suolahappoa tänne, kiitos!

mmm

Mitkä ruoka-aineet lisäävät suolahapon eritystä? Ainakin kahvi, mutta mitkä muut?

24

40694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi ?

      Niin, mihin sitä tarvitset ?

    • apteekista

      Apteekista saa suolahappopillereitä hypochylin tai jotakin. Taitavat olla reseptilääkkeitä.

    • mmm

      Suoliston toiminta on mennyt sekaisin protonipumpun estäjistä ja äkkiä pitäisi palauttaa toiminta ennalleen:)

      • Yhtä paljon kuin tärkeän suolahapon riittävällä määrällä on yhteyksiä omaan terveyteemme, yhtä paljon on syitä suolahapon puutteeseen. Parantaja Nestor Blomkvist oli tämän alueen edelläkävijä ja hän selvitti monia asiaan vaikuttavia seikkoja. Ja kuten hän totesi kokemuksistaan, suolahapon ylituotantoa esiintyy tuskin koskaan. Tähän lisäisin määreen ”oikein diagnosoitua”.

        Suolahappoa syntyy maksassa käytetystä poistetusta verestä. Kaikenhan pitää uudistua, verenkin. Voi vain kysyä, kuinka paljon yhteyttä veren esiintymisellä ulosteessa on suolahapon muodostusta estävien lääkkeiden käytön kanssa? Koska maksalla on muiden tehtävien ohella myrkynpoisto tehtävänään, se on nykyään yleensä ylikuormitettu ja se näkyy suolahapon tuotannossa. Jotta munuaiset voisivat tehokkaasti osallistua hylättyjen aineiden poistamiseen, sydämen pitäisi saada riittävästi voimaa, pitääkseen keskeisiä elimiä mm. munuaisia toimintakuntoisina. Ilman heinäkasveja syövän karjan, erikoisesti lehmän, kompostoitua lantaa tehotuotetut kasvit eivät anna sydämelle sen tarvitsemia voimia. Koska maatalouspolitiikka ei tästä välitä, kuluttajan itsensä pitäisi se tehdä. Voiman saamiseksi tarvitaan joko lantakompostilla kasvatettuja kasviksia tai maustepippuria.

        Elintarvikkeiden säilöntäaineet puolestaan haittaavat paitsi ruoansulatusta, myös montaa ruoansulatukseen osallistuvaa elintoimintoa. Moni asia pitäisi ottaa huomioon, jotta saisi pidettyä aineenvaihduntansa terveenä. Eräs syy suolahapon ja pepsiinin puutteeseen on se, että sappitiehyt on niin täynnä puuroutunutta sappinestettä, että tiehyt ei kykene välittämään maksan tuottamia suolahappoa ja pepsiiniä vatsaan. Vaatisi hieronnan.

        Rajoitun tässä vain seikkaan, että koska suolahappo muodostuu käytöstä poistetusta verestä, verenvähyyttä ei pitäisi päästää tulemaan. Tämän ja muiden seikkojen vuoksi olisi hyvä syödä seuraavia ruoka-aineita: puolukka, karpalo, nokkonen ja yleensä kasvin vihreät osat, vehnänleseet, persilja, salaatti, mausteyrtit, veriappelsiini, karhunvatukka, viinimarjat ja tummanpunaiset karviaismarjat, hapokkaat mansikat, kirsikka. Kaikki tietysti luomuna. Reipas liikunta ulkoilmassa on hyväksi samoin riittävä uni. Mainitsemasi kahvi aiheuttanee lähinnä betainihydrokloridin puutetta, jolloin vatsan happotasapaino menee sekaisin ja oireista luullaan, kyseessä olevan liikaa suolahappoa, vaikka kyseessä on mainitsemani puute.

        Jos on suolahapon puutetta, tuskin kannattaa ihan jäädä odottelemaan oman tuotannon elpymistä, odottaessa voi sairastua, vaan kannattaa ostaa apteekista laimennettua suolahappoa nestemäisenä. Ilman reseptejä esim. 10 prosenttista. Kerta-annos sitä on vesilasiin 10-15 tippaa suun maun mukaan. Varjele hampaita huhtomalla välittömästi suu ja käytä imupilliä. Eräs merkki suolahapon liikamäärästä on runsas syljeneritys, hapon puute taas ilmenee suun kuivumisena, ummetuksena, sekä hengityksen että perän haisemisena. Toinen ehkä vielä varmempi tapa selvittää hapontarpeensa, on maistaa suullaan sekä betainihydrokloridia että suolahappoa. Suuressa puutteessa ne eivät maistu muulta kuin vedeltä, jonka kanssa ne nautitaan. Flunssan aikana puute saattaa olla hyvin suuri.

        Koska suolahappo sulattaa rasvaa ja rikkiä, vältä niiden nauttimista haponpuutteen aikana.


    • lääkäri

      Ensinnäkin: Protonipumpun estäjien vaikutus ei ole pysyvä. Ne estävät/vähentävät mahahapon eritystä vain sen verran aikaa, kun lääkeainetta on veressä, eli korkeintaan n. vuorokauden.
      Jos lääkkeen käytön lopettaa, palautuu myös mahan happoisuus entiselle tasolle. PPI-lääkkeet eivät siis pysyvästi "tuki" tai vaurioita happoa erittäviä soluja.

      Toiseksi: teoriat mahan "hapottamisesta" hapon juomisella ovat vanhentuneita.

      Maha voi olla hapoton esim. leikkauksen tai mahan limakalvon surkastumista aiheuttavien mahatulehduksien seurauksena (harvinaista ja tarvitsee vuosikymmeniä kehittyäkseen). Ennen vanhaan tätä hoidettiin happoja juomalla, mutta sittemmin todettiin, ettei siitä ole hyötyä.

      Suolahappovalmisteet eivät pysty nostamaan mahan happoisuutta lähellekään terveen mahan tasoa. Hoitoon ei yleensä ole myöskään aihetta, sillä hapoton maha ei tavallisesti mitenkään vaivaa. Mahan suolahappo kyllä tappaa bakteereja, joten ne, joilla on hapoton maha, voivat sairastua herkemmin esim. turistiripuliin.

      Happojen juominen myös voi pahasti vaurioittaa hampaita. Muutama viikko sitten esim. tapasin vanhan rouvan, joka oli vuosikymmeniä sitten juonut pitkiä jaksoja suolahappoa vanhan teorian mukaan ja hampaat olivat menneet täysin pilalle ja rouva oli joutunut hankkimaan tekohampaat ennen aikojaan.

      Älä siis juo suolahappoa! Puolukoita tms. voi toki syödä, mutta vain siinä tapauksessa, että syö niitä maun ja vitamiinien vuoksi.

      Jos vatsa kronaa, kokeile esim. maitohappobakteerikapseleita. :-)

      • mmm

        Minulla protonipumpun estäjälääkkeet saivat suolistoni vielä pahemmin sekaisin kuin se sitä ennen oli. Oikeastaan lääkäri määräsi minulle täysin väärää lääkettä, koska minulla ei ollut mahalaukussa mitään vaivaa, vaan suolistossa vain ilmaa, joka ei tullut pois. Tämän tietysti huomasin vasta sitten kun protonipumpun estäjistä tuli kamala ummetus ja suolisto taas täyteen ilmaa. Ruoka ei sula suolistossa ja muutenkin on tosi vaikeaa suoliston kanssa kun sitä ilmaa on sinne päässyt niin paljon kertymään. Siksipä tarvin suolahappoa suolistooni, jotta elimistö alkaa taas sulattamaan ruokaa ja ilma pääsee tulemaan ulos. Kahvi on ainakin auttanut ja aika paljonkin. Se ainakin lisää suolahapon eritystä. Nyt vielä marjat ja vihreät kasvit, niin pääsen lopultakin eroon vatsavaivoista. Lääkkeet saa heittää romukoppaan ainakin minun kohdallani tässä asiassa!!


      • Taina
        mmm kirjoitti:

        Minulla protonipumpun estäjälääkkeet saivat suolistoni vielä pahemmin sekaisin kuin se sitä ennen oli. Oikeastaan lääkäri määräsi minulle täysin väärää lääkettä, koska minulla ei ollut mahalaukussa mitään vaivaa, vaan suolistossa vain ilmaa, joka ei tullut pois. Tämän tietysti huomasin vasta sitten kun protonipumpun estäjistä tuli kamala ummetus ja suolisto taas täyteen ilmaa. Ruoka ei sula suolistossa ja muutenkin on tosi vaikeaa suoliston kanssa kun sitä ilmaa on sinne päässyt niin paljon kertymään. Siksipä tarvin suolahappoa suolistooni, jotta elimistö alkaa taas sulattamaan ruokaa ja ilma pääsee tulemaan ulos. Kahvi on ainakin auttanut ja aika paljonkin. Se ainakin lisää suolahapon eritystä. Nyt vielä marjat ja vihreät kasvit, niin pääsen lopultakin eroon vatsavaivoista. Lääkkeet saa heittää romukoppaan ainakin minun kohdallani tässä asiassa!!

        Kerron lyhennetysti oman tarinani. Nuoruusiästä saakka maha turpoileva, kipuinen. Lääkäristä ei apua. Aikuisena ummetusta, ilmaa suolistossa niin paljon että istuma-asentokin mahdoton. Todettiin laktoosi-intoleranssi. Osoittautui että se ei ollut ainoa syy. Lääkärit tehottomia. N.30 v. iässä sain tuttavalta ohjeen nauttia suolahappoa. ( jonkun verran myös pepsiiniä ja betaiinikloridia) Alkoi uusi virkeä elämä. Mm kärsittyäni 15 vuotta muhkeista finneistä pääsin eroon niistä kahdessa viikossa. Nautin nykyisin päivittäin suolahappoa nesteenä ja myös Hypochylin –tabletteja. Kun unohdan näitten nauttimisen niin turpoiluun on mukanani aina Cuplaton- tai Minifom-kapseleita. Rikkoessaan ilmakuplia ne saavat kivun hellittämään. Olen nyt 68-vuotias enkä voi kuin todeta että yhdeltäkään lääkäriltä en ole elämäni aikana saanut tähän vaivaan oloani parantavaa hoitoa, lääkkeitä tai näkemyksiä. Tutkimuksia on kyllä tehty. Ja voin oikein hyvin. Pidän hillittyä linjaa kaiken makean ja rasvan suhteen.


      • mmm
        Taina kirjoitti:

        Kerron lyhennetysti oman tarinani. Nuoruusiästä saakka maha turpoileva, kipuinen. Lääkäristä ei apua. Aikuisena ummetusta, ilmaa suolistossa niin paljon että istuma-asentokin mahdoton. Todettiin laktoosi-intoleranssi. Osoittautui että se ei ollut ainoa syy. Lääkärit tehottomia. N.30 v. iässä sain tuttavalta ohjeen nauttia suolahappoa. ( jonkun verran myös pepsiiniä ja betaiinikloridia) Alkoi uusi virkeä elämä. Mm kärsittyäni 15 vuotta muhkeista finneistä pääsin eroon niistä kahdessa viikossa. Nautin nykyisin päivittäin suolahappoa nesteenä ja myös Hypochylin –tabletteja. Kun unohdan näitten nauttimisen niin turpoiluun on mukanani aina Cuplaton- tai Minifom-kapseleita. Rikkoessaan ilmakuplia ne saavat kivun hellittämään. Olen nyt 68-vuotias enkä voi kuin todeta että yhdeltäkään lääkäriltä en ole elämäni aikana saanut tähän vaivaan oloani parantavaa hoitoa, lääkkeitä tai näkemyksiä. Tutkimuksia on kyllä tehty. Ja voin oikein hyvin. Pidän hillittyä linjaa kaiken makean ja rasvan suhteen.

        Nyt mulla on suolisto ihan sekaisin: turvottaa, ripulia, ilmaa suolistossa, kouristelua ym. vatsavaivoja. Mikä tähän auttaa? Oon yrittäny syödä, mutta tekee tiukkaa, kun suolessa kourii ja turvottaa. Oon syöny marjoja, leipää, juustoa, kinkkufilettä, perunaa, vihanneksia, karkkia ja juonut paljon vettä lisäksi muutaman kupin kahvia ja vihreää teetä. Tänään aloitin maitohappobakteerien syönnin. Mikähän suolistoa vaivaa ja voiko antibiooteista saada jonku suoliston jälkitaudin? Vai saako happosalpaajalääke suoliston näin pahasti sekaisin??? Pitääkö mennä apteekkiin hakemaan jotain itsehoitolääkkeitä vai lääkäriin suoraan?


      • Taina
        mmm kirjoitti:

        Nyt mulla on suolisto ihan sekaisin: turvottaa, ripulia, ilmaa suolistossa, kouristelua ym. vatsavaivoja. Mikä tähän auttaa? Oon yrittäny syödä, mutta tekee tiukkaa, kun suolessa kourii ja turvottaa. Oon syöny marjoja, leipää, juustoa, kinkkufilettä, perunaa, vihanneksia, karkkia ja juonut paljon vettä lisäksi muutaman kupin kahvia ja vihreää teetä. Tänään aloitin maitohappobakteerien syönnin. Mikähän suolistoa vaivaa ja voiko antibiooteista saada jonku suoliston jälkitaudin? Vai saako happosalpaajalääke suoliston näin pahasti sekaisin??? Pitääkö mennä apteekkiin hakemaan jotain itsehoitolääkkeitä vai lääkäriin suoraan?

        Minä tekisin tilanteessasi seuraavasti: tutkituttaisin onko laktoosi-intoleranssi tai keliakea. Ostaisin cuplaton tai minifom (miedompi) kapseleita, joita nauttisin useita päivässä jotta turpoilu vähenisi. Ne eivät paranna mutta lievittävät oireita. Aterian yhteydessä ei pitäisi juoda jotteivat hapot laimene. Itse ottaisin aterialla ainakin yhden hypochylin kapselin. Maitohappobakteereita on markkinoilla paljon erilaisia. Apteekin Lactophilus on ainakin luotettava. Hiilihydraatin jättäisin vähälle. Sokeri ja karkit ensimmäiseksi pois. Minkä ikäinen olet? Mies vai nainen?


      • mmm
        Taina kirjoitti:

        Minä tekisin tilanteessasi seuraavasti: tutkituttaisin onko laktoosi-intoleranssi tai keliakea. Ostaisin cuplaton tai minifom (miedompi) kapseleita, joita nauttisin useita päivässä jotta turpoilu vähenisi. Ne eivät paranna mutta lievittävät oireita. Aterian yhteydessä ei pitäisi juoda jotteivat hapot laimene. Itse ottaisin aterialla ainakin yhden hypochylin kapselin. Maitohappobakteereita on markkinoilla paljon erilaisia. Apteekin Lactophilus on ainakin luotettava. Hiilihydraatin jättäisin vähälle. Sokeri ja karkit ensimmäiseksi pois. Minkä ikäinen olet? Mies vai nainen?

        Multa on tutkittu laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Ei ole kumpaakaan. Tämä kaikki turvotus, ripuli, kouriminen ja vaivat alkoivat somac-happosalpaajalääkkeestä ja ei oo vieläkään helpottanut, kun on kulunut jo viikko lääkkeen lopettamisesta. Olen reilut parikymppinen nainen. Onkohan mun suolisto sitten tosiaan niin sekaisin, että pitäisi jotenki vaan saada se taas tasapainoon!!!???


      • Esiintuomasi lääketieteen näkökulma on mielenkiintoinen. Varmaan perustellusti toteat, ettei vatsan hapotuksella ole aikanaan saatu apua ja siitä on siksi luovuttu. Näin saattaa käydä, jollei ota huomioon, että sulatukseen tarvitaan useita aineita ja niiden kunkin määrän on oltava riittävä tarpeeseen nähden, jotta vatsa toimisi. Ne eivät voi korvata toisiaan. Laitan tähän pienen otteen Blomkvistin tekstiä hieman huonosti suomennettuna:
        ”Luonnollisesti on helppoa uskoa, että happamat röyhtäykset olisivat seurausta paljosta haposta. Mutta todellisuudessa asia on päinvastoin. - Röyhtäykset syntyvät voimakkaasta sekaannuksesta, joka on seurausta jonkin hapon puutteesta (happoja on nimittäin useita), jolloin siis ruoka sulaa vain epätäydellisesti. Samalla tavoin muodostuu kaasuja, erikoisesti valkuaisaineen sulaessa puutteellisesti. Tästä aiheutuvat mätänemis- ja käymisprosessit tekevät vähitellen limakalvot niin sairaiksi, että myös katarrityyppinen tila tai suoranaiset haavaumat voivat esiintyä. Ei pidä ihmetellä, jos silloin myös ruumiin normaalit vatsahapot kirvelevät. Myös ripuli täytyy nähdä vastaavana sen ravinnon poistona, jota ruumis ei ole kyennyt normaalisti sulattamaan. Se tulee myös bakteerien alustaksi, mikä luonnollisesti lisää ärsytystä.”

        Blomkvist operoi kolmella sulatusaineella; betaiinihydrokloridi, jonka tehtävänä on sulattaa sokereita, kalkkia ja kahvia, pepsiinillä jonka tehtävänä on sulattaa valkuaisaineita ja suolahapolla, joka sulattaa rasvoja ja rikkiä. Jokaisella on siis oma tehtävänsä. Pepsiini tarvitsee suolahappoisen ympäristön toimiakseen kunnolla. Yleensä tämä järjestyykin, kun molemmat tulevat maksasta – toisin kuin nykylääketiede olettaa - sappitiehyeen kautta mahaan. Edellytyksenä on tietysti, että tiehyt on riittävän avoin. Betaiini kulkee omia reittejään. Vatsan haavaumat aiheutuvat usein juuri valkuaisaineen sulamattomuudesta. Pelkällä suolahapolla valkuaisaine ei sula, vaan se vaatii mukaansa pepsiinin. Kun oppii tunnistamaan nämä eri sulamattomuuksien lajit, näitä sulatusaineita käyttäen voi torjua monen sairauden synnyn. Kuten Blomkvist kirjasi kirjasensa alkusanoiksi: ”Monivuotisten havaintojeni ja tutkimusteni perusteella olen saanut selville, että useimpien sairauksien syynä on puutteellinen ruuansulatus - puute vatsahapoista ja pepsiinistä, jolloin sulamattomat ravintoainehiukkaset varastoituvat ruumiiseen sairautta aiheuttavaksi itämispohjaksi (kaikenlaisille bakteereille, viruksille, syöpäsoluille) ja esteeksi verenkierrolle.”

        Näiden sulatusaineiden lisäksi Blomkvist huolehti myös siitä, että ruumiin erilaiset toiminnalliset rauhaset, joita lääketiede ei vieläkään tunne, koska niihin ei liity selvää fyysistä elintä, toimivat ja saavat ruoan mukana riittävästi toimintansa raaka-aineita. Esim. sokeritauti ei parane ilman, että huolehtii betaiinihydrokloridin riittävästä saannista ja parin toiminnallisen rauhasen toimintakyvystä. Ihmisruumiin toiminta on niin erikoinen, että pelkällä fyysisen tutkimisella ei sen toiminta aukea.


      • mahavaivainen
        certo kirjoitti:

        Esiintuomasi lääketieteen näkökulma on mielenkiintoinen. Varmaan perustellusti toteat, ettei vatsan hapotuksella ole aikanaan saatu apua ja siitä on siksi luovuttu. Näin saattaa käydä, jollei ota huomioon, että sulatukseen tarvitaan useita aineita ja niiden kunkin määrän on oltava riittävä tarpeeseen nähden, jotta vatsa toimisi. Ne eivät voi korvata toisiaan. Laitan tähän pienen otteen Blomkvistin tekstiä hieman huonosti suomennettuna:
        ”Luonnollisesti on helppoa uskoa, että happamat röyhtäykset olisivat seurausta paljosta haposta. Mutta todellisuudessa asia on päinvastoin. - Röyhtäykset syntyvät voimakkaasta sekaannuksesta, joka on seurausta jonkin hapon puutteesta (happoja on nimittäin useita), jolloin siis ruoka sulaa vain epätäydellisesti. Samalla tavoin muodostuu kaasuja, erikoisesti valkuaisaineen sulaessa puutteellisesti. Tästä aiheutuvat mätänemis- ja käymisprosessit tekevät vähitellen limakalvot niin sairaiksi, että myös katarrityyppinen tila tai suoranaiset haavaumat voivat esiintyä. Ei pidä ihmetellä, jos silloin myös ruumiin normaalit vatsahapot kirvelevät. Myös ripuli täytyy nähdä vastaavana sen ravinnon poistona, jota ruumis ei ole kyennyt normaalisti sulattamaan. Se tulee myös bakteerien alustaksi, mikä luonnollisesti lisää ärsytystä.”

        Blomkvist operoi kolmella sulatusaineella; betaiinihydrokloridi, jonka tehtävänä on sulattaa sokereita, kalkkia ja kahvia, pepsiinillä jonka tehtävänä on sulattaa valkuaisaineita ja suolahapolla, joka sulattaa rasvoja ja rikkiä. Jokaisella on siis oma tehtävänsä. Pepsiini tarvitsee suolahappoisen ympäristön toimiakseen kunnolla. Yleensä tämä järjestyykin, kun molemmat tulevat maksasta – toisin kuin nykylääketiede olettaa - sappitiehyeen kautta mahaan. Edellytyksenä on tietysti, että tiehyt on riittävän avoin. Betaiini kulkee omia reittejään. Vatsan haavaumat aiheutuvat usein juuri valkuaisaineen sulamattomuudesta. Pelkällä suolahapolla valkuaisaine ei sula, vaan se vaatii mukaansa pepsiinin. Kun oppii tunnistamaan nämä eri sulamattomuuksien lajit, näitä sulatusaineita käyttäen voi torjua monen sairauden synnyn. Kuten Blomkvist kirjasi kirjasensa alkusanoiksi: ”Monivuotisten havaintojeni ja tutkimusteni perusteella olen saanut selville, että useimpien sairauksien syynä on puutteellinen ruuansulatus - puute vatsahapoista ja pepsiinistä, jolloin sulamattomat ravintoainehiukkaset varastoituvat ruumiiseen sairautta aiheuttavaksi itämispohjaksi (kaikenlaisille bakteereille, viruksille, syöpäsoluille) ja esteeksi verenkierrolle.”

        Näiden sulatusaineiden lisäksi Blomkvist huolehti myös siitä, että ruumiin erilaiset toiminnalliset rauhaset, joita lääketiede ei vieläkään tunne, koska niihin ei liity selvää fyysistä elintä, toimivat ja saavat ruoan mukana riittävästi toimintansa raaka-aineita. Esim. sokeritauti ei parane ilman, että huolehtii betaiinihydrokloridin riittävästä saannista ja parin toiminnallisen rauhasen toimintakyvystä. Ihmisruumiin toiminta on niin erikoinen, että pelkällä fyysisen tutkimisella ei sen toiminta aukea.

        Mistä näitä mainitsemiasi kaikkia happovalmisteita saa ja mitä kaikkia kannattaisi käyttää, kun vatsa on reistaillut vuosikausia ilman, että lääkärit ovat läytäneet mitään vikaa. Ongelmana on siis, ettei minkäänlaiset hiilihydraattivalmisteet tunnu sopivan. Niiden nauttimisesta seurauksena on todella pöppyräinen olo, vatsan turpoaminen ja kouristelu. Hengitys haisee todella pahalle ja syy ei ainakaan hammaslääkärin mukaan ole suussa. Hiiva-antibioottejakin olen syönyt usean kuurin, mutta oireet ehkä helpottavat hetkeksi ja tulevat sitten uudelleen. Itse arvelisin, että vatsastani puuttuu jotain, mitä tarvitaan ruoansulatukseen. Ehkä siis happoja?


      • puolukkasurvosta.
        mahavaivainen kirjoitti:

        Mistä näitä mainitsemiasi kaikkia happovalmisteita saa ja mitä kaikkia kannattaisi käyttää, kun vatsa on reistaillut vuosikausia ilman, että lääkärit ovat läytäneet mitään vikaa. Ongelmana on siis, ettei minkäänlaiset hiilihydraattivalmisteet tunnu sopivan. Niiden nauttimisesta seurauksena on todella pöppyräinen olo, vatsan turpoaminen ja kouristelu. Hengitys haisee todella pahalle ja syy ei ainakaan hammaslääkärin mukaan ole suussa. Hiiva-antibioottejakin olen syönyt usean kuurin, mutta oireet ehkä helpottavat hetkeksi ja tulevat sitten uudelleen. Itse arvelisin, että vatsastani puuttuu jotain, mitä tarvitaan ruoansulatukseen. Ehkä siis happoja?

        Minulla oli liian vähän happoa. Se ilmeni ikävästi siten, että housu tuli märäksi häntäluun alta. Kiusallista. Kahvi ei ole asiaan hyvä. Asia parantui syömällä päivittäin PUOLUKKASURVOSTA ruuan kanssa. Kaikenlisäksi se on hyvää ja saa ruuan maistumaan.


      • helppo tarkistaa
        puolukkasurvosta. kirjoitti:

        Minulla oli liian vähän happoa. Se ilmeni ikävästi siten, että housu tuli märäksi häntäluun alta. Kiusallista. Kahvi ei ole asiaan hyvä. Asia parantui syömällä päivittäin PUOLUKKASURVOSTA ruuan kanssa. Kaikenlisäksi se on hyvää ja saa ruuan maistumaan.

        verikokeessa nimeltä gastropanel, kertoo onko sulla
        vähän happpoa vai ei, niin ei tarvi oola pimennossa.


      • s.hoitaja

        Kuka käskee juomaan suolahappoa ! Apteekista voi ostaa ilman reseptiä tablettia nimeltä Hypochylin 300 mg, ne ovat suolahapon puutteeseen. Vai ei muka suolahapon puute aiheuta vaivoja ! Aiheuttaa hirveitä mahakipuja esimerkiksi. Hypochylin tabletti välittömästi ennen ruokailua puolikkaan vesilasillisen kanssa auttaa ainakin minua. Ruansulatus alkaa toimia. Närästykseen sitä ennen minulle määrättiin protonipumpun estäjiä, ne ovat tosi muodissa nyt , ja vaivat senkun lisääntyivät. Myös Helicobakteeri viihtyy hapottomassa mahassa kun mahahapot eivät tapa sitä. Hapoton maha pitkään hoitamattomana voi aiheuttaa mahasyöpää.


      • Anonyymi
        mmm kirjoitti:

        Multa on tutkittu laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Ei ole kumpaakaan. Tämä kaikki turvotus, ripuli, kouriminen ja vaivat alkoivat somac-happosalpaajalääkkeestä ja ei oo vieläkään helpottanut, kun on kulunut jo viikko lääkkeen lopettamisesta. Olen reilut parikymppinen nainen. Onkohan mun suolisto sitten tosiaan niin sekaisin, että pitäisi jotenki vaan saada se taas tasapainoon!!!???

        Suolahapotapletit auttaa


    • hitsaussavut

      kun hitsataan kromipitoisia materiaaleja,sa siitä ainakin melkoisen kromimyrkytyksen

    • happoheikki

      ruoka lisää suolahapon toimintaa.

    • laihamies66v

      Minulla vatsan tähystyksessä totesi lääkäri,että hapoton vatsa.
      Käski syödä happamia ruokia sitruunapuolukka karpalomehua.
      En tiedä saako niillä asiaan parannusta.
      Näitä hpochylin tapletteja ei ole saatavilla kysyin apteekista.
      Painoni on tippunut 10kg muutamassa vuodessa.
      Aikaisemmin söin närästyslääkkeitä luulin että on liikaa happoja.
      Lääkärissä tehtiin uloste tutkimus,todettiin,että ruuan sulatus, ei toimi rasva ei ollut sulannut.
      Olen 1tyypin diabeetikko30vuotta tauti ollut.
      Lääkäri luuli,että olen alkon suurkuluttaja,en todellakaan ole.
      Heti,kun syön rasvaisen aterian alkaa närästys oireet/vatsakivut(paistettu ruoka)Ulosteet eivät jää veden pintaan,mutta vatsa on kova eikä tahdo toimia.Juon l
      liotettuja luumuja v-siblin rakeita,että saan vatsan toimimaan.Lääkäri sanoi,että
      jos on hapoton vatsa siihen ei ole lääkkeitä.Magneettikuvista todettiin haiman vajaa toiminta,pienentynyt.

      • Itse tiedon etsinyt

        Ehkä kohdallasi on kysymys muustakin kuin suolahapon puutteesta. Jos haiman vajaatoiminta on todettu, voi se merkitä sitä, että haima ei tuota normaalisti entsyymejä ja ravinnon pilkkoutuminen häiriintyy. Se haittaa erityisesti rasvojen pilkkoutumista, koska lipaasia ei muodostu muualla. Kannattaisi ehkä kokeilla lipaasia sisältävää valmistetta, ainakin Solgarin tuotteissa on Pankreatiini -niminen valmiste, joka sisältää proteaasia, amylaasia ja lipaasia. Luontaistuotekaupat ja monet apteekit myyvät. Outoa, että Hypochylin -tabletteja ei ole saatavissa, sehän on vanha hyvä valmiste.
        Ummetukseen kokeilisin pellavansiemen-marjavalmistetta jogurtin mukana.
        Toivottavasti et käytä happosalpaajia! Myös statiinit aiheuttavat joillakin ruansulatusongelmia.
        Outoa, että lääkäri ei viitsinyt enemmän perehtyä tilanteeseesi, jos olet noin huomattavasti laihtunut. Voi olla, että sinulla on useampi ongelma liittyen ruoansulatukseen. Hiilihydraatit enimmäkseen aiheuttavat närästystä, varsinkin nykyiset leivät. Diabeetikkona sinut on tietysti peloteltu rasvojen vaaroilla. Silti harkitsisin ruokavalion tarkistamista ja lisäisin oikeita rasvoja, voita ja kermaa ehkä kookosrasvaakin, joka joillakin auttaa ummetukseen. Hyvä että olet itse aktiivinen, jatka syiden etsimistä ja laita lääkäri tekemään samoin.


      • Piedro01
        Itse tiedon etsinyt kirjoitti:

        Ehkä kohdallasi on kysymys muustakin kuin suolahapon puutteesta. Jos haiman vajaatoiminta on todettu, voi se merkitä sitä, että haima ei tuota normaalisti entsyymejä ja ravinnon pilkkoutuminen häiriintyy. Se haittaa erityisesti rasvojen pilkkoutumista, koska lipaasia ei muodostu muualla. Kannattaisi ehkä kokeilla lipaasia sisältävää valmistetta, ainakin Solgarin tuotteissa on Pankreatiini -niminen valmiste, joka sisältää proteaasia, amylaasia ja lipaasia. Luontaistuotekaupat ja monet apteekit myyvät. Outoa, että Hypochylin -tabletteja ei ole saatavissa, sehän on vanha hyvä valmiste.
        Ummetukseen kokeilisin pellavansiemen-marjavalmistetta jogurtin mukana.
        Toivottavasti et käytä happosalpaajia! Myös statiinit aiheuttavat joillakin ruansulatusongelmia.
        Outoa, että lääkäri ei viitsinyt enemmän perehtyä tilanteeseesi, jos olet noin huomattavasti laihtunut. Voi olla, että sinulla on useampi ongelma liittyen ruoansulatukseen. Hiilihydraatit enimmäkseen aiheuttavat närästystä, varsinkin nykyiset leivät. Diabeetikkona sinut on tietysti peloteltu rasvojen vaaroilla. Silti harkitsisin ruokavalion tarkistamista ja lisäisin oikeita rasvoja, voita ja kermaa ehkä kookosrasvaakin, joka joillakin auttaa ummetukseen. Hyvä että olet itse aktiivinen, jatka syiden etsimistä ja laita lääkäri tekemään samoin.

        Hypochylin on ollut koko maasta loppu jo ainakin helmikuusta 2013 lähtien. Tuotantolaitoksessa on jotakin häikkää ja seuraava arvioitu toimitusaika Suomeen on viikolla 20 vuonna 2014.


      • noå8yukf

        osta luontaistuotekaupasta Solgar-merkkisiä suolahappotabletteja. maksoi 11e /100 kpl .
        En voi uskoa että minun vuosia kestäneet kurkkuoireet loppuivat heti ensimmäisen tabletin jälkeen!! :O
        olen kuukausia syönyt reseptillä olevia happosalpaajia jotka auttoivat vähän, mutta sitten huomasin että ruoka ei sulanut suolistossa juurikaan.


    • 222

      Reseptivapaiden närästyslääkkeiden jatkuva käyttö on yleistynyt. Suolahappoa neutraloivien ja sen tuotantoa ehkäisevien lääkkeiden päivittäinen käyttö sotkee kuitenkin helposti mahalaukun luonnollisen toiminnan. Lääketilastojen mukaan vuonna 2010 mahan liikahappoisuuden hoitoon on korvattu yli puoli miljoonaa lääkitystä.

      - Ei ole suotavaa käyttää närästyslääkkeitä pitkään ilman lääkärin tarkempaa tutkimusta. Erityisen tarkkana kannattaa olla reseptilääkkeiden ja käsikauppalääkkeiden yhteiskäytön kanssa, ettei tulisi turhaa päällekkäisyyttä.

      - Tilapäisesti käytettynä närästyslääkkeet ovat toki melko vaarattomia, mutta pitkäaikaisessa käytössä ne voivat peittää joitakin oireita ja vakaviakin tauteja, jotka kaipaisivat lääkärihoitoa.

      Närästyslääkkeiden ahkera käyttö sotkee helposti mahalaukun luonnollisen, aseptisen tehtävän.

      - Lääkkeet vaikuttavat mahalaukun vastustuskykyyn bakteereja kohtaan, joita saamme ruuan mukana. Mahahappojen tehtävä olisi niiden torjuminen ja tappaminen ja kun maha tehdään hapottomaksi lääkkeillä, kasvaa suoliston tulehdusten riski ja ravintoaineiden imeytymättömyys ruuasta.



      Ennen apu ruokavaliosta, nyt lääkekaapilta

      Suomalaisista 10-15 % kärsii päivittäisestä närästyksestä. Useimmiten syynä ikävään vaivaan ovat väärät ruokailutottumukset, stressi, tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö.

      - Refluksitauti liittyy usein myös ylipainoon. Annoskokojen kasvaminen ja raskas ruoka ovat myös suurimpia syitä taudin taustalla. Kun aiemmin lääkkeitä ei vaivaan ollut, apu oli pakko saada ruokavalion muutoksesta.

      - Ennen mahavaivoja koitettiin selättää löytämällä parempi ruokavalio, mikä on paljon terveellisempi tapa. Nyt otetaan vaan lääkettä, mikä on helpompaa. Ei tarvitse luopua kahvista, runsaasta viljan ja sokerin syömisestä, prosessoiduista maitotuotteista tai runsaasta kasvisrasvapohjaisesta ruuasta.

      - Parempi olisikin keventää syömistä ja välttää ruoka-ainetta, jonka epäilee närästystä aiheuttavan.
      http://pullapoliisi.blogspot.fi/2013/06/narastaako.html

      Paras ja halvin närästyslääke on vanha kunnon ruokasooda veden kera.



      Viisi minuuttia närästyslääkkeiden mahdollisista riskeistä
      http://sundqvist.blogspot.fi/2011/08/viisi-minuuttia-narastyslaakkeiden.html


      Edellä on käsitelty ongelmaa liikahappoisuutena. Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Lähes poikkeuksetta mahan "liihappoisuus" on seurausta siitä, että hapon tuotto on liian niukkaa silloin, kun sitä tarvittaisiin eli ruokaillessa ja ruokailun jälkeen. Lue lisää: Luontaisterveys-lehti nro 4/2013 sivu 78 (löytyy kirjastosta)

      Linkissä ohjeita vatsahappojen toimintahäiriöihin.
      http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/terveyden_avaimet/kysymykset_ja_paulan_vastaukset/73/

    • kukkis5

      pureskelkaa ruokanne kunnolla se jo auttaa useimmiten noihin kaikkiin vaivoihin vähintään 30 krt suullinen sinä tulee pepsiinit sykjen mukana ja vatsaan menee hienoa massaa jonka vatsa jaksaa hyvin sulatella. Terveellinen ravinto ja rauhallinen syönti ja kunnollinen pureskelu..helppo apu moneen vaivaan

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe