asenteesi ja sen myötä toimintatapasi, opit tilastotieteen tai minkä muun matematiikan osa-alueen siinä kuin muutkin asiat.

• jepjep

Kannattaa ihmeessä lukea tilastotieteen perusteita, ovat nimittäin varsin mielenkiintoista ja hyödyllistä. Matemaattinen ajattelu ei perusteissa ole pääosassa, ja sen puute ei hirveästi haittaa. Monet laskut ovat suoraan kaavaan sijoittamista ja tärkeämpää onkin tuloksen analysointi eikä laskeminen...

• vielä...

Yksi asia, mikä on mielestäni on perseestä, että tenteissä ei saa käyttää taulukkokirjaa. Tenteissä annetaan jotain kaavoja (ilman selityksiä) mutta ne ovat aivan eri muodossa kuin kurssimateriaalissa tai taulukkokirjassa. (saman asian voi laskea monella eri tavalla) Ja koska kaavan kirjaimet ei ole selitetty, eikä edes kerrottu mitä sillä kaavalla lasketaan, niin niistä ole mitään hyötyä. Helpommalla pääsee jos opettelee kaavat ulkoa / oppii päättelemään kaavat itse.

• Jaykkis
        vielä... kirjoitti:

Yksi asia, mikä on mielestäni on perseestä, että tenteissä ei saa käyttää taulukkokirjaa. Tenteissä annetaan jotain kaavoja (ilman selityksiä) mutta ne ovat aivan eri muodossa kuin kurssimateriaalissa tai taulukkokirjassa. (saman asian voi laskea monella eri tavalla) Ja koska kaavan kirjaimet ei ole selitetty, eikä edes kerrottu mitä sillä kaavalla lasketaan, niin niistä ole mitään hyötyä. Helpommalla pääsee jos opettelee kaavat ulkoa / oppii päättelemään kaavat itse.

Muistaakseni Jyväskylästä väitös, jossa todettiin mm. opiskelijoiden osoittavan pelkoa tilastomenetelmiä kohtaan. Suurin huolenaihe oli se miten selviää sen matematiikasta. Tilanne näyttää olevan huomattu jo laitoksella, kun viimeksi katsoin niin siellähän näytti olevan vaikka mitä tukiryhmää peruskurssin alisuorittajille tms.
        Ongelmahan piilee siinä, että kun moni tyttö hakee lukemaan luonnontieteitä sen takia "..koska hepat on ihqui...", niin yllätys on sitten aikamoinen kun menetelmän painottavatkin monesti testattavuuteen ja yksi yleisimmistä menetelmistä on tilastollinen.

• keppi

Itse titin appron suorittaneena väittäisin, että ainakaan heppoisin matikkatiedoin ei hommasta helposti tule mitään. Tai tietysti riippuu omasta motivaatiosta, mutta kyllä tietynlainen looginen (matemaattinen) ajattelutapa on suuresti avuksi.

• palikka

...sitten kai mennä johdantokurssille nolaamaan itsensä. Sittenhän se selviää olenko vain ollut laiska vai jo lähtökohtaisesti tyhmä vaiko molempia...

Taannoin peruskoulussa ja lukiossa sekä kemian että fysiikan opinnoista selviydyin jopa hyvin, mutta peruskoulussa opettanut tyrannimainen naisvihaaja matikanmaikka tappoi nekin vähäiset intressit matikan opiskeluun joita minulla joskus ehkä on ollut.

Perselihakset ovat hyvin kehittyneet; olen ehkä liiankin sinnikäs joissakin asioissa, mutta kaikki matemaattiseen operointiin liittyvä saa minussa aikaan sellaisen vastenmielisyyden tunteen, ettei aiheen opiskelusta tahdo tulla mitään. Hoh.

Kiitos vastanneille asiallisista kommenteista ja tietysti erittäin hyvää loppu vuotta ja entistä parempaa uutta :)

• puuttuva lenkki

Motivaation matematiikkaan sinulta on vienyt kylläkin v-mäinen opettaja, mutta et sinä voi käyttää häntä tekosyynä matematiikan opiskelujen välttelemiseen loppuikääsi. Näytä hänelle, että sinusta irtoaa tarvittaessa vaikka matematiikankin osaamista ja mene sinne hemmetin tilastokurssille!

• Stara

suurinpiirtein koko perusopinnot n. v. 1978 kesäyliopiustossa Helsingissä. Se oli aika helppoa, koska olin suorittanut jo matematiikasta aineopinnot (Cum lauden). Olihan siellä muutama onneton jotka eivät tajunneet mitään koko tilastomatematiikan asioista.
      Ilmeisesti kannattaisi opetella koulutason matematiikkaa uudelleen. Todennäköisyyslaskentaa ei kai kovin paljoa tarvitse tajuta, nykyäänhän on kouluissakin kai siitä jotain erikoiskursseja.
      Niistä saisi myös apua, jos jaksat niiden sisältöjä tutkia.
      Nykyään tilastotiede kuuluu Helsingin yliopistossa matematiikan laitoksen yhteyteen, ennen sitä opiskeltiin valtiotieteellisen tiedekunnan puolella. Matematiikka kuului filoseofisen tiedekunnan matemaattis-luonnont. osastoon ellen väärin muista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2514
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1396
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      98
      1337
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      985
    Aihe